Ny Passat Variant

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
Brian40
Helt nyt medlem
Indlæg: 4
Tilmeldt: 23. mar 2018, 10:55
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Ny Passat Variant

Indlæg af Brian40 » 24. maj 2018, 20:32

Vi er i markedet for en ny Passat Variant. Men jeg er meget i vildrede med hvilken motor jeg skal vælge.

Givet er at det skal være en benzin med DSG. Jeg er splittet mellem 180 og 220 HK. Vi har campingvogn så power må der til.

Det fornuftige var at vælge 1.8eren og få Premium udstyret med i købet hvilket man ikke kan på den store.

Lysten er til 2.0eren men jeg er usikker på gearkassen. Er den 7 trins på 1.8eren et bedre valg end den 6 trins på 2.0eren.

Min primære anke mod 1.8eren er at den ikke har de integrerede rørhaler i kofangeren som 2.0eren. For det pynter godt nok helt vildt.

Kan det laves på 1.8eren? Hvad kræver det og hvad vil det koste?

På forhånd tak for alle inputs.

lionking
Nyt medlem
Indlæg: 260
Tilmeldt: 31. jul 2015, 18:41
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: København
Has thanked: 23 times
Been thanked: 15 times

Re: Ny Passat Variant

Indlæg af lionking » 24. maj 2018, 20:44

Hej.

Jeg syntes slet ikke at prisforskellen mellem 1.8 og 1.4 på ca. 40000kr er pengene værd.
Samme gearkasse og derfor er momentet begrænset på 1.8 så det er ens (250nm) på de to motorer.

Derfor tror jeg ikke du mærker den store forskel på de to med vogn bag på.
Jeg kører dog aldrig med vogn på, men flere vag-brugere siger 1.4 gør det fint som trækdyr.

Jeg valgte 1.4 da jeg ikke ville give 40000kr for 0,5 sek. hurtige accel. fra 0-100.
Plus at den har bedre brændstoføkonomi.

Men havde jeg haft råd havde jeg taget 2.0 TDI 190hk (ny dsg7) men syntes at de 100000kr var bedre brugt på noget andet.
Senest rettet af lionking 24. maj 2018, 20:49, rettet i alt 4 gange.

styker
Aktiv medlem
Indlæg: 1571
Tilmeldt: 8. okt 2008, 19:30
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 31 times
Been thanked: 178 times

Re: Ny Passat Variant

Indlæg af styker » 24. maj 2018, 20:44

Den 6trins på 2,0 er et langt bedre valg, den er gennemprøvet med vådpladekobling.
7trins på 1,8 er DQ200 med tørpladekobling, du kan læse den lange tråd herinde om den for mange knap så gode gearkasse med div skavanker.
Også er 1,8 jo begrænset til 250nm med 7trins dsg pga DQ200 gearkassen ikke kan holde til mere.
Det er jo ikke mange nm til at trække campingvogn.

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10861
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1882 times

Re: Ny Passat Variant

Indlæg af GaSelle » 24. maj 2018, 20:48

Hvis penge og brændstoføkonomi er ligegyldigt, så 2.0 TSI. Jeg kører langt, så jeg har valgt 1.4 TSI. 2.0 TDI (synes jeg) er træls, og ikke merprisen værd.

Brian40
Helt nyt medlem
Indlæg: 4
Tilmeldt: 23. mar 2018, 10:55
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Ny Passat Variant

Indlæg af Brian40 » 24. maj 2018, 21:06

Så i mener altså at valget i virkeligheden bør stå mellem 1.4 og 2.0?

Diesel kommer ikke på tale. Det kører vi simpelthen for mange småture til.

Jeg har læst trådene om den nye 7 trins gearkasse og det kan da godt virke lidt afskrækkende.

Det lugter da lidt af en 2.0 synes jeg.

Hvad mener i om 4 Motion? Er det værd at kaste penge efter?

Brugeravatar
Madmax
Medlem
Indlæg: 1107
Tilmeldt: 6. apr 2017, 17:13
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 102 times
Been thanked: 471 times

Re: Ny Passat Variant

Indlæg af Madmax » 24. maj 2018, 21:16

Jeg har kørt adskillelige 1.4 tsi med dsg, og har aldrig oplevet noget negativt. Selv har jeg en 1.5 tsi dsg Octavia nu som jeg er ret glad for. Igangsætning kan være lidt “groft”, men ellers spiller det.

4Motion ville jeg ikke selv bruge penge på.


Sent from my iPad using Tapatalk

Brugeravatar
Nicklas123456
Aktiv medlem
Indlæg: 2181
Tilmeldt: 17. feb 2014, 22:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Amager
Has thanked: 160 times
Been thanked: 187 times

Re: Ny Passat Variant

Indlæg af Nicklas123456 » 24. maj 2018, 21:22

Altså jeg har en 2.0 TSI 280HK 4motion og er vild med den.

Jeg kører sjældent længere ture, men har da haft den oppe på 12km/L med 20” vinterdæk.

Men tag ud og prøv de forskellige.

1.4’eren er liiiige i underkanten til den størrelse bil, men hvis man ikke er nogen racerkører, så den ganske fin, og med en chip er den spot on

1.8’eren er bare en 1.4 boret op - så bare glem den, er min personlige mening.

2.0’eren tsi 220 er klart den perfekte motor til den bil, og jeg syntes den kører meget lig min egen.

2.0’eren tsi 280 4motion er meget lig 220’eren, men med et lækkert firhjulstræk, som overrasker de fleste.

Diesel er hvis du spørg mig en udgået vare 😉
Fordi livet er for kort til andet end VAG :P

Nuværende bil:
VW Passat B8 2.0 TSI 280HK 4Motion Variant R-Line
Tidligere biler:
VW Passat 3C 2.0 TFSI 200HK Variant Highline
Audi A4 1.8T Quattro 1999
VW Vento 1.8 1997

Brian40
Helt nyt medlem
Indlæg: 4
Tilmeldt: 23. mar 2018, 10:55
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Ny Passat Variant

Indlæg af Brian40 » 24. maj 2018, 21:41

Ja der tales da lidt om at diesel ikke eksisterer så meget længere.

Under alle omstændigheder passer det slet ikke til vores kørselsmønster.

Det der lokker ved 4 Motion er blandt andet at den må trække 200kg mere.

De sidste 60hk kommer jeg næppe til at mangle.

Bortset fra det. Jeg har forelsket mig i panorama soltaget. Jeg har ikke prøvet en bil som havde det. Tager det meget af hovedhøjden?

Jeg er 190cm høj.

Jeg prøvede engang en Passat B7 med panorama soltag. Og der kunne jeg ikke have hovedet.

Brugeravatar
Nicklas123456
Aktiv medlem
Indlæg: 2181
Tilmeldt: 17. feb 2014, 22:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Amager
Has thanked: 160 times
Been thanked: 187 times

Re: Ny Passat Variant

Indlæg af Nicklas123456 » 24. maj 2018, 21:48

Jeg har desværre måtte fravælge panoramataget da jeg er 2,11 høj..

Så det fungerede overhovedet ikke, heller ikke i en B7 fungerede det for mig.

Jeg prøvede biler med og uden panoramatag, og fandt hurtigt ud af det var noget rod.

Så du må ud og prøve dig frem
Fordi livet er for kort til andet end VAG :P

Nuværende bil:
VW Passat B8 2.0 TSI 280HK 4Motion Variant R-Line
Tidligere biler:
VW Passat 3C 2.0 TFSI 200HK Variant Highline
Audi A4 1.8T Quattro 1999
VW Vento 1.8 1997

AAMS
Medlem
Indlæg: 1331
Tilmeldt: 23. aug 2014, 13:36
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 186 times
Been thanked: 157 times

Re: Ny Passat Variant

Indlæg af AAMS » 25. maj 2018, 05:17

GaSelle skrev:
24. maj 2018, 20:48
Hvis penge og brændstoføkonomi er ligegyldigt, så 2.0 TSI. Jeg kører langt, så jeg har valgt 1.4 TSI. 2.0 TDI (synes jeg) er træls, og ikke merprisen værd.
Sorry for OT, men hvad er "langt", og hvad er brændstoføkonomien?
Det man siger, er man selv

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10861
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1882 times

Re: Ny Passat Variant

Indlæg af GaSelle » 25. maj 2018, 07:41

AAMS skrev:
25. maj 2018, 05:17
GaSelle skrev:
24. maj 2018, 20:48
Hvis penge og brændstoføkonomi er ligegyldigt, så 2.0 TSI. Jeg kører langt, så jeg har valgt 1.4 TSI. 2.0 TDI (synes jeg) er træls, og ikke merprisen værd.
Sorry for OT, men hvad er "langt", og hvad er brændstoføkonomien?
30.000 km/år, og ca. 17 km/l, hvis jeg kørte pænt.

Peder
Aktiv medlem
Indlæg: 2307
Tilmeldt: 15. dec 2008, 16:14
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 48 times
Been thanked: 202 times

Re: Ny Passat Variant

Indlæg af Peder » 25. maj 2018, 08:15

Afvent evt. en lille smule.

Superb får den i Audi kendte 2.0 TSI med 190 heste, den kommer også til Passat (afløser 1.8 TSI)
Den får vådkoblings dsg7 og god brændstoføkonomi
These users thanked the author Peder for the post:
_Jensen
Venligst Peder

2023 Tesla Model 3 LR
2022 Tesla Model Y LR

cyklisten
Nyt medlem
Indlæg: 135
Tilmeldt: 8. apr 2013, 21:38
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 49 times
Been thanked: 16 times

Re: Ny Passat Variant

Indlæg af cyklisten » 26. maj 2018, 07:37

Der findes en en dansk "campingtrækker" test på youtube med 1,4 tsi- her klarer den sig fint.
Jeg ville ikke overveje 1,8 eren. Enten 1,4, 150 hk eller dem med 220 hk eller 280 hk, afhængigt af pengepung. Hvis du kan vente et halvt års tid med beslutningen, så tror jeg at den nye 190 hk, bliver et glimrende og rimeligt økonomisk valg til Passaten, og nok også rigeligt hurtig til de fleste. Det halve år er mit eget gæt. Lidt ærgeligt at man i dag ikke kan få 220 hk versionen med den "gratis" premium pakke - det gør den meget dyr, synes jeg.
Nuværende bil: 2021: Passat Variant GTE Plus Pro
Tidligere biler: 2016: Passat Variant 1,4 TSI DSG 150 HK Comfortline Plus, B8
2011: Passat Variant Comfortline 1,4 TSI 122 hk
2007: Ford Focus st. car. Trendline 1,6 TDCI 90 HK

Trekster
Medlem
Indlæg: 831
Tilmeldt: 5. nov 2013, 13:20
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: København
Has thanked: 13 times
Been thanked: 43 times

Re: Ny Passat Variant

Indlæg af Trekster » 26. maj 2018, 07:44

Vi har en 1.4 leveret i marts 2018. Trækker ikke campingvogn men med en pakket bil og 3 voksne + barn kører jeg ca 17km/l på en strækning der hedder kbh-vejle ved 120/140 på speedo.

Sent from my SM-G965F using Tapatalk

These users thanked the author Trekster for the post:
Sunny

JanVil
Nyt medlem
Indlæg: 246
Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:50
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 19 times
Been thanked: 34 times

Re: Ny Passat Variant

Indlæg af JanVil » 26. maj 2018, 08:33

Nicklas123456 skrev:
24. maj 2018, 21:22

1.8’eren er bare en 1.4 boret op - så bare glem den, er min personlige mening.
Det er nu ikke korrekt. 1.8 er samme EA888 motor som din, bare lidt mindre volume.

Giver dig dog ret i at som standard og især med dsg giver den ikke meget mening. Manuel og chip, så gør den det godt.
'21 iX3 Charged plus

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"