NEDC versus WLPT

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
erlingvj
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6227
Tilmeldt: 22. aug 2011, 17:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 96 times
Been thanked: 213 times

NEDC versus WLPT

Indlæg af erlingvj » 12. aug 2018, 08:37

Der har været skrevet meget i pressen om, hvor meget forbruget vil stige ved overgangen til WLPT og hvilke konsekvenser det vil få for registreringsafgiften.
Jeg har fundet målingerne for en Audi A3 1.0 TFSI S-tronic modelår 2018 og 2019:
NEDC (2018): 21,3 km/l
WLPT (2019): 19,6 km/l

Der er tale om basis-biler. Med WLPT stiger forbruget i takt med, at man "hænger" udstyr på bilen. Fx vil 18" fælge øget forbruget fra 19,6 km/l til 19,2 km/l.

Registreringsafgiften vil stige med 7.600 DKK (basis-bilen) hvis ikke Folketinget vedtager en overgangsordning.
These users thanked the author erlingvj for the post:
jencka

Brugeravatar
Ztrejfer
Medlem
Indlæg: 943
Tilmeldt: 20. apr 2015, 12:35
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 253 times
Been thanked: 79 times

Re: NEDC versus WLPT

Indlæg af Ztrejfer » 12. aug 2018, 09:17

Interessant, tak for det. Den dyrere registreringsafgift samt den åbenlyse mulighed, at også den grønne afgift stiger på Audi A3/S3 (ja, jeg er forelsket i den vogn ;) ) gør jo en gladere for den nuværende afgifts-situation. Alt taget i betragtning, altså...
Audi A3

pwh
Medlem
Indlæg: 519
Tilmeldt: 8. jan 2017, 09:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 18 times
Been thanked: 65 times

Re: NEDC versus WLPT

Indlæg af pwh » 12. aug 2018, 12:09

Det bliver interessant at se hvordan de forskellige modeller ender efter 1/9.

Touran comfortline 1,6 TDi DSG (som vist er den eneste der produceres på fabrikken de næste 6 uger) er netop opdateret i prislisten fra 22,7 -> 23,8 km/l. Så for nogle modeller ender test efter WLTP ud med en bedre brændstoføkonomi.

Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk


Brugeravatar
Passatg 3c
Medlem
Indlæg: 1398
Tilmeldt: 14. jun 2008, 08:31
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 421 times
Been thanked: 250 times

Re: NEDC versus WLPT

Indlæg af Passatg 3c » 12. aug 2018, 12:19

pwh skrev:Det bliver interessant at se hvordan de forskellige modeller ender efter 1/9.

Touran comfortline 1,6 TDi DSG (som vist er den eneste der produceres på fabrikken de næste 6 uger) er netop opdateret i prislisten fra 22,7 -> 23,8 km/l. Så for nogle modeller ender test efter WLTP ud med en bedre brændstoføkonomi.

Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk
På Spritmonitor.de kører sådan en Touran 1.6 TDI fra 2017 og frem 16.3 km/l i gennemsnit.
VAGs i huset lige nu:
Audi A4 B6 Cabriolet, Model 2003, gens. forbrug ca. 10 km/l (sommer/vinter)
Audi E-tron 50, Model 2020, gens. forbrug 238/285 Wh/km (sommer/vinter)

erlingvj
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6227
Tilmeldt: 22. aug 2011, 17:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 96 times
Been thanked: 213 times

Re: NEDC versus WLPT

Indlæg af erlingvj » 12. aug 2018, 12:25

pwh skrev:
12. aug 2018, 12:09
Det bliver interessant at se hvordan de forskellige modeller ender efter 1/9.

Touran comfortline 1,6 TDi DSG (som vist er den eneste der produceres på fabrikken de næste 6 uger) er netop opdateret i prislisten fra 22,7 -> 23,8 km/l. Så for nogle modeller ender test efter WLTP ud med en bedre brændstoføkonomi.
En fejl vil jeg tro.

pwh
Medlem
Indlæg: 519
Tilmeldt: 8. jan 2017, 09:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 18 times
Been thanked: 65 times

Re: NEDC versus WLPT

Indlæg af pwh » 12. aug 2018, 13:53

Passatg 3c skrev:
pwh skrev:Det bliver interessant at se hvordan de forskellige modeller ender efter 1/9.

Touran comfortline 1,6 TDi DSG (som vist er den eneste der produceres på fabrikken de næste 6 uger) er netop opdateret i prislisten fra 22,7 -> 23,8 km/l. Så for nogle modeller ender test efter WLTP ud med en bedre brændstoføkonomi.

Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk
På Spritmonitor.de kører sådan en Touran 1.6 TDI fra 2017 og frem 16.3 km/l i gennemsnit.
At der er forskel mellem testcyklus og faktisk forbrug kommer sgu ikke bag på mig. WLTP er ikke den hellige gral ift. opgørelse af brændstoføkonomi.

Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk


Brugeravatar
Passatg 3c
Medlem
Indlæg: 1398
Tilmeldt: 14. jun 2008, 08:31
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 421 times
Been thanked: 250 times

Re: NEDC versus WLPT

Indlæg af Passatg 3c » 12. aug 2018, 13:55

Det ved jeg godt. Jeg havde bare håbet at de kom lidt tættere på virkeligheden.
VAGs i huset lige nu:
Audi A4 B6 Cabriolet, Model 2003, gens. forbrug ca. 10 km/l (sommer/vinter)
Audi E-tron 50, Model 2020, gens. forbrug 238/285 Wh/km (sommer/vinter)

pwh
Medlem
Indlæg: 519
Tilmeldt: 8. jan 2017, 09:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 18 times
Been thanked: 65 times

Re: NEDC versus WLPT

Indlæg af pwh » 12. aug 2018, 14:06


erlingvj skrev:
En fejl vil jeg tro.
Tja - i så fald en fejl som en VW medarbejder tilfældigvis laver på den eneste model Touran VW pt. producerer netop grundet omstillingen til WLTP.

Trykfejlen er endvidere i indeværende uge slået igennem på både prislisten til private og på fleet-hjemmesiden.

Der er tale om et tal de skal benytte til udregning af registreringsafgift på alle de biler der pt. produceres, og som indregistreres efter 1/9.
Så hvis det er trykfejl, så er det sgu en af de dummere...

Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk


erlingvj
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6227
Tilmeldt: 22. aug 2011, 17:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 96 times
Been thanked: 213 times

Re: NEDC versus WLPT

Indlæg af erlingvj » 13. aug 2018, 04:13

Med WLPT har alle biler i princippet sit "eget" forbrug.
Dette forbrug har bilfabrikken påført bilens CoC-dokument. Når bilen skal indregistreres anvendes tallet fra CoC-dokumentet.
Hvad en "tilfældig" medarbejder hos Semler har påført en prisliste kan ikke bruges til noget.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3206 times
Been thanked: 4540 times

Re: NEDC versus WLPT

Indlæg af HansH » 13. aug 2018, 06:06

erlingvj skrev:
13. aug 2018, 04:13
Med WLPT har alle biler i princippet sit "eget" forbrug.
Dette forbrug har bilfabrikken påført bilens CoC-dokument. Når bilen skal indregistreres anvendes tallet fra CoC-dokumentet.
Det skal jeg lige forstå rigtigt...
Betyder det, at hver eneste bil der forlader fabrikken, testes individuelt ?? Eller hvad mener du med at alle biler har "sit eget forbrug"..
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

maha
Nyt medlem
Indlæg: 152
Tilmeldt: 5. jul 2017, 21:05
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 14 times
Been thanked: 6 times

Re: NEDC versus WLPT

Indlæg af maha » 13. aug 2018, 06:37

HansH skrev:
13. aug 2018, 06:06
erlingvj skrev:
13. aug 2018, 04:13
Med WLPT har alle biler i princippet sit "eget" forbrug.
Dette forbrug har bilfabrikken påført bilens CoC-dokument. Når bilen skal indregistreres anvendes tallet fra CoC-dokumentet.
Det skal jeg lige forstå rigtigt...
Betyder det, at hver eneste bil der forlader fabrikken, testes individuelt ?? Eller hvad mener du med at alle biler har "sit eget forbrug"..
Og hvad hvis man selv sætter fx større fælge på? Skal den så testes igen?

pwh
Medlem
Indlæg: 519
Tilmeldt: 8. jan 2017, 09:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 18 times
Been thanked: 65 times

Re: NEDC versus WLPT

Indlæg af pwh » 13. aug 2018, 07:07

erlingvj skrev:Med WLPT har alle biler i princippet sit "eget" forbrug.
Dette forbrug har bilfabrikken påført bilens CoC-dokument. Når bilen skal indregistreres anvendes tallet fra CoC-dokumentet.
Hvad en "tilfældig" medarbejder hos Semler har påført en prisliste kan ikke bruges til noget.
I know.

Men hvorfor afviser du notorisk, at VW har opdateret prislisten med det forbrug en standard Touran Comfortline 1,6 TDi DSG har?
Har du noget insiderviden du har lyst til at dele?

Jeg er godt klar over at store hjul, panoramatag, sænkning osv. medfører øget forbrug, og at der derfor kommer til at være et afvigende forbrug for disse, men det har da ikke noget at gøre med den standard comfortline der står i prislisten...



Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk


Brugeravatar
Madmax
Medlem
Indlæg: 1107
Tilmeldt: 6. apr 2017, 17:13
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 102 times
Been thanked: 471 times

NEDC versus WLPT

Indlæg af Madmax » 13. aug 2018, 07:44

maha skrev:
HansH skrev:
13. aug 2018, 06:06
erlingvj skrev:
13. aug 2018, 04:13
Med WLPT har alle biler i princippet sit "eget" forbrug.
Dette forbrug har bilfabrikken påført bilens CoC-dokument. Når bilen skal indregistreres anvendes tallet fra CoC-dokumentet.
Det skal jeg lige forstå rigtigt...
Betyder det, at hver eneste bil der forlader fabrikken, testes individuelt ?? Eller hvad mener du med at alle biler har "sit eget forbrug"..
Og hvad hvis man selv sætter fx større fælge på? Skal den så testes igen?

Nej. I første omgang kører reglerne videre som hidtil. Man beregner forbrug ud fra motor/gearkasse og fælge (store fælge, dårligere forbrug).
Når WLTP reglerne slår endeligt igennem 1/4-19 bliver forbruget på hver enkelt bil individuelt. Dvs alt efter hvad man propper på af udstyr. En basis bil vil måske køre 20 km/l. Vælger du så anhængertræk, panoramasoltag, 19” fælge, osv osv bliver forbruget forringet. Alle de muligheder der vil være har fabrikkerne en generator der kan regne ud hvad forbruget bliver.
Fx vil ting som skørtesæt forbedre aerodynamikken og derved forbedre bilens forbrug den anden vej.

Man kan sagtens sætte større fælge på bilen efter indregistrering uden det får noget at sige. Det forbrug der kommer til at tælle og man skal svare afgift ud fra er hvad der er oplyst på CoC’et.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3206 times
Been thanked: 4540 times

Re: NEDC versus WLPT

Indlæg af HansH » 13. aug 2018, 07:48

Pablo skrev:
13. aug 2018, 07:44
maha skrev:
HansH skrev:
13. aug 2018, 06:06


Det skal jeg lige forstå rigtigt...
Betyder det, at hver eneste bil der forlader fabrikken, testes individuelt ?? Eller hvad mener du med at alle biler har "sit eget forbrug"..
Og hvad hvis man selv sætter fx større fælge på? Skal den så testes igen?

Nej. I første omgang kører reglerne videre som hidtil. Man beregner forbrug ud fra motor/gearkasse og fælge (store fælge, dårligere forbrug).
Når WLTP reglerne slår endeligt igennem 1/4-19 bliver forbruget på hver enkelt bil individuelt. Dvs alt efter hvad man propper på af udstyr. En basis bil vil måske køre 20 km/l. Vælger du så anhængertræk, panoramasoltag, 19” fælge, osv osv bliver forbruget forringet. Alle de muligheder der vil være har fabrikkerne en generator der kan regne ud hvad forbruget bliver.
Fx vil ting som skørtesæt forbedre aerodynamikken og derved forbedre bilens forbrug den anden vej.

Man kan sagtens sætte større fælge på bilen efter indregistrering uden det får noget at sige. Det forbrug der kommer til at tælle og man skal svare afgift ud fra er hvad der er oplyst på CoC’et.
Okay, dvs det er i betydningen "hver konfiguration" har sit eget forbrugstal.
Så vi er enige om, at to *prik* identisk udstyrede biler vil have det samme CoC tal på reg.attesten ?

Men det virker jo lidt besynderligt, hvis du så samtidig siger, at alt hvad ejer finder på at gøre ved bilen efter indregistrering .... det kunne være eftermontering af træk, 20" fælge osv ..... ikke får konsekvens for det tal.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: NEDC versus WLPT

Indlæg af BrianDS » 13. aug 2018, 07:56

Da jeg købte bil i 2017 havde det også indflydelse på prisen og forbruget hvis keg valgte større hjul, hvorfor jeg valgte at købe dem eftermonteret.

Hvis man sammenlignede en Toledo Style med andre udstyrsversioner var forbruget også højere på Style grundet 16” hjul i stedet for 15” på de andre - dette dog i 2014.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: NEDC versus WLPT

Indlæg af BrianDS » 13. aug 2018, 07:58

Passatg 3c skrev: På Spritmonitor.de kører sådan en Touran 1.6 TDI fra 2017 og frem 16.3 km/l i gennemsnit.
Det lyder utroligt, for en 2.0 TDI DSG kører væsentlig længere, både målt på kørecomputer og på standeren.
18+ overordnet set men ofte omkring 20+ på en tankfuld.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
Madmax
Medlem
Indlæg: 1107
Tilmeldt: 6. apr 2017, 17:13
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 102 times
Been thanked: 471 times

Re: NEDC versus WLPT

Indlæg af Madmax » 13. aug 2018, 08:51

HansH skrev:
Okay, dvs det er i betydningen "hver konfiguration" har sit eget forbrugstal.
Så vi er enige om, at to *prik* identisk udstyrede biler vil have det samme CoC tal på reg.attesten ?

Men det virker jo lidt besynderligt, hvis du så samtidig siger, at alt hvad ejer finder på at gøre ved bilen efter indregistrering .... det kunne være eftermontering af træk, 20" fælge osv ..... ikke får konsekvens for det tal.
Præcis. En bil vil have et basis forbrugstal. Hver udstyrsoption vil så også have et tal det påvirker forbrugstallet. Nogle positivt, nogle neutralt og nogle negativt. Når bilen så er færdig konfigureret vil den have sit eget forbrugstal som man så svarer afgift ud fra. Det vil så medføre at afgiften bliver forskellig fra bil til bil.

Tallet på CoC’et er det bilen indregistreres ud fra. Hvis du så vælger at få eftermonteret træk eller 18” fælge efter bilen er indregistreret bør ikke have nogen indflydelse fordi det ikke meldes ind til nogen - sådan ser det ihvertfald ud indtil videre. Men der er jo lang tid til 1/4-19

Brugeravatar
Passatg 3c
Medlem
Indlæg: 1398
Tilmeldt: 14. jun 2008, 08:31
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 421 times
Been thanked: 250 times

Re: NEDC versus WLPT

Indlæg af Passatg 3c » 13. aug 2018, 09:49

BrianDS skrev:
13. aug 2018, 07:58
Passatg 3c skrev: På Spritmonitor.de kører sådan en Touran 1.6 TDI fra 2017 og frem 16.3 km/l i gennemsnit.
Det lyder utroligt, for en 2.0 TDI DSG kører væsentlig længere, både målt på kørecomputer og på standeren.
18+ overordnet set men ofte omkring 20+ på en tankfuld.
Hvis man taster de samme oplysninger ind, men for 2.0 TDI DSG, så er gennemsnittet 15.6 km/l
VAGs i huset lige nu:
Audi A4 B6 Cabriolet, Model 2003, gens. forbrug ca. 10 km/l (sommer/vinter)
Audi E-tron 50, Model 2020, gens. forbrug 238/285 Wh/km (sommer/vinter)

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3206 times
Been thanked: 4540 times

Re: NEDC versus WLPT

Indlæg af HansH » 13. aug 2018, 09:51

Pablo skrev:
13. aug 2018, 08:51
Tallet på CoC’et er det bilen indregistreres ud fra. Hvis du så vælger at få eftermonteret træk eller 18” fælge efter bilen er indregistreret bør ikke have nogen indflydelse fordi det ikke meldes ind til nogen - sådan ser det ihvertfald ud indtil videre. Men der er jo lang tid til 1/4-19
Okay, modtaget.

Hvis jeg tænker efter, så er det vel egentlig ikke værre end i dag..... der kan man jo også undgå reg.afgiften på udstyr, ved at lade det eftermontere.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: NEDC versus WLPT

Indlæg af BrianDS » 13. aug 2018, 16:23

Passatg 3c skrev:
BrianDS skrev:
13. aug 2018, 07:58
Passatg 3c skrev: På Spritmonitor.de kører sådan en Touran 1.6 TDI fra 2017 og frem 16.3 km/l i gennemsnit.
Det lyder utroligt, for en 2.0 TDI DSG kører væsentlig længere, både målt på kørecomputer og på standeren.
18+ overordnet set men ofte omkring 20+ på en tankfuld.
Hvis man taster de samme oplysninger ind, men for 2.0 TDI DSG, så er gennemsnittet 15.6 km/l
Så må de køre råddent, eller meget motorvej og bykørsel - og ingen landevej Billede
Tænker det samme om 1.6’eren
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

erlingvj
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6227
Tilmeldt: 22. aug 2011, 17:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 96 times
Been thanked: 213 times

Re: NEDC versus WLPT

Indlæg af erlingvj » 15. aug 2018, 05:13

pwh skrev:
12. aug 2018, 14:06
erlingvj skrev:
En fejl vil jeg tro.
Tja - i så fald en fejl som en VW medarbejder tilfældigvis laver på den eneste model Touran VW pt. producerer netop grundet omstillingen til WLTP.

Trykfejlen er endvidere i indeværende uge slået igennem på både prislisten til private og på fleet-hjemmesiden.

Der er tale om et tal de skal benytte til udregning af registreringsafgift på alle de biler der pt. produceres, og som indregistreres efter 1/9.
Så hvis det er trykfejl, så er det sgu en af de dummere...
Der er nu tal for en Audi A3 1,6 TDI:
NEDC (2018): 25,0 km/l
WLPT (2019): 22,2 km/l

En Touran med samme drivlinje vil uden enhver tvivl have et tilsvarende højere forbrug.
Så med 99,999% sikkerhed en trykfejl fra Semler.

pwh
Medlem
Indlæg: 519
Tilmeldt: 8. jan 2017, 09:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 18 times
Been thanked: 65 times

Re: NEDC versus WLPT

Indlæg af pwh » 15. aug 2018, 10:42

erlingvj skrev:
pwh skrev:
12. aug 2018, 14:06
erlingvj skrev:
En fejl vil jeg tro.
Tja - i så fald en fejl som en VW medarbejder tilfældigvis laver på den eneste model Touran VW pt. producerer netop grundet omstillingen til WLTP.

Trykfejlen er endvidere i indeværende uge slået igennem på både prislisten til private og på fleet-hjemmesiden.

Der er tale om et tal de skal benytte til udregning af registreringsafgift på alle de biler der pt. produceres, og som indregistreres efter 1/9.
Så hvis det er trykfejl, så er det sgu en af de dummere...
Der er nu tal for en Audi A3 1,6 TDI:
NEDC (2018): 25,0 km/l
WLPT (2019): 22,2 km/l

En Touran med samme drivlinje vil uden enhver tvivl have et tilsvarende højere forbrug.
Så med 99,999% sikkerhed en trykfejl fra Semler.
Ok - jeg foreslår at vi afventer den resterende sandsynlighed på 0,001% for at VW's prisliste er korrekt.

Blot til info, så er VW i Østrigs konfigurator netop blevet opdateret med et brændstofforbrug for modellen på 4,2 l/100 km. (=23,8 km/l), og samtidig fået CO2/km tilsvarende reduceret til 111 g/km.

Men VW Østrig kan selvfølgelig også lave tastefejl, selvom det er spøjst at den nu matcher den danske prisliste.


Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk


These users thanked the author pwh for the post (total 3):
DanielB12MadmaxBrianDS

erlingvj
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6227
Tilmeldt: 22. aug 2011, 17:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 96 times
Been thanked: 213 times

Re: NEDC versus WLPT

Indlæg af erlingvj » 15. aug 2018, 14:31

Så vidt jeg kan se er der tale om en ny 1,6 TDI version med SCR-katalysator der er opgivet efter den gamle norm.
På forsiden af den Østrigske prisliste står der i øvrigt "2018" så der er ikke tale om en prisliste for modelår 2019.
Vedhæftede filer
qqq.jpg
qqq.jpg (11.74 KiB) Vist 1017 gange
Senest rettet af erlingvj 15. aug 2018, 16:17, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
ac242
Medlem
Indlæg: 1071
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:04
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 12 times
Been thanked: 23 times

Re: NEDC versus WLPT

Indlæg af ac242 » 15. aug 2018, 15:20

BrianDS skrev:
13. aug 2018, 16:23
Passatg 3c skrev:
BrianDS skrev:
13. aug 2018, 07:58


Det lyder utroligt, for en 2.0 TDI DSG kører væsentlig længere, både målt på kørecomputer og på standeren.
18+ overordnet set men ofte omkring 20+ på en tankfuld.
Hvis man taster de samme oplysninger ind, men for 2.0 TDI DSG, så er gennemsnittet 15.6 km/l
Så må de køre råddent, eller meget motorvej og bykørsel - og ingen landevej Billede
Tænker det samme om 1.6’eren
i min 2,0 tdi dsg ligger gennemsnit på 16,2km/L over 28500km, bedste er 19km/l dårligste er 14,4km/l.
dårligste var med kørsel med trailer hver weekend på en tankfuld, bedste var en tur fra kbh-skive og retur.

min gamle golf 1,6tdi lå på 17,29km/L over 25000km dog manuel gear.

min kørsel kan betegnes som frisk. en god acceleration er altid sjovt.

forleden lå jeg i min kones Fabia og det gik da meget godt. Bc sagde 20,1 km/l efter 20km, da jeg så accelererede ned af en motorvejs afkørsel sagde den efterfølgende 16,7km/L. det sku svært at køre øko :lol:
Allan
2015 Skoda Octavia 2,0 tdi combi elegance Dsg
Skoda Fabia 1,2 Tsi combi style Dsg

Citroen C4 Cactus 1,2 aut.
tidligere vag biler: 2010 VW Golf VI 1,6 tdi Highline Variant bmt,
2006 Skoda octavia 2,0 tdi combi elegance dsg, 1996 VW Polo 1,6 Highline

pwh
Medlem
Indlæg: 519
Tilmeldt: 8. jan 2017, 09:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 18 times
Been thanked: 65 times

Re: NEDC versus WLPT

Indlæg af pwh » 15. aug 2018, 19:32

erlingvj skrev:Så vidt jeg kan se er der tale om en ny 1,6 TDI version med SCR-katalysator der er opgivet efter den gamle norm.
På forsiden af den Østrigske prisliste står der i øvrigt "2018" så der er ikke tale om en prisliste for modelår 2019.
Artikler om WLTP havde ikke just stillet os forbedret brændstoføkonomi i udsigte, så jeg vil på ingen måde afvise at der findes en anden god grund til at man i Danmark, Østrig og Norge inden for den sidste uge har ændret forbruget fra 22,7 -> 23,8 km/l for Comfortline 1,6 TDi DSG.
Men ændret er den blevet Billede

Jeg erindrer at have læst en artikel om det EU udviklede program (CO2MPAS), som vist nok skal benyttes til at regne WLTP emissioner tilbage tilbage til NEDC. Så nu hvor WLTP resultaterne er klar kan der selvfølgelig være tale om et beregnet NEDC forbrug, som først bliver rettet 1/9, selvom det umiddelbart er svært at se hvorfor de skulle vælge at gøre det.

Men jeg har stadig svært ved at tro at det er en tastefejl Billede

Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk


erlingvj
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6227
Tilmeldt: 22. aug 2011, 17:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 96 times
Been thanked: 213 times

Re: NEDC versus WLPT

Indlæg af erlingvj » 15. aug 2018, 20:52

Tastefejl er det vel ikke, men det er helt sikkert ikke i henhold til WLTP.
Bare en ny variant af 1,6 TDI der stadig er målt efter den gamle norm.
Der er rigtig mange bilfabrikker der har udtalt sig om "merforbruget" ved overgang til WLTP. Absolut ingen har påstået at forbruget jr. WLTP vil være lavere.
På Audi.de kan man se prislister for både 2018 og 2019-modeller (WLPT).
Volkswagens prislister er stadig 2018-modeller.

pwh
Medlem
Indlæg: 519
Tilmeldt: 8. jan 2017, 09:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 18 times
Been thanked: 65 times

Re: NEDC versus WLPT

Indlæg af pwh » 16. aug 2018, 13:44

erlingvj skrev:
15. aug 2018, 20:52
Tastefejl er det vel ikke, men det er helt sikkert ikke i henhold til WLTP.
Bare en ny variant af 1,6 TDI der stadig er målt efter den gamle norm.
Der er rigtig mange bilfabrikker der har udtalt sig om "merforbruget" ved overgang til WLTP. Absolut ingen har påstået at forbruget jr. WLTP vil være lavere.
På Audi.de kan man se prislister for både 2018 og 2019-modeller (WLPT).
Volkswagens prislister er stadig 2018-modeller.
Touran gik fra uge 31 over til produktion af MY2019 (med minimale ændringer ift. MY2018), så prislisterne må gælde for disse.

Jeg skrev til VW kundeservice, da jeg tænkte at de må kunne kaste lys over sagen:
Hej Volkswagen.
Er det fremtidige brændstofforbrug iht. WLTP for Touran Comfortline 1,6 TDi DSG7 kendt?
Det oplyste forbrug på Touran Comfortline 1,6 TDI med DSG er testet efter WLTP regulativet.
mvh
Volkswagen
Dvs. at forbruget for denne model/motorkombination er 23,8 km/liter efter 1. september?
De 23,8 km/liter vil ikke ændre sig efter 1. september. Det er korrekt, at 1. september har betydning for opgørelsen af forbrug, men på Touran Comfortline 1,6 TDI DSG er tallene jf. WLTP regulativet.
Jeg håber, dette hjælper dig videre.
Med ønsket om en god dag,
Volkswagen
Så måske vi ender med at udløse den minimale 0,001% sandsynlighed for at prislisten dd. er korrekt ;-) Jeg er dog enig i at det lyder super underligt hvis forbruget skulle være forbedret (på papiret) efter overgang til WLTP...

erlingvj
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6227
Tilmeldt: 22. aug 2011, 17:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 96 times
Been thanked: 213 times

Re: NEDC versus WLPT

Indlæg af erlingvj » 16. aug 2018, 18:01

Der er jo ikke samme motor der er tale om og dermed kan man ikke sige at forbruget er blevet bedre med WLTP.
Den nye 1,6 TDI med SCR-katalysator kører 23,8 km/l og er ikke den samme som er målt til 22,7 km/l idet den ikke havde SCR-katalysator.
Så konklusionen er vel at den nye motor ER målt efter WLTP men at sammenligningen med den "gamle" motor ikke kan bruges til noget, idet der ikke er tale om den samme motor målt efter to forskellige normer.

Der er således ikke tale om "NEDC versus WLPT" i dette tilfælde men en ny 1,6 TDI motor med lavere forbrug, der efter NEDC-normen sandsynligvis havde kørt 26 - 27 km/l.

pwh
Medlem
Indlæg: 519
Tilmeldt: 8. jan 2017, 09:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 18 times
Been thanked: 65 times

Re: NEDC versus WLPT

Indlæg af pwh » 16. aug 2018, 18:22

erlingvj skrev:Der er jo ikke samme motor der er tale om og dermed kan man ikke sige at forbruget er blevet bedre med WLTP.
Den nye 1,6 TDI med SCR-katalysator kører 23,8 km/l og er ikke den samme som er målt til 22,7 km/l idet den ikke havde SCR-katalysator.
Så konklusionen er vel at den nye motor ER målt efter WLTP men at sammenligningen med den "gamle" motor ikke kan bruges til noget, idet der ikke er tale om den samme motor målt efter to forskellige normer.

Der er således ikke tale om "NEDC versus WLPT" i dette tilfælde men en ny 1,6 TDI motor med lavere forbrug, der efter NEDC-normen sandsynligvis havde kørt 26 - 27 km/l.
Hvad pokker taler du om?

Touran 1,6 TDi motoren er ikke ny. Der har præcis samme "bestellschlüssel" ved MY2018 og MY2019.
Den har haft SCR katalysator i lang tid (OGSÅ i MY2018).

Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk


Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"