Kunne DU finde på at købe en Elbil

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Låst

Jeg kunne godt tænke mig en Elbil...Hvis man.

Overvejer elbil som bil nr. 2
76
18%
kunne lade 80% Ca.260-300 km. op på 45 min
43
10%
Kunne købe dem uden nogen form for afgift.
64
15%
Har allerede en elbil og det spiller.
35
8%
Nej Tak.
70
16%
Ja tak. Køber en snart.
63
15%
Kunne lade bilen op flere steder. Altså flere ladestandere
46
11%
Venter til VAG. Kommer med de nye I.D. Modeller.
34
8%
 
Afgivne stemmer: 431

Brugeravatar
Ztrejfer
Medlem
Indlæg: 943
Tilmeldt: 20. apr 2015, 12:35
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 253 times
Been thanked: 79 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Ztrejfer » 23. sep 2018, 08:33

Naturligvis vil der være visse miljøbelastninger ift. fx udvidelse af elnettet og produktion af batterier til fx biler, men investeringer i etableringen af grøn el-energi giver jo for en stor dels vedkommende engangs-miljøbelastninger. Her er det jo også muligt med både lokale og private løsninger med fx solcellepaneler. Men efterhånden som overgang til virkelig grøn el-energi bliver en realitet, så bliver miljøbelastningen fra både brug af enorme mængder fossile brændstoffer samt fra etableringen af grøn el-energi jo voldsomt minimeret - og det er jo helt essentielt ift. CO2-udledning og den medfølgende forbandede globale opvarmning. Det er jo dét, som er det fuldstændig afgørende her.

Det eneste der bliver tilbage er den voksende CO2-belastning fra den voldsomt tiltagende flytrafik. Dét er saftsuseme et problem! For elmotorer til fremdrift af fly er vist ikke lige om hjørnet. Desværre.
These users thanked the author Ztrejfer for the post:
DanielB12
Audi A3

Brugeravatar
Ozona
Medlem
Indlæg: 1094
Tilmeldt: 3. dec 2008, 19:11
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 94 times
Been thanked: 62 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Ozona » 23. sep 2018, 09:21

Og taget ud af den blå luft, uden kilde...

Er der ikke noget med at Mærsk fragtskibe forurener mere end xxxx biler?.

Selvfølgelig skal vi starte et sted, meen?

Sendt fra min ONEPLUS A6003 med Tapatalk

Jan 2024 ID7 Style + Eksteriørpakke Plus(Bestilt) - Midlertidig firmabil: Mercedes A220 D
Apr 2022 - Dec. 2023 VW Passat B8 DSG R-Line 190 HK, Highlights: Matrix, Panorama, Fyr, Massage, DCC O.M.A
Apr 2018 - Mar 2022 VW Passat B8 Variant Comfortline Premium 2.0 150 HK DSG + DK. LED Pakke
Jan 2014- Mar 2018 VW Passat 3C Variant Sportline Individual 2010 170 Hk. TDI DSG "Mit the ganze molevitten!"

Nicklossi
Aktiv medlem
Indlæg: 2735
Tilmeldt: 28. apr 2014, 19:27
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 26 times
Been thanked: 497 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Nicklossi » 23. sep 2018, 09:38

Ozona skrev:
23. sep 2018, 09:21
Og taget ud af den blå luft, uden kilde...

Er der ikke noget med at Mærsk fragtskibe forurener mere end xxxx biler?.

Selvfølgelig skal vi starte et sted, meen?

Sendt fra min ONEPLUS A6003 med Tapatalk
Hvis man ser skibet, som en isoleret enhed, uden formål, så er det helt enormt meget de forurener - og dog. På næsten alle skibe, der sejler på heavy fuel olie, er der monteret blandt andet scrubbere til udstødningen, som mindsker udledningen af svovl til et minimum.
Der sidder også SCR katalysatorer, som mindsker udledningen af Nox :)

Men ser man på, hvad man ellers skulle have brugt af brændstof på at fragte ting og sager rundt i verden, så er det KLART den mindst forurenende metode vi bruger med de skibe der nu.

Brugeravatar
SteffenR
Meget aktiv medlem
Indlæg: 8650
Tilmeldt: 13. jun 2008, 13:11
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 54 times
Been thanked: 259 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af SteffenR » 23. sep 2018, 09:43

Ozona skrev:
23. sep 2018, 08:09
Jeg synes det er kloge ord. Jeg har også min tvivl

Sendt fra min ONEPLUS A6003 med Tapatalk
I valgte lidt at ignorere det her indlæg.

cmejsner skrev:
21. sep 2018, 09:54

Diskussionen om at miljø belastningen ved EV (Elbiler) er større end ved almindelige biler med forbrændningsmotor, har være meget påvirket af manglende viden, tilgængelig data og tillid til data.

Konklussionen på det jeg har læst indtil nu, har været at produktionen af en EV afgiver et større CO2 aftryk, men når man så medtager aftrykket i bilens levetid inkl. bortskaffelse/gebrug af batteri ved endt levetid, så vil EV klare sig langt mere positivt. Dette er sågar indregnet en del af el'en til EV er produceret ved kulkræft.

Lidt litteratur til de nysgerrige:
https://www.carbonfootprint.com/electric_vehicles.html
https://www.transportenvironment.org/pr ... lectricity
https://cleantechnica.com/2018/02/19/el ... ions-myth/

:)
These users thanked the author SteffenR for the post:
DanielB12
"Living on Earth is expensive, but it does include a free trip around the sun every year."


Ironi kan forekomme

Brugeravatar
Ztrejfer
Medlem
Indlæg: 943
Tilmeldt: 20. apr 2015, 12:35
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 253 times
Been thanked: 79 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Ztrejfer » 23. sep 2018, 09:53

Ozona skrev:
23. sep 2018, 09:21
Og taget ud af den blå luft, uden kilde...
Ja, naturligvis :lol: Det er hvad jeg selv tænker. Hvor pokker skulle jeg eller finde egne selvstændige tanker end "i den blå luft"?

Men lad mig så bare for en god ordens skyld anføre kilden:

Mea culpa.
Audi A3

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1719
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 686 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Thor-thor » 23. sep 2018, 10:03

Fuldstændig enig i at man mangler velunderbygget data, der viser den totale belastning for de forskelllige teknologier målt over hele produktets levetid (evt. over endnu længere tid for at få de bagvedliggende belastninger, i forbindelse med opbygning af forsyningsnet etc).
Det er jo værd at lægge mærke til at afsenderne af budskaber om miljøbelastning ofte har en rolle i den ene eller anden lejr og derfor vil have en interesse i at understrege egne fortræffeligheder ;)

I øvrigt er atomkraft vel også noget man burde satse på hvis man skal være miljørigtig? (selvom det ikke er så populært blandt "naboerne")

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6574
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 548 times
Been thanked: 916 times
Kontakt:

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af i-s » 23. sep 2018, 10:44

Jeg synes tit debatten omkring genbrug at batterierne er helt misforstået.
Der er stadig nogen som tror, at de gamle batterier kan blive til nye batterier. NEJ det kan de ikke, men Lithium'en kan bruges til andre ting hvor Lithium ingår. Grunden er, at Lithium til batterier skal være tæt på 100% rent og pt. findes det kun i Lithium miner. Vi løber foriøvrigt tør for Lithium om ca. 10 år her på kloden hvis vi fortsætter med at udvinde det i samme hast som i dag. Så det er tvingende nødvendigt at finde en anden batteri teknologi, men Lithium er OK i overgangsfasen. Men det haster lidt hvis vi alle skal køre el ....
Senest rettet af i-s 23. sep 2018, 10:45, rettet i alt 1 gang.
/Søren.

Brugeravatar
Ztrejfer
Medlem
Indlæg: 943
Tilmeldt: 20. apr 2015, 12:35
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 253 times
Been thanked: 79 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Ztrejfer » 23. sep 2018, 10:45

Thor-thor skrev:
23. sep 2018, 10:03
Det er jo værd at lægge mærke til at afsenderne af budskaber om miljøbelastning ofte har en rolle i den ene eller anden lejr og derfor vil have en interesse i at understrege egne fortræffeligheder ;)
Hvis det er mit indlæg, som du hentyder til, så er der hertil kun at sige, at ingen data nogensinde kan være fuldstændige. Data skal og bliver tilmed altid fortolket - så vores fortolkning og dermed stillingtagen spiller uværgeligt ind. Altså, hvad enten man vil eller ej, så vælger man qua sin fortolkning side i en politisk diskussion. Data er aldrig - og specielt ikke i miljødebatten - fyldstgørende info om en given situation, men kun delvis oplysning, der skal udsættes for en vurdering. At tro at data er som en hellig uantastelig gral er simpelthen tossedumt. Bekymrende at se, hvor mange der overalt og på alle områder falder i der.
I øvrigt er atomkraft vel også noget man burde satse på hvis man skal være miljørigtig? (selvom det ikke er så populært blandt "naboerne")
Diskussionen om atomkraft i sin nuværende form med vanvittig farligt atomaffald kan man jo sige ja eller nej til. Heldigvis valgte det danske folk ved en folkeafstemning at sige nej tak. Idag er både Tyskland og Schweiz ved fuldstændig at afvikle atomkraft. Atomkraft i de to lande har i sandhed været og vil i mange hundrede år fortløbende forblive nogle hammerdyre cool cash lærepenge! For så vidt jeg er orienteret er der stadig hvad man betegner som "store udfordringer" (!) dels med nedlukning af atomkræftværker, dels med deponering af atomaffaldet. Men også de sikkerhedspolitiske aspekter (fx terror med atomart materiale) er stærkt bekymrende. Så hellere sol og vind da - som jo også kan bruges til at producere el til elbiler.
Audi A3

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1719
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 686 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Thor-thor » 23. sep 2018, 11:53

Ztrejfer skrev:
23. sep 2018, 10:45
Hvis det er mit indlæg, som du hentyder til, så er der hertil kun at sige, at ingen data nogensinde kan være fuldstændige. Data skal og bliver tilmed altid fortolket - så vores fortolkning og dermed stillingtagen spiller uværgeligt ind. Altså, hvad enten man vil eller ej, så vælger man qua sin fortolkning side i en politisk diskussion. Data er aldrig - og specielt ikke i miljødebatten - fyldstgørende info om en given situation, men kun delvis oplysning, der skal udsættes for en vurdering. At tro at data er som en hellig uantastelig gral er simpelthen tossedumt. Bekymrende at se, hvor mange der overalt og på alle områder falder i der.
Nej, data kan ikke være 100%, men vi kan nok også nøjes med eksempelvis 98-99%
Problemet med mange af de indspark der kommer i debatten er, at vi ligger meget langt fra 100%.....
Eksempelvis i form af at man ikke medtager belastningen ved fremstillingen/genanvendelse/bortskaffelse af brændstof/el/køretøjer(herunder især batterier), restprodukter og alle de bagvedliggende processer, eks. fremstilling af møller/forsyningsnet, olieproduktion/distribution etc etc.
Så jeg er enig i at 100% næppe er opnåeligt, men vi kan komme forholdsvis tæt på og der kan man nok have en mistanke om at begge sider ikke fortæller alt hvad de ved.. ;)

Fabianen
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Fabianen » 25. sep 2018, 17:00

Personligt vil jeg hellere have en Acinonyx Jubatus Jubatus. Den koster ikke ligeså meget i strøm og er bedre til at holde tyveknægt væk.
Ej spøg til side, jeg har et meget lavt kørselsbehov så en el bil ville være fin. Kører til dagligt i en på job og det er udmærket men kræver lidt tilvænning.


freedomdk
Helt nyt medlem
Indlæg: 7
Tilmeldt: 26. sep 2018, 14:01
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af freedomdk » 26. sep 2018, 14:35

Jeg har solgt vores fossile biler. Vi kører nu i en Tesla Model S85 og en Tesla Model S 100D.

Den ene er købt brugt 2 år gammel, og den anden er købt som demo. Samlet købssum er 1,5 mio DKK.

Det er mange penge.

Vi er gået fra en Mondeo til 39.000 fra 2006 til Model S85 til 515.000,- Når regnestykket er gjort op, så er Tesla'en billigere (og væsentlig bedre) at køre i.

Regneark kan ses her:

https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... sp=sharing

Model S 100D (altså uden performance pakke, så det er den sløve model på 0-100 på 4,4 sek) kostede 951.000,- som demo bil. Det var bestemt en psykologisk barriere at give SÅ mange penge for en ellert.

Jeg har nu kørt 16.000 km i den, og kører i gennemsnit 167 km om dagen 7 dage om ugen. Jeg har haft den siden d. 23. juni 2018.

Hvis jeg havde valgt en Passat til ca. 550.000,- så ville den have været dyrere samlet set, end Teslaen er, bl.a. fordi ejerafgift, brændstof og service udgifter på Teslaen er signifikant lavere. Afskrivningen er naturligvis højere.

Det hører jo med, at min "brændstof" udgift til Tesla'en er 439,50 pr måned, uanset hvor langt jeg kører. Det er flatrate på opladning, både hjemme og ude i marken. 439.50 kommer jeg ikke ret langt for i nogen diesel eller benzin bil - og slet ikke i en sammenlignelig bil.

Det er klart, at hvis jeg sælger Teslaen om 2 år, så skal jeg tage et ordentligt skrald. Det skal jeg også på Passat'en. Procentmæssigt er det nok nogenlunde det samme, måske lidt mere på Tesla'en, og beløbet er meget større på Teslaen. Men beholder jeg Teslaen i 8 år, så jeg færdig med at betale den. Og det er helt sten sikkert, at en bil med en ny-pris på 1,2 mio DKK er mere end 0 kroner værd til den tid. Og al den tid efter 8 år jeg kører i den der vil kilometer prisen bare blive lavere og lavere, fordi den til den tid ikke taber ret meget i værdi pr. år. og/eller pr. kørt km.

Da bilers (uanset art og mærke) værdi ikke falder linært, men følger en eksponentiel kurve som er drastisk i starten og flader mere ud med tiden, så kan man sikkert regne ud hvornår bilens aktuelle værdi modsvarer en rimelig kilometer afskrivning. Det er lidt individuelt fra bil til bil, stand, skader osv. hvor meget de mister i værdi.

For mig er det ligegyldigt. Jeg ser ikke på hvad bilen koster, men hvad den koster at køre i. Og det ligger helt fast, at det for mig er en rigtig god forretning, også i den nye.

Jeg skal understrege, at vi i vores husstand på ingen måde er rige. Vi bor i et alm. en-familie hus i nordjylland og har det man kan kalde gennemsnitlige indtægter. Jeg ligger måske en smule over, men er på ingen måde på direktørløn eller tilsvarende.

Jeg kan oplyse her, at ifølge berlingske tidende, som har tal fra Danmarks Statistik, så har en gennemsnitlig børne familie 620.000 efter skat hvert år. Det er 51.600 kroner om måneden til al drift, dvs. bil, bolig, børn, mad, fornøjelser, forsikring osv. Det er ikke ualmindeligt, at ca. 10.000 om måneden går til transport. Og hos mange mere end det.

Vi har 3 børn, og skal derfor have plads til 3 autostole på bagsædet. Det ville så også være en udfordring i en passat. Sidst jeg prøvede kunne jeg ikke lukke bagdørene når vores autostole var sat ind på bagsædet på grund af designet af håndtag indvendigt i bagdørene. Det kan man sagtens på en Tesla.

Tesla har ofte været udsat for kritik mht. byggekvalitet og samlekvalitet. Vores årg. 2015 model S er ikke så dårlig endda, og den nye, som er en årg 2017 er fuldt på højde med BMW og Audi i samme prisklasse. Og så er funktionalitet og køreglæde et nøk over de fleste biler, inklusive mange rigtig dyre biler jeg har prøvet. Jeg har haft BMW tidligere og var rigtig godt tilfreds med den - men jeg har til gode at opleve noget der slår min model S 100D i den samlede oplevelse.

Til slut kan jeg oplyse, at jeg på de 16.000 km jeg har kørt siden d. 23. juni i år kun har ladet på superlader 4 gange. Der har jeg tilsammen brugt noget der ligner 20 minutter. Alt andet "tankning" foregår hjemme i carporten. Så jeg har faktisk brugt mindre tid på at vente på at tanke end jeg ville have gjort i en benzin eller dieselbil. Når jeg tanker derhjemme venter jeg jo ikke - der sover jeg :-)

For det meste kører jeg på arbejde i Århus (300 km ca.) og af og til til København. Når jeg er i København er der så mange ladestandere at jeg aldrig skal vente på noget. Jeg lader imens jeg arbejder eller imens jeg sover på hotel, eller imens jeg er til møde eller whatever.

Der er en hel del fordomme om el-biler som ikke passer. Dem vil jeg gerne bidrage til at mane i jorden.

Billede

Brugeravatar
donfetaful
Aktiv medlem
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:58
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 483 times
Been thanked: 249 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af donfetaful » 26. sep 2018, 14:56

Har du haft dem på værksted?

Peder
Aktiv medlem
Indlæg: 2307
Tilmeldt: 15. dec 2008, 16:14
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 48 times
Been thanked: 202 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Peder » 26. sep 2018, 15:59

freedomdk skrev:
26. sep 2018, 14:35

Hvis jeg havde valgt en Passat til ca. 550.000,- så ville den have været dyrere samlet set, end Teslaen er, bl.a. fordi ejerafgift, brændstof og service udgifter på Teslaen er signifikant lavere. Afskrivningen er naturligvis højere.
Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvad fremtiden byder på.
Men lad os sammenligne en Passat til 550.000 med en Tesla til 950.000 - en prisforskel på 400.000 fra ny.

Forsikringen antager jeg er det samme
60.000 km årligt.

Over 10 år, som nok er det en bil holder med de kilometer (600.000) vil du have brugt

333.000 kr på diesel og 53.000 kr på el
40.000 på grøn afgift til en Passat og 6000 på grøn til Tesla

Det er en forskel på 314.000 kr, så er en 10 år gammel Tesla 86.000 kr dyrere end en tilsvarende 10 år gammel Passat med 600.000 på bagen?

Dertil lyder det til, at du har lånt penge til bilen. Hvad er dine renteudgifter for merprisen over de 8 år? Og havde det også taget dig 8 år at betale en bil til 550.000 af?

Jeg tror ikke på regnestykket er til teslaens fordel, begge biler vil til den tid være tæt på usælgelige.
Venligst Peder

2023 Tesla Model 3 LR
2022 Tesla Model Y LR

Peder
Aktiv medlem
Indlæg: 2307
Tilmeldt: 15. dec 2008, 16:14
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 48 times
Been thanked: 202 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Peder » 26. sep 2018, 16:15

... men når der er sagt, er det jo fedt at man kan køre i en dyrere bil, med udgifter svarende til en billigere.
Venligst Peder

2023 Tesla Model 3 LR
2022 Tesla Model Y LR

ph
Aktiv medlem
Indlæg: 4311
Tilmeldt: 18. nov 2011, 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 58 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af ph » 26. sep 2018, 16:38

Peder skrev:
26. sep 2018, 15:59
freedomdk skrev:
26. sep 2018, 14:35

Hvis jeg havde valgt en Passat til ca. 550.000,- så ville den have været dyrere samlet set, end Teslaen er, bl.a. fordi ejerafgift, brændstof og service udgifter på Teslaen er signifikant lavere. Afskrivningen er naturligvis højere.
Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvad fremtiden byder på.
Men lad os sammenligne en Passat til 550.000 med en Tesla til 950.000 - en prisforskel på 400.000 fra ny.

Forsikringen antager jeg er det samme
60.000 km årligt.

Over 10 år, som nok er det en bil holder med de kilometer (600.000) vil du have brugt

333.000 kr på diesel og 53.000 kr på el
40.000 på grøn afgift til en Passat og 6000 på grøn til Tesla

Det er en forskel på 314.000 kr, så er en 10 år gammel Tesla 86.000 kr dyrere end en tilsvarende 10 år gammel Passat med 600.000 på bagen?

Dertil lyder det til, at du har lånt penge til bilen. Hvad er dine renteudgifter for merprisen over de 8 år? Og havde det også taget dig 8 år at betale en bil til 550.000 af?

Jeg tror ikke på regnestykket er til teslaens fordel, begge biler vil til den tid være tæt på usælgelige.
du mangler en post... SERVICE OG REP.udgifter og med alt det der allerede skrives at passat fejler så skal man vist være fingernem eller usandsynligt heldig for at det ikke ender med at blive et dyrt bekendskab over 10.år 600.000.km

Hvordan er du nået frem til samlet pris på Diesel og grøn afg.?
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6574
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 548 times
Been thanked: 916 times
Kontakt:

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af i-s » 26. sep 2018, 18:04

ph skrev:
26. sep 2018, 16:38
Peder skrev:
26. sep 2018, 15:59
freedomdk skrev:
26. sep 2018, 14:35

Hvis jeg havde valgt en Passat til ca. 550.000,- så ville den have været dyrere samlet set, end Teslaen er, bl.a. fordi ejerafgift, brændstof og service udgifter på Teslaen er signifikant lavere. Afskrivningen er naturligvis højere.
Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvad fremtiden byder på.
Men lad os sammenligne en Passat til 550.000 med en Tesla til 950.000 - en prisforskel på 400.000 fra ny.

Forsikringen antager jeg er det samme
60.000 km årligt.

Over 10 år, som nok er det en bil holder med de kilometer (600.000) vil du have brugt

333.000 kr på diesel og 53.000 kr på el
40.000 på grøn afgift til en Passat og 6000 på grøn til Tesla

Det er en forskel på 314.000 kr, så er en 10 år gammel Tesla 86.000 kr dyrere end en tilsvarende 10 år gammel Passat med 600.000 på bagen?

Dertil lyder det til, at du har lånt penge til bilen. Hvad er dine renteudgifter for merprisen over de 8 år? Og havde det også taget dig 8 år at betale en bil til 550.000 af?

Jeg tror ikke på regnestykket er til teslaens fordel, begge biler vil til den tid være tæt på usælgelige.
du mangler en post... SERVICE OG REP.udgifter og med alt det der allerede skrives at passat fejler så skal man vist være fingernem eller usandsynligt heldig for at det ikke ender med at blive et dyrt bekendskab over 10.år 600.000.km

Hvordan er du nået frem til samlet pris på Diesel og grøn afg.?
Nu er det heller ikke gratis at skifte batteri, el-motor og inst. panel i en Tesla. Det er de hyppigste 3 ting Tesla skifter mellem 250 og 400 kkm. Dertil dørhåndtag, som holder 50-100 kkm er heller ikke gratis. Og husk ... du må ingenting lave selv på en Tesla, så lukker de for on-line adgang og ladestationer omgående.
/Søren.

Peder
Aktiv medlem
Indlæg: 2307
Tilmeldt: 15. dec 2008, 16:14
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 48 times
Been thanked: 202 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Peder » 26. sep 2018, 20:09

ph skrev:
26. sep 2018, 16:38

du mangler en post... SERVICE OG REP.udgifter og med alt det der allerede skrives at passat fejler så skal man vist være fingernem eller usandsynligt heldig for at det ikke ender med at blive et dyrt bekendskab over 10.år 600.000.km

Hvordan er du nået frem til samlet pris på Diesel og grøn afg.?
Ved at tage 600.000 km og dividere med 18 literen og gange med 10 kr literen
Og grøn afgift på begge har jeg taget prisen i dag, ligesom jeg tager prisen på fri ladning uden at fremskrive beløbet.

Jeg tænker også at bremser og dæk er dyre på en to tons tung tesla, en af dem der er til salg har fået lavet service, nye bremser og et sæt nye originale fælge med dæk og denne omkostning beskrives som 30.000 kr.

Min fætter har en Tesla og oplyser at service er knap 4000 kr pr gang, det minder om det jeg oplever med en Passat, måske endda dyrere.

Og dertil batterier - den store joker, men efter 10 år og 600.000 er den ikke på første batteripakke, det er helt sikkert.
Venligst Peder

2023 Tesla Model 3 LR
2022 Tesla Model Y LR

freedomdk
Helt nyt medlem
Indlæg: 7
Tilmeldt: 26. sep 2018, 14:01
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af freedomdk » 26. sep 2018, 21:31

På Tesla model X og S er der 8 års garanti på drivline og batteri. Dette gælder ubegrænset km.

Derudover er der 4 år eller 80.000 km garanti fra nummerplade til nummerplade. Du kan få skiftet kopholderen på garantien hvis den går i stykker i denne periode.

Jeg har lavet regnestykket på basis af flere kilder, bl.a. VW i Ålborg, FDM m.fl. Og Passaten bliver med stor sandsynlighed signifikant dyrere efter 600.000 km. Koblinger, gearkasse, evt. en motor, motorolie, og mange andre ting som potentielt går i stykker.

Tesla har også bremser der skal skiftes, og klima anlæg kan også gå i stykker.

Senest har jeg på fruens tesla fået lavet stort service ved 80.000 km. Det kostede ca. 12.000,- alt inkl. Selve servicen kostede ca. 7.000, og så var der småting som var blevet ødelagt af tidligere ejer, bl.a. et plastik skjold underneden, et plastik panel ved for og bagdør samt nogle andre småting som man ikke kan laste bilen for. Den slags udgifter er der på alle biler hvis man ødelægger dem.

Jeg ved, at de kollegaer jeg har på arbejdet ofte betaler både mere og mindre i service på deres biler. De kører bl.a. i BMW, Passat, Nissan Qashqai, Golf, Mazda, og en hel kører Mercedes fordi firmaet har en aftale med Ejner Hessel. Og de værkstedsregninger de fortæller om ligger imellem 5.000 og 35.000.

Den nye jeg har skal til service ved 40.000 km, det er nok om 1 måned eller 2. Den forventede udgift her er 0 kroner fordi jeg fik 3.500 i gavekort af Tesla da jeg købte den. Ved 60.000 koster det nok 3.500.

Så, som sagt, samlet set, så er jeg nu nok ret sikker på at regnestykket er ganske fornuftigt.

Det er rigtigt at en bil der har kørt 500-600.000 km nok ikke er så meget værd. Men jeg hæfter mig alligevel ved, at min 18 år gamle BMW 320i E46 der havde kørt 9 gange rundt om jorden (296.000 km) kunne sælges for 46.000 kroner. Og det tog under en måned, så var den væk.

Jeg er fuldstændig sikker på, at min Tesla er mere end 0 kroner værd om 8 år. Det ville være arrogant at påstå andet.

Og for hver en krone jeg kan få for den, desto billigere bliver de kilometer jeg har kørt i den.

Tak iøvrigt for gode debat indlæg og en god tone - det savner jeg rigtig meget i andre fora, og tak fordi jeg må skrive lidt her, selvom det ikke er så VAG orienteret.

Appropos VAG, så kan jeg oplyse, at jeg har kigget på og siddet i VW E-Golf i den nyeste udgave. Den er RIGTIG lækker, og hvis ikke det var fordi vi i forvejen havde en model S 85, så havde vi helt sikkert købt en ny E-Golf til fruen. Den har iøvrigt også et ret fedt design udvendigt.

I det hele taget laver VW rigtig pæne biler synes jeg. Jeg håber der kommer endnu flere rigtig fede el-biler fra VW, gerne med 100 kWh batterier i, så de kan køre 500-700 km på en opladning. Det kan formentlig få folk til at skifte væk fra fossil-biler.

freedomdk
Helt nyt medlem
Indlæg: 7
Tilmeldt: 26. sep 2018, 14:01
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af freedomdk » 26. sep 2018, 21:38

@Peder - i øvrigt er der danske taxa'er som Tesla'er som har kørt 300.000 plus på det samme batteri. I USA har nogle af de ældste Model S kørt over 500.000 på den samme batteripakke.

Så jo - det kommer til at holde rigtig længe.

https://www.teslarati.com/tesla-model-s ... gradation/

Til sammenligning så gik min Renault Clio (som også er en skod-bil - bevares) fra 23 km/l til 16 km/l fra da den var ny (56 km) til 3 år efter og den havde rundet 101.000 km.

Det er et tab i effektivitet, eller rækkevidde om man vil, på over 30%. Ingen Tesla har nogen sinde mistet SÅ meget kapacitet på 100.000 km.

Faktisk er Clio 1,5 dci rated til 32,3 km/l - og det får man den aldrig op på, medmindre det er ned ad bakke og med solen i ryggen med 80 km/t. Det er faktisk svindel at man kun betaler den lave afgift. For den kører reelt slet ikke den afstand på så lidt brændstof.

Tallene er ret sikre, fordi jeg konsekvent kører imellem Brønderslev og Århus stort set hver dag. Så det er op og ned af E45 med den samme fart hele tiden - med undtagelse af der hvor man kun må køre 110.

freedomdk
Helt nyt medlem
Indlæg: 7
Tilmeldt: 26. sep 2018, 14:01
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af freedomdk » 26. sep 2018, 21:39

... jeg glemte at tilføje, at Clioen har været på værksted, og den fejler ikke noget! Det er det man må forvente siger de hos Ejner Hessel.

freedomdk
Helt nyt medlem
Indlæg: 7
Tilmeldt: 26. sep 2018, 14:01
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af freedomdk » 26. sep 2018, 21:52

...og så lige et link mere: 300.000 miles (482.000 km) på to år.

https://electrek.co/2017/08/30/tesla-mo ... rs-saving/

Garantien dækker ubegrænset i 6 år mere.

Det kan ingen (som i slet ingen) fossil bil producent reklamere med.

Det er naturligvis ikke Hr. og Fru. Jensen der kører næsten en halv million km på 2 år. Men det kan altså lade sig gøre.
These users thanked the author freedomdk for the post:
KMDTHY

Brugeravatar
KMDTHY
Admin
Indlæg: 2155
Tilmeldt: 13. jun 2008, 20:20
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Thisted
Has thanked: 611 times
Been thanked: 459 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af KMDTHY » 26. sep 2018, 22:37

Batteripakken er skiftet 2 gange på den bil.
https://www.tesloop.com/blog/2018/7/16/ ... kilometers

"The Model S has had its high voltage battery replaced twice under warranty at 194,000 and 324,000 miles."

Den blev i samme omgang upgraded til en 90D :D
Billede 2023 ENYAQ 80 Sportline Ultra
Billede 2011 Superb TDI DSG Elegance 500.000 km
Billede 2005 Lupo 3L 605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry: :)
NEtechVCDS + VCP - Vestjylland
| Støt VAGcars.dk - donér penge frivilligt. | Køb VAGcars.dk klistermærker! | Rapportér emner | FAQ og guider til VAGcars.dk | Forumregler |

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1719
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 686 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Thor-thor » 27. sep 2018, 06:48

Det er jo lækkert at du er rigtig glad for jeres Tesla'er, men jeg tvivler meget på regnestykket.
Det bliver, efter min mening, for firkantet når du sammenligner dine biler afskrevet over 8 år, direkte med eks. en Passat til 550k over samme periode og så konkluderer at billigere brændstof/driftsudgifter gør Teslaen billigere totalt, trods høj afskrivning.

Som jeg ser det, er det interessante spørgsmål (økonomisk) mere om den rigtige timing for at skifte til eldrift. Ligesom med så meget andet er der en ekstraregning, for at være en af de første der springer på den nye teknologi. Startpriserne er højere, prisfaldet på nypris er højt i de første generationer, pga. teknologien videreudvikles etc. Altsammen bidrager til høj afskrivning.
Det bliver derudover spændende at se, hvad der sker med brugtpriserne på Tesla, når andre producenter om "et øjeblik" sælger biler med rækkevidde på op mod 500km fra omkring 300k. Tesla har indtil nu været den eneste elbil, med en rækkevidde der har været brugbar for de fleste.....
Personligt tror jeg at det rent økonomisk ville give bedre mening at køre "fossilt" et par år endnu, for dermed at kunne blive elbilist for måske 3-400k (i stedet for tæt på 1 mio). På den måde ville man så have højere driftsudgifter et par år mere, til gengæld vil man så slippe væsentlig billigere i afskrivning.
Så tvivler ikke på at elbilerne kommer (håber dog på at brintbilerne snart får noget mere medvind!!) men afskrivningen på en elbil (til en mio.) er for høj til at gøre det økonomisk.

freedomdk
Helt nyt medlem
Indlæg: 7
Tilmeldt: 26. sep 2018, 14:01
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af freedomdk » 27. sep 2018, 12:28

Hej Thor-thor

Regnestykket har vist sig at holde på den "gamle" Tesla, altså fruens. Der gik vi fra en Mondeo til 39.000, til en Tesla til 515.000,-

Den har vi nu haft i et år, og den er defakto billigere at køre i. Det ligger helt fast.

Den dyre Model 100S jeg kører i kan jeg ikke vide med sikkerhed om den bliver billigere at køre i. Det ved vi først om 6-7 år.

Men indtil videre tegner det klart i den retning. Og skulle der, imod forventning, gå et batteri til, ja så er omkostningen til det 0 kroner.

Det ville det ikke have været hvis motor gik til i en vilkårlig fossil-bil, ihvertfald ikke efter blot 1 år.

Priserne på el-biler kommer til at falde, ingen tvivl om det. Men de danske, indtil videre ret visionsløse politkere, kan hurtigt stikke en fossil-kæp i el-hjulet på den udvikling.

Et eksempel er en VAG VW E-Golf, der med fuld afgift kommer op i nærheden af 500-600.000 kroner. Det er det samme som at sige til forbrugerne: Med mindre du har rumpetten fuld af penge, og er ultra-grøn, så skal du ikke bryde dig om at købe en elektrificeret Golf.

Det med rækkevidden kan vi godt diskutere. Min påstand, med tal fra Danmarks Statistik i ryggen siger, at over halvdelen af landets befolkning ikke har brug for mere end 200 km i rækkevidde. I gennemsnit kører danskere 42 km om dagen alt inkl. Og med det behov, så er det ikke nødvendigt, at vi alle sammen kører rundt i el-biler med 100 kWh batteripakker.

Der vil være nogen, for hvem rækkevidde er afgørende, mig selv inklusive. Men det kan lade sig gøre, også uden at man bliver økonomisk rundbarberet, medmindre som sagt at afgiften bliver fuldt indfaset.

En af mine naboer har fået en VW Tiguan. Den koster ca. 11.000 om måneden i beskatning, så for ham koster den reelt knapt 7.000 om måneden efter skat.

Hvis han istedet havde købt en ellert til en million, og havde indgået en aftale om at han kunne få skattefri kørselsgodtgørelse fra sit arbejde for de kilometer han kører for dem, så ville han kunne have 2.000-2.500 mere om måneden til sig selv. Det er immervæk 25.000-30.000 mere om året, eller hvad der svarer til en rigtig fin ferie for 2 voksne.

Som jeg skrev er jeg ligeglad med afskrivning. Jeg køber ikke bil for at sælge den igen. Men det er klart, at hvis man køber ny bil, kører i den 2 år, køber ny bil igen, køre i den i 2 år osv. ligesom f.eks. min svigerfar gør, så koster det imellem 120.000 og 140.000 på 2 år, eller 5-7000 om måneden i afskrivning. Han har kørt med denne model i ca. 25 år, og har skiftet hver gang han har kørt ca. 100.000 km, hvilket svarer til 2 år. Forskellen er blot den, at han kører i Citroën C5 eller Peugeot 508 (han har en prik med franske biler!)

Hvis han kørte længere i sine biler, så ville afskrivningen blive mindre. Men den samlede omkostning på 5000 til 7000 pr. måned bliver cirka den samme. For når fossil-biler nærmer sig 150.000 km, så begynder de at koste penge i service.

Han ville formentlig have lidt færre reparationer på en VAG bil, men til gengæld er købsprisen og dermed afskrivningen signifikant højere. Eller sagt anderledes: Hvis man kører 100.000 km på 2 år i en Passat, så kan man ikke nøjes med at afskrive 120.000-140.000 kr. Så er afskrivningen nærmere 200.000 kroner. Faktisk anslår bilpriser.dk at en 09/2016 Volkswagen Passat 2.0 TDI BMT SCR Highline Plus DSG, 5d, Aut., Diesel, St. car, 190 HK til ca. 470.000 fra ny med 100.000 km smider ca. 200.000 kroner i værditab på 2 år.

Det er faktisk ca. 8.000 om måneden i afskrivning. Oveni kommer så diesel og service.

Teslaens afskrivning vil være noget højere. Men strøm er meget lavere. Service er noget nær det samme. Så samlet set giver det det samme - det er jeg ret sikker på.

Dertil kommer at når en Passat har kørt 600.000, hvis den holder så længe, så har den kostet en del reparationer, muligvis endda en ny motor. Det kan knibe med at få den synet pga. røggas test allerede ved 300-400.000 km. Det løber man ikke ind i med en Tesla. En passat der har kørt 600.000 km er nok heller ikke ret mange penge værd. Teslaen er helt sikkert flere penge værd, og tager man det i betragtning, så er det efter 8 år og 600.000 km en signifikant bedre økonomi der er i Teslaen. Det er jeg ret sikker på. Men det kan vi snakke om til den tid :-)

freedomdk
Helt nyt medlem
Indlæg: 7
Tilmeldt: 26. sep 2018, 14:01
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af freedomdk » 27. sep 2018, 13:01

i-s skrev:
26. sep 2018, 18:04
ph skrev:
26. sep 2018, 16:38
Peder skrev:
26. sep 2018, 15:59


Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvad fremtiden byder på.
Men lad os sammenligne en Passat til 550.000 med en Tesla til 950.000 - en prisforskel på 400.000 fra ny.

Forsikringen antager jeg er det samme
60.000 km årligt.

Over 10 år, som nok er det en bil holder med de kilometer (600.000) vil du have brugt

333.000 kr på diesel og 53.000 kr på el
40.000 på grøn afgift til en Passat og 6000 på grøn til Tesla

Det er en forskel på 314.000 kr, så er en 10 år gammel Tesla 86.000 kr dyrere end en tilsvarende 10 år gammel Passat med 600.000 på bagen?

Dertil lyder det til, at du har lånt penge til bilen. Hvad er dine renteudgifter for merprisen over de 8 år? Og havde det også taget dig 8 år at betale en bil til 550.000 af?

Jeg tror ikke på regnestykket er til teslaens fordel, begge biler vil til den tid være tæt på usælgelige.
du mangler en post... SERVICE OG REP.udgifter og med alt det der allerede skrives at passat fejler så skal man vist være fingernem eller usandsynligt heldig for at det ikke ender med at blive et dyrt bekendskab over 10.år 600.000.km

Hvordan er du nået frem til samlet pris på Diesel og grøn afg.?
Nu er det heller ikke gratis at skifte batteri, el-motor og inst. panel i en Tesla. Det er de hyppigste 3 ting Tesla skifter mellem 250 og 400 kkm. Dertil dørhåndtag, som holder 50-100 kkm er heller ikke gratis. Og husk ... du må ingenting lave selv på en Tesla, så lukker de for on-line adgang og ladestationer omgående.
Dørhåndtag var et issue på de ældre modeller. Fra 2016 og fremefter er de ændret, så det bliver ikke et issue mere.

Det med at man ingenting må lave selv på en Tesla er en skrøne. Det er en af de klassiske fordomme jeg ofte hører.
Der er en hel del i de fora jeg er med i som selv laver bremser, selv skiller døre ad og skifter mikroswitch (2015 modeller og før) og selv laver andre småting. Der er også en del som selv eftermonterer dash-cams mv.

Der har været lidt støj ved Tesla Service Centers, men det er gået over. Støjen hang sammen med, at samtidig med at folk nogle gange selv ville skrue i deres ellerter, så var der også en hel del som samtidig ville have lavet alverdens rimelige, og af og til urimelige fejl på deres biler, inden for de 4 år/80.000 km garanti. Og når man oplever som service center, at garanti bliver misbrugt, ja så bliver man lidt skarpere i retorikken. Jeg siger ikke at Tesla ejere generelt er svindlere. Det jeg siger er, at bil-ejere i det hele taget i nogle tilfælde har tendens til at læsse problemer og udgifter over på nogle andre end dem selv, og selvom det ikke er rimeligt.

Samme mønster ses hos forsikringsselskaber, som på daglig basis må konstatere at deres kunder forsøger at svindle med både ansvars og kasko-skader på biler - hvilket er RIGTIG dårlig stil.

Endvidere kan man faktisk godt få sin Tesla serviceret hos frie automekanikere og fastholde sin garanti. Det er vores Tesla model S 2015 et selvlysende eksempel på. Den har fået lavet service hos bl.a. Hinnerup Auto ved tidligere ejer, og det er også der jeg har købt vinterhjul både til den, og til den nye årg 2017. Og 4 komplette vinterhjul inkl. TPMS sensor koster ca. 15.000 med en god kvalitet Nokian dæk på, der både har lavt støjniveau og lav rullemodstand.

Jeg får lavet service på vores ellerter nu hos Tesla i Århus. De leverer rigtig god service synes jeg. Det er lidt dyrere på et autoriseret værksted, men det lever jeg fint med.

Det er nok ikke så meget anderledes end at VW autoriserede værksteder er lidt dyrere end f.eks. Automester og tilsvarende. Jeg tror såmænd i de fleste tilfælde at det udførte arbejde ikke afhænger ret meget af om værkstedet er autoriseret eller, men mere hvor dygtig og patentlig og ordentlig den enkelte mekaniker er.

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4931
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4410 times
Been thanked: 1944 times
Kontakt:

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af DanielB12 » 27. sep 2018, 14:26

Hvad med batteri-kapaciteten? Får man også nyt batteri på garantien når kapaciteten falder? Er jo ikke fedt efter 400.000 km at skulle lade efter 150 km...


Min største anke med Tesla, som er en fin bil, er nok sikkerheden på længere sigt. Den er så specialiseret at hvis/når de går konkurs, så er det ikke sikkert at det bliver en dans på roser for de eksisterende ejere ifht reservedele, opdateringer etc. Derudover så er jeg ikke fan af udseendet - men det er jo heldigvis individuelt :)
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

MBM1000
Nyt medlem
Indlæg: 484
Tilmeldt: 11. dec 2017, 08:26
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 34 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af MBM1000 » 27. sep 2018, 14:46

Når man kan lade fuldt op på 10 min er jeg på el bil.
Seat Ateca 1.4 DSG
Virtual cockpit, Navigation, adaptiv fartpilot, kø, Lane og high beam assist, bakkamera.

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6574
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 548 times
Been thanked: 916 times
Kontakt:

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af i-s » 27. sep 2018, 18:01

freedomdk skrev:
27. sep 2018, 13:01
i-s skrev:
26. sep 2018, 18:04
ph skrev:
26. sep 2018, 16:38


du mangler en post... SERVICE OG REP.udgifter og med alt det der allerede skrives at passat fejler så skal man vist være fingernem eller usandsynligt heldig for at det ikke ender med at blive et dyrt bekendskab over 10.år 600.000.km

Hvordan er du nået frem til samlet pris på Diesel og grøn afg.?
Nu er det heller ikke gratis at skifte batteri, el-motor og inst. panel i en Tesla. Det er de hyppigste 3 ting Tesla skifter mellem 250 og 400 kkm. Dertil dørhåndtag, som holder 50-100 kkm er heller ikke gratis. Og husk ... du må ingenting lave selv på en Tesla, så lukker de for on-line adgang og ladestationer omgående.
Dørhåndtag var et issue på de ældre modeller. Fra 2016 og fremefter er de ændret, så det bliver ikke et issue mere.

Det med at man ingenting må lave selv på en Tesla er en skrøne. Det er en af de klassiske fordomme jeg ofte hører.
Der er en hel del i de fora jeg er med i som selv laver bremser, selv skiller døre ad og skifter mikroswitch (2015 modeller og før) og selv laver andre småting. Der er også en del som selv eftermonterer dash-cams mv.

Der har været lidt støj ved Tesla Service Centers, men det er gået over. Støjen hang sammen med, at samtidig med at folk nogle gange selv ville skrue i deres ellerter, så var der også en hel del som samtidig ville have lavet alverdens rimelige, og af og til urimelige fejl på deres biler, inden for de 4 år/80.000 km garanti. Og når man oplever som service center, at garanti bliver misbrugt, ja så bliver man lidt skarpere i retorikken. Jeg siger ikke at Tesla ejere generelt er svindlere. Det jeg siger er, at bil-ejere i det hele taget i nogle tilfælde har tendens til at læsse problemer og udgifter over på nogle andre end dem selv, og selvom det ikke er rimeligt.

Samme mønster ses hos forsikringsselskaber, som på daglig basis må konstatere at deres kunder forsøger at svindle med både ansvars og kasko-skader på biler - hvilket er RIGTIG dårlig stil.

Endvidere kan man faktisk godt få sin Tesla serviceret hos frie automekanikere og fastholde sin garanti. Det er vores Tesla model S 2015 et selvlysende eksempel på. Den har fået lavet service hos bl.a. Hinnerup Auto ved tidligere ejer, og det er også der jeg har købt vinterhjul både til den, og til den nye årg 2017. Og 4 komplette vinterhjul inkl. TPMS sensor koster ca. 15.000 med en god kvalitet Nokian dæk på, der både har lavt støjniveau og lav rullemodstand.

Jeg får lavet service på vores ellerter nu hos Tesla i Århus. De leverer rigtig god service synes jeg. Det er lidt dyrere på et autoriseret værksted, men det lever jeg fint med.

Det er nok ikke så meget anderledes end at VW autoriserede værksteder er lidt dyrere end f.eks. Automester og tilsvarende. Jeg tror såmænd i de fleste tilfælde at det udførte arbejde ikke afhænger ret meget af om værkstedet er autoriseret eller, men mere hvor dygtig og patentlig og ordentlig den enkelte mekaniker er.
Det var en lang smøre. Pointen var fra min side, blot at det er rigtig svært at estimere hvad en elbil koster i en ejerskabs periode.

Udover det, så vil godt stille spørgsmål ved om 60.000 km/år er et retvisende billede for en typisk familie danmark.
Det vil nok give et bedre billede at opstille regnskabet ved forskellige km/år, f.eks 15, 30, 45.000 / år.

Desuden mener jeg du regner forkert. Dine beregninger er meget farvet at du er begejstret for Tesla.
Jeg kan regne ud min Passat vil bruge for 243.000 kr brændstof på 600.000 km, så her har du favoriseret Tesla regnskabet med 90.000 kr.
Hvis jeg kikker på nettet, så har jeg svært ved at finde en hjemmelade + på_farten ladeløsning til 441 kr/md (eller 53.000 på 10 år). Det må du gerne forklare hvor du finder det. Har du ikke også glemt udgiften til installation af ladeboks ? og jeg går ud vi er enige om den udgift gentager sig hvis man flytter. I Danmark flytter man i gennemsnit hvert 6 år, så man bør vel regne 2 x installation med hvis det skal være fair.
Min Passat koster 1490 kr/halvår i afgift. Det bliver til 29800 kr på 10 år. Du mener det bliver 40000 kr. Igen en favorisering af Tesla regnskabet med 10200 kr. Ellers må du forklare hvor dine tal kommer fra.

Jeg er ret overbevist om elbiler er fremtiden, men jeg synes vi skylder os selv at sammenligne på en fair måde. I sidste ende er det os selv vi snyder.

Dine konspirationsteorier om forsikringsselskaber osv vil jeg ikke kommentere på. Jeg mener det er denne debat uvedkommende.
These users thanked the author i-s for the post:
DanielB12
/Søren.

aknedude
Aktiv medlem
Indlæg: 2769
Tilmeldt: 25. mar 2010, 20:58
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 31 times
Been thanked: 63 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af aknedude » 27. sep 2018, 18:05

MBM1000 skrev:
27. sep 2018, 14:46
Når man kan lade fuldt op på 10 min er jeg på el bil.
Totalt ligegyldigt

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6574
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 548 times
Been thanked: 916 times
Kontakt:

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af i-s » 27. sep 2018, 18:12

DanielB12 skrev:
27. sep 2018, 14:26
Hvad med batteri-kapaciteten? Får man også nyt batteri på garantien når kapaciteten falder? Er jo ikke fedt efter 400.000 km at skulle lade efter 150 km...
Det vil ikke ske, for det er ikke sådan Lithium batterier opfører sig når de er i udslidningsfasen.
Lithium batterier slides næsten jævnt ned fra 100% til 80%. Fra 80% til 78% tager omtrendt lige så lang tid som det tager fra 100% til 80%.
Derfor stopper alle kvalitetstal for Lithiumbatterier typisk ved 80%, da det i praksis er det samme som 0%.

Så et batteri der f.eks har 90% KAPACITET = 50% LEVETID tilbage og 85% KAPACITET = 25 % LEVETID tilbage.

Med andre ord. Køber du en elbil der har 500 km rækkevidde (100% Kapacitet), så lige inden batteriet dør vil du have 400 km rækkevidde.

Du kan finde video'er af Tesla'er på Youtube, som er gået død hvor displayet siger der er 50 km tilbage. Grunden er ovenstående, der er celler i batteripakken der har vendt polaritet og batteri management i bilen kan ikke længere beregne faktisk kapacitet. Samme som når notebook computeren går død selvom batterimeteret siger der er 30 min tilbage.
These users thanked the author i-s for the post:
DanielB12
/Søren.

Låst

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"