Budgettering af service og vedligehold på Octavia Combi 1,6 TDI
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 3
- Tilmeldt: 10. aug 2018, 11:34
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Budgettering af service og vedligehold på Octavia Combi 1,6 TDI
Hej.
Jeg er ved at lave budget for hvad det vil koste at eje en Octavia Combi Greenline 1,6 TDI. Bilen er fra slut 2011 og har kørt 120.000 km.
Jeg påregner at have bilen i 5-7 år og kører 15-20.000 km om året, langt hovedsageligt ture på 45 minutter og derover. Bilen har udfyldt servicebog, og ser pæn og velholdt ud.
Jeg ønsker et skøn for hvad service og vedligehold (ekskl. dæk og hjulskift) koster pr. år i de 5-7 år. Jeg påtænker ikke at gøre meget selv, selvfølgelig kan jeg skifte et batteri, hælde sprinklervæske på osv.
Håber nogle af jer kan hjælpe, er lidt på bar bund
Jeg er ved at lave budget for hvad det vil koste at eje en Octavia Combi Greenline 1,6 TDI. Bilen er fra slut 2011 og har kørt 120.000 km.
Jeg påregner at have bilen i 5-7 år og kører 15-20.000 km om året, langt hovedsageligt ture på 45 minutter og derover. Bilen har udfyldt servicebog, og ser pæn og velholdt ud.
Jeg ønsker et skøn for hvad service og vedligehold (ekskl. dæk og hjulskift) koster pr. år i de 5-7 år. Jeg påtænker ikke at gøre meget selv, selvfølgelig kan jeg skifte et batteri, hælde sprinklervæske på osv.
Håber nogle af jer kan hjælpe, er lidt på bar bund
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2764
- Tilmeldt: 28. apr 2014, 19:27
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 501 times
Re: Budgettering af service og vedligehold på Octavia Combi 1,6 TDI
Det er svært at sige. Service priserne hos f.eks skoda er jo frit tilgængelige, så det kan man nemt finde ud af.
Hvad der derimod ikke et nemt at spå om, det er hvad bilen kommer til at koste i reservedele og arbejdsløn, udover almindelig service. F.eks. hvis der går en egr ventil eller sådan noget.
Tænker hvis du har en buffet på 10.000,- stående altid til uforudset nedbrud på bilen, så er du godt kørende
Hvad der derimod ikke et nemt at spå om, det er hvad bilen kommer til at koste i reservedele og arbejdsløn, udover almindelig service. F.eks. hvis der går en egr ventil eller sådan noget.
Tænker hvis du har en buffet på 10.000,- stående altid til uforudset nedbrud på bilen, så er du godt kørende
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 3
- Tilmeldt: 10. aug 2018, 11:34
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Budgettering af service og vedligehold på Octavia Combi 1,6 TDI
Men tror du gennemsnitlig 10.000 kr om året over 7 år er et passende skøn ?
Nicklossi skrev: ↑11. aug 2018, 08:41Det er svært at sige. Service priserne hos f.eks skoda er jo frit tilgængelige, så det kan man nemt finde ud af.
Hvad der derimod ikke et nemt at spå om, det er hvad bilen kommer til at koste i reservedele og arbejdsløn, udover almindelig service. F.eks. hvis der går en egr ventil eller sådan noget.
Tænker hvis du har en buffet på 10.000,- stående altid til uforudset nedbrud på bilen, så er du godt kørende
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2764
- Tilmeldt: 28. apr 2014, 19:27
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 501 times
Re: Budgettering af service og vedligehold på Octavia Combi 1,6 TDI
Pas.Jens1996 skrev: ↑11. aug 2018, 21:15Men tror du gennemsnitlig 10.000 kr om året over 7 år er et passende skøn ?
Nicklossi skrev: ↑11. aug 2018, 08:41Det er svært at sige. Service priserne hos f.eks skoda er jo frit tilgængelige, så det kan man nemt finde ud af.
Hvad der derimod ikke et nemt at spå om, det er hvad bilen kommer til at koste i reservedele og arbejdsløn, udover almindelig service. F.eks. hvis der går en egr ventil eller sådan noget.
Tænker hvis du har en buffet på 10.000,- stående altid til uforudset nedbrud på bilen, så er du godt kørende
Det jeg mente var bare, at det nok ville være en god idé med en buffer på 10.000,- UDOVER prisen på service, dækskifte osv.
Altså til uforudsete udgifter/nedbrud osv
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1565
- Tilmeldt: 25. okt 2011, 10:17
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 24 times
- Been thanked: 104 times
Re: Budgettering af service og vedligehold på Octavia Combi 1,6 TDI
hvis du lægger 10k fra om året så dækker det i hvert fald alm. service + den tandrem der kommer på et tidspunkt, samt udskiftning af bremser.
Jeg vil også mene du vil opspare lidt til rep. men der er jo visse rep. der er ret dyre. F.eks kan kobling/svinghjul nemt koste 12-14k, ligesom egr rep også kan være bekosteligt.
Et service koster 3-4k afhængig om du bruger aut. eller uaut. værksted. Hvis din bil kører longlife interval vil det give ca. et eftersyn pr. 18 mdr.
Jeg vil også mene du vil opspare lidt til rep. men der er jo visse rep. der er ret dyre. F.eks kan kobling/svinghjul nemt koste 12-14k, ligesom egr rep også kan være bekosteligt.
Et service koster 3-4k afhængig om du bruger aut. eller uaut. værksted. Hvis din bil kører longlife interval vil det give ca. et eftersyn pr. 18 mdr.
Leon ST 2,0TDI 2018
Porsche 911 2,2E Targa 1970
Porsche 911 2,2E Targa 1970
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 20
- Tilmeldt: 26. dec 2017, 15:31
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 2 times
Re: Budgettering af service og vedligehold på Octavia Combi 1,6 TDI
Uanset hvilke biler jeg har haft, så regner jeg med at service og reparationer inklusive dæk koster 75 øre per kilometer.
I dit tilfælde bliver det ca 75.000 over 5 år med 20.000 kilometer per år.
Altså 15.000 kr. Per år.
Det plejer at være en smule højt sat, afhængig af hvor "heldig" man er med ekstra reparationer i den tid man har bilen.
Sendt fra min G8141 med Tapatalk
I dit tilfælde bliver det ca 75.000 over 5 år med 20.000 kilometer per år.
Altså 15.000 kr. Per år.
Det plejer at være en smule højt sat, afhængig af hvor "heldig" man er med ekstra reparationer i den tid man har bilen.
Sendt fra min G8141 med Tapatalk
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2764
- Tilmeldt: 28. apr 2014, 19:27
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 501 times
Re: Budgettering af service og vedligehold på Octavia Combi 1,6 TDI
Grunden til jeg skriver, at en konto med 10k på altid er grundet de lidt dyrere reparationer, ikke at det koster 10k om året.
De skulle feks dække en ny turbo, egr ventil, kobling, hvis du skal have et nyt dæk Og punktering etc etc.
Hvis du vælger den med dsg, vil du skulle skifte olie hver 60.000km.
De skulle feks dække en ny turbo, egr ventil, kobling, hvis du skal have et nyt dæk Og punktering etc etc.
Hvis du vælger den med dsg, vil du skulle skifte olie hver 60.000km.
- norn
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 7785
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 15:58
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: blans - sønderborg
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 171 times
Re: Budgettering af service og vedligehold på Octavia Combi 1,6 TDI
af de store ting ved vedligeholdelse kommer der jo ihvertfald
1. tandremskift (bilens interval er 210.000km )
2. bremserne holder gerne omkring 100.000km alt efter kørselsmønster og kørestil
så enten har bilen fået skiftet bremser eller skal den ha det inden længe , og det skal den jo så ha engang mer hvis du forventer at køre 140.000km i den
3. 140.000km er 5 gange service , nogle gange vil den kunne nøjes med olieskift andre gange er det hele servicepakken
4. ca 10 dæk
5. 3 eller 4 gange syn
en skoda octavia 1,6 tdi er en skudsikker kombination , hverken bilen eller motoren har nævneværdige problemer
hvis man virkelig vil så skal den måske ha en ny egr køler engang
1. tandremskift (bilens interval er 210.000km )
2. bremserne holder gerne omkring 100.000km alt efter kørselsmønster og kørestil
så enten har bilen fået skiftet bremser eller skal den ha det inden længe , og det skal den jo så ha engang mer hvis du forventer at køre 140.000km i den
3. 140.000km er 5 gange service , nogle gange vil den kunne nøjes med olieskift andre gange er det hele servicepakken
4. ca 10 dæk
5. 3 eller 4 gange syn
en skoda octavia 1,6 tdi er en skudsikker kombination , hverken bilen eller motoren har nævneværdige problemer
hvis man virkelig vil så skal den måske ha en ny egr køler engang
på job: VOLVO FH16 750
til hverdag: ALTEA 2,0 TDI DSG
om søndagen: T-ROC 2,0TDI DSG
til hverdag: ALTEA 2,0 TDI DSG
om søndagen: T-ROC 2,0TDI DSG
- Watcher
- Hyper aktiv medlem
- Indlæg: 14511
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 10:25
- Geografisk region: Sverige - (syd)
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: CarTrends.dk
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 30 times
- Been thanked: 844 times
- Kontakt:
Re: Budgettering af service og vedligehold på Octavia Combi 1,6 TDI
Du kan starte med 3500 til at fjerne dieselgate software, tune den og lukke egr ventilen.. hvis ikke det bliver gjort kan du lægge 2x 12.000kr til side til ny egrventil og nok også mere til nye dyser på den bil
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
http://www.facebook.com/pages/Cartrends ... 5536683461
http://www.CarTrends.dk alt i orig udstyr/Reservedele/FORSIKRINGSSKADER!, navigation til vag biler samt OBD Chiptuning med Landberg
www.WatchTrends.dk Salg/Køb af luksus ure
http://www.CarTrends.dk alt i orig udstyr/Reservedele/FORSIKRINGSSKADER!, navigation til vag biler samt OBD Chiptuning med Landberg
www.WatchTrends.dk Salg/Køb af luksus ure
-
- Medlem
- Indlæg: 750
- Tilmeldt: 10. apr 2016, 09:09
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 170 times
- Been thanked: 121 times
Re: Budgettering af service og vedligehold på Octavia Combi 1,6 TDI
Min har gået knap 260k og det eneste ekstraordinære, der har været, er en dyse for nyligt, som kostede 4000 kr "special price for you my friend".
Den har været chippet i de godt 50.000 km jeg har haft den, og det ville være et hårdt slag at miste de 40 ekstra heste, hvis den skulle laves standard igen.
Den har været chippet i de godt 50.000 km jeg har haft den, og det ville være et hårdt slag at miste de 40 ekstra heste, hvis den skulle laves standard igen.
-
- Medlem
- Indlæg: 909
- Tilmeldt: 29. jul 2008, 18:17
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Faaborg
- Has thanked: 0
- Been thanked: 5 times
Re: Budgettering af service og vedligehold på Octavia Combi 1,6 TDI
Jeg har haft min Touran (samme årgang og motor) i 2,5 år og kørt 75.000 km. (fra 200-275.000 km.). Den har aldrig slået en prut forkert, og udover service har den kostet mig to kødben (forreste), en styrekugle og nye skiver/klodser bagtil. Motoren har der aldrig været noget med. Den er "dieselgate"-opdateret, men har været en tur forbi Rittersport efterfølgende (inkl. EGR-OFF), hvilket jeg varmt kan anbefale. Min regenererer partikelfilteret for hver ca. 780 km., selv efter så mange kilometer.
Audi Q7 3.0 TDi 245 Quattro, årg. 2011 (kørt 265.000 km.)
VW e-Golf 190, årg. 2015 (kørt 96.000 km.)
Honda VFR 800i, årg. 1999 (kørt 48.000 km.)
Honda ANF 125i, årg. 2012 (kørt 18.000 km.)
VW e-Golf 190, årg. 2015 (kørt 96.000 km.)
Honda VFR 800i, årg. 1999 (kørt 48.000 km.)
Honda ANF 125i, årg. 2012 (kørt 18.000 km.)
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 444
- Tilmeldt: 1. jun 2014, 20:37
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 0
- Been thanked: 20 times
Re: Budgettering af service og vedligehold på Octavia Combi 1,6 TDI
Det kommer helt an på hvordan bilen opfører sig, og hvor krakilsk du er med din bil.
Hvis du sætter 50 øre/km af , så vil jeg sige at du er dækket godt ind. Du kan måske få behov for at smide lidt ekstra, hvis der kommer en forholdsmæssig stor rep. ind over.
For mit eget vedkommende siger mit regnskab at jeg bruger 33 øre/km på værkstedsregninger.
Hvis du sætter 50 øre/km af , så vil jeg sige at du er dækket godt ind. Du kan måske få behov for at smide lidt ekstra, hvis der kommer en forholdsmæssig stor rep. ind over.
For mit eget vedkommende siger mit regnskab at jeg bruger 33 øre/km på værkstedsregninger.