Superb eller Passat

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Nicklossi
Aktiv medlem
Indlæg: 2736
Tilmeldt: 28. apr 2014, 19:27
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 26 times
Been thanked: 498 times

Re: Superb eller Passat

Indlæg af Nicklossi » 7. sep 2018, 14:16

Tænker at VW er mere eller mindre samme ting, men hver ting til sin tid'ish.

Audi er den lækre model med de lidt forkromede løsninger, det nyeste udstyr osv.
VW er ligesom audi, men har ikke de forkromede løsninger, dog samme udstyr, mere eller mindre.

Seat og Skoda ER en VW (ikke en Audi), er samme byggekvalitet osv, men udstyret kommer først senere i disse biler.

Min tankegang: Skal du have det nyeste af det nye, prestige, og gerne vil betale for det, så tag en Audi.
Vil du have en bil, som har det nyeste grej, men ikke de sidste 5% på "lækkerhedskontoen", så er det VW vi er ude i.

Er du derimod omkostningsbevidst, og godt kan vente lidt med at få det nyeste af det nye, og kan du leve med den manglende prestige, så er du ovre i en Seat eller Skoda :)

Brugeravatar
MichaelSmed
Aktiv medlem
Indlæg: 2157
Tilmeldt: 29. nov 2011, 19:05
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 174 times
Been thanked: 103 times

Re: Superb eller Passat

Indlæg af MichaelSmed » 7. sep 2018, 14:21

Seat var da de første i verden til at komme med LED lygter, så man behøver ikke altid at tage de dyreste mærker for at få det nyeste teknik.

SkodiaqDK
Medlem
Indlæg: 645
Tilmeldt: 26. apr 2018, 11:15
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 72 times
Been thanked: 163 times

Re: Superb eller Passat

Indlæg af SkodiaqDK » 7. sep 2018, 14:22

Hvis nogen har lyst til at betale Ca. 100.000 ekstra for samme bil, men med åbenbart verdens bedste sæder, så skal de også have lov. De skal også have lov at betale mere for service og reservedele. Fred være med det.

Kan man samtidig nøjes med max 4 års garanti, så ligger det jo lige til højrebenet.
Senest rettet af SkodiaqDK 7. sep 2018, 15:49, rettet i alt 1 gang.
These users thanked the author SkodiaqDK for the post:
GaSelle

SkodiaqDK
Medlem
Indlæg: 645
Tilmeldt: 26. apr 2018, 11:15
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 72 times
Been thanked: 163 times

Re: Superb eller Passat

Indlæg af SkodiaqDK » 7. sep 2018, 14:54

Ok 100.000 er måske i overkanten. Det er mere tiguan allspace vs skoda kodiaq. Men så 60k hvis man sammenligner nogenlunde tilsvarende vel-udstyrede biler. Sammenligning af listepriser er værdiløst. (for mig - jeg sætter mange flueben ved ekstraudstyr)

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10849
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 1882 times

Re: Superb eller Passat

Indlæg af GaSelle » 7. sep 2018, 14:57

SkodiaqDK skrev:
7. sep 2018, 14:54
Ok 100.000 er måske i overkanten. Det er mere tiguan allspace vs skoda kodiaq. Men så 60k hvis man sammenligner nogenlunde tilsvarende vel-udstyrede biler. Sammenligning af listepriser er værdiløst. (for mig - jeg sætter mange flueben ved ekstraudstyr)
74314kr på listeprisen, lidt mere ved CVR (se side 1).

SkodiaqDK
Medlem
Indlæg: 645
Tilmeldt: 26. apr 2018, 11:15
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 72 times
Been thanked: 163 times

Re: Superb eller Passat

Indlæg af SkodiaqDK » 7. sep 2018, 15:01

GaSelle skrev:
7. sep 2018, 14:57
SkodiaqDK skrev:
7. sep 2018, 14:54
Ok 100.000 er måske i overkanten. Det er mere tiguan allspace vs skoda kodiaq. Men så 60k hvis man sammenligner nogenlunde tilsvarende vel-udstyrede biler. Sammenligning af listepriser er værdiløst. (for mig - jeg sætter mange flueben ved ekstraudstyr)
74314kr på listeprisen, lidt mere ved CVR (se side 1).
Sammenligner du ikke med en skoda flåde bil og en passat ikke flåde? Du kan godt forvente 10-15k i flåderabat på en passat.

Eller er der bare tilvalgt en style business?

Edit: men det er nu også ligemeget. Man skal være virkelig glad for de sæder for at ville betale mange ekstra tusinde for at være dårligere stillet garantimæssigt og mht vedligeholdelsesudgifter.

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10849
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 1882 times

Re: Superb eller Passat

Indlæg af GaSelle » 7. sep 2018, 15:14

SkodiaqDK skrev:
7. sep 2018, 15:01
GaSelle skrev:
7. sep 2018, 14:57
SkodiaqDK skrev:
7. sep 2018, 14:54
Ok 100.000 er måske i overkanten. Det er mere tiguan allspace vs skoda kodiaq. Men så 60k hvis man sammenligner nogenlunde tilsvarende vel-udstyrede biler. Sammenligning af listepriser er værdiløst. (for mig - jeg sætter mange flueben ved ekstraudstyr)
74314kr på listeprisen, lidt mere ved CVR (se side 1).
Sammenligner du ikke med en skoda flåde bil og en passat ikke flåde? Du kan godt forvente 10-15k i flåderabat på en passat.

Eller er der bare tilvalgt en style business?

Edit: men det er nu også ligemeget man skal være virkelig glad for de sæder for at ville betale mange ekstra tusinde for at være dårligere stillet garantimæssigt og mht vedligeholdelsesudgifter.
Sammenligningen er mellem Superb Style m. Business Edition og Passat Highline Premium, hvor der er fyldt udstyr i, så den matcher Superb'en. Begge dele er listepriser, flåderabatten er noget større hos Skoda.

rkristensen
Helt nyt medlem
Indlæg: 24
Tilmeldt: 31. aug 2018, 18:19
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Superb eller Passat

Indlæg af rkristensen » 7. sep 2018, 15:53

Uha der er fart på tråden :shock:

Jeg vil nævne at jeg i dag har en bil med AGR sæder, fuldt el justerbart og massage. Jeg er mildest talt ikke imponeret...

Når jeg har prøvet Superb/Passat har jeg uden tvivl syntes bedst om Superb, jeg vil dog sige jeg er ked af at Business udgaven nu kommer med læder, her kan jeg bedre lide alcantara indtrækket fra Passat. Jeg afventer om det kommer til at koste 20k at få i en Superb.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5992
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6411 times
Been thanked: 1622 times

Re: Superb eller Passat

Indlæg af BrianDS » 7. sep 2018, 15:59

Service er ikke dyrere på VW end Skoda, vi har begge mærker og tilsvarende modeller i familien og der er absolut ingen forskel på service priser - det er jo samme værksted og samme foreskrifter.

Mht. Garanti så kan man rigtig nok tilkøbe op til tre år ekstra hos Skoda, og to år ekstra hos VW, men kulancen dækker lige godt.
Vores Polo har lige fået skiftet klimapanel 100% på kulance - ikke garanti.

Ergo active sæder kan også tilkøbes til passagersiden i fx Touran.

Det må være en smagssag hvad man foretrækker, men der er stadig forskel på Skoda og VW - dog vil det være forskelligt hvad man prioriterer - i den sidste ende har VW været billigere totalt set for mig.

Flåderabat i 2014 på en Passat kunne nemt snige sig op på omkring 70.000 kr, mens det var cirka 35.000 kr på en Octavia.
Touran derimod var meget mindre - omkring 15.000 kr.
These users thanked the author BrianDS for the post:
vw4ever
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

SkodiaqDK
Medlem
Indlæg: 645
Tilmeldt: 26. apr 2018, 11:15
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 72 times
Been thanked: 163 times

Re: Superb eller Passat

Indlæg af SkodiaqDK » 7. sep 2018, 16:07

BrianDS skrev:
7. sep 2018, 15:59
Service er ikke dyrere på VW end Skoda, vi har begge mærker og tilsvarende modeller i familien og der er absolut ingen forskel på service priser - det er jo samme værksted og samme foreskrifter.

Mht. Garanti så kan man rigtig nok tilkøbe op til tre år ekstra hos Skoda, og to år ekstra hos VW, men kulancen dækker lige godt.
Vores Polo har lige fået skiftet klimapanel 100% på kulance - ikke garanti.

Ergo active sæder kan også tilkøbes til passagersiden i fx Touran.

Det må være en smagssag hvad man foretrækker, men der er stadig forskel på Skoda og VW - dog vil det være forskelligt hvad man prioriterer - i den sidste ende har VW været billigere totalt set for mig.

Flåderabat i 2014 på en Passat kunne nemt snige sig op på omkring 70.000 kr, mens det var cirka 35.000 kr på en Octavia.
Touran derimod var meget mindre - omkring 15.000 kr.
Så du mener service på q5 koster det samme som skoda kodiaq? For det er jo samme dele og ofte samme mekanikere? Sorry, tror jeg ikke på. Men man må kunne finde ud af det ved at undersøge hvad de forskellige mærker koster pr. måned med service-aftale.

https://www.google.dk/amp/s/www.am-onli ... s-analysed

Passat var jo også en "dyr" bil i 2014... Der var mere prestige i den. Audi og vw var næsten på niveau. Nu har de skruet prisen ned for at have en chance mod superb, så tænker ikke der er lige så meget rabat at få.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5992
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6411 times
Been thanked: 1622 times

Re: Superb eller Passat

Indlæg af BrianDS » 7. sep 2018, 16:18

SkodiaqDK skrev:
BrianDS skrev:
7. sep 2018, 15:59
Service er ikke dyrere på VW end Skoda, vi har begge mærker og tilsvarende modeller i familien og der er absolut ingen forskel på service priser - det er jo samme værksted og samme foreskrifter.

Mht. Garanti så kan man rigtig nok tilkøbe op til tre år ekstra hos Skoda, og to år ekstra hos VW, men kulancen dækker lige godt.
Vores Polo har lige fået skiftet klimapanel 100% på kulance - ikke garanti.

Ergo active sæder kan også tilkøbes til passagersiden i fx Touran.

Det må være en smagssag hvad man foretrækker, men der er stadig forskel på Skoda og VW - dog vil det være forskelligt hvad man prioriterer - i den sidste ende har VW været billigere totalt set for mig.

Flåderabat i 2014 på en Passat kunne nemt snige sig op på omkring 70.000 kr, mens det var cirka 35.000 kr på en Octavia.
Touran derimod var meget mindre - omkring 15.000 kr.
Så du mener service på q5 koster det samme som skoda kodiaq? For det er jo samme dele og ofte samme mekanikere? Sorry, tror jeg ikke på. Men man må kunne finde ud af det ved at undersøge hvad de forskellige mærker koster pr. måned med service-aftale.

Passat var jo også en "dyr" bil i 2014... Der var mere prestige i den. Audi og vw var næsten på niveau. Nu har de skruet prisen ned for at have en chance mod superb, så tænker ikke der er lige så meget rabat at få.
Undskyld, men jeg nævnte intet om Audi - det værksted jeg bruger har samme timepris for både VW og Skoda, delene koster det samme, og der bliver lavet det de skal i følge skemaerne - jeg har i hvert tilfælde betalt omtrent det samme for 30.000, 60.000 osv på både mine VW og Skoda biler. Det minimale forskelle hvis der er nogen.

Men VW Vejhjælp og Skoda Vejhjælp har i beskrivelserne en lille forskel i forhold til punkteringer.

prisforskellen på Superb og Passat var ikke væsentlig større i 2014, men til gengæld var der meget større forskel op til en A6 som er tilsvarende i størrelse (A4 rammer prisen bedre). Jeg kiggede for øvrigt også Superb og Passat i 2017, her var flåderabatten cirka den samme på Passat som den var i 2014 - men jeg endte med en Touran.

2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
Passatg 3c
Medlem
Indlæg: 1397
Tilmeldt: 14. jun 2008, 08:31
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 420 times
Been thanked: 248 times

Re: Superb eller Passat

Indlæg af Passatg 3c » 7. sep 2018, 16:28

Jeg går selv i overvejelserne Passat/Superb(/Insignia). Er Active Info Display kommet til Superb, eller der planer om at det kommer? Jeg ved godt at det er nørdet, men det og så adaptiv fartpilot, er mine to største nyt-udstyrs-ønsker, jeg har til en ny bil.
VAGs i huset lige nu:
Audi A4 B6 Cabriolet, Model 2003, gens. forbrug ca. 10 km/l (sommer/vinter)
Audi E-tron 50, Model 2020, gens. forbrug 238/285 Wh/km (sommer/vinter)

SkodiaqDK
Medlem
Indlæg: 645
Tilmeldt: 26. apr 2018, 11:15
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 72 times
Been thanked: 163 times

Re: Superb eller Passat

Indlæg af SkodiaqDK » 7. sep 2018, 16:29

BrianDS skrev:
7. sep 2018, 16:18
SkodiaqDK skrev:
BrianDS skrev:
7. sep 2018, 15:59
Service er ikke dyrere på VW end Skoda, vi har begge mærker og tilsvarende modeller i familien og der er absolut ingen forskel på service priser - det er jo samme værksted og samme foreskrifter.

Mht. Garanti så kan man rigtig nok tilkøbe op til tre år ekstra hos Skoda, og to år ekstra hos VW, men kulancen dækker lige godt.
Vores Polo har lige fået skiftet klimapanel 100% på kulance - ikke garanti.

Ergo active sæder kan også tilkøbes til passagersiden i fx Touran.

Det må være en smagssag hvad man foretrækker, men der er stadig forskel på Skoda og VW - dog vil det være forskelligt hvad man prioriterer - i den sidste ende har VW været billigere totalt set for mig.

Flåderabat i 2014 på en Passat kunne nemt snige sig op på omkring 70.000 kr, mens det var cirka 35.000 kr på en Octavia.
Touran derimod var meget mindre - omkring 15.000 kr.
Så du mener service på q5 koster det samme som skoda kodiaq? For det er jo samme dele og ofte samme mekanikere? Sorry, tror jeg ikke på. Men man må kunne finde ud af det ved at undersøge hvad de forskellige mærker koster pr. måned med service-aftale.

Passat var jo også en "dyr" bil i 2014... Der var mere prestige i den. Audi og vw var næsten på niveau. Nu har de skruet prisen ned for at have en chance mod superb, så tænker ikke der er lige så meget rabat at få.
Undskyld, men jeg nævnte intet om Audi - det værksted jeg bruger har samme timepris for både VW og Skoda, delene koster det samme, og der bliver lavet det de skal i følge skemaerne - jeg har i hvert tilfælde betalt omtrent det samme for 30.000, 60.000 osv på både mine VW og Skoda biler. Det minimale forskelle hvis der er nogen.

Men VW Vejhjælp og Skoda Vejhjælp har i beskrivelserne en lille forskel i forhold til punkteringer.

prisforskellen på Superb og Passat var ikke væsentlig større i 2014, men til gengæld var der meget større forskel op til en A6 som er tilsvarende i størrelse (A4 rammer prisen bedre). Jeg kiggede for øvrigt også Superb og Passat i 2017, her var flåderabatten cirka den samme på Passat som den var i 2014 - men jeg endte med en Touran.
Virkede bare som om du mente at det var en selvfølge at priserne er det samme, hvis bare delene er nogenlunde identiske og mekanikerne er de samme folk, men det er helt sikkert ikke altid tilfældet. Lyder fornuftigt ved dit værksted. Tror ikke det gør sig gældende over hele landet. Når jeg finder en computer på et tidspunkt må jeg kunne sammenligne service-aftale priser.

SkodiaqDK
Medlem
Indlæg: 645
Tilmeldt: 26. apr 2018, 11:15
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 72 times
Been thanked: 163 times

Re: Superb eller Passat

Indlæg af SkodiaqDK » 7. sep 2018, 16:31

Passatg 3c skrev:
7. sep 2018, 16:28
Jeg går selv i overvejelserne Passat/Superb(/Insignia). Er Active Info Display kommet til Superb, eller der planer om at det kommer? Jeg ved godt at det er nørdet, men det og så adaptiv fartpilot, er mine to største nyt-udstyrs-ønsker, jeg har til en ny bil.
Digital instrumentering følger i hvert fald med hvis man køber en superb flådebil. Jeg antager det er det samme som active info... De kalder det så også digital cockpit i ekstraudstyrslisten.
Senest rettet af SkodiaqDK 7. sep 2018, 16:33, rettet i alt 1 gang.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5992
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6411 times
Been thanked: 1622 times

Re: Superb eller Passat

Indlæg af BrianDS » 7. sep 2018, 16:33

SkodiaqDK skrev:
BrianDS skrev:
7. sep 2018, 16:18
SkodiaqDK skrev: Så du mener service på q5 koster det samme som skoda kodiaq? For det er jo samme dele og ofte samme mekanikere? Sorry, tror jeg ikke på. Men man må kunne finde ud af det ved at undersøge hvad de forskellige mærker koster pr. måned med service-aftale.

Passat var jo også en "dyr" bil i 2014... Der var mere prestige i den. Audi og vw var næsten på niveau. Nu har de skruet prisen ned for at have en chance mod superb, så tænker ikke der er lige så meget rabat at få.
Undskyld, men jeg nævnte intet om Audi - det værksted jeg bruger har samme timepris for både VW og Skoda, delene koster det samme, og der bliver lavet det de skal i følge skemaerne - jeg har i hvert tilfælde betalt omtrent det samme for 30.000, 60.000 osv på både mine VW og Skoda biler. Det minimale forskelle hvis der er nogen.

Men VW Vejhjælp og Skoda Vejhjælp har i beskrivelserne en lille forskel i forhold til punkteringer.

prisforskellen på Superb og Passat var ikke væsentlig større i 2014, men til gengæld var der meget større forskel op til en A6 som er tilsvarende i størrelse (A4 rammer prisen bedre). Jeg kiggede for øvrigt også Superb og Passat i 2017, her var flåderabatten cirka den samme på Passat som den var i 2014 - men jeg endte med en Touran.
Virkede bare som om du mente at det var en selvfølge at priserne er det samme, hvis bare delene er nogenlunde identiske og mekanikerne er de samme folk, men det er helt sikkert ikke altid tilfældet. Lyder fornuftigt ved dit værksted. Tror ikke det gør sig gældende over hele landet. Når jeg finder en computer på et tidspunkt må jeg kunne sammenligne service-aftale priser.
Jeg kender ikke priserne på service aftaler - de er sandsynligvis sat af importøren (som også har de dyreste værksteder), jeg taler om reelle priser - altså hvad det koster når man betaler ved kasse 1 Billede
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

SkodiaqDK
Medlem
Indlæg: 645
Tilmeldt: 26. apr 2018, 11:15
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 72 times
Been thanked: 163 times

Re: Superb eller Passat

Indlæg af SkodiaqDK » 7. sep 2018, 16:34

BrianDS skrev:
7. sep 2018, 16:33
SkodiaqDK skrev:
BrianDS skrev:
7. sep 2018, 16:18


Undskyld, men jeg nævnte intet om Audi - det værksted jeg bruger har samme timepris for både VW og Skoda, delene koster det samme, og der bliver lavet det de skal i følge skemaerne - jeg har i hvert tilfælde betalt omtrent det samme for 30.000, 60.000 osv på både mine VW og Skoda biler. Det minimale forskelle hvis der er nogen.

Men VW Vejhjælp og Skoda Vejhjælp har i beskrivelserne en lille forskel i forhold til punkteringer.

prisforskellen på Superb og Passat var ikke væsentlig større i 2014, men til gengæld var der meget større forskel op til en A6 som er tilsvarende i størrelse (A4 rammer prisen bedre). Jeg kiggede for øvrigt også Superb og Passat i 2017, her var flåderabatten cirka den samme på Passat som den var i 2014 - men jeg endte med en Touran.
Virkede bare som om du mente at det var en selvfølge at priserne er det samme, hvis bare delene er nogenlunde identiske og mekanikerne er de samme folk, men det er helt sikkert ikke altid tilfældet. Lyder fornuftigt ved dit værksted. Tror ikke det gør sig gældende over hele landet. Når jeg finder en computer på et tidspunkt må jeg kunne sammenligne service-aftale priser.
Jeg kender ikke priserne på service aftaler - de er sandsynligvis sat af importøren (som også har de dyreste værksteder), jeg taler om reelle priser - altså hvad det koster når man betaler ved kasse 1 Billede
Og den undersøgelse jeg linkede til finder du utroværdig?

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5992
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6411 times
Been thanked: 1622 times

Re: Superb eller Passat

Indlæg af BrianDS » 7. sep 2018, 17:03

SkodiaqDK skrev:
BrianDS skrev:
7. sep 2018, 16:33
SkodiaqDK skrev: Virkede bare som om du mente at det var en selvfølge at priserne er det samme, hvis bare delene er nogenlunde identiske og mekanikerne er de samme folk, men det er helt sikkert ikke altid tilfældet. Lyder fornuftigt ved dit værksted. Tror ikke det gør sig gældende over hele landet. Når jeg finder en computer på et tidspunkt må jeg kunne sammenligne service-aftale priser.
Jeg kender ikke priserne på service aftaler - de er sandsynligvis sat af importøren (som også har de dyreste værksteder), jeg taler om reelle priser - altså hvad det koster når man betaler ved kasse 1 Billede
Og den undersøgelse jeg linkede til finder du utroværdig?
Der står jo netop at forskellen er meget lille - fx £10 i Polo klassen - og de skriver da også at vedligehold/service er meget lig hinanden

“Insight #3 Routine work shows Audi clearly more expensive - but the other three are similarly priced”

Jeg kender så ikke forskellen på England og Danmark, men jeg ved at jeg betaler det samme om der står VW eller Skoda
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

SkodiaqDK
Medlem
Indlæg: 645
Tilmeldt: 26. apr 2018, 11:15
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 72 times
Been thanked: 163 times

Re: Superb eller Passat

Indlæg af SkodiaqDK » 7. sep 2018, 17:13

BrianDS skrev:
7. sep 2018, 17:03
SkodiaqDK skrev:
BrianDS skrev:
7. sep 2018, 16:33


Jeg kender ikke priserne på service aftaler - de er sandsynligvis sat af importøren (som også har de dyreste værksteder), jeg taler om reelle priser - altså hvad det koster når man betaler ved kasse 1 Billede
Og den undersøgelse jeg linkede til finder du utroværdig?
Der står jo netop at forskellen er meget lille - fx £10 i Polo klassen - og de skriver da også at vedligehold/service er meget lig hinanden

“Insight #3 Routine work shows Audi clearly more expensive - but the other three are similarly priced”

Jeg kender så ikke forskellen på England og Danmark, men jeg ved at jeg betaler det samme om der står VW eller Skoda
Considering bodyshop work, the average VW quote is £407 – 25% more than Skoda (£306) and a whopping 35% more than Seat (£266).

Hvis du kan finde undersøgelser der viser at vw generelt er på niveau eller under skoda Mht. service og reparationer, så får du mig omvendt. Ligesom jeg med min bestilte skoda nok er farvet, så virker du også til at være det.

Kører man ind til "smc" Aalborg, så er jeg 100% sikker på at service af passat vil være dyrere end af superb. Ligesom tiguan allspace vil være dyrere end kodiaq. Og tiguan dyrere end karoq. Det er fint hvis du har en god aftale med dit værksted, og jeg kan godt erkende at der nok er værksteder der kører med identiske priser for de to mærker, men overordnet set så tror jeg ikke de er på samme prisniveau.

Når du nu siger priserne er det samme. Har du så haft en passat og superb samtidig? Det er jo ikke meget værd at sammenligne første service på passat i 2008 med første service på superb i 2014. (f eks.)

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5992
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6411 times
Been thanked: 1622 times

Re: Superb eller Passat

Indlæg af BrianDS » 7. sep 2018, 17:33

SkodiaqDK skrev:
BrianDS skrev:
7. sep 2018, 17:03
SkodiaqDK skrev: Og den undersøgelse jeg linkede til finder du utroværdig?
Der står jo netop at forskellen er meget lille - fx £10 i Polo klassen - og de skriver da også at vedligehold/service er meget lig hinanden

“Insight #3 Routine work shows Audi clearly more expensive - but the other three are similarly priced”

Jeg kender så ikke forskellen på England og Danmark, men jeg ved at jeg betaler det samme om der står VW eller Skoda
Considering bodyshop work, the average VW quote is £407 – 25% more than Skoda (£306) and a whopping 35% more than Seat (£266).

Hvis du kan finde undersøgelser der viser at vw generelt er på niveau eller under skoda Mht. service og reparationer, så får du mig omvendt. Ligesom jeg med min bestilte skoda nok er farvet, så virker du også til at være det.

Kører man ind til "smc" Aalborg, så er jeg 100% sikker på at service af passat vil være dyrere end af superb. Ligesom tiguan allspace vil være dyrere end kodiaq. Og tiguan dyrere end karoq. Det er fint hvis du har en god aftale med dit værksted, og jeg kan godt erkende at der nok er værksteder der kører med identiske priser for de to mærker, men overordnet set så tror jeg ikke de er på samme prisniveau.

Når du nu siger priserne er det samme. Har du så haft en passat og superb samtidig? Det er jo ikke meget værd at sammenligne første service på passat i 2008 med første service på superb i 2014. (f eks.)
Vi har Polo og Fabia fra 2015 i familien - de er lige ofte til service, men værditabet er størst på Fabia (for meget udstyr til at den kan bære det), hvis vi ser på hvad vi kan få i dag (Poloen er vores egen nummer to, Fabiaen er min brors)

Den dyreste bil jeg har haft i service og vedligehold var faktisk en Seat Altea XL, to service på 30.000 km, til hhv 1700 og 3800 kr, og de blev dyrere for hver gang - og så en træls forhandler der var bøvlet med garanti og kulance var en by i Rusland.

Jeg har desværre kun egne erfaringer - men også dårlige erfaringer med alle SMC ejede værksteder.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

mtc2300
Nyt medlem
Indlæg: 100
Tilmeldt: 6. sep 2013, 20:25
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: København S
Has thanked: 2 times
Been thanked: 16 times

Re: Superb eller Passat

Indlæg af mtc2300 » 7. sep 2018, 19:40

BrianDS skrev:
5. sep 2018, 11:59
GranTurismo skrev:Nu er der jo ikke så mange erfaringer over lang tid med 1,5 TSI, men det er en videreudvikling af 1,4 som har et rigtig godt ry. De 150 Hk er iøvrigt til rådighed fra 5000 omdrejninger.

Jeg ved ikke om VAG har fået bedre styr på de problemer der har været med 2,0 TSI?!? f.eks. ovale stempler og olieforbrug.

Den nye 1,5 TSI har en hybridturbo som gør at den trækker markant bedre end 1,4 TSI fra 1500-2000 omdrejninger og det er jo der, hvor man kører motoren en stor del af tiden .

Medmindre man virkelig har behov for de sidste 15 km/t ekstra, så ville jeg helt klart vælge 1,5 TSI og spare penge i brændstof og årlig afgift.

Jeg vil da formode at 2,0 TSI har 320 Nm som i de øvrige modeller...
Som jeg forstår det er 2.0 TSI 190 HK en forholdsvis ny motor på linje med 1.5 TSI, så jeg tænker ikke der er den store forskel/risiko

Omvendt er det stadig en firmabil, hvorfor den sikkert er leaset og der ikke kommer udgifter til reparationer. Personligt havde jeg valgt 2.0 TSI, især når det er en benziner
Er det samme 2.0 TSI 190HK, der er i Arteon? Det er nemlig en rigtig spindemaskine. Har selv haft Passat B8 med 1.4 TSI 150HK, og det var bare en køremaskine. Har dog lidt svært med, at Arteon fås med 1.5TSI 150HK.

Rasmusa
Medlem
Indlæg: 859
Tilmeldt: 18. aug 2008, 21:40
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 35 times
Been thanked: 56 times

Re: Superb eller Passat

Indlæg af Rasmusa » 8. sep 2018, 07:12

Kigger på ny bil p.t. Og har også haft øjnene på hhv Passat og superb

Må sige at passaten virker som om den er mere helstøbt, om end en superb også er virkeligt lækker.

Designmæssigt bliver superben en kende for lang(giver self god plads), og så undrer det mig st man ikke kan få led High lygter? 😳
Der er en kæmpe forskel på dem og så bixenon!

Tror det ender med en let brugt Passat.
Nuværende:
Til hverdag:2018 VW Tiguan HighLine mit ein del
Og 2014 Sharan mit das meste
Til fritid: Volvo P1800S 1964 - nu med sorte plader

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10849
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 1882 times

Re: Superb eller Passat

Indlæg af GaSelle » 8. sep 2018, 08:03

Rasmusa skrev:
8. sep 2018, 07:12
Kigger på ny bil p.t. Og har også haft øjnene på hhv Passat og superb

Må sige at passaten virker som om den er mere helstøbt, om end en superb også er virkeligt lækker.

Designmæssigt bliver superben en kende for lang(giver self god plads), og så undrer det mig st man ikke kan få led High lygter? 😳
Der er en kæmpe forskel på dem og så bixenon!

Tror det ender med en let brugt Passat.
Der kommer Led i Superb til faceliftet næste år, gætter jeg på. Jeg synes nu ikke, der er meget mere blus på Led High sammenlignet med et par gode xenonpærer.
Men der skal, som du selv antyder, være noget til enhver smag.

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6575
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 550 times
Been thanked: 916 times
Kontakt:

Re: Superb eller Passat

Indlæg af i-s » 8. sep 2018, 09:24

Rasmusa skrev:
8. sep 2018, 07:12

Designmæssigt bliver superben en kende for lang(giver self god plads), og så undrer det mig st man ikke kan få led High lygter? 😳
Der er en kæmpe forskel på dem og så bixenon!
Jeg vil sige LED_HIGH med DLA er rigtig godt. Jeg er utrolig glad for mine og man ser så meget mere, at man kan køre med fjernlys selvom der kører nogen foran eller imod en. Det gør virkelig en stor forskel i vintermånederne.
På den anden side, hvis jeg kun kørte 10-15.000 km om året, så kunne jeg godt leve med LED_LOW.
Det er et personligt valg, men jeg synes det er virkelig godt man kan vælge det som passer til ens smag.
/Søren.

Brugeravatar
vw4ever
Aktiv medlem
Indlæg: 4072
Tilmeldt: 5. sep 2009, 20:10
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 339 times
Been thanked: 204 times

Re: Superb eller Passat

Indlæg af vw4ever » 8. sep 2018, 12:32

Hvad med at svine nogle ikke vagbiler til istedet, I/Vi bliver jo aldrig enige.
Det er jo ikke første gang, og det er de samme brugere der ikke kan fordrage VW og modsat.

Jeg er ikke Skoda fan, men har ikke behov for at fortælle det i alle tråde :roll:
These users thanked the author vw4ever for the post (total 2):
BrianDSHansH
Vw Polo GTI 2,0 2020
Vw Passat 1,5 2020
Vw Golf 2,0 2000 Cabriolet
Vw Corrado 2,9 1995

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Superb eller Passat

Indlæg af HansH » 8. sep 2018, 13:49

vw4ever skrev:
8. sep 2018, 12:32
Hvad med at svine nogle ikke vagbiler til istedet, I/Vi bliver jo aldrig enige.
Det er jo ikke første gang, og det er de samme brugere der ikke kan fordrage VW og modsat.

Jeg er ikke XXX fan, men har ikke behov for at fortælle det i alle tråde :roll:
Meget enig i det synspunkt. Dog har jeg rettet en smule i sidste linje ;)

Det gav anledning til at reflektere lidt over tråden her.
Det virker som om at "Passat vs Superb" lidt har overtaget den rolle som "vurdering af tuner XYZ" tidligere havde på vagcars.dk. Det var også et emne som altid kunne trigge de samme brugere, og som ofte (ret hurtigt) kaldte på følelser og en stigning i debattemperatur. Det var tydeligtvis en hjertesag for visse.
Derfor ser jeg det som ... måske handler det om Passat vs Superb et stykke ad vejen.
Men måske i mindst lige så høj grad om aktørernes ego, og måske tilsat lidt personligt vagcars-beef med udvalgte brugere.
Der kan ligge en historik.
Og så kunne det tænkes, at attituden ... "selv om jeg har skrevet mit synspunkt 4 gange, og i 10 andre tråde, så hvis den anden vender tilbage, så skriver jeg det en 5. gang om nødvendigt. Men jeg vil bare have det sidste ord i sagen!" .... melder sig på banen.

Kigger man indad : har jeg ikke hjertesager? Helt sikkert.
Passat vs Superb er så ikke en af dem. Jeg har en Passat som jeg er glad for, og jeg er fuldstændig fløjtende ligeglad med hvor meget andre kunne finde på at kritisere den bil. Hvis det fungerer for mig, så er det alt der betyder noget for mig. Og jeg føler ikke behov for at modsige dem der synes det er en skrammelkasse. Herregud.. hvis jeg skulle have reageret på alle de gange erlingvj har skrevet, at interiøret i en B7 knirker og knager .....
Jeg kunne sagtens lige så vel have haft en Superb, som jeg synes er en flot, stilfuld og velkørende bil. Det er sagen uvedkommende.
Men der kunne nemt være en anden hjertesag, som jeg også personligt lagde mig i, så bedre skal jeg ikke forsøge at gøre mig selv.

I forhold til hvad folk vil bruge deres tid på, og hvor mange gange de vil gentage sig selv - det er op til den enkelte.
Og da vagcars.dk ikke afregnes for antal tegn i databasen hos vores udbyder, så betyder et indlæg fra eller til om Passat vs Superb heller ingenting.
Der er heller ikke brudt nogen forumregler.
Der er i det hele taget ingen problemer i tråden.
Så derfor : fortsæt bare Passat vs Superb, de der har lyst. Bare gi den gas! I denne tråd, eller den næste der helt sikkert kommer :)

Det til trods er jeg alligevel meget enig i Bent/vw4ever's indlæg.
These users thanked the author HansH for the post (total 5):
TreksterJSAKnudsen-7280BrianDStorniel
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1721
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 687 times

Re: Superb eller Passat

Indlæg af Thor-thor » 8. sep 2018, 13:56

vw4ever skrev:
8. sep 2018, 12:32
Hvad med at svine nogle ikke vagbiler til istedet, I/Vi bliver jo aldrig enige.
Hva med ham Dacia-manden, kan vi ikke få ham på banen. ;)
Det kan sikkert forene VAG-flokken :D

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Superb eller Passat

Indlæg af HansH » 8. sep 2018, 13:58

Thor-thor skrev:
8. sep 2018, 13:56
vw4ever skrev:
8. sep 2018, 12:32
Hvad med at svine nogle ikke vagbiler til istedet, I/Vi bliver jo aldrig enige.
Hva med ham Dacia-manden, kan vi ikke få ham på banen. ;)
Det kan sikkert forene VAG-flokken :D
Jeg må desværre skuffe dig! Han er ikke længere en del af vagcars.dk's familie af brugere :)
These users thanked the author HansH for the post:
BrianDS
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

SkodiaqDK
Medlem
Indlæg: 645
Tilmeldt: 26. apr 2018, 11:15
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 72 times
Been thanked: 163 times

Re: Superb eller Passat

Indlæg af SkodiaqDK » 8. sep 2018, 15:37

Superb er god og passat næsten lige så god. Byggekvaliteten bliver dog aldrig nogensinde lige så god som som den var på Renault laguna.
These users thanked the author SkodiaqDK for the post:
hodel

Brugeravatar
Bandit
Nyt medlem
Indlæg: 242
Tilmeldt: 23. feb 2009, 11:59
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 25 times
Been thanked: 13 times

Re: Superb eller Passat

Indlæg af Bandit » 8. sep 2018, 16:06

SkodiaqDK skrev:
8. sep 2018, 15:37
Superb er god og passat næsten lige så god. Byggekvaliteten bliver dog aldrig nogensinde lige så god som som den var på Renault laguna.
:lol: :lol:
These users thanked the author Bandit for the post (total 2):
i-sBrianDS

hodel
Nyt medlem
Indlæg: 329
Tilmeldt: 16. jun 2008, 21:32
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 102 times
Been thanked: 30 times

Re: Superb eller Passat

Indlæg af hodel » 8. sep 2018, 18:42

HansH skrev:
8. sep 2018, 13:58
Thor-thor skrev:
8. sep 2018, 13:56
vw4ever skrev:
8. sep 2018, 12:32
Hvad med at svine nogle ikke vagbiler til istedet, I/Vi bliver jo aldrig enige.
Hva med ham Dacia-manden, kan vi ikke få ham på banen. ;)
Det kan sikkert forene VAG-flokken :D
Jeg må desværre skuffe dig! Han er ikke længere en del af vagcars.dk's familie af brugere :)
Noooo, det var ellers god gas når han skrev, selvom formuleringerne ikke var så varierede :lol:
BMW 530D aut. xDrive 2016
tidligere:
BMW M140i aut. xDrive 2016
Polo GTI 2.0 DSG 2018

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"