Metallak eller ej?

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
peter bj
Helt nyt medlem
Indlæg: 88
Tilmeldt: 27. maj 2012, 14:35
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 4 times

Metallak eller ej?

Indlæg af peter bj » 28. apr 2018, 13:01

Vi har bestilt vores Seat Ibiza i hvid (White Soft, ikke metallak).
Men vi er også lidt forelskede i den blå (Mystery Blue), og med de fem måneders leveringstid vi har i sigte, skulle der være mulighed for at ændre farven. :roll:
Lige nu har vi en Picanto i hvid (ikke metallak), som er en farve vi er glade for, men vi kunne også godt tænke os lidt forandring.
Picantoen vi har nu, får lakforsegling og voks to gange årligt. Den bliver renset helt i bund hver gang. Derudover kommer den i vaskehallen 1-2 gange om måneden. Stenslag og flyverust bliver malet med originallak og slebet med Turtle Scratch Repair Kit. Det kan ikke ses hvis man ikke ved det er der.
Vi kan ved selvsyn se hos forhandleren, at skidt og møj ses meget mere tydeligt på den blå. Og dermed skal den nok lidt mere i vaskehallen.
Som sagt er vi glade for begge farver, men måske en 55-45% i den blå's farvør, fordi vi så får en anden farve end nu.
Spørgsmålet er om hvor stor forskel der er på at vedligeholde de to farver? Er det nemt at plet-reparere en metallak etc. etc.?
Billede

Billede

Brugeravatar
ABT
Aktiv medlem
Indlæg: 3253
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Jydeland
Has thanked: 26 times
Been thanked: 16 times
Kontakt:

Re: Metallak eller ej?

Indlæg af ABT » 28. apr 2018, 15:01

Du kan ikke bilde mig ind, at en hvid bil er lettere at holde ren end en blå.. ;)
Men det er selvfølgelig lettere at se, hvornår den hvide trænger til rengøring i forhold til den blå.

Når det er sagt, så synes jeg helt klart at den blå er flottere (der er nok hvide biler på vejene) og vil da også selv gerne have den farve, næste gang der skal skiftes bil.

Kører i en Tinta Black Seat nu og den farve vil vi ikke have næste gang, selvom den er "taknemmelig" i forhold rengøring.
These users thanked the author ABT for the post:
BrianDS
“We all share the responsibility of climate change, the destruction of our forests, and the poisoning of our air and water.
The simple act of becoming a vegetarian will make a difference in the health of our planet and for ourselves. So make a difference..
Our future depends on it!" Think green, Eat green and Act green..

Brugeravatar
AU-R8
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5842
Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 293 times

Re: Metallak eller ej?

Indlæg af AU-R8 » 28. apr 2018, 15:17

Blå til hver en tid.

claussor
Aktiv medlem
Indlæg: 1791
Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 185 times
Been thanked: 287 times

Re: Metallak eller ej?

Indlæg af claussor » 28. apr 2018, 15:24

Blå:)

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4950
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4440 times
Been thanked: 1957 times
Kontakt:

Re: Metallak eller ej?

Indlæg af DanielB12 » 28. apr 2018, 16:58

Den blå metallak er rigtig god til at skjule skidt, især i forhold til en hvid. Vi har en blå polo, som nok er lidt mørkere i farven, men der bliver man nogen gange overrasket over hvor beskidt den er, når man lige får kørt hånden over siden af bilen.
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
DanielSan
Nyt medlem
Indlæg: 327
Tilmeldt: 11. apr 2016, 18:26
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 78 times
Been thanked: 23 times

Re: Metallak eller ej?

Indlæg af DanielSan » 28. apr 2018, 18:05

Altid metallak!


Sent from my iPad using Tapatalk

Brugeravatar
Torslunde
Nyt medlem
Indlæg: 157
Tilmeldt: 6. feb 2015, 17:55
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 21 times
Been thanked: 10 times

Re: Metallak eller ej?

Indlæg af Torslunde » 28. apr 2018, 18:35

Jeg har altid ofret ekstra for metallak på mine biler.

Strengt taget ved jeg ikke hvordan det er nu;
men førhen var der et ekstra lag klar lak oven på metallakken, således at laklaget var tykkere end på biler uden metallak.

Under alle omstændigheder har jeg aldrig haft problemer med lakken, og bruger kun maskinvask.
Hvis man har travlt, skal man ikke køre i myldretiden.

erlingvj
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6227
Tilmeldt: 22. aug 2011, 17:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 96 times
Been thanked: 213 times

Re: Metallak eller ej?

Indlæg af erlingvj » 28. apr 2018, 19:12

Torslunde skrev:
28. apr 2018, 18:35


Strengt taget ved jeg ikke hvordan det er nu;
men førhen var der et ekstra lag klar lak oven på metallakken, således at laklaget var tykkere end på biler uden metallak.
Der er ingen forskelle på en uni-lak og en metallak mht. tykkelse og kvalitet. Alle VAGs unilakker har klarlak og har haft det i rigtig mange år.
PS: I "gamle dag" fandtes der også et-lags metallakker.

peter bj
Helt nyt medlem
Indlæg: 88
Tilmeldt: 27. maj 2012, 14:35
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 4 times

Re: Metallak eller ej?

Indlæg af peter bj » 28. apr 2018, 20:11

ABT skrev:
28. apr 2018, 15:01
Du kan ikke bilde mig ind, at en hvid bil er lettere at holde ren end en blå.. ;)
Men det er selvfølgelig lettere at se, hvornår den hvide trænger til rengøring i forhold til den blå.
Det har jeg heller ikke bildt nogen ind :-)
Men det andet du skriver, er jeg ikke enig i. Vi så en hvid og en blå for 14 dage siden, hos forhandleren. Begge var vasket to dage før, og stod nu med en fint lyserødt lag af Sahara-sand. Den blå så meget mere beskidt ud end den hvide.

peter bj
Helt nyt medlem
Indlæg: 88
Tilmeldt: 27. maj 2012, 14:35
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 4 times

Re: Metallak eller ej?

Indlæg af peter bj » 28. apr 2018, 20:15

Nu var det sådan set ikke et spørgsmål om hvilken farve der er pænest. Men mere om vedligeholdelse at de to typer lak.
Hvordan med reparation af småskader i lakken? Jeg forestiller mig at det er noget sværere at få en metallak pæn?
Og den er vel også mere modtagelig over for polere ridser?

ckrog
Helt nyt medlem
Indlæg: 21
Tilmeldt: 29. dec 2013, 20:53
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Metallak eller ej?

Indlæg af ckrog » 28. apr 2018, 20:22

Jeg har en Ibiza FR Mystery Blue. Hvis bilen er lidt støvet, og det efterfølgende regner en smule, og bilen herefter tørrer, så ser den mere beskidt ud end de hvide biler der holder ved siden af...
Seat Ibiza FR 1.5 TSI EVO

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6022
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6456 times
Been thanked: 1638 times

Re: Metallak eller ej?

Indlæg af BrianDS » 28. apr 2018, 22:56

Jeg ville ikke være i tvivl, du ser ALT på en hvid bil, min bror havde en Fabia, den var mega svær at holde ren.

Jeg har dog aldrig hørt nogen der plat maler flyverust, det kan jo fjernes?
Jeg har plettet nogle enkelte stenslag på mine biler, hvis de var dybe, ellers har jeg ikke haft brug for lakreparation som sådan.

Når det er sagt, så har jeg kun selv haft biler med metallak, og jeg synes de er meget nemmere at vedligeholde end en unilak som min brors den hvide. En bil med metallak behøver ikke polering hvert år - omend den vil have godt af det hvis man bruger maskinvask i stedet for håndvask.

Med mine erfaringer så vil jeg ikke købe en hvid bil selv, slet ikke uden metallak.

De nemmeste farver at vedligeholde er de grå nuancer, specielt sølv ser du næsten intet på, mens både beige og koksgrå også klarer det godt

Valget mellem de to farver du nævner ville være nemt for mig, både ny og brugt - ingen tvivl, den hvide kommer ikke med mig hjem
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
jansom
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6253
Tilmeldt: 15. jun 2008, 18:21
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gjessø, Silkeborg
Has thanked: 2071 times
Been thanked: 673 times

Re: Metallak eller ej?

Indlæg af jansom » 28. apr 2018, 23:01

Vi har en hvid bil. Aldrig igen. Umulig at holde ren. Og den blå er så også meget federe
These users thanked the author jansom for the post:
BrianDS
-No one is more hated than he who speaks the truth-

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10871
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1900 times

Re: Metallak eller ej?

Indlæg af GaSelle » 28. apr 2018, 23:09

Min Golf er hvid. Jeg synes, den er væsentligt lettere at vedligeholde end den Superb vi netop har solgt, der var Magnetic Brown. Ridser ses ikke så tydeligt på en hvid.
These users thanked the author GaSelle for the post:
erlingvj

aknedude
Aktiv medlem
Indlæg: 2769
Tilmeldt: 25. mar 2010, 20:58
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 31 times
Been thanked: 63 times

Re: Metallak eller ej?

Indlæg af aknedude » 30. apr 2018, 08:37

Har selv en Mystery Blue. og er ikke i tvivl om at den er 10000000 gange flottere end en kedelig hvid. Overvej evt. den Metallic røde den er super flot på en Ibiza. Men ALTID metallak.

Brugeravatar
Mikkel K
Medlem
Indlæg: 1155
Tilmeldt: 23. jun 2008, 20:15
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 11 times
Been thanked: 29 times

Re: Metallak eller ej?

Indlæg af Mikkel K » 30. apr 2018, 08:40

Jeg tror også, at du lettere vil se små "imperfections" i den blå. Altså når bilen er ren, vil små skrammer, stenslag, mv. være tydeligere.

Jeg havde dog stadig købt en blå. Eller en anden farve end hvid (eller sort).

ph
Aktiv medlem
Indlæg: 4311
Tilmeldt: 18. nov 2011, 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 58 times

Re: Metallak eller ej?

Indlæg af ph » 30. apr 2018, 08:49

erlingvj skrev:
28. apr 2018, 19:12
PS: I "gamle dag" fandtes der også et-lags metallakker.
noget du kan smide et link til.. med yderligere info om?
for det har jeg godt nok aldrig hørt om.
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.

erlingvj
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6227
Tilmeldt: 22. aug 2011, 17:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 96 times
Been thanked: 213 times

Re: Metallak eller ej?

Indlæg af erlingvj » 30. apr 2018, 12:10

ph skrev:
30. apr 2018, 08:49
erlingvj skrev:
28. apr 2018, 19:12
PS: I "gamle dag" fandtes der også et-lags metallakker.
noget du kan smide et link til.. med yderligere info om?
for det har jeg godt nok aldrig hørt om.
Mazda årgang 70'erne fx.

Brugeravatar
majland
Medlem
Indlæg: 1357
Tilmeldt: 17. mar 2011, 14:44
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 68 times
Been thanked: 256 times

Re: Metallak eller ej?

Indlæg af majland » 30. apr 2018, 12:50

BrianDS skrev:
28. apr 2018, 22:56
De nemmeste farver at vedligeholde er de grå nuancer, specielt sølv ser du næsten intet på, mens både beige og koksgrå også klarer det godt Billede
Til gengæld har nogle automalere umanerlig svært ved at rammer rigtigt med sølvgrå - selv på en ny bil.

Vi fik omlakeret en dør/skærm efter en p-skade skade da superb var 1/2år gammel.

Et par år senere blev den ramt bagi ved en p-skade der også tog livet af bagklappen

Begge gange skulle maleren have 2 forsøg på at levere noget der ikke skreg til himlen om at den var omlakeret ....

Men de kunne jo godt når de skulle - så siger måske mere om det malerfirma som værkstedet anvender ....

Har dog lige haft en lille p skade igen - og denne gang ser det ud til at de har ramt farven på bagkofangeren rigtigt i første forsøg....
Anders Majland
Billede2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
Billede2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG
Billede2020 Yamaha Ténéré 700
Billede2021 Skoda Enyaq iV 80 Plus

kasn
Nyt medlem
Indlæg: 138
Tilmeldt: 30. mar 2018, 08:42
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 6 times

Re: Metallak eller ej?

Indlæg af kasn » 30. apr 2018, 13:22

peter bj skrev:
28. apr 2018, 13:01
Vi har bestilt vores Seat Ibiza i hvid (White Soft, ikke metallak).
Men vi er også lidt forelskede i den blå (Mystery Blue), og med de fem måneders leveringstid vi har i sigte, skulle der være mulighed for at ændre farven. :roll:
Lige nu har vi en Picanto i hvid (ikke metallak), som er en farve vi er glade for, men vi kunne også godt tænke os lidt forandring.
Picantoen vi har nu, får lakforsegling og voks to gange årligt. Den bliver renset helt i bund hver gang. Derudover kommer den i vaskehallen 1-2 gange om måneden. Stenslag og flyverust bliver malet med originallak og slebet med Turtle Scratch Repair Kit. Det kan ikke ses hvis man ikke ved det er der.
Vi kan ved selvsyn se hos forhandleren, at skidt og møj ses meget mere tydeligt på den blå. Og dermed skal den nok lidt mere i vaskehallen.
Som sagt er vi glade for begge farver, men måske en 55-45% i den blå's farvør, fordi vi så får en anden farve end nu.
Spørgsmålet er om hvor stor forskel der er på at vedligeholde de to farver? Er det nemt at plet-reparere en metallak etc. etc.?
Billede

Billede

Hvornår har du fået at vide der er 5 måneders leveringstid på bilen? og hvilken motor har du valgt bilen med? :)
Jeg er meget nysgerrig på dette, da jeg selv har bestilt en Ibiza FR 1,5, men stadig ikke kender nogen leveringstid, eller produktions uge :) Så alt den info du kan give mig, kan giv mig lidt ro i sjælen :)

erlingvj
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6227
Tilmeldt: 22. aug 2011, 17:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 96 times
Been thanked: 213 times

Re: Metallak eller ej?

Indlæg af erlingvj » 30. apr 2018, 13:28

majland skrev:
30. apr 2018, 12:50
BrianDS skrev:
28. apr 2018, 22:56
De nemmeste farver at vedligeholde er de grå nuancer, specielt sølv ser du næsten intet på, mens både beige og koksgrå også klarer det godt Billede
Til gengæld har nogle automalere umanerlig svært ved at rammer rigtigt med sølvgrå - selv på en ny bil.
Ikke nogle men det store flertal. Skal aldrig have biler med lyse metallakker. Har haft "kampen".

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6022
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6456 times
Been thanked: 1638 times

Re: Metallak eller ej?

Indlæg af BrianDS » 30. apr 2018, 13:31

majland skrev:
BrianDS skrev:
28. apr 2018, 22:56
De nemmeste farver at vedligeholde er de grå nuancer, specielt sølv ser du næsten intet på, mens både beige og koksgrå også klarer det godt Billede
Til gengæld har nogle automalere umanerlig svært ved at rammer rigtigt med sølvgrå - selv på en ny bil.

Vi fik omlakeret en dør/skærm efter en p-skade skade da superb var 1/2år gammel.

Et par år senere blev den ramt bagi ved en p-skade der også tog livet af bagklappen

Begge gange skulle maleren have 2 forsøg på at levere noget der ikke skreg til himlen om at den var omlakeret ....

Men de kunne jo godt når de skulle - så siger måske mere om det malerfirma som værkstedet anvender ....

Har dog lige haft en lille p skade igen - og denne gang ser det ud til at de har ramt farven på bagkofangeren rigtigt i første forsøg....

Som du selv skriver, så siger det måske mere om maleren end om farven?
Jeg har set en del lyse metalfarver der er ramt pænt efter reparationer, men også både hvide og sorte biler der så frygtelige ud. Da min tidligere Seat fik ny bagklap var det heller ikke farven der var problemet - men støv og silikone under klarlakken var en ommer BilledeBillede
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

erlingvj
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6227
Tilmeldt: 22. aug 2011, 17:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 96 times
Been thanked: 213 times

Re: Metallak eller ej?

Indlæg af erlingvj » 30. apr 2018, 13:39

"Min" autolakerer som er dygtig til sit arbejde advarer mod lyse metallakker.
Han er ikke enestående på nogen måde.

peter bj
Helt nyt medlem
Indlæg: 88
Tilmeldt: 27. maj 2012, 14:35
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 4 times

Re: Metallak eller ej?

Indlæg af peter bj » 1. maj 2018, 03:18

kasn skrev:
30. apr 2018, 13:22
Hvornår har du fået at vide der er 5 måneders leveringstid på bilen? og hvilken motor har du valgt bilen med? :)
Jeg er meget nysgerrig på dette, da jeg selv har bestilt en Ibiza FR 1,5, men stadig ikke kender nogen leveringstid, eller produktions uge :) Så alt den info du kan give mig, kan giv mig lidt ro i sjælen :)
Vi har også bestilt en FR 1.5.
Tre forhandlere sagde tre måneders leveringstid. Ham vi handlede med ville også gerne sige tre måneder, men var ærlig og sagde at det er et kendt trick at forhandlerne "forkorter" leveringstiden for at holde kunden interesseret. Men vores forhandler sagde vi skulle være meget heldige hvis den skulle komme hjem inden september. Vi bestilte for 14 dage siden.
Fabrikken holder i øvrigt lukket hele august måned.

I øvrigt bliver vi ved den hvide farve. Vi var ude og kigge på den blå igen i dag, og synes begge den er for mørk.

kasn
Nyt medlem
Indlæg: 138
Tilmeldt: 30. mar 2018, 08:42
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 6 times

Re: Metallak eller ej?

Indlæg af kasn » 1. maj 2018, 10:12

Det lyder til vi kommer til at vente længe på bilen så :(

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"