Karoq som import

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
koden
Nyt medlem
Indlæg: 434
Tilmeldt: 18. nov 2008, 11:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 72 times

Karoq som import

Indlæg af koden » 22. maj 2018, 10:36

Karoq har jeg prøvet og jeg kan godt lide den.
Men lang ventetid.

Kan det evt. betale sig at importere en 1 år gammel fra Tyskland?
Er det muligt at få en præcis afgift fra skat?

Jeg har importeret flere biler før i tiden, men oftest med 4 eller flere år på bagen.
Men det ligger nogle år tilbage.
Er ikke fulgt med i procedure :-)

Brugeravatar
Passatg 3c
Medlem
Indlæg: 1398
Tilmeldt: 14. jun 2008, 08:31
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 421 times
Been thanked: 250 times

Re: Karoq som import

Indlæg af Passatg 3c » 22. maj 2018, 10:39

Jeg mener først den havde release her i vinter/foråret. Tænker du på Kodiaq?
VAGs i huset lige nu:
Audi A4 B6 Cabriolet, Model 2003, gens. forbrug ca. 10 km/l (sommer/vinter)
Audi E-tron 50, Model 2020, gens. forbrug 238/285 Wh/km (sommer/vinter)

koden
Nyt medlem
Indlæg: 434
Tilmeldt: 18. nov 2008, 11:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 72 times

Re: Karoq som import

Indlæg af koden » 22. maj 2018, 10:49

Du har ret... 9 mdr. 2017 er de fra flere af dem...

Så de er kun 6-8 mdr. gamle

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3205 times
Been thanked: 4540 times

Re: Karoq som import

Indlæg af HansH » 22. maj 2018, 10:54

Det "nye" der måske er kommet til, siden du sidst importerede bil, er at Skat har etableret et netværk af såkaldte selvanmeldere rundt om i landet.
Det er bilforhandlere og firmaer der tilbyder bilimport og vurdering, og som er autoriseret af Skat til at lave afgiftsvurdering på en bil.
Deres afgiftsvurdering er lige så bindende som Skat's.
Det er muligt at kontakte disse, og mod et beskedent honorar få et hurtigt bud på hvad afgiften på en importbil vil blive, hvis du blot stikker dem annoncen fra f.eks. mobile.de.
Når/hvis du så vælger at importere en bil og bruge en selvanmelder til afgiftsfastsættelsen, vil de antagelig beregne sig et honorar for arbejdet. De skal jo drive forretning.

Hvis du går direkte til Skat og får en vurdering, så er deres svar låst til bilen i ... vistnok 3 måneder.
Dvs du kan ikke lige stikke en finger i jorden hos Skat, og derefter shoppe rundt hos et antal af deres selvanmeldere, for at se om der lige skulle være en der vurderer lavere. Det svar Skat har afgivet, låses på bilens stelnummer i den nævnte periode, og ingen anden instans vil kunne foretage en anden vurdering af bilen så længe den er låst.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
AU-R8
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5842
Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 293 times

Re: Karoq som import

Indlæg af AU-R8 » 22. maj 2018, 10:58

HansH skrev:
22. maj 2018, 10:54

Deres afgiftsvurdering er lige så bindende som Skat's.
Der må jeg lige rette.
Det er de så ikke, men det kan være at selvanmelderen selv tager risikoen, men jo også derfor herinde i en anden tråd, at det så reelt ikke koster 2500,-

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3205 times
Been thanked: 4540 times

Re: Karoq som import

Indlæg af HansH » 22. maj 2018, 11:00

AU-R8 skrev:
22. maj 2018, 10:58
HansH skrev:
22. maj 2018, 10:54

Deres afgiftsvurdering er lige så bindende som Skat's.
Der må jeg lige rette.
Det er de så ikke, men det kan være at selvanmelderen selv tager risikoen, men jo også derfor herinde i en anden tråd, at det så reelt ikke koster 2500,-
Har vi ikke været omkring den ? :)
For mig som forbruger er selvanmelderens afgiftsvurdering bindende. At han så måske selv skal ligge og rode med Skat bagefter, kan jeg være ligeglad med.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

koden
Nyt medlem
Indlæg: 434
Tilmeldt: 18. nov 2008, 11:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 72 times

Re: Karoq som import

Indlæg af koden » 22. maj 2018, 11:00

Ok super tak for svar.

Jeg har godt hørt om de selvanmeldere.
Har også hørt der nok snydes lidt på vægten der og det er blevet svært for private at importere fordelagtigt.
Men er kun et rygte.

De selvanmeldere er vel typisk selv bilforhandlere og har vel ikke den store interesse i at give mig en god afgift :-)

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3205 times
Been thanked: 4540 times

Re: Karoq som import

Indlæg af HansH » 22. maj 2018, 11:03

koden skrev:
22. maj 2018, 11:00
Jeg har godt hørt om de selvanmeldere.
Har også hørt der nok snydes lidt på vægten der og det er blevet svært for private at importere fordelagtigt.
Men er kun et rygte.

De selvanmeldere er vel typisk selv bilforhandlere og har vel ikke den store interesse i at give mig en god afgift :-)
Der er ingen problemer i det.

Skat har en kontrolinstans, som tager stikprøvekontroller af selvanmelderens vurderinger.
Hvis der er lavet for billig afgift på en bil, er det selvanmelderen der bliver stillet til regnskab - ikke dig!
Derfor har selvanmelderen en særdeles stor interesse i at vurdere så rigtigt som muligt. Ellers bliver det ris til egen r..

Selvanmelderen skal stille en pænt stor bankgaranti overfor Skat, for at kunne blive selvanmelder.
Dette for at sikre, at de ikke "forærer" bilerne væk til bilejerne, og derefter lukker biksen uden at Skat kan få sin andel.

EDIT:
Har netop talt med en medarbejder fra Skat, som uforbeholdent bekræfter at det forholder sig præcis som anført:
En for lav afgiftsvurdering foretaget af en selvanmelder, er udelukkende et anliggende mellem selvanmelder og Skat.
Vedkommende medarbejder hos Skat vendte sig og tjekkede med en kollega for at være helt sikker, og der var ingen slinger i valsen.

Så AU-R8 - hvis du vedholdende vil fastholde, at det ikke passer når jeg siger at selvanmelders svar er lige så bindende som Skat's, så er du altså nødt til at dokumentere din påstand. Nu har jeg kildetjekket mine oplysninger.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
HenrikH29
Medlem
Indlæg: 618
Tilmeldt: 12. jun 2016, 20:35
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 8 times
Been thanked: 49 times

Re: Karoq som import

Indlæg af HenrikH29 » 22. maj 2018, 18:50

HansH skrev:
22. maj 2018, 11:03
koden skrev:
22. maj 2018, 11:00
Jeg har godt hørt om de selvanmeldere.
Har også hørt der nok snydes lidt på vægten der og det er blevet svært for private at importere fordelagtigt.
Men er kun et rygte.

De selvanmeldere er vel typisk selv bilforhandlere og har vel ikke den store interesse i at give mig en god afgift :-)
Der er ingen problemer i det.

Skat har en kontrolinstans, som tager stikprøvekontroller af selvanmelderens vurderinger.
Hvis der er lavet for billig afgift på en bil, er det selvanmelderen der bliver stillet til regnskab - ikke dig!
Derfor har selvanmelderen en særdeles stor interesse i at vurdere så rigtigt som muligt. Ellers bliver det ris til egen r..

Selvanmelderen skal stille en pænt stor bankgaranti overfor Skat, for at kunne blive selvanmelder.
Dette for at sikre, at de ikke "forærer" bilerne væk til bilejerne, og derefter lukker biksen uden at Skat kan få sin andel.

EDIT:
Har netop talt med en medarbejder fra Skat, som uforbeholdent bekræfter at det forholder sig præcis som anført:
En for lav afgiftsvurdering foretaget af en selvanmelder, er udelukkende et anliggende mellem selvanmelder og Skat.
Vedkommende medarbejder hos Skat vendte sig og tjekkede med en kollega for at være helt sikker, og der var ingen slinger i valsen.

Så AU-R8 - hvis du vedholdende vil fastholde, at det ikke passer når jeg siger at selvanmelders svar er lige så bindende som Skat's, så er du altså nødt til at dokumentere din påstand. Nu har jeg kildetjekket mine oplysninger.
Jeg tror i taler forbi hinanden. Selvanmelderens beregning er ikke bindende overfor SKAT, men overfor dig.

Men hvad der er mere interessant er, at selvanmelderne vil være voldsomt motiveret til at vurdere afgiften for høj. Dels for at sikre sig mod en evt. senere efterbetaling til SKAT (som jo er ud af deres lomme), og dels for at få et "skjult" honorar. Så kan vi diskutere herfra og til.... om de må det. Fakta er dog at det sker.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3205 times
Been thanked: 4540 times

Re: Karoq som import

Indlæg af HansH » 22. maj 2018, 19:05

HenrikH29 skrev:
22. maj 2018, 18:50
Jeg tror i taler forbi hinanden. Selvanmelderens beregning er ikke bindende overfor SKAT, men overfor dig.
Det er da meget muligt at vi taler forbi hinanden.... men jeg tillader mig altså at gå stærkt ud fra, at trådstarter er interesseret i at høre hvordan han er stillet, og er ret ligeglad med det regnestykke der eksisterer mellem selvanmelder og Skat. Jeg kan ikke se hvordan det regnestykke overhovedet kan interessere køber.
Derfor fastholder jeg, at når man befinder sig i rollen som køber, er selvanmelders afgiftsfastsættelse akkurat lige så bindende som Skat's.
Jeg synes jeg har gjort det meget klart hvis stilling jeg taler ud fra, i spørgsmålet her. Hvis der er uklarhed om hvad AU-R8 mener, så må det jo være op til ham at præcisere sit indlæg.
HenrikH29 skrev:
22. maj 2018, 18:50
Men hvad der er mere interessant er, at selvanmelderne vil være voldsomt motiveret til at vurdere afgiften for høj. Dels for at sikre sig mod en evt. senere efterbetaling til SKAT (som jo er ud af deres lomme), og dels for at få et "skjult" honorar. Så kan vi diskutere herfra og til.... om de må det. Fakta er dog at det sker.
Korrekt.
De har indenfor det seneste 1-1½ år måttet justere praksis, da det ikke er tilladt at skjule honoraret i reg.afgiften.
Da selvanmelders "estimat" ikke låser noget som helst, ville jeg da som køber indhente bud fra flere selvanmeldere, og så - alt andet lige - give opgaven til den der giver det bedste bud på bundlinjen. Ligesom ethvert andet håndværkerudbud.
Så man kan vel sige, at deres motivation for at vurdere for højt rækker ikke længere end enhver anden konkurrencesituation. Den der sætter sin pris for højt, får ikke ordren.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Nicklossi
Aktiv medlem
Indlæg: 2754
Tilmeldt: 28. apr 2014, 19:27
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 26 times
Been thanked: 501 times

Re: Karoq som import

Indlæg af Nicklossi » 22. maj 2018, 19:29

Gad vide om det er noget man kan forhandle om - ligesom man kan presse prisen på en ny bil, hvis man har været rundt ved flere forhandlere?

Brugeravatar
AU-R8
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5842
Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 293 times

Re: Karoq som import

Indlæg af AU-R8 » 30. maj 2018, 05:28

Så har de ændret reglerne.
Udgangspunktet har været at hvis selvanmelderen har sat afgift for lavt er det forbrugeren der i sidste ende hænger på det, HVIS, selvanmelderen har sat så mange for lavt og er gået konkurs og garantibeløb ikke kan dække.
Da vi taler om biler i gennemsnits klassen er risikoen lav nok ikke eksisterende.
Det kan jo være det er ændret.

Brugeravatar
Realtor
Aktiv medlem
Indlæg: 4124
Tilmeldt: 14. jan 2009, 16:26
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 9210
Has thanked: 36 times
Been thanked: 478 times

Re: Karoq som import

Indlæg af Realtor » 30. maj 2018, 11:00

Nicklossi skrev:
22. maj 2018, 19:29
Gad vide om det er noget man kan forhandle om - ligesom man kan presse prisen på en ny bil, hvis man har været rundt ved flere forhandlere?
Hver gang jeg har importeret, så har jeg hentet en 3-4 beregninger når bilen er fundet for at finde den billigste. Der er forskel på dem, men ingen af dem vil rette til efter de har anslået den.
2020 Audi E-tron 55

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3205 times
Been thanked: 4540 times

Re: Karoq som import

Indlæg af HansH » 30. maj 2018, 11:39

AU-R8 skrev:
30. maj 2018, 05:28
Så har de ændret reglerne.
Udgangspunktet har været at hvis selvanmelderen har sat afgift for lavt er det forbrugeren der i sidste ende hænger på det, HVIS, selvanmelderen har sat så mange for lavt og er gået konkurs og garantibeløb ikke kan dække.
Da vi taler om biler i gennemsnits klassen er risikoen lav nok ikke eksisterende.
Det kan jo være det er ændret.
I min bog vil det give mening hvis Skat sondrer mellem den type biler du importerer, og den type bil flertallet af vagcars brugere importerer.
Dvs hvis der skulle mangle 500.000 i værdiansættelsen på en Lamborghini, så tænker jeg også de vil gå efter bilejeren når de har presset det de kan ud af selvanmelder.

Men man sætter ikke afgiften 500.000 for lavt på min Passat.
Dvs i 99% af tilfælde, vil selvanmelders bankgaranti kunne dække det beløb han evt måtte forsøge at snyde med på en vurdering.

Trådstarter spørger på en Karoq, for hvilket du selv medgiver at risikoen er lav til ikke eksisterende.
Jeg er helt enig. Og derfor finder jeg det heller ikke særlig relevant at trække ekstreme scenarier ind i billedet her.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
majland
Medlem
Indlæg: 1357
Tilmeldt: 17. mar 2011, 14:44
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 68 times
Been thanked: 256 times

Re: Karoq som import

Indlæg af majland » 30. maj 2018, 14:12

Det er vil også interessant at se på hvad en parallel importeret ny skal koste i afgift ?

Som udgangspunkt skal afgiften jo der svares af bilens indkøbspris, men jeg har ingen erfaringer.

Og en fordel ved at handle i tyskland er så også at der er 5års garanti ....

AU-R8 har ret i at der har været nogle sager hvor selvandmelderen har sat værdien kriminelt lavt og at køberne at bilerne burde vide at den var sat meget for lavt. Der er skat kommet efter bilens ejer
Anders Majland
Billede2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
Billede2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG
Billede2020 Yamaha Ténéré 700
Billede2021 Skoda Enyaq iV 80 Plus

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3205 times
Been thanked: 4540 times

Re: Karoq som import

Indlæg af HansH » 30. maj 2018, 14:22

majland skrev:
30. maj 2018, 14:12
Det er vil også interessant at se på hvad en parallel importeret ny skal koste i afgift ?

Som udgangspunkt skal afgiften jo der svares af bilens indkøbspris, men jeg har ingen erfaringer.
Det har vel aldrig været en god forretning, idet afgiften sættes efter hvad bilen handles til i DK - og ikke hvad den er handlet til i DE.
Dvs. hvis afgift af en ny i DK andrager 200.000, så er det også den afgift man vil lægge på en fabriksny som du har importeret fra DE, uanset hvad du i øvrigt har givet for den dernede.
Historisk set har de rå nyvognspriser været højere i udlandet end i DK, da man har holdt dem kunstigt lave i DK for at begrænse registreringsafgiften.
Faktisk mener jeg at have hørt at der foregik parallelimport - men den anden vej. Altså ud af Danmark ==> udenlandske forhandlere købte nye biler hjem via DK.

Det var denne praksis med at holde nyvognsprisen kunstigt nede i DK, som udløste en en kæmpebøde fra EU til VW for år tilbage.
Om praksis er ændret nutildags, således at nyvognspris ab fabrik er éns på tværs af lande, er jeg ikke klar over.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
AU-R8
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5842
Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 293 times

Re: Karoq som import

Indlæg af AU-R8 » 30. maj 2018, 14:35

AU-R8 skrev:
22. maj 2018, 10:58
HansH skrev:
22. maj 2018, 10:54

Deres afgiftsvurdering er lige så bindende som Skat's.
Der må jeg lige rette.
Det er de så ikke, men det kan være at selvanmelderen selv tager risikoen, men jo også derfor herinde i en anden tråd, at det så reelt ikke koster 2500,-
Nu var det mere fordi du skrev lige så bindende.
Så kan vi sige i praksis lige så bindende men mener nu stadig at juridisk er det ikke. Men i de fleste tilfælde er det.
Jeg blev jo herinde nærmest svinet til da jeg tidligere skrev at man ikke kunne drive forretning ved at tage 2500 som selvanmekder. Det viste sig jo at det blot var lagt ovenpå afgiften.

koden
Nyt medlem
Indlæg: 434
Tilmeldt: 18. nov 2008, 11:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 72 times

Re: Karoq som import

Indlæg af koden » 30. maj 2018, 17:07

majland skrev:
30. maj 2018, 14:12
Det er vil også interessant at se på hvad en parallel importeret ny skal koste i afgift ?

Som udgangspunkt skal afgiften jo der svares af bilens indkøbspris, men jeg har ingen erfaringer.

Og en fordel ved at handle i tyskland er så også at der er 5års garanti ....

AU-R8 har ret i at der har været nogle sager hvor selvandmelderen har sat værdien kriminelt lavt og at køberne at bilerne burde vide at den var sat meget for lavt. Der er skat kommet efter bilens ejer
Pænt vildt at din superb går næsten det samme på literen som din minibil :-)

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"