Valg af bil Diesel vs Benzin/hybrid

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
dotnow
Helt nyt medlem
Indlæg: 42
Tilmeldt: 16. jun 2008, 10:07
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Valg af bil Diesel vs Benzin/hybrid

Indlæg af dotnow » 10. jul 2018, 06:28

Er på udkig efter ny vogn da den anden blev totalskadet efter en påkørsel. umiddelbart er jeg hooked på en Golf VII og gerne med udstyr så noget Highline eller evt. GTD.

Har prøvet en Highline 2.0TDI fra 2013 og en 2.0TDI GTD fra samme årgang og begge køre super nice der er bare langt imellem hvis man skal ave en lav km, udstyr og samtidig undgå "guld" prisen på bilen.

Så faldt jeg over en 1.4 GTE dvs hybrid og ifølge deres "salgspapirer" så er den lidt tungere grundet batteriet men stadig en frisk bil og med medet af det udstyr som falder i min smag. - satser på at kunne nå ud og prøve 1 idag eller imorgen.

Spørgsmålet er så om man hoppe på en 2.0 TDI eller denne økonomiske 1.4... hører gerne jeres erfaringer good and bad..

Som en sidenote kan jeg lige fortælle jeg har ca. 25 km hver vej til job som er primært motorvej.

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3406
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 580 times
Been thanked: 876 times

Re: Valg af bil Diesel vs Benzin/hybrid

Indlæg af Korreborg » 10. jul 2018, 07:10

25km er for kort til diesel. Du kommer ikke til at kører ret langt på literen, da motoren ikke når at blive ordenligt varm. Du kan se i min signatur hvordan en 2,0TDI Highline, og en GTD går på literen. Og jeg har 67km på arbejde. Kører samtidigt rigtig mange andre ture varierende på 2km ned og handle +100km ture. Og jeg kører i spændet alm til frisk. Kører på ingen måde øko kørsel.

Så af diesel vs GTE, så en GTE.
Men hvad med en GTI?
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

RasmusPer
Helt nyt medlem
Indlæg: 20
Tilmeldt: 26. dec 2017, 15:31
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Re: Valg af bil Diesel vs Benzin/hybrid

Indlæg af RasmusPer » 10. jul 2018, 07:16

Hejsa jeg kører selv i en passat gte. Inden du tager ud og prøver en gte, så overvej om du har mulighed for at lade derhjemme. Hvis ikke du kan lade batteriet op hver dag, så vælg en anden bil. Kan du tilgengæld lade den op hver dag, så er en gte et skønt køretøj

Sendt fra min G8141 med Tapatalk


dotnow
Helt nyt medlem
Indlæg: 42
Tilmeldt: 16. jun 2008, 10:07
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Valg af bil Diesel vs Benzin/hybrid

Indlæg af dotnow » 10. jul 2018, 07:35

Korreborg skrev:
10. jul 2018, 07:10
25km er for kort til diesel. Du kommer ikke til at kører ret langt på literen, da motoren ikke når at blive ordenligt varm. Du kan se i min signatur hvordan en 2,0TDI Highline, og en GTD går på literen. Og jeg har 67km på arbejde. Kører samtidigt rigtig mange andre ture varierende på 2km ned og handle +100km ture. Og jeg kører i spændet alm til frisk. Kører på ingen måde øko kørsel.

Så af diesel vs GTE, så en GTE.
Men hvad med en GTI? BilledeBillede
Tak for indput - som dig kører jeg også "friskt" og har mange andre ture udover det daglige frem og tilbage fra arbejde.
GTI er også lækker uden tvivl syntes bare den bliver for dyr i forhold til hvad jeg hade budgetteret med:-)

dotnow
Helt nyt medlem
Indlæg: 42
Tilmeldt: 16. jun 2008, 10:07
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Valg af bil Diesel vs Benzin/hybrid

Indlæg af dotnow » 10. jul 2018, 07:38

RasmusPer skrev:
10. jul 2018, 07:16
Hejsa jeg kører selv i en passat gte. Inden du tager ud og prøver en gte, så overvej om du har mulighed for at lade derhjemme. Hvis ikke du kan lade batteriet op hver dag, så vælg en anden bil. Kan du tilgengæld lade den op hver dag, så er en gte et skønt køretøj Billede

Sendt fra min G8141 med Tapatalk
Jeg bor i hus så kunne nok godt få monteret en stander, men da det er hybrid ved jeg ikke lige om det ville kunne svare sig - mener kun den er opgivet til at kunne køre omkring de 30 km på strøm desuden tænker jeg den lader imens den kører ?

Tænker også levetid på sådan et batteri for det koster sikkert kassen at skifte :-)

Jannik
Aktiv medlem
Indlæg: 1842
Tilmeldt: 6. jul 2010, 21:22
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 58 times
Been thanked: 206 times

Re: Valg af bil Diesel vs Benzin/hybrid

Indlæg af Jannik » 10. jul 2018, 07:44

En Golf GTE er kun økonomisk, hvis du har mulighed for at lade hjemme og helst på arbejdet også. Jeg har selv én.

Hvis ikke du kan lade bilen op, er der pludseligt tale om en ret tung Golf, som en 1,4 TSI skal slæbe rundt på, samtidig med, at den skal lade på batteriet.

Kan du lade batteriet, så er det en fantastisk økonomisk bil, der også kan flytte sig.

Der findes forskellige ladeordninger fra Clever og E:on.
Min bil: Mercedes Benz C300 Sedan W206 - 05/2022
Fruens bil: BMW iX1 eDrive20 M-Sport - 04/2024 forhåbentligt
Tidligere biler: Udelukkende VAG

dotnow
Helt nyt medlem
Indlæg: 42
Tilmeldt: 16. jun 2008, 10:07
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Valg af bil Diesel vs Benzin/hybrid

Indlæg af dotnow » 10. jul 2018, 08:08

Jannik skrev:
10. jul 2018, 07:44
En Golf GTE er kun økonomisk, hvis du har mulighed for at lade hjemme og helst på arbejdet også. Jeg har selv én.

Hvis ikke du kan lade bilen op, er der pludseligt tale om en ret tung Golf, som en 1,4 TSI skal slæbe rundt på, samtidig med, at den skal lade på batteriet.

Kan du lade batteriet, så er det en fantastisk økonomisk bil, der også kan flytte sig.

Der findes forskellige ladeordninger fra Clever og E:on.
God pointe i forhold til vægt mm. såfremt den ikke har mulighed for at blive ladet hjemme/job - når vi flytter næste år vil der være muligheden på job men hjemme kræver en station bliver sat op - prisen kender jeg ikke men tænker jeg kan finde noget på nettet måske via dem du har nævnt.

Er du ellers tilfreds ? så noget på youtube der lød som om der var en del motorstøj - good and bad ?

tak for det

Abyssinier
Nyt medlem
Indlæg: 204
Tilmeldt: 7. jan 2010, 08:48
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 49 times
Been thanked: 37 times

Re: Valg af bil Diesel vs Benzin/hybrid

Indlæg af Abyssinier » 10. jul 2018, 09:06

VW yder garanti i 8 år/160.000 km på batteripakken i Golf GTE.
Med dit kørselsmønster vil du kunne lade hjemme, køre på el og resten på benzin. Den kan godt lade på farten, men så ville jeg nok hellere køre på benzin og vente med at lade til jeg kom hjem. GTE giver mest mening hvis man har plads til en ladeboks hjemme.

Det lyder til at det er en GTE, som står hos en forhandler du har kig på. Det håber jeg næsten, for leveringstiden på en ny fra fabrikken er MEGET lang.

Jeg kan læse at et abonnement hos CLEVER koster 299 i måneden hvis du køber abonnement når bilen er ny.
Ellers koster det 399 kr. i måneden. Dertil måske udgift til ladeboks. EON og andre har tilsvarende løsninger.

Jeg har ikke prøvet en Golf GTE men har set flere tests på nettet og efter at bilen er blevet meget billigere de sidste par år pga. afgiftsnedsættelser, lyder det som en god og interessant bil såfremt man kan lade hjemme og kan leve med lidt mindre bagagerum pga. plads til batterier og at bilen skal lade af og til. Jeg synes teknologien er spændende og vil seriøst overveje en plugin hybrid når vi skifter vores bil om et par år. For en plugin hybrid passer fint til vores kørselsmønster såfremt prisen er ok. Vi kører primært kortere ture men vil også have friheden til at køre længere ture uden at skulle spejde febrilsk efter ladestandere, hvilket ikke passer så godt med en ren elbil.
Nuværende bil: 2021 Skoda Enyaq 80
Quartz grå, 20" Vega fælge, Design Selection ecuSuite kabine, svingbart anhængertræk med elektrisk frigørelse, Assisted Drive Plus, Convenience Plus, Drive Sport Basis, Familie Plus, Infotainment Plus, Klima Plus, Komfort sæde Plus, Lyn & Syn Basis, Parkering Plus, Transportpakke, Varmepumpe og Lynopladning 135 kW DC.
Tidligere bil: 2014 Skoda Octavia Combi Elegance 1,4 TSI DSG 140 hk.

Jannik
Aktiv medlem
Indlæg: 1842
Tilmeldt: 6. jul 2010, 21:22
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 58 times
Been thanked: 206 times

Re: Valg af bil Diesel vs Benzin/hybrid

Indlæg af Jannik » 10. jul 2018, 12:42

Motorstøj generes af en højttaler når man kører i GTE mode. Det var det første jeg slog fra, da jeg havde fået bilen hjem.

Benzinmotoren støjer på samme måde som andre 1,4 TSI. Den er ikke vildt inspirerende at høre på, npr den får nogle omdrejninger.

Golf GTE kan ikke købes ny længere, så du skal finde en brugt, hvis det er.
These users thanked the author Jannik for the post:
styker
Min bil: Mercedes Benz C300 Sedan W206 - 05/2022
Fruens bil: BMW iX1 eDrive20 M-Sport - 04/2024 forhåbentligt
Tidligere biler: Udelukkende VAG

Brugeravatar
jespert
Medlem
Indlæg: 700
Tilmeldt: 13. jun 2008, 13:49
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 1 time
Been thanked: 159 times

Re: Valg af bil Diesel vs Benzin/hybrid

Indlæg af jespert » 10. jul 2018, 13:21

Jeg har lige haft en ny Passat GTE.

Mine erfaringer:

Jeg kunne lade på arbejdet (bare via en helt normal stikkontakt). Jeg har ca. 20 km hver vej. Så jeg kunne køre hjem på ren el, samt lidt småture og så på benz den anden vej (ca. 15 km/l).

Det jeg faldte for var helt klart udstyrsniveauet og det at man kan varme bilen op fra en app på telefonen. Og så elskede jeg det digitale infodisplay (speedometer).

Men den har en virkelig frygtelig ting, når man trykker på GTE knappen, bruger den både benz og el (hvis der er el på) samtidigt for maksimal ydelse. Super. MEN vw har valgt at der kommer falsk motorlyd ud igennem højttalerne :oops:. Lød fandme som om man kørte i en lynhurtig bil uden den på nogen måde var det.
Har samlet nok flasker...! :lol:

dotnow
Helt nyt medlem
Indlæg: 42
Tilmeldt: 16. jun 2008, 10:07
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Valg af bil Diesel vs Benzin/hybrid

Indlæg af dotnow » 11. jul 2018, 07:34

Tak for indput :-)

Var ude og prøve en 1.4 GTE igår det er så modellen fra 2015 dvs uden digital Instrumentering er overrasket over hvor godt den egentlig kører på ren el - når den for lidt pedal kan det godt høres den skal arbejde med sin lille 1.4 motor og i min optik er der langt "performance" mæssigt fra denne til eks. 2.0 GTD.

Jeg kunne godt tænke mig at høre om der er nogen der har erfaring eller kender forskelle på en GTE 2015 vs en 2018 model, jeg kan godt se de som regel har en større skærm/radio og der er digitalt display samt disse dynamiske led blink - men tænker de også har ændret på deres "El-motor" - forhandler oplyste mig ihvertifald at den nye kørte bedre.

Brugeravatar
Passatg 3c
Medlem
Indlæg: 1398
Tilmeldt: 14. jun 2008, 08:31
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 421 times
Been thanked: 250 times

Re: Valg af bil Diesel vs Benzin/hybrid

Indlæg af Passatg 3c » 11. jul 2018, 08:14

Er du sikker på at du har fået indstillet GTE'en rigtigt? For de burde ha' nogenlunde samme performance de to, i hvert fald hvis du kigge på 0-100 tider.
VAGs i huset lige nu:
Audi A4 B6 Cabriolet, Model 2003, gens. forbrug ca. 10 km/l (sommer/vinter)
Audi E-tron 50, Model 2020, gens. forbrug 238/285 Wh/km (sommer/vinter)

Brugeravatar
gudhjem
Medlem
Indlæg: 796
Tilmeldt: 1. jul 2010, 20:15
Geografisk region: Bornholm
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 214 times
Been thanked: 34 times
Kontakt:

Re: Valg af bil Diesel vs Benzin/hybrid

Indlæg af gudhjem » 11. jul 2018, 08:21

GTE er noget hurtigere end GTD så er overrasket over at du syntes det modsatte


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Jannik
Aktiv medlem
Indlæg: 1842
Tilmeldt: 6. jul 2010, 21:22
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 58 times
Been thanked: 206 times

Valg af bil Diesel vs Benzin/hybrid

Indlæg af Jannik » 11. jul 2018, 08:30

Som skrevet af andre, så skulle GTE være hurtigere end GTD i virkeligheden. På papiret er de nogenlunde ens performancemæssigt. Jeg har ikke kørt GTD, så kan ikke selv sige noget om det.

Drivlinjen inkl. batterier i en 2015 GTE er helt identisk med den i en 2018 version.
Min bil: Mercedes Benz C300 Sedan W206 - 05/2022
Fruens bil: BMW iX1 eDrive20 M-Sport - 04/2024 forhåbentligt
Tidligere biler: Udelukkende VAG

dotnow
Helt nyt medlem
Indlæg: 42
Tilmeldt: 16. jun 2008, 10:07
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Valg af bil Diesel vs Benzin/hybrid

Indlæg af dotnow » 11. jul 2018, 10:59

Jannik skrev:
11. jul 2018, 08:30
Som skrevet af andre, så skulle GTE være hurtigere end GTD i virkeligheden. På papiret er de nogenlunde ens performancemæssigt. Jeg har ikke kørt GTD, så kan ikke selv sige noget om det.

Drivlinjen inkl. batterier i en 2015 GTE er helt identisk med den i en 2018 version.
Thanks - det var ikke hvad forhandleren sagde så tænkte blot om der var lavet drastiske forbedringer hvor den "gamle" 2015 model faldt meget i værdi grundet configurationer eller dårligt batteri..

Kan jo købe en 18 model for 40.000 mere men så har den ikke samme læder stue eller farve.

dotnow
Helt nyt medlem
Indlæg: 42
Tilmeldt: 16. jun 2008, 10:07
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Valg af bil Diesel vs Benzin/hybrid

Indlæg af dotnow » 11. jul 2018, 11:01

Passatg 3c skrev:
11. jul 2018, 08:14
Er du sikker på at du har fået indstillet GTE'en rigtigt? For de burde ha' nogenlunde samme performance de to, i hvert fald hvis du kigge på 0-100 tider.
Den var ikke sløj - syntes blot der var lidt mere power i både en 2.0TDI og også 2.0TDI GTD så har de 183 HK

Ved ikke lige hvor meget indstilling der er på en 2015 model - så vidt jeg kunne se er der en knap ved siden af DSG hvor den kan slås fra eller til.

Måske 2018 modellen har flere options.

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3406
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 580 times
Been thanked: 876 times

Re: Valg af bil Diesel vs Benzin/hybrid

Indlæg af Korreborg » 11. jul 2018, 11:07

Jannik skrev:
11. jul 2018, 08:30
Som skrevet af andre, så skulle GTE være hurtigere end GTD i virkeligheden. På papiret er de nogenlunde ens performancemæssigt. Jeg har ikke kørt GTD, så kan ikke selv sige noget om det.

Drivlinjen inkl. batterier i en 2015 GTE er helt identisk med den i en 2018 version.
Du må da godt få en tur ;) :lol:

Tror sgu også en GTE er noget hurtigere. Jeg giver ikke meget for 0-100 tider. Det er mere fra 60-70km/t og så op af, når man skal overhale. Og der burde elmotoren gøre at en GTE kommer godt fra land. Ikke at en GTD ikke gør det :twisted:

Eller, nu kiggede jeg lige tal. GTD'en er 0,2 hurtigere til 100. Så måske er den det også fra 80-120. Den tid er ikke opgivet på nogle af dem.
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

Brugeravatar
gudhjem
Medlem
Indlæg: 796
Tilmeldt: 1. jul 2010, 20:15
Geografisk region: Bornholm
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 214 times
Been thanked: 34 times
Kontakt:

Valg af bil Diesel vs Benzin/hybrid

Indlæg af gudhjem » 11. jul 2018, 11:15

https://m.youtube.com/watch?v=0fX0TSXSt3Y

https://m.youtube.com/watch?v=ssLu0y3uilU

Der ligger mange klip på nettet hvor GTE er 0-100 på 6.7 / 6.8 sek

Ikke at det er hurtigt på nogen måde men det er da hurtigere end både 2.0tdi og GTD


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

dotnow
Helt nyt medlem
Indlæg: 42
Tilmeldt: 16. jun 2008, 10:07
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Valg af bil Diesel vs Benzin/hybrid

Indlæg af dotnow » 11. jul 2018, 11:24

gudhjem skrev:
11. jul 2018, 11:15
https://m.youtube.com/watch?v=0fX0TSXSt3Y

https://m.youtube.com/watch?v=ssLu0y3uilU

Der ligger mange klip på nettet hvor GTE er 0-100 på 6.7 / 6.8 sek

Ikke at det er hurtigt på nogen måde men det er da hurtigere end både 2.0tdi og GTD


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
tja har set et par videoer forleden - syntes blot der vare mere moment på 2.0TDI satser på at prøve den igen idag og hvis mavefornemmelsen er der så bliver jeg den nye ejer af en GTE :-)

Så skal jeg bot have skiftet den orginale ( lille model ) til en større evt. 2018 model hvis det er muligt og kan betales :-)

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5575
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 319 times
Been thanked: 368 times

Re: Valg af bil Diesel vs Benzin/hybrid

Indlæg af GranTurismo » 11. jul 2018, 12:13

Kørte du den i hybrid mode? Ellers har den jo "kun" 150 Hk.

Jeg synes GTE virker ret tung, både ved nedbremsning og frisk kørsel i sving.

Men ellers en dejlig bil.
These users thanked the author GranTurismo for the post:
morganfree
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

fjeppe
Medlem
Indlæg: 1311
Tilmeldt: 10. okt 2011, 08:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 3 times
Been thanked: 46 times

Re: Valg af bil Diesel vs Benzin/hybrid

Indlæg af fjeppe » 11. jul 2018, 12:45

GTE'eren er på ingen måde en racer bil, vil du have en hurtig bil, så skal du op i noget GTI eller R.

Har du mulighed for at lade op hjemme og eventuelt på arbejdet, så er GTE'eren en god konkurrent til GTD'eren, men kan du ikke kører ca 80/20 (el/benzin), så tror jeg du får bedre økonomi i en GTD'er, uden at være 100%, jeg har ingen erfaringer med GTD'eren reelle økonomi i forhold til det oplyste.

Jeg har lige haft en måned hvor vi flyttede, hvor jeg ikke havde opladningsmuligheder, og puha det kostede på benzin regningen, det er lige før at min Porsche Cayman var en valid konkurrent, forskellen er ihvertfald ikke stor i forhold til det som GTE'eren lover.

Det fede ved GTE'eren er at du har mulighed for at kører på ren el, det er her den økonomiske genvinst ligger, og en fantastisk kørekomfort, og du har altid en benzin motor til de ture hvor det ikke er muligt at kører på ren el.

Men leder du efter en racer, så er det ikke en GTE du skal vælge.
These users thanked the author fjeppe for the post:
Passatg 3c

dotnow
Helt nyt medlem
Indlæg: 42
Tilmeldt: 16. jun 2008, 10:07
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Valg af bil Diesel vs Benzin/hybrid

Indlæg af dotnow » 16. jul 2018, 08:46

Lige en update!!

Prøvede en GTE for anden gang i sidste uge og som nogen havde nævnt var det ikke sat korrekt første gang dvs. med knappen GTE nede kører den hybrid og har et fornuftigt træk der ligner de 204 som angivet - første prøvetur kørte den med opladning samtidig hvorfor den tog toppen af den power:-)

Det endte ud med der er en GTE på vej til min indkørsel så det ser jeg frem til :-) det er en 2016 model dvs før den blev faceliftet men stadig med alt af udstyr dog ikke jydekrogen.

Det bliver bare lækkert :-)

Nu er overvejelsen om jeg skal investere i en ladeboks hjemme eller blot trække en ledning ud - påsætning er noget der ligner 8000 og det tager selvfølgelig lidt tid inden det er tjent hjem vs et kabel over græsplænen.

Noger der kører el eller hybrid der har gode erfaringer ?

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"