Trækkraft med 1.4 TSI/1.6 TDI med DSG?
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 18
- Tilmeldt: 15. apr 2016, 08:08
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 2 times
Trækkraft med 1.4 TSI/1.6 TDI med DSG?
Hej.
Vi har pt. en Passat B7 fra 2011. 1.6 TDi med manuel gearkasse. Den står nu for udskiftning, og vi har besluttet at vi skal have DSG gear. Passat/Touran fra 2016 eller nyere.
Vores kørselsbehov ligger på grænsen til, at en diesel kan gå, og det budget jeg har lagt gør desuden, at udvalget af 2.0 TDi modeller er ret snævert. Derfor kigger jeg på 1.4 TSi og 1.6 TDi som en alternativ (kampagne hos VW på Touran Connect).
Vi har en drøm om at få en campingvogn indenfor få år. Vi har haft en campingvogn (1.400 kg) efter vores nuværende Passat, og her blev den noget udfordret. Op ad de lange bakker var det fjerde gear for at holde de lovlige 70 km/t.
Mit spørgsmål er derfor:
Er der trækkraft nok i de nye små motorer til at trække en halvstor campingvogn?
De har samme moment som min nuværende motor (250 Nm), så umiddelbart virker det jo ikke bedre end det jeg har.
Som sidebemærkning kigger jeg også på BMW 220d Gran Tourer, men jeg skal nok undlade at bruge flere skældsord herfra
Vi har pt. en Passat B7 fra 2011. 1.6 TDi med manuel gearkasse. Den står nu for udskiftning, og vi har besluttet at vi skal have DSG gear. Passat/Touran fra 2016 eller nyere.
Vores kørselsbehov ligger på grænsen til, at en diesel kan gå, og det budget jeg har lagt gør desuden, at udvalget af 2.0 TDi modeller er ret snævert. Derfor kigger jeg på 1.4 TSi og 1.6 TDi som en alternativ (kampagne hos VW på Touran Connect).
Vi har en drøm om at få en campingvogn indenfor få år. Vi har haft en campingvogn (1.400 kg) efter vores nuværende Passat, og her blev den noget udfordret. Op ad de lange bakker var det fjerde gear for at holde de lovlige 70 km/t.
Mit spørgsmål er derfor:
Er der trækkraft nok i de nye små motorer til at trække en halvstor campingvogn?
De har samme moment som min nuværende motor (250 Nm), så umiddelbart virker det jo ikke bedre end det jeg har.
Som sidebemærkning kigger jeg også på BMW 220d Gran Tourer, men jeg skal nok undlade at bruge flere skældsord herfra
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2609
- Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 612 times
- Been thanked: 350 times
Re: Trækkraft med 1.4 TSI/1.6 TDI med DSG?
En 1.4 TSI (150hk?) bør have noget mere overskud med en CV efter. Selvfølgelig forudsat at du bruger de nødvendige omdrejninger ved behov
Har selv lige kørt en, heldigvis kort, tur med CV efter vores 1.6 TDI. Det er den sgu' ikke god til...
Har selv lige kørt en, heldigvis kort, tur med CV efter vores 1.6 TDI. Det er den sgu' ikke god til...
-
- Medlem
- Indlæg: 1156
- Tilmeldt: 16. jul 2008, 19:23
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Østjyllannd
- Has thanked: 89 times
- Been thanked: 157 times
Re: Trækkraft med 1.4 TSI/1.6 TDI med DSG?
Der vil DSG'en hjælpe gevaldigt. Jeg har ikke kørt med CV, men har haft nogle ret tunge trailere efter min. Det klarer den super godt.
Mvh Anders
Porsche Taycan Sport Tourismo
Tidligere:
Audi A5 SB TDI ‘20
MB A200 ‘19
VW Golf TSI DSG R-Line '16
Audi A3 Sportback ‘09
Porsche Taycan Sport Tourismo
Tidligere:
Audi A5 SB TDI ‘20
MB A200 ‘19
VW Golf TSI DSG R-Line '16
Audi A3 Sportback ‘09
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2609
- Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 612 times
- Been thanked: 350 times
Re: Trækkraft med 1.4 TSI/1.6 TDI med DSG?
Tror hovedproblemet med vores er at det er en Greenline. Der er langt mellem gearene og slutgearing er meget høj. Det dur ikke til CV.Sace skrev:Der vil DSG'en hjælpe gevaldigt. Jeg har ikke kørt med CV, men har haft nogle ret tunge trailere efter min. Det klarer den super godt.
Men lidt mere overskud i motoren ville også hjælpe
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2759
- Tilmeldt: 28. apr 2014, 19:27
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 501 times
Re: Trækkraft med 1.4 TSI/1.6 TDI med DSG?
1,6 tdi kan chippes til et sted mellem 140 og 150hk, så burde der være nok kræfter til at trække en CV
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1903
- Tilmeldt: 23. jul 2013, 16:42
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 178 times
Re: Trækkraft med 1.4 TSI/1.6 TDI med DSG?
1,4 /1,5 tsi vil have noget sværre ved at trække cv end 1.6 diesel... meget lavere moment, og senere moment...
men - min gamle 1,9 tdi 105 trækker snildt vores 1300kg vogn op ad alle bakker..
og min 1,6 tdi polo 6r gjorde også snildt (dog var den opt til 140)
men - min gamle 1,9 tdi 105 trækker snildt vores 1300kg vogn op ad alle bakker..
og min 1,6 tdi polo 6r gjorde også snildt (dog var den opt til 140)
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1626
- Tilmeldt: 19. aug 2008, 12:37
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Holte
- Has thanked: 143 times
- Been thanked: 201 times
Re: Trækkraft med 1.4 TSI/1.6 TDI med DSG?
Hvorfor mener du, at den har meget lavere moment og senere moment?
Mvh Peter
Octavia III, 1.4, Combi, Elegance, DSG, Columbus, front assist og dynamisk fartpilot (super fed), VW UP, 60 HK, Move UP med navi m.v., konebil.
Tidligere biler: Octavia II, 2.0 FSI, Elegance, Octavia I, 1.8, SLX, Combi, Octavia I, 1.8 SLX h/b, Nissan Micra, Princes (fed bil).
På vej: Fisker Ocean Ultra eller Q4 og Pear - alle bestilt.
Octavia III, 1.4, Combi, Elegance, DSG, Columbus, front assist og dynamisk fartpilot (super fed), VW UP, 60 HK, Move UP med navi m.v., konebil.
Tidligere biler: Octavia II, 2.0 FSI, Elegance, Octavia I, 1.8, SLX, Combi, Octavia I, 1.8 SLX h/b, Nissan Micra, Princes (fed bil).
På vej: Fisker Ocean Ultra eller Q4 og Pear - alle bestilt.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 301
- Tilmeldt: 21. apr 2014, 10:10
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 52 times
- Been thanked: 60 times
Re: Trækkraft med 1.4 TSI/1.6 TDI med DSG?
Vi kører 1.6 TDI 110hk i vores 2016 Touran.
Den klarede fint sommerferien med CV bagefter. Men er jo ikke nogen raket...
Hvis man er typen der skal kunne overhale hurtigt med CV bagpå skal der mere til. Men følger man trafikken har jeg ikke problemer og mangler ikke kræfter i trafikken. Kører i 6/7 gear langt det meste af tiden på hoved/motorvej.
Den klarede fint sommerferien med CV bagefter. Men er jo ikke nogen raket...
Hvis man er typen der skal kunne overhale hurtigt med CV bagpå skal der mere til. Men følger man trafikken har jeg ikke problemer og mangler ikke kræfter i trafikken. Kører i 6/7 gear langt det meste af tiden på hoved/motorvej.
- GranTurismo
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5575
- Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 319 times
- Been thanked: 368 times
Re: Trækkraft med 1.4 TSI/1.6 TDI med DSG?
Arh det er da lige omvendt. Der er MEGET mere bundtræk i en 1,4 TSI end i en 1,6 TDI.
En 1,4 TSI trækker maksimalt fra en betydeligt lavere hastighed i de enkelte gear og den trækker desuden meget kraftigere. En 1,6 TDI svarer nærmere til en 1,0 TSI, hvor 1,0 TSI dog også trækker maksimalt fra en betydeligt lavere hastighed i de enkelte gear.
En gearkasse virker jo som en momentomformer, så momentet fra en TSI og en TDI kan slet ikke sammenlignes. Gearene på en TDI er jo meget længere. En 1,4 TSI med 150 Hk trækker lige så godt som en 2,0 TDI med 150 Hk, men stadig ved denne sammenligning trækker 1,4 TSI maksimalt fra en betydeligt lavere hastighed i de enkelte gear
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2418
- Tilmeldt: 25. okt 2014, 09:48
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: 8641 Sorring
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 125 times
Re: Trækkraft med 1.4 TSI/1.6 TDI med DSG?
Hmm de monent kurver og beregninger vil jeg gerne se, er nu helt overbevist om at en 2.0 tdi har et betydeligt støre torque på hjulet over et langt støre område end en 1.5tsiGranTurismo skrev: ↑13. aug 2018, 15:39Arh det er da lige omvendt. Der er MEGET mere bundtræk i en 1,4 TSI end i en 1,6 TDI.
En 1,4 TSI trækker maksimalt fra en betydeligt lavere hastighed i de enkelte gear og den trækker desuden meget kraftigere. En 1,6 TDI svarer nærmere til en 1,0 TSI, hvor 1,0 TSI dog også trækker maksimalt fra en betydeligt lavere hastighed i de enkelte gear.
En gearkasse virker jo som en momentomformer, så momentet fra en TSI og en TDI kan slet ikke sammenlignes. Gearene på en TDI er jo meget længere. En 1,4 TSI med 150 Hk trækker lige så godt som en 2,0 TDI med 150 Hk, men stadig ved denne sammenligning trækker 1,4 TSI maksimalt fra en betydeligt lavere hastighed i de enkelte gear
Rigtige mænd har egen Lift og er ikke bange for at bruge den
VW Touran 2016 2.0 Tdi 190HK 7 personers DSG med alt udstyr....
VW Touran 1.9 2008 som extra bil
Jeep Grand Cherokee 1998 som trækker af maskin og tiptraler ( 35-50L / 100km !!!!! )
Landrover til sjov efter kl 23....
VCDS mm
VW Touran 2016 2.0 Tdi 190HK 7 personers DSG med alt udstyr....
VW Touran 1.9 2008 som extra bil
Jeep Grand Cherokee 1998 som trækker af maskin og tiptraler ( 35-50L / 100km !!!!! )
Landrover til sjov efter kl 23....
VCDS mm
- Halvleg
- Medlem
- Indlæg: 580
- Tilmeldt: 25. feb 2017, 00:18
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 124 times
- Been thanked: 164 times
Re: Trækkraft med 1.4 TSI/1.6 TDI med DSG?
Har trukket 1800 kg. med vores gamle B8 1.4 TSI Den gjorde det ganske fint, omvend benzinen røg lige igennem. Men ville nok sætte MAD fjedre (Hjælpefjedre på) hvis I skal langt.
- Vedhæftede filer
-
- 30656180_10156256046358703_322624566783161163_n.jpg (130.42 KiB) Vist 2548 gange
Tesla Model Y RWD 2024
Octavia RS iV Coupe 2021
Tidligere:
Arteon R-Line 2.0 TSi DSG 2018
Passat 1.4 TSI Variant Highline Plus DSG 2017
Octavia RS iV Coupe 2021
Tidligere:
Arteon R-Line 2.0 TSi DSG 2018
Passat 1.4 TSI Variant Highline Plus DSG 2017
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 300
- Tilmeldt: 12. apr 2009, 18:38
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 43 times
Re: Trækkraft med 1.4 TSI/1.6 TDI med DSG?
Her kan du finde momentkurverne for de to versioner af EA211 EVO (1.5 TSI):
https://slideheaven.com/the-new-15-l-fo ... wagen.html
Bemærk at 150 Hk udgaven har maks moment (250 Nm) fra 1500-3500 omdr. Kurven er helt vandret.
Mvh
cnp-vag
- GranTurismo
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5575
- Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 319 times
- Been thanked: 368 times
Re: Trækkraft med 1.4 TSI/1.6 TDI med DSG?
Det er en rimelig simpel beregning at lave...
Lad os sammenligne en Golf7 1,4 TSI og Golf7 2,0 TDI begge med 150 Hk:
De har begge en topfart på 216 km/t. TSI'en ved 5000 rpm og TDI'en ved 3500 rpm. Dermed kører de begge 108 km/t ved det halve omdrejninger, hhv. 2500 og 1750 rpm.
Ved 1750 rpm kan man så beregne effekten for TDI'en: (320 Nm * 1750 rpm) / 7023 = 79,7 Hk
Ved 2500 rpm kan man på samme måde beregne effekten for TSI'en: (250 Nm * 2500 rpm) = 89 Hk
TSI'en har altså godt 9 Hk mere ved 108 km/t (i 6. gear)
For en god ordens skyld kan man også beregne effekten på en Golf7,5 2,0 TDI som har 340 Nm:
(340 Nm * 1750 rpm) / 7023 = 84,7 Hk
Forskellen er så at TDI'en momentkurve falder brat under de 1750 rpm (opgivet rpm for maks moment), hvorimod TSI'en trækker helt ned til 1500 rpm (opgivet rpm for maks moment). De 1500 rpm for TSI'en svarer til en hastighed på (1500/5000)*216= 64,8 km/t.
Senest rettet af GranTurismo 13. aug 2018, 16:26, rettet i alt 1 gang.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2609
- Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 612 times
- Been thanked: 350 times
Re: Trækkraft med 1.4 TSI/1.6 TDI med DSG?
Ja, hvis du kører de to motorer ved de samme omdrejninger, hvilket man netop ikke gør qua de forskellige gearinger.HHKP skrev:Hmm de monent kurver og beregninger vil jeg gerne se, er nu helt overbevist om at en 2.0 tdi har et betydeligt støre torque på hjulet over et langt støre område end en 1.5tsi
Som GT ganske korrekt beskriver senere, så er det faktisk benzineren der i sammenlignelige situationer har mest moment på hjulene.
- These users thanked the author kGlerup for the post:
- GranTurismo
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2418
- Tilmeldt: 25. okt 2014, 09:48
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: 8641 Sorring
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 125 times
Re: Trækkraft med 1.4 TSI/1.6 TDI med DSG?
GranTurismo skrev: ↑13. aug 2018, 16:23Det er en rimelig simpel beregning at lave...
Lad os sammenligne en Golf7 1,4 TSI og Golf7 2,0 TDI begge med 150 Hk:
De har begge en topfart på 216 km/t. TSI'en ved 5000 rpm og TDI'en ved 3500 rpm. Dermed kører de begge 108 km/t ved det halve omdrejninger, hhv. 2500 og 1750 rpm.
Ved 1750 rpm kan man så beregne effekten for TDI'en: (320 Nm * 1750 rpm) / 7023 = 79,7 Hk
Ved 2500 rpm kan man på samme måde beregne effekten for TSI'en: (250 Nm * 2500 rpm) = 89 Hk
TSI'en har altså godt 9 Hk mere ved 108 km/t (i 6. gear)
For en god ordens skyld kan man også beregne effekten på en Golf7,5 2,0 TDI som har 340 Nm:
(340 Nm * 1750 rpm) / 7023 = 84,7 Hk
Forskellen er så at TDI'en momentkurve falder brat under de 1750 rpm (opgivet rpm for maks moment), hvorimod TSI'en trækker helt ned til 1500 rpm (opgivet rpm for maks moment). De 1500 rpm for TSI'en svarer til en hastighed på (1500/5000)*216= 64,8 km/t.
er sådan set ikke uenig med dine beregninger, men hvordan skal man så tyde disse kurver ??
og, hvis man ser over hele det område man er nød til at køre i pga. gearingen vil en tdi have bedre torque på hjulene, eller tager jeg fejl ??
- Vedhæftede filer
-
- 12.pdf
- (93.83 KiB) Downloadet 76 gange
Rigtige mænd har egen Lift og er ikke bange for at bruge den
VW Touran 2016 2.0 Tdi 190HK 7 personers DSG med alt udstyr....
VW Touran 1.9 2008 som extra bil
Jeep Grand Cherokee 1998 som trækker af maskin og tiptraler ( 35-50L / 100km !!!!! )
Landrover til sjov efter kl 23....
VCDS mm
VW Touran 2016 2.0 Tdi 190HK 7 personers DSG med alt udstyr....
VW Touran 1.9 2008 som extra bil
Jeep Grand Cherokee 1998 som trækker af maskin og tiptraler ( 35-50L / 100km !!!!! )
Landrover til sjov efter kl 23....
VCDS mm
- GranTurismo
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5575
- Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 319 times
- Been thanked: 368 times
Re: Trækkraft med 1.4 TSI/1.6 TDI med DSG?
Ja du tager fejl. Der er en direkte sammenhæng mellem moment og Hk (Nm*rpm/7023 = Hk). Så når TSI 'en har 11% mere effekt (89 vs 79,7 Hk) ved 108 km/t, så har den også 11% mere moment på trækakslen.HHKP skrev: ↑13. aug 2018, 16:45GranTurismo skrev: ↑13. aug 2018, 16:23Det er en rimelig simpel beregning at lave...
Lad os sammenligne en Golf7 1,4 TSI og Golf7 2,0 TDI begge med 150 Hk:
De har begge en topfart på 216 km/t. TSI'en ved 5000 rpm og TDI'en ved 3500 rpm. Dermed kører de begge 108 km/t ved det halve omdrejninger, hhv. 2500 og 1750 rpm.
Ved 1750 rpm kan man så beregne effekten for TDI'en: (320 Nm * 1750 rpm) / 7023 = 79,7 Hk
Ved 2500 rpm kan man på samme måde beregne effekten for TSI'en: (250 Nm * 2500 rpm) = 89 Hk
TSI'en har altså godt 9 Hk mere ved 108 km/t (i 6. gear)
For en god ordens skyld kan man også beregne effekten på en Golf7,5 2,0 TDI som har 340 Nm:
(340 Nm * 1750 rpm) / 7023 = 84,7 Hk
Forskellen er så at TDI'en momentkurve falder brat under de 1750 rpm (opgivet rpm for maks moment), hvorimod TSI'en trækker helt ned til 1500 rpm (opgivet rpm for maks moment). De 1500 rpm for TSI'en svarer til en hastighed på (1500/5000)*216= 64,8 km/t.
er sådan set ikke uenig med dine beregninger, men hvordan skal man så tyde disse kurver ??
og, hvis man ser over hele det område man er nød til at køre i pga. gearingen vil en tdi have bedre torque på hjulene, eller tager jeg fejl ??
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2609
- Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 612 times
- Been thanked: 350 times
Re: Trækkraft med 1.4 TSI/1.6 TDI med DSG?
Sagen er jo netop at TSI'en roterer hurtigere end TDI'en ved samme hastighed.HHKP skrev:hvis man ser over hele det område man er nød til at køre i pga. gearingen vil en tdi have bedre torque på hjulene, eller tager jeg fejl ??
Lidt forsimplet:
Hvis TDI afleverer 300 Nm per omdrejning, så afleverer den samme moment på hjulet som en TSI der yder 200 Nm, men roterer 1,5 gange hurtigere.
En 1.4 TSI der arbejder i området 2500-4500 o/min bør have pænt overskud til en mellemstørrelse CV
- GranTurismo
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5575
- Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 319 times
- Been thanked: 368 times
Re: Trækkraft med 1.4 TSI/1.6 TDI med DSG?
Hvis man skal lave en sammenlignende beregning på 1,6 TDI 105 og 1,4 TSI med 150 Hk, så ser det således ud:
Golf7 1,6 TDI kører 192 km/t ved 3500 rpm, så det svarer til 1970 rpm ved 108 km/t. Effekten ved 108 km/t giver så (1970*250/7023) = 70,1 Hk.
1,4 TSI 150 (og for den sags skyld også 1,5 TSI med 150 Hk) har altså ca 27% mere effekt og moment på hjulene ved 108 km/t end 1,6 TDI 105.
Men som Halveg er inde på, så vil den selvfølgelig æde noget mere brændstof...
Golf7 1,6 TDI kører 192 km/t ved 3500 rpm, så det svarer til 1970 rpm ved 108 km/t. Effekten ved 108 km/t giver så (1970*250/7023) = 70,1 Hk.
1,4 TSI 150 (og for den sags skyld også 1,5 TSI med 150 Hk) har altså ca 27% mere effekt og moment på hjulene ved 108 km/t end 1,6 TDI 105.
Men som Halveg er inde på, så vil den selvfølgelig æde noget mere brændstof...
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 135
- Tilmeldt: 8. apr 2013, 21:38
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 49 times
- Been thanked: 16 times
Re: Trækkraft med 1.4 TSI/1.6 TDI med DSG?
Ja prøv tsi 150 hk før du dømmer den ude... men hvis du kigger brugt passat, så er tdierne ikke så dyre som de har været pga. dyselfrygten som mange har fået. Hvis du skal købe ny, er merprisen for tdi helt overdrevet, så længe vi taler Passat. Merprisen er mere moderat for andre modeller i koncerne, såsom octavia og Leon, underligt nok.
Der er lavet en dansk test af passat B8 1,4 tsi 150 i forbindelse med træk af campingvogn. Den kan ses på youtube. Den bør du også se;-)
Der er lavet en dansk test af passat B8 1,4 tsi 150 i forbindelse med træk af campingvogn. Den kan ses på youtube. Den bør du også se;-)
Nuværende bil: 2021: Passat Variant GTE Plus Pro
Tidligere biler: 2016: Passat Variant 1,4 TSI DSG 150 HK Comfortline Plus, B8
2011: Passat Variant Comfortline 1,4 TSI 122 hk
2007: Ford Focus st. car. Trendline 1,6 TDCI 90 HK
Tidligere biler: 2016: Passat Variant 1,4 TSI DSG 150 HK Comfortline Plus, B8
2011: Passat Variant Comfortline 1,4 TSI 122 hk
2007: Ford Focus st. car. Trendline 1,6 TDCI 90 HK
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 142
- Tilmeldt: 15. jun 2012, 07:00
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 81 times
- Been thanked: 70 times
Re: Trækkraft med 1.4 TSI/1.6 TDI med DSG?
1.4 kan fint trække en CV, men det er rimelig almen viden at 1,4 tsi bruger MEGET benz når den skal trække noget. Omdrejninger koster.
Omvendt er 1.6 tdi heller ikke ligefrem en kraftkarl af guds nåde.
Hvis man kun skal på en enkelt eller 2 CV ture om Året er brændstoføko. vel ikke af den store betydning..
Personligt er jeg til 2.0 tdi, men jeg synes den touran 1.4 connect er fornuftigt prissat.
Omvendt er 1.6 tdi heller ikke ligefrem en kraftkarl af guds nåde.
Hvis man kun skal på en enkelt eller 2 CV ture om Året er brændstoføko. vel ikke af den store betydning..
Personligt er jeg til 2.0 tdi, men jeg synes den touran 1.4 connect er fornuftigt prissat.
- i-s
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6581
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: i-s.dk
- Geografisk sted: Struer
- Has thanked: 553 times
- Been thanked: 921 times
- Kontakt:
Re: Trækkraft med 1.4 TSI/1.6 TDI med DSG?
Det er fint med alle beregningerne.
Min 2.0 TDI-150HK trækker altså bedre end min forrige 1.4TSI-150HK når jeg har noget på krogen.
Der er markant forskel og nu har jeg kørt nogle af de samme strækninger med samme påhæng. Der hvor TSI'en var presset, føles TDI'en slet ikke anstrengt.
Det var lige et input ude fra den virkelige verden, hvor begge er prøvet af i praksis.
Min 2.0 TDI-150HK trækker altså bedre end min forrige 1.4TSI-150HK når jeg har noget på krogen.
Der er markant forskel og nu har jeg kørt nogle af de samme strækninger med samme påhæng. Der hvor TSI'en var presset, føles TDI'en slet ikke anstrengt.
Det var lige et input ude fra den virkelige verden, hvor begge er prøvet af i praksis.
/Søren.
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1903
- Tilmeldt: 23. jul 2013, 16:42
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 178 times
Re: Trækkraft med 1.4 TSI/1.6 TDI med DSG?
Jeg vil heller ikke argumentere imod beregningerne.. Men det virker ( har kørt begge ) som at benz 1.4 tsi har mindre træk end diesel... (virker)
- GranTurismo
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5575
- Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 319 times
- Been thanked: 368 times
Re: Trækkraft med 1.4 TSI/1.6 TDI med DSG?
Jeg gætter på at begge har været med DSG, og den ene DSG7 og den nye DSG6. På de 7-trins er 7. gear et langt økonomigear, så man skal sammenligne 6. med 6. gear. Begge har også deres topfart i 6. gear.i-s skrev: ↑13. aug 2018, 20:49Det er fint med alle beregningerne.
Min 2.0 TDI-150HK trækker altså bedre end min forrige 1.4TSI-150HK når jeg har noget på krogen.
Der er markant forskel og nu har jeg kørt nogle af de samme strækninger med samme påhæng. Der hvor TSI'en var presset, føles TDI'en slet ikke anstrengt.
Det var lige et input ude fra den virkelige verden, hvor begge er prøvet af i praksis.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system
- GranTurismo
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5575
- Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 319 times
- Been thanked: 368 times
Re: Trækkraft med 1.4 TSI/1.6 TDI med DSG?
Emnet har iøvrigt tidligere været oppe:
https://vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php? ... 5#p1335695
Og lidt feedback efter turen:
https://vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=2&t=133100
https://vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php? ... 5#p1335695
Og lidt feedback efter turen:
https://vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=2&t=133100
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system
-
- Medlem
- Indlæg: 750
- Tilmeldt: 10. apr 2016, 09:09
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 170 times
- Been thanked: 121 times
Re: Trækkraft med 1.4 TSI/1.6 TDI med DSG?
Og problemet var?
Vil du tvinge DSG-kassen i din kommende bil til at blive i højt gear fordi du ikke kan lide at høre motoren køre med højere omdrejninger?
- majland
- Medlem
- Indlæg: 1357
- Tilmeldt: 17. mar 2011, 14:44
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 68 times
- Been thanked: 256 times
Re: Trækkraft med 1.4 TSI/1.6 TDI med DSG?
Vi har en 1.6TDI i superb'en og slæber en 1500kg campvogn der nok også vejer tæt på de 1500kg
Det gør den nu ganske udmærket, men man skal selvfølgelig bruge gearkassen. Vores er med 5 manuelle gear og for ikke at sejtrække har man ikke noget at bruge 5'gearet til. Så bare derudaf med 100km/t i 4. gear og fartpiloten sat.
Jeg holder dog øje med olietemperaturen og når den 120 grader har jeg sat farten ned til 90 eller derunder og fulgt med lastbilerne op ad længere bakker.
Ved det brug går den ikke mere end ~10km/l - mindre i modvind og lidt længere i medvind.
150hk i en chippet 1.6tdi tdi eller standard tsi vil selvfølgelig ikke være ringere end det og jeg ville slet ikke være nervøs ved at vælge en 1.4/1.5 tsi som afløser som trækddyr (vi leger lidt med tanken om at skifte til en kodiaq eller tiguan allspace)
Det gør den nu ganske udmærket, men man skal selvfølgelig bruge gearkassen. Vores er med 5 manuelle gear og for ikke at sejtrække har man ikke noget at bruge 5'gearet til. Så bare derudaf med 100km/t i 4. gear og fartpiloten sat.
Jeg holder dog øje med olietemperaturen og når den 120 grader har jeg sat farten ned til 90 eller derunder og fulgt med lastbilerne op ad længere bakker.
Ved det brug går den ikke mere end ~10km/l - mindre i modvind og lidt længere i medvind.
150hk i en chippet 1.6tdi tdi eller standard tsi vil selvfølgelig ikke være ringere end det og jeg ville slet ikke være nervøs ved at vælge en 1.4/1.5 tsi som afløser som trækddyr (vi leger lidt med tanken om at skifte til en kodiaq eller tiguan allspace)
Anders Majland
2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG
2020 Yamaha Ténéré 700
2021 Skoda Enyaq iV 80 Plus
2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG
2020 Yamaha Ténéré 700
2021 Skoda Enyaq iV 80 Plus
- i-s
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6581
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: i-s.dk
- Geografisk sted: Struer
- Has thanked: 553 times
- Been thanked: 921 times
- Kontakt:
Re: Trækkraft med 1.4 TSI/1.6 TDI med DSG?
Nej, de er begge med DSG7 og gearingen er ikke meget anderledes. Når TSI'en kørte 1500 o/min i højeste gear, så kører TDI'en 1350 o/min.GranTurismo skrev: ↑13. aug 2018, 21:17Jeg gætter på at begge har været med DSG, og den ene DSG7 og den nye DSG6. På de 7-trins er 7. gear et langt økonomigear, så man skal sammenligne 6. med 6. gear. Begge har også deres topfart i 6. gear.i-s skrev: ↑13. aug 2018, 20:49Det er fint med alle beregningerne.
Min 2.0 TDI-150HK trækker altså bedre end min forrige 1.4TSI-150HK når jeg har noget på krogen.
Der er markant forskel og nu har jeg kørt nogle af de samme strækninger med samme påhæng. Der hvor TSI'en var presset, føles TDI'en slet ikke anstrengt.
Det var lige et input ude fra den virkelige verden, hvor begge er prøvet af i praksis.
/Søren.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 18
- Tilmeldt: 15. apr 2016, 08:08
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 2 times
Re: Trækkraft med 1.4 TSI/1.6 TDI med DSG?
Problemet er ikke, at jeg vi skal høre motoren arbejde i højere omdrejninger. Men for mig siger det noget om, hvor presset motoren er. Jeg vil ikke slæbe en campingvogn rundt i Danmark (eller måske Europa) og blive overhalet af lastbilerne, når det går op ad bakke.
Jeg er helt med på, at hvis den skulle klare bakkerne i de højeste gear, skal det være den helt store dieselmotor. Og jeg vil heller ikke udelukke at det ender der. Men hvis vi kan klare det med en 1.4/1.5 TSi vil det måske passe bedre til vores daglige kørselsbehov.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 18
- Tilmeldt: 15. apr 2016, 08:08
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 2 times
Re: Trækkraft med 1.4 TSI/1.6 TDI med DSG?
Det er nogle meget fine beregningseksempler, men kan man sætte det så simpelt op? Det er vel ikke et liniært forhold mellem omdrejninger og hastighed, når det nu ikke er en trinløs gearkasse..?GranTurismo skrev: ↑13. aug 2018, 16:23Det er en rimelig simpel beregning at lave...
Lad os sammenligne en Golf7 1,4 TSI og Golf7 2,0 TDI begge med 150 Hk:
De har begge en topfart på 216 km/t. TSI'en ved 5000 rpm og TDI'en ved 3500 rpm. Dermed kører de begge 108 km/t ved det halve omdrejninger, hhv. 2500 og 1750 rpm.
Ved 1750 rpm kan man så beregne effekten for TDI'en: (320 Nm * 1750 rpm) / 7023 = 79,7 Hk
Ved 2500 rpm kan man på samme måde beregne effekten for TSI'en: (250 Nm * 2500 rpm) = 89 Hk
TSI'en har altså godt 9 Hk mere ved 108 km/t (i 6. gear)
For en god ordens skyld kan man også beregne effekten på en Golf7,5 2,0 TDI som har 340 Nm:
(340 Nm * 1750 rpm) / 7023 = 84,7 Hk
Forskellen er så at TDI'en momentkurve falder brat under de 1750 rpm (opgivet rpm for maks moment), hvorimod TSI'en trækker helt ned til 1500 rpm (opgivet rpm for maks moment). De 1500 rpm for TSI'en svarer til en hastighed på (1500/5000)*216= 64,8 km/t.