Nu kan elbiler få 1000 kilometers rækkevidde

Stedet hvor der snakkes VAG biler
u_bull
Medlem
Indlæg: 728
Tilmeldt: 6. dec 2009, 22:25
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 175 times
Been thanked: 341 times

Re: Nu kan elbiler få 1000 kilometers rækkevidde

Indlæg af u_bull » 13. jul 2018, 20:06

Torslunde skrev:
13. jul 2018, 18:15
...hvor der kan oplades om natten.
Hvis det sker vil efterspørgslen blive stor - og infrastrukturen tilpasses tilsvarende.

Hybridbiler er og bliver bastarder med ekstravægtforbrug til to motorer - en mellemting indtil det virkelig lykkes med el-drift.
Det er jeg altså ikke enig i...
Opladningstid bliver nødt til at komme ned!
“Natten over” er en dødssejler.

I alle andre sammenhænge vil vi have kortere responstid - så “natten over” vil ikke have sin gang på jorden på længere sigt.

I dag er det jo reelt set også kun first-movers der er hoppet på el-bil - eller folk med et entydigt begrænset transportbehov.

Det skal nok komme det hele. Mindre batterier med højere kapacitet og kortere opladningstid...

Men ellers: Brændsels-celle FTW! :)

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5991
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6407 times
Been thanked: 1621 times

Re: Nu kan elbiler få 1000 kilometers rækkevidde

Indlæg af BrianDS » 13. jul 2018, 20:54

u_bull skrev:
Torslunde skrev:
13. jul 2018, 18:15
...hvor der kan oplades om natten.
Hvis det sker vil efterspørgslen blive stor - og infrastrukturen tilpasses tilsvarende.

Hybridbiler er og bliver bastarder med ekstravægtforbrug til to motorer - en mellemting indtil det virkelig lykkes med el-drift.
Det er jeg altså ikke enig i...
Opladningstid bliver nødt til at komme ned!
“Natten over” er en dødssejler.

I alle andre sammenhænge vil vi have kortere responstid - så “natten over” vil ikke have sin gang på jorden på længere sigt.

I dag er det jo reelt set også kun first-movers der er hoppet på el-bil - eller folk med et entydigt begrænset transportbehov.

Det skal nok komme det hele. Mindre batterier med højere kapacitet og kortere opladningstid...

Men ellers: Brændsels-celle FTW! :)
Enig - det nytter ikke noget at bilen kan køre 700 km på en opladning hvis den så er tvunget til dvale natten over for samme kapacitet, i en nødsituation vil selv 20 minutters opladning for at kunne køre en kortere strækning være en kæmpe forskel på liv og død.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
SorenR
Aktiv medlem
Indlæg: 1851
Tilmeldt: 5. apr 2009, 20:54
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Føllenslev Græsmark
Has thanked: 12 times
Been thanked: 75 times

Re: Nu kan elbiler få 1000 kilometers rækkevidde

Indlæg af SorenR » 13. jul 2018, 21:11

Billede
'82 Audi Quattro WR 2.1T I5 10V Alpine White
'92 Audi Cabriolet NG 2.3L I5 10V

We say it is about 330 hp between 7,200 and 7,700 rpm but I must tell you these are strong Bavarian beer-carrying horses, not the smaller ones from Italy.
- Ferdinand Piëch

Senz
Nyt medlem
Indlæg: 299
Tilmeldt: 10. mar 2017, 10:21
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 20 times

Re: Nu kan elbiler få 1000 kilometers rækkevidde

Indlæg af Senz » 13. jul 2018, 21:23

Hvis du tænker på hvor lang tid en Nokia 3310 holdt batteritiden (vel en 4-5 dage) og vil sammenligne det med en moderne smartphone i dag, så er det jo som at sammenligne æbler og kaniner... Men forstår hvad du mener.
nu kom 3310 heller ikke for 10år siden. ;)

Brugeravatar
SteffenR
Meget aktiv medlem
Indlæg: 8650
Tilmeldt: 13. jun 2008, 13:11
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 54 times
Been thanked: 259 times

Re: Nu kan elbiler få 1000 kilometers rækkevidde

Indlæg af SteffenR » 13. jul 2018, 21:27

Hvor ofte er det folk skal kører 700km om dagen, siden det er et så akut problem.
"Living on Earth is expensive, but it does include a free trip around the sun every year."


Ironi kan forekomme

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5991
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6407 times
Been thanked: 1621 times

Re: Nu kan elbiler få 1000 kilometers rækkevidde

Indlæg af BrianDS » 13. jul 2018, 21:39

SteffenR skrev:Hvor ofte er det folk skal kører 700km om dagen, siden det er et så akut problem.
Der er mange erhvervskøretøjer der kører så langt og længere hver eneste dag.

Og i tilfælde af kørsel sydpå af Autobahn vil det være pænt belastende at skulle lade hver 200 km i en længere periode. Samt du risikerer stadig at der er områder hvor du ikke lige kan lade med en hurtig opladestander.

Det største problem er dog at en teoretisk rækkevidde i dag slet ikke holder. Hvis jeg fx kørte på arbejde og hjem (115 km), kan de fleste nuværende elbiler ikke holde kapacitet til fx at besøge min bror og køre hjem igen, uden at den har været forbi en lader (200 km primært motorvej)

En Tesla kan i teorien holde til hvad jeg mener er et normalt forbrug, men mange Tesla bruger 20-25 kWh/100 km, og så har en 75D kun en rækkevidde på ~300 km, på trods af den burde kunne køre omkring 600 km. Udstyr, vejr og kørestil betyder også meget, men det er ikke sjovt hvis elbiler betyder at vi alle skal køre 80 km/t bag lastbilerne på motorvejen.
Og tag så en almindelig elbil som fx e-Golf så er rækkevidden endnu kortere Billede
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
SteffenR
Meget aktiv medlem
Indlæg: 8650
Tilmeldt: 13. jun 2008, 13:11
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 54 times
Been thanked: 259 times

Re: Nu kan elbiler få 1000 kilometers rækkevidde

Indlæg af SteffenR » 13. jul 2018, 21:47

Erhvervsbiler er en helt anden snak.

Køber folk seriøst bil efter den årlige ferie?

Hvis elbiler kan gøre campingvogne uddør, så er det et onde jeg er villig til, at leve med.
"Living on Earth is expensive, but it does include a free trip around the sun every year."


Ironi kan forekomme

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5991
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6407 times
Been thanked: 1621 times

Re: Nu kan elbiler få 1000 kilometers rækkevidde

Indlæg af BrianDS » 13. jul 2018, 21:56

SteffenR skrev:Erhvervsbiler er en helt anden snak.

Køber folk seriøst bil efter den årlige ferie?

Hvis elbiler kan gøre campingvogne uddør, så er det et onde jeg er villig til, at leve med.
Jeg køber som regel en bil der kan opfylde de behov jeg har, og det indebærer muligheden for at køre sydpå, det kan også være mere end en gang om året, og nogle gange slet ikke i løbet af et år.
Bare en tur til grænsen og hjem kan de fleste elbiler ikke klare, og mange kan ikke engang få træk på, så selvom jeg ikke har campingvogn, så kan jeg heller ikke køre på genbrugspladsen eller til tømmerhandlen og hente varer. Cykler bagpå er ulideligt bøvlet.

Tesla Model X burde kunne klare de fleste behov, men selv med minimal afgift er den sindssygt dyr.

e-Golf har en teoretisk rækkevidde på 300 km med 35,8 kWh batteri, men Volkswagen forventer 200 km, og i praksis kan det være endnu mindre. Så den kan lige klare turen på arbejde og hjem, og måske en tur til indkøb, og så er den bundet til stikkontakten til næste dag - hvis man altså skal kunne køre på arbejde og hjem dagen efter.
Det er jo ikke fordi det vrimler med ladestandere overalt.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

The Micktrix / Dk
Aktiv medlem
Indlæg: 1890
Tilmeldt: 16. jun 2008, 16:55
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Varde
Has thanked: 329 times
Been thanked: 212 times

Re: Nu kan elbiler få 1000 kilometers rækkevidde

Indlæg af The Micktrix / Dk » 13. jul 2018, 22:27

Du kan da os kun se det sorte i det hele. Min kammerat er lige kørt på ferie i hans Tesla, huske ikke model. Men han smider fart pilot på 150 og der kan han kører 250 km. Det da okay, de tager så en pause på 25 min ca og ruller videre.

Ja der skal plan lægges lidt. Men de tager det som en del af turen og hun er gravid så kan hun os få strukket benen ;)

De har i forvejen en Fiat 500 på el. Så de vand til det. Den ruller 150 km på en opladning og er super fint til rundt i nabo laget.

Hvis man vil, så kan man altså godt kører på el. Er det helt skidt den ene gang om året man skal syd på. Kan man da leje en bil i tyskland.
Mercedes w124 280TE sommervogn 8-)

Mercedes w204 200 kompressor

Datsun 240z

Before: Golf 2 GTI 16v KR - Golf 2 GTI 16v Edition One - Golf 2 GTI 8v Edition One - Polo 2 1300 GT Coupe - and + 70

Brugeravatar
SteffenR
Meget aktiv medlem
Indlæg: 8650
Tilmeldt: 13. jun 2008, 13:11
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 54 times
Been thanked: 259 times

Re: Nu kan elbiler få 1000 kilometers rækkevidde

Indlæg af SteffenR » 13. jul 2018, 22:29

Etron mule, med mulighed for at besøge genbrugsstationen.

Billede
"Living on Earth is expensive, but it does include a free trip around the sun every year."


Ironi kan forekomme

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5991
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6407 times
Been thanked: 1621 times

Re: Nu kan elbiler få 1000 kilometers rækkevidde

Indlæg af BrianDS » 13. jul 2018, 22:46

The Micktrix / Dk skrev:Du kan da os kun se det sorte i det hele. Min kammerat er lige kørt på ferie i hans Tesla, huske ikke model. Men han smider fart pilot på 150 og der kan han kører 250 km. Det da okay, de tager så en pause på 25 min ca og ruller videre.

Ja der skal plan lægges lidt. Men de tager det som en del af turen og hun er gravid så kan hun os få strukket benen ;)

De har i forvejen en Fiat 500 på el. Så de vand til det. Den ruller 150 km på en opladning og er super fint til rundt i nabo laget.

Hvis man vil, så kan man altså godt kører på el. Er det helt skidt den ene gang om året man skal syd på. Kan man da leje en bil i tyskland.
Som sagt, en Tesla kan klare de fleste ting - altså lige bortset fra at man skal have en Model X for at få træk på Billede - men den er stadig ret dyr set i forhold til midt budget og nok de fleste i familien Danmark.
Du kan købe en benzinbil der er mere praktisk og stadig ikke i discount segmentet for det halve, fx Golf, Octavia, Passat, Touran mv. Prøv lige en tur sydpå i en e-Golf, den bruger cirka 21 kWh/100 km ved 140 km/t, det vil sige omkring 150-170 km, optimalt set.

En hurtiglader (50 kW) vil så kunne lade omkring 80% på 35 minutter, og ellers tager den fem timer fra 0-100% da den kun lader op til 7,2 kW - og endnu længere tid hvis DN lades i en almindelig stikkontakt.

Og med risiko for kø og andet vil du skulle lade temmelig tit, eller have god tiltro til rækkevidden BilledeBillede

Men du har helt ret, det er muligt, og en Tesla med stort batteri kan sagtens klare turen med lidt ekstra planlægning og god tålmodighed BilledeBillede
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5991
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6407 times
Been thanked: 1621 times

Re: Nu kan elbiler få 1000 kilometers rækkevidde

Indlæg af BrianDS » 13. jul 2018, 22:47

Jeg ville ønske det var så simpelt som det lyder med elbiler, men det er de færreste jeg ville kunne benytte i hverdagen uden at have en ekstra bil med fossilt brændstof ved siden af.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

u_bull
Medlem
Indlæg: 728
Tilmeldt: 6. dec 2009, 22:25
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 175 times
Been thanked: 341 times

Re: Nu kan elbiler få 1000 kilometers rækkevidde

Indlæg af u_bull » 13. jul 2018, 23:28

Hvad der er teoretisk muligt, med ekstra planlægning, mulige fartrestriktioner, lange pauser osv. er præcis hvad jeg mener... Det gider kun first-movers og tekniknørder - det gider den store mængde af almindelige mennesker ikke...
...og således er el-bilen bare (endnu) ikke et reelt (og slet ikke ligeværdigt) alternativ til benzinbilen...

Det skal nok komme, men jeg tror mere på brændsels-celle teknologi...

Det vil være nemmere at udbrede brint på eksisterende tankstationer.
Påfyldningstid er den samme som benzin - eller måske endda kortere.
These users thanked the author u_bull for the post:
BrianDS

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3403
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 576 times
Been thanked: 869 times

Re: Nu kan elbiler få 1000 kilometers rækkevidde

Indlæg af Korreborg » 13. jul 2018, 23:39

Tror der er mange som ikke helt forstår infrastruktur problemet, når holdningen er "det løser sig" :lol:

En el motor er rimelig effektiv, og det bliver der sgu ikke rykket ved, altså bliver en elbil stort set ved med at bruge den samme mængde strøm som i dag. Altså kører bruger du i dag, 25kw/100km, så gør du det også om 10år -(den evt forbedring der kan komme ved at gøre batteriet lettere) Altså skal du kører længere, så skal der mere kapacitet i batteriet.

Overvej lige at alle har en elbil/el cykel + erhverv. 6.000.000 mennesker x 5-10 kw om dagen ekstra i gennemsnit :shock:
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

Rasmusa
Medlem
Indlæg: 859
Tilmeldt: 18. aug 2008, 21:40
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 35 times
Been thanked: 56 times

Re: Nu kan elbiler få 1000 kilometers rækkevidde

Indlæg af Rasmusa » 13. jul 2018, 23:46

Ser frem til titanium-oxide batterier.
De er på vej til storage løsninger indenfor VE og har enorme fordele.
Dog stadigt for kostbare - men de findes i virkeligheden! Nu skal prisen bare ned.

30000 cycles 100%, imune overfor frost, kan lades hårdt - det bliver godt :)
Nå ja - energitæthed 3*lithium-ion 😜

Så kan i få jeres 1000 km og kort ladetid !
Nuværende:
Til hverdag:2018 VW Tiguan HighLine mit ein del
Og 2014 Sharan mit das meste
Til fritid: Volvo P1800S 1964 - nu med sorte plader

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5991
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6407 times
Been thanked: 1621 times

Re: Nu kan elbiler få 1000 kilometers rækkevidde

Indlæg af BrianDS » 14. jul 2018, 01:06

“Genopladning” på 5 minutter BilledeBillede
https://bilmagasinet.dk/biltest/foerste ... p#cxrecs_s

Brint virker fornuftigt - så må de gerne stoppe et stort batteri i også, og måske nogle solceller BilledeBillede
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
ABT
Aktiv medlem
Indlæg: 3253
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Jydeland
Has thanked: 26 times
Been thanked: 16 times
Kontakt:

Re: Nu kan elbiler få 1000 kilometers rækkevidde

Indlæg af ABT » 14. jul 2018, 05:43

BrianDS skrev:
13. jul 2018, 22:47
Jeg ville ønske det var så simpelt som det lyder med elbiler, men det er de færreste jeg ville kunne benytte i hverdagen uden at have en ekstra bil med fossilt brændstof ved siden af.
Den køber jeg ikke!
De færreste billister kører over 300 km om dagen - så hvad er problemet? :roll:

Vaner måske?
Vi skal jo bare vende os til tanken om at køre i en el-bil og planlægge lidt, før det bliver til en forbrugsvane du ikke tænker så meget over i hverdagen.

Har tidligere haft fornøjelsen af at køre Tesla Model S i 3 mdr. og køreoplevelsen/komforten opvejede så rigeligt, at jeg skulle lave et enkelt ladestop fra Jylland til Sjælland eller sætte bilen til opladning i carporten om aftenen, når jeg kom hjem.. ;)

Der er rigtig mange kloge hoveder :ugeek: , som ikke engang har prøvet en elbil endnu, men som bare har holdningen "vi gør som vi plejer", fordi det er det letteste at gøre og ikke kræver en indsats.. :|

Ikke en Tesla Model III, men alligevel et godt bud på en elbil, hvor de fleste kan være med rent økonomisk: https://www.nissan.dk/biler/personbiler ... dning.html
“We all share the responsibility of climate change, the destruction of our forests, and the poisoning of our air and water.
The simple act of becoming a vegetarian will make a difference in the health of our planet and for ourselves. So make a difference..
Our future depends on it!" Think green, Eat green and Act green..

Brugeravatar
Ztrejfer
Medlem
Indlæg: 943
Tilmeldt: 20. apr 2015, 12:35
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 253 times
Been thanked: 79 times

Re: Nu kan elbiler få 1000 kilometers rækkevidde

Indlæg af Ztrejfer » 14. jul 2018, 07:08

Som flere har nævnt, skal der etableres en helt ny infrastruktur for energi til elbiler. Det bliver for nok dyrt og bøvlet med et flerstrenget med både fossilt, brint og el.

Så vidt jeg ved er brint også højeksplosivt. Det og de relativt enkle elmotorer bliver nok en af grundene til, at man vil satse primært på elbiler. Så må problemerne med batteri og forsyningsnet løses, og de begrænsninger el har accepteres. Længere er den ikke.
Audi A3

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5991
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6407 times
Been thanked: 1621 times

Re: Nu kan elbiler få 1000 kilometers rækkevidde

Indlæg af BrianDS » 14. jul 2018, 07:19

ABT skrev:
BrianDS skrev:
13. jul 2018, 22:47
Jeg ville ønske det var så simpelt som det lyder med elbiler, men det er de færreste jeg ville kunne benytte i hverdagen uden at have en ekstra bil med fossilt brændstof ved siden af.
Den køber jeg ikke!
De færreste billister kører over 300 km om dagen - så hvad er problemet? :roll:
...
Ikke en Tesla Model III, men alligevel et godt bud på en elbil, hvor de fleste kan være med rent økonomisk: https://www.nissan.dk/biler/personbiler ... dning.html
Det er fint, jeg tror ikke vi bliver enige Billede

Nissan Leaf er blevet forbedret på mange punkter, det er en hæderlig bil, men den ville ikke passe ind som vores primære bil.
Dog skal den have at på spritmonitor ser den nyeste model ud til rent faktisk at kunne komme tæt på de 270 km på en opladning (forbrug omkring 15-17 kW/100 km på et 40 kWh batteri)

alligevel ville jeg have brug for en anden bil af flere årsager, men jeg er nok blandt “de færreste”, og til tider en smule underlig 🤪

- Den er ikke særlig godt egnet til en familie med småbørn, bagagerum på 435 liter bliver hurtigt fyldt. Billede

- En ladetid på 7,5 timer fra advarsel til 100%, i en hurtiglader (6,6 kW), gør at du skal planlægge godt hvis du skulle køre mere end 300 km på en dag. Billede

- Jeg er måske mærkelig, men jeg kan godt finde på at besøge min bror eller andre efter arbejde, og vi skal ofte køre 100+ km hjemmefra, uden at have mulighed for at lade i en hurtiglader inden hjemturen.
Det betyder at jeg hver dag har brug for minimum 120 km, bare for at komme på arbejde, så jeg vil ofte ramme i nærheden af maks. Billede

Hvis man så er glemsom en dag og ikke får sat den til ladning, så må man bare blive hjemme fra arbejde? Eller bruge 4 timer ekstra på offentlig transport. BilledeBillede

Som sagt, den vil ikke kunne opfylde behovet som husstandens eneste og primære bil, men til pendling kunne den godt bruges. Billede

Din erfaring med Tesla kan ikke sammenlignes med alle de andre og mere tilgængelige modeller, da de har en helt anden infrastruktur og rækkevidde.
En Tesla ville opfylde langt de fleste af mine behov, dog med undtagelse af økonomi og behovet for lejlighedsvist at have noget på krogen. Billede
Infrastruktur mæssigt ville jeg skulle lade en Tesla hjemme næsten hver gang. Nærmeste SuperCharger for mig er hhv. 80 og 120 km fra min bopæl, og nærmeste offentlige tilgængelige lader er cirka 45 km herfra (ved et hotel, så den skal bookes) Dog ingen af dem i nærheden af hvor jeg ellers kommer, så jeg vil vel have behov for et abonnement oveni? Eller?BilledeBillede

Jeg håber der sker så meget på området at el- eller brint-biler snart bliver en mulighed for mig også, men jeg har ikke råd til de der opfylder vores behov endnu.

Det kan godt være det bare er mig der er uvidende, men jeg kan ikke se en nuværende elbil som jeg har råd til, og som jeg kan bruge som primær bil.
Sekundær bil kan jeg sagtens finde, men der synes jeg de 300.000 kr for en Leaf eller e-Golf bliver lidt meget, selvom det nok er de to der er tættest på at opfylde de fleste behov.

Ps. Primær bil i dag er en Touran pga. tilgængelighed for autostol og stort bagagerum, og den passer os bedre end en Passat, mens en Golf Variant eller Octavia Combi ville kunne opfylde de fleste behov.
Sekundær bil er en Polo, pga prisen, ellers ville det nok være en Golf, og så kunne en e-Golf være interessant.BilledeBillede

2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5991
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6407 times
Been thanked: 1621 times

Re: Nu kan elbiler få 1000 kilometers rækkevidde

Indlæg af BrianDS » 14. jul 2018, 07:27

Ztrejfer skrev:Som flere har nævnt, skal der etableres en helt ny infrastruktur for energi til elbiler. Det bliver for nok dyrt og bøvlet med et flerstrenget med både fossilt, brint og el.

Så vidt jeg ved er brint også højeksplosivt. Det og de relativt enkle elmotorer bliver nok en af grundene til, at man vil satse primært på elbiler. Så må problemerne med batteri og forsyningsnet løses, og de begrænsninger el har accepteres. Længere er den ikke.
Jeg ser ingen problemer i at have både el, brint, gas, benzin og diesel, det har vi jo allerede?
Brint under højt tryk i små mængder skulle ikke være farligere end din benzintank eller måske et lithium batteri som også kan eksplodere.

Elbilen virker måske oplagt, men brintbilerne er også godt på vej
https://santanderconsumer.dk/magasinet/ ... ekkevidde/

Jeg udelukker ikke at min næste bil kunne køre på el eller brint, men det kan ligeså vel blive på fossilt brændstof hvis ikke der sker så meget de næste år

2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
Ztrejfer
Medlem
Indlæg: 943
Tilmeldt: 20. apr 2015, 12:35
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 253 times
Been thanked: 79 times

Re: Nu kan elbiler få 1000 kilometers rækkevidde

Indlæg af Ztrejfer » 14. jul 2018, 07:37

Lad os ikke lige glemme, at et væsentligt forsvar for infrastruktur til elbiler er, at den infrastruktur allerede findes: elnettet, der når ud til ethvert hus, så man både kan oplade i hjemmet og minsandten også dele evt. lokal produceret el-overskud med andre via elnettet. Et ret væsentligt argument, må man sige.

Desuden kan el fremstilles helt forureningsfrit på mangfoldig måde vha. sol-, vind- og vandkraft.

What’s not to like?
Audi A3

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5991
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6407 times
Been thanked: 1621 times

Re: Nu kan elbiler få 1000 kilometers rækkevidde

Indlæg af BrianDS » 14. jul 2018, 07:45

Ztrejfer skrev:Lad os ikke lige glemme, at et væsentligt forsvar for infrastruktur til elbiler er, at den infrastruktur allerede findes: elnettet, der når ud til ethvert hus, så man både kan oplade i hjemmet og minsandten også dele evt. lokal produceret el-overskud med andre via elnettet. Et ret væsentligt argument, må man sige.

Desuden kan el fremstilles helt forureningsfrit på mangfoldig måde vha. sol-, vind- og vandkraft. What’s not to like?
Spørgsmålet er så bare om elnettets kapacitet kan klare hvis alle skiftede til elbiler? Desuden skal de lokale installationer opgraderes væsentligt hvis vi skal lade med en høj spænding og strømstyrke da der ikke er meget “saft” i en almindelig 230v stikkontakt. Selv kraft er vel kun 6-7 kW.

Infrastrukturen til brint er der derfor også, det er bare el, og det kan lagres vha. brint til forskel fra ren el som kræver produktion når behovet er der. En brintstation kunne teoretisk set bare være koblet på en vindmølle eller solcelle anlæg, uden anden infrastruktur. Og det betyder knap så meget hvor lang tid det tager at producere Billede
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2607
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 609 times
Been thanked: 348 times

Re: Nu kan elbiler få 1000 kilometers rækkevidde

Indlæg af kGlerup » 14. jul 2018, 07:58

u_bull skrev:Hvad der er teoretisk muligt, med ekstra planlægning, mulige fartrestriktioner, lange pauser osv. er præcis hvad jeg mener... Det gider kun first-movers og tekniknørder - det gider den store mængde af almindelige mennesker ikke...
...og således er el-bilen bare (endnu) ikke et reelt (og slet ikke ligeværdigt) alternativ til benzinbilen...

Det skal nok komme, men jeg tror mere på brændsels-celle teknologi...

Det vil være nemmere at udbrede brint på eksisterende tankstationer.
Påfyldningstid er den samme som benzin - eller måske endda kortere.
Tror jeg vil købe en brændeovn og fyre med mahogni..
Brint lyder som en god idé, indtil man kigger på det samlede energitab i kæden! Vi får meget mere ud af elproduktionen med batteriteknologi.
Når der bliver tilpas mange biler koblet på nettet er der også store perspektiver i intelligent af- og opladning med henblik på stabilisering af elnettet.

Brugeravatar
torniel
Nyt medlem
Indlæg: 277
Tilmeldt: 16. jun 2011, 20:01
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 51 times

Re: Nu kan elbiler få 1000 kilometers rækkevidde

Indlæg af torniel » 14. jul 2018, 08:02


ABT skrev:
Der er rigtig mange kloge hoveder :ugeek: , som ikke engang har prøvet en elbil endnu, men som bare har holdningen "vi gør som vi plejer", fordi det er det letteste at gøre og ikke kræver en indsats.. :|
Det er jo netop kernen i problemet; folk er konservative og magelige. Derfor går der lang tid, før elbiler for alvor vinder indpas.
Mvh.
Torben

Skoda Kodiaq 1.5 TSI 2020

Brugeravatar
SteffenR
Meget aktiv medlem
Indlæg: 8650
Tilmeldt: 13. jun 2008, 13:11
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 54 times
Been thanked: 259 times

Re: Nu kan elbiler få 1000 kilometers rækkevidde

Indlæg af SteffenR » 14. jul 2018, 08:06

https://www.ladekortet.dk

Så er infrastrukturen heller ikke længere bagud.
"Living on Earth is expensive, but it does include a free trip around the sun every year."


Ironi kan forekomme

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5991
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6407 times
Been thanked: 1621 times

Re: Nu kan elbiler få 1000 kilometers rækkevidde

Indlæg af BrianDS » 14. jul 2018, 08:07

torniel skrev:
ABT skrev:
Der er rigtig mange kloge hoveder :ugeek: , som ikke engang har prøvet en elbil endnu, men som bare har holdningen "vi gør som vi plejer", fordi det er det letteste at gøre og ikke kræver en indsats.. :|
Det er jo netop kernen i problemet; folk er konservative og magelige. Derfor går der lang tid, før elbiler for alvor vinder indpas.
Og så er der lige de ret store geografiske forskelle i forhold til elbiler mellem fx Østjylland og Vestjylland, og umiddelbart ser det også bedre ud på Sjælland? Eller tager jeg fejl?
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3403
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 576 times
Been thanked: 869 times

Re: Nu kan elbiler få 1000 kilometers rækkevidde

Indlæg af Korreborg » 14. jul 2018, 08:08

kGlerup skrev:Brint lyder som en god idé, indtil man kigger på det samlede energitab i kæden! Vi får meget mere ud af elproduktionen med batteriteknologi.
Ja hvis du kigger på den gamle teknologi. Ligesom man udvikler på batterier, så udvikler man også en mere effektiv produktion af brint. Og andre typer brændselsceller til bilerne som ikke bruger "rare earth materials"

Og overvej igen infrastrukturen når du skal fylde 200 kW batterier ved fast chargeing, I stedet for 50kw batterier. 80% på 5 min, og der holder 10 biler ved siden af hinanden på motorvejs ladestationen.
These users thanked the author Korreborg for the post:
BrianDS
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5991
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6407 times
Been thanked: 1621 times

Re: Nu kan elbiler få 1000 kilometers rækkevidde

Indlæg af BrianDS » 14. jul 2018, 08:10

SteffenR skrev:https://www.ladekortet.dk

Så er infrastrukturen heller ikke længere bagud.

Har du selv kigget på kortet og set hvor fantastisk dækningen er i Jylland når du kigger bare lidt væk fra E45 og de byer der ligger op ad den? Billede
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3403
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 576 times
Been thanked: 869 times

Re: Nu kan elbiler få 1000 kilometers rækkevidde

Indlæg af Korreborg » 14. jul 2018, 08:11

Ztrejfer skrev:Desuden kan el fremstilles helt forureningsfrit på mangfoldig måde vha. sol-, vind- og vandkraft.

What’s not to like?
At sol og vind ikke er fantastiske kilder til produktion i stor skala, da der samtidigt skal være en backup.
These users thanked the author Korreborg for the post:
BrianDS
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5991
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6407 times
Been thanked: 1621 times

Re: Nu kan elbiler få 1000 kilometers rækkevidde

Indlæg af BrianDS » 14. jul 2018, 08:13

Korreborg skrev:
Ztrejfer skrev:Desuden kan el fremstilles helt forureningsfrit på mangfoldig måde vha. sol-, vind- og vandkraft.

What’s not to like?
At sol og vind ikke er fantastiske kilder til produktion i stor skala, da der samtidigt skal være en backup.
En effektiv lagring af energien kunne også hjælpe, men i nogle perioder vil der som du siger være behov for flere løsninger.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"