Købe en "engros bil"?

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
Brugeravatar
Seth-Enoch
Aktiv medlem
Indlæg: 1646
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:36
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 0
Been thanked: 5 times
Kontakt:

Købe en "engros bil"?

Indlæg af Seth-Enoch » 19. jul 2018, 20:43

Hej.

Jeg overvejer at købe en engros bil næste gang, Jeg tænker lidt det ikke kan gå ringere end en privat handel, der er heller ikke ret meget at komme efter mht garanti.

Men jeg er lidt interesseret i at høre hvordan det foregår. Jeg har et CVR-nummer til opgaven, men hva så? Jeg tænker jeg ikke bare kan troppe op med et tilfældigt CVR-nummer fundet på virk.dk? Hvordan med betaling? Bare Dankort? Skal pengene komme "fra" CVR-nummeret på en eller anden måde(regning evt?) eller kan jeg bare hive mit private dankort igennem?

Find selv på flere relevante ting :)
Skoda Superb 2.0TDI 170hk DSG6 - 2011
Jordan B. Peterson er min helt!

Nicklossi
Aktiv medlem
Indlæg: 2735
Tilmeldt: 28. apr 2014, 19:27
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 26 times
Been thanked: 498 times

Re: Købe en "engros bil"?

Indlæg af Nicklossi » 19. jul 2018, 20:53

Prøv og læs under fanen om cvr nummer :)

https://autobranchendanmark.dk/jura/aut ... -for-salg/

erlingvj
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6227
Tilmeldt: 22. aug 2011, 17:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 96 times
Been thanked: 212 times

Re: Købe en "engros bil"?

Indlæg af erlingvj » 19. jul 2018, 21:23

Seth-Enoch skrev:
19. jul 2018, 20:43
Hej.

Jeg tænker lidt det ikke kan gå ringere end en privat handel....
Jeg har handlet bil over 20 gange, heraf 5 privat og er aldrig blevet snydt i en privat handel. Det er ofter enormt nemt at gennemskue om en privat har "rent mel i posen".
En engros bil er en bil som en forhandler af den ene eller anden grund ikke selv vil sælge og som ingen af de opkøbere som forhandleren normalt afsætter biler til vil købe. En sådan bil ville jeg være langt langt mere skeptisk over for end en bil på Bilbasen der sælges privat.

Brugeravatar
vandhunden
Medlem
Indlæg: 1338
Tilmeldt: 25. maj 2010, 11:39
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 46 times
Been thanked: 138 times

Re: Købe en "engros bil"?

Indlæg af vandhunden » 19. jul 2018, 21:43

Hvis du vil spare penge så køb en bil på auktionen i Vejle.

Her er bilerne klassificeret efter mekanisk og kosmetisk stand

Jeg er enig med erlingvj at en forhandler der har en engrosbil til salg kan være fordi ingen i hans normale netværk vil tage den.

Kan f.eks være en trafikskadet der er genopbygget
Nuværende køretøjer: VW Passat 2,0 TDI BMT Variant 190 HK DSG6 & Honda 1100 CBR BlackBird

erlingvj
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6227
Tilmeldt: 22. aug 2011, 17:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 96 times
Been thanked: 212 times

Re: Købe en "engros bil"?

Indlæg af erlingvj » 19. jul 2018, 22:17

Min kollega har lige været igennem en sag med en Mazda 6, der viser lidt om hvad en engros-bil kan "indeholde".
Han købte den omtalte 1/2 år gamle bil hos en ikke autoriseret forhandler på helt normale vilkår.
Kort efter får han et stenslag. Reperatøren melder tilbage at ruden er skiftet men han bemærker at hele bilens tagkonstruktion er skiftet.
FDM går ind i sagen og det viser sig, at bilen har været demobil hos en Mazda-forhandler og at der har været øvet hærværk mod bilen ved at nogle fulderikkere har hoppet på taget / løbet op over bilen.
Mazda-forhandleren solgte efterfølgende bilen engros og den blev solgt endnu en gang engros før min kollega blev den ulykkelige ejer.

Brugeravatar
jespert
Medlem
Indlæg: 700
Tilmeldt: 13. jun 2008, 13:49
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 1 time
Been thanked: 159 times

Re: Købe en "engros bil"?

Indlæg af jespert » 19. jul 2018, 22:46

Har haft små 40 biler.
Ca indkøbt sådan:
15 engros
20 privat
5 forhandler

Ligesom Erling mener jeg også at være ok menneskekender. Fordelen ved privat er de ofte kan fortælle meget mere om bilen end en forhandler.

Engros. Dem jeg har købt, har ofte været via mit netværk, dvs jeg har lidt mere historik og hvorfor de sælger den engros. Tidligere ville mange forhandlere ikke selv sælge de biler de tog i bytte, så når de betalte 50.000 til fru Hansen for hendes Ibiza og så efterfølgende smider den i vinduet til 79.995 så bliver kunden lidt sur. Så handlede forhandlere tit bilerne internt.

I dag er der så mange engros opkøbere da eksport markedet er kæmpe.

Så følg din mavefornemmelse


Sent from my iPhone using Tapatalk
These users thanked the author jespert for the post:
DanielB12
Har samlet nok flasker...! :lol:

Brugeravatar
Seth-Enoch
Aktiv medlem
Indlæg: 1646
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:36
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 0
Been thanked: 5 times
Kontakt:

Re: Købe en "engros bil"?

Indlæg af Seth-Enoch » 19. jul 2018, 22:48

Tak for jeres input.

Er der andre steder man kan søge forhandlere end på Trustpilot? Jeg har hørt meget blandede meninger om Trustpilot, så ved sq ikke rigtig om man kan regne med de reviews der er at finde der.
Skoda Superb 2.0TDI 170hk DSG6 - 2011
Jordan B. Peterson er min helt!

claussor
Aktiv medlem
Indlæg: 1778
Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 181 times
Been thanked: 281 times

Re: Købe en "engros bil"?

Indlæg af claussor » 20. jul 2018, 00:31

Jeg købte min A3 engros. 210.000 plus 1300 til plader. Sparede 40000,- i forhold til BilBasen. A3 TFSI er næsten umuligt at finde, næsten kun diesel til salg.

4 år gammel god stand. Aircondition virkede ikke fandt jeg ud af på vej hjem fra Skoda Odense hvor den var købt via Autoproff. Kølemiddel påfyldning og det virker igen.

vartaz
Aktiv medlem
Indlæg: 1903
Tilmeldt: 23. jul 2013, 16:42
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 10 times
Been thanked: 179 times

Re: Købe en "engros bil"?

Indlæg af vartaz » 20. jul 2018, 00:32

Jeg har købt to biler engros... Og så længe du virkelig tjekker alt hvad der kan, hvis du så får en langt bedre pris så er det ok syntes jeg. Men du har jo ingen garanti! Det skal siges det har vært rimelig billige biler 140.000 samt 68.000 men begge fik jeg 20% under markeds pris, men ja se nu historien med mazsa man kan sgu være uheldig... Men det lille vel også være sket privat

AAMS
Medlem
Indlæg: 1331
Tilmeldt: 23. aug 2014, 13:36
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 186 times
Been thanked: 157 times

Re: Købe en "engros bil"?

Indlæg af AAMS » 20. jul 2018, 04:53

Har købt en del engros biler. Er dog selv mekaniker.

De 2 sidste biler jeg har ejet, er begge købt engros ved en forhandler. Afsøger markedet, kører til forhandleren og spørger når vi skal handle pris, om han vil grossere den væk.

Den forrige, en 2013 A3, skulle have lavet bagbremser og skiftet forrude. Sagde den klarede jeg så selv, og så handlede vi lidt frem og tilbage. Sparede 20.000kr. på udsalgsprisen.

Den nuværende Passat B8 var egentlig fejlfri, men der er SÅ mange til salg, og selvom forhandleren sagde at de aldrig havde reklamationer, gik han med til at sælge den engros. Her var lige under 18.000kr. at hente.

Det “egentlige” engros marked ville jeg gå udenom. Har selv købt en del, men det har været fra mit netværk. Som flere andre brugere påpeger, kan det være biler de ikke selv vil røre med en fjernstyret ildtang. Da jeg selv arbejde som mekaniker, var jeg ved at købe en BMW 335i der viste sig at have turneret landet rundt uden plader på mellem forhandlere. Den var skæv. Den blev solgt på auktion af en forhandler, og køberen kørte den direkte på en autotrailer, så han opdagede ingenting før han kom hjem.

Vær varsom, og spørg evt. forhandleren om han vil sælge engros når du finder den rigtige bil. Men du skal afgøre med dig selv, om du har teknisk baggrund nok til at ofre din nattesøvn over bekymringer for 13-18.000kr.
Det man siger, er man selv

svan
Aktiv medlem
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:44
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Faxe (ligesom øllen)
Has thanked: 0
Been thanked: 35 times

Re: Købe en "engros bil"?

Indlæg af svan » 20. jul 2018, 05:43

Jeg har købt 3 biler engros, herunder min 3b passat og vores fabia, ofte bliver de solgt engros fordi de har spolet nogle km eller har nogle småting der skal fixe, som ikke er rentabel at lave for forhandleren, passaten har jeg haft i 5 år nu, og skodae i 4 og begge 100.000km.
Engrosfidusen fritager forhandleren for reklamationsret, da det er handel mellem virksomheder.
I praksis har jeg mødt op med mit eget dankort og min svigerfars momsnr som de så er faktureret ud til, ingen problemer
Svan

Sendt fra min F5321 med Tapatalk


Brugeravatar
holberg19
Nyt medlem
Indlæg: 386
Tilmeldt: 8. aug 2008, 17:11
Geografisk region: Bornholm
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 86 times
Been thanked: 35 times

Re: Købe en "engros bil"?

Indlæg af holberg19 » 20. jul 2018, 06:47

Jeg købte engang en VAG bil af en forhandler, der primært havde 150K+ VAG holdende på parkeringspladsen. Han tog min non-VAG bil i bytte. Den blev sat til salg som engros til små 15% mere end jeg havde fået (40K) og bilen fejlede absolut ingenting, udover forhjul, der trængte til nyt gummi og et stenslag i forruden, som bilen var synet med. Den havde gået 215.000 km med fuld servicebog.

Dermed behøver der ikke nødvendigvis være en "historik" af decideret negativ karakter.

Brugeravatar
Bonden
Medlem
Indlæg: 620
Tilmeldt: 15. jun 2008, 20:44
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Østerbro
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Købe en "engros bil"?

Indlæg af Bonden » 20. jul 2018, 08:55

Er ikke forhandler, men som jeg har set, sætter de også biler til salg engros, som der potentielt kan blive dyre problemer med! F.eks. 2.0tfsi som kan bruge olie, det er ikke sikkert det sker, men hvis det gør, hænger forhandleren på en regning på 25k.
1997 Audi A4 1.8T Quattro
2013 MB E220 CDI
2013 Seat Leon 1,6 TDi ecomotive

Brugeravatar
KBoesen
Aktiv medlem
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 26. okt 2009, 19:45
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Lowland
Has thanked: 376 times
Been thanked: 261 times

Re: Købe en "engros bil"?

Indlæg af KBoesen » 20. jul 2018, 22:08

Forhandleren er helt ligeglad med hvem, hvad og hvorfra du CVR.nummeret fra(Var/er jeg og mine kollegaer i hvert fald, men selvfølgelig god stil lige at have spurgt ejeren af det først). Bare du har det, så det kan blive en handel mellem professionelle. Den har der har CVR, får aldrig noget afvide eller får noget noteret som helst steder omkring handlen.


Angående selve det at bilen står til afhentning/engros, har for mit eget vedkommende (hverken hos Vestergaard eller hvor jeg er nu), været fordi bilerne "fejlede noget", udover hvad der kan forventes af småting på en engrosbil.
Det har kun været for at tjene penge(Eller minimere tabet :lol: :mrgreen: ), altså lave en bedre handel, end hvad har været muligt ved at sælge bilen til en opkøber. :-)
Men derfor kan der selvfølgelig stadig være nogle brodne kar derude, ligesom med alt andet. :-)

Hos STARMARK køber de decideret biler engros, for at stille dem ud i deres engrosrække.
https://www.starmark.dk/soegeresultater ... ros&query=
Virkelig en imponerende række de har stående hos dem. :-)
Senest rettet af KBoesen 20. jul 2018, 22:24, rettet i alt 1 gang.
These users thanked the author KBoesen for the post (total 3):
DanielB12RuneMonne
2020 Mini Clubman John Cooper Works - Hundehuset

Brugeravatar
Realtor
Aktiv medlem
Indlæg: 4114
Tilmeldt: 14. jan 2009, 16:26
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 9210
Has thanked: 35 times
Been thanked: 475 times

Re: Købe en "engros bil"?

Indlæg af Realtor » 20. jul 2018, 22:10

har også handlet et par stykker engros, og aldrig oplevet problemer med det. Dog solgte jeg en af dem ret hurtigt, hvor købere så efterfølgende tabte en bremsekaliber på landevejen, hvilket vidst gjorde lidt ravage i den hjulkasse :oops: Jeg vidste dog intet om det, og rent faktisk kendte køberen en ved sand jensen hvor jeg havde købt bilen, så hørte intet om det fra køberen, kun af omveje.

Jeg er pt. i markedet og kigger også en del engros. har snakket med flere forhandlere, og de starter altid med at sige at den ikke passer til deres generelle udbud, og når man spørger lidt ind, så er det fordi de ikke vil stå med efterfølgende garanti typisk ift. kilometer eller alder.

Jeg har dog typisk brugt min fatters cvr nummer og eget dankort, men har nu fået eget cvr som er et holdingselskab, så det er ret legitimt. Fakturaen ser ikke meget andet end forhandlerens skrivebord.
2020 Audi E-tron 55

Rune
Nyt medlem
Indlæg: 253
Tilmeldt: 21. maj 2009, 15:51
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 26 times
Been thanked: 6 times

Re: Købe en "engros bil"?

Indlæg af Rune » 21. jul 2018, 09:39

KBoesen skrev:
20. jul 2018, 22:08
Forhandleren er helt ligeglad med hvem, hvad og hvorfra du CVR.nummeret fra(Var/er jeg og mine kollegaer i hvert fald, men selvfølgelig god stil lige at have spurgt ejeren af det først). Bare du har det, så det kan blive en handel mellem professionelle. Den har der har CVR, får aldrig noget afvide eller får noget noteret som helst steder omkring handlen.


Angående selve det at bilen står til afhentning/engros, har for mit eget vedkommende (hverken hos Vestergaard eller hvor jeg er nu), været fordi bilerne "fejlede noget", udover hvad der kan forventes af småting på en engrosbil.
Det har kun været for at tjene penge(Eller minimere tabet :lol: :mrgreen: ), altså lave en bedre handel, end hvad har været muligt ved at sælge bilen til en opkøber. :-)
Men derfor kan der selvfølgelig stadig være nogle brodne kar derude, ligesom med alt andet. :-)

Hos STARMARK køber de decideret biler engros, for at stille dem ud i deres engrosrække.
https://www.starmark.dk/soegeresultater ... ros&query=
Virkelig en imponerende række de har stående hos dem. :-)
Har selv siddet og holdt lidt øje med Starmark, vil personligt have en bedre mavefornemelse ved at handle en ældre bil som er til salg engros ved starmark, som de har fået i bytte men som ikke passer ind hos dem end en brugtvognsforhandler i næstved.

SkodiaqDK
Medlem
Indlæg: 645
Tilmeldt: 26. apr 2018, 11:15
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 72 times
Been thanked: 163 times

Re: Købe en "engros bil"?

Indlæg af SkodiaqDK » 21. jul 2018, 10:00

Golf gti fra 11/2014

https://www.starmark.dk/biler/vw/golf-v ... 597325841/

Meeeen man må kunne slå noget af den pris.

Brugeravatar
Seth-Enoch
Aktiv medlem
Indlæg: 1646
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:36
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 0
Been thanked: 5 times
Kontakt:

Re: Købe en "engros bil"?

Indlæg af Seth-Enoch » 21. jul 2018, 10:39

Dejligt med en masse input, så forsæt endelig :)

Jeg er fra Jylland, så jeg kigger naturligvis hos jyske og fynske forhandlere og meget lidt på sjælland.

Jeg er faldet over et par forhandlere som gør en del i Engrosbiler:
Starmark, Vejle/Aalborg
Sand Jensen, Silkeborg
Allan Hansen, Vejle

Nogen der har noget input på de forhandlere? Trustpilot giver jeg ikke så meget for, de har været i mediernes søgelys flere gange før, samt man relativt ofte høre om negative anmeldelser blive fjernet.
Skoda Superb 2.0TDI 170hk DSG6 - 2011
Jordan B. Peterson er min helt!

vfl
Helt nyt medlem
Indlæg: 22
Tilmeldt: 19. jun 2018, 18:47
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Købe en "engros bil"?

Indlæg af vfl » 21. jul 2018, 10:57

Synes at engrosbilerne hos Starmark er fornuftigt prissat i markedet, også den Gti - når der kigges på km-tal samt udstyr. Selvfølgelig køber man dem så netop engros, men så længe der skiltes tydeligt med det, synes jeg det er meget fair. Mere træls hvis man køber en tilsvarende brugt på alm. betingelser og pris, og så f.eks. skal kæmpe med en evt. ikke så reklamations-venlig forhandler. :?

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"