Ny bil: Audi Q2 - det rette udstyr

Stedet hvor der snakkes VAG biler
mobilos
Nyt medlem
Indlæg: 351
Tilmeldt: 6. mar 2017, 08:27
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 35 times
Been thanked: 39 times

Re: Ny bil: Audi Q2 - det rette udstyr

Indlæg af mobilos » 3. maj 2018, 06:59

claussor skrev:
2. maj 2018, 14:36
mobilos skrev:
2. maj 2018, 13:00
claussor skrev:
2. maj 2018, 10:52


Det var da en underlig kommentar. 1,0 TSI sidder ikke i en Picanto mig bekendt. Eller er det en generel afsky for 3 cylindrede motorer? Tror du må ud og prøve VAG eller Ford udgave med 1,0 turbo. Kunne aldrig drømme om at købe en 1,6 TDI fx. fremfor en 1,0 TSI. Helt enig med Erling.
Nej, men den sidder I en UP som jeg skrev. Den motor passer sikkert fint til en UP, men til en Audi Q2 der vejer tæt på 1,5 ton?? ;)
Det bliver sikkert svært at komme af den bil senere, når de fleste brugte til den tid er med 1,5 liter og 4 cylindre og de trækker rent helt op til 130 km/h med 4 personer om bord. For ikke at tale om forbruget. Men igen smag og behag.
En Q2 tæt på 1,5 ton? Nu må jeg le! Den bette potte er vel knap nok på størrelse med en alm. Golf. Min egen Sportsvan er langt større ( og det er ikke nogen stor bil) og den vejer ikke engang 1,5 ton.

1,0 TSI trækker fint op til 130 i en Sportsvan med bagage så det gør den helt sikkert også i en Q2. :D

1,5 TSI er en hurtigere og nyere og nok endnu bedre motor det kan vi godt blive enige om. Men at afskrive en 1,0 det ser jeg som en fejl.
UP`s køreklar vægt er 929 kg.
Q2 køreklarvægt er 1315 kg.

Det er 41% forskel I vægt.
Enter er den motor I UP `en vild overdimensioneret til den lille og for I øvrigt skønne bil (min egen mening), eller er den motor lidt I underkanten til en Audi Q2, hvad køreglæde, kørekomfort og brændstor forbrug angår.
Det kan godt være at nogen synes at den motor gør det fremragene I næsten alle VAG biler. Jeg deler ikke deres mening, at den gør det I en bil der vejer 1315 kg, på same made som den gør det I en bil der vejer 929 kg.

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10867
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1897 times

Re: Ny bil: Audi Q2 - det rette udstyr

Indlæg af GaSelle » 3. maj 2018, 07:30

1.0 TSI yder mere i Q2/Golf osv. end den gør i Up TSI - og Up GTI (hhv. 90 og 110 heste).

Motoren gør det fantastisk i en Golf, også sammenlignet med en Superb 1.4 TSI 150.

Den er økonomisk, kvik og kultiveret - og i Golf godt dæmpet, og meget økonomisk.

Der er dog stadig mange, der har fordomme om lille cylindervolume og 3 cylindre. Min svigermor
er endt op med en T-ROC 1.5 TSI af samme årsag, fordi min svigerfar mener, at 1.0 TSI er noget
"skralderværk". Svigermor er ærgelig over 1.5´eren, der hugger og hakker ved lave omdrejninger.
Samtidig var svigerfar meget imponeret over min Golf 1.0, da han ikke vidste, hvilken motor det
var.

Smag og behag er forskelligt; men 1.0 TSI gør det SUPER - i hvert fald med 115 heste i en Golf.
These users thanked the author GaSelle for the post:
erlingvj

mousefarm
Helt nyt medlem
Indlæg: 81
Tilmeldt: 29. nov 2008, 10:47
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 7 times

Re: Ny bil: Audi Q2 - det rette udstyr

Indlæg af mousefarm » 3. maj 2018, 09:03

Har selv prøvet 1.0 TSI i en Golf VII og synes den gør det rigtig godt. Og i Q2'eren yder den jo 116 heste.

Og i samspil med DSG fungerer det rigtig godt, så jeg er ikke bekymret.

Svigermor skulle prøve at tanke Shell V-Power (99 oktan) på T-Roc. Min bror har lige fået en T-Roc med samme motor, og han mærker tydelig forskel på 95 oktan og V-Power.

mousefarm
Helt nyt medlem
Indlæg: 81
Tilmeldt: 29. nov 2008, 10:47
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 7 times

Re: Ny bil: Audi Q2 - det rette udstyr

Indlæg af mousefarm » 3. maj 2018, 09:07

I øvrigt et lille tillægsspørgsmål vedr. Hold-Assist.

Flere steder på Audi.dk står hold-assist som standard-udstyr på Q2, men i konfiguratoren er det et tilvalg der koster ca. 2000,-. Er er nogen der ved hvad det rigtige er?

Og hvis man ikke har hold-assist, er der så stadig hill-hold funktion som standard når man har DSG/S-Tronic?

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10867
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1897 times

Re: Ny bil: Audi Q2 - det rette udstyr

Indlæg af GaSelle » 3. maj 2018, 09:23

mousefarm skrev:
3. maj 2018, 09:03
Har selv prøvet 1.0 TSI i en Golf VII og synes den gør det rigtig godt. Og i Q2'eren yder den jo 116 heste.

Og i samspil med DSG fungerer det rigtig godt, så jeg er ikke bekymret.

Svigermor skulle prøve at tanke Shell V-Power (99 oktan) på T-Roc. Min bror har lige fået en T-Roc med samme motor, og han mærker tydelig forskel på 95 oktan og V-Power.
Det giver jeg videre - svigerfar har dog rabataftale med OK, og da han er landmand, er han MEGET omkostningsbevidst :D

mousefarm
Helt nyt medlem
Indlæg: 81
Tilmeldt: 29. nov 2008, 10:47
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 7 times

Re: Ny bil: Audi Q2 - det rette udstyr

Indlæg af mousefarm » 3. maj 2018, 09:41

Sig til svigerfar at det går lige O P op. Den går tilsvarende længere på literen på V-Power :-)

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10867
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1897 times

Re: Ny bil: Audi Q2 - det rette udstyr

Indlæg af GaSelle » 3. maj 2018, 17:42

mousefarm skrev:
3. maj 2018, 09:41
Sig til svigerfar at det går lige O P op. Den går tilsvarende længere på literen på V-Power :-)
Du kan ikke diskutere sådan noget med en gammel landmand :-D

erlingvj
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6227
Tilmeldt: 22. aug 2011, 17:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 96 times
Been thanked: 213 times

Re: Ny bil: Audi Q2 - det rette udstyr

Indlæg af erlingvj » 3. maj 2018, 18:05

mousefarm skrev:
3. maj 2018, 09:07
I øvrigt et lille tillægsspørgsmål vedr. Hold-Assist.

Flere steder på Audi.dk står hold-assist som standard-udstyr på Q2, men i konfiguratoren er det et tilvalg der koster ca. 2000,-. Er er nogen der ved hvad det rigtige er?

Og hvis man ikke har hold-assist, er der så stadig hill-hold funktion som standard når man har DSG/S-Tronic?
Audi's konfigurator har en del fejl. Som jeg er orienteret er det standard fra ca. januar 2018 men konfiguratoren er ikke opdateret. Min A3 har det selv om jeg ikke satte "krydset". Den er produceret i uge 6 i år.

erlingvj
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6227
Tilmeldt: 22. aug 2011, 17:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 96 times
Been thanked: 213 times

Re: Ny bil: Audi Q2 - det rette udstyr

Indlæg af erlingvj » 3. maj 2018, 18:25

GaSelle skrev:
3. maj 2018, 07:30
1.0 TSI yder mere i Q2/Golf osv. end den gør i Up TSI - og Up GTI (hhv. 90 og 110 heste).

Den er økonomisk, kvik og kultiveret - og i Golf godt dæmpet, og meget økonomisk.

Smag og behag er forskelligt; men 1.0 TSI gør det SUPER - i hvert fald med 115 heste i en Golf.
En 1.0 TSI i Golf har 200Nm. Det samme som en Golf 1.4 TSI 125 HK.
Da en Golf 1.0 TSI er lidt lettere end en 1.4 TSi 125 HK har den flere Nm /kg.
Ingen eller meget få vil påstå at en Golf 1.4 TSI har en motor der er for lille. En del herinde har den holdning at en 1.0TSI er for lille.
Sorry to say, men jeres fordomme bygger på manglende viden og manglende kørsel i en 1.0TSI.
These users thanked the author erlingvj for the post (total 2):
GaSelleDanielB12

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4948
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4438 times
Been thanked: 1957 times
Kontakt:

Re: Ny bil: Audi Q2 - det rette udstyr

Indlæg af DanielB12 » 3. maj 2018, 21:22

erlingvj skrev:
GaSelle skrev:
3. maj 2018, 07:30
1.0 TSI yder mere i Q2/Golf osv. end den gør i Up TSI - og Up GTI (hhv. 90 og 110 heste).

Den er økonomisk, kvik og kultiveret - og i Golf godt dæmpet, og meget økonomisk.

Smag og behag er forskelligt; men 1.0 TSI gør det SUPER - i hvert fald med 115 heste i en Golf.
En 1.0 TSI i Golf har 200Nm. Det samme som en Golf 1.4 TSI 125 HK.
Da en Golf 1.0 TSI er lidt lettere end en 1.4 TSi 125 HK har den flere Nm /kg.
Ingen eller meget få vil påstå at en Golf 1.4 TSI har en motor der er for lille. En del herinde har den holdning at en 1.0TSI er for lille.
Sorry to say, men jeres fordomme bygger på manglende viden og manglende kørsel i en 1.0TSI.
Min fætter har lige fået en golf med 1.0 tsi og den er sgu ok rap og meget støjsvag. Han pendler et par gange om ugen mellem Køge og Sydfyn, og ligger på 16-17 km/.. Jeg ville ingen bekymringer have med sådan i en Q2, k hvert fald ikke hvis man kommer fra en langsommere bil.
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
Fredrik
Medlem
Indlæg: 788
Tilmeldt: 16. maj 2013, 11:23
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Charlottenlund
Has thanked: 17 times
Been thanked: 16 times
Kontakt:

Re: Ny bil: Audi Q2 - det rette udstyr

Indlæg af Fredrik » 3. maj 2018, 23:49

Jeg prøvekørte en A3 med 1.0 TFSI 115 HK og fandt den egentlig ganske fin og harmonisk. Efter en tur på motorvej følte jeg dog at den var noget sløvere end den daværende A3 8P med 1.4 TFSI 125 HK.

Jeg snuppede derfor en tur i en 1.4 TFSI 150 HK og der var, i min verden, en kæmpe forskel. Derfor valgte jeg selv at bruge lidt ekstra dollars på den motor. Det har jeg bestemt ikke fortrudt.

Igen, 1.0 motoren er rigtig fin, men synes at A3’eren var lidt for tung. Så må folk gerne have en anden mening. A3 og Q2 vejer næsten det samme og derfor ville jeg personligt også vælge en 1.5 TFSI motoren, taget antal daglige km samt gensalgsværdi i betragtning.

Kode: Vælg alt

Mvh
Fredrik

- VW Passat Variant R-Line 2.0 TDI 190HK 4Motion [2017]
- Skoda Citigo 1.0 Mpi 75 Hk 5-dørs Hatchback [2015]
- AUDI A3 8V Sportback 1.4 TFSI 150HK COD [2017] SOLGT
- AUDI A3 8P Sportback 1.4 TFSI 125HK [2008] SOLGT
- AUDI A3 8L Hatchback 1.8 125HK [1997] SOLGT

Retrofit Hjemmeside
http://www.lightnings.dk

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10867
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1897 times

Re: Ny bil: Audi Q2 - det rette udstyr

Indlæg af GaSelle » 4. maj 2018, 05:51

Smag og behag - jeg har som tidligere nævnt haft begge motorer, og synes ikke den lille mangler det store. Ud og prøv!

Funnyjohnny
Helt nyt medlem
Indlæg: 19
Tilmeldt: 31. jan 2018, 20:18
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Ny bil: Audi Q2 - det rette udstyr

Indlæg af Funnyjohnny » 4. maj 2018, 07:25

Er meget tilfreds med 1.0 tsi i octavia 3. Det er ikke nogen racerbil, men jeg oplever ingen udfordringer i forhold til den daglige trafik. hverken på motorvej eller i byen. kombinationen med dsg og acc spiller ret fint.

Den eneste udfordring jeg har med den kombination er bykørsel med start/stop. Der mener jeg f.eks. hyundai ionic er kommet op med en genial løsning hvor bilen kører de først 3 sekunder på batteriet mens bilen får startet op og koblet ind. Det eliminerer den lille pause der er når man får grønt lys og skal sætte igang.

underligt at VAG ikke er kommet op med noget lignende.
2018 skoda Octavia III 1,0 tsi dsg

mousefarm
Helt nyt medlem
Indlæg: 81
Tilmeldt: 29. nov 2008, 10:47
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 7 times

Re: Ny bil: Audi Q2 - det rette udstyr

Indlæg af mousefarm » 23. maj 2018, 12:24

Bilen er nu bestilt og forventes produceret ca. uge 28.

Et ekstra spørgsmål. Den er bestilt med forberedelse til navi og jeg kan se at man kan købe aktiverings dokument på eBay. F.eks. her: https://www.ebay.de/itm/Original-Audi-F ... 100623.m-1

Er der nogen der har erfaring med dette? Og hvad gør man når man får dokumentet?

Brugeravatar
Munkie
Medlem
Indlæg: 1313
Tilmeldt: 16. maj 2013, 17:24
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Frederikshavn
Has thanked: 20 times
Been thanked: 19 times

Re: Ny bil: Audi Q2 - det rette udstyr

Indlæg af Munkie » 23. maj 2018, 12:30

mousefarm skrev:Bilen er nu bestilt og forventes produceret ca. uge 28.

Et ekstra spørgsmål. Den er bestilt med forberedelse til navi og jeg kan se at man kan købe aktiverings dokument på eBay. F.eks. her: https://www.ebay.de/itm/Original-Audi-F ... 100623.m-1

Er der nogen der har erfaring med dette? Og hvad gør man når man får dokumentet?
Der står det er et sd kort, så det putter man vel bare i bilen Billede
Min: Audi A6 2,0 TDI 190 S-Tronic Avant 3xS-line 2015
Konebil: Audi A3 1,5 TFSI S-Tronic Limo 2018/17
Tidligere vagbiler: The Beetle 1,2 TSI cabrio, Golf 7 1,6 TDI, 2xLeon TDI DSG, 2xScirocco 2.0 tsi DSG, 2xScirocco 2.0 tdi, 2xAudi TT, Audi A6 4F limo 2.4, Audi A6 4F 2.0 TFSI Avant, 2xGolf 4 1,9 SDi, 2xGolf 3 1.8, Golf 3 1.9 TDI, Jetta mk2 VR6, Audi A4 1.8t b6 Avant, Audi A3 1.8t 8l, Skoda Citigo, Golf 6 2,0TDI

mobilos
Nyt medlem
Indlæg: 351
Tilmeldt: 6. mar 2017, 08:27
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 35 times
Been thanked: 39 times

Re: Ny bil: Audi Q2 - det rette udstyr

Indlæg af mobilos » 23. maj 2018, 12:44

...og aktivere ned på fabrikken I Ingolstadt. ;)

erlingvj
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6227
Tilmeldt: 22. aug 2011, 17:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 96 times
Been thanked: 213 times

Re: Ny bil: Audi Q2 - det rette udstyr

Indlæg af erlingvj » 23. maj 2018, 15:42

mobilos skrev:
23. maj 2018, 12:44
...og aktivere ned på fabrikken I Ingolstadt. ;)
Hvilket også er anført med fed rød txt på Ebay.
Aktiveringen + 2018 kort koster ca. 7.000DKk hos en dansk Audi forhandler.
5.000DKK hos en tysk.

erlingvj
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6227
Tilmeldt: 22. aug 2011, 17:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 96 times
Been thanked: 213 times

Re: Ny bil: Audi Q2 - det rette udstyr

Indlæg af erlingvj » 23. maj 2018, 16:06

Fredrik skrev:
3. maj 2018, 23:49
Igen, 1.0 motoren er rigtig fin, men synes at A3’eren var lidt for tung. Så må folk gerne have en anden mening. A3 og Q2 vejer næsten det samme og derfor ville jeg personligt også vælge en 1.5 TFSI motoren, taget antal daglige km samt gensalgsværdi i betragtning.
Min G7 og A3 har 1,4/1,5 men det får mig ikke til at mene at den er "meget bedre". Rent faktisk er en 1,0 TFSI med S-tronic en mere harmonisk kombination i en A3 end en 1,5 TFSI med do. fordi igangsætningen er bedre og man skal ikke på samme måde have et "æg" mellem fod og speeder for at få en "blød" igangsætning.
Om en 1,0 eller 1,5 holder prisen bedst vil jeg lade en spåkone forudse - andre kan kun komme med forkølede gæt.

mousefarm
Helt nyt medlem
Indlæg: 81
Tilmeldt: 29. nov 2008, 10:47
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 7 times

Re: Ny bil: Audi Q2 - det rette udstyr

Indlæg af mousefarm » 23. maj 2018, 16:24

Men hvad er så fidusen med at købe koden på eBay, hvis man alligevel skal betale forhandleren for at aktivere koden?

Der må jo være en grund til at der er et marked for den slags.

Brugeravatar
Møbbe
Aktiv medlem
Indlæg: 2772
Tilmeldt: 14. jun 2008, 07:38
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 11 times
Been thanked: 128 times

Re: Ny bil: Audi Q2 - det rette udstyr

Indlæg af Møbbe » 23. maj 2018, 23:54

Svigermor har en Q2 1,5tfsi sport S-tronic - det er en fantastisk motor til den bil....

p.s. kan se du har handlet.....
Mercedes EQC 400 4-matic
MiniCooper SE
BMW e30 Mtech 1 - eta 2,7 supercharged

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"