ABT skrev:BrianDS skrev: ↑13. jul 2018, 22:47
Jeg ville ønske det var så simpelt som det lyder med elbiler, men det er de færreste jeg ville kunne benytte i hverdagen uden at have en ekstra bil med fossilt brændstof ved siden af.
Den køber jeg ikke!
De færreste billister kører over 300 km om dagen - så hvad er problemet?
...
Ikke en Tesla Model III, men alligevel et godt bud på en elbil, hvor de fleste kan være med rent økonomisk:
https://www.nissan.dk/biler/personbiler ... dning.html
Det er fint, jeg tror ikke vi bliver enige
Nissan Leaf er blevet forbedret på mange punkter, det er en hæderlig bil, men den ville ikke passe ind som vores primære bil.
Dog skal den have at på spritmonitor ser den nyeste model ud til rent faktisk at kunne komme tæt på de 270 km på en opladning (forbrug omkring 15-17 kW/100 km på et 40 kWh batteri)
alligevel ville jeg have brug for en anden bil af flere årsager, men jeg er nok blandt “de færreste”, og til tider en smule underlig
- Den er ikke særlig godt egnet til en familie med småbørn, bagagerum på 435 liter bliver hurtigt fyldt.
- En ladetid på 7,5 timer fra advarsel til 100%, i en hurtiglader (6,6 kW), gør at du skal planlægge godt hvis du skulle køre mere end 300 km på en dag.
- Jeg er måske mærkelig, men jeg kan godt finde på at besøge min bror eller andre efter arbejde, og vi skal ofte køre 100+ km hjemmefra, uden at have mulighed for at lade i en hurtiglader inden hjemturen.
Det betyder at jeg hver dag har brug for minimum 120 km, bare for at komme på arbejde, så jeg vil ofte ramme i nærheden af maks.
Hvis man så er glemsom en dag og ikke får sat den til ladning, så må man bare blive hjemme fra arbejde? Eller bruge 4 timer ekstra på offentlig transport.
Som sagt, den vil ikke kunne opfylde behovet som husstandens eneste og primære bil, men til pendling kunne den godt bruges.
Din erfaring med Tesla kan ikke sammenlignes med alle de andre og mere tilgængelige modeller, da de har en helt anden infrastruktur og rækkevidde.
En Tesla ville opfylde langt de fleste af mine behov, dog med undtagelse af økonomi og behovet for lejlighedsvist at have noget på krogen.
Infrastruktur mæssigt ville jeg skulle lade en Tesla hjemme næsten hver gang. Nærmeste SuperCharger for mig er hhv. 80 og 120 km fra min bopæl, og nærmeste offentlige tilgængelige lader er cirka 45 km herfra (ved et hotel, så den skal bookes) Dog ingen af dem i nærheden af hvor jeg ellers kommer, så jeg vil vel have behov for et abonnement oveni? Eller?
Jeg håber der sker så meget på området at el- eller brint-biler snart bliver en mulighed for mig også, men jeg har ikke råd til de der opfylder vores behov endnu.
Det kan godt være det bare er mig der er uvidende, men jeg kan ikke se en nuværende elbil som jeg har råd til, og som jeg kan bruge som primær bil.
Sekundær bil kan jeg sagtens finde, men der synes jeg de 300.000 kr for en Leaf eller e-Golf bliver lidt meget, selvom det nok er de to der er tættest på at opfylde de fleste behov.
Ps. Primær bil i dag er en Touran pga. tilgængelighed for autostol og stort bagagerum, og den passer os bedre end en Passat, mens en Golf Variant eller Octavia Combi ville kunne opfylde de fleste behov.
Sekundær bil er en Polo, pga prisen, ellers ville det nok være en Golf, og så kunne en e-Golf være interessant.