Så vidt jeg kan se er det 599,-/mdr ?
Nu kan elbiler få 1000 kilometers rækkevidde
- Gubbi
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3740
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 16:18
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 30 times
- Kontakt:
Re: Nu kan elbiler få 1000 kilometers rækkevidde
BMW havde funktionsdygtige brint biler (BMW 7 serien) kørende rundt i München tilbage i 2000-2002. Jeg tror det værste er lobbyisme, som bremser udviklingen. Der er så mange penge på spil for olieselskaberne. Der er stigende interesse for udvikling af elbiler mv. men ikke krav. Det tror jeg gør en forskel.Thor-thor skrev: ↑17. jul 2018, 13:53Er elbiler ikke i bund og grund en "sekundær" løsning, med temmelig mange ulemper? En løsning som de fleste med et passende kørselsbehov (evt. som bil nummer 2) kan "leve med"?
Så kan man så prøve at omgå ulemperne, med induktionsladning i kørebaner/parkering etc. men det er langt hen ad vejen en lappeløsning (og en dyr løsning, det er jo ikke gratis at installere induktion i kørebaner etc...)?
(Såfremt det rent faktisk lykkes at opnå stor rækkevidde og meget kort ladetid en gang i fremtiden, er situationen selvfølgelig en anden)
Som jeg ser det er brint den løsning, der burde afløse fossil-biler. Ærgerligt at teknologien ikke er længere fremme endnu. Den har ellers potentialet til at give fornuftig rækkevidde, kort tanktid etc. Whats not to like
Ps.
Forstå mig ret, det kan sagtens være at jeg også kommer til at køre el næste gang, så har absolut ikke noget imod teknologien. Men synes at der er for mange indbyggede kompromiser, som man skal lære "at leve med"
Gubs
Rigtige mænd skifter hjul uden donkraft - YEEEAAHHH!!!
-
- Medlem
- Indlæg: 663
- Tilmeldt: 10. dec 2011, 16:37
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 12 times
Re: Nu kan elbiler få 1000 kilometers rækkevidde
Kigger jeg i Clevers danske webshop og vælger e-Up! er prisen 699kr./md + et eventuelt ubetydeligst startgebyr på 7999kr (til en ladestation)
...?
- Thor-thor
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1733
- Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 22 times
- Been thanked: 692 times
Re: Nu kan elbiler få 1000 kilometers rækkevidde
Aha. Havde ikke set at der var to forskellige priser.... Jeg havde bare set prisen på Unlimited til 599,-
Men kan godt se at All-in-One koster en hund ekstra (plus installation). Så det gælder om at købe nyt, nyt, nyt...
- bskaarup
- Nyt medlem
- Indlæg: 315
- Tilmeldt: 27. aug 2008, 09:53
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 0
- Been thanked: 16 times
Re: Nu kan elbiler få 1000 kilometers rækkevidde
Hvis man bestiller Clever sammen med bilen er installation gratis og prisen per måned 299/599 https://www.volkswagen.dk/content/dam/v ... re2017.pdf
2015 Golf GTE Van Solgt
2019 Tesla Model 3 https://ts.la/brian98807
2019 Tesla Model 3 https://ts.la/brian98807
- SorenR
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1851
- Tilmeldt: 5. apr 2009, 20:54
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Føllenslev Græsmark
- Has thanked: 12 times
- Been thanked: 75 times
Re: Nu kan elbiler få 1000 kilometers rækkevidde
Den video jeg lagde op beskriver det... (For 30 år siden kunne jeg også have lavet de beregninger )BrianDS skrev: ↑17. jul 2018, 12:50Det er korrekt, klatladning kan være fint på lithium batterier, men problemet er nok nærmere effektiviteten, hvor du har et stort effekttab i forhold til hvis du sætter et kabel i. Du kan jo se hvor meget længere du skal lade en mobiltelefon med induktion fremfor med kabelDanielB12 skrev:Hvis induktion virkelig vinder frem, så behøves det jo ikke være med vild stor effekt.. det ville resten af bilen vel heller ikke kunne tåle..BrianDS skrev:
Jeg gætter på at du ikke sætter dig på din kogeplade, men hvis du gjorde ville det nok blive lidt lunt
Det er jo netop det der er problemet med induktiv ladning med høj effekt, og effekten skal være meget højere end med kabel pga større tab af energi.
Det smarte hil være hvis der ligger spoler rundt omkring - parkeringshuse, i garagen, ved McDonalds, på arbejdet etc. Så vil man hele tiden kunne små-lade og der hjemme og på arbejdet kan den jo stå i 6-7-10 timer.. og man behøver vel ikke have fuld strøm hver eneste gang man tænder dytten..
Opladning af telefon via stik: 9.238 mWh
Opladning af samme telefon via trådløs: 15.168 mWh
Det er en forskel på 1,63. D.v.s. man brænder 33% af forbruget af til "transport i luft".
Gang lige det op så det passer med en 32A ladestation til en Tesla. Garagen kommer til at fungere som en mega mikrobølgeovn. Man fylder handskerummet med majs
'82 Audi Quattro WR 2.1T I5 10V Alpine White
'92 Audi Cabriolet NG 2.3L I5 10V
We say it is about 330 hp between 7,200 and 7,700 rpm but I must tell you these are strong Bavarian beer-carrying horses, not the smaller ones from Italy.
- Ferdinand Piëch
'92 Audi Cabriolet NG 2.3L I5 10V
We say it is about 330 hp between 7,200 and 7,700 rpm but I must tell you these are strong Bavarian beer-carrying horses, not the smaller ones from Italy.
- Ferdinand Piëch
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6020
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6455 times
- Been thanked: 1637 times
Re: Nu kan elbiler få 1000 kilometers rækkevidde
Det er vel nærmere 40% tabSorenR skrev:Den video jeg lagde op beskriver det... (For 30 år siden kunne jeg også have lavet de beregninger )BrianDS skrev: ↑17. jul 2018, 12:50Det er korrekt, klatladning kan være fint på lithium batterier, men problemet er nok nærmere effektiviteten, hvor du har et stort effekttab i forhold til hvis du sætter et kabel i. Du kan jo se hvor meget længere du skal lade en mobiltelefon med induktion fremfor med kabelDanielB12 skrev: Hvis induktion virkelig vinder frem, så behøves det jo ikke være med vild stor effekt.. det ville resten af bilen vel heller ikke kunne tåle..
Det smarte hil være hvis der ligger spoler rundt omkring - parkeringshuse, i garagen, ved McDonalds, på arbejdet etc. Så vil man hele tiden kunne små-lade og der hjemme og på arbejdet kan den jo stå i 6-7-10 timer.. og man behøver vel ikke have fuld strøm hver eneste gang man tænder dytten..
Opladning af telefon via stik: 9.238 mWh
Opladning af samme telefon via trådløs: 15.168 mWh
Det er en forskel på 1,63. D.v.s. man brænder 33% af forbruget af til "transport i luft".
Gang lige det op så det passer med en 32A ladestation til en Tesla. Garagen kommer til at fungere som en mega mikrobølgeovn. Man fylder handskerummet med majs
Men det vil så betyde at enten tager det næsten dobbelt så lang tid at lade, eller også skal der skrues væsentlig op for effekten, og jeg tvivler på det er helt sundt, og det kræver så også en stor spole både i bunden af bilen, samt i jorden.
Når man så øger afstanden vil tabet være endnu større, for bilen rører jo ikke den induktive plade som en mobil vil gøre.
Sony kunne for snart et årti siden levere 60w med 60% effektivitet over 50 cm https://www.sony.net/SonyInfo/News/Pres ... 0/09-119E/
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
- DanielB12
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4949
- Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 4438 times
- Been thanked: 1957 times
- Kontakt:
Re: Nu kan elbiler få 1000 kilometers rækkevidde
Audi arbejder på en plade der løfter sig op til bilen og connecter. Men så forsvinder det smarte bare ifht udbredelsen
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.
- SorenR
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1851
- Tilmeldt: 5. apr 2009, 20:54
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Føllenslev Græsmark
- Has thanked: 12 times
- Been thanked: 75 times
Re: Nu kan elbiler få 1000 kilometers rækkevidde
1975, NASA sender 34KW gennem en parabolantenne for at tænde 17 par lamper @ 300W på det andet bjerg... 82% af signalet rammer modtageren som derefter sender lige over 10KW ud i lamperne. Det giver lige over 2/3 tab over 1 mile (1,54 km).
Jeg havde engang en bekendt der arbejdede på radarstationen ved Roskilde lufthavn. Det var ikke ualmindeligt at fugle fløg lige gennem radarsignalet når de lavede et sweep. Dem måtte de så gå og samle op bagefter.
Tilsvarende kunne et lille bitte ping sendt ned til fartkontrollen på Køgevej få betjentene til at rende rundt som forvirrede høns
'82 Audi Quattro WR 2.1T I5 10V Alpine White
'92 Audi Cabriolet NG 2.3L I5 10V
We say it is about 330 hp between 7,200 and 7,700 rpm but I must tell you these are strong Bavarian beer-carrying horses, not the smaller ones from Italy.
- Ferdinand Piëch
'92 Audi Cabriolet NG 2.3L I5 10V
We say it is about 330 hp between 7,200 and 7,700 rpm but I must tell you these are strong Bavarian beer-carrying horses, not the smaller ones from Italy.
- Ferdinand Piëch
- SorenR
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1851
- Tilmeldt: 5. apr 2009, 20:54
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Føllenslev Græsmark
- Has thanked: 12 times
- Been thanked: 75 times
Re: Nu kan elbiler få 1000 kilometers rækkevidde
'82 Audi Quattro WR 2.1T I5 10V Alpine White
'92 Audi Cabriolet NG 2.3L I5 10V
We say it is about 330 hp between 7,200 and 7,700 rpm but I must tell you these are strong Bavarian beer-carrying horses, not the smaller ones from Italy.
- Ferdinand Piëch
'92 Audi Cabriolet NG 2.3L I5 10V
We say it is about 330 hp between 7,200 and 7,700 rpm but I must tell you these are strong Bavarian beer-carrying horses, not the smaller ones from Italy.
- Ferdinand Piëch
-
- Medlem
- Indlæg: 663
- Tilmeldt: 10. dec 2011, 16:37
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 12 times
Re: Nu kan elbiler få 1000 kilometers rækkevidde
Al den effekt der bliver behandlet i Jeres opladere til mobilen, tablet'en, laptoppen, TV'et, LED-lamperne, ... bliver overført i et luftgab...
Keyword:
Flyback
Keyword:
Flyback
-
- Medlem
- Indlæg: 518
- Tilmeldt: 21. sep 2009, 20:44
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: Sound2Vision A/S, Viborg
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 62 times
Re: Nu kan elbiler få 1000 kilometers rækkevidde
Jaeh.... - Men der er dæleme ikke mange milimeter i pågældende luftgab...
/ Lars
---
If it work's, don't fxxx with it...
- I øvrigt nu osse eneste autoriserede Mark Levinson værksted i Danmark, Sverige, Finland og Norge. ...
If it work's, don't fxxx with it...
- I øvrigt nu osse eneste autoriserede Mark Levinson værksted i Danmark, Sverige, Finland og Norge. ...
- SorenR
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1851
- Tilmeldt: 5. apr 2009, 20:54
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Føllenslev Græsmark
- Has thanked: 12 times
- Been thanked: 75 times
Re: Nu kan elbiler få 1000 kilometers rækkevidde
Læste lige om en i "Trillinge gruppen" (up/mii/citigo) på FB... Han kan vælge at høre radio ... eller lade sin telefon trådløst.Lars - Sound2Vision skrev: ↑18. jul 2018, 21:16Jaeh.... - Men der er dæleme ikke mange milimeter i pågældende luftgab...
/ Lars
'82 Audi Quattro WR 2.1T I5 10V Alpine White
'92 Audi Cabriolet NG 2.3L I5 10V
We say it is about 330 hp between 7,200 and 7,700 rpm but I must tell you these are strong Bavarian beer-carrying horses, not the smaller ones from Italy.
- Ferdinand Piëch
'92 Audi Cabriolet NG 2.3L I5 10V
We say it is about 330 hp between 7,200 and 7,700 rpm but I must tell you these are strong Bavarian beer-carrying horses, not the smaller ones from Italy.
- Ferdinand Piëch