Opvarmningsfase TSI/TDI, kølevandstemp mm.

Besvar
rkristensen
Helt nyt medlem
Indlæg: 24
Tilmeldt: 31. aug 2018, 18:19
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Opvarmningsfase TSI/TDI, kølevandstemp mm.

Indlæg af rkristensen » 15. okt 2018, 21:07

Hvordan vil jeg opleve en moderne 2.0 TDi i forhold til hvor lang tid der går fra start til motoren er varm, tænker specielt på en vinter morgen i et par frost grader!?

Peder
Aktiv medlem
Indlæg: 2307
Tilmeldt: 15. dec 2008, 16:14
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 48 times
Been thanked: 202 times

Re: Opvarmningsfase TSI/TDI, kølevandstemp mm.

Indlæg af Peder » 16. okt 2018, 11:06

rkristensen skrev:
15. okt 2018, 21:07
Hvordan vil jeg opleve en moderne 2.0 TDi i forhold til hvor lang tid der går fra start til motoren er varm, tænker specielt på en vinter morgen i et par frost grader!?
Det er svært at sige, hvis du kører direkte ud på en motorvej og kører 2000 rpm (130-140 kmt afhængigt af gearkasse) går det rimelig hurtigt, men ikke benzin-hurtigt.
Men kører du derimod 80 på en landevej med meget få omdrejninger kan det tage 20-25 km inden den er driftsvarm.
These users thanked the author Peder for the post:
BrianDS
Venligst Peder

2023 Tesla Model 3 LR
2022 Tesla Model Y LR

pwh
Medlem
Indlæg: 519
Tilmeldt: 8. jan 2017, 09:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 18 times
Been thanked: 65 times

Re: Opvarmningsfase TSI/TDI, kølevandstemp mm.

Indlæg af pwh » 16. okt 2018, 11:25

Arh, 20-25 km er sgu lige i overkanten Men det afhænger, som ganske fint beskrevet, af motorens belastning.

Jeg har netop fået den lille 1,6 EA288, og er meget overrasket over hvor hurtig den kommer op i temperatur. Jeg sammenligner med min sidste dieselbil (C-max 1,6 TDCi) som var en hel del længere tid om at blive varm.
Her til morgen, udetemperatur lidt over ti grader, rundede olien 50 grader efter 5-6 km (kølervæske ~80 grader).
Af dem var ca. 2 km med 80 km/t, og resten 50 km/t. Der var ingen unødig tomgangskørsel eller andet der kunne få temperaturen op.

Efter en km eller to ekstra var kølervæske 90 grader, og motorolie ~65 grader.
Det ville naturligvis tage lidt længere hvis udetemperaturen var 15 grader lavere.

Jeg har ikke fået læst op på EA288 endnu, men jeg ved at VW på nogle af deres benzinmotorer har lavet en del krumspring for at få motoren driftsvarm så hurtigt som muligt, og mistænker kraftigt at de har gjort det samme med EA288...

Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6575
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 549 times
Been thanked: 916 times
Kontakt:

Re: Opvarmningsfase TSI/TDI, kølevandstemp mm.

Indlæg af i-s » 16. okt 2018, 14:32

rkristensen skrev:
15. okt 2018, 21:07
Hvordan vil jeg opleve en moderne 2.0 TDi i forhold til hvor lang tid der går fra start til motoren er varm, tænker specielt på en vinter morgen i et par frost grader!?
Ikke ret lang tid. De nye kører med 3 vejs kølesystem (både TDI og TSI) hvilket reducerer tiden rigtig meget.
Ved temperaturer omkring 0 gr. der kører jeg i min Passat ca 3 km, så krydser den 50 gr. Når jeg har kørt 10-12 km står den på 90 gr.
Min 1.4 TSI til sammenligning, den krydsede 50 gr efter 2 km og stod på 90 gr efter 4 km.

Min daglige rute er de første 5 km by og derefter landevej.
/Søren.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5991
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6407 times
Been thanked: 1621 times

Re: Opvarmningsfase TSI/TDI, kølevandstemp mm.

Indlæg af BrianDS » 16. okt 2018, 16:40

Vandtemperaturen bliver hurtigt varm, men der går noget tid inden olien følger med, de 20-25 km ved frostvejr er ikke helt urealistisk for olietemperaturen, men vandtemperaturen går meget hurtigere.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

pwh
Medlem
Indlæg: 519
Tilmeldt: 8. jan 2017, 09:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 18 times
Been thanked: 65 times

Re: Opvarmningsfase TSI/TDI, kølevandstemp mm.

Indlæg af pwh » 16. okt 2018, 17:42

BrianDS skrev:Vandtemperaturen bliver hurtigt varm, men der går noget tid inden olien følger med, de 20-25 km ved frostvejr er ikke helt urealistisk for olietemperaturen, men vandtemperaturen går meget hurtigere.
Jeg vil vove at påstå at 20-25 km er skudt noget over målet. Olien varmes relativt hurtigt af passagen gennem turboens leje, og når den pumpes via smørekanaler i blok og topstykke (hvor den varme kølervæske pumpes i kanaler ved siden af).

På min gamle TSI, og nu min TDi, kan jeg se at temperaturen er forskudt 25-30 grader, forstået på den måde at olien når op på 50 grader (og dermed visning i MFA) når kølervæsken er ca. 75-80 grader.

Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5991
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6407 times
Been thanked: 1621 times

Re: Opvarmningsfase TSI/TDI, kølevandstemp mm.

Indlæg af BrianDS » 16. okt 2018, 18:43

pwh skrev:
BrianDS skrev:Vandtemperaturen bliver hurtigt varm, men der går noget tid inden olien følger med, de 20-25 km ved frostvejr er ikke helt urealistisk for olietemperaturen, men vandtemperaturen går meget hurtigere.
Jeg vil vove at påstå at 20-25 km er skudt noget over målet. Olien varmes relativt hurtigt af passagen gennem turboens leje, og når den pumpes via smørekanaler i blok og topstykke (hvor den varme kølervæske pumpes i kanaler ved siden af).

På min gamle TSI, og nu min TDi, kan jeg se at temperaturen er forskudt 25-30 grader, forstået på den måde at olien når op på 50 grader (og dermed visning i MFA) når kølervæsken er ca. 75-80 grader.

Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk
Jeg er ikke uenig omkring olietemperaturens forskydning i forhold til kølevæske.

Men hvis man går ud fra Olien skal op omkring de 90 grader, så var der nogle dage sidste vinter hvor det godt kunne tage de 20-25 km primært på landevej. I byen går det hurtigere da der ikke er så meget luft køling Billede
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6575
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 549 times
Been thanked: 916 times
Kontakt:

Re: Opvarmningsfase TSI/TDI, kølevandstemp mm.

Indlæg af i-s » 17. okt 2018, 21:44

Nu er Softwaren i instrumentet lavet lidt kryptisk. Vand termometeret fortæller ikke nødvendigvis kølevandets temperatur.

Det er lavet sådan, at under 70 gr, så viser den kølevandets temperatur. Hvis kølevandet stiger over 70 gr og olien er under 70 gr, så bliver viseren på 70. Derefter er den den laveste der bestemmer til 90.

Dvs. i en typisk opvarmningsperiode. Så stiger termometeret til 70 .. stopper og venter der indtil olien er med. Derefter er det den laveste af vand/olie der bestemmer til 90. Derefter "låser" den til 90 og det er kun hvis temperaturen afviger væsentlig (ved ikke det præcise tal), så flytter den sig.
/Søren.

Jannik
Aktiv medlem
Indlæg: 1834
Tilmeldt: 6. jul 2010, 21:22
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 41 times
Been thanked: 196 times

Re: Opvarmningsfase TSI/TDI, kølevandstemp mm.

Indlæg af Jannik » 18. okt 2018, 06:11

i-s skrev:Nu er Softwaren i instrumentet lavet lidt kryptisk. Vand termometeret fortæller ikke nødvendigvis kølevandets temperatur.

Det er lavet sådan, at under 70 gr, så viser den kølevandets temperatur. Hvis kølevandet stiger over 70 gr og olien er under 70 gr, så bliver viseren på 70. Derefter er den den laveste der bestemmer til 90.

Dvs. i en typisk opvarmningsperiode. Så stiger termometeret til 70 .. stopper og venter der indtil olien er med. Derefter er det den laveste af vand/olie der bestemmer til 90. Derefter "låser" den til 90 og det er kun hvis temperaturen afviger væsentlig (ved ikke det præcise tal), så flytter den sig.
Dette har jeg aldrig set et eksempel på i de biler jeg har kørt i, hvor jeg på samme tid har kunnet overvåge vand- og olietemperatur.

I min Golf GTE m. 1,4 TSI har jeg digital visning af begge temperaturer, og deres visning hænger slet ikke sammen med det du skriver.

Hvilke biler har du observeret det du skriver i?
Min bil: Mercedes Benz C300 Sedan W206 - 05/2022
Fruens bil: VW e-Golf - 04/2020
Kommende til fruen: BMW iX1 eDrive20 M-Sport m. Premium, Driving Assistant og Komfort-pakker.
Tidligere biler: Udelukkende VAG

pwh
Medlem
Indlæg: 519
Tilmeldt: 8. jan 2017, 09:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 18 times
Been thanked: 65 times

Re: Opvarmningsfase TSI/TDI, kølevandstemp mm.

Indlæg af pwh » 18. okt 2018, 06:28

Jannik skrev:
i-s skrev:Nu er Softwaren i instrumentet lavet lidt kryptisk. Vand termometeret fortæller ikke nødvendigvis kølevandets temperatur.

Det er lavet sådan, at under 70 gr, så viser den kølevandets temperatur. Hvis kølevandet stiger over 70 gr og olien er under 70 gr, så bliver viseren på 70. Derefter er den den laveste der bestemmer til 90.

Dvs. i en typisk opvarmningsperiode. Så stiger termometeret til 70 .. stopper og venter der indtil olien er med. Derefter er det den laveste af vand/olie der bestemmer til 90. Derefter "låser" den til 90 og det er kun hvis temperaturen afviger væsentlig (ved ikke det præcise tal), så flytter den sig.
Dette har jeg aldrig set et eksempel på i de biler jeg har kørt i, hvor jeg på samme tid har kunnet overvåge vand- og olietemperatur.

I min Golf GTE m. 1,4 TSI har jeg digital visning af begge temperaturer, og deres visning hænger slet ikke sammen med det du skriver.

Hvilke biler har du observeret det du skriver i?
Enig - det kan jeg heller ikke nikke genkendende til.

Jeg er godt klar over at viseren til kølervæsketemperaturen "låser fast" på 90 grader, selvom temperaturen svinger +/- xx grader.

Men det andet (termometeret viser laveste temperatur over 70 grader) passer ikke for min nuværende eller tidligere biler.

Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Opvarmningsfase TSI/TDI, kølevandstemp mm.

Indlæg af HansH » 18. okt 2018, 07:13

Søren - Jeg må nok melde mig i koret hos de, der sætter spørgsmålstegn ved din udlægning af kølevandstermometerets logik i instrumentet.
Jeg har PolarFIS i min og jeg er ret sikker på at den gengiver de rå, uforfalskede sensorværdier.
Og jeg mindes kun at kølevandstermometeret i instrumentet helt lineært har fulgt den værdi for kølevandstemp som PolarFIS angiver, og ikke oplevet nogen kobling til olietemp.

Men nu hvor det er bragt på bane, vil jeg da lige følge alle 3 visninger (temp.måler i instrument, samt PolarFIS værdier for kølevandstemp og olietemp) næste gang jeg kører bilen varm. Det er dejligt nemt at stille de tre ting op lige ved siden af hinanden, og så ellers bare nyde forestillingen :)
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6575
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 549 times
Been thanked: 916 times
Kontakt:

Re: Opvarmningsfase TSI/TDI, kølevandstemp mm.

Indlæg af i-s » 19. okt 2018, 10:17

Det som jeg beskrev blev indført med Golf 4 og Passat 3B i 98.
Grunden til det var:
1. Mange kunder ringede til deres værksted, for instrumentet stod lidt over eller under 90. Derfor lavede de det sådan at den står på 90 selvom der er tolerance på termostat og føler.
2. Det med olien blev lavet, fordi man fandt ud af de fleste ikke gav fuld gas før termometeret stod på 90. Derfor blev det lavet så den ikke viser 90 før olien er med.

Om der er nogen modeller der ikke kører sådan her, eller om der er flere varianter af det tør jeg ikke sige. Men der er helt sikkert en SW funktionen mellem føler inputs og termometer.

Synes jeg havde en SSP hvor det var beskrevet i, men kan desværre ikke lige finde den.
/Søren.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Opvarmningsfase TSI/TDI, kølevandstemp mm.

Indlæg af HansH » 25. okt 2018, 11:12

I forhold til spørgsmålet om hvorvidt måleren for kølevandstemp "snyder", har jeg begået en lille video.
Videoen er taget med et GoPro Hero3+ monteret ovenpå ratsøjlen og efterflg klippet til, så kun den betydende del er med.
Derudover er afspilningshastighed øget med faktor 10x.
Videoen er klippet til, således at visning først starter da kølevandstemp når 50 grader, idet instrumentets termometer ikke bevæger sig før da.

Scenariet er som følger:
- 2013 Passat 2.0TDI (170) CFGB motor med EGROFF
- koldstart efter at have stået udendørs i ca 10-11 gr med jævn vind
- rolig landevejskørsel med 60-80km/t og lejlighedsvise stop ved rødt lys osv

I MFA vises kølevandstemp øverst og olietemp på linje 2.
Som det fremgår, er termometerets visning lineær i forhold til kølevandets temp.
I det øjeblik kølevand når en temp på 75 grader, rammer viseren 90gr punktet og bliver dér.
Kølevandets temp er ikke støt stigende under forløbet, men det skyldes blot den kørte strækning. Når man holder i tomgang ved rødt lys, stopper temp med at stige, og kan sågar falde en grad eller 2 indtil man igen kører.

These users thanked the author HansH for the post:
hodel
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6575
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 549 times
Been thanked: 916 times
Kontakt:

Re: Opvarmningsfase TSI/TDI, kølevandstemp mm.

Indlæg af i-s » 25. okt 2018, 17:38

HansH skrev:
25. okt 2018, 11:12
I forhold til spørgsmålet om hvorvidt måleren for kølevandstemp "snyder", har jeg begået en lille video.
Videoen er taget med et GoPro Hero3+ monteret ovenpå ratsøjlen og efterflg klippet til, så kun den betydende del er med.
Hej. Kanon video - stort bifald for den.
Viser tydeligt, at der er SW indblandet mellem sensor inputs og termometer.
Spørgsmålet er om det er oliens 75 gr eller om det er kølevandets 75 gr der får den til at vise 90. Jeg mener bestemt det er sådan at selv om kølevandet stiger over 75 og olien er under (vi snakker en kold vinterdag), så stiger den ikke op på 90, før olien er med.
/Søren.

Brugeravatar
M_Olsen
Aktiv medlem
Indlæg: 1994
Tilmeldt: 14. jun 2008, 09:50
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: M Olsen
Geografisk sted: Sakskøbing Lolland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 43 times

Re: Opvarmningsfase TSI/TDI, kølevandstemp mm.

Indlæg af M_Olsen » 25. okt 2018, 17:58

Olie og vand starter jo på samme temperatur.

Og køre i gennem en varmeveksler derfor følges de to temperaturer godt ad indtil at vekselereren ikke kan følge med længere.

Med hvad der får viseren til at vise 90 det må kunne læses i dump filen fra speedometer det plejer du da at være mand for I-S

M Olsen
Mvh. M Olsen

2018 Golf 7,5 GTE Solgt

Formand for foreningen imod skæve nummerplader og nummerpladerammer.

Brugeravatar
ac242
Medlem
Indlæg: 1071
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:04
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 12 times
Been thanked: 23 times

Re: Opvarmningsfase TSI/TDI, kølevandstemp mm.

Indlæg af ac242 » 25. okt 2018, 19:01

min Octavia bliver varm efter omkring 11-12 km kørsel om vinteren.
når måleren rammer 90 grader er olien ca. 60-70
har ca 4 km bykørsel før den kommer på motorvejen.
brødristeren varmer hurtigt kabinen op så der er varme på inden jeg har forladt parkeringspladsen.

har ikke kunnet tage konens Fabia og sammenligne men er sikker på den er varm når den rammer motorvejen. dog vil der være koldere i kabinen pga. den manglende brødrister.
Allan
2015 Skoda Octavia 2,0 tdi combi elegance Dsg
Skoda Fabia 1,2 Tsi combi style Dsg

Citroen C4 Cactus 1,2 aut.
tidligere vag biler: 2010 VW Golf VI 1,6 tdi Highline Variant bmt,
2006 Skoda octavia 2,0 tdi combi elegance dsg, 1996 VW Polo 1,6 Highline

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Opvarmningsfase TSI/TDI, kølevandstemp mm.

Indlæg af HansH » 25. okt 2018, 19:46

i-s skrev:
25. okt 2018, 17:38
Spørgsmålet er om det er oliens 75 gr eller om det er kølevandets 75 gr der får den til at vise 90. Jeg mener bestemt det er sådan at selv om kølevandet stiger over 75 og olien er under (vi snakker en kold vinterdag), så stiger den ikke op på 90, før olien er med.
Det er faktisk et godt spørgsmål.. og jo også en del af den hypotese du oprindeligt fremsatte. Og den kan hverken be- eller afkræftes med videoen her.

En ting jeg hæfter mig ved;
pwh taler om 25-30 graders forskel på kølevand og olie (i kølevandets favør naturligvis), og BrianDS erklærer sig "ikke uenig heri".
Jeg er fuldstændig klar over at der kan være afgørende forskelle i motorernes konstruktion, men jeg må bare konstatere at den forskel i hvert fald ikke optræder på min.
Såvel på min tur ud om morgenen som på turen hjem om eftermiddagen, fulgtes vand og olie ad med ikke mange grader imellem.

Hvis det mønster er vedholdende, så får jeg også svært ved at påvise din teori Søren .. om at olien med sin lavere temp kan "holde termometeret tilbage" så at sige, selv om vandet har nået de 75 grader. For at kunne bevise dette, vil det kræve større forskel mellem vand- og olietemp end jeg kan opnå på min.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

JanVil
Nyt medlem
Indlæg: 246
Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:50
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 19 times
Been thanked: 34 times

Re: Opvarmningsfase TSI/TDI, kølevandstemp mm.

Indlæg af JanVil » 26. okt 2018, 06:29

Min Octavia fra 2015 ser sådan ud efter 3 km. (undskylder den dårlige kvalitet)
Billede

Det er ret tydeligt at kølevandstemperaturen vises på viseren til venstre og ingen sammenhæng har med olien.

Olien blev 50 grader efter 7km og 80 grader efter 11km.
'21 iX3 Charged plus

Peder
Aktiv medlem
Indlæg: 2307
Tilmeldt: 15. dec 2008, 16:14
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 48 times
Been thanked: 202 times

Re: Opvarmningsfase TSI/TDI, kølevandstemp mm.

Indlæg af Peder » 26. okt 2018, 07:25

Jeg oplevede følgende i min Passat B8 150 TDI med dsg denne morgen.

Udetemperatur 5'c
Bilen havde ikke kørt siden i går.
Jeg kørte mellem 80 og 90 kmt på de lige stræk, og skulle igennem et par rundkørsler, med minimal kø.

Efter 8 km var olien 50'c
Efter 12 km var olien 85'c
Venligst Peder

2023 Tesla Model 3 LR
2022 Tesla Model Y LR

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Opvarmningsfase TSI/TDI, kølevandstemp mm.

Indlæg af HansH » 26. okt 2018, 07:35

@JanVil - nu ved vi jo at kølevandstermometerets visning er styret af software/logik, og derfor ikke kan tages for pålydende. Spørgsmålet er hvad den reelle temp på dit kølevand er på billedet .... Hvis det er som min, så er det jo 75 grader eller mere. Svaret kan kun fås med VCDS på bilen eller med installeret PolarFIS, da man ikke på anden vis har adgang til den korrekte kølevandstemperatur.

Men jeg undrer mig hvordan der kan være så stor forskel på vand og olie...
Begge væsker passerer gennem den samme varmeveksler, som forklaret af M_Olsen, dvs de bør efter min opfattelse følges meget pænere ad (ligesom min gør).

Er det denne brødristerfunktion der nævnes, som står bag den opførsel ?
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10848
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 1882 times

Re: Opvarmningsfase TSI/TDI, kølevandstemp mm.

Indlæg af GaSelle » 26. okt 2018, 09:19

HansH skrev:
26. okt 2018, 07:35
@JanVil - nu ved vi jo at kølevandstermometerets visning er styret af software/logik, og derfor ikke kan tages for pålydende. Spørgsmålet er hvad den reelle temp på dit kølevand er på billedet .... Hvis det er som min, så er det jo 75 grader eller mere. Svaret kan kun fås med VCDS på bilen eller med installeret PolarFIS, da man ikke på anden vis har adgang til den korrekte kølevandstemperatur.

Men jeg undrer mig hvordan der kan være så stor forskel på vand og olie...
Begge væsker passerer gennem den samme varmeveksler, som forklaret af M_Olsen, dvs de bør efter min opfattelse følges meget pænere ad (ligesom min gør).

Er det denne brødristerfunktion der nævnes, som står bag den opførsel ?
Brødristeren er jo bare et elektrisk varmelegeme, der varmer luften i kabinen op indtil der kommer varme i kølevandet. Den gør ikke andet.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Opvarmningsfase TSI/TDI, kølevandstemp mm.

Indlæg af HansH » 26. okt 2018, 09:24

GaSelle skrev:
26. okt 2018, 09:19
Brødristeren er jo bare et elektrisk varmelegeme, der varmer luften i kabinen op indtil der kommer varme i kølevandet. Den gør ikke andet.
OK tak for den afklaring.
Var ikke klar over om den evt varmede kølevandet, lidt ligesom de simple motorvarmere man kan få, som er en dypkoger der monteres i en af frostpropperne.....
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

JanVil
Nyt medlem
Indlæg: 246
Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:50
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 19 times
Been thanked: 34 times

Re: Opvarmningsfase TSI/TDI, kølevandstemp mm.

Indlæg af JanVil » 26. okt 2018, 10:32

HansH skrev:
26. okt 2018, 07:35
@JanVil - nu ved vi jo at kølevandstermometerets visning er styret af software/logik, og derfor ikke kan tages for pålydende. Spørgsmålet er hvad den reelle temp på dit kølevand er på billedet .... Hvis det er som min, så er det jo 75 grader eller mere. Svaret kan kun fås med VCDS på bilen eller med installeret PolarFIS, da man ikke på anden vis har adgang til den korrekte kølevandstemperatur.

Men jeg undrer mig hvordan der kan være så stor forskel på vand og olie...
Begge væsker passerer gennem den samme varmeveksler, som forklaret af M_Olsen, dvs de bør efter min opfattelse følges meget pænere ad (ligesom min gør).

Er det denne brødristerfunktion der nævnes, som står bag den opførsel ?
Jeg vil tro at den nok er 75 grader som på din, da billedet bliver taget.

De nyere motorer kører med flere kredse, så først varmes vandet til kabineopvarmning op og derefter kommer resten af kølevandet. Det er også derfor at den viser at kølevandet er driftsvarmt efter kun 3 km.
'21 iX3 Charged plus

Brugeravatar
knuden
Nyt medlem
Indlæg: 141
Tilmeldt: 11. jun 2015, 13:56
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Randers
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: Opvarmningsfase TSI/TDI, kølevandstemp mm.

Indlæg af knuden » 26. okt 2018, 11:00

Jeg oplever følgende,bilen er en touran 2017 1.4 tsi langsom opvarmning og tænder jeg for afrimning/afisning af forrude falder temperaturen, fik desværre ikke elforrude med kal så lige siges at der er tale om bykørsel og 8 km til arbejde

pwh
Medlem
Indlæg: 519
Tilmeldt: 8. jan 2017, 09:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 18 times
Been thanked: 65 times

Re: Opvarmningsfase TSI/TDI, kølevandstemp mm.

Indlæg af pwh » 26. okt 2018, 15:16

Alletiders tråd, og virkelig fin video du har optaget.

Jeg har desværre ikke det der smarte system der lader mig overvåge eller logge flere sensorer. I morges fik jeg sønnike til at tage lidt noter på vejen, og aflæste følgende:

- olietemperatur (digitalt fra 50 grader, MFA)
- kølervæsketemperatur (digitalt via OBD11)
- termometer i instrumentbord (analogt fra 50 grader)

Det var ret interessant.

Udgangspunktet var ti grader udendørstemperatur, og en bil der ikke havde kørt i 14 timer. Den formodes at være gennemkold, med samme udgangspunkt/temperatur for motorolie og kølervæske.
Da jeg fik hul igennem til OBD11 var kølervæsken oppe på 43 grader, og endnu ingen udslag på hhv. olietemperatur og termometer i instrumentbord.
Resultaterne, som blev noteret løbende, er plottet i nedenstående graf.
Udgangspunkt (10 grader) er udeladt.
Slutpunkt er ikke plottet, men det var olietemperatur 100 grader, kølervæske (sandsynligvis 90 grader/OBD11 var lukket ned) og termometer 90 grader.

Resultatet var ret overraskende, og viste en rimelig konstant forskel på 10-15 grader mellem reel kølervæsketemperatur, og aflæsning på termometer i instrumentbord. Aflæsning af det analoge termometer er naturligvis behæftet med en vis usikkerhed (+/- et par grader).
Olien haltede lidt efter, men endte på ca. 100 grader da jeg ramte motorvejen, men jeg har kun plottet de tal der reelt blev aflæst samtidigt.
EA288 opvarmning.PNG
EA288 opvarmning.PNG (28.44 KiB) Vist 2026 gange
These users thanked the author pwh for the post (total 2):
SunnyHansH

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6575
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 549 times
Been thanked: 916 times
Kontakt:

Re: Opvarmningsfase TSI/TDI, kølevandstemp mm.

Indlæg af i-s » 27. okt 2018, 15:20

JanVil skrev:
26. okt 2018, 06:29
Min Octavia fra 2015 ser sådan ud efter 3 km. (undskylder den dårlige kvalitet)

Det er ret tydeligt at kølevandstemperaturen vises på viseren til venstre og ingen sammenhæng har med olien.

Olien blev 50 grader efter 7km og 80 grader efter 11km.
Det funger anderledes i de nye med 3 vejs kølesystem. Efter hvad jeg ved, så vises temperaturen i topstykket på disse modeller.
Om det bekræfter det ene eller det andet ved jeg ikke lige...
/Søren.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Opvarmningsfase TSI/TDI, kølevandstemp mm.

Indlæg af HansH » 29. okt 2018, 09:19

Jeg poster også lige mine observationer her, så de kan bruges som reference.
De beviser som sådan ikke rigtig noget.
Jo.. det skulle da lige være, at spørgsmålet "hvor lang tid tager den om at blive varm", ikke kan besvares med fast km/tid.
Det kommer meget an på kørslen og selvfølgelig også i en vis grad udendørs forhold.

Scenarie 1:
  • Bil bakkes ud af 20 gr. varm garage. Udendørstemp=8 gr. Har stået i tomgang 1 min da måling starter.
  • Kørsel --> 1.5km ud af byzone, derefter på motorvej og 120km/t.
  • Det tager 8 min og 11km at opnå 90 grader på både vand og olie.
opvarmningsfase_morgen.jpg
opvarmningsfase_morgen.jpg (14.54 KiB) Vist 1903 gange

Scenarie 2:
  • Bil stået udendørs i 8½ time i 11 grader og en del vind med god chill faktor.
  • Kørsel --> rolig landevejskørsel med landsbyer, dvs 50-80km/t. Også et par stop ved lyskryds
  • Det tager 18 min og 19km at opnå 90 grader på både vand og olie.
opvarmningsfase_eftermiddag.jpg
opvarmningsfase_eftermiddag.jpg (24.06 KiB) Vist 1903 gange
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Opvarmningsfase TSI/TDI, kølevandstemp mm.

Indlæg af HansH » 29. okt 2018, 20:28

JanVil skrev:
26. okt 2018, 10:32
De nyere motorer kører med flere kredse, så først varmes vandet til kabineopvarmning op og derefter kommer resten af kølevandet. Det er også derfor at den viser at kølevandet er driftsvarmt efter kun 3 km.
Jeg oplevede i går, hvad jeg tror var en bekræftelse på dét du skriver her.

Bilen havde stået ude i tre dage, og natten til søndag var det som bekendt frostvejr.
Da den blev startet ved ca 0 grader søndag morgen, viste både vand- og olietemp tilsvarende lave temperaturer ... (naturligvis).
Efter ganske kort tids kørsel viser det sig, at vandtemp stiger relativt hurtigt... men olie følger slet ikke med.
Hele vejen op til 50 gr vandtemp er der ca 30 graders difference til olietemp ... dvs da vand rammer 50 gr, er olie ca 20.
Ved 50 gr vandtemp er det som om en "ventil åbnes" et sted. I hvert fald indhenter olietemp derefter vandtemp, og ved 62 grader er de igen lige. Derefter følges de pænt ad resten af vejen op, med kun 1-2 graders forskel.

For mig at se en bekræftelse på at kabineopvarmning prioriteres, og først når kølevandet opnår 50 grader, "møder" det olien.

Hvis jeg har forstået det rigtigt..
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

vartaz
Aktiv medlem
Indlæg: 1903
Tilmeldt: 23. jul 2013, 16:42
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 10 times
Been thanked: 179 times

Re: Opvarmningsfase TSI/TDI, kølevandstemp mm.

Indlæg af vartaz » 29. okt 2018, 21:25

Min 1,6 TDi cr tog 20km før drift varm ved landevej. Med chip og egr mod. Det var pænt irriterende.

Besvar

Tilbage til "Motor"