Det kommer ikke til at holde, der har været mange forsøg.
Der er energi nok, kræfterne er blot enorme og kan smadre alt.
Det kommer ikke til at holde, der har været mange forsøg.
Jeg mener det blir et problem fordi infrastrukturen herunder el-nettet ikke er dimensioneret til de mange ladere der skal op at stå til de mange el-biler, lastbiler og traktorer osv. Særligt i provinsen. De nedgravede kabler tåler ikke den øgede iver efter strøm.Rasmusa skrev: ↑19. feb 2019, 13:30Hvorfor er det du mener, at det bliver et problem?cshp skrev: ↑19. feb 2019, 11:35Præcis. El-nettet i DK er ikke tilnærmelsesvis dimensioneret til at kunne klare den merbelastning det vil kræve at hvert hus får en ladestander. Hverken i landsbyerne, eller i storbyerne. Forestil dig alle de boligblokke og parcelhuskvarterer i fx Kbh der lige skal have koblet 4-8 ladestandere på den/de eksisterende el tavler, eller en landsby i provinsen med 2-3000 indbyggere hvor nærmest alle husstande har mindst én bil. Havde man ikke kasseret elvarme som opvarmning i huse for år tilbage, var der håb om en markant mindre udbygning end det man står overfor i dag.Passatg 3c skrev: ↑19. feb 2019, 09:15Den beregning siger jo ikke om hvordan de enkelte villakvartere er dimensioneret og det er nok her problemet ligger.
Når det er på plads så har vi alle råd til en elbil som også kan køre markant længere på en opladning.
De skal jo ikke alle sammen lade bilen op med 20kW på samme tid - i 99% af tiden kan de lade op stille og roligt hen over aften / nat
Det er sjældent man har behov for at lande på hjemmeadressen, lade Teslaen helt op, og så ud og køre 400km igen
Ja og strømmen/bølger stopper aldrig rigtigt.
Du havde nu ikke hørt noget alligevel.
Det skal nok være meget rigtigt, når du nu selv bringer det på banen
Alternativ til hvad ?
Alternativ til forbrændingsmotoren.
Der er vi enigeGaSelle skrev: ↑20. feb 2019, 11:19Alternativ til forbrændingsmotoren.
Hvilken slags ingeniør?
Men det udvikler man jo også på. Kan man nu forbedre både produktionen og cellerne i bilerne.
Hvis vi nu bare forudsætter, at din bil lader fra kl 20-06, så har du 70kwh opladet over natten. Mit bud er at det vil dække behovet riiiigeligt for 98% af bilisterne.Korreborg skrev: ↑21. feb 2019, 22:22Og jeg er MSc.EE hvis vi er ved at flashe titler
Jeg valgte Clean Technology som valgfag.
Fik i løbet af semesteret vores underviser fra Vestas, til at indrømme at A-kraft nok ikke var så slemt alligevel
Men det udvikler man jo også på. Kan man nu forbedre både produktionen og cellerne i bilerne.
For smart charging løser jo ikke problemet ude i villakvarterene hvis ikke der er kapacitet nok.
Og uanset hva, hvis en bil bruger X antal kWh på at kører 100 km, og du vil kører længere på en opladning, så skal batterikapaciteten være højere. Udviklingen gør så at batteriet ikke fysisk bliver større, men det ændre jo ikke på, at en 150 KWh bil, skal have fyldt mere strøm i end en med et 60 kWh batteri hvis den skal lades op. Og når man så kun kan lade med 7 kWh i hjemmet, så er det ikke sikkert at der er ret meget "rum" til smart ladning, hvis man skal nå at lade op til næste dags forbrug. Og hvis for mange skal lade på samme tid, så kan nettet ikke klare det.
MEN, jeg er enig i, at det er de færreste som skal bruge så meget strøm. Så hvor stort problemet er, er umuligt at gætte på.
Jeg tror vi er ret enige.
Teslaen er dyre i forsikring, kun et godkendt sted eller firma og den er bygget i alu.ij6210 skrev: ↑22. feb 2019, 11:47Prøvede for sjov at beregne forsikring på en el-bil som en Tesla. Den årlige pris steg lige med 7.000-8.000 kr., og det er altså sammenlignet med en Audi SQ5 med 313 hk.
Det er en voldsom forskel, selvom accelerationen ikke er væsentlig forskellig.
Vælger jeg derimod fx Passat GTE, så falder prisen med 6.000-7.000 ift. en SQ5.