Dakota skrev: ↑20. maj 2019, 11:10
_DC skrev: ↑20. maj 2019, 07:49
hvis man er miljø bevist, så er det jo ikke en elbil man køber.
jeg kan godt se køre mæssig værdi, da man får en bil som i dag har en del fordele, som lavt støjniveau og tit forholdvist meget guf i motoren.
Men lithium er noget rod, så før det bliver et alternativ for mig, så skal man have gjort noget ved batterierne,...
alle regnskaber i dag, selvom de forsøger at gøre det så bæredygtigt som muligt, er negative i forhold til Elbiler, og det er FØR vi snakker afskaffelse af lithium celler, som virkelig er noget lort.
derudover børn der graver det op.
den der forbruger kultur, er jo den der forurener mere, det er jo væsentligt bedre for miljøet, at man reelt kører sine produkter døde, før man skifter.
Jeg var dog i Shanghai sidste år med arbejde, og det er tydeligt, at det at man har gjort det meste af den offentlige trafik batteridrevet, har flyttet forureningen ud af byen, så det er til at være der.
men den er flyttet, den er jo ikke fjernet.
Elbiler lige nu er ALIBI intet andet, for folk som .. "føler" de gør noget.
Hybrid er endnu værre, fordi det er lidt af det hele, også derfor den der prius revoluition af de kende, er totalt til grin, viser bare hvor lidt man reelt vil sætte sig ind i det.
Ah, synes der er ret mange påstande i denne tråd, der ikke helt bunder i virkeligheden.
Ja, naturligvis er der et arbejde forbundet med udvinding af råstoffer og produktion af batterier. Det er der også for fossile brændstoffer.
Ja, naturligvis er der en forurening forbundet med produktionen af elbiler. Det er der også med biler med forbrændingsmotorer.
Ja, naturligvis er der miljømæssige udfordringer med bortskaffelse af materialer efter livscyklus. Det er der også for forbrændingsmotorer.
På de punkter adskiller elbiler sig ikke. Men det er for hulen ikke en grund til at lade være.
Og samtidig er den ubetinget største fordel for elbiler, at man får flyttet udledningen væk fra bilen og hen til produktionen (af bilen og brændstof). Det giver utroligt meget mening at gøre det sådan og enhver der påstår det modsatte, taler vist ud fra en eller anden funky dagsorden.
så du mener fundamentalt at der er større værdi i bare at flytte forureningen, det har jo ingen værdi for samfundet..
derudover har du den ekstra forurening af at skrotte biler for at skifte bilpark, hvilket skaber mer forurening.
Ja der er omkostninger ved at suge olie op af jorden, og det er en knap ressource, men der er også omkostninger ved at producere strøm, selv hvis det er vindmøller og solceller, da materialerne i disse maskiner heller ikke er neutrale eller Cradle 2 Cradle materialer.
Lithium kræver en del forarbejdning, hvilket koster enorme ressourcer, og det bliver ikke genbrugt i dag.
det sjove er faktisk at Lithium er 100% genbrugeligt, men det kræver 5 x så mange ressourcer at genbruge lithium, som det gør at skabe det, så det har ikke værdi for nogle at genbruge det, med mindre det lovmæssigt blev gennemtrumfet.
Jeg har været med til at arbejde med en del grønne regnskaber i vindmølle branchen, og udregningen er kompleks. Logistik delen er også lidt noget rod med lithium, og for den sags skyld andre ædelmetaller, transportvejen foregår stadig ikke med teleportion.
Opbevaring af strøm, har altid været en udfordring, og Lithium er bare tilnærmelse vis ikke en god nok løsning, den løser ingen problemer.
der skal noget ordentligt grundforskning til, og der skal findes et alternativ, hvis det skal være noget vi skal miljøbelaste, for at skifte bilparken ud..
for seriøst, hvis det bare er for at flytte forureningen, så for gud skyld, bare tving folk til at sprede sig mere, og ikke samle sig i stormiljøer, som byer.
og understøt nærsamfunde, men egen økologi, så logistik bliver en mindre del af det.
2018 VW Passat 1.4 TSI 150hk Comfortline Premium St.car. (med Dynaudio, Discover pro (nye glas udgave)
2019 VW Polo 2.0 GTI 6trins Manual (DKpakke, Teknikpakke, Beats, Dynamisk undervogn, LED lygter, + diverse)