WLTP-overgangsordning
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6227
- Tilmeldt: 22. aug 2011, 17:30
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 96 times
- Been thanked: 213 times
WLTP-overgangsordning
Overgangsordning for biler målt efter WLTP skal til 3. behandling i Folketinget i morgen og forventes vedtaget.
Et interessant uddrag:
Det skal dog bemærkes, at der er stor spredning i forskellen mellem brændstofforbruget målt med
hhv. NEDC og WLTP-metoden. Med de foreslåede ændringer vil der derfor kunne findes konkrete
bilmodeller, for hvilke registrerings- og ejerafgiften vil stige ved overgangen til WLTP-metoden.
Dog vil der også med de foreslåede ændringer kunne findes bilmodeller, for hvilke registrerings- og
ejerafgiften falder.
Spændende hvilke bilmodeller der falder i pris.
Et interessant uddrag:
Det skal dog bemærkes, at der er stor spredning i forskellen mellem brændstofforbruget målt med
hhv. NEDC og WLTP-metoden. Med de foreslåede ændringer vil der derfor kunne findes konkrete
bilmodeller, for hvilke registrerings- og ejerafgiften vil stige ved overgangen til WLTP-metoden.
Dog vil der også med de foreslåede ændringer kunne findes bilmodeller, for hvilke registrerings- og
ejerafgiften falder.
Spændende hvilke bilmodeller der falder i pris.
-
- Medlem
- Indlæg: 556
- Tilmeldt: 26. okt 2009, 14:37
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 24 times
- Been thanked: 74 times
Re: WLTP-overgangsordning
Ja, det er spændende, især når man (jeg) har bestilt en ny bil!
Hvor har du fundet den tekst?
Hvor har du fundet den tekst?
Tesla Model Y LR
Ford Fiesta ST-Line (konebil - Volvo EX30 på vej)
Triumph Tiger 900 GT PRO (bliver snart sat til salg)
Honda NC 750 XAD (sat til salg)
Ford Fiesta ST-Line (konebil - Volvo EX30 på vej)
Triumph Tiger 900 GT PRO (bliver snart sat til salg)
Honda NC 750 XAD (sat til salg)
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 4
- Tilmeldt: 17. aug 2018, 15:38
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 0
Re: WLTP-overgangsordning
Ja spændende vi står og skal bestille ny bil asap.
Kan heller ikke rigtig finde noget på det fra i dag (6. sept)
Kan heller ikke rigtig finde noget på det fra i dag (6. sept)
-Det bliver vel en VW næste gang, det skal jo prøves
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6227
- Tilmeldt: 22. aug 2011, 17:30
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 96 times
- Been thanked: 213 times
-
- Medlem
- Indlæg: 556
- Tilmeldt: 26. okt 2009, 14:37
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 24 times
- Been thanked: 74 times
Re: WLTP-overgangsordning
Er det ikke det forslag som DF sagde nej til før sommeren? Og holder folketinget ikke sommerpause indtil engang i oktober?
Tesla Model Y LR
Ford Fiesta ST-Line (konebil - Volvo EX30 på vej)
Triumph Tiger 900 GT PRO (bliver snart sat til salg)
Honda NC 750 XAD (sat til salg)
Ford Fiesta ST-Line (konebil - Volvo EX30 på vej)
Triumph Tiger 900 GT PRO (bliver snart sat til salg)
Honda NC 750 XAD (sat til salg)
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 7
- Tilmeldt: 6. sep 2018, 16:03
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Skive
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 0
Re: WLTP-overgangsordning
Vi er flere der venter spændt.
Tror ikke vi skal holde vejret imens. Folketinget åbner første tirsdag i oktober.
Er er der nogen der ved noget noget konkret om den 3. behandling af lovforslaget erling nævner?
- Talisman
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6227
- Tilmeldt: 22. aug 2011, 17:30
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 96 times
- Been thanked: 213 times
Re: WLTP-overgangsordning
Vedtaget
https://autobranchendanmark.dk/wltp-paa ... -priserne/
men åbenbart men nogle ændringer
https://www.motormagasinet.dk/article/v ... r_biltyper
https://autobranchendanmark.dk/wltp-paa ... -priserne/
men åbenbart men nogle ændringer
https://www.motormagasinet.dk/article/v ... r_biltyper
-
- Medlem
- Indlæg: 556
- Tilmeldt: 26. okt 2009, 14:37
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 24 times
- Been thanked: 74 times
Re: WLTP-overgangsordning
Så må vi bare håbe at Semler kan regne rigtigt
(tak for links i denne tråd )
(tak for links i denne tråd )
Tesla Model Y LR
Ford Fiesta ST-Line (konebil - Volvo EX30 på vej)
Triumph Tiger 900 GT PRO (bliver snart sat til salg)
Honda NC 750 XAD (sat til salg)
Ford Fiesta ST-Line (konebil - Volvo EX30 på vej)
Triumph Tiger 900 GT PRO (bliver snart sat til salg)
Honda NC 750 XAD (sat til salg)
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 152
- Tilmeldt: 5. jul 2017, 21:05
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 6 times
Re: WLTP-overgangsordning
Denne sætning:erlingvj skrev: ↑6. sep 2018, 18:27Vedtaget
https://autobranchendanmark.dk/wltp-paa ... -priserne/
men åbenbart men nogle ændringer
https://www.motormagasinet.dk/article/v ... r_biltyper
“Det ene ændringsforslag fastslår, at biler, der kun er målt efter den ny metode (WLTP), ikke omfattes af overgangsordningen, da de ikke har et tal for km per liter efter den gamle metode (NEDC).”
Vil det sige som konkret eksempel, at min Seat Leon 1.5 tsi, ikke bliver omregnet til NEDC da den (sandsynligvis) kun er opgjort efter WLTP? Og at jeg derfor skal betale afgift på baggrund af WLTP-opgørelsen?
-
- Medlem
- Indlæg: 556
- Tilmeldt: 26. okt 2009, 14:37
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 24 times
- Been thanked: 74 times
Re: WLTP-overgangsordning
Jeg læser det desværre på samme måde. Dvs at den bestilte Leon 1.4 undervejs er blevet til en 1.5 som formentlig får en noget højere pris. Som jeg ser det, kan de ikke levere det bestilte, og så bliver der jo ingen handel. Ærgerligt fordi jeg jo faktisk gerne vil have bilen!
Tesla Model Y LR
Ford Fiesta ST-Line (konebil - Volvo EX30 på vej)
Triumph Tiger 900 GT PRO (bliver snart sat til salg)
Honda NC 750 XAD (sat til salg)
Ford Fiesta ST-Line (konebil - Volvo EX30 på vej)
Triumph Tiger 900 GT PRO (bliver snart sat til salg)
Honda NC 750 XAD (sat til salg)
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 152
- Tilmeldt: 5. jul 2017, 21:05
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 6 times
Re: WLTP-overgangsordning
Giver bare ikke mening da en omregningsfaktor vel skulle bruges til at sammenligne biler opgjort jf WLTP med NEDC. De NEDC-opgjorte biler behøves jo ikke en omregningsfaktor, der kender man jo allerede forbruget jf NEDC. Jeg må misforstå noget.
-
- Medlem
- Indlæg: 556
- Tilmeldt: 26. okt 2009, 14:37
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 24 times
- Been thanked: 74 times
Re: WLTP-overgangsordning
Så kom der tal på Leon 1.5 på den tyske hjemmeside. Målt iht WLTP 3 er den sat til 19.2 km/l. Det giver jo kun en afgiftsstigning på 3200,- Dertil kommer så den generelle prisstigning ved årgangsskiftet. Alt i alt ser det ikke så slemt ud som frygtet.
Tesla Model Y LR
Ford Fiesta ST-Line (konebil - Volvo EX30 på vej)
Triumph Tiger 900 GT PRO (bliver snart sat til salg)
Honda NC 750 XAD (sat til salg)
Ford Fiesta ST-Line (konebil - Volvo EX30 på vej)
Triumph Tiger 900 GT PRO (bliver snart sat til salg)
Honda NC 750 XAD (sat til salg)
-
- Medlem
- Indlæg: 556
- Tilmeldt: 26. okt 2009, 14:37
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 24 times
- Been thanked: 74 times
Re: WLTP-overgangsordning
Seat Leon videreføres jo ikke med 1.4 motoren, men får en ny 1.5 motor. Derfor er det ikke den samme bil, og når der er tale om en bil der ikke før er solgt, så får den ingen "rabat" i form af en omregningsfaktor. "Rabatten" gives til de biler der før er beregnet under NEDC og som nu skal sælges under WLTP. Leon 1.5 er aldrig solgt under NEDC og der er derfor ikke tale om at bilen stiger i pris som følge af WLTP.
Tesla Model Y LR
Ford Fiesta ST-Line (konebil - Volvo EX30 på vej)
Triumph Tiger 900 GT PRO (bliver snart sat til salg)
Honda NC 750 XAD (sat til salg)
Ford Fiesta ST-Line (konebil - Volvo EX30 på vej)
Triumph Tiger 900 GT PRO (bliver snart sat til salg)
Honda NC 750 XAD (sat til salg)
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 152
- Tilmeldt: 5. jul 2017, 21:05
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 6 times
Re: WLTP-overgangsordning
Det giver stadig ikke mening. Eftersigende skulle 1.5 være mere økonomisk end 1.4, men da 1.5 er opgjort efter WLTP skal man nu betale mere i afgift (kontra en allerede indregistreret 1.4). Her ville jeg mene at en omregningsfaktor skulle korrigere.JSA skrev: ↑6. sep 2018, 20:45Seat Leon videreføres jo ikke med 1.4 motoren, men får en ny 1.5 motor. Derfor er det ikke den samme bil, og når der er tale om en bil der ikke før er solgt, så får den ingen "rabat" i form af en omregningsfaktor. "Rabatten" gives til de biler der før er beregnet under NEDC og som nu skal sælges under WLTP. Leon 1.5 er aldrig solgt under NEDC og der er derfor ikke tale om at bilen stiger i pris som følge af WLTP.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 152
- Tilmeldt: 5. jul 2017, 21:05
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 6 times
Re: WLTP-overgangsordning
Spændende. Hvordan regner du at det kun er 3200,-?
Synes iøvrigt jeg læste et sted at Seats politik er at prisstigninger i forbindelse med modelårskifte ikke rammer allerede bestilte biler, men det kan være ønsketænkning
- Madmax
- Medlem
- Indlæg: 1107
- Tilmeldt: 6. apr 2017, 17:13
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 102 times
- Been thanked: 471 times
Re: WLTP-overgangsordning
Ro på. WLTP træder først i kraft 1/4-19. Indtil da skal i bruge NEDC-2 forbruget. Fordi det formentlig er højere end det gamle forbrug vil det blive tillagt en faktor på 1,1 i forbruget.
Dvs alle biler med et NEDC-2 forbrug kan man gange forbruget med 1,1 og så får du fradrag efter det. Dvs hvis du har en bil der med NEDC-2 forbrug kører 20 km/l skal du gange det med 1,1 = 22 km/l. Så bilen vil få fradrag for at køre 22 km/l og ikke 20 km/l.
Sent from my iPad using Tapatalk
Dvs alle biler med et NEDC-2 forbrug kan man gange forbruget med 1,1 og så får du fradrag efter det. Dvs hvis du har en bil der med NEDC-2 forbrug kører 20 km/l skal du gange det med 1,1 = 22 km/l. Så bilen vil få fradrag for at køre 22 km/l og ikke 20 km/l.
Sent from my iPad using Tapatalk
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 152
- Tilmeldt: 5. jul 2017, 21:05
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 6 times
Re: WLTP-overgangsordning
Hvad med biler som kun er opgjort efter WLTP?Pablo skrev: ↑6. sep 2018, 21:00Ro på. WLTP træder først i kraft 1/4-19. Indtil da skal i bruge NEDC-2 forbruget. Fordi det formentlig er højere end det gamle forbrug vil det blive tillagt en faktor på 1,1 i forbruget.
Dvs alle biler med et NEDC-2 forbrug kan man gange forbruget med 1,1 og så får du fradrag efter det. Dvs hvis du har en bil der med NEDC-2 forbrug kører 20 km/l skal du gange det med 1,1 = 22 km/l. Så bilen vil få fradrag for at køre 22 km/l og ikke 20 km/l.
Sent from my iPad using Tapatalk
-
- Medlem
- Indlæg: 556
- Tilmeldt: 26. okt 2009, 14:37
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 24 times
- Been thanked: 74 times
Re: WLTP-overgangsordning
1,4'eren var opgivet til 20 km/l, den nye 1.5'er er opgivet til 19.2 km/l. Dvs at at forskellen i afgift "kun" er 0,8*4000=3200,-
Det er i Sverige at Seat skriver i deres konfigurator, at de holder kunden skadesløs.
Tesla Model Y LR
Ford Fiesta ST-Line (konebil - Volvo EX30 på vej)
Triumph Tiger 900 GT PRO (bliver snart sat til salg)
Honda NC 750 XAD (sat til salg)
Ford Fiesta ST-Line (konebil - Volvo EX30 på vej)
Triumph Tiger 900 GT PRO (bliver snart sat til salg)
Honda NC 750 XAD (sat til salg)
- Madmax
- Medlem
- Indlæg: 1107
- Tilmeldt: 6. apr 2017, 17:13
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 102 times
- Been thanked: 471 times
Re: WLTP-overgangsordning
maha skrev:Hvad med biler som kun er opgjort efter WLTP?Pablo skrev: ↑6. sep 2018, 21:00Ro på. WLTP træder først i kraft 1/4-19. Indtil da skal i bruge NEDC-2 forbruget. Fordi det formentlig er højere end det gamle forbrug vil det blive tillagt en faktor på 1,1 i forbruget.
Dvs alle biler med et NEDC-2 forbrug kan man gange forbruget med 1,1 og så får du fradrag efter det. Dvs hvis du har en bil der med NEDC-2 forbrug kører 20 km/l skal du gange det med 1,1 = 22 km/l. Så bilen vil få fradrag for at køre 22 km/l og ikke 20 km/l.
Sent from my iPad using Tapatalk
Det står i det nederste link i Erlings post.
“For WLTP godkendte biler: Det korrelerede eller målte NEDC-forbrug (som man af praktiske grunde har benævnt NEDC-2) omregnes med en faktor 1,1 i perioden fra lovens ikrafttrædelsestidspunkt til og med den 31. marts 2019.
Fra den 1. april 2019 anvendes bilens WLTP-forbrug og her anvendes en omregningsfaktor på 1,21.”
Sent from my iPad using Tapatalk
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 152
- Tilmeldt: 5. jul 2017, 21:05
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 6 times
Re: WLTP-overgangsordning
Hvad så med dette, samme artikel:Pablo skrev: ↑6. sep 2018, 21:14maha skrev:Hvad med biler som kun er opgjort efter WLTP?Pablo skrev: ↑6. sep 2018, 21:00Ro på. WLTP træder først i kraft 1/4-19. Indtil da skal i bruge NEDC-2 forbruget. Fordi det formentlig er højere end det gamle forbrug vil det blive tillagt en faktor på 1,1 i forbruget.
Dvs alle biler med et NEDC-2 forbrug kan man gange forbruget med 1,1 og så får du fradrag efter det. Dvs hvis du har en bil der med NEDC-2 forbrug kører 20 km/l skal du gange det med 1,1 = 22 km/l. Så bilen vil få fradrag for at køre 22 km/l og ikke 20 km/l.
Sent from my iPad using Tapatalk
Det står i det nederste link i Erlings post.
“For WLTP godkendte biler: Det korrelerede eller målte NEDC-forbrug (som man af praktiske grunde har benævnt NEDC-2) omregnes med en faktor 1,1 i perioden fra lovens ikrafttrædelsestidspunkt til og med den 31. marts 2019.
Fra den 1. april 2019 anvendes bilens WLTP-forbrug og her anvendes en omregningsfaktor på 1,21.”
Sent from my iPad using Tapatalk
“Det ene ændringsforslag fastslår, at biler, der kun er målt efter den ny metode (WLTP), ikke omfattes af overgangsordningen, da de ikke har et tal for km per liter efter den gamle metode (NEDC).”
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6227
- Tilmeldt: 22. aug 2011, 17:30
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 96 times
- Been thanked: 213 times
Re: WLTP-overgangsordning
Nu skal man generelt være noget skeptisk over det der kommer frem i pressen, men der har været nævt tal på op til 27% merforbrug for både en Nissan og en Opel og de vil så få et gok prismæssigt selv med vedtagelsen af lovforslaget, men alligevel en prisstigning, der ikke vælter folks økonomi.
De målinger der har været nævnt på VAG-biler tyder på at VAG klarer den ny test godt og jeg ville personligt ikke være nervøs for at bestille en ny VAG nu når de nye regler er vedtaget.
De målinger der har været nævnt på VAG-biler tyder på at VAG klarer den ny test godt og jeg ville personligt ikke være nervøs for at bestille en ny VAG nu når de nye regler er vedtaget.
- Madmax
- Medlem
- Indlæg: 1107
- Tilmeldt: 6. apr 2017, 17:13
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 102 times
- Been thanked: 471 times
Re: WLTP-overgangsordning
Det kan man se på coc'et. Der bør være to forbrug (WLTP og NEDC).
1,5 er jo en "gammel" motor som også eksisterede før 1/9. Så der bør være to forbrug på denne.
Men det er vel sælgeren der har svar på dette.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 152
- Tilmeldt: 5. jul 2017, 21:05
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 6 times
Re: WLTP-overgangsordning
Ikke i Seat i hvert fald. Der er den ny. Og det samme med 2.0.
Ja venter svar fra forhandleren, men er bare i interesseret i hvordan lovet er sat sammen
-
- Medlem
- Indlæg: 556
- Tilmeldt: 26. okt 2009, 14:37
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 24 times
- Been thanked: 74 times
Re: WLTP-overgangsordning
Jeg må jo bøje mig støvet - og undskylde! Længere oppe i tråden angiver jeg Leon 1.5 til 19.2 km/l efter WLTP. Her til morgen viser en nærlæsning at det er efter NEDC (som tyskerne kalder NEFZ)! Det positive er, at så findes der NEDC-målinger på Leon 1.5. Det knap så positive er, at WLTP-målingen desværre kun giver 16.9 km/l. Det er altså stadig spændende hvordan priserne bliver i DK. Mon ikke Semler snart får det på plads? (Tallene har jeg fra Seat's konfigurator på den tyske hjemmeside)
Tesla Model Y LR
Ford Fiesta ST-Line (konebil - Volvo EX30 på vej)
Triumph Tiger 900 GT PRO (bliver snart sat til salg)
Honda NC 750 XAD (sat til salg)
Ford Fiesta ST-Line (konebil - Volvo EX30 på vej)
Triumph Tiger 900 GT PRO (bliver snart sat til salg)
Honda NC 750 XAD (sat til salg)
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2754
- Tilmeldt: 28. apr 2014, 19:27
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 501 times
Re: WLTP-overgangsordning
Måske mig der misforstår det, men hvordan kan man sige at man bare bruger en omregningsfaktor?
Tænker ikke forbrugsforskellene modellerne over, er lineært ifht. om det er målt efter NEDC eller WLTP?
Tænker ikke forbrugsforskellene modellerne over, er lineært ifht. om det er målt efter NEDC eller WLTP?
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6227
- Tilmeldt: 22. aug 2011, 17:30
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 96 times
- Been thanked: 213 times
Re: WLTP-overgangsordning
Når der er begge målinger skal der ganges med 1,21 svarende til 20,5 km/l så der er vist ingen tegn på at den stiger i reg.afg ift. en 1,4 TSI.
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6227
- Tilmeldt: 22. aug 2011, 17:30
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 96 times
- Been thanked: 213 times
Re: WLTP-overgangsordning
Det er skatte-teknik - ikke videnskab. Som der står i loven vil bilmodeller blive ramt forskelligt.
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2754
- Tilmeldt: 28. apr 2014, 19:27
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 501 times
Re: WLTP-overgangsordning
Giver mening, tak.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 152
- Tilmeldt: 5. jul 2017, 21:05
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 6 times
Re: WLTP-overgangsordning
Hvis man har begge målinger på en given bil/motor, hvorfor er det så nødvendigt med en omregningsfaktor? Man kan jo bare kigge på den NEDC måling der er lavet, fremfor at omregne WLTP'en?
Det ville give mening hvis der var en omregningsfaktor der hvor man ikke havde en NEDC måling.