Shell V-Power kontra OK oktan 100

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Flamiq
Aktiv medlem
Indlæg: 3524
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 117 times
Been thanked: 117 times

Shell V-Power kontra OK oktan 100

Indlæg af Flamiq » 27. jul 2018, 23:07

Hej derude 8-)
Er der nogen af jer, der er skiftet fra V-Power til oktan 100, der har nået at køre tilstrækkeligt med km. i jeres biler, og kunnet mærke, om der er nogen som helst forskel på jeres bils "opførsel" :?
Mvh.
Flemming
.........................................................................................................................................
2020 Skoda Kamiq Style 1.5 tsi act dsg
Konebil: 2001 VW Lupo 1.4 16V aut.
Svigersøn: 2020 Skoda Scala Style 1,5 tsi act dsg
Datter: (pt. gjort arveløs🤣): 2022 Kia Ceed Stationcar🤫

Brugeravatar
Nicklas123456
Aktiv medlem
Indlæg: 2181
Tilmeldt: 17. feb 2014, 22:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Amager
Has thanked: 160 times
Been thanked: 187 times

Re: Shell V-Power kontra OK oktan 100

Indlæg af Nicklas123456 » 28. jul 2018, 08:50

JA 😜😉👍🏻

Vi er nu alle mine bekendte og jeg skiftet til OK 100 Oktan.

Og der noget om snakken, bilen levere ikke som sådan mere på rullefeltet måske 2-3% men er svært at kontrollere i denne varme, men kurven topper tidligere.

Samtidig med det, så har vi nu logget 4 biler med mit kendskab, og ALLE uden undtagelse trækker betydeligt MINDRE tænding retur, og holder et køligere niveau.

Snakkede med Brian hos BN om det i mandags, og de også skiftet, han siger han også har kendskab til tunere i DK der ligeledes har lavet div. test - og de er også kommet frem til samme konklusion.

Så nu tanker vi alle OK benzin, selvom det virker lidt underligt at stå på den station og tanke 😅
These users thanked the author Nicklas123456 for the post (total 2):
FlamiqZtrejfer
Fordi livet er for kort til andet end VAG :P

Nuværende bil:
VW Passat B8 2.0 TSI 280HK 4Motion Variant R-Line
Tidligere biler:
VW Passat 3C 2.0 TFSI 200HK Variant Highline
Audi A4 1.8T Quattro 1999
VW Vento 1.8 1997

Flamiq
Aktiv medlem
Indlæg: 3524
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 117 times
Been thanked: 117 times

Re: Shell V-Power kontra OK oktan 100

Indlæg af Flamiq » 28. jul 2018, 08:57

Tak for svar Nicklas 8-)
Jeg vil gøre som dig og dine bekendte: Skifter asap til OK oktan 100 på Golfen ;)
God weekend derude :P
Mvh.
Flemming
.........................................................................................................................................
2020 Skoda Kamiq Style 1.5 tsi act dsg
Konebil: 2001 VW Lupo 1.4 16V aut.
Svigersøn: 2020 Skoda Scala Style 1,5 tsi act dsg
Datter: (pt. gjort arveløs🤣): 2022 Kia Ceed Stationcar🤫

Brugeravatar
jansom
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6252
Tilmeldt: 15. jun 2008, 18:21
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gjessø, Silkeborg
Has thanked: 2071 times
Been thanked: 673 times

Re: Shell V-Power kontra OK oktan 100

Indlæg af jansom » 28. jul 2018, 09:22

Træls at man ikke kan få det på fastlandet. Men måske hvis i tanker en masse og det bliver en succes at vi så kan få det på standerne.
-No one is more hated than he who speaks the truth-

Brugeravatar
Charlimike
Aktiv medlem
Indlæg: 3244
Tilmeldt: 2. jan 2013, 16:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Forum Chiptuning Danmark
Has thanked: 17 times
Been thanked: 210 times

Re: Shell V-Power kontra OK oktan 100

Indlæg af Charlimike » 28. jul 2018, 09:28

Shell kan jo bare skifte til 100 i stedet for 99, som i tyskland?
2022 Mercedes C300 d 2,0 AMG Line stc.
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart ❤️

"A problem shared is a problem halved"

Benzon1960
Nyt medlem
Indlæg: 110
Tilmeldt: 1. maj 2010, 08:48
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 11 times
Been thanked: 5 times

Re: Shell V-Power kontra OK oktan 100

Indlæg af Benzon1960 » 28. jul 2018, 09:29

Det gælder selvfølgelig ikke for dette forums brugere, men vil godt holde en kold øl på, at der gennemsnitligt er noget mere at hente ved at sikre det rette dæktryk end ved at gå fra V-Power til OK100.

Brugeravatar
jansom
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6252
Tilmeldt: 15. jun 2008, 18:21
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gjessø, Silkeborg
Has thanked: 2071 times
Been thanked: 673 times

Re: Shell V-Power kontra OK oktan 100

Indlæg af jansom » 28. jul 2018, 09:30

Men hvis OK putter det på alle stationerne, eller ihvertfald hovedparten, så bliver udvalget lige pludselig meget større
-No one is more hated than he who speaks the truth-

claussor
Aktiv medlem
Indlæg: 1790
Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 185 times
Been thanked: 287 times

Re: Shell V-Power kontra OK oktan 100

Indlæg af claussor » 28. jul 2018, 09:58

jansom skrev:
28. jul 2018, 09:30
Men hvis OK putter det på alle stationerne, eller ihvertfald hovedparten, så bliver udvalget lige pludselig meget større
Enig. Stor skuffelse det kun er på Sjælland.

Brugeravatar
Ztrejfer
Medlem
Indlæg: 943
Tilmeldt: 20. apr 2015, 12:35
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 253 times
Been thanked: 79 times

Re: Shell V-Power kontra OK oktan 100

Indlæg af Ztrejfer » 28. jul 2018, 11:03

Shell reklamerer jo også for, at V-Power er tilsat stoffer der gør, at motoren til en vis grad renses under kørsel. Det er vel ikke tilfældet med OK Oktan 100 - eller hür?
Audi A3

Brugeravatar
N
Medlem
Indlæg: 624
Tilmeldt: 30. jan 2014, 17:52
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 38 times
Been thanked: 20 times

Re: Shell V-Power kontra OK oktan 100

Indlæg af N » 28. jul 2018, 20:38

Ztrejfer skrev:
28. jul 2018, 11:03
Shell reklamerer jo også for, at V-Power er tilsat stoffer der gør, at motoren til en vis grad renses under kørsel. Det er vel ikke tilfældet med OK Oktan 100 - eller hür?
Additiver forringer brændstoffet. Tilsæt det, når det er ønskværdigt/nødvendigt.
These users thanked the author N for the post:
kbkl

Herpes
Nyt medlem
Indlæg: 122
Tilmeldt: 14. jun 2008, 10:37
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 13 times

Re: Shell V-Power kontra OK oktan 100

Indlæg af Herpes » 23. aug 2018, 12:09

Lille tip fra min kollega som fik det på mail fra shell

24 Aug skal de åbenbart have tømt tanke for V-power 99, fordi de fremover vil lave V-power i oktan 100. Så der skulle ifølge mailen være udsalg til 95 blyfri pris, hvis man har et Shell Card og bruger dette. Har ikke fundet info på det online endnu, så kan ikke finde noget link til bekræftelse. Eneste jeg lige nåede at læse med småt var at rabatten udelukkende gælder bemandede stationer.

Så nu kommer der nok også oktan 100 til resten af landet

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4949
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4439 times
Been thanked: 1957 times
Kontakt:

Re: Shell V-Power kontra OK oktan 100

Indlæg af DanielB12 » 23. aug 2018, 12:28

Her er mailen:
Billede
These users thanked the author DanielB12 for the post:
Ztrejfer
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Pacs
Medlem
Indlæg: 546
Tilmeldt: 3. okt 2009, 20:18
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 30 times

Re: Shell V-Power kontra OK oktan 100

Indlæg af Pacs » 23. aug 2018, 12:42

Det ville være dejligt hvis OK smed det 100 Oktan ud til hele landet så man ikke som nu skal tænker sig om hvor fan der lige er Vpower henne af hvis man skal ud og køre nogle steder man ikke kender
Nuværende bil
Golf 6 2,0

Tidligere biler:
Audi S6 V10.... Golf 3 VR6... Golf 3 1,8.... Corolla AE82 GT Twincam

hodel
Nyt medlem
Indlæg: 329
Tilmeldt: 16. jun 2008, 21:32
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 102 times
Been thanked: 30 times

Re: Shell V-Power kontra OK oktan 100

Indlæg af hodel » 23. aug 2018, 12:45

Enig! Det vrimler ikke ligefrem med Shell stationer med VPower benzin eller diesel i Silkeborg!
BMW 530D aut. xDrive 2016
tidligere:
BMW M140i aut. xDrive 2016
Polo GTI 2.0 DSG 2018

Brugeravatar
Dikal
Medlem
Indlæg: 940
Tilmeldt: 15. feb 2010, 23:30
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gårslev
Has thanked: 7 times
Been thanked: 127 times

Re: Shell V-Power kontra OK oktan 100

Indlæg af Dikal » 23. aug 2018, 14:41

Aaaargh lige akkurat fredag er jeg på tur i dieselhakkeren. Har ellers en næsten tom tank på sommerberlinaen 🤬

Kan en af grundene til at OK ikke får oktan 100 i Jylland, at der stadig er nogle nærigpinde, som tanker 92 oktan?
Ville ellers gerne have det herovre også.
Nuværende: Volvo XC60 D5 R-design Polestar
Tidligere øser: 7x Italienere, 2x Riskogere, 1x Tjekke

Herpes
Nyt medlem
Indlæg: 122
Tilmeldt: 14. jun 2008, 10:37
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 13 times

Re: Shell V-Power kontra OK oktan 100

Indlæg af Herpes » 23. aug 2018, 15:47

Så vidt jeg læste var det kun en test med oktan 100 fra OK's side. Forstår egentlig godt de har valgt at teste i et afgrænset område med mange tankstationer "tættere", for at holde udgiften nede hvis det blev et flop, i stedet for at skulle køre det til alle provinstankene også under testfasen. Ærgrer mig da også lidt over de lokale ikke har det, men så må man jo forbi Solrød og prøve en dag.
Vil da opfordre folk til at støtte op om OK's initiativ også selvom Shell nu også kommer. Shell har vel håbet at ved at skifte nu under introduktionen fra OK, så kunne man måske hive tæppet væk under dem, så de ikke nåede at få faste kunder.
Man kan vel forestille sig at lidt konkurrence nok gavner prisniveauet på oktan 100. Shell har jo tidligere haft eneret på højeste 98-99 så har jo selv kunne sætte en pris som ikke kunne sammenlignes.

Brugeravatar
Mads H
Nyt medlem
Indlæg: 311
Tilmeldt: 15. mar 2015, 21:46
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Tjæreborg
Has thanked: 48 times
Been thanked: 65 times

Re: Shell V-Power kontra OK oktan 100

Indlæg af Mads H » 24. aug 2018, 07:22

Dikal skrev:
23. aug 2018, 14:41
Aaaargh lige akkurat fredag er jeg på tur i dieselhakkeren. Har ellers en næsten tom tank på sommerberlinaen 🤬

Kan en af grundene til at OK ikke får oktan 100 i Jylland, at der stadig er nogle nærigpinde, som tanker 92 oktan?
Ville ellers gerne have det herovre også.
92 oktan er kun til at tænde bål med.. jeg ville ikke engang hælde det lort på en plæneklipper. Det er utroligt man stadig kan købe det.
These users thanked the author Mads H for the post:
pomfrit
2017 Golf 7 SV 1.4TSI DSG7 R-Line+
1993 Corrado VR6

hanstosti
Helt nyt medlem
Indlæg: 73
Tilmeldt: 8. mar 2016, 21:59
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 7 times

Re: Shell V-Power kontra OK oktan 100

Indlæg af hanstosti » 24. aug 2018, 07:42

Mads H skrev:
24. aug 2018, 07:22
92 oktan er kun til at tænde bål med.. jeg ville ikke engang hælde det lort på en plæneklipper. Det er utroligt man stadig kan købe det.
Njaa, husk at størstedelen af bilerne i USA kører på Regular, som er 87 oktan.

EDIT: Det fik mig til at læse lidt op på forskellen mellem US og EU benzin, og det er fra forskellige standarder. Oktan 87 i USA svarer nogenlunde til 92 i EU.
These users thanked the author hanstosti for the post:
DanielB12
2018 VW Polo GTI 2.0 DSG
2017 Skoda Octavia Combi Style 1.0 DSG

Brugeravatar
Mads H
Nyt medlem
Indlæg: 311
Tilmeldt: 15. mar 2015, 21:46
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Tjæreborg
Has thanked: 48 times
Been thanked: 65 times

Re: Shell V-Power kontra OK oktan 100

Indlæg af Mads H » 24. aug 2018, 07:50

hanstosti skrev:
24. aug 2018, 07:42
Mads H skrev:
24. aug 2018, 07:22
92 oktan er kun til at tænde bål med.. jeg ville ikke engang hælde det lort på en plæneklipper. Det er utroligt man stadig kan købe det.
Njaa, husk at størstedelen af bilerne i USA kører på Regular, som er 87 oktan.

EDIT: Det fik mig til at læse lidt op på forskellen mellem US og EU benzin, og det er fra forskellige standarder. Oktan 87 i USA svarer nogenlunde til 92 i EU.
Forbrugere køber ofte det billigste alternativ, det betyder ikke det er det rigtige valg. Jeg tvivler på at nogen bilproducenter skriver i deres manual, at bilen skal køre på 87 (92) oktan.
These users thanked the author Mads H for the post:
pomfrit
2017 Golf 7 SV 1.4TSI DSG7 R-Line+
1993 Corrado VR6

mobilos
Nyt medlem
Indlæg: 351
Tilmeldt: 6. mar 2017, 08:27
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 35 times
Been thanked: 39 times

Re: Shell V-Power kontra OK oktan 100

Indlæg af mobilos » 24. aug 2018, 08:31

Mads H skrev:
24. aug 2018, 07:50
hanstosti skrev:
24. aug 2018, 07:42
Mads H skrev:
24. aug 2018, 07:22
92 oktan er kun til at tænde bål med.. jeg ville ikke engang hælde det lort på en plæneklipper. Det er utroligt man stadig kan købe det.
Njaa, husk at størstedelen af bilerne i USA kører på Regular, som er 87 oktan.

EDIT: Det fik mig til at læse lidt op på forskellen mellem US og EU benzin, og det er fra forskellige standarder. Oktan 87 i USA svarer nogenlunde til 92 i EU.
Forbrugere køber ofte det billigste alternativ, det betyder ikke det er det rigtige valg. Jeg tvivler på at nogen bilproducenter skriver i deres manual, at bilen skal køre på 87 (92) oktan.
Det gjorde I sin tid både Mazda og Suzuki at man som minimum skal tanke oktan 91.

peter w
Aktiv medlem
Indlæg: 1626
Tilmeldt: 19. aug 2008, 12:37
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Holte
Has thanked: 143 times
Been thanked: 201 times

Re: Shell V-Power kontra OK oktan 100

Indlæg af peter w » 24. aug 2018, 11:42

Mvh Peter
Octavia III, 1.4, Combi, Elegance, DSG, Columbus, front assist og dynamisk fartpilot (super fed), VW UP, 60 HK, Move UP med navi m.v., konebil.
Tidligere biler: Octavia II, 2.0 FSI, Elegance, Octavia I, 1.8, SLX, Combi, Octavia I, 1.8 SLX h/b, Nissan Micra, Princes (fed bil).
På vej: Fisker Ocean Ultra eller Q4 og Pear - alle bestilt.

Brugeravatar
Ztrejfer
Medlem
Indlæg: 943
Tilmeldt: 20. apr 2015, 12:35
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 253 times
Been thanked: 79 times

Re: Shell V-Power kontra OK oktan 100

Indlæg af Ztrejfer » 24. aug 2018, 12:06

Tak for link til ovenstående artikel om oktan 100 hos Shell.

I artiklen står der flg.:

”...for de fleste bilejere er der ingen fordele ved den nye type benzin, da deres biler ikke kan udnytte den ekstra energi i benzinen.

»En større gruppe bilister behøver det ikke, men kan med 100 oktan få lidt højere ydelse,« siger seniortekniker i FDM's rådgivning, Jørgen Jørgensen, til FDM.”


To lidt modstridende udsagn - måske? Never mind, jeg går ud fra, at de biler, der bedst kan udnytte benzin med oktan 100, har motorer med turbo på. Er det korrekt forstået?
Audi A3

Flamiq
Aktiv medlem
Indlæg: 3524
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 117 times
Been thanked: 117 times

Re: Shell V-Power kontra OK oktan 100

Indlæg af Flamiq » 24. aug 2018, 15:43

Ztrejfer skrev:
24. aug 2018, 12:06
jeg går ud fra, at de biler, der bedst kan udnytte benzin med oktan 100, har motorer med turbo på. Er det korrekt forstået?
Turboer af en vis størrelse ja :P
Mvh.
Flemming
.........................................................................................................................................
2020 Skoda Kamiq Style 1.5 tsi act dsg
Konebil: 2001 VW Lupo 1.4 16V aut.
Svigersøn: 2020 Skoda Scala Style 1,5 tsi act dsg
Datter: (pt. gjort arveløs🤣): 2022 Kia Ceed Stationcar🤫

Brugeravatar
jencka
Medlem
Indlæg: 793
Tilmeldt: 1. maj 2017, 16:42
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 154 times
Been thanked: 120 times

Re: Shell V-Power kontra OK oktan 100

Indlæg af jencka » 24. aug 2018, 19:05

Og så en uddybning for ignoranten her please:

Hvor stor turbo?
/motortype?
Octavia combi Style pre facelift 2017 1,0 TSI DSG
Intet ekstraudstyr der er værd at nævne ;-)

Flamiq
Aktiv medlem
Indlæg: 3524
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 117 times
Been thanked: 117 times

Re: Shell V-Power kontra OK oktan 100

Indlæg af Flamiq » 24. aug 2018, 19:25

jencka skrev:
24. aug 2018, 19:05
Og så en uddybning for ignoranten her please:

Hvor stor turbo?
/motortype?
I min bog, så er det minimum en K04 i en 2.0 8-)
Der kan nok også være andre, der mener noget andet :ugeek:
Mvh.
Flemming
.........................................................................................................................................
2020 Skoda Kamiq Style 1.5 tsi act dsg
Konebil: 2001 VW Lupo 1.4 16V aut.
Svigersøn: 2020 Skoda Scala Style 1,5 tsi act dsg
Datter: (pt. gjort arveløs🤣): 2022 Kia Ceed Stationcar🤫

Brugeravatar
Passatg 3c
Medlem
Indlæg: 1398
Tilmeldt: 14. jun 2008, 08:31
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 421 times
Been thanked: 250 times

Re: Shell V-Power kontra OK oktan 100

Indlæg af Passatg 3c » 24. aug 2018, 19:48

VAGs i huset lige nu:
Audi A4 B6 Cabriolet, Model 2003, gens. forbrug ca. 10 km/l (sommer/vinter)
Audi E-tron 50, Model 2020, gens. forbrug 238/285 Wh/km (sommer/vinter)

Brugeravatar
donfetaful
Aktiv medlem
Indlæg: 2061
Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:58
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 495 times
Been thanked: 252 times

Re: Shell V-Power kontra OK oktan 100

Indlæg af donfetaful » 24. aug 2018, 20:03

Har lige tanket begge biler. På standeren bliver man bonnet for fuld pris på v-power, de fratrækker først på fakturaen. Tanker nok 95 igen fremover
Kør og vær glad 🛻💨

JSA
Medlem
Indlæg: 557
Tilmeldt: 26. okt 2009, 14:37
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 24 times
Been thanked: 74 times

Re: Shell V-Power kontra OK oktan 100

Indlæg af JSA » 24. aug 2018, 20:30

Gad godt vide om jeg har misforstået noget - eller diverse journalister har misforstået noget?

Jeg mener at have læst mig til, at alt benzin har samme energiindhold! Oktantallet fortæller udelukkende noget om benzinens evne til at modstå tændingsbankning (selvantændelse under højt tryk - som diesel). Dvs at en given bil der kan køre på oktan 92-95 intet får ud af at tanke oktan 100. Hvis man derimod øger en motors kompression (planslibning af topstykke og/eller turbo) så kan det være nødvendigt med højt oktantal for at undgå tændingsbankning. Det er klart at hvis man øger motorens kompression så får man flere hk ud, men det er jo ikke oktantallets skyld, eller?
Tesla Model Y LR
Volvo EX30 SR
Triumph Tiger 900 GT PRO (bliver snart sat til salg)
Honda NC 750 XAD (sat til salg)

magre
Medlem
Indlæg: 681
Tilmeldt: 29. nov 2013, 08:25
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Esbjerg - DK
Has thanked: 155 times
Been thanked: 114 times

Re: Shell V-Power kontra OK oktan 100

Indlæg af magre » 25. aug 2018, 11:44

Jeg tvivler på at der er den store forskel for de fleste biler - og havde der været ville benzinfabrikanterne nok også være mere udtalte og konkrete i deres bevisførelse. Når det så er sagt så synes jeg selv at min opfører sig anderledes med V-Power end med alm. 95 fra nærmeste Bonus/OK tank. Om det er noget underbevidst eller om det er 10.000 andre fakturere der spiller ind så synes jeg også at den går længere på literen med V-Power....

Det der irriterer mig er alt den mumbo-jumbo der er omkring oktan tal, fx så er samme motor som ligger i min pre-facelift opgivet til at skulle køre på 98 oktan, men en ny front og andre lygter gjorde åbenbart udslaget til at den godt kunne tygge 95 oktan.... det er sgu da lidt sjovt :lol:

Når det så er sagt så er 2,2% da i grunden meget pænt kun for brændstof...
Tesla Model Y Performance, kongeblå :mrgreen:
[Afleveret] Opel Crossland :?
[Solgt] Skoda Superb Combi Elegance 3.6 FSI V6 4x4 DSG 3T Billede
[Solgt] Skoda Octavia Combi Elegance 2.0 TDI DSG 1Z Billede

Nicklossi
Aktiv medlem
Indlæg: 2765
Tilmeldt: 28. apr 2014, 19:27
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 26 times
Been thanked: 501 times

Re: Shell V-Power kontra OK oktan 100

Indlæg af Nicklossi » 25. aug 2018, 12:19

JSA skrev:
24. aug 2018, 20:30
Gad godt vide om jeg har misforstået noget - eller diverse journalister har misforstået noget?

Jeg mener at have læst mig til, at alt benzin har samme energiindhold! Oktantallet fortæller udelukkende noget om benzinens evne til at modstå tændingsbankning (selvantændelse under højt tryk - som diesel). Dvs at en given bil der kan køre på oktan 92-95 intet får ud af at tanke oktan 100. Hvis man derimod øger en motors kompression (planslibning af topstykke og/eller turbo) så kan det være nødvendigt med højt oktantal for at undgå tændingsbankning. Det er klart at hvis man øger motorens kompression så får man flere hk ud, men det er jo ikke oktantallets skyld, eller?
Det er sådan set rigtigt nok det du skriver. Grunden til man kan opnå højere ydelse ved højoktan fuel, er netop at du kan komprimere luft og brændstof mere = der kan være mere af det, som igen er ligmed højere indhold af energi i cylinderen, som til sidst ender med højere effekt fra motoren.

Det kræver dog, at motoren er optimeret til det - man får intet ud af at hælde det på en bil, hvis motorstyring er programmeret til at køre f.eks 95 oktan :)

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"