Din bil sladrer om dig: Nu vil EU overvåge bilbranchen

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
Brugeravatar
Ztrejfer
Medlem
Indlæg: 943
Tilmeldt: 20. apr 2015, 12:35
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 253 times
Been thanked: 79 times

Din bil sladrer om dig: Nu vil EU overvåge bilbranchen

Indlæg af Ztrejfer » 17. maj 2018, 15:11

Nu er dette vel ikke decideret nyt, især ikke for de mange her i forum, der arbejder i bilbranchen - men dette vedrører jo os alle som bilejere:

Din bil sladrer om dig: Nu vil EU overvåge bilbranchen
https://www.dr.dk/nyheder/penge/din-bil ... ilbranchen
Senest rettet af Ztrejfer 17. maj 2018, 15:42, rettet i alt 1 gang.
Audi A3

Brugeravatar
Bajs
Helt nyt medlem
Indlæg: 26
Tilmeldt: 28. apr 2018, 17:39
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 3 times
Been thanked: 0

Re: Din bil sladrer om dig: Nu vil EU overvåge bilbranchen

Indlæg af Bajs » 17. maj 2018, 15:28

De skulle hellere overvåge grænserne, især den danske.

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4931
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4409 times
Been thanked: 1944 times
Kontakt:

Re: Din bil sladrer om dig: Nu vil EU overvåge bilbranchen

Indlæg af DanielB12 » 17. maj 2018, 15:53

Bajs skrev:
17. maj 2018, 15:28
De skulle hellere overvåge grænserne, især den danske.
what-is-this-i-dont-even.jpg
what-is-this-i-dont-even.jpg (59.02 KiB) Vist 942 gange
These users thanked the author DanielB12 for the post:
Ztrejfer
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
ClausP
Aktiv medlem
Indlæg: 3598
Tilmeldt: 20. jul 2008, 14:51
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 4 times
Been thanked: 25 times

Re: Din bil sladrer om dig: Nu vil EU overvåge bilbranchen

Indlæg af ClausP » 17. maj 2018, 15:59

Hvori skulle problemet bestå?

Hvis man ikke ville kunne stedbestemmes hvor end man færdes, så skulle man nok snarest smide sin mobil tlf væk.

Jeg lader gladeligt bilfabrikanten indsamle info der kan forbedre de produkter som de udvikler til os forbrugere.
Volkswagen ID.3 Pro - Vollausstattung

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1719
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 686 times

Re: Din bil sladrer om dig: Nu vil EU overvåge bilbranchen

Indlæg af Thor-thor » 17. maj 2018, 16:36

ClausP skrev:
17. maj 2018, 15:59
Hvori skulle problemet bestå?
Hvis man ikke ville kunne stedbestemmes hvor end man færdes, så skulle man nok snarest smide sin mobil tlf væk.
Jeg lader gladeligt bilfabrikanten indsamle info der kan forbedre de produkter som de udvikler til os forbrugere.
Jeg kan da komme på en lang liste af potentielle problemer ved datalogning. Du kan da i hvert fald roligt regne med at producenterne primært bruger den for deres egen skyld/på måder der kan forbedre deres profit/markedsposition etc.

Mht. til mobilen har du fuldstændig ret, den logger også rigtig meget (for meget efter min mening). Noget af det kan man styre ved hjælp af tilladelser/begrænsninger til apps, andet, eksempelvis mobilselskabets logning, er uden for brugerens kontrol .
Men er det virkelig det bedste argument? Vi har meget logning af vores mobil, så lad os få endnu mere logning, nu af vores biler??
Jeg er helt uenig og synes i øvrigt at det er et temmelig dårligt argument. Ok! Har vi fået noget potentielt problematisk på ét område, så lad os da få det indført på alle mulige andre områder

Nepper
Nyt medlem
Indlæg: 173
Tilmeldt: 13. jun 2008, 13:35
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 6 times

Re: Din bil sladrer om dig: Nu vil EU overvåge bilbranchen

Indlæg af Nepper » 17. maj 2018, 16:42

Enig. Desuden er logningen af internet/mobil jo kendt ulovlig i EU. I hvert fald i det omfang det foregår i nu. Nu venter vi bare på at Søren Pape tager sig sammen.

Brugeravatar
SteffenR
Meget aktiv medlem
Indlæg: 8650
Tilmeldt: 13. jun 2008, 13:11
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 54 times
Been thanked: 259 times

Re: Din bil sladrer om dig: Nu vil EU overvåge bilbranchen

Indlæg af SteffenR » 17. maj 2018, 17:06

DanielB12 skrev:
17. maj 2018, 15:53

what-is-this-i-dont-even.jpg
Hvad han prøver at sige er

These users thanked the author SteffenR for the post (total 2):
DanielB12mertodinlo
"Living on Earth is expensive, but it does include a free trip around the sun every year."


Ironi kan forekomme

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5991
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6407 times
Been thanked: 1620 times

Re: Din bil sladrer om dig: Nu vil EU overvåge bilbranchen

Indlæg af BrianDS » 17. maj 2018, 17:15

Thor-thor skrev:...
Mht. til mobilen har du fuldstændig ret, den logger også rigtig meget (for meget efter min mening). Noget af det kan man styre ved hjælp af tilladelser/begrænsninger til apps, andet, eksempelvis mobilselskabets logning, er uden for brugerens kontrol ...

Er det ikke lidt naivt at tro du kan kontrollere logning af din mobil? Selvom du slår tingene fra er det ikke ens betydende med at der ikke er andre funktioner/Apps der bruger data.
Når du har slået GPS fra kan den stadig finde din position, delvist via sendemaster, men også fordi flere mobiler kan tænde midlertidigt for GPS for nogle funktioner.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10848
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 1882 times

Re: Din bil sladrer om dig: Nu vil EU overvåge bilbranchen

Indlæg af GaSelle » 17. maj 2018, 18:04

SteffenR skrev:
17. maj 2018, 17:06
DanielB12 skrev:
17. maj 2018, 15:53

what-is-this-i-dont-even.jpg
Hvad han prøver at sige er

At ønske bedre grænseovervågning er ikke det samme som at være racist, bare lige for at lukke den gang ‘offtopic’.
These users thanked the author GaSelle for the post (total 2):
BajsJay-Jay

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1719
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 686 times

Re: Din bil sladrer om dig: Nu vil EU overvåge bilbranchen

Indlæg af Thor-thor » 18. maj 2018, 10:48

BrianDS skrev:
17. maj 2018, 17:15
Er det ikke lidt naivt at tro du kan kontrollere logning af din mobil? Selvom du slår tingene fra er det ikke ens betydende med at der ikke er andre funktioner/Apps der bruger data.
Når du har slået GPS fra kan den stadig finde din position, delvist via sendemaster, men også fordi flere mobiler kan tænde midlertidigt for GPS for nogle funktioner.
Som jeg også skrev tidligere, tror jeg ikke at jeg kan kontrollere logning i det hele taget! Men jeg kan forsøge at minimere det!
Derudover: At der er (for)meget logning på ét område betyder da ikke at man bare lægge sig fladt ned og acceptere det alle mulige andre steder!

Min mening om logning af bildata, er at det er brugerens data! Hvis brugeren så ønsker at dele det, kan man jo gøre det.
Men at producenten bare logger alt omkring brugeren/bilen etc. og bruger det, som en helt naturlig ret de har, fordi man har købt deres produkt, er efter min mening helt urimeligt!

Brugeravatar
Ztrejfer
Medlem
Indlæg: 943
Tilmeldt: 20. apr 2015, 12:35
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 253 times
Been thanked: 79 times

Re: Din bil sladrer om dig: Nu vil EU overvåge bilbranchen

Indlæg af Ztrejfer » 18. maj 2018, 11:16

Jo mere vi som individer bliver syltet ind i digitaliseringen, jo dybere synker vi ind i at blive behersket i vores hele liv af iskold kunstig intelligens. Lokkemaden er den ustandselige henvisning til almenvellet samt vores forståelige indbyggede dovenskab, som lokker os til nærmest bevidstløst at benytte dette tilbud.

Digitaliseringen er en uundgåelig udvikling, men vi er for pokker da nødt til at gå ind i den udvikling bevidst og med vidtåbne øjne - ellers får vi ikke sat absolut nødvendige grænser op for de ufrie virkninger digitaliseringen uundgåeligt nu også får mulighed for at påføre os. Det er i dag ALT ALT for nemt for politikere og stor koncerner at logge og beskrive vores eksistens vha. digitale remedier, og dermed have stor magt over vores liv, økonomi og hvad deraf følger af massiv ufrihed. Ser man ikke denne skyggeside af udviklingen, skal man simpelthen have sine skolepenge tilbage, rub og stub.

Check evt. også denne tråd:
http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=22&t=138437
Audi A3

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Din bil sladrer om dig: Nu vil EU overvåge bilbranchen

Indlæg af HansH » 18. maj 2018, 12:32

Jeg synes det er et svært dilemma at balancere. Det er i hvert fald ikke en sort/hvid ting for mig.

Man kan sige ... en kokkekniv kan både være et virkelig nyttigt redskab, og på samme tid et mordinstrument. Afhængig af hånden der fører den.
På samme måde kommer der også flere og flere eksempler på at vores adfærd logges, med eller uden vores vidende, og kan bruges på måder vi måske ikke engang har fantasi til at forestille os. Det kan bruges til vores fordel - og de samme data kan bruges imod os.

Der har netop været en dokumentar - "Drabet uden lig" på TV2, som handler om en mands forsvinden tilbage i Nov. 2010.
Liget blev aldrig fundet, men 2 mænd blev i 2014 dømt for drabet, kun på indicier.
Politiets "grundighed" i den sag, rejses der et kæmpe spørgsmålstegn ved. De var heldige med en domfældelse.
Efter at have set den dokumentar, er jeg dog 110% sikker på at det er de rigtige mænd der sidder i fængsel.

Jeg har en idé om, at med alt hvad der er sket af teknologisk udvikling, overvågning osv i vores samfund, bare siden 2010 - ville det have været en meget lettere sag at påvise skylden i den sag, hvis det mord var begået nu.

Jeg er også stor tilhænger af et nationalt DNA register.
Andre ser det som en trussel.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
ClausP
Aktiv medlem
Indlæg: 3598
Tilmeldt: 20. jul 2008, 14:51
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 4 times
Been thanked: 25 times

Re: Din bil sladrer om dig: Nu vil EU overvåge bilbranchen

Indlæg af ClausP » 18. maj 2018, 12:55

Beklager!
Men jeg kan simpelthen ikke få sølvpapirshatten ned over hovedet.

Synes også vi er ude i nogle svære ovefortolkninger.

Måske fordi jeg lever er simpelt liv, jeg kører ikke pirat taxi, besøger ikke prostiturede, henter ikke hash ved den lokale pusher, går ikke til hemmelige møder i en pædofil sex sekt. Kører dog en gang imellem lidt for stærkt.
Kort sagt, jeg gør ikke rigtigt noget som jeg ikke kan tåle kommer frem i lyset.

Hvis bilfabrikanterne og andre kan bruge info om mit kørselsmønster og informationer om hvordan sliddet, forbruget er og hvordan jeg iøvrigt bruger min bil så gør jeg det gerne. Og gør det vel allerede i et eller andet omfang, da jeg har sådan en Min Volkswagen dims installeret.
Og hey den kan faktisk også bruges til noget fornuftigt af mig selv.
F.eks. sparede jeg på den konto formodentlig flere tusinde kroner på det “Genfindingsudstyr” som mit forsikringsselskab forlanger jeg skal have i min bil. Nu spørger jeg bare “Volkswagen” hvor den er.

Jeg stoler fuldt og fast på at indsamlingen af personfølsomme data bliver reguleret af lovgivningen, og at dem som træder ved siden af får en over fingrene i domstolene.
Den nye persondata forordning har åbnet op for procentvise gigantbøder til dem som ikke kan finde ud af det, det skal nok sætte lidt skik på dem som vil tjene penge på persondata.

Med al teknologi er der plusser og minusser, hvis man ikke bryder sig om minusserne, kan man jo undlade at bruge teknologien, hvad enter det er en app, en telefon eller en bil.

PS jeg arbejder med IT, så har lidt indblik i datalogning og opsamling.
Det er altså ikke sådan at man lige går ind i app og klikker på et CPR nr. og man så lige kan se alt hvad en person har foretaget sig digitalt. Skal man efterforske en person, skal der er et stort detektiv arbejde til at stykke alle stumperne sammen til et helhedsbillede.
Og på den positive side er jo at datalogning kan bruges til at afsløre forbrydelser.

Men ja, et eller andet sted skal vi stoppe, det skulle nødigt være sådan at man hver dag får 12 bøder i sin eboks pga datalogningen har fortalt at vi kørte for stærkt, og over for gult, samtidig mens at vi talte i håndholdt telefon, eller var på VagCars med vores smartphone i samme tidsrum.
Men der tror jeg bestemt heller ikke vi ender.
Ellers må vi bare gøre som Edvard Lyle i “Enemy of the State”
These users thanked the author ClausP for the post (total 2):
BrianDSHansH
Volkswagen ID.3 Pro - Vollausstattung

erlingvj
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6227
Tilmeldt: 22. aug 2011, 17:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 96 times
Been thanked: 212 times

Re: Din bil sladrer om dig: Nu vil EU overvåge bilbranchen

Indlæg af erlingvj » 18. maj 2018, 15:03

ClausP skrev:
18. maj 2018, 12:55
..... Og gør det vel allerede i et eller andet omfang, da jeg har sådan en Min Volkswagen dims installeret.
Og hey den kan faktisk også bruges til noget fornuftigt af mig selv.
F.eks. sparede jeg på den konto formodentlig flere tusinde kroner på det “Genfindingsudstyr” som mit forsikringsselskab forlanger jeg skal have i min bil. Nu spørger jeg bare “Volkswagen” hvor den er.
Fint nok, men vel en meget naiv holdning af forsikringsselskabet. Enhver professionel forbryder ved at han skal fjerne "Min VW" relativt hurtigt og han ved hvor den sidder til forskel fra andet "genfindingsudstyr".

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5991
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6407 times
Been thanked: 1620 times

Re: Din bil sladrer om dig: Nu vil EU overvåge bilbranchen

Indlæg af BrianDS » 18. maj 2018, 15:10

erlingvj skrev:
ClausP skrev:
18. maj 2018, 12:55
..... Og gør det vel allerede i et eller andet omfang, da jeg har sådan en Min Volkswagen dims installeret.
Og hey den kan faktisk også bruges til noget fornuftigt af mig selv.
F.eks. sparede jeg på den konto formodentlig flere tusinde kroner på det “Genfindingsudstyr” som mit forsikringsselskab forlanger jeg skal have i min bil. Nu spørger jeg bare “Volkswagen” hvor den er.
Fint nok, men vel en meget naiv holdning af forsikringsselskabet. Enhver professionel forbryder ved at han skal fjerne "Min VW" relativt hurtigt og han ved hvor den sidder til forskel fra andet "genfindingsudstyr".
Til gengæld kan han ikke se om den sidder der uden at skille det ad. Jeg synes ikke ligefrem det er nemt at komme til den i Touran
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1719
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 686 times

Re: Din bil sladrer om dig: Nu vil EU overvåge bilbranchen

Indlæg af Thor-thor » 20. maj 2018, 16:52

ClausP skrev:
18. maj 2018, 12:55
Beklager!
Men jeg kan simpelthen ikke få sølvpapirshatten ned over hovedet.
.........
Måske fordi jeg lever er simpelt liv, jeg kører ikke pirat taxi, besøger ikke prostiturede, henter ikke hash ved den lokale pusher, går ikke til hemmelige møder i en pædofil sex sekt. Kører dog en gang imellem lidt for stærkt.
Kort sagt, jeg gør ikke rigtigt noget som jeg ikke kan tåle kommer frem i lyset.
..............
Jeg stoler fuldt og fast på at indsamlingen af personfølsomme data bliver reguleret af lovgivningen, og at dem som træder ved siden af får en over fingrene i domstolene.
...............
Jeg lever såmænd også et nogenlunde lovlydigt liv, hvor der ikke er nogen større hemmeligheder. Men det betyder ikke at jeg accepterer præmissen om at så betyder det ikke at der bliver logget alt muligt om mit liv.
Jeg vil stadig have retten til at mit privatliv netop er privat!

Derudover må jeg, trods min generelle tiltro til myndighederne, sige at jeg er helt sikker på at data vil blive misbrugt, hvis nogen kan se en interesse i det (og ja, hvis de bliver opdaget, bliver det straffet, men......)

Så jeg mener helt klart at det er noget man skal være opmærksom på (og skeptisk overfor) i stedet for bare at "glide med strømmen" ;)
These users thanked the author Thor-thor for the post:
kGlerup

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"