Kunne DU finde på at købe en Elbil

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Låst

Jeg kunne godt tænke mig en Elbil...Hvis man.

Overvejer elbil som bil nr. 2
76
18%
kunne lade 80% Ca.260-300 km. op på 45 min
43
10%
Kunne købe dem uden nogen form for afgift.
64
15%
Har allerede en elbil og det spiller.
35
8%
Nej Tak.
70
16%
Ja tak. Køber en snart.
63
15%
Kunne lade bilen op flere steder. Altså flere ladestandere
46
11%
Venter til VAG. Kommer med de nye I.D. Modeller.
34
8%
 
Afgivne stemmer: 431

Brugeravatar
SorenR
Aktiv medlem
Indlæg: 1851
Tilmeldt: 5. apr 2009, 20:54
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Føllenslev Græsmark
Has thanked: 12 times
Been thanked: 75 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af SorenR » 4. feb 2019, 23:36

kGlerup skrev:
4. feb 2019, 23:17
Kan du ikke lige finde lidt dokumentation for at brændselsceller i sig selv renser luften?
Jeg har kun kunnet finde:
https://www.verdict.co.uk/hyundai-nexo- ... -cell-car/

Altså et filter er monteret som renser luften. Det kan man jo montere på hvad som helst.

- der er ikke 10kV på de fleste tankstationer. Der er en ret almindelig net tilslutning som ikke kan understøtte ret mange lynladere, hvis overhovedet én.
- Ja bilen kan forsyne huset (ligesom BEV), men med langt lavere effektivitet end net drift, eller strøm fra en BEV

- Ja, man får en bil at køre i?
- Der skal ikke opstilles millioner af standere. Bilerne skal lade hjemme. Det er ikke meningen at normale pendlere skal lade undervejs.
- Ædel metaller i batterier er ikke optimale, enig! Lad os se hvad udviklingen bringer på den front.
Jeg har samme reference til Nexo. En brændselscelle kræver 100% ren luft om det er en Honda, Toyota, Hyundai eller Mercedes. Den test de har lavet med Nexo er så vidt jeg ved den eneste dokumentation der er tilgængelig. Hyundai har envidere indbygget formler i Nexo'ens kørecomputer som viser på skærmen hvor meget luft der er renset - så et eller andet må den jo gøre.

Så du mener man kan montere et tilsvarende filter på en Tesla som er lige så effektivt - uden at det tager for meget range på batteriet?

Jeg er ikke bekendt med almindelige tankstationer så jeg ved ikke hvad de har af spændingsforsyning til tankanlægget.

Hjemme ladestandere tæller ikke med i antallet af ladestandere? Jeg formoder da at folk får en ordentlig ladestander installeret hvor der stal trækkes kabler fra elnettet, eller hvad? 220V fra stikkontakten i bryggerset ?

De der bor i lejligheder skal vel også kunne lade et sted i nærheden af bopælen?
'82 Audi Quattro WR 2.1T I5 10V Alpine White
'92 Audi Cabriolet NG 2.3L I5 10V

We say it is about 330 hp between 7,200 and 7,700 rpm but I must tell you these are strong Bavarian beer-carrying horses, not the smaller ones from Italy.
- Ferdinand Piëch

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2609
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 612 times
Been thanked: 350 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af kGlerup » 4. feb 2019, 23:47


SorenR skrev:Jeg har samme reference til Nexo. En brændselscelle kræver 100% ren luft om det er en Honda, Toyota, Hyundai eller Mercedes. Den test de har lavet med Nexo er så vidt jeg ved den eneste dokumentation der er tilgængelig. Hyundai har envidere indbygget formler i Nexo'ens kørecomputer som viser på skærmen hvor meget luft der er renset - så et eller andet må den jo gøre.

Så du mener man kan montere et tilsvarende filter på en Tesla som er lige så effektivt - uden at det tager for meget range på batteriet?

Jeg er ikke bekendt med almindelige tankstationer så jeg ved ikke hvad de har af spændingsforsyning til tankanlægget.

Hjemme ladestandere tæller ikke med i antallet af ladestandere? Jeg formoder da at folk får en ordentlig ladestander installeret hvor der stal trækkes kabler fra elnettet, eller hvad? 220V fra stikkontakten i bryggerset ?

De der bor i lejligheder skal vel også kunne lade et sted i nærheden af bopælen?
- Jeg læser det som et filter der er monteret, muligvis for at beskytte brændselscellen.
Hvis man opstiller luftrensere de steder hvor der er behov og driver dem med net strøm, så får du mere luftrensning for "pengene" (mit estimat)
- Det er ikke spænding ind til en tankstation der er interessant. Det er hvor mange watt der kan leveres på forbindelsen ind. Her tør jeg godt estimere at meget få eksisterende tankstationer har en stikledning der kan klare én eller flere lynladere.
- Nej, der skal ikke lades med en 220V 1-fase ledning! Der skal 400V 3-faset til. Gerne kombineret med noget intelligent styring som drosler med for ladning når husets kapacitet bruges på andre tunge forbrugere, f.eks. komfuret.
- Folk i lejligheder er en udfordring der skal løses ja.

Brugeravatar
SorenR
Aktiv medlem
Indlæg: 1851
Tilmeldt: 5. apr 2009, 20:54
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Føllenslev Græsmark
Has thanked: 12 times
Been thanked: 75 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af SorenR » 4. feb 2019, 23:55

kGlerup skrev:
4. feb 2019, 23:29
SorenR skrev: er det dog at ALLE undlader at omtale brændselscellens luftrensende effekt. Der er en årsag til denne "alternativ energi" revolution og det er for en stor del luftforurening fra primært dieselmotorer.
Vil du ikke lige finde noget dokumentation for at cellen i sig selv renser luften?
Nej, det er ikke selve cellen, det er filteret luften kommer igennem.

http://science.sciencemag.org/content/308/5730/1901

https://www.freudenberg-filter.com/en/w ... solutions/
'82 Audi Quattro WR 2.1T I5 10V Alpine White
'92 Audi Cabriolet NG 2.3L I5 10V

We say it is about 330 hp between 7,200 and 7,700 rpm but I must tell you these are strong Bavarian beer-carrying horses, not the smaller ones from Italy.
- Ferdinand Piëch

Rasmusa
Medlem
Indlæg: 859
Tilmeldt: 18. aug 2008, 21:40
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 35 times
Been thanked: 56 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Rasmusa » 5. feb 2019, 00:44

SorenR skrev:
3. feb 2019, 16:01
borgen skrev:
3. feb 2019, 07:42
Det skal være ren el - det andet er en lappeløsning synes jeg.
Ren EL... Hmm... Jeg tør vædde med at kun 2-3 husstande på jeres vej vil kunne lade biler samtidigt, hvis altså ikke at fødeledningen ude i vejen skal fungere som en "gulvvarme".

Brint er sagen - resten er lappeløsninger!

Det skal dine naboer jo nok fortælle dig, når jeres område skal graves op om et år, for at lægge flere el-kabler i vejen - og dine naboer er med til at betale for at DU kan lade DIN bil.

Sådan er det jo, når man forsøger at pushe teknologi, uden at bekymre sig om infrastrukturen understøtter teknologien.
Søren - du er simpelthen nød til at svare på, hvorfor det skulle være et problem hvis 5-10-15 husstande lader samtidig ?

De behøver jo ikke lade med 50kW - på hjemmeadressen er der normalt masser af tid, så 5-10kW burde være rigeligt.

Langt de fleste husstande har 3*25A forsikringer i eltavlen.
Og langt de fleste kan uden problem opgradere til 3*50A rent fysisk.

Alt det der med at hele DK skal graves op, og der skal gigantiske kobberkabler i jorden er efter min bedste overbevisning stærkt overdrevet.

At Dansk Energi siger det giver jeg ikke en bøjet femøre for: Deres agenda er 110% at tale elselskabernes sag.
Ergo: pyha der er store investeringer i vente, vi er nød til at tage mere i transmissionsafgifter.... haps haps!
Nuværende:
Til hverdag:2018 VW Tiguan HighLine mit ein del
Og 2014 Sharan mit das meste
Til fritid: Volvo P1800S 1964 - nu med sorte plader

Brugeravatar
SorenR
Aktiv medlem
Indlæg: 1851
Tilmeldt: 5. apr 2009, 20:54
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Føllenslev Græsmark
Has thanked: 12 times
Been thanked: 75 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af SorenR » 5. feb 2019, 01:14

Rasmusa skrev:
5. feb 2019, 00:44
Søren - du er simpelthen nød til at svare på, hvorfor det skulle være et problem hvis 5-10-15 husstande lader samtidig ?
Det er de informationer man får på nettet... Nogen siger at nettet er underdimentioneret og andre siger "at nettet kan sagtens klare det MEN vi skal lade intelligent"... Er det principielt ikke det samme... Jeg ved det sgu ikke. Men hvis vi skal følge regeringens plan så skal alle skifte deres olie/gas fyr ud med en varmepumpe, så ender det med at al elforbrug skal skemalægges hvad enten det er vask/opvask, madlavning eller varmt vand. Og selvfølgelig opladning af bil.

https://ing.dk/artikel/el-nettet-klar-m ... ler-214844

https://politiken.dk/indland/art6823938 ... armepumper
'82 Audi Quattro WR 2.1T I5 10V Alpine White
'92 Audi Cabriolet NG 2.3L I5 10V

We say it is about 330 hp between 7,200 and 7,700 rpm but I must tell you these are strong Bavarian beer-carrying horses, not the smaller ones from Italy.
- Ferdinand Piëch

Brugeravatar
kitora
Medlem
Indlæg: 794
Tilmeldt: 18. jun 2008, 15:31
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Randers
Has thanked: 67 times
Been thanked: 215 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af kitora » 5. feb 2019, 02:04

SorenR skrev:
5. feb 2019, 01:14
Rasmusa skrev:
5. feb 2019, 00:44
Søren - du er simpelthen nød til at svare på, hvorfor det skulle være et problem hvis 5-10-15 husstande lader samtidig ?
Det er de informationer man får på nettet... Nogen siger at nettet er underdimentioneret og andre siger "at nettet kan sagtens klare det MEN vi skal lade intelligent"... Er det principielt ikke det samme... Jeg ved det sgu ikke. Men hvis vi skal følge regeringens plan så skal alle skifte deres olie/gas fyr ud med en varmepumpe, så ender det med at al elforbrug skal skemalægges hvad enten det er vask/opvask, madlavning eller varmt vand. Og selvfølgelig opladning af bil.

https://ing.dk/artikel/el-nettet-klar-m ... ler-214844

https://politiken.dk/indland/art6823938 ... armepumper
De fleste lader vel bilen om natten. Hvis der er kapacitet til at hele nabolaget kan lave aftensmad + have hele hytten belyst + vaske tøj mellem 17-19, så kan hele nabolaget vel også lade deres bil om natten hvor alt det andet ikke foregår?!
These users thanked the author kitora for the post:
kGlerup
1974 Alfa Romeo GT 1300 Junior (Til salg - send PM)
2016 Amber Whiskey Harley Davidson Street Glide Special
2015 Audi A3 limousine 1.4 TFSI COD
1988 Volkswagen T3 1,6 TD

Brugeravatar
majland
Medlem
Indlæg: 1357
Tilmeldt: 17. mar 2011, 14:44
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 68 times
Been thanked: 256 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af majland » 5. feb 2019, 02:06

SorenR skrev:
5. feb 2019, 01:14
Rasmusa skrev:
5. feb 2019, 00:44
Søren - du er simpelthen nød til at svare på, hvorfor det skulle være et problem hvis 5-10-15 husstande lader samtidig ?
Det er de informationer man får på nettet... Nogen siger at nettet er underdimentioneret og andre siger "at nettet kan sagtens klare det MEN vi skal lade intelligent"... Er det principielt ikke det samme...
Der er store regionale forskelle og selv indenfor et lille geografisk område kan der være stor forskel på belastningen fra et sted til et andet.

Men netop bolig opvarmning og elbiler er store effektslugere der godt kan reguleres uden at det går ud over komforten. Ingen vil kunne mærke hvis varmepumpen holder pause i kogespidsen hvis den har kørt sidst på eftermiddagen og fyldt i buffer og vandvarmer. På samme måde vil de fleste sagtens kunne nøjes med at elbilen er klar igen til næsten morgen når de parkerer den inden spisetid - der er endda allerede el biler der kan levere til net så i princippet kunne aftensmaden laves på strøm fra bilen hvis det samlet set er mest fordelagtigt i forhold til nettet.

Jeg er så heldig ikke at kommer til at mangle strøm pga belastning i lavspændingsnettet - Der er ca 2 meter fra "min" 10kV transformaterstation til mine mastesikringer i gravstenen. Selv hvis jeg skulle lave en lille solcellepark eller sætte en vindmølle op har jeg kort til tilslutning.
These users thanked the author majland for the post:
kGlerup
Anders Majland
Billede2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
Billede2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG
Billede2020 Yamaha Ténéré 700
Billede2021 Skoda Enyaq iV 80 Plus

Brugeravatar
AU-R8
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5842
Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 293 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af AU-R8 » 5. feb 2019, 06:24

Et 10 KV kabel kan producere brint til det der svarer til 5000 ladestandere. Det regnestykke vil jeg gerne se.

Kevinff
Aktiv medlem
Indlæg: 2948
Tilmeldt: 25. jan 2012, 10:33
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 967 times
Been thanked: 507 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Kevinff » 5. feb 2019, 06:55

Det kan godt være at det er mig der er galt på den men for mig lyder mange af argumenterne på at der bliver semi dikteret hvor vi primært skal lade og hvor lang tid det skal tage der hjemme (der bliver blandt andet argumentet for at vi har massere tid derhjemme til at lade) og deeet ved jeg sgu ikke hvad jeg siger til. Dvs hvis jeg ikke planlægger godt nok i forvejen så står jeg potentielt med en bil der mangler strøm hvis jeg nu glemmer at sætte den til derhjemme. Alternativet er at stå en mindre evighed ved en ladestander ude i byen og vente. Jaja der bliver nævnt hurtige ladestandere men hvor langt ude i fremtiden?

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2609
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 612 times
Been thanked: 350 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af kGlerup » 5. feb 2019, 07:08

AU-R8 skrev:Et 10 KV kabel kan producere brint til det der svarer til 5000 ladestandere. Det regnestykke vil jeg gerne se.
Ja. 10kV siger jo intet om hvilken effekt der er til rådighed.

Brugeravatar
AU-R8
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5842
Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 293 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af AU-R8 » 5. feb 2019, 07:25

Kevinff skrev:
5. feb 2019, 06:55
Det kan godt være at det er mig der er galt på den men for mig lyder mange af argumenterne på at der bliver semi dikteret hvor vi primært skal lade og hvor lang tid det skal tage der hjemme (der bliver blandt andet argumentet for at vi har massere tid derhjemme til at lade) og deeet ved jeg sgu ikke hvad jeg siger til. Dvs hvis jeg ikke planlægger godt nok i forvejen så står jeg potentielt med en bil der mangler strøm hvis jeg nu glemmer at sætte den til derhjemme. Alternativet er at stå en mindre evighed ved en ladestander ude i byen og vente. Jaja der bliver nævnt hurtige ladestandere men hvor langt ude i fremtiden?
Ionity er i gang med 150 KW ladere. Sammen med Clever herhjemme måske, det har jeg ikke styr på. De kommer de næste 2 år.
Har aldrig glemt at sætte den til opladning hjemme. Det gør man bare når man stiger ud af den.
Det er underligt så mange fordomme folk har om el biler.
Men er enig i at hvis man kører mere end 200 km per dag og ikke kan lade hjemme dur en elbil ikke lige nu. Kører man på ferie i sin bil kan det gå men ikke med min tålmodighed lige nu som det er med batteri kapacitet. Hvis husstanden har 2 biler er det bare at ryge på el bil på den ene de næste par år.

Brugeravatar
SorenR
Aktiv medlem
Indlæg: 1851
Tilmeldt: 5. apr 2009, 20:54
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Føllenslev Græsmark
Has thanked: 12 times
Been thanked: 75 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af SorenR » 5. feb 2019, 08:30

kGlerup skrev:
5. feb 2019, 07:08
AU-R8 skrev:Et 10 KV kabel kan producere brint til det der svarer til 5000 ladestandere. Det regnestykke vil jeg gerne se.
Ja. 10kV siger jo intet om hvilken effekt der er til rådighed.
I er sgu ved at være så kloge at i kan undvære hovedet.
'82 Audi Quattro WR 2.1T I5 10V Alpine White
'92 Audi Cabriolet NG 2.3L I5 10V

We say it is about 330 hp between 7,200 and 7,700 rpm but I must tell you these are strong Bavarian beer-carrying horses, not the smaller ones from Italy.
- Ferdinand Piëch

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10869
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1899 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af GaSelle » 5. feb 2019, 08:38

kitora skrev:
5. feb 2019, 02:04
SorenR skrev:
5. feb 2019, 01:14
Rasmusa skrev:
5. feb 2019, 00:44
Søren - du er simpelthen nød til at svare på, hvorfor det skulle være et problem hvis 5-10-15 husstande lader samtidig ?
Det er de informationer man får på nettet... Nogen siger at nettet er underdimentioneret og andre siger "at nettet kan sagtens klare det MEN vi skal lade intelligent"... Er det principielt ikke det samme... Jeg ved det sgu ikke. Men hvis vi skal følge regeringens plan så skal alle skifte deres olie/gas fyr ud med en varmepumpe, så ender det med at al elforbrug skal skemalægges hvad enten det er vask/opvask, madlavning eller varmt vand. Og selvfølgelig opladning af bil.

https://ing.dk/artikel/el-nettet-klar-m ... ler-214844

https://politiken.dk/indland/art6823938 ... armepumper
De fleste lader vel bilen om natten. Hvis der er kapacitet til at hele nabolaget kan lave aftensmad + have hele hytten belyst + vaske tøj mellem 17-19, så kan hele nabolaget vel også lade deres bil om natten hvor alt det andet ikke foregår?!
Uden at have regnet efter, så tror jeg, at en elbil sluger væsentligt mere strøm end en vaskemaskine A+++, kogeplade og en slat LED pærer ;)

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2609
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 612 times
Been thanked: 350 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af kGlerup » 5. feb 2019, 08:39

SorenR skrev:
kGlerup skrev:
5. feb 2019, 07:08
AU-R8 skrev:Et 10 KV kabel kan producere brint til det der svarer til 5000 ladestandere. Det regnestykke vil jeg gerne se.
Ja. 10kV siger jo intet om hvilken effekt der er til rådighed.
I er sgu ved at være så kloge at i kan undvære hovedet.
Hvad mener du?
Jeg får 3x 0,4kV ind i mit hus, men det siger da intet om hvor meget effekt min husstand kan forbruge. Der skal lige noget strøm med i ligningen.
Beklager at jeg påpeger at nuværende tankstationer ikke er forbundet til nettet med en højeffekt forbindelse.

Brugeravatar
AU-R8
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5842
Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 293 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af AU-R8 » 5. feb 2019, 08:57

SorenR skrev:
5. feb 2019, 08:30
kGlerup skrev:
5. feb 2019, 07:08
AU-R8 skrev:Et 10 KV kabel kan producere brint til det der svarer til 5000 ladestandere. Det regnestykke vil jeg gerne se.
Ja. 10kV siger jo intet om hvilken effekt der er til rådighed.
I er sgu ved at være så kloge at i kan undvære hovedet.
Så kom med fakta i stedet for link og uddrag fra nettet.
Brint er fint supplement til el biler, det har jeg jo sagt hele tiden.
Samfundsmæssigt har vi det problem at vi vil få endnu mere overskudsstrøm når det blæser eller solen skinner. Det skal lagres på en måde.
Brint er en fin mulighed. Men det giver ikke mening at sende strømmen til en container der producerer brint med stort tab når man kn sætte 50 ladestandere op ved de P pladser der alligevel er langs hovedveje og motorveje. Det er det regnestykke jeg vil se før du kan overbevise mig.
These users thanked the author AU-R8 for the post:
kGlerup

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3406
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 580 times
Been thanked: 876 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Korreborg » 5. feb 2019, 09:17

Det giver ikke mening i dag. Men i min bog er det vi har gang i pt direkte latterligt. Vi bygger en infrastruktur som efter min mening ikke giver mening i det lange løb = det giver ikke mening for miljøet.

Batterier og vindmøller (glasfiber) burde vi ikke producerer så mange af. Men min vision om a-kraft er bare ikke lækker for en hippie

Sendt fra min SM-N960F med Tapatalk

2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

ij6210
Medlem
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 10. feb 2014, 20:53
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 69 times
Been thanked: 72 times
Kontakt:

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af ij6210 » 5. feb 2019, 09:18

Men er enig i at hvis man kører mere end 200 km per dag og ikke kan lade hjemme dur en elbil ikke lige nu.
For mig er grænsen lavere. Kører i snit kun 50-100 pr. dag, men min konklusion er, at en ren elbil kun giver mening hvis man har egen ladestander eller måske hvis man bor max 300 meter fra en ladestander.
Hvis husstanden har 2 biler er det bare at ryge på el bil på den ene de næste par år.
Enig. Fint som bil #2, dog ikke hvis kørselsbehovet er 50-100 km. hver dag.
Audi A3 2.0 TDI 2011
Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011
Audi SQ5 3.0 TDI 2013
VW Touran 1.5 TSI DSG 2020

Brugeravatar
AU-R8
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5842
Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 293 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af AU-R8 » 5. feb 2019, 09:40

Korreborg skrev:
5. feb 2019, 09:17
Det giver ikke mening i dag. Men i min bog er det vi har gang i pt direkte latterligt. Vi bygger en infrastruktur som efter min mening ikke giver mening i det lange løb = det giver ikke mening for miljøet.

Batterier og vindmøller (glasfiber) burde vi ikke producerer så mange af. Men min vision om a-kraft er bare ikke lækker for en hippie Billede

Sendt fra min SM-N960F med Tapatalk
Ahh, glasfiber kan genbruges.
4 generation A kraft er løsningen ja.
Vind og sol og vand, fjernvarme og varmepumper, el biler og store brint køretøjer.
Hvis alle med gas der ikke kan eller vil have fjernvarme skal have varmepumpe og el biler skal elnettet udvides og hvad så. Så kan de lige smide fiber i renden de nu er i gang med at grave de steder der mangler.

Brugeravatar
AU-R8
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5842
Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 293 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af AU-R8 » 5. feb 2019, 09:41

ij6210 skrev:
5. feb 2019, 09:18
Men er enig i at hvis man kører mere end 200 km per dag og ikke kan lade hjemme dur en elbil ikke lige nu.
For mig er grænsen lavere. Kører i snit kun 50-100 pr. dag, men min konklusion er, at en ren elbil kun giver mening hvis man har egen ladestander eller måske hvis man bor max 300 meter fra en ladestander.
Hvis husstanden har 2 biler er det bare at ryge på el bil på den ene de næste par år.
Enig. Fint som bil #2, dog ikke hvis kørselsbehovet er 50-100 km. hver dag.
Ja da hvis man kan lade som du skriver.

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3406
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 580 times
Been thanked: 876 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Korreborg » 5. feb 2019, 09:59

AU-R8 skrev: Ahh, glasfiber kan genbruges.
Så er der da sket noget inden for de sidste par år. Mener du ikke genanvendes? Altså smid det i f.eks. støjskærme til motorveje?
Hvis ja, så er der altså ved at være temlig mange vindmøller.

Det smarte ved brint er i min verden at det er en rimelig let cyklus. Vi skal bare have fundet en mere effektiv måde at udvinde brinten på, og billigere brændselsceller. Hvis man nu havde smidt alle udviklingskronerne i brint fra starten af, så havde der noget været noget smartere allerede i dag.

A-kraft kan f.eks. bruges til at lave brint, rent kemisk.

Sendt fra min SM-N960F med Tapatalk

2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

Brugeravatar
AU-R8
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5842
Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 293 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af AU-R8 » 5. feb 2019, 10:10

Vindmøller er som andre ting. Recykling skal være der fremover, der kommer et kæmpe skred.
Se bare hvad der er sket efter vi skal sortere plast hjemme. Plast overgår alt det andet affald vi har.
Så der er et kæmpe pres nu.
Carlsberg har lige sparret er det 150 T plast ved at lime 6 pack sammen.
Nu skal din brintproduktion jo bruge vindmøller, du vil vel ikke fyre med kul for at lave el for at lave brint :D

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1733
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 692 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Thor-thor » 5. feb 2019, 10:34

Det overordnede "problem" er vel at afgøre om man kaster ressourcerne i den bedste teknologi?
Lige nu bliver der postet enorme ressourcer i udvikling af elbiler, uden at det virker som om at problematikker omkring ladetid/rækkevidde etc. kan løses. Det virker snarere som om man tillemper/finder på "plastre"! Det er næppe realistisk at man inden for en overskuelig fremtid kommer ned på en "optankningstid" der ligner en fossilbil. Så ladetid vil formentlig blive ved med at være et kompromis, som er i direkte modstrid med grundkernen af bilens funktion, som vel er noget i retning af: umiddelbart tilgængelig og fleksibel transport? (hvis ventetid er ligegyldig, kunne man jo lige så godt tage bussen/toget ;) ).
Samtidig ligger der mulige problemer og kæmpe ressourceforbrug, i forhold til opbygning af infrastruktur, først og fremmest med ladestandere og evt. med udbygning af elnet.

Der virker det som om man mangler en afklaring af potentialet i brintbiler.
Det virker som om rækkevidden er nogenlunde på plads (Hyundai NEXO 600km) (og vel også nemmere at indbygge en ekstra tank/trykflaske) og optankningstiden er kort, 3-4 min. Der er måske problemer med virkningsgraden på det nuværende udviklingsstadie, men det er vel noget der kan forbedres. Måske med et væsentlig mindre ressourceforbrug end udvikling af elbiler/opbygning af den nødvendige infratruktur...

Så det ville jo være smart at man fik afklaret om det er el eller brint der er den bedste løsning, inden vi får kastet yderligere ressourcer efter opsætning af ladestandere etc....

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3406
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 580 times
Been thanked: 876 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Korreborg » 5. feb 2019, 10:48

AU-R8 skrev: Nu skal din brintproduktion jo bruge vindmøller, du vil vel ikke fyre med kul for at lave el for at lave brint :D
Nu de er der, så ja. Men jeg mener at man bør bygge små 4gen a-kraft værker. Sådan de ligger forholdsvis tæt på hvor strømmen anvendes. For at få så lidt tab som muligt. Jo flere møller vi bygger, jo større bliver tabet i nettet = der skal bygges endnu flere møller.


Brint har et enormt potentiale. Spørgsmålet er jo bare om vi kan udvikle en teknologi som kan udnytte den. Kunne man nu komme på over 80% effektivitet i morgen, så tror jeg næppe at der vil være nogen tvivl om hvad der skulle satses på. Meeeen der kommer nok til at gå en smule længere end til i morgen Billede

Sendt fra min SM-N960F med Tapatalk

2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

Rasmusa
Medlem
Indlæg: 859
Tilmeldt: 18. aug 2008, 21:40
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 35 times
Been thanked: 56 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Rasmusa » 5. feb 2019, 23:13

SorenR skrev:
5. feb 2019, 01:14
Rasmusa skrev:
5. feb 2019, 00:44
Søren - du er simpelthen nød til at svare på, hvorfor det skulle være et problem hvis 5-10-15 husstande lader samtidig ?
Det er de informationer man får på nettet... Nogen siger at nettet er underdimentioneret og andre siger "at nettet kan sagtens klare det MEN vi skal lade intelligent"... Er det principielt ikke det samme... Jeg ved det sgu ikke. Men hvis vi skal følge regeringens plan så skal alle skifte deres olie/gas fyr ud med en varmepumpe, så ender det med at al elforbrug skal skemalægges hvad enten det er vask/opvask, madlavning eller varmt vand. Og selvfølgelig opladning af bil.

https://ing.dk/artikel/el-nettet-klar-m ... ler-214844

https://politiken.dk/indland/art6823938 ... armepumper
Men hvis du læser artiklerne er det jo også tydeligt, at selv en mio ellerten ikke giver et problem.
Elnettet er allerede kraftigt, og udbygges løbende - og der kommer nok ikke en mio elbiler i løbet af 6-12 mdr ;)
Jeg kan i øvrigt ikke se problemet i at elbilen skal lades intelligent? Det er jo netop det smarte, at den fint kan lades over 5-10 timer, med svingende styrke. :)
Nuværende:
Til hverdag:2018 VW Tiguan HighLine mit ein del
Og 2014 Sharan mit das meste
Til fritid: Volvo P1800S 1964 - nu med sorte plader

Brugeravatar
SorenR
Aktiv medlem
Indlæg: 1851
Tilmeldt: 5. apr 2009, 20:54
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Føllenslev Græsmark
Has thanked: 12 times
Been thanked: 75 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af SorenR » 5. feb 2019, 23:53

Rasmusa skrev:
5. feb 2019, 23:13
SorenR skrev:
5. feb 2019, 01:14
Rasmusa skrev:
5. feb 2019, 00:44
Søren - du er simpelthen nød til at svare på, hvorfor det skulle være et problem hvis 5-10-15 husstande lader samtidig ?
Det er de informationer man får på nettet... Nogen siger at nettet er underdimentioneret og andre siger "at nettet kan sagtens klare det MEN vi skal lade intelligent"... Er det principielt ikke det samme... Jeg ved det sgu ikke. Men hvis vi skal følge regeringens plan så skal alle skifte deres olie/gas fyr ud med en varmepumpe, så ender det med at al elforbrug skal skemalægges hvad enten det er vask/opvask, madlavning eller varmt vand. Og selvfølgelig opladning af bil.

https://ing.dk/artikel/el-nettet-klar-m ... ler-214844

https://politiken.dk/indland/art6823938 ... armepumper
Men hvis du læser artiklerne er det jo også tydeligt, at selv en mio ellerten ikke giver et problem.
Elnettet er allerede kraftigt, og udbygges løbende - og der kommer nok ikke en mio elbiler i løbet af 6-12 mdr ;)
Jeg kan i øvrigt ikke se problemet i at elbilen skal lades intelligent? Det er jo netop det smarte, at den fint kan lades over 5-10 timer, med svingende styrke. :)
"at lade intelligent" = Nej, du kan ikke bare koble din EL bil på nettet når det passer dig fordi så bryder nettet sammen.

Hvor svært kan det være at forstå? Det er standard BS jargon.
'82 Audi Quattro WR 2.1T I5 10V Alpine White
'92 Audi Cabriolet NG 2.3L I5 10V

We say it is about 330 hp between 7,200 and 7,700 rpm but I must tell you these are strong Bavarian beer-carrying horses, not the smaller ones from Italy.
- Ferdinand Piëch

Brugeravatar
AU-R8
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5842
Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 293 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af AU-R8 » 6. feb 2019, 00:25

De næste elbiler bliver at du angiver din ækkevidde næste dag og starttid. Bilen lader op til dette. Blæser det meget lader bilen ekstra op og Sender strøm tilbage til el nettet til din rækkevidde og tid uden omkostning for dig.

Brugeravatar
SteffenR
Meget aktiv medlem
Indlæg: 8650
Tilmeldt: 13. jun 2008, 13:11
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 54 times
Been thanked: 259 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af SteffenR » 6. feb 2019, 01:12

Kørte en i3 idag, den smed 11 km i rækkevidde på 11 km. 😱
These users thanked the author SteffenR for the post:
DanielB12
"Living on Earth is expensive, but it does include a free trip around the sun every year."


Ironi kan forekomme

Brugeravatar
SorenR
Aktiv medlem
Indlæg: 1851
Tilmeldt: 5. apr 2009, 20:54
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Føllenslev Græsmark
Has thanked: 12 times
Been thanked: 75 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af SorenR » 6. feb 2019, 01:42

AU-R8 skrev:
6. feb 2019, 00:25
De næste elbiler bliver at du angiver din ækkevidde næste dag og starttid. Bilen lader op til dette. Blæser det meget lader bilen ekstra op og Sender strøm tilbage til el nettet til din rækkevidde og tid uden omkostning for dig.
Forventer du så også at de andre biler holder en plads til dig i køen ind til arbejde?
'82 Audi Quattro WR 2.1T I5 10V Alpine White
'92 Audi Cabriolet NG 2.3L I5 10V

We say it is about 330 hp between 7,200 and 7,700 rpm but I must tell you these are strong Bavarian beer-carrying horses, not the smaller ones from Italy.
- Ferdinand Piëch

Brugeravatar
AU-R8
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5842
Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 293 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af AU-R8 » 6. feb 2019, 06:06

SorenR skrev:
6. feb 2019, 01:42
AU-R8 skrev:
6. feb 2019, 00:25
De næste elbiler bliver at du angiver din ækkevidde næste dag og starttid. Bilen lader op til dette. Blæser det meget lader bilen ekstra op og Sender strøm tilbage til el nettet til din rækkevidde og tid uden omkostning for dig.
Forventer du så også at de andre biler holder en plads til dig i køen ind til arbejde?
Hjemmeladnibg for dælen
These users thanked the author AU-R8 for the post:
gudhjem

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2609
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 612 times
Been thanked: 350 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af kGlerup » 6. feb 2019, 06:13


SorenR skrev:"at lade intelligent" = Nej, du kan ikke bare koble din EL bil på nettet når det passer dig fordi så bryder nettet sammen.

Hvor svært kan det være at forstå? Det er standard BS jargon.
Ved ikke om det er mig du henviser til med "BS jargon"...
Jeg arbejder i branchen med data integration og har også berøring med "Park control", altså hvordan en møllepark interagerer med elnettet.
"Intelligent ladning" er meget tæt på efterhånden! Det er ikke et spørgsmål om at du selv som bruger aktivt skal styre hvornår din BEV skal lade op. Du skal selvfølgelig have mulighed for dette, så du kan bruge din bil anderledes end dit normale mønster. Intelligent ladning vil sige at din bil/lader kan styres af el-leverandøren, alt efter hvad der er bedst for el-nettet. Du har bare bestemt hvornår din bil skal være klar til brug. I lade perioden står din bil så helt/delvist til rådighed til at hjælpe nettet.
Elbiler i en pulje vil være fantastiske til dynamisk at styre belastningen i nettet. Ligeledes vil de kunne bruges aktivt ved over- og underfrekvens i nettet.
Brint produktion vil også kunne hjælpe nettet på lignende hvis. Så de to teknologier står efter min mener ret lige på dette punkt.

Hvis vi skal holde den samme bilbase kørende med en energikilde med 45% effektivitet, kontra 80%, ja så belaster vi det jo bare endnu hårdere.



Låst

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"