https://jyllands-posten.dk/livsstil/bil ... bridbiler/En stribe 48 volts hybridmotorer på vej fra VW, hvor en ny 2,0 liters dieselmotor i den kommende Golf VII bliver den første.
48 volt. Det er det store buzzword i disse år. De såkaldte milde hybrider, hvor et batteri opsamler bremse og regenereringsenergi og med en elmotor får dråberne til at strække længere og giver motoren et boost ved overhalinger, får nemlig nyt liv med de kraftige 48 volt.
Derfor er en række bilfabrikker på vej med de nye 48 volts milde hybrider i både benzin-, diesel- og gasdrevne biler, der alle sigter mod at leve op til skærpede EU-krav, der kræver et gennemsnitligt CO2-udslip på 95 g/km og træder i kraft i 2020.
Det er en teknologi, som foreløbig har været forbeholdt premium-mærkerne og modeller som bl.a. den nye Audi A8. Nu kommer de mere folkelige mærker. VW lancerer teknologien i den nye Golf VIII, der kommer i 2019, hvor den debuterer i en ny 2,0 liters TDI-dieselmotor, som for alvor skal lægge afstand til dieselskandalen.
Avanceret teknologi
Rent teknisk kombinerer det nye hybridsystem en forbrændingsmotor med en 48V remstartergenerator og et 48V batteri, der betyder, at systemet under visse kørselssituationer fuldstændig kan slukke for motoren ved hastigheder på op til 130 km/t. Batteriet bruges til at aktivere remstartergeneratoren, der genstarter forbrændingsmotoren så smidigt, at føreren ifølge VW-fabrikken næsten ikke mærker det. Dette reducerer både emission og brændstofforbruget med op til 0,3 l/100 km.
Med den nye 2,0 TDI Evo-dieselmotor er det første gang, man hos VW kombinerer diesel med mild hybridteknologi. Den følges også af en 1,5 TGI Evo-benzin-hybridmotor.
Motoren er ændret på mange områder i forhold til dagens teknik. Det gælder bl.a. turboladerens respons og effektivitet, mens dieselpartikelfiltret er anderledes dimensioneret, lyder det fra fabrikken.
I tørre tal er den nye dieselmotors CO2-udslip reduceret med 10 pct. i forhold til forgængeren, mens effekten er øget med ni pct., er meldingen. Konkrete værdier foreligger dog endnu ikke.
Konkurrenterne er dog godt med. Ford er bl.a. på vej med 48 volt til den nye Focus, mens Kia har offentliggjort lignende planer.
Det er helt klart en teknologi, vi kommer til at høre mere til..