Værdi af Euro 5 vs 6 diesel bil

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
stadil
Medlem
Indlæg: 789
Tilmeldt: 8. jul 2008, 18:57
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 261 times
Been thanked: 118 times

Værdi af Euro 5 vs 6 diesel bil

Indlæg af stadil » 9. aug 2018, 20:09

Er det plausibelt at tro Euro 5 biler har risiko for et større værditab end Euro 6? Tænker primært større SUV ala Q7.. tænker på ejerskab i 2-4 år..

Brugeravatar
Tommy
Medlem
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:10
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 17 times
Been thanked: 46 times

Re: Værdi af Euro 5 vs 6 diesel bil

Indlæg af Tommy » 9. aug 2018, 20:29

Tror ikke der er en direkte sammenhæng mellem EU klasse og værditab, men feks en diesel der koster 10-12.000 i ejerafgift bliver sværere at sælge end én der koster 5-6.000,- så forbruget har indflydelse på gensalg.

Ifht diesel-gate har bilerne taget det store værditab nu, og jeg tror priserne er ved at stabilisere sig igen...
alt kan lade sig gøre... det er blot et spørgsmål om tid og penge
25 x vagcars and counting....

Brugeravatar
Realtor
Aktiv medlem
Indlæg: 4114
Tilmeldt: 14. jan 2009, 16:26
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 9210
Has thanked: 35 times
Been thanked: 475 times

Re: Værdi af Euro 5 vs 6 diesel bil

Indlæg af Realtor » 9. aug 2018, 20:44

Ihvertfald hvis den leases og påtænkes solgt til das vaterland bagefter.

Jeg har scoutet lidt på mobile på det sidste, og er faldet over rigtig mange annoncer hvor sælgerne fremhæver hvis bilen har Euro 6, og har den Euro 5, ja så er det bestemt ikke grunden til de sælger :lol:
2020 Audi E-tron 55

superbeszzz
Aktiv medlem
Indlæg: 1994
Tilmeldt: 9. apr 2009, 07:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 290 times
Been thanked: 486 times

Re: Værdi af Euro 5 vs 6 diesel bil

Indlæg af superbeszzz » 9. aug 2018, 21:13

Jeg har en euro 6 bil. Det kunne overhovedet ikke falde mig ind at købe en euro 5. Så ja, markedet ser en forskel og markedet vil formentlig reagere med forholdsvismæssigt større værditab til euro 5.
These users thanked the author superbeszzz for the post:
DanielB12
Herrebil: 2022 BMW X5 e45 M-sport+ - Dravitgrå, Individual Merino ivory leather, B&W speakers, Laser light, Skylounge, HUD, 4-zone klima, sædevarme bag, 360 parkering, træk, oma.
Konebil: 2020 Fiat 500e cab La Prima
Tidligere biler: - Porsche Taycan Cross Turismo, Audi E-tron 55, E-golf 300, Audi A6 320 biturbo, VW T-Roc cab, Audi A5 Sportback LE

Brugeravatar
vandhunden
Medlem
Indlæg: 1338
Tilmeldt: 25. maj 2010, 11:39
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 46 times
Been thanked: 138 times

Re: Værdi af Euro 5 vs 6 diesel bil

Indlæg af vandhunden » 9. aug 2018, 21:46

Euro 5 falder i pris i Tyskland for der vil være mange byer de ikke må køre i.

Så hvis man man flexleaser en Euro 5 bil og tror man kan sælge den igen i Tyskland bliver det nok svært.
These users thanked the author vandhunden for the post:
DanielB12
Nuværende køretøjer: VW Passat 2,0 TDI BMT Variant 190 HK DSG6 & Honda 1100 CBR BlackBird

stadil
Medlem
Indlæg: 789
Tilmeldt: 8. jul 2008, 18:57
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 261 times
Been thanked: 118 times

Re: Værdi af Euro 5 vs 6 diesel bil

Indlæg af stadil » 9. aug 2018, 22:14

Ok, det var ummiddelbart ogsaa min tanke at gensalgsvaerdien af en Euro5 bil i baade DK men specielt ogsaa tyskland paa den mellemlange bane ville vaere mere besvaerligt end Euro6.. Tak for input..

HamDenFede
Helt nyt medlem
Indlæg: 26
Tilmeldt: 6. apr 2010, 19:50
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 25 times

Re: Værdi af Euro 5 vs 6 diesel bil

Indlæg af HamDenFede » 13. aug 2018, 13:52

Personligt synes jeg hele diesel-forskrækkelsen er blæst langt ud af proportioner. Konkret er det jo endnu ikke mange meter vej i Europa, hvor der er etableret forbud mod de gamle dieselbiler. Kører du meget i Europa og meget i de Europæiske storbyer, og samtidig påtænker at beholde din bil i mange år, så vil du kunne slippe for alle bekymringer ved at købe en ny med Euro 6d-temp (eller hvad nyeste nu hedder) godkendelse. Men det betyder jo ikke at en euro 5 diesel er værdiløs, og slet ikke hvis du kun befinder dig i bil et sted i Europa et par gange om året, som langt de fleste af os gør. Og ja, du kan stadig køre til Hamborg, og så blot parkere bilen uden for den zone med de få 100m vej hvor der er forbud. Vil der komme lignende forbud i andre byer og lande? Med garanti, men sæt nu tingene i relief ift. eget kørselsmønster og behov. Hvis du alligevel aldrig påtænker at komme i nærheden af steder med forbud, hvad er så problemet?

Jeg synes du skal tage den med ro og finde den bil du vil have, også selvom den kun har euro 5 godkendelse. Igen, skulle man begynde med forbud omkring i Danmark, betyder det jo ikke at din bil ikke må forlade garagen. Og jeg venter stadig i spænding på hvilken politiker som tør foreslå kørselsforbud mod ældre biler. Jeg lægger hovedet på blokken og siger at det ikke bliver foreløbigt det sker...ikke med den bilpark vi har her i landet, hvor afgifter fraholder en stor del af vælgerne fra nye økonomiske biler. Kun Frank Jensen har offentligt luftet hans uvidenhed, ved at foreslå forbud mod nye dieselbiler, som absolut ingen mening giver. Men det er et meget godt billede på informationsniveauet på området. Desværre også blandt de folk som kan beslutte noget.

Jeg er helt med på, at gamle dieselbiler er skadelige og enige i at de skal ud...men på sigt, og forbud på den korte bane, hvor bilejerne bliver fanget i midten, er i min optik ikke løsningen. Forbyd producenterne at fremstille nye dieselbiler, så vil de automatisk forsvinde over en årrække, uden at forbyde eksisterende ejere at køre hvor de vil.

Endelig vil jeg give ret i udsagnet ovenfor. Jeg tror også den grønne ejerafgift betyder væsentligt mere end euro-godkendelsen. Og der vil altid være et marked for euro 5 biler. Vi bor jo ikke alle i storbyer som kan risikere at blive ramt af forbud.
These users thanked the author HamDenFede for the post (total 2):
HansHhodel

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5564
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 316 times
Been thanked: 368 times

Re: Værdi af Euro 5 vs 6 diesel bil

Indlæg af GranTurismo » 13. aug 2018, 15:58

Det er lææænge siden at de første forslag om forbud med ældre dieselbiler i både København og Aarhus blev fremsat. Det er nok kun et spørgsmål om tid, inden det bliver en realitet i Danmark også.

https://www.fyens.dk/udland/Forsker-Die ... el/3114820

https://ing.dk/artikel/koebenhavns-skra ... delige-nox

https://blog.bilbasen.dk/diesel-biler-f ... tid-39480/

Det kan efter min overbevining betyde at ældre dieselbiler vi få et så kraftigt værditab, at det har større indflydelse på totaløkonomien end den årlige grønne ejerafgift.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

superbeszzz
Aktiv medlem
Indlæg: 1994
Tilmeldt: 9. apr 2009, 07:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 290 times
Been thanked: 486 times

Re: Værdi af Euro 5 vs 6 diesel bil

Indlæg af superbeszzz » 14. aug 2018, 06:42

Alene det, at der spørges ind til problemstillingen, viser at der er en interesse og bør have en negativ indflydelse på, hvor attraktiv en Euro 5 bil er i markedet. At nogen er fuldstændigt ligeglade, spiller en mindre rolle da det samlede marked bestemmer. Spørgsmålet er bare, hvor stor en indflydelse det har. For nuværende, tror jeg kun den negative indflydelse er lille, men der er en betydelig risiko ved at vælge en Euro 5 bil. Er man villig til at løbe den risiko, er det jo bare at springe på.
Herrebil: 2022 BMW X5 e45 M-sport+ - Dravitgrå, Individual Merino ivory leather, B&W speakers, Laser light, Skylounge, HUD, 4-zone klima, sædevarme bag, 360 parkering, træk, oma.
Konebil: 2020 Fiat 500e cab La Prima
Tidligere biler: - Porsche Taycan Cross Turismo, Audi E-tron 55, E-golf 300, Audi A6 320 biturbo, VW T-Roc cab, Audi A5 Sportback LE

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1719
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 686 times

Re: Værdi af Euro 5 vs 6 diesel bil

Indlæg af Thor-thor » 15. aug 2018, 12:32

Det kommer jo også an på prisforskel Euro 5/6.

De fleste mennesker aner næppe det store om Euro normer, de har bare hørt at diesel er ved at blive forbudt lige om lidt.... ;) Hvilket også vil gå ud over brugtpriserne på Euro 6....
Så dieselpopulariteten er (ihvertfald for tiden) for nedadgående. En Euro 6 er muligvis at foretrække, men kunne man finde en Euro 5 til en meget attraktiv pris, kunne det vel godt være en billigere løsning.....

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4931
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4409 times
Been thanked: 1944 times
Kontakt:

Re: Værdi af Euro 5 vs 6 diesel bil

Indlæg af DanielB12 » 15. aug 2018, 18:49

Thor-thor skrev:Det kommer jo også an på prisforskel Euro 5/6.

De fleste mennesker aner næppe det store om Euro normer, de har bare hørt at diesel er ved at blive forbudt lige om lidt.... ;) Hvilket også vil gå ud over brugtpriserne på Euro 6....
Så dieselpopulariteten er (ihvertfald for tiden) for nedadgående. En Euro 6 er muligvis at foretrække, men kunne man finde en Euro 5 til en meget attraktiv pris, kunne det vel godt være en billigere løsning.....
I Tyskland har der været meget fokus på euro 6 kontra 5, hvor euro 5 er blevet til skurke-motoren i nyhederne og aviser.

Har er vennepar dernede, og de har lige købt brugt bil og gik meget langt uden om en euro 5, da der hvor de bor, ca 20 km syd for Frankfurt, snakker byerne om at når forsøgsperioden er slut i Hamborg, så vil de indføre samme betingelser i de små bymidter, som indtil videre har været forskånet/sat udenfor for begrænsningerne.

Hvis/når det samme pludselig kommer i DK, så bliver dee jo også fokus på det her. Og køber man en euro5 bil nu, kan man jo snildt risikere kun at kunne køre på autobahn igennem Tyskland..
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
Realtor
Aktiv medlem
Indlæg: 4114
Tilmeldt: 14. jan 2009, 16:26
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 9210
Has thanked: 35 times
Been thanked: 475 times

Re: Værdi af Euro 5 vs 6 diesel bil

Indlæg af Realtor » 15. aug 2018, 23:35

Har sjovt nok også et vennepar der er ved at flytte til frankfurt, og der mener jeg helt bestemt manden har sagt, at Frankfurt har flere smog dage, hvor dieselbiler under euro 6 er forbudt i byen. Ved ikke om det er helt sandt, for fatter nok kun 40% af det han siger :lol:
These users thanked the author Realtor for the post:
DanielB12
2020 Audi E-tron 55

Nicklossi
Aktiv medlem
Indlæg: 2733
Tilmeldt: 28. apr 2014, 19:27
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 26 times
Been thanked: 497 times

Re: Værdi af Euro 5 vs 6 diesel bil

Indlæg af Nicklossi » 15. aug 2018, 23:53

At diesel er for nedadgående er vidst kun i vag regi. Nærmest alle franske biler i dag, bliver solgt med diesel motor :)

mobilos
Nyt medlem
Indlæg: 351
Tilmeldt: 6. mar 2017, 08:27
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 35 times
Been thanked: 39 times

Re: Værdi af Euro 5 vs 6 diesel bil

Indlæg af mobilos » 16. aug 2018, 06:55

DanielB12 skrev:
15. aug 2018, 18:49
Thor-thor skrev:Det kommer jo også an på prisforskel Euro 5/6.

De fleste mennesker aner næppe det store om Euro normer, de har bare hørt at diesel er ved at blive forbudt lige om lidt.... ;) Hvilket også vil gå ud over brugtpriserne på Euro 6....
Så dieselpopulariteten er (ihvertfald for tiden) for nedadgående. En Euro 6 er muligvis at foretrække, men kunne man finde en Euro 5 til en meget attraktiv pris, kunne det vel godt være en billigere løsning.....
I Tyskland har der været meget fokus på euro 6 kontra 5, hvor euro 5 er blevet til skurke-motoren i nyhederne og aviser.

Har er vennepar dernede, og de har lige købt brugt bil og gik meget langt uden om en euro 5, da der hvor de bor, ca 20 km syd for Frankfurt, snakker byerne om at når forsøgsperioden er slut i Hamborg, så vil de indføre samme betingelser i de små bymidter, som indtil videre har været forskånet/sat udenfor for begrænsningerne.

Hvis/når det samme pludselig kommer i DK, så bliver dee jo også fokus på det her. Og køber man en euro5 bil nu, kan man jo snildt risikere kun at kunne køre på autobahn igennem Tyskland..
Kørselsforbud for Euro 5 diesel biler I Hamburg gælder for en strækning på nogle få hundrede meter I alt.
Så, om 70 år risikerer man det du siger at man jo snild risikere kun at køre på autobahn igennem Tyskland.

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4931
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4409 times
Been thanked: 1944 times
Kontakt:

Re: Værdi af Euro 5 vs 6 diesel bil

Indlæg af DanielB12 » 17. aug 2018, 01:54

Miljømærkerne er da noget der har været forholdsmæssigt hurtigt om at komme. Hvis du kigger på Frankrig, så er deres miljøzoner også hurtige til at formere sig til andre byer. Så om man vil det eller ej, så er det noget der sker, og det sker hurtigere end en generation...
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"