- 1 km/t på ACC, hvordan?
-
- Medlem
- Indlæg: 557
- Tilmeldt: 26. okt 2009, 14:37
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 24 times
- Been thanked: 74 times
- 1 km/t på ACC, hvordan?
Har nu kørt et par hundrede km i min nye Seat Leon med ACC. Hvordan stepper jeg - 1 km/t på den? +/- 10 km/t og + 1 km/t går fint, men - 1 har jeg ikke lige kunnet greje. Brugsanvisningen er studeret, men som den beskriver det, går det ikke! Kan den overhovedet steppe - 1 km/t ?
Tesla Model Y LR
Volvo EX30 SR
Triumph Tiger 900 GT PRO (bliver snart sat til salg)
Honda NC 750 XAD (sat til salg)
Volvo EX30 SR
Triumph Tiger 900 GT PRO (bliver snart sat til salg)
Honda NC 750 XAD (sat til salg)
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 50
- Tilmeldt: 23. apr 2017, 20:57
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 9 times
Re: - 1 km/t på ACC, hvordan?
Set og reset er plus og minus, på min.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
BMW 420d steptronic 2016
VW polo bluegt 1,4 tsi Dsg
Dkpakke - teknik pakke - beats Sound system - composition media - appconnect.
VW polo bluegt 1,4 tsi Dsg
Dkpakke - teknik pakke - beats Sound system - composition media - appconnect.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 142
- Tilmeldt: 15. jun 2012, 07:00
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 81 times
- Been thanked: 70 times
Re: - 1 km/t på ACC, hvordan?
Tryk på knappen i enden af stilken til fartpiloten.JSA skrev: ↑5. nov 2018, 11:21Har nu kørt et par hundrede km i min nye Seat Leon med ACC. Hvordan stepper jeg - 1 km/t på den? +/- 10 km/t og + 1 km/t går fint, men - 1 har jeg ikke lige kunnet greje. Brugsanvisningen er studeret, men som den beskriver det, går det ikke! Kan den overhovedet steppe - 1 km/t ?
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4311
- Tilmeldt: 18. nov 2011, 19:29
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 58 times
Re: - 1 km/t på ACC, hvordan?
Er det ikke samme knap som +/- 10 bare tryk kortere tid
Det har det da så vidt jeg husker, været i alle de biler jeg har kørt i
Det har det da så vidt jeg husker, været i alle de biler jeg har kørt i
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.
- kws
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2880
- Tilmeldt: 15. jun 2008, 23:04
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Randers
- Has thanked: 132 times
- Been thanked: 69 times
Re: - 1 km/t på ACC, hvordan?
Du har kun mulighed for at lave +1.
-1 er ved at resette og set igen.
Sådan er det ihvertfald på min Karoq.
-1 er ved at resette og set igen.
Sådan er det ihvertfald på min Karoq.
- Skoda Karoq Style 1,5 TSI DSG 2018 -
- VW Bobbel 1200 1973
- Tesla Model Y 2023
Diagnose/Kodnings udstyr: VCDS HEX-V2, VCP, VAS6154(altid nyeste version af ODIS-S/E)
- VW Bobbel 1200 1973
- Tesla Model Y 2023
Diagnose/Kodnings udstyr: VCDS HEX-V2, VCP, VAS6154(altid nyeste version af ODIS-S/E)
- GaSelle
- Hyper aktiv medlem
- Indlæg: 10869
- Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 661 times
- Been thanked: 1899 times
Re: - 1 km/t på ACC, hvordan?
Prøv at trække armen ind mod dig selv med ACC aktiveret. Det skulle gerne være +1.
-
- Medlem
- Indlæg: 557
- Tilmeldt: 26. okt 2009, 14:37
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 24 times
- Been thanked: 74 times
Re: - 1 km/t på ACC, hvordan?
Præcist hvad jeg også er kommet frem til - synes at det er lidt akavet, men jeg vænner mig jo nok til det.
Tesla Model Y LR
Volvo EX30 SR
Triumph Tiger 900 GT PRO (bliver snart sat til salg)
Honda NC 750 XAD (sat til salg)
Volvo EX30 SR
Triumph Tiger 900 GT PRO (bliver snart sat til salg)
Honda NC 750 XAD (sat til salg)
-
- Medlem
- Indlæg: 557
- Tilmeldt: 26. okt 2009, 14:37
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 24 times
- Been thanked: 74 times
Re: - 1 km/t på ACC, hvordan?
Nå, fik lige prøvet at trykke på knappen for enden af "stilken", den giver - 1, det var dejligt.
Tesla Model Y LR
Volvo EX30 SR
Triumph Tiger 900 GT PRO (bliver snart sat til salg)
Honda NC 750 XAD (sat til salg)
Volvo EX30 SR
Triumph Tiger 900 GT PRO (bliver snart sat til salg)
Honda NC 750 XAD (sat til salg)
- GaSelle
- Hyper aktiv medlem
- Indlæg: 10869
- Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 661 times
- Been thanked: 1899 times
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6022
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6456 times
- Been thanked: 1637 times
Re: - 1 km/t på ACC, hvordan?
Så er det nemmere i en VW hvor det hele sidder i rattet, så er der +/- 1 ved set og reset, det virker ganske naturligt.
det er det nok også når i vender jer til armen, men det skulle være samme funktion
det er det nok også når i vender jer til armen, men det skulle være samme funktion
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
-
- Medlem
- Indlæg: 557
- Tilmeldt: 26. okt 2009, 14:37
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 24 times
- Been thanked: 74 times
Re: - 1 km/t på ACC, hvordan?
Ja, netop, når bare funktionerne er der, skal det "bare" ind på rygraden.
Tesla Model Y LR
Volvo EX30 SR
Triumph Tiger 900 GT PRO (bliver snart sat til salg)
Honda NC 750 XAD (sat til salg)
Volvo EX30 SR
Triumph Tiger 900 GT PRO (bliver snart sat til salg)
Honda NC 750 XAD (sat til salg)
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4311
- Tilmeldt: 18. nov 2011, 19:29
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 58 times
Re: - 1 km/t på ACC, hvordan?
så +/- 1
og +/- 10
er ikke samme kontakt/knap?
og +/- 10
er ikke samme kontakt/knap?
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6022
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6456 times
- Been thanked: 1637 times
Re: - 1 km/t på ACC, hvordan?
Nej, det er to forskellige.ph skrev:så +/- 1
og +/- 10
er ikke samme kontakt/knap?
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4311
- Tilmeldt: 18. nov 2011, 19:29
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 58 times
Re: - 1 km/t på ACC, hvordan?
ikke ligefrem skide logisk
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6022
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6456 times
- Been thanked: 1637 times
Re: - 1 km/t på ACC, hvordan?
Hvorfor ikke? Det er da rart med begge muligheder?ph skrev: ikke ligefrem skide logisk
Hvis du kører 80 km/t og gerne vil øge 2 km/t trykker du to gange på “res”, men hvis du kører ind på motorvejen og vil øge til 110, så trykker du tre gange på “+”, lige meget om du er på 80 eller 83, så vil den øge til 110 - det fungerer fint i hverdagen
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
- GaSelle
- Hyper aktiv medlem
- Indlæg: 10869
- Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 661 times
- Been thanked: 1899 times
- Charlimike
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3244
- Tilmeldt: 2. jan 2013, 16:36
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: Forum Chiptuning Danmark
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 210 times
Re: - 1 km/t på ACC, hvordan?
Når fartpilot er aktiveret, gør følge de.
Resume = +1 ( håndtag trækkes ind mod dig selv)
Set = -1 (tryk på spidsen af arm)
Arm op +10
Arm ned -10
Resume = +1 ( håndtag trækkes ind mod dig selv)
Set = -1 (tryk på spidsen af arm)
Arm op +10
Arm ned -10
2022 Mercedes C300 d 2,0 AMG Line stc.
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart
"A problem shared is a problem halved"
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart
"A problem shared is a problem halved"
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4311
- Tilmeldt: 18. nov 2011, 19:29
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 58 times
Re: - 1 km/t på ACC, hvordan?
jamen i har sikkert ret
er nu glad for den Honda'ske måde at gøre det på
kør f.eks. 110.km/t
en rund kontakt på rattet
tryk i toppen af kontakt et enkelt tryk=den skifter til 111.km/t flere enkelt tryk og den skifter videre op en km/t pr. tryk
tryk op og hold den og den skifter op med 10.km/t slip den når den skriver det du vil køre
tryk i bunden af kontakt for at sænke hastighed efter overstående mønster
tryk i midten for at slå fartpilot fra ...tryk op for at genoptage sidste hastighed eller tryk ned for at få den til at køre det som er nuværende hastighed
bliver aldrig fan af stilk bag rattet modellen! en af flere grunde til at jeg ikke kører mb eller toyota
er nu glad for den Honda'ske måde at gøre det på
kør f.eks. 110.km/t
en rund kontakt på rattet
tryk i toppen af kontakt et enkelt tryk=den skifter til 111.km/t flere enkelt tryk og den skifter videre op en km/t pr. tryk
tryk op og hold den og den skifter op med 10.km/t slip den når den skriver det du vil køre
tryk i bunden af kontakt for at sænke hastighed efter overstående mønster
tryk i midten for at slå fartpilot fra ...tryk op for at genoptage sidste hastighed eller tryk ned for at få den til at køre det som er nuværende hastighed
bliver aldrig fan af stilk bag rattet modellen! en af flere grunde til at jeg ikke kører mb eller toyota
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.
-
- Medlem
- Indlæg: 649
- Tilmeldt: 13. sep 2010, 21:19
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 57 times
Re: - 1 km/t på ACC, hvordan?
Men det kunne være fedt, hvis der var en knap man kunne programmere til ens "ynglingshastighed"
Sendt fra min SM-G950F med Tapatalk
Sendt fra min SM-G950F med Tapatalk
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6022
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6456 times
- Been thanked: 1637 times
Re: - 1 km/t på ACC, hvordan?
Det er ikke meget forskellig fra VW udgaven, der sidder det også i rattet, du har bare separate kontakter til at springe 10 km/tph skrev:jamen i har sikkert ret
er nu glad for den Honda'ske måde at gøre det på
kør f.eks. 110.km/t
en rund kontakt på rattet
tryk i toppen af kontakt et enkelt tryk=den skifter til 111.km/t flere enkelt tryk og den skifter videre op en km/t pr. tryk
tryk op og hold den og den skifter op med 10.km/t slip den når den skriver det du vil køre
tryk i bunden af kontakt for at sænke hastighed efter overstående mønster
tryk i midten for at slå fartpilot fra ...tryk op for at genoptage sidste hastighed eller tryk ned for at få den til at køre det som er nuværende hastighed
bliver aldrig fan af stilk bag rattet modellen! en af flere grunde til at jeg ikke kører mb eller toyota
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4311
- Tilmeldt: 18. nov 2011, 19:29
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 58 times
Re: - 1 km/t på ACC, hvordan?
- These users thanked the author ph for the post:
- RasmusAndersen
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.
- MichaelSmed
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2159
- Tilmeldt: 29. nov 2011, 19:05
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 175 times
- Been thanked: 103 times
Re: - 1 km/t på ACC, hvordan?
Du er vidst ikke den helt rette person til at rette folks grammatik ph.
- These users thanked the author MichaelSmed for the post:
- GaSelle
-
- Medlem
- Indlæg: 557
- Tilmeldt: 26. okt 2009, 14:37
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 24 times
- Been thanked: 74 times
Re: - 1 km/t på ACC, hvordan?
Seat'ens brugsanvisning er ufatteligt ringe omkring ACC'en. Nu hvor jeg, i kraft af Forummets hjælp, har fundet ud af at betjene ACC'en, har jeg igen kigget i brugsanvisningen - det der står der, er faktisk rent vrøvl.
Tesla Model Y LR
Volvo EX30 SR
Triumph Tiger 900 GT PRO (bliver snart sat til salg)
Honda NC 750 XAD (sat til salg)
Volvo EX30 SR
Triumph Tiger 900 GT PRO (bliver snart sat til salg)
Honda NC 750 XAD (sat til salg)
- Katborg
- Nyt medlem
- Indlæg: 208
- Tilmeldt: 31. jul 2008, 08:42
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 45 times
- Been thanked: 9 times
Re: - 1 km/t på ACC, hvordan?
Har været ude og prøve kører en Karoq og Passat med +/- 10, men kunne ikke umiddelbart finde +/- 1.
Men fedt nok at det er der - har bestilt en Karoq 2,0 TDI 4x4 DSG
Guderne må vide hvor den bliver WLTP godkendt, så vi kan få en pris/leveringsdato
Det som nok kommer til at irritere mig, er at speedometer viser 3-4km/t for lidt - så når man sætter farten til 80/110/130 - så kører man i virkeligheden 77/107/127 - sådan ca.
Når vi kører i vores superb, sætter jeg altid fartpiloten til 3-4km/t over det tilladte - så kører jeg præcis det jeg må
Passer med GPS og de fartskilte vi kører forbi.
Når der nu er GPS i bilen, hvorfor han man så ikke lavet en synkronisering - så speedometer viser 100% korrekt ?
Det kan lade sig gøre på en Garmin Cykelcomputer - her behøves man ikke og indkode omkreds på dæk. Det justeres aut. via GPS, når man har rullet nogle hundrede meter. Skifter imellem flere cykler med 28" og 29" hjul - km/t passer altid
Kørte engang i en Mercedes V250d - her passede speedometer 100% - ift. GPS på iPhone.
Så nogle mærker kan godt finde ud af det der.
Men fedt nok at det er der - har bestilt en Karoq 2,0 TDI 4x4 DSG
Guderne må vide hvor den bliver WLTP godkendt, så vi kan få en pris/leveringsdato
Det som nok kommer til at irritere mig, er at speedometer viser 3-4km/t for lidt - så når man sætter farten til 80/110/130 - så kører man i virkeligheden 77/107/127 - sådan ca.
Når vi kører i vores superb, sætter jeg altid fartpiloten til 3-4km/t over det tilladte - så kører jeg præcis det jeg må
Passer med GPS og de fartskilte vi kører forbi.
Når der nu er GPS i bilen, hvorfor han man så ikke lavet en synkronisering - så speedometer viser 100% korrekt ?
Det kan lade sig gøre på en Garmin Cykelcomputer - her behøves man ikke og indkode omkreds på dæk. Det justeres aut. via GPS, når man har rullet nogle hundrede meter. Skifter imellem flere cykler med 28" og 29" hjul - km/t passer altid
Kørte engang i en Mercedes V250d - her passede speedometer 100% - ift. GPS på iPhone.
Så nogle mærker kan godt finde ud af det der.
Skodâ Karoq 2.0 Tdi Adblue 150 4x4 Dsg7
- 7 airbags, ESC, El-førersæde med memory, Metallak - Lava Blue, Digitalt cockpit, Opvarmet bagsæde, Personalisering og 3. nøgle, Dynamisk chassiskontrol med off-road funktion, Opvarmet forrude, Svingbart anhængertræk, Panoramasoltag, Sportssæder i stofindtræk, VarioFlex sæder på bagsædet, Style plus pakke
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13247
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3210 times
- Been thanked: 4541 times
Re: - 1 km/t på ACC, hvordan?
Øh... hvis det virkelig passer så er bilen ulovlig
Loven siger at speedo ikke må vise for lidt.
Det må gerne vise for meget .. op til 10% + 4km/t... noget i den stil. Men det må ikke vise for lidt.
Men... er det bare en skrivefejl ? Ud fra hvad du skriver, så tyder det da mere på at speedo viser for meget (dvs som normalen) ... ?!??
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Medlem
- Indlæg: 750
- Tilmeldt: 10. apr 2016, 09:09
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 170 times
- Been thanked: 121 times
Re: - 1 km/t på ACC, hvordan?
Bilfabrikanterne startede for længe siden med at lade speedometrene lyve, og det er altid svært at indrømme en løgn.
Du får aldrig en bilfabrikant til at skrive: "Advarsel: Denne bil er udstyret med et nøjagtigt speedometer"
Tværtimod får bilfabrikanterne kodet de indbyggede navigationsanlæg, så disse OGSÅ lyver hastigheden højere, så de naive tror at bilen virkelig kører 80 og ikke 75, og at alle de andre er fartbøller.
De kunne lade speedometeret vise ½ km/h for meget og aldrig komme på kant med lovgivningen. Hvis folk sætter for store dæk på må det være deres eget problem.
Octaviaen viser 5 km/h for meget i forhold til GPS, såvel ved 80 som ved 180, men den rigtige hastighed vises via VCDS.
VW sværger mere til procentvis afvigelse, den sidste Touran viste 7% for meget, hvilket ca. passer med dæk der er 2 profiler højere, altså /70 i stedet for /60
Du får aldrig en bilfabrikant til at skrive: "Advarsel: Denne bil er udstyret med et nøjagtigt speedometer"
Tværtimod får bilfabrikanterne kodet de indbyggede navigationsanlæg, så disse OGSÅ lyver hastigheden højere, så de naive tror at bilen virkelig kører 80 og ikke 75, og at alle de andre er fartbøller.
De kunne lade speedometeret vise ½ km/h for meget og aldrig komme på kant med lovgivningen. Hvis folk sætter for store dæk på må det være deres eget problem.
Octaviaen viser 5 km/h for meget i forhold til GPS, såvel ved 80 som ved 180, men den rigtige hastighed vises via VCDS.
VW sværger mere til procentvis afvigelse, den sidste Touran viste 7% for meget, hvilket ca. passer med dæk der er 2 profiler højere, altså /70 i stedet for /60
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13247
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3210 times
- Been thanked: 4541 times
Re: - 1 km/t på ACC, hvordan?
Men... jeg tror at den hastighed ECU rapporterer som "faktisk hastighed", og som kan ses med VCDS eller PolarFIS, også er en beregnet størrelse.
Den er beregnet ud fra o/m og gear, og ud fra en forudsætning om at rulleomkredsen på dækkene er som foreskrevet for bilen.
Jeg tror ikke at vores biler har en form for "true ground speed" måler. Hvordan skulle den kunne det ?
Dvs min påstand er, at det du opfatter som "den sande hastighed", kan snydes ved at sætte større/mindre hjul på. Den værdi du ser med VCDS vil ikke ændre sig deraf, men bilen vil bevæge sig hurtigere eller langsommere afhængig af om du har sat større eller mindre hjul på.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Medlem
- Indlæg: 750
- Tilmeldt: 10. apr 2016, 09:09
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 170 times
- Been thanked: 121 times
Re: - 1 km/t på ACC, hvordan?
Udregningen er rent mekanisk fra hjulenes rotation, pointen er at den passer lige i øjet med GPS, fordi dækkets rulleomkreds er velkendt. At der er slip, så dækkets effektive rulleomkreds er mindre, er ubetydeligt i denne sammenhæng.
Et 195/65-R15 dæk har en nominel rulleomkreds på 199,33 cm
Sætter jeg i stedet 205/60-R16 dæk på bilen har de en nominel rulleomkreds på 204,96 cm
Dækkets omkreds er 2,82% større og hvis speedometeret havde vist korrekt før, så ville speedometeret vise 2 for lidt ved 80, 3 for lidt ved 100 og 4 for lidt ved 150
http://www.daekberegner.dk/195/65R15-vs-205/60R16/
Den rigtige 16" erstatning for 195/65 R15 er 205/55-R15
Dette gælder for nye dæk, og så snart dækket slides bliver dets omkreds mindre, og speedometeret viser en højere hastighed.
Med de tolerancer dæk fremstilles med i dag kunne fabrikanterne uden problemer kalibrere speedometrene til at vise 0,5 km/h for meget ved 80 med nye dæk med den dimension blandt de typegodkendte, der har den største rullediameter, og med alle andre godkendte dækstørrelser ville speedometeret kun vise højere hastighed end den virkelige.
Det hele bunder i den dumme løgn med optimistiske speedometre, der har opdraget billisterne til at speedometeret altid skal vise mere end det tilladte, for ikke at køre langsommere end tilladt.
I dagens digitale virkelighed er der ikke nogen teknisk årsag til den grove misvisning.
Et 195/65-R15 dæk har en nominel rulleomkreds på 199,33 cm
Sætter jeg i stedet 205/60-R16 dæk på bilen har de en nominel rulleomkreds på 204,96 cm
Dækkets omkreds er 2,82% større og hvis speedometeret havde vist korrekt før, så ville speedometeret vise 2 for lidt ved 80, 3 for lidt ved 100 og 4 for lidt ved 150
http://www.daekberegner.dk/195/65R15-vs-205/60R16/
Den rigtige 16" erstatning for 195/65 R15 er 205/55-R15
Dette gælder for nye dæk, og så snart dækket slides bliver dets omkreds mindre, og speedometeret viser en højere hastighed.
Med de tolerancer dæk fremstilles med i dag kunne fabrikanterne uden problemer kalibrere speedometrene til at vise 0,5 km/h for meget ved 80 med nye dæk med den dimension blandt de typegodkendte, der har den største rullediameter, og med alle andre godkendte dækstørrelser ville speedometeret kun vise højere hastighed end den virkelige.
Det hele bunder i den dumme løgn med optimistiske speedometre, der har opdraget billisterne til at speedometeret altid skal vise mere end det tilladte, for ikke at køre langsommere end tilladt.
I dagens digitale virkelighed er der ikke nogen teknisk årsag til den grove misvisning.
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13247
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3210 times
- Been thanked: 4541 times
Re: - 1 km/t på ACC, hvordan?
OK.. men er ikke lige helt med
Hvorfor giver du et langt svar på speedometerets logik, når min kommentar gik på din påstand om at VCDS viser den ægte hastighed ?
Jeg kunne også sige det på denne måde:
Jeg påstår, at der findes ingen måleværdi nogen steder i vores biler, som viser den ægte hastighed .. dvs som kan måle hvor hurtigt køretøjet rent faktisk bevæger sig hen over jordoverfladen, og som er upåvirket af at hjulstørrelse og alt muligt andet ændres under fødderne af den.
Jeg påstår dette, fordi jeg ikke kan se hvordan det skulle kunne realiseres.
Alle de værdier du kan hente ud forskellige steder med VCDS, speedoaflæsning eller hvad det måtte være, er beregnede størrelser som er baseret på at der sidder hjul med den fabriksforeskrevne størrelse på bilen. Hvis den forudsætning er opfyldt, så kan ægte ground speed sagtens beregnes ud fra o/m og gearing.
Hvorfor giver du et langt svar på speedometerets logik, når min kommentar gik på din påstand om at VCDS viser den ægte hastighed ?
Jeg kunne også sige det på denne måde:
Jeg påstår, at der findes ingen måleværdi nogen steder i vores biler, som viser den ægte hastighed .. dvs som kan måle hvor hurtigt køretøjet rent faktisk bevæger sig hen over jordoverfladen, og som er upåvirket af at hjulstørrelse og alt muligt andet ændres under fødderne af den.
Jeg påstår dette, fordi jeg ikke kan se hvordan det skulle kunne realiseres.
Alle de værdier du kan hente ud forskellige steder med VCDS, speedoaflæsning eller hvad det måtte være, er beregnede størrelser som er baseret på at der sidder hjul med den fabriksforeskrevne størrelse på bilen. Hvis den forudsætning er opfyldt, så kan ægte ground speed sagtens beregnes ud fra o/m og gearing.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813