Jeg har solgt vores fossile biler. Vi kører nu i en Tesla Model S85 og en Tesla Model S 100D.
Den ene er købt brugt 2 år gammel, og den anden er købt som demo. Samlet købssum er 1,5 mio DKK.
Det er mange penge.
Vi er gået fra en Mondeo til 39.000 fra 2006 til Model S85 til 515.000,- Når regnestykket er gjort op, så er Tesla'en billigere (og væsentlig bedre) at køre i.
Regneark kan ses her:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... sp=sharing
Model S 100D (altså uden performance pakke, så det er den sløve model på 0-100 på 4,4 sek) kostede 951.000,- som demo bil. Det var bestemt en psykologisk barriere at give SÅ mange penge for en ellert.
Jeg har nu kørt 16.000 km i den, og kører i gennemsnit 167 km om dagen 7 dage om ugen. Jeg har haft den siden d. 23. juni 2018.
Hvis jeg havde valgt en Passat til ca. 550.000,- så ville den have været dyrere samlet set, end Teslaen er, bl.a. fordi ejerafgift, brændstof og service udgifter på Teslaen er signifikant lavere. Afskrivningen er naturligvis højere.
Det hører jo med, at min "brændstof" udgift til Tesla'en er 439,50 pr måned, uanset hvor langt jeg kører. Det er flatrate på opladning, både hjemme og ude i marken. 439.50 kommer jeg ikke ret langt for i nogen diesel eller benzin bil - og slet ikke i en sammenlignelig bil.
Det er klart, at hvis jeg sælger Teslaen om 2 år, så skal jeg tage et ordentligt skrald. Det skal jeg også på Passat'en. Procentmæssigt er det nok nogenlunde det samme, måske lidt mere på Tesla'en, og beløbet er meget større på Teslaen. Men beholder jeg Teslaen i 8 år, så jeg færdig med at betale den. Og det er helt sten sikkert, at en bil med en ny-pris på 1,2 mio DKK er mere end 0 kroner værd til den tid. Og al den tid efter 8 år jeg kører i den der vil kilometer prisen bare blive lavere og lavere, fordi den til den tid ikke taber ret meget i værdi pr. år. og/eller pr. kørt km.
Da bilers (uanset art og mærke) værdi ikke falder linært, men følger en eksponentiel kurve som er drastisk i starten og flader mere ud med tiden, så kan man sikkert regne ud hvornår bilens aktuelle værdi modsvarer en rimelig kilometer afskrivning. Det er lidt individuelt fra bil til bil, stand, skader osv. hvor meget de mister i værdi.
For mig er det ligegyldigt. Jeg ser ikke på hvad bilen koster, men hvad den koster at køre i. Og det ligger helt fast, at det for mig er en rigtig god forretning, også i den nye.
Jeg skal understrege, at vi i vores husstand på ingen måde er rige. Vi bor i et alm. en-familie hus i nordjylland og har det man kan kalde gennemsnitlige indtægter. Jeg ligger måske en smule over, men er på ingen måde på direktørløn eller tilsvarende.
Jeg kan oplyse her, at ifølge berlingske tidende, som har tal fra Danmarks Statistik, så har en gennemsnitlig børne familie 620.000 efter skat hvert år. Det er 51.600 kroner om måneden til al drift, dvs. bil, bolig, børn, mad, fornøjelser, forsikring osv. Det er ikke ualmindeligt, at ca. 10.000 om måneden går til transport. Og hos mange mere end det.
Vi har 3 børn, og skal derfor have plads til 3 autostole på bagsædet. Det ville så også være en udfordring i en passat. Sidst jeg prøvede kunne jeg ikke lukke bagdørene når vores autostole var sat ind på bagsædet på grund af designet af håndtag indvendigt i bagdørene. Det kan man sagtens på en Tesla.
Tesla har ofte været udsat for kritik mht. byggekvalitet og samlekvalitet. Vores årg. 2015 model S er ikke så dårlig endda, og den nye, som er en årg 2017 er fuldt på højde med BMW og Audi i samme prisklasse. Og så er funktionalitet og køreglæde et nøk over de fleste biler, inklusive mange rigtig dyre biler jeg har prøvet. Jeg har haft BMW tidligere og var rigtig godt tilfreds med den - men jeg har til gode at opleve noget der slår min model S 100D i den samlede oplevelse.
Til slut kan jeg oplyse, at jeg på de 16.000 km jeg har kørt siden d. 23. juni i år kun har ladet på superlader 4 gange. Der har jeg tilsammen brugt noget der ligner 20 minutter. Alt andet "tankning" foregår hjemme i carporten. Så jeg har faktisk brugt mindre tid på at vente på at tanke end jeg ville have gjort i en benzin eller dieselbil. Når jeg tanker derhjemme venter jeg jo ikke - der sover jeg
For det meste kører jeg på arbejde i Århus (300 km ca.) og af og til til København. Når jeg er i København er der så mange ladestandere at jeg aldrig skal vente på noget. Jeg lader imens jeg arbejder eller imens jeg sover på hotel, eller imens jeg er til møde eller whatever.
Der er en hel del fordomme om el-biler som ikke passer. Dem vil jeg gerne bidrage til at mane i jorden.