- 1 km/t på ACC, hvordan?

Stedet hvor der snakkes VAG biler
JSA
Medlem
Indlæg: 557
Tilmeldt: 26. okt 2009, 14:37
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 24 times
Been thanked: 74 times

- 1 km/t på ACC, hvordan?

Indlæg af JSA » 5. nov 2018, 11:21

Har nu kørt et par hundrede km i min nye Seat Leon med ACC. Hvordan stepper jeg - 1 km/t på den? +/- 10 km/t og + 1 km/t går fint, men - 1 har jeg ikke lige kunnet greje. Brugsanvisningen er studeret, men som den beskriver det, går det ikke! Kan den overhovedet steppe - 1 km/t ?
Tesla Model Y LR
Volvo EX30 SR
Triumph Tiger 900 GT PRO (bliver snart sat til salg)
Honda NC 750 XAD (sat til salg)

LarsHj
Helt nyt medlem
Indlæg: 50
Tilmeldt: 23. apr 2017, 20:57
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: København
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: - 1 km/t på ACC, hvordan?

Indlæg af LarsHj » 5. nov 2018, 11:29

Set og reset er plus og minus, på min.


Sent from my iPhone using Tapatalk
These users thanked the author LarsHj for the post:
BrianDS
BMW 420d steptronic 2016

VW polo bluegt 1,4 tsi Dsg
Dkpakke - teknik pakke - beats Sound system - composition media - appconnect.

PL
Nyt medlem
Indlæg: 142
Tilmeldt: 15. jun 2012, 07:00
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 81 times
Been thanked: 70 times

Re: - 1 km/t på ACC, hvordan?

Indlæg af PL » 5. nov 2018, 11:49

JSA skrev:
5. nov 2018, 11:21
Har nu kørt et par hundrede km i min nye Seat Leon med ACC. Hvordan stepper jeg - 1 km/t på den? +/- 10 km/t og + 1 km/t går fint, men - 1 har jeg ikke lige kunnet greje. Brugsanvisningen er studeret, men som den beskriver det, går det ikke! Kan den overhovedet steppe - 1 km/t ?
Tryk på knappen i enden af stilken til fartpiloten.

ph
Aktiv medlem
Indlæg: 4311
Tilmeldt: 18. nov 2011, 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 58 times

Re: - 1 km/t på ACC, hvordan?

Indlæg af ph » 5. nov 2018, 13:15

Er det ikke samme knap som +/- 10 bare tryk kortere tid
Det har det da så vidt jeg husker, været i alle de biler jeg har kørt i
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.

Brugeravatar
kws
Aktiv medlem
Indlæg: 2880
Tilmeldt: 15. jun 2008, 23:04
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Randers
Has thanked: 132 times
Been thanked: 69 times

Re: - 1 km/t på ACC, hvordan?

Indlæg af kws » 5. nov 2018, 13:19

Du har kun mulighed for at lave +1.
-1 er ved at resette og set igen.

Sådan er det ihvertfald på min Karoq.
- Skoda Karoq Style 1,5 TSI DSG 2018 - Billede
- VW Bobbel 1200 1973
- Tesla Model Y 2023
Diagnose/Kodnings udstyr: VCDS HEX-V2, VCP, VAS6154(altid nyeste version af ODIS-S/E)

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10869
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1899 times

Re: - 1 km/t på ACC, hvordan?

Indlæg af GaSelle » 5. nov 2018, 13:55

kws skrev:
5. nov 2018, 13:19
Du har kun mulighed for at lave +1.
-1 er ved at resette og set igen.

Sådan er det ihvertfald på min Karoq.
Prøv at trække armen ind mod dig selv med ACC aktiveret. Det skulle gerne være +1.

JSA
Medlem
Indlæg: 557
Tilmeldt: 26. okt 2009, 14:37
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 24 times
Been thanked: 74 times

Re: - 1 km/t på ACC, hvordan?

Indlæg af JSA » 5. nov 2018, 14:48

kws skrev:
5. nov 2018, 13:19
Du har kun mulighed for at lave +1.
-1 er ved at resette og set igen.

Sådan er det ihvertfald på min Karoq.
Præcist hvad jeg også er kommet frem til - synes at det er lidt akavet, men jeg vænner mig jo nok til det.
Tesla Model Y LR
Volvo EX30 SR
Triumph Tiger 900 GT PRO (bliver snart sat til salg)
Honda NC 750 XAD (sat til salg)

JSA
Medlem
Indlæg: 557
Tilmeldt: 26. okt 2009, 14:37
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 24 times
Been thanked: 74 times

Re: - 1 km/t på ACC, hvordan?

Indlæg af JSA » 5. nov 2018, 16:28

Nå, fik lige prøvet at trykke på knappen for enden af "stilken", den giver - 1, det var dejligt.
Tesla Model Y LR
Volvo EX30 SR
Triumph Tiger 900 GT PRO (bliver snart sat til salg)
Honda NC 750 XAD (sat til salg)

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10869
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1899 times

Re: - 1 km/t på ACC, hvordan?

Indlæg af GaSelle » 5. nov 2018, 16:40

Og ind mod dig selv giver +1.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6022
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6456 times
Been thanked: 1637 times

Re: - 1 km/t på ACC, hvordan?

Indlæg af BrianDS » 5. nov 2018, 17:35

Så er det nemmere i en VW hvor det hele sidder i rattet, så er der +/- 1 ved set og reset, det virker ganske naturligt.
det er det nok også når i vender jer til armen, men det skulle være samme funktion
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

JSA
Medlem
Indlæg: 557
Tilmeldt: 26. okt 2009, 14:37
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 24 times
Been thanked: 74 times

Re: - 1 km/t på ACC, hvordan?

Indlæg af JSA » 5. nov 2018, 18:55

GaSelle skrev:
5. nov 2018, 16:40
Og ind mod dig selv giver +1.
Ja, netop, når bare funktionerne er der, skal det "bare" ind på rygraden.
Tesla Model Y LR
Volvo EX30 SR
Triumph Tiger 900 GT PRO (bliver snart sat til salg)
Honda NC 750 XAD (sat til salg)

ph
Aktiv medlem
Indlæg: 4311
Tilmeldt: 18. nov 2011, 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 58 times

Re: - 1 km/t på ACC, hvordan?

Indlæg af ph » 5. nov 2018, 21:48

så +/- 1
og +/- 10
er ikke samme kontakt/knap?
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6022
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6456 times
Been thanked: 1637 times

Re: - 1 km/t på ACC, hvordan?

Indlæg af BrianDS » 5. nov 2018, 21:49

ph skrev:så +/- 1
og +/- 10
er ikke samme kontakt/knap?
Nej, det er to forskellige.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

ph
Aktiv medlem
Indlæg: 4311
Tilmeldt: 18. nov 2011, 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 58 times

Re: - 1 km/t på ACC, hvordan?

Indlæg af ph » 5. nov 2018, 22:33

:lol: :lol: ikke ligefrem skide logisk
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6022
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6456 times
Been thanked: 1637 times

Re: - 1 km/t på ACC, hvordan?

Indlæg af BrianDS » 5. nov 2018, 23:10

ph skrev::lol: :lol: ikke ligefrem skide logisk
Hvorfor ikke? Det er da rart med begge muligheder?

Hvis du kører 80 km/t og gerne vil øge 2 km/t trykker du to gange på “res”, men hvis du kører ind på motorvejen og vil øge til 110, så trykker du tre gange på “+”, lige meget om du er på 80 eller 83, så vil den øge til 110 - det fungerer fint i hverdagen
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10869
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1899 times

Re: - 1 km/t på ACC, hvordan?

Indlæg af GaSelle » 5. nov 2018, 23:14

ph skrev:
5. nov 2018, 21:48
så +/- 1
og +/- 10
er ikke samme kontakt/knap?
Det er samme arm, det virker fint logisk i bilen.

Brugeravatar
Charlimike
Aktiv medlem
Indlæg: 3244
Tilmeldt: 2. jan 2013, 16:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Forum Chiptuning Danmark
Has thanked: 17 times
Been thanked: 210 times

Re: - 1 km/t på ACC, hvordan?

Indlæg af Charlimike » 5. nov 2018, 23:44

Når fartpilot er aktiveret, gør følge de.

Resume = +1 ( håndtag trækkes ind mod dig selv)

Set = -1 (tryk på spidsen af arm)

Arm op +10
Arm ned -10
2022 Mercedes C300 d 2,0 AMG Line stc.
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart ❤️

"A problem shared is a problem halved"

ph
Aktiv medlem
Indlæg: 4311
Tilmeldt: 18. nov 2011, 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 58 times

Re: - 1 km/t på ACC, hvordan?

Indlæg af ph » 6. nov 2018, 00:32

jamen i har sikkert ret
er nu glad for den Honda'ske måde at gøre det på :)
kør f.eks. 110.km/t
en rund kontakt på rattet
tryk i toppen af kontakt et enkelt tryk=den skifter til 111.km/t flere enkelt tryk og den skifter videre op en km/t pr. tryk
tryk op og hold den og den skifter op med 10.km/t slip den når den skriver det du vil køre
tryk i bunden af kontakt for at sænke hastighed efter overstående mønster
tryk i midten for at slå fartpilot fra ...tryk op for at genoptage sidste hastighed eller tryk ned for at få den til at køre det som er nuværende hastighed

bliver aldrig fan af stilk bag rattet modellen! en af flere grunde til at jeg ikke kører mb eller toyota
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.

tvartou
Medlem
Indlæg: 649
Tilmeldt: 13. sep 2010, 21:19
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 14 times
Been thanked: 57 times

Re: - 1 km/t på ACC, hvordan?

Indlæg af tvartou » 6. nov 2018, 04:27

Men det kunne være fedt, hvis der var en knap man kunne programmere til ens "ynglingshastighed"

Sendt fra min SM-G950F med Tapatalk

These users thanked the author tvartou for the post:
AU-R8

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6022
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6456 times
Been thanked: 1637 times

Re: - 1 km/t på ACC, hvordan?

Indlæg af BrianDS » 6. nov 2018, 06:13

ph skrev:jamen i har sikkert ret
er nu glad for den Honda'ske måde at gøre det på :)
kør f.eks. 110.km/t
en rund kontakt på rattet
tryk i toppen af kontakt et enkelt tryk=den skifter til 111.km/t flere enkelt tryk og den skifter videre op en km/t pr. tryk
tryk op og hold den og den skifter op med 10.km/t slip den når den skriver det du vil køre
tryk i bunden af kontakt for at sænke hastighed efter overstående mønster
tryk i midten for at slå fartpilot fra ...tryk op for at genoptage sidste hastighed eller tryk ned for at få den til at køre det som er nuværende hastighed

bliver aldrig fan af stilk bag rattet modellen! en af flere grunde til at jeg ikke kører mb eller toyota
Det er ikke meget forskellig fra VW udgaven, der sidder det også i rattet, du har bare separate kontakter til at springe 10 km/t Billede
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
AU-R8
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5842
Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 293 times

Re: - 1 km/t på ACC, hvordan?

Indlæg af AU-R8 » 6. nov 2018, 07:00

tvartou skrev:
6. nov 2018, 04:27
Men det kunne være fedt, hvis der var en knap man kunne programmere til ens "ynglingshastighed"

Sendt fra min SM-G950F med Tapatalk
200 :mrgreen:
These users thanked the author AU-R8 for the post:
hodel

ph
Aktiv medlem
Indlæg: 4311
Tilmeldt: 18. nov 2011, 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 58 times

Re: - 1 km/t på ACC, hvordan?

Indlæg af ph » 6. nov 2018, 08:57

tvartou skrev:
6. nov 2018, 04:27
Men det kunne være fedt, hvis der var en knap man kunne programmere til ens "ynDlingshastighed"

Sendt fra min SM-G950F med Tapatalk
These users thanked the author ph for the post:
RasmusAndersen
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.

Brugeravatar
MichaelSmed
Aktiv medlem
Indlæg: 2159
Tilmeldt: 29. nov 2011, 19:05
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 175 times
Been thanked: 103 times

Re: - 1 km/t på ACC, hvordan?

Indlæg af MichaelSmed » 6. nov 2018, 09:19

ph skrev:
tvartou skrev:
6. nov 2018, 04:27
Men det kunne være fedt, hvis der var en knap man kunne programmere til ens "ynDlingshastighed"

Sendt fra min SM-G950F med Tapatalk
Du er vidst ikke den helt rette person til at rette folks grammatik ph.
These users thanked the author MichaelSmed for the post:
GaSelle

JSA
Medlem
Indlæg: 557
Tilmeldt: 26. okt 2009, 14:37
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 24 times
Been thanked: 74 times

Re: - 1 km/t på ACC, hvordan?

Indlæg af JSA » 6. nov 2018, 09:22

Seat'ens brugsanvisning er ufatteligt ringe omkring ACC'en. Nu hvor jeg, i kraft af Forummets hjælp, har fundet ud af at betjene ACC'en, har jeg igen kigget i brugsanvisningen - det der står der, er faktisk rent vrøvl.
Tesla Model Y LR
Volvo EX30 SR
Triumph Tiger 900 GT PRO (bliver snart sat til salg)
Honda NC 750 XAD (sat til salg)

Brugeravatar
Katborg
Nyt medlem
Indlæg: 208
Tilmeldt: 31. jul 2008, 08:42
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 45 times
Been thanked: 9 times

Re: - 1 km/t på ACC, hvordan?

Indlæg af Katborg » 7. nov 2018, 10:39

Har været ude og prøve kører en Karoq og Passat med +/- 10, men kunne ikke umiddelbart finde +/- 1.

Men fedt nok at det er der - har bestilt en Karoq 2,0 TDI 4x4 DSG
Guderne må vide hvor den bliver WLTP godkendt, så vi kan få en pris/leveringsdato :roll:

Det som nok kommer til at irritere mig, er at speedometer viser 3-4km/t for lidt - så når man sætter farten til 80/110/130 - så kører man i virkeligheden 77/107/127 - sådan ca.

Når vi kører i vores superb, sætter jeg altid fartpiloten til 3-4km/t over det tilladte - så kører jeg præcis det jeg må ;)
Passer med GPS og de fartskilte vi kører forbi.

Når der nu er GPS i bilen, hvorfor han man så ikke lavet en synkronisering - så speedometer viser 100% korrekt ?

Det kan lade sig gøre på en Garmin Cykelcomputer - her behøves man ikke og indkode omkreds på dæk. Det justeres aut. via GPS, når man har rullet nogle hundrede meter. Skifter imellem flere cykler med 28" og 29" hjul - km/t passer altid :)

Kørte engang i en Mercedes V250d - her passede speedometer 100% - ift. GPS på iPhone. :)

Så nogle mærker kan godt finde ud af det der.
Skodâ Karoq 2.0 Tdi Adblue 150 4x4 Dsg7
  • 7 airbags, ESC, El-førersæde med memory, Metallak - Lava Blue, Digitalt cockpit, Opvarmet bagsæde, Personalisering og 3. nøgle, Dynamisk chassiskontrol med off-road funktion, Opvarmet forrude, Svingbart anhængertræk, Panoramasoltag, Sportssæder i stofindtræk, VarioFlex sæder på bagsædet, Style plus pakke

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13247
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3210 times
Been thanked: 4541 times

Re: - 1 km/t på ACC, hvordan?

Indlæg af HansH » 7. nov 2018, 10:54

Katborg skrev:
7. nov 2018, 10:39
Det som nok kommer til at irritere mig, er at speedometer viser 3-4km/t for lidt..
Øh... hvis det virkelig passer så er bilen ulovlig :?

Loven siger at speedo ikke må vise for lidt.
Det må gerne vise for meget .. op til 10% + 4km/t... noget i den stil. Men det må ikke vise for lidt.

Men... er det bare en skrivefejl ? Ud fra hvad du skriver, så tyder det da mere på at speedo viser for meget (dvs som normalen) ... ?!??
Katborg skrev:
7. nov 2018, 10:39
.. når man sætter farten til 80/110/130 - så kører man i virkeligheden 77/107/127 - sådan ca.
These users thanked the author HansH for the post:
Katborg
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

QT1410
Medlem
Indlæg: 750
Tilmeldt: 10. apr 2016, 09:09
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 170 times
Been thanked: 121 times

Re: - 1 km/t på ACC, hvordan?

Indlæg af QT1410 » 7. nov 2018, 11:24

Bilfabrikanterne startede for længe siden med at lade speedometrene lyve, og det er altid svært at indrømme en løgn.
Du får aldrig en bilfabrikant til at skrive: "Advarsel: Denne bil er udstyret med et nøjagtigt speedometer"

Tværtimod får bilfabrikanterne kodet de indbyggede navigationsanlæg, så disse OGSÅ lyver hastigheden højere, så de naive tror at bilen virkelig kører 80 og ikke 75, og at alle de andre er fartbøller.

De kunne lade speedometeret vise ½ km/h for meget og aldrig komme på kant med lovgivningen. Hvis folk sætter for store dæk på må det være deres eget problem.

Octaviaen viser 5 km/h for meget i forhold til GPS, såvel ved 80 som ved 180, men den rigtige hastighed vises via VCDS.

VW sværger mere til procentvis afvigelse, den sidste Touran viste 7% for meget, hvilket ca. passer med dæk der er 2 profiler højere, altså /70 i stedet for /60

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13247
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3210 times
Been thanked: 4541 times

Re: - 1 km/t på ACC, hvordan?

Indlæg af HansH » 7. nov 2018, 11:52

QT1410 skrev:
7. nov 2018, 11:24
... men den rigtige hastighed vises via VCDS.
Men... jeg tror at den hastighed ECU rapporterer som "faktisk hastighed", og som kan ses med VCDS eller PolarFIS, også er en beregnet størrelse.
Den er beregnet ud fra o/m og gear, og ud fra en forudsætning om at rulleomkredsen på dækkene er som foreskrevet for bilen.
Jeg tror ikke at vores biler har en form for "true ground speed" måler. Hvordan skulle den kunne det ?

Dvs min påstand er, at det du opfatter som "den sande hastighed", kan snydes ved at sætte større/mindre hjul på. Den værdi du ser med VCDS vil ikke ændre sig deraf, men bilen vil bevæge sig hurtigere eller langsommere afhængig af om du har sat større eller mindre hjul på.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

QT1410
Medlem
Indlæg: 750
Tilmeldt: 10. apr 2016, 09:09
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 170 times
Been thanked: 121 times

Re: - 1 km/t på ACC, hvordan?

Indlæg af QT1410 » 7. nov 2018, 13:12

Udregningen er rent mekanisk fra hjulenes rotation, pointen er at den passer lige i øjet med GPS, fordi dækkets rulleomkreds er velkendt. At der er slip, så dækkets effektive rulleomkreds er mindre, er ubetydeligt i denne sammenhæng.

Et 195/65-R15 dæk har en nominel rulleomkreds på 199,33 cm

Sætter jeg i stedet 205/60-R16 dæk på bilen har de en nominel rulleomkreds på 204,96 cm

Dækkets omkreds er 2,82% større og hvis speedometeret havde vist korrekt før, så ville speedometeret vise 2 for lidt ved 80, 3 for lidt ved 100 og 4 for lidt ved 150

http://www.daekberegner.dk/195/65R15-vs-205/60R16/

Den rigtige 16" erstatning for 195/65 R15 er 205/55-R15

Dette gælder for nye dæk, og så snart dækket slides bliver dets omkreds mindre, og speedometeret viser en højere hastighed.

Med de tolerancer dæk fremstilles med i dag kunne fabrikanterne uden problemer kalibrere speedometrene til at vise 0,5 km/h for meget ved 80 med nye dæk med den dimension blandt de typegodkendte, der har den største rullediameter, og med alle andre godkendte dækstørrelser ville speedometeret kun vise højere hastighed end den virkelige.

Det hele bunder i den dumme løgn med optimistiske speedometre, der har opdraget billisterne til at speedometeret altid skal vise mere end det tilladte, for ikke at køre langsommere end tilladt.

I dagens digitale virkelighed er der ikke nogen teknisk årsag til den grove misvisning.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13247
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3210 times
Been thanked: 4541 times

Re: - 1 km/t på ACC, hvordan?

Indlæg af HansH » 7. nov 2018, 13:18

OK.. men er ikke lige helt med :)
Hvorfor giver du et langt svar på speedometerets logik, når min kommentar gik på din påstand om at VCDS viser den ægte hastighed ?

Jeg kunne også sige det på denne måde:
Jeg påstår, at der findes ingen måleværdi nogen steder i vores biler, som viser den ægte hastighed .. dvs som kan måle hvor hurtigt køretøjet rent faktisk bevæger sig hen over jordoverfladen, og som er upåvirket af at hjulstørrelse og alt muligt andet ændres under fødderne af den.

Jeg påstår dette, fordi jeg ikke kan se hvordan det skulle kunne realiseres.
Alle de værdier du kan hente ud forskellige steder med VCDS, speedoaflæsning eller hvad det måtte være, er beregnede størrelser som er baseret på at der sidder hjul med den fabriksforeskrevne størrelse på bilen. Hvis den forudsætning er opfyldt, så kan ægte ground speed sagtens beregnes ud fra o/m og gearing.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"