NEDC versus WLPT
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6227
- Tilmeldt: 22. aug 2011, 17:30
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 96 times
- Been thanked: 213 times
NEDC versus WLPT
Der har været skrevet meget i pressen om, hvor meget forbruget vil stige ved overgangen til WLPT og hvilke konsekvenser det vil få for registreringsafgiften.
Jeg har fundet målingerne for en Audi A3 1.0 TFSI S-tronic modelår 2018 og 2019:
NEDC (2018): 21,3 km/l
WLPT (2019): 19,6 km/l
Der er tale om basis-biler. Med WLPT stiger forbruget i takt med, at man "hænger" udstyr på bilen. Fx vil 18" fælge øget forbruget fra 19,6 km/l til 19,2 km/l.
Registreringsafgiften vil stige med 7.600 DKK (basis-bilen) hvis ikke Folketinget vedtager en overgangsordning.
Jeg har fundet målingerne for en Audi A3 1.0 TFSI S-tronic modelår 2018 og 2019:
NEDC (2018): 21,3 km/l
WLPT (2019): 19,6 km/l
Der er tale om basis-biler. Med WLPT stiger forbruget i takt med, at man "hænger" udstyr på bilen. Fx vil 18" fælge øget forbruget fra 19,6 km/l til 19,2 km/l.
Registreringsafgiften vil stige med 7.600 DKK (basis-bilen) hvis ikke Folketinget vedtager en overgangsordning.
- Ztrejfer
- Medlem
- Indlæg: 943
- Tilmeldt: 20. apr 2015, 12:35
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 253 times
- Been thanked: 79 times
Re: NEDC versus WLPT
Interessant, tak for det. Den dyrere registreringsafgift samt den åbenlyse mulighed, at også den grønne afgift stiger på Audi A3/S3 (ja, jeg er forelsket i den vogn ) gør jo en gladere for den nuværende afgifts-situation. Alt taget i betragtning, altså...
Audi A3
-
- Medlem
- Indlæg: 519
- Tilmeldt: 8. jan 2017, 09:58
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 18 times
- Been thanked: 65 times
Re: NEDC versus WLPT
Det bliver interessant at se hvordan de forskellige modeller ender efter 1/9.
Touran comfortline 1,6 TDi DSG (som vist er den eneste der produceres på fabrikken de næste 6 uger) er netop opdateret i prislisten fra 22,7 -> 23,8 km/l. Så for nogle modeller ender test efter WLTP ud med en bedre brændstoføkonomi.
Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk
Touran comfortline 1,6 TDi DSG (som vist er den eneste der produceres på fabrikken de næste 6 uger) er netop opdateret i prislisten fra 22,7 -> 23,8 km/l. Så for nogle modeller ender test efter WLTP ud med en bedre brændstoføkonomi.
Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk
- Passatg 3c
- Medlem
- Indlæg: 1398
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 08:31
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Fredericia
- Has thanked: 421 times
- Been thanked: 250 times
Re: NEDC versus WLPT
På Spritmonitor.de kører sådan en Touran 1.6 TDI fra 2017 og frem 16.3 km/l i gennemsnit.pwh skrev:Det bliver interessant at se hvordan de forskellige modeller ender efter 1/9.
Touran comfortline 1,6 TDi DSG (som vist er den eneste der produceres på fabrikken de næste 6 uger) er netop opdateret i prislisten fra 22,7 -> 23,8 km/l. Så for nogle modeller ender test efter WLTP ud med en bedre brændstoføkonomi.
Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk
VAGs i huset lige nu:
Audi A4 B6 Cabriolet, Model 2003, gens. forbrug ca. 10 km/l (sommer/vinter)
Audi E-tron 50, Model 2020, gens. forbrug 238/285 Wh/km (sommer/vinter)
Audi A4 B6 Cabriolet, Model 2003, gens. forbrug ca. 10 km/l (sommer/vinter)
Audi E-tron 50, Model 2020, gens. forbrug 238/285 Wh/km (sommer/vinter)
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6227
- Tilmeldt: 22. aug 2011, 17:30
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 96 times
- Been thanked: 213 times
Re: NEDC versus WLPT
En fejl vil jeg tro.pwh skrev: ↑12. aug 2018, 12:09Det bliver interessant at se hvordan de forskellige modeller ender efter 1/9.
Touran comfortline 1,6 TDi DSG (som vist er den eneste der produceres på fabrikken de næste 6 uger) er netop opdateret i prislisten fra 22,7 -> 23,8 km/l. Så for nogle modeller ender test efter WLTP ud med en bedre brændstoføkonomi.
-
- Medlem
- Indlæg: 519
- Tilmeldt: 8. jan 2017, 09:58
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 18 times
- Been thanked: 65 times
Re: NEDC versus WLPT
At der er forskel mellem testcyklus og faktisk forbrug kommer sgu ikke bag på mig. WLTP er ikke den hellige gral ift. opgørelse af brændstoføkonomi.Passatg 3c skrev:På Spritmonitor.de kører sådan en Touran 1.6 TDI fra 2017 og frem 16.3 km/l i gennemsnit.pwh skrev:Det bliver interessant at se hvordan de forskellige modeller ender efter 1/9.
Touran comfortline 1,6 TDi DSG (som vist er den eneste der produceres på fabrikken de næste 6 uger) er netop opdateret i prislisten fra 22,7 -> 23,8 km/l. Så for nogle modeller ender test efter WLTP ud med en bedre brændstoføkonomi.
Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk
Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk
- Passatg 3c
- Medlem
- Indlæg: 1398
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 08:31
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Fredericia
- Has thanked: 421 times
- Been thanked: 250 times
Re: NEDC versus WLPT
Det ved jeg godt. Jeg havde bare håbet at de kom lidt tættere på virkeligheden.
VAGs i huset lige nu:
Audi A4 B6 Cabriolet, Model 2003, gens. forbrug ca. 10 km/l (sommer/vinter)
Audi E-tron 50, Model 2020, gens. forbrug 238/285 Wh/km (sommer/vinter)
Audi A4 B6 Cabriolet, Model 2003, gens. forbrug ca. 10 km/l (sommer/vinter)
Audi E-tron 50, Model 2020, gens. forbrug 238/285 Wh/km (sommer/vinter)
-
- Medlem
- Indlæg: 519
- Tilmeldt: 8. jan 2017, 09:58
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 18 times
- Been thanked: 65 times
Re: NEDC versus WLPT
Tja - i så fald en fejl som en VW medarbejder tilfældigvis laver på den eneste model Touran VW pt. producerer netop grundet omstillingen til WLTP.erlingvj skrev:
En fejl vil jeg tro.
Trykfejlen er endvidere i indeværende uge slået igennem på både prislisten til private og på fleet-hjemmesiden.
Der er tale om et tal de skal benytte til udregning af registreringsafgift på alle de biler der pt. produceres, og som indregistreres efter 1/9.
Så hvis det er trykfejl, så er det sgu en af de dummere...
Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6227
- Tilmeldt: 22. aug 2011, 17:30
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 96 times
- Been thanked: 213 times
Re: NEDC versus WLPT
Med WLPT har alle biler i princippet sit "eget" forbrug.
Dette forbrug har bilfabrikken påført bilens CoC-dokument. Når bilen skal indregistreres anvendes tallet fra CoC-dokumentet.
Hvad en "tilfældig" medarbejder hos Semler har påført en prisliste kan ikke bruges til noget.
Dette forbrug har bilfabrikken påført bilens CoC-dokument. Når bilen skal indregistreres anvendes tallet fra CoC-dokumentet.
Hvad en "tilfældig" medarbejder hos Semler har påført en prisliste kan ikke bruges til noget.
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13244
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3207 times
- Been thanked: 4541 times
Re: NEDC versus WLPT
Det skal jeg lige forstå rigtigt...
Betyder det, at hver eneste bil der forlader fabrikken, testes individuelt ?? Eller hvad mener du med at alle biler har "sit eget forbrug"..
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 152
- Tilmeldt: 5. jul 2017, 21:05
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 6 times
Re: NEDC versus WLPT
Og hvad hvis man selv sætter fx større fælge på? Skal den så testes igen?
-
- Medlem
- Indlæg: 519
- Tilmeldt: 8. jan 2017, 09:58
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 18 times
- Been thanked: 65 times
Re: NEDC versus WLPT
I know.erlingvj skrev:Med WLPT har alle biler i princippet sit "eget" forbrug.
Dette forbrug har bilfabrikken påført bilens CoC-dokument. Når bilen skal indregistreres anvendes tallet fra CoC-dokumentet.
Hvad en "tilfældig" medarbejder hos Semler har påført en prisliste kan ikke bruges til noget.
Men hvorfor afviser du notorisk, at VW har opdateret prislisten med det forbrug en standard Touran Comfortline 1,6 TDi DSG har?
Har du noget insiderviden du har lyst til at dele?
Jeg er godt klar over at store hjul, panoramatag, sænkning osv. medfører øget forbrug, og at der derfor kommer til at være et afvigende forbrug for disse, men det har da ikke noget at gøre med den standard comfortline der står i prislisten...
Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk
- Madmax
- Medlem
- Indlæg: 1108
- Tilmeldt: 6. apr 2017, 17:13
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 102 times
- Been thanked: 471 times
NEDC versus WLPT
Nej. I første omgang kører reglerne videre som hidtil. Man beregner forbrug ud fra motor/gearkasse og fælge (store fælge, dårligere forbrug).
Når WLTP reglerne slår endeligt igennem 1/4-19 bliver forbruget på hver enkelt bil individuelt. Dvs alt efter hvad man propper på af udstyr. En basis bil vil måske køre 20 km/l. Vælger du så anhængertræk, panoramasoltag, 19” fælge, osv osv bliver forbruget forringet. Alle de muligheder der vil være har fabrikkerne en generator der kan regne ud hvad forbruget bliver.
Fx vil ting som skørtesæt forbedre aerodynamikken og derved forbedre bilens forbrug den anden vej.
Man kan sagtens sætte større fælge på bilen efter indregistrering uden det får noget at sige. Det forbrug der kommer til at tælle og man skal svare afgift ud fra er hvad der er oplyst på CoC’et.
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13244
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3207 times
- Been thanked: 4541 times
Re: NEDC versus WLPT
Okay, dvs det er i betydningen "hver konfiguration" har sit eget forbrugstal.Pablo skrev: ↑13. aug 2018, 07:44
Nej. I første omgang kører reglerne videre som hidtil. Man beregner forbrug ud fra motor/gearkasse og fælge (store fælge, dårligere forbrug).
Når WLTP reglerne slår endeligt igennem 1/4-19 bliver forbruget på hver enkelt bil individuelt. Dvs alt efter hvad man propper på af udstyr. En basis bil vil måske køre 20 km/l. Vælger du så anhængertræk, panoramasoltag, 19” fælge, osv osv bliver forbruget forringet. Alle de muligheder der vil være har fabrikkerne en generator der kan regne ud hvad forbruget bliver.
Fx vil ting som skørtesæt forbedre aerodynamikken og derved forbedre bilens forbrug den anden vej.
Man kan sagtens sætte større fælge på bilen efter indregistrering uden det får noget at sige. Det forbrug der kommer til at tælle og man skal svare afgift ud fra er hvad der er oplyst på CoC’et.
Så vi er enige om, at to *prik* identisk udstyrede biler vil have det samme CoC tal på reg.attesten ?
Men det virker jo lidt besynderligt, hvis du så samtidig siger, at alt hvad ejer finder på at gøre ved bilen efter indregistrering .... det kunne være eftermontering af træk, 20" fælge osv ..... ikke får konsekvens for det tal.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6020
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6455 times
- Been thanked: 1637 times
Re: NEDC versus WLPT
Da jeg købte bil i 2017 havde det også indflydelse på prisen og forbruget hvis keg valgte større hjul, hvorfor jeg valgte at købe dem eftermonteret.
Hvis man sammenlignede en Toledo Style med andre udstyrsversioner var forbruget også højere på Style grundet 16” hjul i stedet for 15” på de andre - dette dog i 2014.
Hvis man sammenlignede en Toledo Style med andre udstyrsversioner var forbruget også højere på Style grundet 16” hjul i stedet for 15” på de andre - dette dog i 2014.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6020
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6455 times
- Been thanked: 1637 times
Re: NEDC versus WLPT
Det lyder utroligt, for en 2.0 TDI DSG kører væsentlig længere, både målt på kørecomputer og på standeren.Passatg 3c skrev: På Spritmonitor.de kører sådan en Touran 1.6 TDI fra 2017 og frem 16.3 km/l i gennemsnit.
18+ overordnet set men ofte omkring 20+ på en tankfuld.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
- Madmax
- Medlem
- Indlæg: 1108
- Tilmeldt: 6. apr 2017, 17:13
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 102 times
- Been thanked: 471 times
Re: NEDC versus WLPT
Præcis. En bil vil have et basis forbrugstal. Hver udstyrsoption vil så også have et tal det påvirker forbrugstallet. Nogle positivt, nogle neutralt og nogle negativt. Når bilen så er færdig konfigureret vil den have sit eget forbrugstal som man så svarer afgift ud fra. Det vil så medføre at afgiften bliver forskellig fra bil til bil.HansH skrev:
Okay, dvs det er i betydningen "hver konfiguration" har sit eget forbrugstal.
Så vi er enige om, at to *prik* identisk udstyrede biler vil have det samme CoC tal på reg.attesten ?
Men det virker jo lidt besynderligt, hvis du så samtidig siger, at alt hvad ejer finder på at gøre ved bilen efter indregistrering .... det kunne være eftermontering af træk, 20" fælge osv ..... ikke får konsekvens for det tal.
Tallet på CoC’et er det bilen indregistreres ud fra. Hvis du så vælger at få eftermonteret træk eller 18” fælge efter bilen er indregistreret bør ikke have nogen indflydelse fordi det ikke meldes ind til nogen - sådan ser det ihvertfald ud indtil videre. Men der er jo lang tid til 1/4-19
- Passatg 3c
- Medlem
- Indlæg: 1398
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 08:31
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Fredericia
- Has thanked: 421 times
- Been thanked: 250 times
Re: NEDC versus WLPT
Hvis man taster de samme oplysninger ind, men for 2.0 TDI DSG, så er gennemsnittet 15.6 km/lBrianDS skrev: ↑13. aug 2018, 07:58Det lyder utroligt, for en 2.0 TDI DSG kører væsentlig længere, både målt på kørecomputer og på standeren.Passatg 3c skrev: På Spritmonitor.de kører sådan en Touran 1.6 TDI fra 2017 og frem 16.3 km/l i gennemsnit.
18+ overordnet set men ofte omkring 20+ på en tankfuld.
VAGs i huset lige nu:
Audi A4 B6 Cabriolet, Model 2003, gens. forbrug ca. 10 km/l (sommer/vinter)
Audi E-tron 50, Model 2020, gens. forbrug 238/285 Wh/km (sommer/vinter)
Audi A4 B6 Cabriolet, Model 2003, gens. forbrug ca. 10 km/l (sommer/vinter)
Audi E-tron 50, Model 2020, gens. forbrug 238/285 Wh/km (sommer/vinter)
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13244
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3207 times
- Been thanked: 4541 times
Re: NEDC versus WLPT
Okay, modtaget.Pablo skrev: ↑13. aug 2018, 08:51Tallet på CoC’et er det bilen indregistreres ud fra. Hvis du så vælger at få eftermonteret træk eller 18” fælge efter bilen er indregistreret bør ikke have nogen indflydelse fordi det ikke meldes ind til nogen - sådan ser det ihvertfald ud indtil videre. Men der er jo lang tid til 1/4-19
Hvis jeg tænker efter, så er det vel egentlig ikke værre end i dag..... der kan man jo også undgå reg.afgiften på udstyr, ved at lade det eftermontere.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6020
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6455 times
- Been thanked: 1637 times
Re: NEDC versus WLPT
Så må de køre råddent, eller meget motorvej og bykørsel - og ingen landevejPassatg 3c skrev:Hvis man taster de samme oplysninger ind, men for 2.0 TDI DSG, så er gennemsnittet 15.6 km/lBrianDS skrev: ↑13. aug 2018, 07:58Det lyder utroligt, for en 2.0 TDI DSG kører væsentlig længere, både målt på kørecomputer og på standeren.Passatg 3c skrev: På Spritmonitor.de kører sådan en Touran 1.6 TDI fra 2017 og frem 16.3 km/l i gennemsnit.
18+ overordnet set men ofte omkring 20+ på en tankfuld.
Tænker det samme om 1.6’eren
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6227
- Tilmeldt: 22. aug 2011, 17:30
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 96 times
- Been thanked: 213 times
Re: NEDC versus WLPT
Der er nu tal for en Audi A3 1,6 TDI:pwh skrev: ↑12. aug 2018, 14:06Tja - i så fald en fejl som en VW medarbejder tilfældigvis laver på den eneste model Touran VW pt. producerer netop grundet omstillingen til WLTP.erlingvj skrev:
En fejl vil jeg tro.
Trykfejlen er endvidere i indeværende uge slået igennem på både prislisten til private og på fleet-hjemmesiden.
Der er tale om et tal de skal benytte til udregning af registreringsafgift på alle de biler der pt. produceres, og som indregistreres efter 1/9.
Så hvis det er trykfejl, så er det sgu en af de dummere...
NEDC (2018): 25,0 km/l
WLPT (2019): 22,2 km/l
En Touran med samme drivlinje vil uden enhver tvivl have et tilsvarende højere forbrug.
Så med 99,999% sikkerhed en trykfejl fra Semler.
-
- Medlem
- Indlæg: 519
- Tilmeldt: 8. jan 2017, 09:58
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 18 times
- Been thanked: 65 times
Re: NEDC versus WLPT
Ok - jeg foreslår at vi afventer den resterende sandsynlighed på 0,001% for at VW's prisliste er korrekt.erlingvj skrev:Der er nu tal for en Audi A3 1,6 TDI:pwh skrev: ↑12. aug 2018, 14:06Tja - i så fald en fejl som en VW medarbejder tilfældigvis laver på den eneste model Touran VW pt. producerer netop grundet omstillingen til WLTP.erlingvj skrev:
En fejl vil jeg tro.
Trykfejlen er endvidere i indeværende uge slået igennem på både prislisten til private og på fleet-hjemmesiden.
Der er tale om et tal de skal benytte til udregning af registreringsafgift på alle de biler der pt. produceres, og som indregistreres efter 1/9.
Så hvis det er trykfejl, så er det sgu en af de dummere...
NEDC (2018): 25,0 km/l
WLPT (2019): 22,2 km/l
En Touran med samme drivlinje vil uden enhver tvivl have et tilsvarende højere forbrug.
Så med 99,999% sikkerhed en trykfejl fra Semler.
Blot til info, så er VW i Østrigs konfigurator netop blevet opdateret med et brændstofforbrug for modellen på 4,2 l/100 km. (=23,8 km/l), og samtidig fået CO2/km tilsvarende reduceret til 111 g/km.
Men VW Østrig kan selvfølgelig også lave tastefejl, selvom det er spøjst at den nu matcher den danske prisliste.
Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6227
- Tilmeldt: 22. aug 2011, 17:30
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 96 times
- Been thanked: 213 times
Re: NEDC versus WLPT
Så vidt jeg kan se er der tale om en ny 1,6 TDI version med SCR-katalysator der er opgivet efter den gamle norm.
På forsiden af den Østrigske prisliste står der i øvrigt "2018" så der er ikke tale om en prisliste for modelår 2019.
På forsiden af den Østrigske prisliste står der i øvrigt "2018" så der er ikke tale om en prisliste for modelår 2019.
- Vedhæftede filer
-
- qqq.jpg (11.74 KiB) Vist 1019 gange
Senest rettet af erlingvj 15. aug 2018, 16:17, rettet i alt 1 gang.
- ac242
- Medlem
- Indlæg: 1071
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:04
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Storkøbenhavn
- Has thanked: 12 times
- Been thanked: 23 times
Re: NEDC versus WLPT
i min 2,0 tdi dsg ligger gennemsnit på 16,2km/L over 28500km, bedste er 19km/l dårligste er 14,4km/l.
dårligste var med kørsel med trailer hver weekend på en tankfuld, bedste var en tur fra kbh-skive og retur.
min gamle golf 1,6tdi lå på 17,29km/L over 25000km dog manuel gear.
min kørsel kan betegnes som frisk. en god acceleration er altid sjovt.
forleden lå jeg i min kones Fabia og det gik da meget godt. Bc sagde 20,1 km/l efter 20km, da jeg så accelererede ned af en motorvejs afkørsel sagde den efterfølgende 16,7km/L. det sku svært at køre øko
Allan
2015 Skoda Octavia 2,0 tdi combi elegance Dsg
Skoda Fabia 1,2 Tsi combi style Dsg
Citroen C4 Cactus 1,2 aut.
tidligere vag biler: 2010 VW Golf VI 1,6 tdi Highline Variant bmt,
2006 Skoda octavia 2,0 tdi combi elegance dsg, 1996 VW Polo 1,6 Highline
2015 Skoda Octavia 2,0 tdi combi elegance Dsg
Skoda Fabia 1,2 Tsi combi style Dsg
Citroen C4 Cactus 1,2 aut.
tidligere vag biler: 2010 VW Golf VI 1,6 tdi Highline Variant bmt,
2006 Skoda octavia 2,0 tdi combi elegance dsg, 1996 VW Polo 1,6 Highline
-
- Medlem
- Indlæg: 519
- Tilmeldt: 8. jan 2017, 09:58
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 18 times
- Been thanked: 65 times
Re: NEDC versus WLPT
Artikler om WLTP havde ikke just stillet os forbedret brændstoføkonomi i udsigte, så jeg vil på ingen måde afvise at der findes en anden god grund til at man i Danmark, Østrig og Norge inden for den sidste uge har ændret forbruget fra 22,7 -> 23,8 km/l for Comfortline 1,6 TDi DSG.erlingvj skrev:Så vidt jeg kan se er der tale om en ny 1,6 TDI version med SCR-katalysator der er opgivet efter den gamle norm.
På forsiden af den Østrigske prisliste står der i øvrigt "2018" så der er ikke tale om en prisliste for modelår 2019.
Men ændret er den blevet
Jeg erindrer at have læst en artikel om det EU udviklede program (CO2MPAS), som vist nok skal benyttes til at regne WLTP emissioner tilbage tilbage til NEDC. Så nu hvor WLTP resultaterne er klar kan der selvfølgelig være tale om et beregnet NEDC forbrug, som først bliver rettet 1/9, selvom det umiddelbart er svært at se hvorfor de skulle vælge at gøre det.
Men jeg har stadig svært ved at tro at det er en tastefejl
Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6227
- Tilmeldt: 22. aug 2011, 17:30
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 96 times
- Been thanked: 213 times
Re: NEDC versus WLPT
Tastefejl er det vel ikke, men det er helt sikkert ikke i henhold til WLTP.
Bare en ny variant af 1,6 TDI der stadig er målt efter den gamle norm.
Der er rigtig mange bilfabrikker der har udtalt sig om "merforbruget" ved overgang til WLTP. Absolut ingen har påstået at forbruget jr. WLTP vil være lavere.
På Audi.de kan man se prislister for både 2018 og 2019-modeller (WLPT).
Volkswagens prislister er stadig 2018-modeller.
Bare en ny variant af 1,6 TDI der stadig er målt efter den gamle norm.
Der er rigtig mange bilfabrikker der har udtalt sig om "merforbruget" ved overgang til WLTP. Absolut ingen har påstået at forbruget jr. WLTP vil være lavere.
På Audi.de kan man se prislister for både 2018 og 2019-modeller (WLPT).
Volkswagens prislister er stadig 2018-modeller.
-
- Medlem
- Indlæg: 519
- Tilmeldt: 8. jan 2017, 09:58
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 18 times
- Been thanked: 65 times
Re: NEDC versus WLPT
Touran gik fra uge 31 over til produktion af MY2019 (med minimale ændringer ift. MY2018), så prislisterne må gælde for disse.erlingvj skrev: ↑15. aug 2018, 20:52Tastefejl er det vel ikke, men det er helt sikkert ikke i henhold til WLTP.
Bare en ny variant af 1,6 TDI der stadig er målt efter den gamle norm.
Der er rigtig mange bilfabrikker der har udtalt sig om "merforbruget" ved overgang til WLTP. Absolut ingen har påstået at forbruget jr. WLTP vil være lavere.
På Audi.de kan man se prislister for både 2018 og 2019-modeller (WLPT).
Volkswagens prislister er stadig 2018-modeller.
Jeg skrev til VW kundeservice, da jeg tænkte at de må kunne kaste lys over sagen:
Hej Volkswagen.
Er det fremtidige brændstofforbrug iht. WLTP for Touran Comfortline 1,6 TDi DSG7 kendt?
Det oplyste forbrug på Touran Comfortline 1,6 TDI med DSG er testet efter WLTP regulativet.
mvh
Volkswagen
Dvs. at forbruget for denne model/motorkombination er 23,8 km/liter efter 1. september?
Så måske vi ender med at udløse den minimale 0,001% sandsynlighed for at prislisten dd. er korrekt Jeg er dog enig i at det lyder super underligt hvis forbruget skulle være forbedret (på papiret) efter overgang til WLTP...De 23,8 km/liter vil ikke ændre sig efter 1. september. Det er korrekt, at 1. september har betydning for opgørelsen af forbrug, men på Touran Comfortline 1,6 TDI DSG er tallene jf. WLTP regulativet.
Jeg håber, dette hjælper dig videre.
Med ønsket om en god dag,
Volkswagen
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6227
- Tilmeldt: 22. aug 2011, 17:30
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 96 times
- Been thanked: 213 times
Re: NEDC versus WLPT
Der er jo ikke samme motor der er tale om og dermed kan man ikke sige at forbruget er blevet bedre med WLTP.
Den nye 1,6 TDI med SCR-katalysator kører 23,8 km/l og er ikke den samme som er målt til 22,7 km/l idet den ikke havde SCR-katalysator.
Så konklusionen er vel at den nye motor ER målt efter WLTP men at sammenligningen med den "gamle" motor ikke kan bruges til noget, idet der ikke er tale om den samme motor målt efter to forskellige normer.
Der er således ikke tale om "NEDC versus WLPT" i dette tilfælde men en ny 1,6 TDI motor med lavere forbrug, der efter NEDC-normen sandsynligvis havde kørt 26 - 27 km/l.
Den nye 1,6 TDI med SCR-katalysator kører 23,8 km/l og er ikke den samme som er målt til 22,7 km/l idet den ikke havde SCR-katalysator.
Så konklusionen er vel at den nye motor ER målt efter WLTP men at sammenligningen med den "gamle" motor ikke kan bruges til noget, idet der ikke er tale om den samme motor målt efter to forskellige normer.
Der er således ikke tale om "NEDC versus WLPT" i dette tilfælde men en ny 1,6 TDI motor med lavere forbrug, der efter NEDC-normen sandsynligvis havde kørt 26 - 27 km/l.
-
- Medlem
- Indlæg: 519
- Tilmeldt: 8. jan 2017, 09:58
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 18 times
- Been thanked: 65 times
Re: NEDC versus WLPT
Hvad pokker taler du om?erlingvj skrev:Der er jo ikke samme motor der er tale om og dermed kan man ikke sige at forbruget er blevet bedre med WLTP.
Den nye 1,6 TDI med SCR-katalysator kører 23,8 km/l og er ikke den samme som er målt til 22,7 km/l idet den ikke havde SCR-katalysator.
Så konklusionen er vel at den nye motor ER målt efter WLTP men at sammenligningen med den "gamle" motor ikke kan bruges til noget, idet der ikke er tale om den samme motor målt efter to forskellige normer.
Der er således ikke tale om "NEDC versus WLPT" i dette tilfælde men en ny 1,6 TDI motor med lavere forbrug, der efter NEDC-normen sandsynligvis havde kørt 26 - 27 km/l.
Touran 1,6 TDi motoren er ikke ny. Der har præcis samme "bestellschlüssel" ved MY2018 og MY2019.
Den har haft SCR katalysator i lang tid (OGSÅ i MY2018).
Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk