Kunne DU finde på at købe en Elbil

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Låst

Jeg kunne godt tænke mig en Elbil...Hvis man.

Overvejer elbil som bil nr. 2
76
18%
kunne lade 80% Ca.260-300 km. op på 45 min
43
10%
Kunne købe dem uden nogen form for afgift.
64
15%
Har allerede en elbil og det spiller.
35
8%
Nej Tak.
70
16%
Ja tak. Køber en snart.
63
15%
Kunne lade bilen op flere steder. Altså flere ladestandere
46
11%
Venter til VAG. Kommer med de nye I.D. Modeller.
34
8%
 
Afgivne stemmer: 431

kims2
Nyt medlem
Indlæg: 286
Tilmeldt: 23. sep 2012, 17:04
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 8 times
Been thanked: 38 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af kims2 » 15. maj 2019, 20:35

SorenR skrev:
15. maj 2019, 20:00
Jeg poster lige præcis hvad jeg selv vil. Accepter det!
Det er du i din fulde ret til. Ligesom jeg har ret til, at kommentere på noget jeg synes er en helt urimelig ensidig kommunikation. Det må du også acceptere.
Jeg er IKKE modstander af el-biler, brint biler og hvad ved jeg ... Det ved jeg ikke hvor du har fra ... Jeg har har bare samme oplevelse af alle de her "hellige" elbils-typer, som jeg har med Apple Fanboys. Kom nu ned på jorden for fanden, så smart er det altså heller ikke!
Jeg tolker det som modstand, når der er en konstant strøm af links til artikler, som understøtter en bestemt holdning, når der findes lige så mange som siger det modsatte. Beklager hvis jeg har tolket det forkert.
Jeg postede det debatindlæg, fordi det trækker nogle emner frem, der IKKE bliver snakket om hver dag.
Det ville have klædt dit indlæg, hvis du havde skrevet det, og det ikke bare var "endnu et link i rækken". Tror du ville blive taget mere seriøst, hvis der var noget kontekst knyttet til alle de link du poster, men det er bare min holdning, og du må selvfølgelig gøre som du vil.
Guderne skal vide der falder brænde ned, hvis der sker et udslip fra en olieplatform - omvendt er det tilsyneladende helt fint at Kobolt miner i Congo falder sammen og folk dør (det er jo kun fattige sorte) og Litium udvindingen i Chile giver store problemer med vandforsyningen til landet fordi det skal vaskes ud af undergrunden (det er jo kun fattige brune).
Ja, selvfølgelig falder der brænde ned. Det skal der da også. Jeg kan da ikke være uenig i, at der skal mere fokus på forholdene ved udvindingen, hvis det er problemer med det. Det har jeg ikke nok indsigt i, og har eller aldrig påstået at jeg har.
Prøv at udvide din horizont længere end bare lige til danmarks grænser. Jeg har både boet og arbejdet i udlandet, så det er meget muligt, jeg har lært mere om verden end gennemsnitsdanskeren.
Jeg ved ikke om det er specifikt mig du mener skal udvide min horisont, eller det er en mere generel term? Jeg synes da jeg kigger på problematikken meget bredt, og anderkender da også, at der er problemer der skal løses ved batteriproduktion. Akkurat lige som der er problemer og konsekvenser ved produktion af fossile brændstoffer, som der også skal tages hånd om.
These users thanked the author kims2 for the post (total 2):
stofferkitora

Brugeravatar
AU-R8
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5841
Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 293 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af AU-R8 » 15. maj 2019, 22:10

Dakota skrev:
15. maj 2019, 16:08
AU-R8 skrev:
15. maj 2019, 16:02
Er i øvrigt lige ved at få solgt min Tesla. 3 ud af 4 der kigger er jyder. Lang tur men næsten ingen til salg derovre. De fleste blev i 2015 vel også solgt i Hovedstaden :D
Ser i øvrigt ud til bunden er ved at gå ud af markedet for Model S nu. Det giver ikke så meget mening at købe en 4 år gammel bil uden garanti for mere, end en spritny 3'er koster - med længere rækkevidde.
Det er ikke lige det jeg oplever.
Det er en større bil og støjer noget mindre.

Brugeravatar
jespert
Medlem
Indlæg: 700
Tilmeldt: 13. jun 2008, 13:49
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 1 time
Been thanked: 159 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af jespert » 16. maj 2019, 06:11

Og prisen på brugt S er jo med gratis ladning forever...


Sent from my iPhone using Tapatalk
Har samlet nok flasker...! :lol:

Brugeravatar
Dakota
Aktiv medlem
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 3. okt 2009, 19:25
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 200 times
Been thanked: 399 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Dakota » 16. maj 2019, 09:29

AU-R8 skrev:
15. maj 2019, 22:10
Dakota skrev:
15. maj 2019, 16:08
AU-R8 skrev:
15. maj 2019, 16:02
Er i øvrigt lige ved at få solgt min Tesla. 3 ud af 4 der kigger er jyder. Lang tur men næsten ingen til salg derovre. De fleste blev i 2015 vel også solgt i Hovedstaden :D
Ser i øvrigt ud til bunden er ved at gå ud af markedet for Model S nu. Det giver ikke så meget mening at købe en 4 år gammel bil uden garanti for mere, end en spritny 3'er koster - med længere rækkevidde.
Det er ikke lige det jeg oplever.
Det er en større bil og støjer noget mindre.
Den støjer helt sikkert mindre, men bortset fra fordelene ved hatchbacken, skulle der ikke være meget mere plads i en S.
At 6 feet tall (183 cm), Joe notes that Model 3 has a spacious driver’s seating area and ample leg room to suit his stature. Looking at a side-by-side specifications sheet that compares Model 3 with Model S interior dimensions and we can see that both match up closely. In fact, Tesla’s compact Model 3 has slightly better front and rear headroom than the Model S.

aknedude
Aktiv medlem
Indlæg: 2769
Tilmeldt: 25. mar 2010, 20:58
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 31 times
Been thanked: 63 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af aknedude » 20. maj 2019, 06:31

Efter 12 år med vag er det slut. Tesla 3 er på vej. Bestilte d. 30/4 levering d. 31/5. Der kunne vw og Co. Satme lære noget. :mrgreen:

Det bliver spændene.
These users thanked the author aknedude for the post (total 2):
KMDTHYdonfetaful

_DC
Helt nyt medlem
Indlæg: 22
Tilmeldt: 17. jan 2018, 11:25
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 6 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af _DC » 20. maj 2019, 07:49

hvis man er miljø bevist, så er det jo ikke en elbil man køber.

jeg kan godt se køre mæssig værdi, da man får en bil som i dag har en del fordele, som lavt støjniveau og tit forholdvist meget guf i motoren.

Men lithium er noget rod, så før det bliver et alternativ for mig, så skal man have gjort noget ved batterierne,...

alle regnskaber i dag, selvom de forsøger at gøre det så bæredygtigt som muligt, er negative i forhold til Elbiler, og det er FØR vi snakker afskaffelse af lithium celler, som virkelig er noget lort.

derudover børn der graver det op.

den der forbruger kultur, er jo den der forurener mere, det er jo væsentligt bedre for miljøet, at man reelt kører sine produkter døde, før man skifter.

Jeg var dog i Shanghai sidste år med arbejde, og det er tydeligt, at det at man har gjort det meste af den offentlige trafik batteridrevet, har flyttet forureningen ud af byen, så det er til at være der.

men den er flyttet, den er jo ikke fjernet.

Elbiler lige nu er ALIBI intet andet, for folk som .. "føler" de gør noget.

Hybrid er endnu værre, fordi det er lidt af det hele, også derfor den der prius revoluition af de kende, er totalt til grin, viser bare hvor lidt man reelt vil sætte sig ind i det.
These users thanked the author _DC for the post (total 4):
kGlerupZtrejferSorenRDanielB12
2018 VW Passat 1.4 TSI 150hk Comfortline Premium St.car. (med Dynaudio, Discover pro (nye glas udgave)
2019 VW Polo 2.0 GTI 6trins Manual (DKpakke, Teknikpakke, Beats, Dynamisk undervogn, LED lygter, + diverse)

_DC
Helt nyt medlem
Indlæg: 22
Tilmeldt: 17. jan 2018, 11:25
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 6 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af _DC » 20. maj 2019, 08:12

reelt.. så er hele batteri transformationen noget lort, tænk hvor meget batterier folk har liggende til simple håndværktøjer i dag, ved da mine dewalt 5AH batterier, ikke ligefrem er sunde.

Induktion i vejene, eller noget helt andet, som f.eks. superledere, er muligheden hvis man vil køre elektrisk.

Men Superleder kræver så at man kører rundt med en bil kølet ned til det absolutte nulpunkt..

og ved at den der superleder vindmølle der står ude ved rønbjerg, tager op til 1 uge at køle ned så man reelt kan bruge den, det ville være lidt en træls opstart af bilen, hvis den lige skulle nå at forkøle til det absolutte 0 punkt, før man kunne komme igang.

Men mon ikke Klima anlægget er højeffektivt om sommeren.
2018 VW Passat 1.4 TSI 150hk Comfortline Premium St.car. (med Dynaudio, Discover pro (nye glas udgave)
2019 VW Polo 2.0 GTI 6trins Manual (DKpakke, Teknikpakke, Beats, Dynamisk undervogn, LED lygter, + diverse)

Kevinff
Aktiv medlem
Indlæg: 2948
Tilmeldt: 25. jan 2012, 10:33
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 967 times
Been thanked: 507 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Kevinff » 20. maj 2019, 10:33

aknedude skrev:Efter 12 år med vag er det slut. Tesla 3 er på vej. Bestilte d. 30/4 levering d. 31/5. Der kunne vw og Co. Satme lære noget. :mrgreen:

Det bliver spændene.
Bestilte du en RWD? Jeg er lidt fristet må jeg indrømme.

Brugeravatar
Dakota
Aktiv medlem
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 3. okt 2009, 19:25
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 200 times
Been thanked: 399 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Dakota » 20. maj 2019, 11:10

_DC skrev:
20. maj 2019, 07:49
hvis man er miljø bevist, så er det jo ikke en elbil man køber.

jeg kan godt se køre mæssig værdi, da man får en bil som i dag har en del fordele, som lavt støjniveau og tit forholdvist meget guf i motoren.

Men lithium er noget rod, så før det bliver et alternativ for mig, så skal man have gjort noget ved batterierne,...

alle regnskaber i dag, selvom de forsøger at gøre det så bæredygtigt som muligt, er negative i forhold til Elbiler, og det er FØR vi snakker afskaffelse af lithium celler, som virkelig er noget lort.

derudover børn der graver det op.

den der forbruger kultur, er jo den der forurener mere, det er jo væsentligt bedre for miljøet, at man reelt kører sine produkter døde, før man skifter.

Jeg var dog i Shanghai sidste år med arbejde, og det er tydeligt, at det at man har gjort det meste af den offentlige trafik batteridrevet, har flyttet forureningen ud af byen, så det er til at være der.

men den er flyttet, den er jo ikke fjernet.

Elbiler lige nu er ALIBI intet andet, for folk som .. "føler" de gør noget.

Hybrid er endnu værre, fordi det er lidt af det hele, også derfor den der prius revoluition af de kende, er totalt til grin, viser bare hvor lidt man reelt vil sætte sig ind i det.
Ah, synes der er ret mange påstande i denne tråd, der ikke helt bunder i virkeligheden.

Ja, naturligvis er der et arbejde forbundet med udvinding af råstoffer og produktion af batterier. Det er der også for fossile brændstoffer.
Ja, naturligvis er der en forurening forbundet med produktionen af elbiler. Det er der også med biler med forbrændingsmotorer.
Ja, naturligvis er der miljømæssige udfordringer med bortskaffelse af materialer efter livscyklus. Det er der også for forbrændingsmotorer.

På de punkter adskiller elbiler sig ikke. Men det er for hulen ikke en grund til at lade være.

Og samtidig er den ubetinget største fordel for elbiler, at man får flyttet udledningen væk fra bilen og hen til produktionen (af bilen og brændstof). Det giver utroligt meget mening at gøre det sådan og enhver der påstår det modsatte, taler vist ud fra en eller anden funky dagsorden.
These users thanked the author Dakota for the post (total 2):
Ztrejferkitora

Nicklossi
Aktiv medlem
Indlæg: 2735
Tilmeldt: 28. apr 2014, 19:27
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 26 times
Been thanked: 498 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Nicklossi » 20. maj 2019, 11:52

Man skal også huske på, at produktionen af energi fra et kraftværk ofte er mere effektivt end det er i en forbrændingsmotor i en bil.

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3403
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 576 times
Been thanked: 869 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Korreborg » 20. maj 2019, 11:58

Der hvor jeg tror filmen knækker, er at det virker til at jer der er "pro-elbiler", misforstår os andre.
Jeg syntes ikke at elbiler er udpræget positivt, men det får mig ikke til at mene at forsilebrændstoffer er lykken.

En forbrændingsmotor og tank kan smeltes om og nemt genanvendes. Det kan et batteri ikke som det ser ud i dag.
Så jeg mener at det er for "nemt" bare at sige der er ulemper ved begge dele. Vi skal væk fra forsilebrændstoffer. Men at lave en "ny naturkatastrofe" i processen, og så sige at målet helliger midlet, er i min verden forkert.
These users thanked the author Korreborg for the post (total 4):
DanielB12claussorSorenRRune_B
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

aknedude
Aktiv medlem
Indlæg: 2769
Tilmeldt: 25. mar 2010, 20:58
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 31 times
Been thanked: 63 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af aknedude » 20. maj 2019, 15:20

Kevinff skrev:
20. maj 2019, 10:33
aknedude skrev:Efter 12 år med vag er det slut. Tesla 3 er på vej. Bestilte d. 30/4 levering d. 31/5. Der kunne vw og Co. Satme lære noget. :mrgreen:

Det bliver spændene.
Bestilte du en RWD? Jeg er lidt fristet må jeg indrømme.
RWD Long range. Premium. med ap. 420,000 alt incl.

Kevinff
Aktiv medlem
Indlæg: 2948
Tilmeldt: 25. jan 2012, 10:33
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 967 times
Been thanked: 507 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Kevinff » 20. maj 2019, 15:25


aknedude skrev:
Kevinff skrev:
20. maj 2019, 10:33
aknedude skrev:Efter 12 år med vag er det slut. Tesla 3 er på vej. Bestilte d. 30/4 levering d. 31/5. Der kunne vw og Co. Satme lære noget. :mrgreen:

Det bliver spændene.
Bestilte du en RWD? Jeg er lidt fristet må jeg indrømme.
RWD Long range. Premium. med ap. 420,000 alt incl.
Det var satme en god pris :o valgte du noget udover? Træk, lyst læder, andre fælge eller lign?

Brugeravatar
AU-R8
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5841
Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 293 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af AU-R8 » 20. maj 2019, 15:54

Det kan godt være at jeg ikke følger helt med i bortskaffelsen af batterier.
Men har den klare opfattelse at batterier er noget af det der genanvendes ret meget. Har altid selv sorteret batterier.
Som jeg har forstået kan "grundstofferne" genanvendes.
Med hensyn til produktionen kommer der jo hele tiden nye forekomster til, herunder i Finland. Men klart at mere simple batterier skal opfindes indenfor 5 år eller noget i den retning. Det er jeg ret sikker på lykkedes ret hurtig med den opmærksomhed og investeringer der er i gang.
Jeg er ikke pro el bil fan, mener dog helt sikkert det er vejen frem hvis man tænker hele kæden igennem for begge typer køretøjer.
Tænk blot på forureningen fra tankstationer i hele verden i dag. Herhjemme er vi snart i bund, men kom ud i verden og så. Det er begrænset hvor meget et el kabel i jorden forurener og det bruges jo samtidig til alt det andet el vi har.
Jeg glæder mig til min el bil snart lander :-)
These users thanked the author AU-R8 for the post (total 3):
aknedudeDakotakGlerup

aknedude
Aktiv medlem
Indlæg: 2769
Tilmeldt: 25. mar 2010, 20:58
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 31 times
Been thanked: 63 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af aknedude » 20. maj 2019, 19:29

Kevinff skrev:
20. maj 2019, 15:25
aknedude skrev:
Kevinff skrev:
20. maj 2019, 10:33
Bestilte du en RWD? Jeg er lidt fristet må jeg indrømme.
RWD Long range. Premium. med ap. 420,000 alt incl.
Det var satme en god pris :o valgte du noget udover? Træk, lyst læder, andre fælge eller lign?
Nej. Kun sort interiør, blåmetal, og AP. Og så 10500 km. gratis Supercharger ladning med refferel kode. Så turen til Italien bliver billig. :lol:
These users thanked the author aknedude for the post:
Kevinff

Brugeravatar
kitora
Medlem
Indlæg: 788
Tilmeldt: 18. jun 2008, 15:31
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Randers
Has thanked: 67 times
Been thanked: 207 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af kitora » 20. maj 2019, 20:59

Det er lidt tankevækkende at folk dømmer elbiler ude fordi “Lithium er farligt”, og det bliver gravet op af stakkels børn i Congo.... hvor mange af jer har sat jer ind i OM det i virkeligheden graves op af børn i Congo, og i hvilket omfang det genbruges?

At op mod 3000 danskere dør hvert år af NoX partikler glemmer man fuldstændig i forargelsen over elbilernes store miljøsvineri.

Jeg er ikke ekspert eller hellig på nogen måde, men jeg er ikke et øjeblik i tvivl om at i makroperspektiv er elbiler den bedste løsning for vores miljø. Der er utvivlsomt stadig udfordringer der skal takles, men i betragtning at elbiler kommercielt reelt kun har været udbudt i en skala der er fornuftig for de almindelige forbrugere de sidste 5-6 år er udviklingen gået RIGTIG stærkt, og fortsætter hastigt den rigtige vej.
These users thanked the author kitora for the post (total 2):
DakotaJGGH
1974 Alfa Romeo GT 1300 Junior (Til salg - send PM)
2016 Amber Whiskey Harley Davidson Street Glide Special
2015 Audi A3 limousine 1.4 TFSI COD
1988 Volkswagen T3 1,6 TD

Brugeravatar
KMDTHY
Admin
Indlæg: 2155
Tilmeldt: 13. jun 2008, 20:20
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Thisted
Has thanked: 611 times
Been thanked: 459 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af KMDTHY » 20. maj 2019, 21:10

aknedude skrev:
20. maj 2019, 15:20
RWD Long range. Premium. med ap. 420,000 alt incl.
Det forstår jeg ikke, den konfiguration kan man da ikke bestille online?? Skal man have Premium skal det være AWD? Når du skriver AP, mener du så FSD? Fordi AP(AutoPilot) er jo standard.

Jeg får det til Købspris kr. 426.520 for RWD, standard range, semi-Premium, FSD. Syntes 420k for Long range RWD med FSD lyder som en skarp pris....
Vedhæftede filer
Skærmbillede 2019-05-20 kl. 22.10.30.png
Skærmbillede 2019-05-20 kl. 22.10.30.png (64.33 KiB) Vist 775 gange
Billede 2023 ENYAQ 80 Sportline Ultra
Billede 2011 Superb TDI DSG Elegance 500.000 km
Billede 2005 Lupo 3L 605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry: :)
NEtechVCDS + VCP - Vestjylland
| Støt VAGcars.dk - donér penge frivilligt. | Køb VAGcars.dk klistermærker! | Rapportér emner | FAQ og guider til VAGcars.dk | Forumregler |

aknedude
Aktiv medlem
Indlæg: 2769
Tilmeldt: 25. mar 2010, 20:58
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 31 times
Been thanked: 63 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af aknedude » 20. maj 2019, 21:22

KMDTHY skrev:
20. maj 2019, 21:10
aknedude skrev:
20. maj 2019, 15:20
RWD Long range. Premium. med ap. 420,000 alt incl.
Det forstår jeg ikke, den konfiguration kan man da ikke bestille online?? Skal man have Premium skal det være AWD? Når du skriver AP, mener du så FSD? Fordi AP(AutoPilot) er jo standard.

Jeg får det til Købspris kr. 426.520 for RWD, standard range, semi-Premium, FSD. Syntes 420k for Long range RWD med FSD lyder som en skarp pris....
Da jeg bestilte min (30/4) var bilen billigere end den er nu. Man gør følgene. bestiller en AWD Longrange Premium. overfører 15000,- sender en mail til sales. og beder om ændring af sin ordre til RWD. istedet. så går der 10 min så modtager man en mail hvor man verifisere sin "nye" ordre. thats it. da jeg bestilte min var LR RWD premium Incl. AP (ikke FSD) kostede den 410,000 har så valgt metallak som extra. så den kom op på 420,000 har betalt 944kr. i afgift på Bilen.

Brugeravatar
Dakota
Aktiv medlem
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 3. okt 2009, 19:25
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 200 times
Been thanked: 399 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Dakota » 20. maj 2019, 21:24

kitora skrev:
20. maj 2019, 20:59
At op mod 3000 danskere dør hvert år af NoX partikler glemmer man fuldstændig i forargelsen over elbilernes store miljøsvineri.
Jeg er helt enig i dine andre betragtninger, men den der er Den Store Løgn (tm). Det havde længe undret mig at dødstallet for luftforurening var så højt, så derfor besluttede jeg mig for at undersøge det. Når man laver den slags opgørelser, skelner man mellem kroniske dødsfald og akutte dødsfald. For at starte med det sidste, så er et akut dødsfald at man fx bliver kørt over, mens et kronisk dødsfald er at man har sukkersyge og derfor dør som 70-årig, frem for for 80-årig.

Når man læser de opgørelser, der er over luftforurening og dødsfald, så er de alle beregnet som kroniske. Dvs. at det er ikke (fx) 3.000 mennesker der dør af luftforurening. I stedet siger man, at de berørte borgere (dem, der bor tættest på forureningen og som har dårligt helbred, fx KOL eller astma) taber i snit 10,6 leveår, mens andre (der er raske eller bor længere væk) ikke gør. Man laver altså en relativt simpel udregning for alle borgere i en kommune eller land og deler det ud. På den måde ender man faktisk med at vi alle dør 3 dage tidligere vi ville have gjort, havde der været 0 luftforurening. Deler man det så ud på de berørte bogere, stiger antallet af dage - og på den måde kan man så gange det op til en "livstid" hvilket igen oversættes til et dødsfald.

Så husk lige at have de kritiske briller på, næste gang du læser om tusindevis af dødsfald pga. luftforurening.
These users thanked the author Dakota for the post (total 2):
DanielB12Korreborg

Brugeravatar
KMDTHY
Admin
Indlæg: 2155
Tilmeldt: 13. jun 2008, 20:20
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Thisted
Has thanked: 611 times
Been thanked: 459 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af KMDTHY » 20. maj 2019, 21:45

aknedude skrev:
20. maj 2019, 21:22
Da jeg bestilte min (30/4) var bilen billigere end den er nu. Man gør følgene. bestiller en AWD Longrange Premium. overfører 15000,- sender en mail til sales. og beder om ændring af sin ordre til RWD. istedet. så går der 10 min så modtager man en mail hvor man verifisere sin "nye" ordre. thats it. da jeg bestilte min var LR RWD premium Incl. AP (ikke FSD) kostede den 410,000 har så valgt metallak som extra. så den kom op på 420,000 har betalt 944kr. i afgift på Bilen.
Aha. Spændene. Hvordan kan det være du fravalgte FSD? Hvad var besparelsen ved at vælge RWD vs AWD? Må du jo kan se direkte.
Billede 2023 ENYAQ 80 Sportline Ultra
Billede 2011 Superb TDI DSG Elegance 500.000 km
Billede 2005 Lupo 3L 605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry: :)
NEtechVCDS + VCP - Vestjylland
| Støt VAGcars.dk - donér penge frivilligt. | Køb VAGcars.dk klistermærker! | Rapportér emner | FAQ og guider til VAGcars.dk | Forumregler |

aknedude
Aktiv medlem
Indlæg: 2769
Tilmeldt: 25. mar 2010, 20:58
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 31 times
Been thanked: 63 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af aknedude » 20. maj 2019, 21:50

KMDTHY skrev:
20. maj 2019, 21:45
aknedude skrev:
20. maj 2019, 21:22
Da jeg bestilte min (30/4) var bilen billigere end den er nu. Man gør følgene. bestiller en AWD Longrange Premium. overfører 15000,- sender en mail til sales. og beder om ændring af sin ordre til RWD. istedet. så går der 10 min så modtager man en mail hvor man verifisere sin "nye" ordre. thats it. da jeg bestilte min var LR RWD premium Incl. AP (ikke FSD) kostede den 410,000 har så valgt metallak som extra. så den kom op på 420,000 har betalt 944kr. i afgift på Bilen.
Aha. Spændene. Hvordan kan det være du fravalgte FSD? Hvad var besparelsen ved at vælge RWD vs AWD? Må du jo kan se direkte.
FSD er totalt ligegyldigt, det virker ikke ordentligt og koster 59000,- Elons tåbelige ide om selvkørende biler er håbløs. sparede ca. 50,000,- på at droppe AWD. Boede jeg i Norge havde jeg valgt AWD.
These users thanked the author aknedude for the post:
KMDTHY

Brugeravatar
SorenR
Aktiv medlem
Indlæg: 1851
Tilmeldt: 5. apr 2009, 20:54
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Føllenslev Græsmark
Has thanked: 12 times
Been thanked: 75 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af SorenR » 20. maj 2019, 22:05

kitora skrev:
20. maj 2019, 20:59
Det er lidt tankevækkende at folk dømmer elbiler ude fordi “Lithium er farligt”, og det bliver gravet op af stakkels børn i Congo.... hvor mange af jer har sat jer ind i OM det i virkeligheden graves op af børn i Congo, og i hvilket omfang det genbruges?

At op mod 3000 danskere dør hvert år af NoX partikler glemmer man fuldstændig i forargelsen over elbilernes store miljøsvineri.

Jeg er ikke ekspert eller hellig på nogen måde, men jeg er ikke et øjeblik i tvivl om at i makroperspektiv er elbiler den bedste løsning for vores miljø. Der er utvivlsomt stadig udfordringer der skal takles, men i betragtning at elbiler kommercielt reelt kun har været udbudt i en skala der er fornuftig for de almindelige forbrugere de sidste 5-6 år er udviklingen gået RIGTIG stærkt, og fortsætter hastigt den rigtige vej.
Øhm... Kildekritik.!.. Kobolt = DR Congo, Litium = Chile

https://www.wired.co.uk/article/lithium ... ent-impact





"Problemet" har formentlig været der siden den første bærbare computer men med udviklingen i antallet af bl.a. smartphones og el-biler er "problemet" eksploderet.
'82 Audi Quattro WR 2.1T I5 10V Alpine White
'92 Audi Cabriolet NG 2.3L I5 10V

We say it is about 330 hp between 7,200 and 7,700 rpm but I must tell you these are strong Bavarian beer-carrying horses, not the smaller ones from Italy.
- Ferdinand Piëch

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1721
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 687 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Thor-thor » 20. maj 2019, 22:23

KMDTHY skrev:
20. maj 2019, 21:45
aknedude skrev:
20. maj 2019, 21:22
Da jeg bestilte min (30/4) var bilen billigere end den er nu. Man gør følgene. bestiller en AWD Longrange Premium. overfører 15000,- sender en mail til sales. og beder om ændring af sin ordre til RWD. istedet. så går der 10 min så modtager man en mail hvor man verifisere sin "nye" ordre. thats it. da jeg bestilte min var LR RWD premium Incl. AP (ikke FSD) kostede den 410,000 har så valgt metallak som extra. så den kom op på 420,000 har betalt 944kr. i afgift på Bilen.
Aha. Spændene. Hvordan kan det være du fravalgte FSD? Hvad var besparelsen ved at vælge RWD vs AWD? Må du jo kan se direkte.
Jeg talte for et par uger siden med Tesla om en pris på M3 LR RWD med blåmetal, levering og AP (ikke FSD) endte i knap 450k, pga. at AP pludselig ikke var med i prisen (og kostede ca. 25k), hvilket den er på alle de andre varianter (også den skrabede standardplus??). Men det er vel pga. at de hellere vil sælge 4wd modeller med højere avance...

Jeg har så siden hørt (rygte) at AP igen er blevet inkluderet i prisen, som så dog skulle være blevet hævet ca. 10k, men stadig med en lavere totalpris.....
Som sagt er det rygter/halve forklaringer, så check lige hvad status er pt.....

_DC
Helt nyt medlem
Indlæg: 22
Tilmeldt: 17. jan 2018, 11:25
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 6 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af _DC » 22. maj 2019, 07:21

Dakota skrev:
20. maj 2019, 11:10
_DC skrev:
20. maj 2019, 07:49
hvis man er miljø bevist, så er det jo ikke en elbil man køber.

jeg kan godt se køre mæssig værdi, da man får en bil som i dag har en del fordele, som lavt støjniveau og tit forholdvist meget guf i motoren.

Men lithium er noget rod, så før det bliver et alternativ for mig, så skal man have gjort noget ved batterierne,...

alle regnskaber i dag, selvom de forsøger at gøre det så bæredygtigt som muligt, er negative i forhold til Elbiler, og det er FØR vi snakker afskaffelse af lithium celler, som virkelig er noget lort.

derudover børn der graver det op.

den der forbruger kultur, er jo den der forurener mere, det er jo væsentligt bedre for miljøet, at man reelt kører sine produkter døde, før man skifter.

Jeg var dog i Shanghai sidste år med arbejde, og det er tydeligt, at det at man har gjort det meste af den offentlige trafik batteridrevet, har flyttet forureningen ud af byen, så det er til at være der.

men den er flyttet, den er jo ikke fjernet.

Elbiler lige nu er ALIBI intet andet, for folk som .. "føler" de gør noget.

Hybrid er endnu værre, fordi det er lidt af det hele, også derfor den der prius revoluition af de kende, er totalt til grin, viser bare hvor lidt man reelt vil sætte sig ind i det.
Ah, synes der er ret mange påstande i denne tråd, der ikke helt bunder i virkeligheden.

Ja, naturligvis er der et arbejde forbundet med udvinding af råstoffer og produktion af batterier. Det er der også for fossile brændstoffer.
Ja, naturligvis er der en forurening forbundet med produktionen af elbiler. Det er der også med biler med forbrændingsmotorer.
Ja, naturligvis er der miljømæssige udfordringer med bortskaffelse af materialer efter livscyklus. Det er der også for forbrændingsmotorer.

På de punkter adskiller elbiler sig ikke. Men det er for hulen ikke en grund til at lade være.

Og samtidig er den ubetinget største fordel for elbiler, at man får flyttet udledningen væk fra bilen og hen til produktionen (af bilen og brændstof). Det giver utroligt meget mening at gøre det sådan og enhver der påstår det modsatte, taler vist ud fra en eller anden funky dagsorden.
så du mener fundamentalt at der er større værdi i bare at flytte forureningen, det har jo ingen værdi for samfundet..

derudover har du den ekstra forurening af at skrotte biler for at skifte bilpark, hvilket skaber mer forurening.

Ja der er omkostninger ved at suge olie op af jorden, og det er en knap ressource, men der er også omkostninger ved at producere strøm, selv hvis det er vindmøller og solceller, da materialerne i disse maskiner heller ikke er neutrale eller Cradle 2 Cradle materialer.

Lithium kræver en del forarbejdning, hvilket koster enorme ressourcer, og det bliver ikke genbrugt i dag.

det sjove er faktisk at Lithium er 100% genbrugeligt, men det kræver 5 x så mange ressourcer at genbruge lithium, som det gør at skabe det, så det har ikke værdi for nogle at genbruge det, med mindre det lovmæssigt blev gennemtrumfet.

Jeg har været med til at arbejde med en del grønne regnskaber i vindmølle branchen, og udregningen er kompleks. Logistik delen er også lidt noget rod med lithium, og for den sags skyld andre ædelmetaller, transportvejen foregår stadig ikke med teleportion.

Opbevaring af strøm, har altid været en udfordring, og Lithium er bare tilnærmelse vis ikke en god nok løsning, den løser ingen problemer.

der skal noget ordentligt grundforskning til, og der skal findes et alternativ, hvis det skal være noget vi skal miljøbelaste, for at skifte bilparken ud..

for seriøst, hvis det bare er for at flytte forureningen, så for gud skyld, bare tving folk til at sprede sig mere, og ikke samle sig i stormiljøer, som byer.

og understøt nærsamfunde, men egen økologi, så logistik bliver en mindre del af det.
2018 VW Passat 1.4 TSI 150hk Comfortline Premium St.car. (med Dynaudio, Discover pro (nye glas udgave)
2019 VW Polo 2.0 GTI 6trins Manual (DKpakke, Teknikpakke, Beats, Dynamisk undervogn, LED lygter, + diverse)

Brugeravatar
AU-R8
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5841
Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 293 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af AU-R8 » 22. maj 2019, 07:30

Så fik jeg solgt min Tesla S85D for det jeg regnede med. Så stadig salg i de gamle.

Brugeravatar
Dakota
Aktiv medlem
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 3. okt 2009, 19:25
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 200 times
Been thanked: 399 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Dakota » 22. maj 2019, 07:57

_DC skrev:
22. maj 2019, 07:21
så du mener fundamentalt at der er større værdi i bare at flytte forureningen, det har jo ingen værdi for samfundet..
Det har da en kæmpe værdi for samfundet, at metropolerne bliver emissionsfrie og trafikstøjen sænkes. Øget livskvalitet og færre sygdomme er noget, der virkelig batter på bundlinjen. Omend det naturligvis er svært at sætte kroner og ører på.
_DC skrev:
22. maj 2019, 07:21
derudover har du den ekstra forurening af at skrotte biler for at skifte bilpark, hvilket skaber mer forurening.
Det argument duer jo ikke, for præcis det samme kan anføres for biler med forbrændingsmotorer. Så med mindre du advokerer for at vi slet ikke skal producere nye biler, så forstår jeg ikke hvorfor du mener det argument er gyldigt.
_DC skrev:
22. maj 2019, 07:21
Ja der er omkostninger ved at suge olie op af jorden, og det er en knap ressource, men der er også omkostninger ved at producere strøm, selv hvis det er vindmøller og solceller, da materialerne i disse maskiner heller ikke er neutrale eller Cradle 2 Cradle materialer.

...

Jeg har været med til at arbejde med en del grønne regnskaber i vindmølle branchen, og udregningen er kompleks. Logistik delen er også lidt noget rod med lithium, og for den sags skyld andre ædelmetaller, transportvejen foregår stadig ikke med teleportion.
Igen, præcis samme argument og præcis samme manglende gyldighed. Ja, det er ikke forureningsfrit at producere materialer, men den lokale udledning forsvinder og den samlede miljøbelastning falder.
_DC skrev:
22. maj 2019, 07:21
for seriøst, hvis det bare er for at flytte forureningen, så for gud skyld, bare tving folk til at sprede sig mere, og ikke samle sig i stormiljøer, som byer. og understøt nærsamfunde, men egen økologi, så logistik bliver en mindre del af det.
Det er jo en utopi, der aldrig kommer til at ske. Der foregår en enorm vandring mod metropolerne og den vil udelukkende fortsætte. At tro vi kan ændre på dét, er altså en kende naivt.

Brugeravatar
SorenR
Aktiv medlem
Indlæg: 1851
Tilmeldt: 5. apr 2009, 20:54
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Føllenslev Græsmark
Has thanked: 12 times
Been thanked: 75 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af SorenR » 22. maj 2019, 13:00

_DC skrev:
22. maj 2019, 07:21
Dakota skrev:
20. maj 2019, 11:10
_DC skrev:
20. maj 2019, 07:49
hvis man er miljø bevist, så er det jo ikke en elbil man køber.

jeg kan godt se køre mæssig værdi, da man får en bil som i dag har en del fordele, som lavt støjniveau og tit forholdvist meget guf i motoren.

Men lithium er noget rod, så før det bliver et alternativ for mig, så skal man have gjort noget ved batterierne,...

alle regnskaber i dag, selvom de forsøger at gøre det så bæredygtigt som muligt, er negative i forhold til Elbiler, og det er FØR vi snakker afskaffelse af lithium celler, som virkelig er noget lort.

derudover børn der graver det op.

den der forbruger kultur, er jo den der forurener mere, det er jo væsentligt bedre for miljøet, at man reelt kører sine produkter døde, før man skifter.

Jeg var dog i Shanghai sidste år med arbejde, og det er tydeligt, at det at man har gjort det meste af den offentlige trafik batteridrevet, har flyttet forureningen ud af byen, så det er til at være der.

men den er flyttet, den er jo ikke fjernet.

Elbiler lige nu er ALIBI intet andet, for folk som .. "føler" de gør noget.

Hybrid er endnu værre, fordi det er lidt af det hele, også derfor den der prius revoluition af de kende, er totalt til grin, viser bare hvor lidt man reelt vil sætte sig ind i det.
Ah, synes der er ret mange påstande i denne tråd, der ikke helt bunder i virkeligheden.

Ja, naturligvis er der et arbejde forbundet med udvinding af råstoffer og produktion af batterier. Det er der også for fossile brændstoffer.
Ja, naturligvis er der en forurening forbundet med produktionen af elbiler. Det er der også med biler med forbrændingsmotorer.
Ja, naturligvis er der miljømæssige udfordringer med bortskaffelse af materialer efter livscyklus. Det er der også for forbrændingsmotorer.

På de punkter adskiller elbiler sig ikke. Men det er for hulen ikke en grund til at lade være.

Og samtidig er den ubetinget største fordel for elbiler, at man får flyttet udledningen væk fra bilen og hen til produktionen (af bilen og brændstof). Det giver utroligt meget mening at gøre det sådan og enhver der påstår det modsatte, taler vist ud fra en eller anden funky dagsorden.
så du mener fundamentalt at der er større værdi i bare at flytte forureningen, det har jo ingen værdi for samfundet..

derudover har du den ekstra forurening af at skrotte biler for at skifte bilpark, hvilket skaber mer forurening.

Ja der er omkostninger ved at suge olie op af jorden, og det er en knap ressource, men der er også omkostninger ved at producere strøm, selv hvis det er vindmøller og solceller, da materialerne i disse maskiner heller ikke er neutrale eller Cradle 2 Cradle materialer.

Lithium kræver en del forarbejdning, hvilket koster enorme ressourcer, og det bliver ikke genbrugt i dag.

det sjove er faktisk at Lithium er 100% genbrugeligt, men det kræver 5 x så mange ressourcer at genbruge lithium, som det gør at skabe det, så det har ikke værdi for nogle at genbruge det, med mindre det lovmæssigt blev gennemtrumfet.

Jeg har været med til at arbejde med en del grønne regnskaber i vindmølle branchen, og udregningen er kompleks. Logistik delen er også lidt noget rod med lithium, og for den sags skyld andre ædelmetaller, transportvejen foregår stadig ikke med teleportion.

Opbevaring af strøm, har altid været en udfordring, og Lithium er bare tilnærmelse vis ikke en god nok løsning, den løser ingen problemer.

der skal noget ordentligt grundforskning til, og der skal findes et alternativ, hvis det skal være noget vi skal miljøbelaste, for at skifte bilparken ud..

for seriøst, hvis det bare er for at flytte forureningen, så for gud skyld, bare tving folk til at sprede sig mere, og ikke samle sig i stormiljøer, som byer.

og understøt nærsamfunde, men egen økologi, så logistik bliver en mindre del af det.
Der står noget Brint og banker på for fuld damp ...

https://www.energy-supply.dk/article/vi ... _og_diesel
'82 Audi Quattro WR 2.1T I5 10V Alpine White
'92 Audi Cabriolet NG 2.3L I5 10V

We say it is about 330 hp between 7,200 and 7,700 rpm but I must tell you these are strong Bavarian beer-carrying horses, not the smaller ones from Italy.
- Ferdinand Piëch

Brugeravatar
Jbt
Nyt medlem
Indlæg: 173
Tilmeldt: 25. nov 2015, 21:19
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 13 times
Been thanked: 24 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Jbt » 23. maj 2019, 10:01

Der har været talt lidt om vores el ledningsnet, kan klare opladning af el biler.
Der skal investeres en del i det. Danmark er ikke klar til det, som i kan se.
Så jeg vil vente lidt, inden jeg køber en elbil :D :D
http://www.elfokus.dk/elnettet-mangler- ... elbilerne/
2007 Skoda Octavia 1,9 TDI Elegance (solgt)
2010 Skoda Superb 1,8 TSI Combi Elegance (solgt)
2016 Skoda Superb 1,4 TSI DSG Style http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.p ... 7&t=122229 (solgt)
2020 Volvo V60 R-Design D4 190 Hk (solgt)
2022 Volvo C40 P8 AWD ReCharge Ultimate

ANAJ
Nyt medlem
Indlæg: 287
Tilmeldt: 9. apr 2017, 15:45
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 75 times
Been thanked: 159 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af ANAJ » 23. maj 2019, 10:48

Jbt skrev:
23. maj 2019, 10:01
Der har været talt lidt om vores el ledningsnet, kan klare opladning af el biler.
Der skal investeres en del i det. Danmark er ikke klar til det, som i kan se.
Så jeg vil vente lidt, inden jeg køber en elbil :D :D
http://www.elfokus.dk/elnettet-mangler- ... elbilerne/
Men 30-40 milliarder i hele Danmarks el-infrastruktur over de næste 10-15 år er jo ikke ikke slemt.
Og at lade være med at købe elbiler, fordi vi ikke har kapacitet til det om 10 år? Det lyder ærligt talt lidt voldsomt. Selvfølgelig kræver en omstilling investeringer, men derfor skal man ikke afskrive det.

Det kræver jo til at sige at duikke vil købe en bil, fordi at der ikke er veje nok... og det vil kræve investeringer før der er veje nok i fremtiden.

Køb du bare en elbil, og efterhånden som behovet for bedre infrastruktur øges, skal investeringerne nok komme.

Jeg hørte i øvrigt i radioen et interview med en professor/forsker som er specialiseret indenfor el-infrastruktur og han garanterede at elnettet er så rigeligt dimensioneret til de kommende års omstilling.

Brugeravatar
Jbt
Nyt medlem
Indlæg: 173
Tilmeldt: 25. nov 2015, 21:19
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 13 times
Been thanked: 24 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Jbt » 23. maj 2019, 11:30

Hmm. Det modsiger jo den artikel jeg henviser til som er fortaget af Dansk Energi ;)
Hvis du ikke mener at 30-40 mia. er mange penge, hvor mange veje, sygehuse, plejehjem kan man få for det,
Men så vi tager det hele samlet med miljø belastning, batterifremstilling, nye el infrastruktur, mangel på hurtiglader, skrotning af gl. el biler, børnearbejde, mange på lithium, omkostninger af nye batterier ved defekt, værditab på el biler når bilen er 5 år gl. og batteri skal udskiftes.
Så mener jeg ikke at tiden er til el bil nu, men lige vente til der kommer nogen nye batterityper.
Eller brintbilen kommer rigtig frem.
2007 Skoda Octavia 1,9 TDI Elegance (solgt)
2010 Skoda Superb 1,8 TSI Combi Elegance (solgt)
2016 Skoda Superb 1,4 TSI DSG Style http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.p ... 7&t=122229 (solgt)
2020 Volvo V60 R-Design D4 190 Hk (solgt)
2022 Volvo C40 P8 AWD ReCharge Ultimate

Låst

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"