Shell V-Power kontra OK oktan 100

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Brugeravatar
Ztrejfer
Medlem
Indlæg: 943
Tilmeldt: 20. apr 2015, 12:35
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 253 times
Been thanked: 79 times

Re: Shell V-Power kontra OK oktan 100

Indlæg af Ztrejfer » 25. aug 2018, 12:59

magre skrev:
25. aug 2018, 11:44
Når det så er sagt så synes jeg selv at min opfører sig anderledes med V-Power end med alm. 95 fra nærmeste Bonus/OK tank. Om det er noget underbevidst eller om det er 10.000 andre fakturere der spiller ind så synes jeg også at den går længere på literen med V-Power...
Har præcis den samme oplevelse, kunne aldrig finde på at gå tilbage til oktan 95 igen. Forskellen er som mellem sløv og livlig i min 1.4 TFSI 150HK, og det gør det simpelthen sjovere at have bil at have et højt oktantal i tanken.

Hvad tekniske analyser og fakta angår, som hævder at der ingen forskel er, så er dertil kun at sige, at den slags avanceret hokuspokus åbenbart ikke kan fange alting.
Audi A3

magre
Medlem
Indlæg: 681
Tilmeldt: 29. nov 2013, 08:25
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Esbjerg - DK
Has thanked: 155 times
Been thanked: 114 times

Re: Shell V-Power kontra OK oktan 100

Indlæg af magre » 25. aug 2018, 13:08

Nicklossi skrev:
25. aug 2018, 12:19
Grunden til man kan opnå højere ydelse ved højoktan fuel, er netop at du kan komprimere luft og brændstof mere = der kan være mere af det, som igen er ligmed højere indhold af energi i cylinderen, som til sidst ender med højere effekt fra motoren.

Det kræver dog, at motoren er optimeret til det - man får intet ud af at hælde det på en bil, hvis motorstyring er programmeret til at køre f.eks 95 oktan :)
Det du nævner der har jo intet med motorstyring at gøre - kompressionsforholdet er ikke justerbart. Hvis man designer en motor efter fx. 98 oktan kan motorstyringen justere på tændingstidspunktet således at det er motoren selv nedregulerer sig til at kunne køre på 95 oktan. Det gøres med en banke sensor som opfatter tændingsbanken, hvilket er for tidlig antændelse af benzin.

Er motoren designet til 95 oktan kan en motorstyring intet gøre for at udnytte et højere oktantal.
Tesla Model Y Performance, kongeblå :mrgreen:
[Afleveret] Opel Crossland :?
[Solgt] Skoda Superb Combi Elegance 3.6 FSI V6 4x4 DSG 3T Billede
[Solgt] Skoda Octavia Combi Elegance 2.0 TDI DSG 1Z Billede

Nicklossi
Aktiv medlem
Indlæg: 2735
Tilmeldt: 28. apr 2014, 19:27
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 26 times
Been thanked: 498 times

Re: Shell V-Power kontra OK oktan 100

Indlæg af Nicklossi » 25. aug 2018, 13:15

magre skrev:
25. aug 2018, 13:08
Nicklossi skrev:
25. aug 2018, 12:19
Grunden til man kan opnå højere ydelse ved højoktan fuel, er netop at du kan komprimere luft og brændstof mere = der kan være mere af det, som igen er ligmed højere indhold af energi i cylinderen, som til sidst ender med højere effekt fra motoren.

Det kræver dog, at motoren er optimeret til det - man får intet ud af at hælde det på en bil, hvis motorstyring er programmeret til at køre f.eks 95 oktan :)
Det du nævner der har jo intet med motorstyring at gøre - kompressionsforholdet er ikke justerbart. Hvis man designer en motor efter fx. 98 oktan kan motorstyringen justere på tændingstidspunktet således at det er motoren selv nedregulerer sig til at kunne køre på 95 oktan. Det gøres med en banke sensor som opfatter tændingsbanken, hvilket er for tidlig antændelse af benzin.

Er motoren designet til 95 oktan kan en motorstyring intet gøre for at udnytte et højere oktantal.
Det jeg mente med motorstyringen er, at du kan hæve ladetrykket, have senere tænding (højere kompression før antænding) og sådanne små ting, som du kan lave om på, hvis du kører højere oktan.

Brugeravatar
Tor Morrison
Medlem
Indlæg: 998
Tilmeldt: 8. feb 2010, 22:51
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 152 times

Re: Shell V-Power kontra OK oktan 100

Indlæg af Tor Morrison » 25. aug 2018, 16:04

Nicklossi skrev:
25. aug 2018, 13:15
magre skrev:
25. aug 2018, 13:08
Nicklossi skrev:
25. aug 2018, 12:19
Grunden til man kan opnå højere ydelse ved højoktan fuel, er netop at du kan komprimere luft og brændstof mere = der kan være mere af det, som igen er ligmed højere indhold af energi i cylinderen, som til sidst ender med højere effekt fra motoren.

Det kræver dog, at motoren er optimeret til det - man får intet ud af at hælde det på en bil, hvis motorstyring er programmeret til at køre f.eks 95 oktan :)
Det du nævner der har jo intet med motorstyring at gøre - kompressionsforholdet er ikke justerbart. Hvis man designer en motor efter fx. 98 oktan kan motorstyringen justere på tændingstidspunktet således at det er motoren selv nedregulerer sig til at kunne køre på 95 oktan. Det gøres med en banke sensor som opfatter tændingsbanken, hvilket er for tidlig antændelse af benzin.

Er motoren designet til 95 oktan kan en motorstyring intet gøre for at udnytte et højere oktantal.
Det jeg mente med motorstyringen er, at du kan hæve ladetrykket, have senere tænding (højere kompression før antænding) og sådanne små ting, som du kan lave om på, hvis du kører højere oktan.
Højere oktan gør at man kan køre med tidligere tænding for at få mere effekt, ikke senere tænding.
Audi RS3 2016 med TTE500 turbo

Nicklossi
Aktiv medlem
Indlæg: 2735
Tilmeldt: 28. apr 2014, 19:27
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 26 times
Been thanked: 498 times

Re: Shell V-Power kontra OK oktan 100

Indlæg af Nicklossi » 25. aug 2018, 16:32

Tor Morrison skrev:
25. aug 2018, 16:04
Nicklossi skrev:
25. aug 2018, 13:15
magre skrev:
25. aug 2018, 13:08


Det du nævner der har jo intet med motorstyring at gøre - kompressionsforholdet er ikke justerbart. Hvis man designer en motor efter fx. 98 oktan kan motorstyringen justere på tændingstidspunktet således at det er motoren selv nedregulerer sig til at kunne køre på 95 oktan. Det gøres med en banke sensor som opfatter tændingsbanken, hvilket er for tidlig antændelse af benzin.

Er motoren designet til 95 oktan kan en motorstyring intet gøre for at udnytte et højere oktantal.
Det jeg mente med motorstyringen er, at du kan hæve ladetrykket, have senere tænding (højere kompression før antænding) og sådanne små ting, som du kan lave om på, hvis du kører højere oktan.
Højere oktan gør at man kan køre med tidligere tænding for at få mere effekt, ikke senere tænding.
Tidligere tænding er da lig med lavere kompression, inden tændingen?

Brugeravatar
Ztrejfer
Medlem
Indlæg: 943
Tilmeldt: 20. apr 2015, 12:35
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 253 times
Been thanked: 79 times

Re: Shell V-Power kontra OK oktan 100

Indlæg af Ztrejfer » 25. aug 2018, 17:00

Nærmer vi os religiøse tilstande her? ;)
These users thanked the author Ztrejfer for the post (total 2):
Passatg 3cDanielB12
Audi A3

Brugeravatar
Tor Morrison
Medlem
Indlæg: 998
Tilmeldt: 8. feb 2010, 22:51
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 152 times

Re: Shell V-Power kontra OK oktan 100

Indlæg af Tor Morrison » 25. aug 2018, 17:05

Nicklossi skrev:
25. aug 2018, 16:32
Tor Morrison skrev:
25. aug 2018, 16:04
Nicklossi skrev:
25. aug 2018, 13:15


Det jeg mente med motorstyringen er, at du kan hæve ladetrykket, have senere tænding (højere kompression før antænding) og sådanne små ting, som du kan lave om på, hvis du kører højere oktan.
Højere oktan gør at man kan køre med tidligere tænding for at få mere effekt, ikke senere tænding.
Tidligere tænding er da lig med lavere kompression, inden tændingen?
Prøv at google "ignition timing". Der er masser af artikler og video om det. "Advance timing" = tidligere tænding, giver mere effekt.
Audi RS3 2016 med TTE500 turbo

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4931
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4410 times
Been thanked: 1944 times
Kontakt:

Re: Shell V-Power kontra OK oktan 100

Indlæg af DanielB12 » 26. aug 2018, 13:09

Tankede en tankfuld her da prisen var god i vores Polo 1,4 150 HK, og synes ikke jeg kan mærke forskel. Er ikke sikker på hvor stor tanken er, fik tanket 47 liter, og der var 0 km tilbage iflg MFA inden tankning. Ved ikke om det så er blevet udvandet med den rest 95 der var tilbage.

Uanset hvad, her efter 50 km kan jeg ikke rigtig mærke nogen forskel.. kæresten kan heller ikke. Har kørt både by, landevej og motorvej.

Det koster rundt regner 2.000-2.400 kr om året ekstra at skulle tanke V-Power, og det ville jeg på ingen måde retfærdiggøre. Tanker Shell 95 normalt..

Min far synes dog der en mærkbar, positiv, forskel i bankelydene på hans C220d når han tanker V-Power Diesel, så der har de måske fat i noget.
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
vandhunden
Medlem
Indlæg: 1338
Tilmeldt: 25. maj 2010, 11:39
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 46 times
Been thanked: 138 times

Re: Shell V-Power kontra OK oktan 100

Indlæg af vandhunden » 26. aug 2018, 13:44

Hvad koster OK oktan 100 på Sjælland?

Sidste gang jeg tankede Shell V power i Sønderborg på motorcyklen betalte jeg 12,52 kr. per liter.
Senest rettet af vandhunden 26. aug 2018, 15:09, rettet i alt 1 gang.
Nuværende køretøjer: VW Passat 2,0 TDI BMT Variant 190 HK DSG6 & Honda 1100 CBR BlackBird

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4931
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4410 times
Been thanked: 1944 times
Kontakt:

Re: Shell V-Power kontra OK oktan 100

Indlæg af DanielB12 » 26. aug 2018, 15:05

vandhunden skrev:Hbad koster OK oktan 100 på Sjælland?

Sidste gang jeg tankede Shell V power i Sønderborg på motorcyklen betalte jeg 12,52 kr. per liter.
Omkring 80-90 øre ekstra ifht oktan 95, så vidt jeg lige husker
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

hanstosti
Helt nyt medlem
Indlæg: 73
Tilmeldt: 8. mar 2016, 21:59
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 7 times

Re: Shell V-Power kontra OK oktan 100

Indlæg af hanstosti » 26. aug 2018, 16:18

Oktan 100 koster 1,22 kr. mere pr. liter ift. Oktan 95 hos Shell.
These users thanked the author hanstosti for the post:
DanielB12
2018 VW Polo GTI 2.0 DSG
2017 Skoda Octavia Combi Style 1.0 DSG

Brugeravatar
Don Karnage
Medlem
Indlæg: 1319
Tilmeldt: 2. jan 2011, 21:42
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Tune (Greve)
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Shell V-Power kontra OK oktan 100

Indlæg af Don Karnage » 26. aug 2018, 17:02

magre skrev:
25. aug 2018, 13:08
Nicklossi skrev:
25. aug 2018, 12:19
Grunden til man kan opnå højere ydelse ved højoktan fuel, er netop at du kan komprimere luft og brændstof mere = der kan være mere af det, som igen er ligmed højere indhold af energi i cylinderen, som til sidst ender med højere effekt fra motoren.

Det kræver dog, at motoren er optimeret til det - man får intet ud af at hælde det på en bil, hvis motorstyring er programmeret til at køre f.eks 95 oktan :)
Det du nævner der har jo intet med motorstyring at gøre - kompressionsforholdet er ikke justerbart. Hvis man designer en motor efter fx. 98 oktan kan motorstyringen justere på tændingstidspunktet således at det er motoren selv nedregulerer sig til at kunne køre på 95 oktan. Det gøres med en banke sensor som opfatter tændingsbanken, hvilket er for tidlig antændelse af benzin.

Er motoren designet til 95 oktan kan en motorstyring intet gøre for at udnytte et højere oktantal.
Det er direkte forkert. Det er jo netop derfor men optimere motorstyringen. Du kan tage hvilken som helst bil der er værd at tune på og gøre netop dette.
Audi RS3 8V 2018 Stage 3

Tidligere biler:
Seat Leon 1P 2.0 TFSI Sport-Up
Revo Stage 2+ 293 hk, 436 nm [Tidligere setup]
APR Stage 3, i omegnen af 370 hk, 500 nm.

magre
Medlem
Indlæg: 681
Tilmeldt: 29. nov 2013, 08:25
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Esbjerg - DK
Has thanked: 155 times
Been thanked: 114 times

Re: Shell V-Power kontra OK oktan 100

Indlæg af magre » 26. aug 2018, 19:09

Lasse O skrev:
26. aug 2018, 17:02
magre skrev:
25. aug 2018, 13:08
Er motoren designet til 95 oktan kan en motorstyring intet gøre for at udnytte et højere oktantal.
Det er direkte forkert. Det er jo netop derfor men optimere motorstyringen. Du kan tage hvilken som helst bil der er værd at tune på og gøre netop dette.
Nope! Det er (desværre) sandheden, omend jeg udelod at forklare det for en trykladet (turbo el. kompressor) motor.

Oktan tallet siger intet omkring energi indhold i benzinen, det er et index tal for hvor meget kompression benzinen kan tåle før den antænder ukontrolleret. Hvis en motors kompression, hvilket ikke er justerbart vha. motorstyringen, er designet til at kunne køre på oktan 95 så får man ingen fordel ud af at tanke oktan 100. Sådan er det for en NA motor, dvs. ikke-trykladet.

Når man blander trykladning ind i det, så ændrer det sig lidt idet luft-benzin blandingen nu er tryksat når den kommer ind i cylinderen og bliver komprimeret. Hvis trykladningen vha. motorstyringen hæves vil den totale kompression selvfølgelig kunne hæves hvorved en fordel kan opstå.
Tesla Model Y Performance, kongeblå :mrgreen:
[Afleveret] Opel Crossland :?
[Solgt] Skoda Superb Combi Elegance 3.6 FSI V6 4x4 DSG 3T Billede
[Solgt] Skoda Octavia Combi Elegance 2.0 TDI DSG 1Z Billede

Brugeravatar
Don Karnage
Medlem
Indlæg: 1319
Tilmeldt: 2. jan 2011, 21:42
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Tune (Greve)
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Shell V-Power kontra OK oktan 100

Indlæg af Don Karnage » 26. aug 2018, 19:25

magre skrev:
26. aug 2018, 19:09
Lasse O skrev:
26. aug 2018, 17:02
magre skrev:
25. aug 2018, 13:08
Er motoren designet til 95 oktan kan en motorstyring intet gøre for at udnytte et højere oktantal.
Det er direkte forkert. Det er jo netop derfor men optimere motorstyringen. Du kan tage hvilken som helst bil der er værd at tune på og gøre netop dette.
Nope! Det er (desværre) sandheden, omend jeg udelod at forklare det for en trykladet (turbo el. kompressor) motor.

Oktan tallet siger intet omkring energi indhold i benzinen, det er et index tal for hvor meget kompression benzinen kan tåle før den antænder ukontrolleret. Hvis en motors kompression, hvilket ikke er justerbart vha. motorstyringen, er designet til at kunne køre på oktan 95 så får man ingen fordel ud af at tanke oktan 100. Sådan er det for en NA motor, dvs. ikke-trykladet.

Når man blander trykladning ind i det, så ændrer det sig lidt idet luft-benzin blandingen nu er tryksat når den kommer ind i cylinderen og bliver komprimeret. Hvis trykladningen vha. motorstyringen hæves vil den totale kompression selvfølgelig kunne hæves hvorved en fordel kan opstå.
Det er stadig ikke helt korrekt. Hvis vi frasorterer NA motorere, hvilket netop ikke får gavn af højere oktan, og ikke ændre turbotryk, så har du stadig tænding du kan justere. Jo højere oktan, jo potentielt senere tænding. Senere tænding = mere kompression = mere effekt, ret firkantet fortalt. Dvs smider du højere oktan på en turbo bil, kan du hive mere effekt ud, omend i hvert fald få en mere aggressiv motor, blot ved at justere tænding.
These users thanked the author Don Karnage for the post:
DanielB12
Audi RS3 8V 2018 Stage 3

Tidligere biler:
Seat Leon 1P 2.0 TFSI Sport-Up
Revo Stage 2+ 293 hk, 436 nm [Tidligere setup]
APR Stage 3, i omegnen af 370 hk, 500 nm.

magre
Medlem
Indlæg: 681
Tilmeldt: 29. nov 2013, 08:25
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Esbjerg - DK
Has thanked: 155 times
Been thanked: 114 times

Re: Shell V-Power kontra OK oktan 100

Indlæg af magre » 26. aug 2018, 21:43

Lasse O skrev:
26. aug 2018, 19:25
Det er stadig ikke helt korrekt. Hvis vi frasorterer NA motorere, hvilket netop ikke får gavn af højere oktan, og ikke ændre turbotryk, så har du stadig tænding du kan justere. Jo højere oktan, jo potentielt senere tænding. Senere tænding = mere kompression = mere effekt, ret firkantet fortalt. Dvs smider du højere oktan på en turbo bil, kan du hive mere effekt ud, omend i hvert fald få en mere aggressiv motor, blot ved at justere tænding.
Du har fået det omvendt ind - motorens fysiske design parametre definerer oktanbehovet, det er faktorer så som cylinderens fyldning, gassernes hastighed, kompressionsforhold osv. der alt sammen er med til at fastsætte hvor høj en oktan motoren optimalt set kræver. Ved at bruge sensorer der fx måler tændingsbanken kan motorstyringen så sænke det behov ved at antænde luft-benzin blandingen kontrolleret/tidligere således at motoren stadig kan køre på fx 95 oktan selv om den så mister ydelse. Det er for så vidt gældende for både NA og trykladede motorer.

Typisk så er 95 oktan god for kompression op til omkring 10:1 hvorefter der så skal højere oktan til men forskellige nyere teknikker som fx Mazda med deres SkyActiv motor kan stadig køre på 95 oktan selv om de har et kompressionsforhold på 14:1. Det gøres ved at benzinen først sprøjtes ind under tryk lige før tændingstidspunktet således at det faktisk kun er luften der er blevet komprimeret. (Og varmet op)
These users thanked the author magre for the post:
Ztrejfer
Tesla Model Y Performance, kongeblå :mrgreen:
[Afleveret] Opel Crossland :?
[Solgt] Skoda Superb Combi Elegance 3.6 FSI V6 4x4 DSG 3T Billede
[Solgt] Skoda Octavia Combi Elegance 2.0 TDI DSG 1Z Billede

Brugeravatar
Don Karnage
Medlem
Indlæg: 1319
Tilmeldt: 2. jan 2011, 21:42
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Tune (Greve)
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Shell V-Power kontra OK oktan 100

Indlæg af Don Karnage » 26. aug 2018, 22:41

magre skrev:
26. aug 2018, 21:43
Lasse O skrev:
26. aug 2018, 19:25
Det er stadig ikke helt korrekt. Hvis vi frasorterer NA motorere, hvilket netop ikke får gavn af højere oktan, og ikke ændre turbotryk, så har du stadig tænding du kan justere. Jo højere oktan, jo potentielt senere tænding. Senere tænding = mere kompression = mere effekt, ret firkantet fortalt. Dvs smider du højere oktan på en turbo bil, kan du hive mere effekt ud, omend i hvert fald få en mere aggressiv motor, blot ved at justere tænding.
Du har fået det omvendt ind - motorens fysiske design parametre definerer oktanbehovet, det er faktorer så som cylinderens fyldning, gassernes hastighed, kompressionsforhold osv. der alt sammen er med til at fastsætte hvor høj en oktan motoren optimalt set kræver. Ved at bruge sensorer der fx måler tændingsbanken kan motorstyringen så sænke det behov ved at antænde luft-benzin blandingen kontrolleret/tidligere således at motoren stadig kan køre på fx 95 oktan selv om den så mister ydelse. Det er for så vidt gældende for både NA og trykladede motorer.

Typisk så er 95 oktan god for kompression op til omkring 10:1 hvorefter der så skal højere oktan til men forskellige nyere teknikker som fx Mazda med deres SkyActiv motor kan stadig køre på 95 oktan selv om de har et kompressionsforhold på 14:1. Det gøres ved at benzinen først sprøjtes ind under tryk lige før tændingstidspunktet således at det faktisk kun er luften der er blevet komprimeret. (Og varmet op)
Så det du effektivt siger er, at når nu motoren er bygget til 95 oktan, eller lignende, for at tilgodese de forskellige miljøer, hvilklet alle motore er, så er oktan tallet ligegyldigt?..... okay.. Jamen så vil jeg da rejse tilbage i tiden og fortælle mig selv at det at stille timing efter at køre hhv 95 og 99 oktan intet betyder, på trods af, at det gjorde det faktisk...
Audi RS3 8V 2018 Stage 3

Tidligere biler:
Seat Leon 1P 2.0 TFSI Sport-Up
Revo Stage 2+ 293 hk, 436 nm [Tidligere setup]
APR Stage 3, i omegnen af 370 hk, 500 nm.

Brugeravatar
Don Karnage
Medlem
Indlæg: 1319
Tilmeldt: 2. jan 2011, 21:42
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Tune (Greve)
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Shell V-Power kontra OK oktan 100

Indlæg af Don Karnage » 26. aug 2018, 22:43

Der er en ret specifik årsag til at de større tuningsfirmaer tilbyder programmer eller direkte mulighed for at indstille timing efter hvilket oktan man kører med, eller køre med WMI, som har lignende effekt... men de tager jo nok bare fejl :roll:
Audi RS3 8V 2018 Stage 3

Tidligere biler:
Seat Leon 1P 2.0 TFSI Sport-Up
Revo Stage 2+ 293 hk, 436 nm [Tidligere setup]
APR Stage 3, i omegnen af 370 hk, 500 nm.

Brugeravatar
Don Karnage
Medlem
Indlæg: 1319
Tilmeldt: 2. jan 2011, 21:42
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Tune (Greve)
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Shell V-Power kontra OK oktan 100

Indlæg af Don Karnage » 26. aug 2018, 22:48

Alt det du siger, er fuldstænding korrekt på en standard motor. Men det er fake news og Trump snak at sige at man ikke kan få mere effekt ud af en bil med højere oktan tal ved at stille timing.
Audi RS3 8V 2018 Stage 3

Tidligere biler:
Seat Leon 1P 2.0 TFSI Sport-Up
Revo Stage 2+ 293 hk, 436 nm [Tidligere setup]
APR Stage 3, i omegnen af 370 hk, 500 nm.

Brugeravatar
Ztrejfer
Medlem
Indlæg: 943
Tilmeldt: 20. apr 2015, 12:35
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 253 times
Been thanked: 79 times

Re: Shell V-Power kontra OK oktan 100

Indlæg af Ztrejfer » 26. aug 2018, 22:53

Nicklossi skrev:
25. aug 2018, 12:19
Grunden til man kan opnå højere ydelse ved højoktan fuel, er netop at du kan komprimere luft og brændstof mere = der kan være mere af det, som igen er ligmed højere indhold af energi i cylinderen, som til sidst ender med højere effekt fra motoren.

Det kræver dog, at motoren er optimeret til det - man får intet ud af at hælde det på en bil, hvis motorstyring er programmeret til at køre f.eks 95 oktan :)
Hmmm...så vidt jeg kan se i instruktionsbogen, er min Audi A3 sat til oktan 95. Alligevel får jeg tydeligvis et ekstra spark med V-Power på 99 oktan.

Er der tale om, at software/motorstyring/banke-sensor etc. er programmeret således, at motoren selv indstiller detaljer i forbrændingen ift. oktan-indholdet - dvs. fx yder mere ved højere oktantal pga. hele motorsystemet ændrer indstilling - på trods af en grundindstilling til 95 oktan?

Edit: ser nu, at dette faktisk er blevet besvaret af magre i indlæg højere oppe.
Senest rettet af Ztrejfer 26. aug 2018, 23:25, rettet i alt 1 gang.
Audi A3

Brugeravatar
Tor Morrison
Medlem
Indlæg: 998
Tilmeldt: 8. feb 2010, 22:51
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 152 times

Re: Shell V-Power kontra OK oktan 100

Indlæg af Tor Morrison » 26. aug 2018, 23:00

Lasse O skrev:
26. aug 2018, 19:25
magre skrev:
26. aug 2018, 19:09
Lasse O skrev:
26. aug 2018, 17:02


Det er direkte forkert. Det er jo netop derfor men optimere motorstyringen. Du kan tage hvilken som helst bil der er værd at tune på og gøre netop dette.
Nope! Det er (desværre) sandheden, omend jeg udelod at forklare det for en trykladet (turbo el. kompressor) motor.

Oktan tallet siger intet omkring energi indhold i benzinen, det er et index tal for hvor meget kompression benzinen kan tåle før den antænder ukontrolleret. Hvis en motors kompression, hvilket ikke er justerbart vha. motorstyringen, er designet til at kunne køre på oktan 95 så får man ingen fordel ud af at tanke oktan 100. Sådan er det for en NA motor, dvs. ikke-trykladet.

Når man blander trykladning ind i det, så ændrer det sig lidt idet luft-benzin blandingen nu er tryksat når den kommer ind i cylinderen og bliver komprimeret. Hvis trykladningen vha. motorstyringen hæves vil den totale kompression selvfølgelig kunne hæves hvorved en fordel kan opstå.
Det er stadig ikke helt korrekt. Hvis vi frasorterer NA motorere, hvilket netop ikke får gavn af højere oktan, og ikke ændre turbotryk, så har du stadig tænding du kan justere. Jo højere oktan, jo potentielt senere tænding. Senere tænding = mere kompression = mere effekt, ret firkantet fortalt. Dvs smider du højere oktan på en turbo bil, kan du hive mere effekt ud, omend i hvert fald få en mere aggressiv motor, blot ved at justere tænding.
Senere tændingen giver ikke mere effekt. Det gør tidligere. Her er en video der forklarer det simpelt....

These users thanked the author Tor Morrison for the post:
Ztrejfer
Audi RS3 2016 med TTE500 turbo

Brugeravatar
Don Karnage
Medlem
Indlæg: 1319
Tilmeldt: 2. jan 2011, 21:42
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Tune (Greve)
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Shell V-Power kontra OK oktan 100

Indlæg af Don Karnage » 26. aug 2018, 23:05

Det er muligt at jeg fik byttet om på det.

Men det er IKKE korrekt at du ikke kan få mere effekt med højere oktan tal. Jeg, og mange, mange... mange andre der kører Revo, APR osv roder med lige netop dette med hhv Revos SPS boks og APRs 95/99/højoktan programmer. Jeg er sådan set ligeglad emd hvor meget fint teori postulat man kan.... det virker :lol:
Audi RS3 8V 2018 Stage 3

Tidligere biler:
Seat Leon 1P 2.0 TFSI Sport-Up
Revo Stage 2+ 293 hk, 436 nm [Tidligere setup]
APR Stage 3, i omegnen af 370 hk, 500 nm.

Swan
Nyt medlem
Indlæg: 207
Tilmeldt: 12. maj 2009, 17:31
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 26 times
Been thanked: 22 times

Re: Shell V-Power kontra OK oktan 100

Indlæg af Swan » 27. aug 2018, 06:16

Prøvede en tankfuld af oktan 100 fra OK. Ingen forskel at mærke på en 1,5 TSI.

Nicklossi
Aktiv medlem
Indlæg: 2735
Tilmeldt: 28. apr 2014, 19:27
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 26 times
Been thanked: 498 times

Re: Shell V-Power kontra OK oktan 100

Indlæg af Nicklossi » 27. aug 2018, 08:19

Tor Morrison skrev:
26. aug 2018, 23:00
Lasse O skrev:
26. aug 2018, 19:25
magre skrev:
26. aug 2018, 19:09


Nope! Det er (desværre) sandheden, omend jeg udelod at forklare det for en trykladet (turbo el. kompressor) motor.

Oktan tallet siger intet omkring energi indhold i benzinen, det er et index tal for hvor meget kompression benzinen kan tåle før den antænder ukontrolleret. Hvis en motors kompression, hvilket ikke er justerbart vha. motorstyringen, er designet til at kunne køre på oktan 95 så får man ingen fordel ud af at tanke oktan 100. Sådan er det for en NA motor, dvs. ikke-trykladet.

Når man blander trykladning ind i det, så ændrer det sig lidt idet luft-benzin blandingen nu er tryksat når den kommer ind i cylinderen og bliver komprimeret. Hvis trykladningen vha. motorstyringen hæves vil den totale kompression selvfølgelig kunne hæves hvorved en fordel kan opstå.
Det er stadig ikke helt korrekt. Hvis vi frasorterer NA motorere, hvilket netop ikke får gavn af højere oktan, og ikke ændre turbotryk, så har du stadig tænding du kan justere. Jo højere oktan, jo potentielt senere tænding. Senere tænding = mere kompression = mere effekt, ret firkantet fortalt. Dvs smider du højere oktan på en turbo bil, kan du hive mere effekt ud, omend i hvert fald få en mere aggressiv motor, blot ved at justere tænding.
Senere tændingen giver ikke mere effekt. Det gør tidligere. Her er en video der forklarer det simpelt....

Det giver mening - men det giver vel kun mening i det omfang, at man gør det for at få sikret en fuldstændig/længere forbrænding, right? Kommer tændingen for langt frem, risikerer man tændingsbanken, tænker jeg.

peter w
Aktiv medlem
Indlæg: 1618
Tilmeldt: 19. aug 2008, 12:37
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Holte
Has thanked: 141 times
Been thanked: 199 times

Re: Shell V-Power kontra OK oktan 100

Indlæg af peter w » 27. aug 2018, 09:38

Jeg mærker heller ikke nogen forskel på 100 og 95 oktan i min Octavia 1.4 140 hk.
Mvh Peter
Octavia III, 1.4, Combi, Elegance, DSG, Columbus, front assist og dynamisk fartpilot (super fed), VW UP, 60 HK, Move UP med navi m.v., konebil.
Tidligere biler: Octavia II, 2.0 FSI, Elegance, Octavia I, 1.8, SLX, Combi, Octavia I, 1.8 SLX h/b, Nissan Micra, Princes (fed bil).
På vej: Fisker Ocean Ultra eller Q4 og Pear - alle bestilt.

Brugeravatar
Charlimike
Aktiv medlem
Indlæg: 3244
Tilmeldt: 2. jan 2013, 16:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Forum Chiptuning Danmark
Has thanked: 17 times
Been thanked: 210 times

Re: Shell V-Power kontra OK oktan 100

Indlæg af Charlimike » 27. aug 2018, 11:47

På nogen biler skal der køres ca. 2 tankfulde igennem før bilen er indstillet på højere oktan.
These users thanked the author Charlimike for the post:
DanielB12
2022 Mercedes C300 d 2,0 AMG Line stc.
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart ❤️

"A problem shared is a problem halved"

peter w
Aktiv medlem
Indlæg: 1618
Tilmeldt: 19. aug 2008, 12:37
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Holte
Has thanked: 141 times
Been thanked: 199 times

Re: Shell V-Power kontra OK oktan 100

Indlæg af peter w » 27. aug 2018, 12:32

Har gjort det til en vane at tanke v-power når vi kører på sommer- eller vinterferie. Mærker ikke nogen forskel. I hvert fald ingen forskel, der er helt tydelig.
Mvh Peter
Octavia III, 1.4, Combi, Elegance, DSG, Columbus, front assist og dynamisk fartpilot (super fed), VW UP, 60 HK, Move UP med navi m.v., konebil.
Tidligere biler: Octavia II, 2.0 FSI, Elegance, Octavia I, 1.8, SLX, Combi, Octavia I, 1.8 SLX h/b, Nissan Micra, Princes (fed bil).
På vej: Fisker Ocean Ultra eller Q4 og Pear - alle bestilt.

Brugeravatar
Don Karnage
Medlem
Indlæg: 1319
Tilmeldt: 2. jan 2011, 21:42
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Tune (Greve)
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Shell V-Power kontra OK oktan 100

Indlæg af Don Karnage » 27. aug 2018, 14:42

Gutter, husk nu, højere oktan betyder først rigtig noget når bilen KØRES IND TIL DET..

På en STANDARD bil giver det tæt på ingen ting, hvis noget overhovdet.
Audi RS3 8V 2018 Stage 3

Tidligere biler:
Seat Leon 1P 2.0 TFSI Sport-Up
Revo Stage 2+ 293 hk, 436 nm [Tidligere setup]
APR Stage 3, i omegnen af 370 hk, 500 nm.

Brugeravatar
Ztrejfer
Medlem
Indlæg: 943
Tilmeldt: 20. apr 2015, 12:35
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 253 times
Been thanked: 79 times

Re: Shell V-Power kontra OK oktan 100

Indlæg af Ztrejfer » 27. aug 2018, 15:21

Lasse O skrev:
27. aug 2018, 14:42
Gutter, husk nu, højere oktan betyder først rigtig noget når bilen KØRES IND TIL DET..
Og med KØRES IND TIL DET mener du, at man vedvarende kører på fx oktan 99, således at motorstyringen efterhånden forstår beskeden?
Audi A3

m power
Aktiv medlem
Indlæg: 1966
Tilmeldt: 13. nov 2009, 20:10
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 14 times
Been thanked: 29 times

Re: Shell V-Power kontra OK oktan 100

Indlæg af m power » 27. aug 2018, 16:02

Nej den skal optimeres i ecu = tuning 😉

Brugeravatar
Ztrejfer
Medlem
Indlæg: 943
Tilmeldt: 20. apr 2015, 12:35
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 253 times
Been thanked: 79 times

Re: Shell V-Power kontra OK oktan 100

Indlæg af Ztrejfer » 27. aug 2018, 16:29

Interessant. Så må undertegnedes vogn altså have en eller anden form for indbygget auto-ecu Light ;)
Audi A3

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"