Nu kan elbiler få 1000 kilometers rækkevidde

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3406
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 580 times
Been thanked: 876 times

Re: Nu kan elbiler få 1000 kilometers rækkevidde

Indlæg af Korreborg » 14. jul 2018, 08:27

BrianDS skrev:
Korreborg skrev:
Ztrejfer skrev:Desuden kan el fremstilles helt forureningsfrit på mangfoldig måde vha. sol-, vind- og vandkraft.

What’s not to like?
At sol og vind ikke er fantastiske kilder til produktion i stor skala, da der samtidigt skal være en backup.
En effektiv lagring af energien kunne også hjælpe, men i nogle perioder vil der som du siger være behov for flere løsninger.
Problemet med lagring er der både på kort og lang bane. Kort = sekunder og minutter. Altså udsving i nettet. Det kan man løse ved at biler og powerwalls kan smide strøm tilbage i nettet, hvilket faktisk er ret genialt.

Men lang sigt. Overvej 7 dage med lav vind, eller endda en længere periode med svingende grad af vind, hvor man ikke når at lade depoterne ordenligt op.
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6020
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6455 times
Been thanked: 1637 times

Re: Nu kan elbiler få 1000 kilometers rækkevidde

Indlæg af BrianDS » 14. jul 2018, 08:28

Korreborg skrev:
BrianDS skrev:
Korreborg skrev: At sol og vind ikke er fantastiske kilder til produktion i stor skala, da der samtidigt skal være en backup.
En effektiv lagring af energien kunne også hjælpe, men i nogle perioder vil der som du siger være behov for flere løsninger.
Problemet med lagring er der både på kort og lang bane. Kort = sekunder og minutter. Altså udsving i nettet. Det kan man løse ved at biler og powerwalls kan smide strøm tilbage i nettet, hvilket faktisk er ret genialt.

Men lang sigt. Overvej 7 dage med lav vind, eller endda en længere periode med svingende grad af vind, hvor man ikke når at lade depoterne ordenligt op.
Jeg er slet ikke uenig med dig Billede
Man kunne måske lagre noget af det som brint? Billede
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Keldbroe
Helt nyt medlem
Indlæg: 93
Tilmeldt: 31. jul 2011, 10:34
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 3 times

Re: Nu kan elbiler få 1000 kilometers rækkevidde

Indlæg af Keldbroe » 14. jul 2018, 08:29

Vi havde elvarme i mange huse i 70/80'erne, så elnettet kan sagtens håndtere det, hvis man ønsker at gå den vej. Selvfølgelig skal det dimensioneres rigtigt.

Vores hus er fx med elvarme originalt (nu gas) og vi har 50 ampere på vores 3 faser.
Så jeg har masser af strøm og elnettet her er dimensioneret til det.

Sendt fra min ONEPLUS A6003 med Tapatalk


BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6020
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6455 times
Been thanked: 1637 times

Re: Nu kan elbiler få 1000 kilometers rækkevidde

Indlæg af BrianDS » 14. jul 2018, 08:51

Keldbroe skrev:Vi havde elvarme i mange huse i 70/80'erne, så elnettet kan sagtens håndtere det, hvis man ønsker at gå den vej. Selvfølgelig skal det dimensioneres rigtigt.

Vores hus er fx med elvarme originalt (nu gas) og vi har 50 ampere på vores 3 faser.
Så jeg har masser af strøm og elnettet her er dimensioneret til det.

Sendt fra min ONEPLUS A6003 med Tapatalk
Det er fint, men har du tre faser af 230v (som i 70’erne var 220v), så har du vel omkring 34,5 kW, det vil jeg ikke kalde masser af kapacitet, hvis en elbil skal lade med fx 50 kW selvom det bliver 400v eller 800v, så skal der stadig være kapacitet til det, og du oveni skal bruge det strøm du ellers gør?

Elvarme kommer sandsynligvis tilbage i form af varmepumper, som er mere effektive og sikre, men de skal også bruge en smule kapacitet.


forestil dig at der er 1-2 biler i hver husstand, de kan i dag lade med omkring 7 kW tilsluttet tre faser på kraft (400v), hvis vi senere skal have fx 20 kW for at nedbringe ladetiden, så skal spændingen hæves en del, og jeg kunne blive bekymret for elnettet ud i de små villakvarterer.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2609
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 612 times
Been thanked: 350 times

Re: Nu kan elbiler få 1000 kilometers rækkevidde

Indlæg af kGlerup » 14. jul 2018, 08:55

Korreborg skrev:
kGlerup skrev:Brint lyder som en god idé, indtil man kigger på det samlede energitab i kæden! Vi får meget mere ud af elproduktionen med batteriteknologi.
Ja hvis du kigger på den gamle teknologi. Ligesom man udvikler på batterier, så udvikler man også en mere effektiv produktion af brint. Og andre typer brændselsceller til bilerne som ikke bruger "rare earth materials"

Og overvej igen infrastrukturen når du skal fylde 200 kW batterier ved fast chargeing, I stedet for 50kw batterier. 80% på 5 min, og der holder 10 biler ved siden af hinanden på motorvejs ladestationen.
Jeg undervurderer skam ikke infrastruktur udfordringen. Arbejder selv i energibranchen (vind) og er udemærket klar over hvad der kræves. Men en stor flåde af elbiler giver et fantastisk potentiale til at hjælpe elnettet stabilitetsmæssigt.
Men hvis der skulle holde en elbil i hver garage på gaden hvor jeg bor, så ville det kræve en opgradering forsyningsmæssigt :)

Men jeg er ikke enig mht brint. Ja, der optimeres selvfølgelig løbende, men der er uhyggelig langt op til den effektivitet som en batteribaseret løsning kan præstere.
Følgende har jeg ikke faktachecket: https://insideevs.com/efficiency-compar ... 22-ice-13/

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6020
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6455 times
Been thanked: 1637 times

Re: Nu kan elbiler få 1000 kilometers rækkevidde

Indlæg af BrianDS » 14. jul 2018, 09:02

Hvad med udfordringen med produktion af batterier, både energimæssigt, men også miljømæssigt?
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

u_bull
Medlem
Indlæg: 742
Tilmeldt: 6. dec 2009, 22:25
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 180 times
Been thanked: 350 times

Re: Nu kan elbiler få 1000 kilometers rækkevidde

Indlæg af u_bull » 14. jul 2018, 09:18

ABT skrev:
14. jul 2018, 05:43

Den køber jeg ikke!
De færreste billister kører over 300 km om dagen - så hvad er problemet? :roll:
Problemet er at vi vil have muligheden.
Samfundet går på stort set alle områder i retning af mere fleksibilitet og flere valgmuligheder (og mere mobilitet).
Så markedet vil naturligvis ikke acceptere at skulle planlægge en indkøbstur til Tyskland - eller hvad det nu måtte være...

Et alternativ til fossilt skal nok blive en realitet - jeg siger bare at der er udfordringer som skal løses før alternativet til fossilt er reelt...
ABT skrev:
14. jul 2018, 05:43

Der er rigtig mange kloge hoveder :ugeek: , som ikke engang har prøvet en elbil endnu, men som bare har holdningen "vi gør som vi plejer", fordi det er det letteste at gøre og ikke kræver en indsats.. :|
Selvfølgelig vil vi da alle "gøre som vi plejer"... Udvikling og ny teknologi har jo ikke vundet indpas ved at forringe brugsværdien...!?
Alternativet kommer til at skulle være bedre end dagens benzinbiler...
- hurtigere
- billigere
- god rækkevidde
- hurtig genopfyldning
- nem genopfylkdning
- tilgængelig genopfyldning
- støjsvag
- komfortabel
osv osv.

Flere af parametrene er jo allerede opfyldt - vi mangler "bare" de vigtigste...

Brugeravatar
SteffenR
Meget aktiv medlem
Indlæg: 8650
Tilmeldt: 13. jun 2008, 13:11
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 54 times
Been thanked: 259 times

Re: Nu kan elbiler få 1000 kilometers rækkevidde

Indlæg af SteffenR » 14. jul 2018, 09:21

BrianDS skrev:
14. jul 2018, 08:10


Har du selv kigget på kortet og set hvor fantastisk dækningen er i Jylland når du kigger bare lidt væk fra E45 og de byer der ligger op ad den? Billede
Det er kommunerne der skal gå aktivt ind i, at få etableret pladser, så det er jo bare at få politikerne igang, ligesom man har i Kbh etc.
"Living on Earth is expensive, but it does include a free trip around the sun every year."


Ironi kan forekomme

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6020
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6455 times
Been thanked: 1637 times

Re: Nu kan elbiler få 1000 kilometers rækkevidde

Indlæg af BrianDS » 14. jul 2018, 09:41

SteffenR skrev:
BrianDS skrev:
14. jul 2018, 08:10


Har du selv kigget på kortet og set hvor fantastisk dækningen er i Jylland når du kigger bare lidt væk fra E45 og de byer der ligger op ad den? Billede
Det er kommunerne der skal gå aktivt ind i, at få etableret pladser, så det er jo bare at få politikerne igang, ligesom man har i Kbh etc.
Jeg kan ikke se hvordan det kan være en kommunal opgave? Det er den nuværende infrastruktur til optankning i hvert tilfælde ikke
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
SteffenR
Meget aktiv medlem
Indlæg: 8650
Tilmeldt: 13. jun 2008, 13:11
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 54 times
Been thanked: 259 times

Re: Nu kan elbiler få 1000 kilometers rækkevidde

Indlæg af SteffenR » 14. jul 2018, 09:48

Fordi de bestemmer, hvor mange offentlige pladser, der skal/må være.

Du kan jo ikke bare gå ud og konvertere samtlige p pladser uden tilladelse.
"Living on Earth is expensive, but it does include a free trip around the sun every year."


Ironi kan forekomme

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6020
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6455 times
Been thanked: 1637 times

Re: Nu kan elbiler få 1000 kilometers rækkevidde

Indlæg af BrianDS » 14. jul 2018, 09:51

SteffenR skrev:Fordi de bestemmer, hvor mange offentlige pladser, der skal/må være.

Du kan jo ikke bare gå ud og konvertere samtlige p pladser uden tilladelse.
Det skal stadig være private virksomheder som driver en rentabel forretning, jeg er sikker på kommunen ikke vil blokkere for det.

Samtidig kan kommercielle virksomheder som fx Bilka sagtens lave aftaler og få plads til flere ladestationer, på samme måde som traditionelle tankstationer. Men elbiler kræver bare mere plads og udstyr til opladning end hvis du kan tanke benzin/diesel/gas/brint
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
SteffenR
Meget aktiv medlem
Indlæg: 8650
Tilmeldt: 13. jun 2008, 13:11
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 54 times
Been thanked: 259 times

Re: Nu kan elbiler få 1000 kilometers rækkevidde

Indlæg af SteffenR » 14. jul 2018, 09:55

København har fornyligt hævet loftet fra 500 til 1000 pladser.

Mere plads? Du kan nedlægge samtlige tankstationer og lave dem til p pladser.

Hvordan kræver det her ekstra plads?

Billede
Senest rettet af SteffenR 14. jul 2018, 09:57, rettet i alt 1 gang.
"Living on Earth is expensive, but it does include a free trip around the sun every year."


Ironi kan forekomme

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6020
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6455 times
Been thanked: 1637 times

Re: Nu kan elbiler få 1000 kilometers rækkevidde

Indlæg af BrianDS » 14. jul 2018, 09:57

SteffenR skrev:København har fornyligt hævet loftet fra 500 til 1000 pladser.
Jeg gætter på loftet gælder kommunalt ejede pladser?

Omvendt er det lidt ironisk at man så gerne vil have elbiler, men har ikke plads/kapacitet til at oplade dem alle? 🤣Billede
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
SteffenR
Meget aktiv medlem
Indlæg: 8650
Tilmeldt: 13. jun 2008, 13:11
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 54 times
Been thanked: 259 times

Re: Nu kan elbiler få 1000 kilometers rækkevidde

Indlæg af SteffenR » 14. jul 2018, 10:00

Hvilket er 99% af alt gadeparkering aka den enste mulighed 50+% af beboerne i kommunen har.
"Living on Earth is expensive, but it does include a free trip around the sun every year."


Ironi kan forekomme

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6020
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6455 times
Been thanked: 1637 times

Re: Nu kan elbiler få 1000 kilometers rækkevidde

Indlæg af BrianDS » 14. jul 2018, 10:02

SteffenR skrev:Hvilket er 99% af alt gadeparkering aka den enste mulighed 50+% af beboerne i kommunen har.
Altså vil der være mange som ikke kan bruge en elbil i praksis BilledeBillede
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
Ztrejfer
Medlem
Indlæg: 943
Tilmeldt: 20. apr 2015, 12:35
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 253 times
Been thanked: 79 times

Re: Nu kan elbiler få 1000 kilometers rækkevidde

Indlæg af Ztrejfer » 14. jul 2018, 10:29

Indspark: mon ikke elbiler “vinder” over brintbiler alene fordi et nødvendigt globalt teknisk kompromis både politisk og erhvervsmæssigt vil blive krævet før eller siden?
Audi A3

Brugeravatar
SteffenR
Meget aktiv medlem
Indlæg: 8650
Tilmeldt: 13. jun 2008, 13:11
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 54 times
Been thanked: 259 times

Re: Nu kan elbiler få 1000 kilometers rækkevidde

Indlæg af SteffenR » 14. jul 2018, 11:08

Velkommen til Californien. Læg mærke til hvem der levere infrastrukturen.

Billede


BrianDS skrev:
14. jul 2018, 10:02


Altså vil der være mange som ikke kan bruge en elbil i praksis BilledeBillede

Hvilket kun er begrænset af kommunale rammeaftaler, ergo er det som sagt et politisk problem, der kan løses på 5 min.
"Living on Earth is expensive, but it does include a free trip around the sun every year."


Ironi kan forekomme

Jakob P
Nyt medlem
Indlæg: 116
Tilmeldt: 13. jun 2008, 20:53
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 12 times
Been thanked: 2 times

Re: Nu kan elbiler få 1000 kilometers rækkevidde

Indlæg af Jakob P » 14. jul 2018, 11:31

Jeg savner i hele elbils diskutionen et overblik over hvor stor en miljøbelastning der er i både produktion og bortskaffelse af batterierne, det er et emne der slet ikke bliver diskuteret.
Sammenholdt med hvor lilled en del privatbilismen deltager i det samlede CO2 udslip, hvor stor er den samlede gevindst, hvis vi alle skal køre i elbiler.

Brugeravatar
SteffenR
Meget aktiv medlem
Indlæg: 8650
Tilmeldt: 13. jun 2008, 13:11
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 54 times
Been thanked: 259 times

Re: Nu kan elbiler få 1000 kilometers rækkevidde

Indlæg af SteffenR » 14. jul 2018, 11:52

Værsgo

https://www.woodharbinger.com/cradle-gr ... batteries/


Hvis man rigtig vil gøre noget for miljøet, kan man begynde og skrue på en masse ting bla forbyde benzin knallerter på verdens plan, fremme mærkning af materialer, så de lettere kan genbruges som feks Valcucine køkkener gør, lave ting mere langtidsholdbare, så folk ikke køber en ny telefon hver uge etc etc.
"Living on Earth is expensive, but it does include a free trip around the sun every year."


Ironi kan forekomme

Brugeravatar
Sprint20
Aktiv medlem
Indlæg: 1658
Tilmeldt: 16. jun 2008, 12:49
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 3 times
Been thanked: 5 times

Re: Nu kan elbiler få 1000 kilometers rækkevidde

Indlæg af Sprint20 » 14. jul 2018, 12:15

Jakob P skrev:
14. jul 2018, 11:31
Jeg savner i hele elbils diskutionen et overblik over hvor stor en miljøbelastning der er i både produktion og bortskaffelse af batterierne, det er et emne der slet ikke bliver diskuteret.
Sammenholdt med hvor lilled en del privatbilismen deltager i det samlede CO2 udslip, hvor stor er den samlede gevindst, hvis vi alle skal køre i elbiler.
Miljøbelastningen på det 22kWh (18,4kWh brugbar) batteri i min BMW er på 3.000kg. co2.
Består af otte moduler. Begynder et modul at miste effekt bliver det skiftet.
Cellerne i det modul bliver taget ud testet, og dem der kan bruges ender som buffer batterier i de nye 150-350kWh lynladere som bliver sat op.
De bliver ikke bare smidt ud. De defekte celler bliver adskilt og de dyre mineraler genbrugt.

BMW havde i første omgang udregnet at levetiden, det punkt hvor batteriet vil være på ca. 80% af dens oprindelige kapacitet, på batteripakken i en i3 til at være otte år. Dette har de nu med information hentet ind fra biler på vejen til at være tættere på 12 år.

Her 5 år og 99.800km. senere har min i3 mistet 6,52% af dens oprindelige kapacitet, så jeg nu er på 17,2kWh brugbar.
VH. Rasmus.

BMW i3 REx 2013

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6020
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6455 times
Been thanked: 1637 times

Re: Nu kan elbiler få 1000 kilometers rækkevidde

Indlæg af BrianDS » 14. jul 2018, 13:26

Sprint20 skrev:
Jakob P skrev:
14. jul 2018, 11:31
Jeg savner i hele elbils diskutionen et overblik over hvor stor en miljøbelastning der er i både produktion og bortskaffelse af batterierne, det er et emne der slet ikke bliver diskuteret.
Sammenholdt med hvor lilled en del privatbilismen deltager i det samlede CO2 udslip, hvor stor er den samlede gevindst, hvis vi alle skal køre i elbiler.
Miljøbelastningen på det 22kWh (18,4kWh brugbar) batteri i min BMW er på 3.000kg. co2.
Består af otte moduler. Begynder et modul at miste effekt bliver det skiftet.
Cellerne i det modul bliver taget ud testet, og dem der kan bruges ender som buffer batterier i de nye 150-350kWh lynladere som bliver sat op.
De bliver ikke bare smidt ud. De defekte celler bliver adskilt og de dyre mineraler genbrugt.

BMW havde i første omgang udregnet at levetiden, det punkt hvor batteriet vil være på ca. 80% af dens oprindelige kapacitet, på batteripakken i en i3 til at være otte år. Dette har de nu med information hentet ind fra biler på vejen til at være tættere på 12 år.

Her 5 år og 99.800km. senere har min i3 mistet 6,52% af dens oprindelige kapacitet, så jeg nu er på 17,2kWh brugbar.
Men hvad er belastningen ved produktion?
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
Sprint20
Aktiv medlem
Indlæg: 1658
Tilmeldt: 16. jun 2008, 12:49
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 3 times
Been thanked: 5 times

Re: Nu kan elbiler få 1000 kilometers rækkevidde

Indlæg af Sprint20 » 14. jul 2018, 14:24

BrianDS skrev:
14. jul 2018, 13:26


Men hvad er belastningen ved produktion?
Belastningen?
Som nævnt, ca. 3 tons co2.

Alt efter hvem du spørger. BMW eller Samsung SDI er det 125-150kg. Co2 per 1 kwh kapacitet.
VH. Rasmus.

BMW i3 REx 2013

u_bull
Medlem
Indlæg: 742
Tilmeldt: 6. dec 2009, 22:25
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 180 times
Been thanked: 350 times

Re: Nu kan elbiler få 1000 kilometers rækkevidde

Indlæg af u_bull » 14. jul 2018, 14:50

I omtaler opladning som en parkeringssituation - og det er jo her vi taler forbi hinanden.

Opladning skal ikke være en øvelse i at finde en bestemt type parkeringsplads og være tvunget til at efterlade bilen i timevis.

Det skal naturligvis være en 2-5 minutter hændelse som foregår mens man går ind på “benzintanken” og spiser en donut...
These users thanked the author u_bull for the post:
BrianDS

jcn
Nyt medlem
Indlæg: 301
Tilmeldt: 21. apr 2014, 10:10
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 52 times
Been thanked: 60 times

Re: Nu kan elbiler få 1000 kilometers rækkevidde

Indlæg af jcn » 14. jul 2018, 15:33

Jeg glæder mig personligt meget til el-biler kan dække vores behov og ikke sprænge alle budgetter.

Men i mellemtiden synes jeg at Audis E-diesel ligner et meget overset alternativ med et enormt potentiale.
Vi kan jo høste alt den energi vi har lyst til. Og selvom der naturligvis er tab i processen, så står man med en mulighed for seriøs energiopbevaring og endda i en form, som kan anvendes direkte i nuværende teknik.

Win-win på alle fronter.
Det er i mine øjne et spørgsmål om politisk vilje.
Sæt tilpas meget afgift på fossile brændstoffer så e-diesel osv er billigste alternativ :-)

Håber virkelig for vores planet og efterkommere at der er politisk vilje og mod.
Mvh
Jens Chr

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2609
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 612 times
Been thanked: 350 times

Re: Nu kan elbiler få 1000 kilometers rækkevidde

Indlæg af kGlerup » 14. jul 2018, 16:38

u_bull skrev:I omtaler opladning som en parkeringssituation - og det er jo her vi taler forbi hinanden.

Opladning skal ikke være en øvelse i at finde en bestemt type parkeringsplads og være tvunget til at efterlade bilen i timevis.

Det skal naturligvis være en 2-5 minutter hændelse som foregår mens man går ind på “benzintanken” og spiser en donut...
Hovedparten af opladningerne skal vel være derhjemme? Selvfølgelig på en nem måde.
"Tankstationen" skal vel kun bruges undtagelsvis.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6020
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6455 times
Been thanked: 1637 times

Re: Nu kan elbiler få 1000 kilometers rækkevidde

Indlæg af BrianDS » 14. jul 2018, 18:54

kGlerup skrev:
u_bull skrev:I omtaler opladning som en parkeringssituation - og det er jo her vi taler forbi hinanden.

Opladning skal ikke være en øvelse i at finde en bestemt type parkeringsplads og være tvunget til at efterlade bilen i timevis.

Det skal naturligvis være en 2-5 minutter hændelse som foregår mens man går ind på “benzintanken” og spiser en donut...
Hovedparten af opladningerne skal vel være derhjemme? Selvfølgelig på en nem måde.
"Tankstationen" skal vel kun bruges undtagelsvis.

Som nævnt tidligere i tråden er der en meget stor del af Danmarks befolkning som ikke har adgang til en privat parkeringsplads, og slet ikke en med strøm. Så for mange vil hovedparten være “ude”, og netop når du skal køre langt bliver du afhængig af ladestandere, og de findes netop ikke på alle parkeringspladser
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

u_bull
Medlem
Indlæg: 742
Tilmeldt: 6. dec 2009, 22:25
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 180 times
Been thanked: 350 times

Re: Nu kan elbiler få 1000 kilometers rækkevidde

Indlæg af u_bull » 14. jul 2018, 18:59

Jeg er ikke enig [med kGlerup - der kom lige et andet indlæg ind imellem...]

Infrastruktur vil være langt billigere hvis det er centraliseret på ‘benzinstationer’ frem for at hver eneste hus har sin egen ladestander installeret.
...og så er der hele problematikken om alle storbyerne hvor folk ikke bare lige har en carport...

Hurtig opladning, á la tankning som vi kender det, er nøglen til det kommercielle gennembrud...
These users thanked the author u_bull for the post:
BrianDS

Brugeravatar
jansom
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6251
Tilmeldt: 15. jun 2008, 18:21
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gjessø, Silkeborg
Has thanked: 2070 times
Been thanked: 673 times

Re: Nu kan elbiler få 1000 kilometers rækkevidde

Indlæg af jansom » 14. jul 2018, 19:02

Det er altsammen pisse ligegyldigt. Tænker man på miljøet så gør det hverken fra eller til. Sålænge ingen af verdens lande eller politikere vil tage de helt drastiske og afgørende beslutninger, så er sådan noget her en dråbe i havet.
These users thanked the author jansom for the post (total 2):
jcnKeldbroe
-No one is more hated than he who speaks the truth-

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2609
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 612 times
Been thanked: 350 times

Re: Nu kan elbiler få 1000 kilometers rækkevidde

Indlæg af kGlerup » 14. jul 2018, 19:35

u_bull skrev:Jeg er ikke enig [med kGlerup - der kom lige et andet indlæg ind imellem...]

Infrastruktur vil være langt billigere hvis det er centraliseret på ‘benzinstationer’ frem for at hver eneste hus har sin egen ladestander installeret.
...og så er der hele problematikken om alle storbyerne hvor folk ikke bare lige har en carport...

Hurtig opladning, á la tankning som vi kender det, er nøglen til det kommercielle gennembrud...
Jeg bøjer mig for argumentet mht byboerne.
Det er nemt at glemme her i provinsen :)

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2609
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 612 times
Been thanked: 350 times

Re: Nu kan elbiler få 1000 kilometers rækkevidde

Indlæg af kGlerup » 14. jul 2018, 19:36

jansom skrev:Det er altsammen pisse ligegyldigt. Tænker man på miljøet så gør det hverken fra eller til. Sålænge ingen af verdens lande eller politikere vil tage de helt drastiske og afgørende beslutninger, så er sådan noget her en dråbe i havet.
Helt enig! De store ændringer kræver meget mere.

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"