Shell V-Power kontra OK oktan 100
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3524
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:16
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 117 times
- Been thanked: 116 times
Shell V-Power kontra OK oktan 100
Hej derude
Er der nogen af jer, der er skiftet fra V-Power til oktan 100, der har nået at køre tilstrækkeligt med km. i jeres biler, og kunnet mærke, om der er nogen som helst forskel på jeres bils "opførsel"
Er der nogen af jer, der er skiftet fra V-Power til oktan 100, der har nået at køre tilstrækkeligt med km. i jeres biler, og kunnet mærke, om der er nogen som helst forskel på jeres bils "opførsel"
Mvh.
Flemming
.........................................................................................................................................
2020 Skoda Kamiq Style 1.5 tsi act dsg
Konebil: 2001 VW Lupo 1.4 16V aut.
Svigersøn: 2020 Skoda Scala Style 1,5 tsi act dsg
Datter: (pt. gjort arveløs): 2022 Kia Ceed Stationcar
Flemming
.........................................................................................................................................
2020 Skoda Kamiq Style 1.5 tsi act dsg
Konebil: 2001 VW Lupo 1.4 16V aut.
Svigersøn: 2020 Skoda Scala Style 1,5 tsi act dsg
Datter: (pt. gjort arveløs): 2022 Kia Ceed Stationcar
- Nicklas123456
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2181
- Tilmeldt: 17. feb 2014, 22:16
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Amager
- Has thanked: 160 times
- Been thanked: 187 times
Re: Shell V-Power kontra OK oktan 100
JA
Vi er nu alle mine bekendte og jeg skiftet til OK 100 Oktan.
Og der noget om snakken, bilen levere ikke som sådan mere på rullefeltet måske 2-3% men er svært at kontrollere i denne varme, men kurven topper tidligere.
Samtidig med det, så har vi nu logget 4 biler med mit kendskab, og ALLE uden undtagelse trækker betydeligt MINDRE tænding retur, og holder et køligere niveau.
Snakkede med Brian hos BN om det i mandags, og de også skiftet, han siger han også har kendskab til tunere i DK der ligeledes har lavet div. test - og de er også kommet frem til samme konklusion.
Så nu tanker vi alle OK benzin, selvom det virker lidt underligt at stå på den station og tanke
Vi er nu alle mine bekendte og jeg skiftet til OK 100 Oktan.
Og der noget om snakken, bilen levere ikke som sådan mere på rullefeltet måske 2-3% men er svært at kontrollere i denne varme, men kurven topper tidligere.
Samtidig med det, så har vi nu logget 4 biler med mit kendskab, og ALLE uden undtagelse trækker betydeligt MINDRE tænding retur, og holder et køligere niveau.
Snakkede med Brian hos BN om det i mandags, og de også skiftet, han siger han også har kendskab til tunere i DK der ligeledes har lavet div. test - og de er også kommet frem til samme konklusion.
Så nu tanker vi alle OK benzin, selvom det virker lidt underligt at stå på den station og tanke
- These users thanked the author Nicklas123456 for the post (total 2):
- Flamiq • Ztrejfer
Fordi livet er for kort til andet end VAG
Nuværende bil:
VW Passat B8 2.0 TSI 280HK 4Motion Variant R-Line
Tidligere biler:
VW Passat 3C 2.0 TFSI 200HK Variant Highline
Audi A4 1.8T Quattro 1999
VW Vento 1.8 1997
Nuværende bil:
VW Passat B8 2.0 TSI 280HK 4Motion Variant R-Line
Tidligere biler:
VW Passat 3C 2.0 TFSI 200HK Variant Highline
Audi A4 1.8T Quattro 1999
VW Vento 1.8 1997
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3524
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:16
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 117 times
- Been thanked: 116 times
Re: Shell V-Power kontra OK oktan 100
Tak for svar Nicklas
Jeg vil gøre som dig og dine bekendte: Skifter asap til OK oktan 100 på Golfen
God weekend derude
Jeg vil gøre som dig og dine bekendte: Skifter asap til OK oktan 100 på Golfen
God weekend derude
Mvh.
Flemming
.........................................................................................................................................
2020 Skoda Kamiq Style 1.5 tsi act dsg
Konebil: 2001 VW Lupo 1.4 16V aut.
Svigersøn: 2020 Skoda Scala Style 1,5 tsi act dsg
Datter: (pt. gjort arveløs): 2022 Kia Ceed Stationcar
Flemming
.........................................................................................................................................
2020 Skoda Kamiq Style 1.5 tsi act dsg
Konebil: 2001 VW Lupo 1.4 16V aut.
Svigersøn: 2020 Skoda Scala Style 1,5 tsi act dsg
Datter: (pt. gjort arveløs): 2022 Kia Ceed Stationcar
- jansom
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6251
- Tilmeldt: 15. jun 2008, 18:21
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Gjessø, Silkeborg
- Has thanked: 2071 times
- Been thanked: 673 times
Re: Shell V-Power kontra OK oktan 100
Træls at man ikke kan få det på fastlandet. Men måske hvis i tanker en masse og det bliver en succes at vi så kan få det på standerne.
-No one is more hated than he who speaks the truth-
- Charlimike
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3244
- Tilmeldt: 2. jan 2013, 16:36
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: Forum Chiptuning Danmark
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 210 times
Re: Shell V-Power kontra OK oktan 100
Shell kan jo bare skifte til 100 i stedet for 99, som i tyskland?
2022 Mercedes C300 d 2,0 AMG Line stc.
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart
"A problem shared is a problem halved"
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart
"A problem shared is a problem halved"
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 110
- Tilmeldt: 1. maj 2010, 08:48
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 11 times
- Been thanked: 5 times
Re: Shell V-Power kontra OK oktan 100
Det gælder selvfølgelig ikke for dette forums brugere, men vil godt holde en kold øl på, at der gennemsnitligt er noget mere at hente ved at sikre det rette dæktryk end ved at gå fra V-Power til OK100.
- jansom
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6251
- Tilmeldt: 15. jun 2008, 18:21
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Gjessø, Silkeborg
- Has thanked: 2071 times
- Been thanked: 673 times
Re: Shell V-Power kontra OK oktan 100
Men hvis OK putter det på alle stationerne, eller ihvertfald hovedparten, så bliver udvalget lige pludselig meget større
-No one is more hated than he who speaks the truth-
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1789
- Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 184 times
- Been thanked: 287 times
- Ztrejfer
- Medlem
- Indlæg: 943
- Tilmeldt: 20. apr 2015, 12:35
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 253 times
- Been thanked: 79 times
Re: Shell V-Power kontra OK oktan 100
Shell reklamerer jo også for, at V-Power er tilsat stoffer der gør, at motoren til en vis grad renses under kørsel. Det er vel ikke tilfældet med OK Oktan 100 - eller hür?
Audi A3
- N
- Medlem
- Indlæg: 624
- Tilmeldt: 30. jan 2014, 17:52
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 38 times
- Been thanked: 20 times
Re: Shell V-Power kontra OK oktan 100
Additiver forringer brændstoffet. Tilsæt det, når det er ønskværdigt/nødvendigt.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 122
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 10:37
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 13 times
Re: Shell V-Power kontra OK oktan 100
Lille tip fra min kollega som fik det på mail fra shell
24 Aug skal de åbenbart have tømt tanke for V-power 99, fordi de fremover vil lave V-power i oktan 100. Så der skulle ifølge mailen være udsalg til 95 blyfri pris, hvis man har et Shell Card og bruger dette. Har ikke fundet info på det online endnu, så kan ikke finde noget link til bekræftelse. Eneste jeg lige nåede at læse med småt var at rabatten udelukkende gælder bemandede stationer.
Så nu kommer der nok også oktan 100 til resten af landet
24 Aug skal de åbenbart have tømt tanke for V-power 99, fordi de fremover vil lave V-power i oktan 100. Så der skulle ifølge mailen være udsalg til 95 blyfri pris, hvis man har et Shell Card og bruger dette. Har ikke fundet info på det online endnu, så kan ikke finde noget link til bekræftelse. Eneste jeg lige nåede at læse med småt var at rabatten udelukkende gælder bemandede stationer.
Så nu kommer der nok også oktan 100 til resten af landet
- DanielB12
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4949
- Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 4438 times
- Been thanked: 1957 times
- Kontakt:
Re: Shell V-Power kontra OK oktan 100
Her er mailen:
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.
-
- Medlem
- Indlæg: 546
- Tilmeldt: 3. okt 2009, 20:18
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 30 times
Re: Shell V-Power kontra OK oktan 100
Det ville være dejligt hvis OK smed det 100 Oktan ud til hele landet så man ikke som nu skal tænker sig om hvor fan der lige er Vpower henne af hvis man skal ud og køre nogle steder man ikke kender
Nuværende bil
Golf 6 2,0
Tidligere biler:
Audi S6 V10.... Golf 3 VR6... Golf 3 1,8.... Corolla AE82 GT Twincam
Golf 6 2,0
Tidligere biler:
Audi S6 V10.... Golf 3 VR6... Golf 3 1,8.... Corolla AE82 GT Twincam
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 329
- Tilmeldt: 16. jun 2008, 21:32
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 102 times
- Been thanked: 30 times
Re: Shell V-Power kontra OK oktan 100
Enig! Det vrimler ikke ligefrem med Shell stationer med VPower benzin eller diesel i Silkeborg!
BMW 530D aut. xDrive 2016
tidligere:
BMW M140i aut. xDrive 2016
Polo GTI 2.0 DSG 2018
tidligere:
BMW M140i aut. xDrive 2016
Polo GTI 2.0 DSG 2018
- Dikal
- Medlem
- Indlæg: 940
- Tilmeldt: 15. feb 2010, 23:30
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Gårslev
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 127 times
Re: Shell V-Power kontra OK oktan 100
Aaaargh lige akkurat fredag er jeg på tur i dieselhakkeren. Har ellers en næsten tom tank på sommerberlinaen
Kan en af grundene til at OK ikke får oktan 100 i Jylland, at der stadig er nogle nærigpinde, som tanker 92 oktan?
Ville ellers gerne have det herovre også.
Kan en af grundene til at OK ikke får oktan 100 i Jylland, at der stadig er nogle nærigpinde, som tanker 92 oktan?
Ville ellers gerne have det herovre også.
Nuværende: Volvo XC60 D5 R-design Polestar
Tidligere øser: 7x Italienere, 2x Riskogere, 1x Tjekke
Tidligere øser: 7x Italienere, 2x Riskogere, 1x Tjekke
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 122
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 10:37
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 13 times
Re: Shell V-Power kontra OK oktan 100
Så vidt jeg læste var det kun en test med oktan 100 fra OK's side. Forstår egentlig godt de har valgt at teste i et afgrænset område med mange tankstationer "tættere", for at holde udgiften nede hvis det blev et flop, i stedet for at skulle køre det til alle provinstankene også under testfasen. Ærgrer mig da også lidt over de lokale ikke har det, men så må man jo forbi Solrød og prøve en dag.
Vil da opfordre folk til at støtte op om OK's initiativ også selvom Shell nu også kommer. Shell har vel håbet at ved at skifte nu under introduktionen fra OK, så kunne man måske hive tæppet væk under dem, så de ikke nåede at få faste kunder.
Man kan vel forestille sig at lidt konkurrence nok gavner prisniveauet på oktan 100. Shell har jo tidligere haft eneret på højeste 98-99 så har jo selv kunne sætte en pris som ikke kunne sammenlignes.
Vil da opfordre folk til at støtte op om OK's initiativ også selvom Shell nu også kommer. Shell har vel håbet at ved at skifte nu under introduktionen fra OK, så kunne man måske hive tæppet væk under dem, så de ikke nåede at få faste kunder.
Man kan vel forestille sig at lidt konkurrence nok gavner prisniveauet på oktan 100. Shell har jo tidligere haft eneret på højeste 98-99 så har jo selv kunne sætte en pris som ikke kunne sammenlignes.
- Mads H
- Nyt medlem
- Indlæg: 311
- Tilmeldt: 15. mar 2015, 21:46
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Tjæreborg
- Has thanked: 48 times
- Been thanked: 65 times
Re: Shell V-Power kontra OK oktan 100
92 oktan er kun til at tænde bål med.. jeg ville ikke engang hælde det lort på en plæneklipper. Det er utroligt man stadig kan købe det.
2017 Golf 7 SV 1.4TSI DSG7 R-Line+
1993 Corrado VR6
1993 Corrado VR6
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 73
- Tilmeldt: 8. mar 2016, 21:59
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 7 times
Re: Shell V-Power kontra OK oktan 100
Njaa, husk at størstedelen af bilerne i USA kører på Regular, som er 87 oktan.
EDIT: Det fik mig til at læse lidt op på forskellen mellem US og EU benzin, og det er fra forskellige standarder. Oktan 87 i USA svarer nogenlunde til 92 i EU.
2018 VW Polo GTI 2.0 DSG
2017 Skoda Octavia Combi Style 1.0 DSG
2017 Skoda Octavia Combi Style 1.0 DSG
- Mads H
- Nyt medlem
- Indlæg: 311
- Tilmeldt: 15. mar 2015, 21:46
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Tjæreborg
- Has thanked: 48 times
- Been thanked: 65 times
Re: Shell V-Power kontra OK oktan 100
Forbrugere køber ofte det billigste alternativ, det betyder ikke det er det rigtige valg. Jeg tvivler på at nogen bilproducenter skriver i deres manual, at bilen skal køre på 87 (92) oktan.
2017 Golf 7 SV 1.4TSI DSG7 R-Line+
1993 Corrado VR6
1993 Corrado VR6
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 351
- Tilmeldt: 6. mar 2017, 08:27
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 35 times
- Been thanked: 39 times
Re: Shell V-Power kontra OK oktan 100
Det gjorde I sin tid både Mazda og Suzuki at man som minimum skal tanke oktan 91.Mads H skrev: ↑24. aug 2018, 07:50Forbrugere køber ofte det billigste alternativ, det betyder ikke det er det rigtige valg. Jeg tvivler på at nogen bilproducenter skriver i deres manual, at bilen skal køre på 87 (92) oktan.
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1626
- Tilmeldt: 19. aug 2008, 12:37
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Holte
- Has thanked: 143 times
- Been thanked: 201 times
Re: Shell V-Power kontra OK oktan 100
Shell kommer nu med oktan 100 - https://finans.dk/privatokonomi/ECE1082 ... ef=forside
Mvh Peter
Octavia III, 1.4, Combi, Elegance, DSG, Columbus, front assist og dynamisk fartpilot (super fed), VW UP, 60 HK, Move UP med navi m.v., konebil.
Tidligere biler: Octavia II, 2.0 FSI, Elegance, Octavia I, 1.8, SLX, Combi, Octavia I, 1.8 SLX h/b, Nissan Micra, Princes (fed bil).
På vej: Fisker Ocean Ultra eller Q4 og Pear - alle bestilt.
Octavia III, 1.4, Combi, Elegance, DSG, Columbus, front assist og dynamisk fartpilot (super fed), VW UP, 60 HK, Move UP med navi m.v., konebil.
Tidligere biler: Octavia II, 2.0 FSI, Elegance, Octavia I, 1.8, SLX, Combi, Octavia I, 1.8 SLX h/b, Nissan Micra, Princes (fed bil).
På vej: Fisker Ocean Ultra eller Q4 og Pear - alle bestilt.
- Ztrejfer
- Medlem
- Indlæg: 943
- Tilmeldt: 20. apr 2015, 12:35
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 253 times
- Been thanked: 79 times
Re: Shell V-Power kontra OK oktan 100
Tak for link til ovenstående artikel om oktan 100 hos Shell.
I artiklen står der flg.:
”...for de fleste bilejere er der ingen fordele ved den nye type benzin, da deres biler ikke kan udnytte den ekstra energi i benzinen.
»En større gruppe bilister behøver det ikke, men kan med 100 oktan få lidt højere ydelse,« siger seniortekniker i FDM's rådgivning, Jørgen Jørgensen, til FDM.”
To lidt modstridende udsagn - måske? Never mind, jeg går ud fra, at de biler, der bedst kan udnytte benzin med oktan 100, har motorer med turbo på. Er det korrekt forstået?
I artiklen står der flg.:
”...for de fleste bilejere er der ingen fordele ved den nye type benzin, da deres biler ikke kan udnytte den ekstra energi i benzinen.
»En større gruppe bilister behøver det ikke, men kan med 100 oktan få lidt højere ydelse,« siger seniortekniker i FDM's rådgivning, Jørgen Jørgensen, til FDM.”
To lidt modstridende udsagn - måske? Never mind, jeg går ud fra, at de biler, der bedst kan udnytte benzin med oktan 100, har motorer med turbo på. Er det korrekt forstået?
Audi A3
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3524
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:16
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 117 times
- Been thanked: 116 times
Re: Shell V-Power kontra OK oktan 100
Turboer af en vis størrelse ja
Mvh.
Flemming
.........................................................................................................................................
2020 Skoda Kamiq Style 1.5 tsi act dsg
Konebil: 2001 VW Lupo 1.4 16V aut.
Svigersøn: 2020 Skoda Scala Style 1,5 tsi act dsg
Datter: (pt. gjort arveløs): 2022 Kia Ceed Stationcar
Flemming
.........................................................................................................................................
2020 Skoda Kamiq Style 1.5 tsi act dsg
Konebil: 2001 VW Lupo 1.4 16V aut.
Svigersøn: 2020 Skoda Scala Style 1,5 tsi act dsg
Datter: (pt. gjort arveløs): 2022 Kia Ceed Stationcar
- jencka
- Medlem
- Indlæg: 793
- Tilmeldt: 1. maj 2017, 16:42
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 154 times
- Been thanked: 120 times
Re: Shell V-Power kontra OK oktan 100
Og så en uddybning for ignoranten her please:
Hvor stor turbo?
/motortype?
Hvor stor turbo?
/motortype?
Octavia combi Style pre facelift 2017 1,0 TSI DSG
Intet ekstraudstyr der er værd at nævne
Intet ekstraudstyr der er værd at nævne
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3524
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:16
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 117 times
- Been thanked: 116 times
Re: Shell V-Power kontra OK oktan 100
I min bog, så er det minimum en K04 i en 2.0
Der kan nok også være andre, der mener noget andet
Mvh.
Flemming
.........................................................................................................................................
2020 Skoda Kamiq Style 1.5 tsi act dsg
Konebil: 2001 VW Lupo 1.4 16V aut.
Svigersøn: 2020 Skoda Scala Style 1,5 tsi act dsg
Datter: (pt. gjort arveløs): 2022 Kia Ceed Stationcar
Flemming
.........................................................................................................................................
2020 Skoda Kamiq Style 1.5 tsi act dsg
Konebil: 2001 VW Lupo 1.4 16V aut.
Svigersøn: 2020 Skoda Scala Style 1,5 tsi act dsg
Datter: (pt. gjort arveløs): 2022 Kia Ceed Stationcar
- Passatg 3c
- Medlem
- Indlæg: 1398
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 08:31
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Fredericia
- Has thanked: 421 times
- Been thanked: 250 times
Re: Shell V-Power kontra OK oktan 100
VAGs i huset lige nu:
Audi A4 B6 Cabriolet, Model 2003, gens. forbrug ca. 10 km/l (sommer/vinter)
Audi E-tron 50, Model 2020, gens. forbrug 238/285 Wh/km (sommer/vinter)
Audi A4 B6 Cabriolet, Model 2003, gens. forbrug ca. 10 km/l (sommer/vinter)
Audi E-tron 50, Model 2020, gens. forbrug 238/285 Wh/km (sommer/vinter)
- donfetaful
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2061
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:58
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 494 times
- Been thanked: 252 times
Re: Shell V-Power kontra OK oktan 100
Har lige tanket begge biler. På standeren bliver man bonnet for fuld pris på v-power, de fratrækker først på fakturaen. Tanker nok 95 igen fremover
Kør og vær glad 🛻
-
- Medlem
- Indlæg: 557
- Tilmeldt: 26. okt 2009, 14:37
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 24 times
- Been thanked: 74 times
Re: Shell V-Power kontra OK oktan 100
Gad godt vide om jeg har misforstået noget - eller diverse journalister har misforstået noget?
Jeg mener at have læst mig til, at alt benzin har samme energiindhold! Oktantallet fortæller udelukkende noget om benzinens evne til at modstå tændingsbankning (selvantændelse under højt tryk - som diesel). Dvs at en given bil der kan køre på oktan 92-95 intet får ud af at tanke oktan 100. Hvis man derimod øger en motors kompression (planslibning af topstykke og/eller turbo) så kan det være nødvendigt med højt oktantal for at undgå tændingsbankning. Det er klart at hvis man øger motorens kompression så får man flere hk ud, men det er jo ikke oktantallets skyld, eller?
Jeg mener at have læst mig til, at alt benzin har samme energiindhold! Oktantallet fortæller udelukkende noget om benzinens evne til at modstå tændingsbankning (selvantændelse under højt tryk - som diesel). Dvs at en given bil der kan køre på oktan 92-95 intet får ud af at tanke oktan 100. Hvis man derimod øger en motors kompression (planslibning af topstykke og/eller turbo) så kan det være nødvendigt med højt oktantal for at undgå tændingsbankning. Det er klart at hvis man øger motorens kompression så får man flere hk ud, men det er jo ikke oktantallets skyld, eller?
Tesla Model Y LR
Volvo EX30 SR
Triumph Tiger 900 GT PRO (bliver snart sat til salg)
Honda NC 750 XAD (sat til salg)
Volvo EX30 SR
Triumph Tiger 900 GT PRO (bliver snart sat til salg)
Honda NC 750 XAD (sat til salg)
-
- Medlem
- Indlæg: 681
- Tilmeldt: 29. nov 2013, 08:25
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Esbjerg - DK
- Has thanked: 155 times
- Been thanked: 114 times
Re: Shell V-Power kontra OK oktan 100
Jeg tvivler på at der er den store forskel for de fleste biler - og havde der været ville benzinfabrikanterne nok også være mere udtalte og konkrete i deres bevisførelse. Når det så er sagt så synes jeg selv at min opfører sig anderledes med V-Power end med alm. 95 fra nærmeste Bonus/OK tank. Om det er noget underbevidst eller om det er 10.000 andre fakturere der spiller ind så synes jeg også at den går længere på literen med V-Power....
Det der irriterer mig er alt den mumbo-jumbo der er omkring oktan tal, fx så er samme motor som ligger i min pre-facelift opgivet til at skulle køre på 98 oktan, men en ny front og andre lygter gjorde åbenbart udslaget til at den godt kunne tygge 95 oktan.... det er sgu da lidt sjovt
Når det så er sagt så er 2,2% da i grunden meget pænt kun for brændstof...
Det der irriterer mig er alt den mumbo-jumbo der er omkring oktan tal, fx så er samme motor som ligger i min pre-facelift opgivet til at skulle køre på 98 oktan, men en ny front og andre lygter gjorde åbenbart udslaget til at den godt kunne tygge 95 oktan.... det er sgu da lidt sjovt
Når det så er sagt så er 2,2% da i grunden meget pænt kun for brændstof...
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2764
- Tilmeldt: 28. apr 2014, 19:27
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 501 times
Re: Shell V-Power kontra OK oktan 100
Det er sådan set rigtigt nok det du skriver. Grunden til man kan opnå højere ydelse ved højoktan fuel, er netop at du kan komprimere luft og brændstof mere = der kan være mere af det, som igen er ligmed højere indhold af energi i cylinderen, som til sidst ender med højere effekt fra motoren.JSA skrev: ↑24. aug 2018, 20:30Gad godt vide om jeg har misforstået noget - eller diverse journalister har misforstået noget?
Jeg mener at have læst mig til, at alt benzin har samme energiindhold! Oktantallet fortæller udelukkende noget om benzinens evne til at modstå tændingsbankning (selvantændelse under højt tryk - som diesel). Dvs at en given bil der kan køre på oktan 92-95 intet får ud af at tanke oktan 100. Hvis man derimod øger en motors kompression (planslibning af topstykke og/eller turbo) så kan det være nødvendigt med højt oktantal for at undgå tændingsbankning. Det er klart at hvis man øger motorens kompression så får man flere hk ud, men det er jo ikke oktantallets skyld, eller?
Det kræver dog, at motoren er optimeret til det - man får intet ud af at hælde det på en bil, hvis motorstyring er programmeret til at køre f.eks 95 oktan