Tysk dieselforbud i Hamburg fra d. 31. maj 2018

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
Brugeravatar
ABT
Aktiv medlem
Indlæg: 3253
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Jydeland
Has thanked: 26 times
Been thanked: 16 times
Kontakt:

Tysk dieselforbud i Hamburg fra d. 31. maj 2018

Indlæg af ABT » 25. maj 2018, 09:39

.. på udvalgte strækninger. . ;)
I Hamborg var der i begyndelsen af året registreret over 264.000 dieseldrevne person- og lastbiler.
https://jyllands-posten.dk/internationa ... aekninger/

Siden en tysk domstol i februar afgjorde, at tyske byer kan forbyde de mest forurenende dieselkøretøjer i gaderne, har flere bilejere formentlig ventet i spænding på, hvad det fik af betydning.

Nu er der imidlertid nyt på den front.

Fra torsdag den 31. maj vil det nemlig være forbudt at køre i en ældre dieselbil på to udvalgte strækninger i Hamborg, skriver Hamburger Morgenpost.

Den tyske storby bliver dermed den første tyske by, som indfører et decideret dieselforbud. Og de første skilte, som oplyser om forbuddet, er allerede blevet hængt op.

Flere af de tyske storbyer har gennem længere tid haft svært ved at holde sig under EU's grænseværdier for mængden af kvælstoffet NOx i luften, hvilket særligt skyldes udledning fra køretøjer.

Allerede et par dage efter, at den tyske domstol gjorde det muligt at forbyde de ældre dieselbiler på vejene, besluttede man sig i Hamborg for at iværksætte sådan et forbud.

Forbuddet har dog først skullet godkendes af byens egne myndigheder, hvilket nu er sket.

Med det er det ikke længere lovligt for ældre dieselbiler at køre på Brauer-Allee og Stresemannstrasse, der ligger i Altona-bydelen i det vestlige Hamborg.

Forbuddet omfatter dog ikke dieselbiler, som er godkendt til en af EU's to nyeste euronorm-grænser for forurening: Euro 5-normen samt Euro 6-normen.

Det betyder, at dieselbiler fra 2010 og frem som udgangspunkt er fritaget for forbuddet.

Ifølge Hamburger Morgenpost var der ved årsskiftet registreret 264.406 dieselbiler i Hamborg.

Af dem opfylder omkring 168.000 biler og lastbiler ikke de relevante euronorm-grænserne, og de må derfor ikke køre på de udvalgte strækninger fra næste uge.

Folk, der bor i zonerne, samt f.eks. ambulancer, skraldebiler og taxier er dog undtaget fra forbuddet.

Der kører samlet set cirka 15 mio. dieselbiler rundt på de tyske veje.
“We all share the responsibility of climate change, the destruction of our forests, and the poisoning of our air and water.
The simple act of becoming a vegetarian will make a difference in the health of our planet and for ourselves. So make a difference..
Our future depends on it!" Think green, Eat green and Act green..

Brugeravatar
Dakota
Aktiv medlem
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 3. okt 2009, 19:25
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 200 times
Been thanked: 399 times

Re: Tysk dieselforbud i Hamburg fra d. 31. maj 2018

Indlæg af Dakota » 25. maj 2018, 09:57

De "udvalgte strækninger" udgør få hundrede meter i alt. I en by med et indbyggertal større København, Aarhus, Odense og Aalborg tilsammen.
These users thanked the author Dakota for the post:
audi-elsker

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3406
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 580 times
Been thanked: 876 times

Re: Tysk dieselforbud i Hamburg fra d. 31. maj 2018

Indlæg af Korreborg » 25. maj 2018, 10:00

Hvordan kan man bruge overskriften dieselforbud, når det som der står, I praksis ikke gælder biler som er produceret efter 2010? Så er det jo ikke et forbud, men en begrænsning.
These users thanked the author Korreborg for the post:
BrianDS
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

Brugeravatar
donfetaful
Aktiv medlem
Indlæg: 2061
Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:58
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 494 times
Been thanked: 252 times

Re: Tysk dieselforbud i Hamburg fra d. 31. maj 2018

Indlæg af donfetaful » 25. maj 2018, 10:07

Fordi op elsker sensations journalistik
These users thanked the author donfetaful for the post:
mertodinlo
Kør og vær glad 🛻💨

Benzon1960
Nyt medlem
Indlæg: 110
Tilmeldt: 1. maj 2010, 08:48
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 11 times
Been thanked: 5 times

Re: Tysk dieselforbud i Hamburg fra d. 31. maj 2018

Indlæg af Benzon1960 » 25. maj 2018, 13:48

donfetaful skrev:
25. maj 2018, 10:07
Fordi op elsker sensations journalistik
Og fordi JP's såkaldte journalister først "fandt" nyheden, da de læste gårsdagens udgave af Ekstrabladet...

Brugeravatar
HenrikH29
Medlem
Indlæg: 618
Tilmeldt: 12. jun 2016, 20:35
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 9 times
Been thanked: 49 times

Re: Tysk dieselforbud i Hamburg fra d. 31. maj 2018

Indlæg af HenrikH29 » 25. maj 2018, 21:29

Og så er der åbenbart delte meninger om, hvad der gælder. Iflg. FDM er det kun biler der opfylder EURO 6 standarden, der må køre på de 2 strækninger. Dvs. Euro 5 går ikke. Og så er vi vel oppe omkring årgang 2014 - typisk biler med Adblue tilsætning. https://fdm.dk/nyheder/trafik/2018-05-h ... ieselbiler

Noget andet er, at bøden er beskedne 25 Euro, så det går nok alligevel, hvis man skulle forvilde sig ind på de 2 strækninger.

Strækningerne kan ses her : https://www.fla.de/wp/dailys/hamborg-la ... eselbiler/ (hvor man også kan se vejskilte med Euro 6 på, så mon ikke det er FDM, der har ret).

Ak, ak ja sensationsjournalistikken længe leve.... :lol:

nielshm
Medlem
Indlæg: 630
Tilmeldt: 30. jan 2009, 09:17
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 68 times

Re: Tysk dieselforbud i Hamburg fra d. 31. maj 2018

Indlæg af nielshm » 26. maj 2018, 07:06

HenrikH29 skrev:
25. maj 2018, 21:29
Og så er der åbenbart delte meninger om, hvad der gælder. Iflg. FDM er det kun biler der opfylder EURO 6 standarden, der må køre på de 2 strækninger. Dvs. Euro 5 går ikke. Og så er vi vel oppe omkring årgang 2014 - typisk biler med Adblue tilsætning. https://fdm.dk/nyheder/trafik/2018-05-h ... ieselbiler

Noget andet er, at bøden er beskedne 25 Euro, så det går nok alligevel, hvis man skulle forvilde sig ind på de 2 strækninger.

Strækningerne kan ses her : https://www.fla.de/wp/dailys/hamborg-la ... eselbiler/ (hvor man også kan se vejskilte med Euro 6 på, så mon ikke det er FDM, der har ret).

Ak, ak ja sensationsjournalistikken længe leve.... :lol:
Det er jo ikke de 2 veje som er problemet. Det er når VI skal til at lave vores helt særlige danskerudgave, som vanen tro bliver 100 gange værre, 100 gange dyrere og skal betjenes af er system med 100 nedbrud om året.
Og når tyskerne har taget hul på det, så bare vent.

Brugeravatar
AU-R8
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5842
Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 293 times

Re: Tysk dieselforbud i Hamburg fra d. 31. maj 2018

Indlæg af AU-R8 » 26. maj 2018, 07:50

nielshm skrev:
26. maj 2018, 07:06
HenrikH29 skrev:
25. maj 2018, 21:29
Og så er der åbenbart delte meninger om, hvad der gælder. Iflg. FDM er det kun biler der opfylder EURO 6 standarden, der må køre på de 2 strækninger. Dvs. Euro 5 går ikke. Og så er vi vel oppe omkring årgang 2014 - typisk biler med Adblue tilsætning. https://fdm.dk/nyheder/trafik/2018-05-h ... ieselbiler

Noget andet er, at bøden er beskedne 25 Euro, så det går nok alligevel, hvis man skulle forvilde sig ind på de 2 strækninger.

Strækningerne kan ses her : https://www.fla.de/wp/dailys/hamborg-la ... eselbiler/ (hvor man også kan se vejskilte med Euro 6 på, så mon ikke det er FDM, der har ret).

Ak, ak ja sensationsjournalistikken længe leve.... :lol:
Det er jo ikke de 2 veje som er problemet. Det er når VI skal til at lave vores helt særlige danskerudgave, som vanen tro bliver 100 gange værre, 100 gange dyrere og skal betjenes af er system med 100 nedbrud om året.
Og når tyskerne har taget hul på det, så bare vent.
Underlig kommentar efter det tog tyskerne flere mia at lave roadpricing for busser og lastbiler. Så er der lige en lufthavn i Berlin der trækker lidt ud, de snyder med deres forurening fra biler ligesom andre nok er fulgt efter.
Så Tysk er sgu ikke Tysk som for 20-30 år siden.

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3406
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 580 times
Been thanked: 876 times

Re: Tysk dieselforbud i Hamburg fra d. 31. maj 2018

Indlæg af Korreborg » 27. maj 2018, 13:05

Hvis billederne på de forskellige nyhedssider er rigtige, så er det Euro 5.

Der står "bis EURO 5/V"
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: Tysk dieselforbud i Hamburg fra d. 31. maj 2018

Indlæg af i-s » 27. maj 2018, 18:12

Jeg tror der er lidt forvirring her.
vagcars3.jpg
vagcars3.jpg (25.07 KiB) Vist 836 gange
Umweltplakette klasse 5 er Euro 5 med SCR eftermontering ELLER Euro 6b-c
Klasse 6 er Euro 6Temp og Euro 6d.

Der er vist nogen som tror Klasse 5 er det samme som Euro 5.

For i morgen f.eks er Klasse 5 og 6 tilladt i Hamborg:
vagcars2.jpg
vagcars2.jpg (9.24 KiB) Vist 836 gange
Med andre ord "INGEN EURO 5 uden SCR tilladt. på de berørte strækninger"
/Søren.

Brugeravatar
Passatg 3c
Medlem
Indlæg: 1398
Tilmeldt: 14. jun 2008, 08:31
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 421 times
Been thanked: 250 times

Re: Tysk dieselforbud i Hamburg fra d. 31. maj 2018

Indlæg af Passatg 3c » 27. maj 2018, 19:49

i-s skrev:Jeg tror der er lidt forvirring her.
vagcars3.jpg
Umweltplakette klasse 5 er Euro 5 med SCR eftermontering ELLER Euro 6b-c
Klasse 6 er Euro 6Temp og Euro 6d.

Der er vist nogen som tror Klasse 5 er det samme som Euro 5.

For i morgen f.eks er Klasse 5 og 6 tilladt i Hamborg:
vagcars2.jpg
Med andre ord "INGEN EURO 5 uden SCR tilladt. på de berørte strækninger"
SCR?
VAGs i huset lige nu:
Audi A4 B6 Cabriolet, Model 2003, gens. forbrug ca. 10 km/l (sommer/vinter)
Audi E-tron 50, Model 2020, gens. forbrug 238/285 Wh/km (sommer/vinter)

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13245
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3208 times
Been thanked: 4541 times

Re: Tysk dieselforbud i Hamburg fra d. 31. maj 2018

Indlæg af HansH » 27. maj 2018, 20:06

Passatg 3c skrev:
27. maj 2018, 19:49
SCR?
https://www.dieselforum.org/about-clean ... hat-is-scr

Biler med AdBlue teknologi.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6020
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6455 times
Been thanked: 1637 times

Re: Tysk dieselforbud i Hamburg fra d. 31. maj 2018

Indlæg af BrianDS » 27. maj 2018, 20:24

i-s skrev:Jeg tror der er lidt forvirring her.
vagcars3.jpg
Umweltplakette klasse 5 er Euro 5 med SCR eftermontering ELLER Euro 6b-c
Klasse 6 er Euro 6Temp og Euro 6d.

Der er vist nogen som tror Klasse 5 er det samme som Euro 5.

For i morgen f.eks er Klasse 5 og 6 tilladt i Hamborg:
vagcars2.jpg
Med andre ord "INGEN EURO 5 uden SCR tilladt. på de berørte strækninger"
Der findes vel stadig biler i klasse 6 uden SCR? Og hvis de skal kigge på mærkaterne kan de jo ikke se om det er der eller ej?
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3406
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 580 times
Been thanked: 876 times

Re: Tysk dieselforbud i Hamburg fra d. 31. maj 2018

Indlæg af Korreborg » 27. maj 2018, 20:37

Men der står jo intet om klasse 5 på skiltene der står euro 5
BilledeBillede

Så hvis der faktisk menes klasse 5, så er det da noget misvisende.

Og min GTD er euro 6, men uden SCR.
These users thanked the author Korreborg for the post:
BrianDS
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6020
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6455 times
Been thanked: 1637 times

Re: Tysk dieselforbud i Hamburg fra d. 31. maj 2018

Indlæg af BrianDS » 27. maj 2018, 20:54

Korreborg skrev:Men der står jo intet om klasse 5 på skiltene der står euro 5
BilledeBillede

Så hvis der faktisk menes klasse 5, så er det da noget misvisende.

Og min GTD er euro 6, men uden SCR.
Og “bis Euro 5” er vel “til Euro 5”, men er det så til og med eller bare til? Hvem er hård til det tyske? Billede
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
jencka
Medlem
Indlæg: 792
Tilmeldt: 1. maj 2017, 16:42
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 154 times
Been thanked: 120 times

Re: Tysk dieselforbud i Hamburg fra d. 31. maj 2018

Indlæg af jencka » 27. maj 2018, 21:31

Altså normalt og oftest er "bis" anvendt i betydningen til som i indtil. Men så er der også tit et "zu" med (bis zu/bis zum) for at understrege indtil.
Hvilket ikke hjælper så meget på opklaringen.
Gætter dog på at FDM kan opklare det.
These users thanked the author jencka for the post:
BrianDS
Octavia combi Style pre facelift 2017 1,0 TSI DSG
Intet ekstraudstyr der er værd at nævne ;-)

Brugeravatar
SteffenR
Meget aktiv medlem
Indlæg: 8650
Tilmeldt: 13. jun 2008, 13:11
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 54 times
Been thanked: 259 times

Re: Tysk dieselforbud i Hamburg fra d. 31. maj 2018

Indlæg af SteffenR » 27. maj 2018, 22:18

Mon ikke det betyder miljøzone gælder for biler indtil Euro 5, så hvis han noget bedre så skal man se bort fra skiltet.
"Living on Earth is expensive, but it does include a free trip around the sun every year."


Ironi kan forekomme

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: Tysk dieselforbud i Hamburg fra d. 31. maj 2018

Indlæg af i-s » 28. maj 2018, 18:21

Korreborg skrev:
27. maj 2018, 20:37
Men der står jo intet om klasse 5 på skiltene der står euro 5
BilledeBillede

Så hvis der faktisk menes klasse 5, så er det da noget misvisende.

Og min GTD er euro 6, men uden SCR.
Det passer da fint. Diesel til og med Euro 5 er ikke tilladt i zonen. Euro 5 = Klasse 4 -> Mærkat med 5 tal er nødvendig for at køre ind.
/Søren.

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: Tysk dieselforbud i Hamburg fra d. 31. maj 2018

Indlæg af i-s » 28. maj 2018, 18:29

BrianDS skrev:
27. maj 2018, 20:24
i-s skrev:Jeg tror der er lidt forvirring her.
vagcars3.jpg
Umweltplakette klasse 5 er Euro 5 med SCR eftermontering ELLER Euro 6b-c
Klasse 6 er Euro 6Temp og Euro 6d.

Der er vist nogen som tror Klasse 5 er det samme som Euro 5.

For i morgen f.eks er Klasse 5 og 6 tilladt i Hamborg:
vagcars2.jpg
Med andre ord "INGEN EURO 5 uden SCR tilladt. på de berørte strækninger"
Der findes vel stadig biler i klasse 6 uden SCR? Og hvis de skal kigge på mærkaterne kan de jo ikke se om det er der eller ej?
Hvad er det for nogle biler der er klasse 6 (altså Euro6Temp/Euro6D) uden SCR ? Jeg mener kun der er Euro 6a, b og c uden SCR - altså klasse 5.
/Søren.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6020
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6455 times
Been thanked: 1637 times

Re: Tysk dieselforbud i Hamburg fra d. 31. maj 2018

Indlæg af BrianDS » 28. maj 2018, 18:40

i-s skrev:
BrianDS skrev:
27. maj 2018, 20:24
i-s skrev:Jeg tror der er lidt forvirring her.
vagcars3.jpg
Umweltplakette klasse 5 er Euro 5 med SCR eftermontering ELLER Euro 6b-c
Klasse 6 er Euro 6Temp og Euro 6d.

Der er vist nogen som tror Klasse 5 er det samme som Euro 5.

For i morgen f.eks er Klasse 5 og 6 tilladt i Hamborg:
vagcars2.jpg
Med andre ord "INGEN EURO 5 uden SCR tilladt. på de berørte strækninger"
Der findes vel stadig biler i klasse 6 uden SCR? Og hvis de skal kigge på mærkaterne kan de jo ikke se om det er der eller ej?
Hvad er det for nogle biler der er klasse 6 (altså Euro6Temp/Euro6D) uden SCR ? Jeg mener kun der er Euro 6a, b og c uden SCR - altså klasse 5.
Du har nok ret, jeg glemte at bilerne ikke nødvendigvis får ny typegodkendelse når de laver ændringer.
Det betyder at fx en Octavia vil være klasse 5 mens en Superb med tilsvarende motor med SCR muligvis vil kunne godkendes til Klasse 6? Det er den naturligvis ikke da den ikke er godkendt efter reglerne er lavet, men alligevel?

Det virker bare underligt når nu en Octavia er faceliftet og fået nye motorer efter Superb er introduceret.

Men du har helt sikkert sat dig mere ind i det end jeg har, så jeg går ud fra du har ret i at der ikke findes Diesel i klasse 6 uden SCR
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: Tysk dieselforbud i Hamburg fra d. 31. maj 2018

Indlæg af i-s » 29. maj 2018, 15:57

BrianDS skrev:
28. maj 2018, 18:40
i-s skrev:
BrianDS skrev:
27. maj 2018, 20:24


Der findes vel stadig biler i klasse 6 uden SCR? Og hvis de skal kigge på mærkaterne kan de jo ikke se om det er der eller ej?
Hvad er det for nogle biler der er klasse 6 (altså Euro6Temp/Euro6D) uden SCR ? Jeg mener kun der er Euro 6a, b og c uden SCR - altså klasse 5.
Du har nok ret, jeg glemte at bilerne ikke nødvendigvis får ny typegodkendelse når de laver ændringer.
Det betyder at fx en Octavia vil være klasse 5 mens en Superb med tilsvarende motor med SCR muligvis vil kunne godkendes til Klasse 6? Det er den naturligvis ikke da den ikke er godkendt efter reglerne er lavet, men alligevel?

Det virker bare underligt når nu en Octavia er faceliftet og fået nye motorer efter Superb er introduceret.

Men du har helt sikkert sat dig mere ind i det end jeg har, så jeg går ud fra du har ret i at der ikke findes Diesel i klasse 6 uden SCR
Skoda har ingen klasse 6 endnu. Kun klasse 5.
Der er ingen bilmærker der har godkendt Euro6D endnu, kun Euro6D-Temp.
Du kan se listen her:
https://www.adac.de/infotestrat/umwelt- ... fault.aspx

Ellers kan du slå specifikke bilmodeller op her:
https://www.adac.de/infotestrat/autodat ... eId=304645

Så vil du finde ud af, at nyeste Superb med SCR er Euro6c og nyeste octavia er Euro6b. Altså begge klasse 5.
/Søren.

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"