Side 1 af 1

Lavere forbrug ved højere ude temperaturer?

: 21. apr 2018, 14:07
af jencka
Jeg synes jeg kan se at jeg gennemsnitligt på en tankfuld kører længere pr. km lige siden vinter og påskens lave temperaturer. Ca 1-1,5 km/l.

Jeg måler ikke præcist, fører ikke log eller andet. Følger bare lidt løst med på skærmen.

Ingen andre parametre har ændret sig sønderligt. Der er stadig vinterdæk på, og det daglige kørselsmønster har ikke ændret sig. Heller ikke længere ture end normalt. AC har altid været på med fast temperatur. Det eneste jeg kan komme på af ændringer er at spejlvarmen er af nu. Og det kan simpelthen ikke være det, hvis det overhovedet skulle give en minimal ændring i forbrug.

Ser jeg syner, eller kan der være noget om det?

Re: Lavere forbrug ved højere ude temperaturer?

: 21. apr 2018, 14:43
af Sgh2008ejs
Nej du har helt ret ;)
Udetemperaturen og derved motortemperaturen ved koldstart gør en kæmpe forskel. Motoren er meget mere effektiv ved driftstemperatur end kold. Varmere udenfor = hurtigere varm motor der er mest effektiv ift. benzinforbruget.
Min egen kører godt 1 km/l længere i sommerhalvåret, men det er også længere ture hver vej. Ved flere kortere ture vil forskellen være større.

Så det er ikke bare dig ;)

Re: Lavere forbrug ved højere ude temperaturer?

: 21. apr 2018, 15:17
af Charlimike
Bilen går helt klar længere. Min går ca. 3 km længere end for 1 mrd siden.

Re: Lavere forbrug ved højere ude temperaturer?

: 21. apr 2018, 15:23
af linnegaard
Tror nu ikke så meget det er koldstarterne der gør den store forskel, 10-15 grader er jo stadig en kold motor, nej det er vind modstanden der virkelig betyder noget, molekylernes tæthed er meget større i kold luft, mærkes også klart ved at cykle i modvind, om vinteren er cyklen ikke til at drive frem, men betyder ikke helt så meget om sommeren ..

Re: Lavere forbrug ved højere ude temperaturer?

: 21. apr 2018, 15:26
af Sgh2008ejs
linnegaard skrev:
21. apr 2018, 15:23
Tror nu ikke så meget det er koldstarterne der gør den store forskel, 10-15 grader er jo stadig en kold motor, nej det er vind modstanden der virkelig betyder noget, molekylernes tæthed er meget større i kold luft, mærkes også klart ved at cykle i modvind, om vinteren er cyklen ikke til at drive frem, men betyder ikke helt så meget om sommeren ..
Det gør selvfølgelig også en forskel. Men der er stor forskel på hvor hurtig motoren bliver varm, og det tror jeg betyder noget ;)
igår blev min 1.2 tsi 90 grader i vandtemperatur på 1,7 km og under 2 minutter.
For 14 dage siden i snevejr tog samme 14 kilometer og 17 minutter ;)

Re: Lavere forbrug ved højere ude temperaturer?

: 21. apr 2018, 15:50
af Charlimike
Også her, er gået fra 20 km til 5-6 km på min diesel.. på en god dag.

Re: Lavere forbrug ved højere ude temperaturer?

: 21. apr 2018, 16:18
af jencka
Charlimike skrev:
21. apr 2018, 15:50
Også her, er gået fra 20 km til 5-6 km på min diesel.. på en god dag.
Den sku jeg lige summe over....... var for langsomt tænkende og for hurtig på tasterne.
Det er jo km fra koldstart til driftvarm vand temp.
Derfor er denne post rettet :D

Re: Lavere forbrug ved højere ude temperaturer?

: 21. apr 2018, 16:21
af Charlimike
Prøv at læse postet før, der snakkes der om km til 90 grader.

Re: Lavere forbrug ved højere ude temperaturer?

: 21. apr 2018, 16:46
af case
Min går mindre pr liter benzin nu
Men det er nok fordi jeg er gået fra 215 r16 til 245 r19 :mrgreen:

Re: Lavere forbrug ved højere ude temperaturer?

: 21. apr 2018, 17:39
af xbn
Jeg oplever det samme, også på længere ture, hvor start temperaturen må have minimal indflydelse.
Her gennemsnit for 2 års tankninger (1,2 tsi 110)
E123CAB0-2B14-4B38-B755-538552CB3DC0.jpeg
E123CAB0-2B14-4B38-B755-538552CB3DC0.jpeg (20.82 KiB) Vist 1355 gange

Re: Lavere forbrug ved højere ude temperaturer?

: 21. apr 2018, 18:09
af jencka
De sjove tillægsspørgsmål kunne så være:
Hvordan det ser ud for biler med motorvarmer?
Forbruger en motor det samme hvor forudsætningen er at både vand- og olietemperatur er den samme - ved markant forskeligge ude temperaturer. F.eks. ved hhv. frysepunktet og 20 grader?

Re: Lavere forbrug ved højere ude temperaturer?

: 21. apr 2018, 20:31
af Thor-thor
jencka skrev:
21. apr 2018, 18:09
........
Forbruger en motor det samme hvor forudsætningen er at både vand- og olietemperatur er den samme - ved markant forskeligge ude temperaturer. F.eks. ved hhv. frysepunktet og 20 grader?
Nej, det gør den ikke.
Som en anden nævner er "varm" luft lettere (lavere massefylde) end kold luft og der er derfor mindre luftmodstand når temperaturen er højere = lavere brændstofforbrug

Re: Lavere forbrug ved højere ude temperaturer?

: 21. apr 2018, 21:50
af Nicklossi
Til gengæld må motoren have mere effekt om vinteren, da en M3 luft indeholder mere ilt om vinteren, end en M3 sommerluft :)

Re: Lavere forbrug ved højere ude temperaturer?

: 21. apr 2018, 22:08
af MichaelSmed
Når AC ikke kører i vinter halvåret, hjælper det også på det.

Re: Lavere forbrug ved højere ude temperaturer?

: 21. apr 2018, 22:39
af Bandit
Nicklossi skrev:
21. apr 2018, 21:50
Til gengæld må motoren have mere effekt om vinteren, da en M3 luft indeholder mere ilt om vinteren, end en M3 sommerluft :)
Hvilket vel til dels bliver opvejet af at lmm måler på masse og ikke mængde.

Re: Lavere forbrug ved højere ude temperaturer?

: 22. apr 2018, 06:59
af larslyn
MichaelSmed skrev:
21. apr 2018, 22:08
Når AC ikke kører i vinter halvåret, hjælper det også på det.
jeg har lært at det er en dårlig idé at slukke aircon vinteren over, da pakningerne tørre ud.....

Re: Lavere forbrug ved højere ude temperaturer?

: 22. apr 2018, 07:36
af DanielB12
larslyn skrev:
22. apr 2018, 06:59
MichaelSmed skrev:
21. apr 2018, 22:08
Når AC ikke kører i vinter halvåret, hjælper det også på det.
jeg har lært at det er en dårlig idé at slukke aircon vinteren over, da pakningerne tørre ud.....
Synes at have læst, at Den kobler automatisk fra når ude temperaturen er under et hvis antal grader

Re: Lavere forbrug ved højere ude temperaturer?

: 22. apr 2018, 18:50
af Nicklossi
Bandit skrev:
21. apr 2018, 22:39
Nicklossi skrev:
21. apr 2018, 21:50
Til gengæld må motoren have mere effekt om vinteren, da en M3 luft indeholder mere ilt om vinteren, end en M3 sommerluft :)
Hvilket vel til dels bliver opvejet af at lmm måler på masse og ikke mængde.
Måler den ikke blot ud fra flow over tid, ganget med en forudbestemt densitet?

Re: Lavere forbrug ved højere ude temperaturer?

: 22. apr 2018, 23:18
af GranTurismo
Hen over vinteren har jeg typisk ligget på 21-22 km/l på mine Tysklandsture.

Idag på vej hjem fra Padborg Park kørte jeg 24,8 km/l

Jeg har ikke ændret på dæktryk, men det er selvfølgelig højere i varmere luft og dermed må rullemodstanden jo være lavere. Og som andre har nævnt er der mindre vindmodstand i varmere luft.

Re: Lavere forbrug ved højere ude temperaturer?

: 25. apr 2018, 19:03
af JKBP
En alm personbil bruger ca 6 HK for at modvirke vindmodstanden ved 80 km/t.

Forskellen på luftmodstanden i 20 graders varm luft og 0 graders varm luft er ca 7 %.

Så det kan ikke være den store forskel besparelse der opnås pga mindre luftmodstand..... :geek:

Re: Lavere forbrug ved højere ude temperaturer?

: 26. apr 2018, 07:40
af nielshm
For mine biler er varmere vejr = bedre økonomi.
Jo varmere, jo bedre. Faktisk betydeligt bedre.

Men betragtningerne må se sådan ud:
Varm luft = mindre luftmodstand.
Varm vej = blødere dæk = større rullemodstand
Varm luft = færre iltmolekyler pr. liter luft

Re: Lavere forbrug ved højere ude temperaturer?

: 26. apr 2018, 10:15
af MAZ_A
Så med andre ord, den globale opvarmning nedsætter brandstofforbruget :mrgreen: :mrgreen:

Re: Lavere forbrug ved højere ude temperaturer?

: 26. apr 2018, 11:45
af nielshm
Kørsel i bjergene giver typisk også et lavere forbrug end på flad vej.
Min erfaring er at der vindes mere ned af bakke end der tabes ved at køre op. Og hvis det så samtidigt er varmt, så ender med at jeg skal tanke benzin af bilen... :lol: :lol:

Re: Lavere forbrug ved højere ude temperaturer?

: 27. apr 2018, 09:00
af ejensen
Forskellen på luftmodstanden i 20 graders varm luft og 0 graders varm luft er ca 7 %.


Det giver ved 16km/l en forbedring på 1,12 km/l altså næsten hele den ændring han ser. Alt efter kørsel mønster kan man sikkert også regne med at koldstarter øger km/l ved højere temp.
Men betragtningerne må se sådan ud:
Varm luft = mindre luftmodstand.
Varm vej = blødere dæk = større rullemodstand
Varm luft = færre iltmolekyler pr. liter luft
Mon ikke varm luft, varm vej = varmere dæk = højere dæktryk = lavere rullemodstand.

Selv kører jeg ca. 5 l 100km ved < 0 grader og ca. 4,5 ved nuværende temp. på samme dæk (vinter) .

Re: Lavere forbrug ved højere ude temperaturer?

: 27. apr 2018, 10:12
af Charlimike
Jeg køre i hvert fald noget længere. Har 225mm gummi sommer og vinter, dog hhv 17 og 18”. Bilen er opgivet til 20.8 km/l.
F858F1D2-DCC9-4A78-A819-21BBE0DFFBC6.jpeg
F858F1D2-DCC9-4A78-A819-21BBE0DFFBC6.jpeg (169.8 KiB) Vist 729 gange