Kunne DU finde på at købe en Elbil

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Låst

Jeg kunne godt tænke mig en Elbil...Hvis man.

Overvejer elbil som bil nr. 2
76
18%
kunne lade 80% Ca.260-300 km. op på 45 min
43
10%
Kunne købe dem uden nogen form for afgift.
64
15%
Har allerede en elbil og det spiller.
35
8%
Nej Tak.
70
16%
Ja tak. Køber en snart.
63
15%
Kunne lade bilen op flere steder. Altså flere ladestandere
46
11%
Venter til VAG. Kommer med de nye I.D. Modeller.
34
8%
 
Afgivne stemmer: 431

Brugeravatar
AU-R8
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5842
Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 293 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af AU-R8 » 4. feb 2019, 13:25

ij6210 skrev:
4. feb 2019, 10:56
Nej. Kender en der har en P85+

Om vinteren kører den godt 200 km, om sommeren kører den op til 450 km på en opladning. Det er en pokkers forskel. Læg dertil, at jeg umiddelbart ikke kan lade den hjemme, og at jeg på en dag som i dag nok vil skulle varme den i en halv time før kørsel. Det koster sikkert også en del km.
Har 85D
Kører 400 om sommeren og knapt 300 vinter.
Kommer aldrig så højt op eller ned.
Eller her vinter. Man kører 100 km og der er brugt 170. Så der er til 300 km stramt, eller 250 med slup.
Men på 18-20 min lader man normalt 200 km ved Supercharger. Det gider man kun en gang, så det er 350 km. Der er et stykke vej endnu, mener batteripakker skal op på 100 kw lille bil og 150 kw SUV. Helst med max 500 kg batteripakke. Så ca 50% større pakker og halvt vægt. Så kører det.

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3406
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 580 times
Been thanked: 876 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Korreborg » 4. feb 2019, 13:36

Eller bare noget andet end batterier?
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

Brugeravatar
AU-R8
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5842
Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 293 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af AU-R8 » 4. feb 2019, 13:51

Korreborg skrev:
4. feb 2019, 13:36
Eller bare noget andet end batterier? Billede
Det løb mener jeg er kørt.
Brint bliver til fra varevogne 3,5 T og op.
Det giver samfundsmæssigt ikke mening at transportere brint rundt i tanke. Så udvid elnettet.
These users thanked the author AU-R8 for the post:
aknedude

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3406
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 580 times
Been thanked: 876 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Korreborg » 4. feb 2019, 14:25

AU-R8 skrev:
Korreborg skrev:
4. feb 2019, 13:36
Eller bare noget andet end batterier? Billede
Det løb mener jeg er kørt.
Brint bliver til fra varevogne 3,5 T og op.
Det giver samfundsmæssigt ikke mening at transportere brint rundt i tanke. Så udvid elnettet.
Så lav det på tankstationen. Tilfør vand og strøm.
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

Brugeravatar
SorenR
Aktiv medlem
Indlæg: 1851
Tilmeldt: 5. apr 2009, 20:54
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Føllenslev Græsmark
Has thanked: 12 times
Been thanked: 75 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af SorenR » 4. feb 2019, 15:03


AU-R8 skrev:Det løb mener jeg er kørt.
Brint bliver til fra varevogne 3,5 T og op.
Det giver samfundsmæssigt ikke mening at transportere brint rundt i tanke. Så udvid elnettet.
Jeg tror du bliver slemt skuffet... Hele infrastrukturen i danmark kan omstilles til brint uden at grave et spadestik. Dit hus vil kunne strømforsynes fra din bil... ;-)
'82 Audi Quattro WR 2.1T I5 10V Alpine White
'92 Audi Cabriolet NG 2.3L I5 10V

We say it is about 330 hp between 7,200 and 7,700 rpm but I must tell you these are strong Bavarian beer-carrying horses, not the smaller ones from Italy.
- Ferdinand Piëch

ij6210
Medlem
Indlæg: 1356
Tilmeldt: 10. feb 2014, 20:53
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 69 times
Been thanked: 73 times
Kontakt:

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af ij6210 » 4. feb 2019, 15:36

Jeg har fundet 2 siamesiske tvillinger.

Disse to biler er der ca. et halvt års forskel imellem, men utroligt nok er de slidt de samme steder:
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/vw/pa ... 5d/4184806
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/vw/pa ... 5d/4191740
Audi A3 2.0 TDI 2011
Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011
Audi SQ5 3.0 TDI 2013
VW Touran 1.5 TSI DSG 2020

claussor
Aktiv medlem
Indlæg: 1795
Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 186 times
Been thanked: 287 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af claussor » 4. feb 2019, 17:58

Hvilke fordele er der pt. ved at købe elbil. Jeg tænker rabatter, gratis parkeringspladser mv. Er der nogle der kan remse op? Jeg lurer på en Niro. Eneste minus er at den pt. ingen app har til remote styring af klima etc.
These users thanked the author claussor for the post:
DanielB12

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4955
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4445 times
Been thanked: 1962 times
Kontakt:

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af DanielB12 » 4. feb 2019, 18:07

claussor skrev:
4. feb 2019, 17:58
Hvilke fordele er der pt. ved at købe elbil. Jeg tænker rabatter, gratis parkeringspladser mv. Er der nogle der kan remse op? Jeg lurer på en Niro. Eneste minus er at den pt. ingen app har til remote styring af klima etc.
Umiddelbart er eneste fordel dedikeret p-pladser. Man må ikke differentiere p-priser pba brændstof.
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
AU-R8
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5842
Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 293 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af AU-R8 » 4. feb 2019, 18:32

SorenR skrev:
4. feb 2019, 15:03
AU-R8 skrev:Det løb mener jeg er kørt.
Brint bliver til fra varevogne 3,5 T og op.
Det giver samfundsmæssigt ikke mening at transportere brint rundt i tanke. Så udvid elnettet.
Jeg tror du bliver slemt skuffet... Hele infrastrukturen i danmark kan omstilles til brint uden at grave et spadestik. Dit hus vil kunne strømforsynes fra din bil... ;-)
Slet ikke enig.

Brugeravatar
SorenR
Aktiv medlem
Indlæg: 1851
Tilmeldt: 5. apr 2009, 20:54
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Føllenslev Græsmark
Has thanked: 12 times
Been thanked: 75 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af SorenR » 4. feb 2019, 19:51

AU-R8 skrev:
4. feb 2019, 18:32
SorenR skrev:
4. feb 2019, 15:03
AU-R8 skrev:Det løb mener jeg er kørt.
Brint bliver til fra varevogne 3,5 T og op.
Det giver samfundsmæssigt ikke mening at transportere brint rundt i tanke. Så udvid elnettet.
Jeg tror du bliver slemt skuffet... Hele infrastrukturen i danmark kan omstilles til brint uden at grave et spadestik. Dit hus vil kunne strømforsynes fra din bil... ;-)
Slet ikke enig.
As far as hydrogen-powered transport is concerned, the cost of infrastructure will ultimately be lower than for electric cars. Germany's Jülich Research Centre has arrived at this striking result based on a theoretical study of 20 million vehicles running on hydrogen or electricity.
https://www.deingenieur.nl/artikel/hydr ... ectric-car
'82 Audi Quattro WR 2.1T I5 10V Alpine White
'92 Audi Cabriolet NG 2.3L I5 10V

We say it is about 330 hp between 7,200 and 7,700 rpm but I must tell you these are strong Bavarian beer-carrying horses, not the smaller ones from Italy.
- Ferdinand Piëch

Keldbroe
Helt nyt medlem
Indlæg: 93
Tilmeldt: 31. jul 2011, 10:34
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 3 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Keldbroe » 4. feb 2019, 20:01

Brint ville være fedt, hvis ikke det var fordi det er så krævende at lave.

Godt nok en gammel rapport.

http://www.danskelbilkomite.dk/kbh_rapp ... bed523.jpg[/IMG]

Sendt fra min ONEPLUS A6003 med Tapatalk


Brugeravatar
AU-R8
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5842
Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 293 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af AU-R8 » 4. feb 2019, 20:06

Det er meget godt, man kan finde alt muligt der siger det ene eller andet.
Er helt overbevist om det bliver el biler, store varevogne og busser lastbiler bliver brint.
Lad tiden visehvem der får ret.

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2609
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 614 times
Been thanked: 350 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af kGlerup » 4. feb 2019, 20:18

Korreborg skrev:
AU-R8 skrev:
Korreborg skrev:
4. feb 2019, 13:36
Eller bare noget andet end batterier? Billede
Det løb mener jeg er kørt.
Brint bliver til fra varevogne 3,5 T og op.
Det giver samfundsmæssigt ikke mening at transportere brint rundt i tanke. Så udvid elnettet.
Så lav det på tankstationen. Tilfør vand og strøm.
Vi er ved at energi optimere vores samfund og skal vride mest mulig nytteeffekt ud af de sparsomme ressourcer vi har.
Hvorfor så vælge en energi form hvor 60-70% af energien går til spilde?
Jeg er ikke imod nogen specifik teknik, men brint er pt slet ikke i nærheden af at være "løsningen"! Hvis det kan udvikles til en samlet effektivitet på 70-80%, så er det en helt anden sag.

Brugeravatar
SorenR
Aktiv medlem
Indlæg: 1851
Tilmeldt: 5. apr 2009, 20:54
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Føllenslev Græsmark
Has thanked: 12 times
Been thanked: 75 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af SorenR » 4. feb 2019, 20:33

Der anvendes sol og vindenergi til at udvinde brint fra vand. Denne brint omdannes med ilt til energi og vand. IND = UD, der går ikke noget til spilde....

Brint kan forholdsvis let oplagres i endda lange perioder, så overskuds strøm kan bruges til at lagre brint.

Den luft en brændselscelle forbruger, bliver renset 99,7% for selv de finest partikler.

At man så kun får 40-50% udnyttelse anser jeg som en mindre detalje. Benzin har en udnyttelse på ca. 37% og diesel på 30-40% så det er ikke det der holder mig vågen om natten :mrgreen:

https://bilmagasinet.dk/toyota/200-brin ... anske-byer

https://www.reddit.com/r/askscience/com ... er_fusion/
'82 Audi Quattro WR 2.1T I5 10V Alpine White
'92 Audi Cabriolet NG 2.3L I5 10V

We say it is about 330 hp between 7,200 and 7,700 rpm but I must tell you these are strong Bavarian beer-carrying horses, not the smaller ones from Italy.
- Ferdinand Piëch

Brugeravatar
AU-R8
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5842
Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 293 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af AU-R8 » 4. feb 2019, 20:45

Det er også det jeg siger, overskudsstrøm bruges til brintproduktion.
Det gælder bare ikke til personbiler.
Kan du se nogen der seriøst tror på brintbilen nu el det løber derudaf.
Selv bilfirmaerne vil have el biler, de vil have del i salget af strøm gennem Ionity.
Driftomkostninger bliver mindre, batteri kender vi ikke dog.
Til E tron er der godtnok tvang af service og rep aftale til 7999,- for 3 år 45.000 km.
Det er 17,8 øre per km.

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2609
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 614 times
Been thanked: 350 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af kGlerup » 4. feb 2019, 20:50

SorenR skrev:Der anvendes sol og vindenergi til at udvinde brint fra vand. Denne brint omdannes med ilt til energi og vand. IND = UD, der går ikke noget til spilde....

Brint kan forholdsvis let oplagres i endda lange perioder, så overskuds strøm kan bruges til at lagre brint.

Den luft en brændselscelle forbruger, bliver renset 99,7% for selv de finest partikler.

At man så kun får 40-50% udnyttelse anser jeg som en mindre detalje. Benzin har en udnyttelse på ca. 37% og diesel på 30-40% så det er ikke det der holder mig vågen om natten :mrgreen:

https://bilmagasinet.dk/toyota/200-brin ... anske-byer

https://www.reddit.com/r/askscience/com ... er_fusion/
Det er da ikke en mindre detalje?
Der skal dobbelt så mange vindmøller/solceller til at drive en bilpark på brint vs batteri.
Det er en energi kapacitet vi er uhyggeligt langt fra at have.
Når vi nu skal til at omdanne vores bilpark skal vi altså have mest mulig nytte ud af den forhåndenværende energi.
Sjovt nok kigger alle de store bilfabrikker væk fra brint, formentlig fordi det ikke giver mening effektivitsmæssigt.
Synes heller ikke ligefrem Toyota kommet nogen vegne med dette brint satsning.
Personligt er jeg neutral overfor hvilken teknologi der skal bruges, så længe energien giver mest nytte.
These users thanked the author kGlerup for the post:
Keldbroe

Brugeravatar
SorenR
Aktiv medlem
Indlæg: 1851
Tilmeldt: 5. apr 2009, 20:54
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Føllenslev Græsmark
Has thanked: 12 times
Been thanked: 75 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af SorenR » 4. feb 2019, 21:34

kGlerup skrev:
4. feb 2019, 20:50
Det er da ikke en mindre detalje?
Jo
Der skal dobbelt så mange vindmøller/solceller til at drive en bilpark på brint vs batteri.
Nej fordi brint kan lagres når der er overskud af strøm.
Det er en energi kapacitet vi er uhyggeligt langt fra at have.
Vores nuværende EL infrastruktur skal bygges om/til for at understøtte regeringen forslag på EL. Med brint skal der "bare" stilles en container rundt på et udvalg af tankstationerne med H2O+Watt ind for at få H2 ud.
En ladestation er typisk optaget 20-60 minutter, en brintstation vil være optaget 3-4 minutter, d.v.s. der skal typisk være 10-15 gange flere ladestationer end brintstationer for at servicere samme antal biler.

Når vi nu skal til at omdanne vores bilpark skal vi altså have mest mulig nytte ud af den forhåndenværende energi.
Men til hvilken omkostning? Metallerne i batterierne er dyre, sjældne og tunge.
Sjovt nok kigger alle de store bilfabrikker væk fra brint, formentlig fordi det ikke giver mening effektivitsmæssigt.
Så skulle du goggle lidt bedre... F.eks. Mercedes Benz GLC F-Cell...
Synes heller ikke ligefrem Toyota kommet nogen vegne med dette brint satsning.
Sjovt, Toyota skal levere brændselscellerne till de 200 busser vi får.
Personligt er jeg neutral overfor hvilken teknologi der skal bruges, så længe energien giver mest nytte.
EL drift renser ikke luften for fortidens synder, brændselsceller gør!
'82 Audi Quattro WR 2.1T I5 10V Alpine White
'92 Audi Cabriolet NG 2.3L I5 10V

We say it is about 330 hp between 7,200 and 7,700 rpm but I must tell you these are strong Bavarian beer-carrying horses, not the smaller ones from Italy.
- Ferdinand Piëch

Brugeravatar
SorenR
Aktiv medlem
Indlæg: 1851
Tilmeldt: 5. apr 2009, 20:54
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Føllenslev Græsmark
Has thanked: 12 times
Been thanked: 75 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af SorenR » 4. feb 2019, 21:48

KPMG recently published its 19th consecutive Global Automotive Executive Survey 2018. The survey concluded, “There will not be a single solitary drivetrain technology: Executives project a similar split by 2040 for Battery Electric Vehicles (BEVs) (26%), Fuel Cell Electric Vehicles (FCEVs) (25%), ICEs (Internal Combustion Engines (ICE) (25%) and hybrids (24%).”
https://blog.ballard.com/hydrogen-fuel-cell-vehicles
'82 Audi Quattro WR 2.1T I5 10V Alpine White
'92 Audi Cabriolet NG 2.3L I5 10V

We say it is about 330 hp between 7,200 and 7,700 rpm but I must tell you these are strong Bavarian beer-carrying horses, not the smaller ones from Italy.
- Ferdinand Piëch

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2609
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 614 times
Been thanked: 350 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af kGlerup » 4. feb 2019, 22:01

Det er ikke fordi jeg ikke er lydhør overfor dine argumenter, men jeg kan slet ikke se at det er realistisk at udbygge energi forsyningen så voldsomt med vedvarende energikilder som en brint infrastruktur ville kræve. Husk at der både skal produceres til det øjeblikkelige forbrug, samt den energi der skal gemmes i en storage løsning. Det vil kræve en uhyggelig udbygning i en tid hvor modstanden mod møller og solceller er ret stor..
Rensning af luften: Hvis energi forsyningen er fortrinsvis vedvarende, så er der det mindre der skal renses :)
Batterier er lavet af "grimme ting": Jep, enig.. Det er et problem. Forhåbentligt bringer udviklingen noget godt på bordet. Men at bygge den voldsomme overkapacitet som brint vil kræve vil også give et markant aftryk miljømæssigt..
Det tager lang tid at lade: Absolut! Men bilerne skal netop lade når de holder hjemme eller eventuelt ved arbejdspladsen. Ladning undervejs skal ikke være en dagligdags ting. Med styret/intelligent ladning vil bilerne også hjælpe nettet aktivt med stabilisering.
Manglende kapacitet i el-nettet: Nogen steder ja. Men el-nettet i DK er godt dimensioneret og bilerne skal ikke trække samme effekt som en lynlader. Med noget intelligens kommer vi langt.
Brint er godt til storage: Nej.. Ikke hvis effektiviteten ikke bliver forbedret. Så får vi mere nytte ud af bruge energien på store varme pumper, hvis der altså er behov for varme :) I stedet for brint ville jeg hellere sætte pengene på flow-batterier, forudsat at disse kommet godt op i effektivitet.

Er selv i mølle branchen, så jeg burde være brint tilhænger, da det helt sikkert ville sikre masser af arbejde, men jeg kan godt nok ikke se den gode forretning miljømæssigt!

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2609
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 614 times
Been thanked: 350 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af kGlerup » 4. feb 2019, 22:11

Det fantastiske ved internettet er jo at man altid kan finde links der bakker ens argumenter op:
https://www.greencarreports.com/news/11 ... l-analysis

Total effektivitet:
Brint: 22%
Batteri: 73%

Som denne artikel nævner, så er det et kompliceret regnestykke med store usikkerheder.
These users thanked the author kGlerup for the post:
Passatg 3c

Brugeravatar
SorenR
Aktiv medlem
Indlæg: 1851
Tilmeldt: 5. apr 2009, 20:54
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Føllenslev Græsmark
Has thanked: 12 times
Been thanked: 75 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af SorenR » 4. feb 2019, 22:13

Tesla News... ;)
Once it’s in the vehicle, hydrogen has an efficiency of around 60% - much better than the dismal 20% efficiency of a gas or diesel engine, but lower than the 75% for a BEV.
https://evannex.com/blogs/news/are-hydr ... technology

Jeg kan godt se at der er langt fra 60% til 75% men hvis vi nu siger, på den ene side ... 1 time ved 60% = 100% ren luft til 43 mennesker i 1 time ... og på den anden side ... 1 time ved 75% effektivitet = øh ?
'82 Audi Quattro WR 2.1T I5 10V Alpine White
'92 Audi Cabriolet NG 2.3L I5 10V

We say it is about 330 hp between 7,200 and 7,700 rpm but I must tell you these are strong Bavarian beer-carrying horses, not the smaller ones from Italy.
- Ferdinand Piëch

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2609
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 614 times
Been thanked: 350 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af kGlerup » 4. feb 2019, 22:23

SorenR skrev:Tesla News... ;)
Once it’s in the vehicle, hydrogen has an efficiency of around 60% - much better than the dismal 20% efficiency of a gas or diesel engine, but lower than the 75% for a BEV.
https://evannex.com/blogs/news/are-hydr ... technology

Jeg kan godt se at der er langt fra 60% til 75% men hvis vi nu siger, på den ene side ... 1 time ved 60% = 100% ren luft til 43 mennesker i 1 time ... og på den anden side ... 1 time ved 75% effektivitet = øh ?
"Once it's in the vehicle": 60%
Som jeg læser dit link:
Bedste teknik til at fremstille brint: 20% går tabt.
Transport af brint: yderligere 13% går tabt.
I bilen: 60% udnyttes.
Ja, det er i så fald bedre end tallene i mit link, men godt nok stadig langt fra batterierne.

kims2
Nyt medlem
Indlæg: 286
Tilmeldt: 23. sep 2012, 17:04
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 8 times
Been thanked: 38 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af kims2 » 4. feb 2019, 22:26

I samme artikel som der linkes til står der at:

"So FCVs are less efficient than BEVs at every stage of the process: generating hydrogen; transportation and storage; and converting it back to energy in the vehicle. Considering all these steps together, in the best-case scenario, hydrogen is about half as efficient as battery technology. "

Det er sgu en underlig måde at argumentere på. Find alle de artikler man kan finde på på nettet, som understøtter ens egen holdning. Find det bedste tal i artiklen og post det, og glemt alt om alle de andre faktorer, som er beskrevet i selv samme artikel ;)

Brugeravatar
SorenR
Aktiv medlem
Indlæg: 1851
Tilmeldt: 5. apr 2009, 20:54
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Føllenslev Græsmark
Has thanked: 12 times
Been thanked: 75 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af SorenR » 4. feb 2019, 22:53

kims2 skrev:
4. feb 2019, 22:26
I samme artikel som der linkes til står der at:

"So FCVs are less efficient than BEVs at every stage of the process: generating hydrogen; transportation and storage; and converting it back to energy in the vehicle. Considering all these steps together, in the best-case scenario, hydrogen is about half as efficient as battery technology. "

Det er sgu en underlig måde at argumentere på. Find alle de artikler man kan finde på på nettet, som understøtter ens egen holdning. Find det bedste tal i artiklen og post det, og glemt alt om alle de andre faktorer, som er beskrevet i selv samme artikel ;)
Nu tænkte jeg at ved at quote "konkurrenten" fik man nok worst case i stedet for at vælge en med bias den anden vej.

Det er jo i virkeligheden ikke effektiviteten der skal diskuteres, det er infrastrukturen.

FCEV:
+ Tankstationer kan opstilles som containere der blot skal have tilført 10kV (?) og vand. Det er der allerede på de fleste tankstationer.
+ Brændselsceller renser luften for sod og partikler.
+ Brændselsceller bruger mindre platin end der sidder i en katalysator.
+ Bilen kan forsyne dit hus med 10kW.
- Udnyttelsen af brændslet (brint) er ikke optimal.

BEV:
+ Øh... Man får en bil man kan køre i ...
- Der skal opstilles millioner af ladestandere og graves kilometer af kabel ned i jorden.
- Batterierne bruger kg-vis af sjældne og dyre metaller og er tunge. (kræver flere kW fremdrift)

Man er velkommen til at justere listerne.
'82 Audi Quattro WR 2.1T I5 10V Alpine White
'92 Audi Cabriolet NG 2.3L I5 10V

We say it is about 330 hp between 7,200 and 7,700 rpm but I must tell you these are strong Bavarian beer-carrying horses, not the smaller ones from Italy.
- Ferdinand Piëch

Brugeravatar
AU-R8
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5842
Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 293 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af AU-R8 » 4. feb 2019, 23:03

Er det ikke same same om man skal lave tankstationer eller containere der skal bruge 10 kv, kontra ladestandere der skal levere mindre grundet tab, dog kan de containere producere hele tiden, men over halvdelen af alle fremtidige el bilers strøm vil jo blive opladt hjemmefra.
Så hvis el bil kun skal lades op 50% max ved ladestandere og brint skal produceres lokalt eller højest sandsynligt fragtes er der jo intet at vinde ved det.
Dertil kommer alt det service vi slipper for på bilerne.
Der er. oget du helt misser i den samlede ligning.

kims2
Nyt medlem
Indlæg: 286
Tilmeldt: 23. sep 2012, 17:04
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 8 times
Been thanked: 38 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af kims2 » 4. feb 2019, 23:08

Ja, sådan kan man jo også gøre. Se bort fra det argument der ikke lige passede i ens eget univers alligevel, og drej samtalen over på noget andet.

Jeg har ingen anelse om hvad der er fremtiden, men jeg mener da i høj grad at effektiviteten er vigtig. Du skal bruge dobbelt så meget energi til at producere brint. Det må da have en betydning. Det må også belaste det elnet, som du siger ikke kan klare elbilerne, i endnu højere grad, og vil kræve endnu mere investering i infrastruktur.

Om det bliver FCEV, BEV eller noget helt tredje ved jeg ikke, men elbilerne er her, og udviklingen går hurtigt. Brint ligger længere ude i fremtiden og får helt sikkert også en rolle, men at være så skråsikker på at det bliver løsningen, det turde jeg ikke være.

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2609
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 614 times
Been thanked: 350 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af kGlerup » 4. feb 2019, 23:17


SorenR skrev:
kims2 skrev:
4. feb 2019, 22:26
I samme artikel som der linkes til står der at:

"So FCVs are less efficient than BEVs at every stage of the process: generating hydrogen; transportation and storage; and converting it back to energy in the vehicle. Considering all these steps together, in the best-case scenario, hydrogen is about half as efficient as battery technology. "

Det er sgu en underlig måde at argumentere på. Find alle de artikler man kan finde på på nettet, som understøtter ens egen holdning. Find det bedste tal i artiklen og post det, og glemt alt om alle de andre faktorer, som er beskrevet i selv samme artikel ;)
Nu tænkte jeg at ved at quote "konkurrenten" fik man nok worst case i stedet for at vælge en med bias den anden vej.

Det er jo i virkeligheden ikke effektiviteten der skal diskuteres, det er infrastrukturen.

FCEV:
+ Tankstationer kan opstilles som containere der blot skal have tilført 10kV (?) og vand. Det er der allerede på de fleste tankstationer.
+ Brændselsceller renser luften for sod og partikler.
+ Brændselsceller bruger mindre platin end der sidder i en katalysator.
+ Bilen kan forsyne dit hus med 10kW.
- Udnyttelsen af brændslet (brint) er ikke optimal.

BEV:
+ Øh... Man får en bil man kan køre i ...
- Der skal opstilles millioner af ladestandere og graves kilometer af kabel ned i jorden.
- Batterierne bruger kg-vis af sjældne og dyre metaller og er tunge. (kræver flere kW fremdrift)

Man er velkommen til at justere listerne.
Kan du ikke lige finde lidt dokumentation for at brændselsceller i sig selv renser luften?
Jeg har kun kunnet finde:
https://www.verdict.co.uk/hyundai-nexo- ... -cell-car/

Altså et filter er monteret som renser luften. Det kan man jo montere på hvad som helst.

- der er ikke 10kV på de fleste tankstationer. Der er en ret almindelig net tilslutning som ikke kan understøtte ret mange lynladere, hvis overhovedet én.
- Ja bilen kan forsyne huset (ligesom BEV), men med langt lavere effektivitet end net drift, eller strøm fra en BEV

- Ja, man får en bil at køre i?
- Der skal ikke opstilles millioner af standere. Bilerne skal lade hjemme. Det er ikke meningen at normale pendlere skal lade undervejs.
- Ædel metaller i batterier er ikke optimale, enig! Lad os se hvad udviklingen bringer på den front.

Brugeravatar
SorenR
Aktiv medlem
Indlæg: 1851
Tilmeldt: 5. apr 2009, 20:54
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Føllenslev Græsmark
Has thanked: 12 times
Been thanked: 75 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af SorenR » 4. feb 2019, 23:19

AU-R8 skrev:
4. feb 2019, 23:03
Er det ikke same same om man skal lave tankstationer eller containere der skal bruge 10 kv, kontra ladestandere der skal levere mindre grundet tab, dog kan de containere producere hele tiden, men over halvdelen af alle fremtidige el bilers strøm vil jo blive opladt hjemmefra.
Så hvis el bil kun skal lades op 50% max ved ladestandere og brint skal produceres lokalt eller højest sandsynligt fragtes er der jo intet at vinde ved det.
Dertil kommer alt det service vi slipper for på bilerne.
Der er. oget du helt misser i den samlede ligning.
Så en BEV skal ikke serviceres?

Jeg forestiller mig at der skal opsættes en brint "tankstation" for hver 5.000-10.000 ladestandere. Det er potentielt en forfærdelig masse kabel, der IKKE skal graves ned - og som vi havde fremme tidligere, så er der steder i Danmark, hvor elnettet ikke kan trække alle de projekterede elbiler.
Ydermere tilskynder regeringen, at man overgår til varmepumper/fjernvarme, frem for olie/gas installationer og her skal varmepumperne jo nok kunne mærkes i elnettet.

Bemærkelsesværdigt er det dog at ALLE undlader at omtale brændselscellens luftrensende effekt. Der er en årsag til denne "alternativ energi" revolution og det er for en stor del luftforurening fra primært dieselmotorer.
'82 Audi Quattro WR 2.1T I5 10V Alpine White
'92 Audi Cabriolet NG 2.3L I5 10V

We say it is about 330 hp between 7,200 and 7,700 rpm but I must tell you these are strong Bavarian beer-carrying horses, not the smaller ones from Italy.
- Ferdinand Piëch

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2609
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 614 times
Been thanked: 350 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af kGlerup » 4. feb 2019, 23:29


SorenR skrev: er det dog at ALLE undlader at omtale brændselscellens luftrensende effekt. Der er en årsag til denne "alternativ energi" revolution og det er for en stor del luftforurening fra primært dieselmotorer.
Vil du ikke lige finde noget dokumentation for at cellen i sig selv renser luften?

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2609
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 614 times
Been thanked: 350 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af kGlerup » 4. feb 2019, 23:32

Alternativ til brint som storage:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Flow_battery

Potentielt en effektivitet over 80% og kapaciteten defineres af tankens størrelse.
Stadig ulemper dog, da der bruges nogle lidt hidsige kemikalier.

Låst

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"