Dyrere diesel, især i fremtiden?

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1729
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 690 times

Dyrere diesel, især i fremtiden?

Indlæg af Thor-thor » 20. nov 2018, 20:25

Så lige denne artikel:
https://finans.dk/privatokonomi/ECE1101 ... mange-aar/

"Ifølge olieeksperten kan man i de kommende år sagtens komme i en situation, hvor diesel bliver dyrere end benzin.
»På lang sigt kan man godt fundere over, om elbilerne vil gøre sådan, at prisen på benzin vil blive lavere, mens diesel bliver dyrere. Simpelthen fordi der ikke er en fundet en elløsning på den tunge transport, som typisk gør brug af diesel,"


Bliver spændende at som det går som manden "funderer"?

Brugeravatar
majland
Medlem
Indlæg: 1357
Tilmeldt: 17. mar 2011, 14:44
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 68 times
Been thanked: 256 times

Re: Dyrere diesel, især i fremtiden?

Indlæg af majland » 20. nov 2018, 21:24

Og den nuværende rabat på afgiften til elbiler udløber ultimo 2019 (~80 øre/kWh)

Det er ikke nemt at regner på hvad det vil koste at have en given bil / teknologi de kommende år
These users thanked the author majland for the post:
BrianDS
Anders Majland
Billede2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
Billede2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG
Billede2020 Yamaha Ténéré 700
Billede2021 Skoda Enyaq iV 80 Plus

FishyTank
Nyt medlem
Indlæg: 161
Tilmeldt: 20. mar 2013, 08:46
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Til venstre for middle of nowhere
Has thanked: 5 times
Been thanked: 5 times

Re: Dyrere diesel, især i fremtiden?

Indlæg af FishyTank » 20. nov 2018, 21:50

Diesel bliver dyrere. Fra 2020 ændres også kravene til skibsfarten så skibe skal enten vaskes udstødning gas eller sejler på lav svovl brændstof, hvoraf Diesel er den nemmeste måde at sejle for især de mindre skibe hvir der ikke erplads og de ældre skibe hvor en stor investering i røgvask ikke kan betale sig.

Kommer lige fra Belgien, nu var diesel 10 euro cent dyrere end benzin dernede.

Sendt fra min ONEPLUS A6003 med Tapatalk

"Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life."

Mvh Morten
Hans: - Kia EV6 performance leasing, indtil Kia EV6 GT-line kommer hjem
Ex: Skoda Superb combi, 2010 170 hk DSG
Hendes: VW UP! 60 hk bmt

BrianB
Nyt medlem
Indlæg: 451
Tilmeldt: 4. jun 2018, 08:26
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 72 times
Been thanked: 189 times

Re: Dyrere diesel, især i fremtiden?

Indlæg af BrianB » 20. nov 2018, 21:56

Man behøver næppe være den store ekspert eller fremtidsforsker for at kunne spå samme tendens. Jeg tror ikke jeg kan mindes at forskellen mellem benzin og diesel har været så lille som nu. Benzin var 60 øre dyrere end diesel i dag, for blot et par år siden kan jeg huske at tommelfingerreglen var cirka en to-krone.
2019 VW Golf Variant TSI BlueMotion DSG - Atlantic Blue

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1729
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 690 times

Re: Dyrere diesel, især i fremtiden?

Indlæg af Thor-thor » 20. nov 2018, 23:12

Det er vel altid svært at spå om fremtiden....
Men såfremt diesel indenfor en overskuelig fremtid bliver ligeså dyr/dyrere i forhold til benzin, så skal man nok til at overveje at skifte brændstof snarest.
Kører diesel pt. Men trods omkring 35-40k km/år kan det da hurtigt blive en tvivlsom ide med de priser.... :shock:

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4947
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4437 times
Been thanked: 1956 times
Kontakt:

Re: Dyrere diesel, især i fremtiden?

Indlæg af DanielB12 » 21. nov 2018, 09:44

Thor-thor skrev:
20. nov 2018, 23:12
Det er vel altid svært at spå om fremtiden....
Men såfremt diesel indenfor en overskuelig fremtid bliver ligeså dyr/dyrere i forhold til benzin, så skal man nok til at overveje at skifte brændstof snarest.
Kører diesel pt. Men trods omkring 35-40k km/år kan det da hurtigt blive en tvivlsom ide med de priser.... :shock:
Der går jo noget længere tid før det kan betale sig at skifte, da en diesel som regel kører længere på literen..
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Jesper_christiansen
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Dyrere diesel, især i fremtiden?

Indlæg af Jesper_christiansen » 21. nov 2018, 09:54

DanielB12 skrev:
Thor-thor skrev:
20. nov 2018, 23:12
Det er vel altid svært at spå om fremtiden....
Men såfremt diesel indenfor en overskuelig fremtid bliver ligeså dyr/dyrere i forhold til benzin, så skal man nok til at overveje at skifte brændstof snarest.
Kører diesel pt. Men trods omkring 35-40k km/år kan det da hurtigt blive en tvivlsom ide med de priser.... :shock:
Der går jo noget længere tid før det kan betale sig at skifte, da en diesel som regel kører længere på literen..
Præcis, det sker ikke fra en dag til en anden.

Er incitamentet at hæve prisen grundet lastbiler mv bruger diesel så kommer vi til at se mange vognmænd der lukker.

Jeg kører glad videre i min diesel og har ingen planer om at skifte foreløbigt.

Sendt fra min Moto G (5) Plus med Tapatalk


Brugeravatar
Ztrejfer
Medlem
Indlæg: 943
Tilmeldt: 20. apr 2015, 12:35
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 253 times
Been thanked: 79 times

Re: Dyrere diesel, især i fremtiden?

Indlæg af Ztrejfer » 21. nov 2018, 10:03

Jesper_christiansen skrev:
21. nov 2018, 09:54
Præcis, det sker ikke fra en dag til den anden.
På den anden side virker den hastighed, hvormed overgangen til elbiler er ved at ske, overraskende hurtig end hvad man troede for blot et år siden.
Audi A3

BrianB
Nyt medlem
Indlæg: 451
Tilmeldt: 4. jun 2018, 08:26
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 72 times
Been thanked: 189 times

Re: Dyrere diesel, især i fremtiden?

Indlæg af BrianB » 21. nov 2018, 11:19

Tja,

Jeg udfyldte det fine Excel-ark fra Bilplan.dk omkring biludgifter da vi lurede på Skoda Octavia for ca. 6 måneder siden.

Ved 32000 kilometer om året, var diesel-bilen kun ca. 45 kroner billigere om måneden kontra benzin-bilen, efter faktorer som årlig afgift, indkøbspris, forsikring, service osv. var taget in mente. (1.5 TSI vs. 2.0 TDI - samme udstyr)

Og det var altså med en prisforskel mellem benzin og diesel på ca. 1,60 krone, som var hvad den var på daværende tidspunkt. Hvis jeg ændrer tallene til den nuværende forskel på ca. 0,70 krone, så er diesel-bilen faktisk 98 kroner dyrere om måneden.

Måske det er anderledes hvis man handler brugt, men hvis man køber ny bil skal man i min optik have et seriøst kørselsbehov for at diesel giver økonomisk mening. Der kan jo naturligvis være andre faktorer som spiller ind, jeg kender flere som konsekvent kører diesel fordi det bare er hvad de foretrækker.
These users thanked the author BrianB for the post (total 3):
Ztrejfervw4everDanielB12
2019 VW Golf Variant TSI BlueMotion DSG - Atlantic Blue

Brugeravatar
Ztrejfer
Medlem
Indlæg: 943
Tilmeldt: 20. apr 2015, 12:35
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 253 times
Been thanked: 79 times

Re: Dyrere diesel, især i fremtiden?

Indlæg af Ztrejfer » 21. nov 2018, 11:33

Jamen, baseret på disse beregninger er den dyre fremtid for diesel-biler så allerede indtruffet. I betragtning af, at denne tråd startede i går aftes kl. 20.25, må man vel konstatere, at “fremtiden” for dyrere dieselbiler har haft ankomst en hel del tidligere end forventet. Nemlig allerede. Faktisk i fortiden...

I øvrigt tak til trådstarter for den herlige overskrift “Dyrere diesel, især i fremtiden?” Havde nok også drejer skråen i munden en ekstra gang, såfremt påstanden havde været “Dyrere diesel, især i fortiden?” :lol:
Senest rettet af Ztrejfer 21. nov 2018, 11:35, rettet i alt 1 gang.
Audi A3

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3405
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 580 times
Been thanked: 873 times

Re: Dyrere diesel, især i fremtiden?

Indlæg af Korreborg » 21. nov 2018, 11:48

Så skal udligningsafgiften vel fjernes?
These users thanked the author Korreborg for the post:
kkkristensen
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

Superbil
Nyt medlem
Indlæg: 240
Tilmeldt: 20. jun 2008, 16:59
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 7 times

Re: Dyrere diesel, især i fremtiden?

Indlæg af Superbil » 21. nov 2018, 15:15

Man skal dog også lige tænke på, at især ved de større og tungere biler er diesel at foretrække eftersom de ofte kører længere pr. liter og har en trækkraft som passer langt bedre til bilen så man slipper for at kører i det røde felt hele tiden.

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10864
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1895 times

Re: Dyrere diesel, især i fremtiden?

Indlæg af GaSelle » 21. nov 2018, 15:34

Forskellen mellem diesel og benzin plejer at være mindre, når det er fyringssæson. Jeg har arbejdet på tankstation en del år mens jeg studerede, og dengang var set også sådan.
These users thanked the author GaSelle for the post:
G6r-line

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1729
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 690 times

Re: Dyrere diesel, især i fremtiden?

Indlæg af Thor-thor » 21. nov 2018, 17:15

Pointen er vel at forskellen er mindre end den plejer, også om vinteren.

Man skal selvfølgelig ikke nødvendigvis fare ud og sælge sin dieselbil her og nu. Men dieselbilers popularitet er vel i forvejen på vej nedad og dette bidrager jo ikke ligefrem til den positive stemning i forhold til driftsudgifter/gensalgsværdi....
Personligt ville jeg overveje køb af ny dieselbil mere end en gang, hvis jeg selv skulle dække værditab eksempelvis om 3-4 år....
Men det er jo altsammen gæt, så man skal jo gøre som man har lyst til.

Brugeravatar
Tommy
Medlem
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:10
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 17 times
Been thanked: 46 times

Re: Dyrere diesel, især i fremtiden?

Indlæg af Tommy » 21. nov 2018, 19:18

Pyt.... om forskellen er 20 øre eller 70 øre (om vinteren) gør ikke det store..... en diesel kører jo i praksis 3-5 km længere pr liter..
Jeg har lige købt en ny diesel (euro6) og havde ikke de store betænkeligheder... den skal nok holde sin værdi hvis vi kigger 4-6 år frem (men de første par år her taber den nok lidt. Der vil altid være et marked for en populær økonomisk dieselbil (bare den er nyere end euro5).

En elbil er bare ikke et alternativ endnu (rækkevidde, købspris, kr/km)
alt kan lade sig gøre... det er blot et spørgsmål om tid og penge
25 x vagcars and counting....

Jesper_christiansen
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Dyrere diesel, især i fremtiden?

Indlæg af Jesper_christiansen » 21. nov 2018, 19:19

Thor-thor skrev:Pointen er vel at forskellen er mindre end den plejer, også om vinteren.

Man skal selvfølgelig ikke nødvendigvis fare ud og sælge sin dieselbil her og nu. Men dieselbilers popularitet er vel i forvejen på vej nedad og dette bidrager jo ikke ligefrem til den positive stemning i forhold til driftsudgifter/gensalgsværdi....
Personligt ville jeg overveje køb af ny dieselbil mere end en gang, hvis jeg selv skulle dække værditab eksempelvis om 3-4 år....
Men det er jo altsammen gæt, så man skal jo gøre som man har lyst til.
Jeg har selv lige handlet en diesel fra 2011, denne gang en Peugeot 508.

Som brugt bil er jeg ikke nervøs set ifht værditab, men en helt ny ville jeg ikke købe.

Alt andet lige bliver de næste par år ganske spændende, både mht diesel men også at jeg har købt en Peugeot.

Sendt fra min Moto G (5) Plus med Tapatalk


ph
Aktiv medlem
Indlæg: 4311
Tilmeldt: 18. nov 2011, 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 58 times

Re: Dyrere diesel, især i fremtiden?

Indlæg af ph » 21. nov 2018, 19:29

de biler jeg har kørt både som benz og diesel og hvor effekt har været rimeligt sammenlignelig har forskellen stort set været mindre end 1.L/100.km i alt andet end golf/ passat 1.9TDI af ældre dato og så skal man imho køre sindsygt mange km for at ha belæg for at vælge diesel ud fra et økonomisk synspunkt
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1729
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 690 times

Re: Dyrere diesel, især i fremtiden?

Indlæg af Thor-thor » 21. nov 2018, 22:45

Tommy skrev:
21. nov 2018, 19:18
Pyt.... om forskellen er 20 øre eller 70 øre (om vinteren) gør ikke det store..... en diesel kører jo i praksis 3-5 km længere pr liter..
.............. den skal nok holde sin værdi hvis vi kigger 4-6 år frem................Der vil altid være et marked for en populær økonomisk dieselbil (bare den er nyere end euro5).........
Hvor meget har du regnet på det?
En diesel er generelt dyrere i indkøb og i grøn afgift. Hvilket skal kompenseres i lavere brændstofpris/mange km, hvis det skal give mening økonomisk.

En hurtig sammenligning fra FDM beregner:
Passat Variant Premium Highline 150hk DSG
Nypris:
Benzin: 385k
Diesel: 440k
Eksempel med 35000km om året. 9,5kr/l for diesel 10,5kr/l for benzin. Har rundet det realistisk brændstofforbrug ned, 1,2/1,3.

Som eksemplet viser er diesel dyrere med en forskel på 1kr/L og 35000km/år. Prisforskellen skal op til 2kr/L i eksemplet for at diesel er lige så billig som benzin. Så hvis prisforskellen bliver mindre bliver diesel en dårlig forretning for langt de fleste (undtagen selvfølgelig dem med et meget stort kørselsforbrug.....)
Vedhæftede filer
Skærmbillede 2018-11-21 kl. 22.23.20.png
Skærmbillede 2018-11-21 kl. 22.23.20.png (79.16 KiB) Vist 1191 gange

Brugeravatar
holberg19
Nyt medlem
Indlæg: 386
Tilmeldt: 8. aug 2008, 17:11
Geografisk region: Bornholm
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 86 times
Been thanked: 35 times

Re: Dyrere diesel, især i fremtiden?

Indlæg af holberg19 » 22. nov 2018, 18:42

Thor-thor skrev:
21. nov 2018, 22:45
Tommy skrev:
21. nov 2018, 19:18
Pyt.... om forskellen er 20 øre eller 70 øre (om vinteren) gør ikke det store..... en diesel kører jo i praksis 3-5 km længere pr liter..
.............. den skal nok holde sin værdi hvis vi kigger 4-6 år frem................Der vil altid være et marked for en populær økonomisk dieselbil (bare den er nyere end euro5).........
En hurtig sammenligning fra FDM beregner:
Passat Variant Premium Highline 150hk DSG
Nypris:
Benzin: 385k
Diesel: 440k

Er det ikke en ret voldsom forskel i pris? Synes umiddelbart jeg kan huske at priserne slet ikke var så voldsomt forskellige hos andre mærker da vi kiggede bil for 6 mdr. siden. Brugte ikke lang tid på at overveje VW med de leveringstider der var på daværende tidspunkt. Er det specifikt for VW?

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3405
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 580 times
Been thanked: 873 times

Re: Dyrere diesel, især i fremtiden?

Indlæg af Korreborg » 22. nov 2018, 18:56

Når man vil komme med en pointe er set jo altid let at finde et eksempel som er ekstra vildt. Forskellen på en Golf variant highline er 11.000kr. Som nok ændre regnestykket en del.

Og tit så har folk et fast budget f.Eks. 400.000, og så finder man den bedste bil til det budget. At diesel bilen så måske har gået længere, tror jeg de færreste er bekymrede over.
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1729
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 690 times

Re: Dyrere diesel, især i fremtiden?

Indlæg af Thor-thor » 22. nov 2018, 23:45

Så vidt jeg ved kan man købe en Peugeot 208, hvis man vil finde en bil, hvor benzin og diesel koster det samme ;)

Det var sådan set ikke et særligt udvalgt eksempel, tog bare en veludstyret Passat, da det virker som en temmelig efterspurgt vare her på siden. Kan se at En Skoda Superb også har en temmelig stor prisforskel....

Men en Golf Variant 150 DSG Highline:

Som man kan se er diesel 1000,- billigere/år ved samme forudsætninger, 35k km/år....(og koster det samme ved ca. 28k km)
Så vi (kører også selv diesel pt) må nok til at indse, at den "gamle traver" med at dieselbilen kører længere på literen etc. ikke redder regnestykket! I øvrigt slet ikke hvis forskellen mellem diesel/benzinpris indsnævres (og diesels popularitet fortsætter i nedadgående retning)....
Vedhæftede filer
Skærmbillede 2018-11-22 kl. 23.17.02.png
Skærmbillede 2018-11-22 kl. 23.17.02.png (57.04 KiB) Vist 1007 gange

yBFoxb8N6P
Nyt medlem
Indlæg: 188
Tilmeldt: 16. okt 2016, 07:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 16 times
Been thanked: 37 times

Re: Dyrere diesel, især i fremtiden?

Indlæg af yBFoxb8N6P » 23. nov 2018, 10:52

Jeg lavede selv samme beregninger da jeg leasede bil for 1.5 år siden. Da jeg foretrækker benzinbiler og Passat 1.4 TSI var klart billigere end 2.0 TDI for mit behov på 25-30kkm årligt så var det en no-brainer.

Hvis forskellen kun er 1000kr årligt (ud af en samlet omkostning på 75000kr eller mere) så kan jeg da godt forstå at en diesel-fan vælger diesel. Men det er altså ikke pga økonomien.

For nogle bilmærker er prisforskellen mellem diesel og benzin mindre eller ligefrem nul så her er dieselvarianten ofte billigere. Jeg tog dog stadig en 320i over en 320d :)

Derudover så ser regnestykket anderledes ud hvis du beholder bilen 6 år eller køber brugt i stedet for nyt.
Elbilsejer

erlingvj
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6227
Tilmeldt: 22. aug 2011, 17:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 96 times
Been thanked: 213 times

Re: Dyrere diesel, især i fremtiden?

Indlæg af erlingvj » 23. nov 2018, 12:44

Det er næppe benzin- kontra dieselprisen der afgør om man skal vælge en benzin- eller dieselbil.
Det afgørende er om man tror på, at en forhandler i det hele taget vil tage en diesel-bil i bytte om 3-4 år.
I Hamburg er en Audi-forhandler med 300 ansatte, der har eksisteret i 83 år insolvent og på vej mod lukning. Problemet er at det væltet ind med diesel leasing-biler der kommer retur og som ikke kan sælges til det man forudsatte da kontrakterne blev skrevet.
Så overvej leasing hvis man vil køre diesel. De tyske tilstande vil også ramme DK om kort tid.
https://www.abendblatt.de/hamburg/artic ... ntrag.html
Senest rettet af erlingvj 23. nov 2018, 14:43, rettet i alt 1 gang.
These users thanked the author erlingvj for the post (total 2):
Ztrejfervw4ever

Brugeravatar
Ztrejfer
Medlem
Indlæg: 943
Tilmeldt: 20. apr 2015, 12:35
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 253 times
Been thanked: 79 times

Re: Dyrere diesel, især i fremtiden?

Indlæg af Ztrejfer » 23. nov 2018, 13:16

UUUUPZZZ! Tak for den info, ret sigende: "Der Diesel ist ausradiert!" :shock:
Audi A3

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1729
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 690 times

Re: Dyrere diesel, især i fremtiden?

Indlæg af Thor-thor » 23. nov 2018, 17:54

erlingvj skrev:
23. nov 2018, 12:44
Det er næppe benzin- kontra dieselprisen der afgør om man skal vælge en benzin- eller dieselbil.
Det afgørende er om man tror på, at en forhandler i det hele taget vil tage en diesel-bil i bytte om 3-4 år.
.......
Er fuldstændig enig, men det virker som det argument ikke rigtig er "modnet" endnu ;)
Synes at debatten bærer præg af, at en del bilejere ikke tror at der er noget der har ændret sig/er ved at ændre sig markant, eksempelvis tidligere i denne tråd: "Der vil altid være et marked for en populær økonomisk dieselbil (bare den er nyere end euro5)")

Det er jo der, hvor jeg også kan have mine tvivl om hvor populær "den populære diesel" er om nogle få år?
Det er selvfølgelig altsammen gætværk, men personligt ville jeg holde mig fra at købe ny diesel, især i den dyrere ende, da jeg tror at de kommer til at opleve nogle rigtig kedelige værditab i fremtiden....

Jesper_christiansen
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Dyrere diesel, især i fremtiden?

Indlæg af Jesper_christiansen » 23. nov 2018, 18:08

Jeg kører gladeligt videre i min diesel bil.

Jeg købte for en måneds tid siden en 2.0 HDi og kom fra en Altea 2.0 TFSi. Hvor jeg før tankede for 3000-3500 kr månedligt, så er det skåret ned til 1000-1500 kr.

Dét kan mærkes.

Bilen er købt kontant til 85.000 så det er begrænset hvor meget jeg taber på den.

Sendt fra min Moto G (5) Plus med Tapatalk


PL
Nyt medlem
Indlæg: 142
Tilmeldt: 15. jun 2012, 07:00
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 81 times
Been thanked: 70 times

Re: Dyrere diesel, især i fremtiden?

Indlæg af PL » 24. nov 2018, 01:35

Thor-thor skrev:
23. nov 2018, 17:54
erlingvj skrev:
23. nov 2018, 12:44
Det er næppe benzin- kontra dieselprisen der afgør om man skal vælge en benzin- eller dieselbil.
Det afgørende er om man tror på, at en forhandler i det hele taget vil tage en diesel-bil i bytte om 3-4 år.
.......
Er fuldstændig enig, men det virker som det argument ikke rigtig er "modnet" endnu ;)
Synes at debatten bærer præg af, at en del bilejere ikke tror at der er noget der har ændret sig/er ved at ændre sig markant, eksempelvis tidligere i denne tråd: "Der vil altid være et marked for en populær økonomisk dieselbil (bare den er nyere end euro5)")

Det er jo der, hvor jeg også kan have mine tvivl om hvor populær "den populære diesel" er om nogle få år?
Det er selvfølgelig altsammen gætværk, men personligt ville jeg holde mig fra at købe ny diesel, især i den dyrere ende, da jeg tror at de kommer til at opleve nogle rigtig kedelige værditab i fremtiden....
Det nemlig gætværk, til gengæld er det et ikke gætteri at konkludere at de fleste biler taber værdi efter indkøb, især hvis man bruger dem. Og hvad kan vi bruge det til?
Langt langt de fleste der køber en diesel i dag gør det fordi der skal køres mange km, og der er diesel stadig den bedste til jobbet, også ifht miljøet sammenlignet med benzin.
Det er klart at markedet for diesel er blevet mindre og at der derfor en en umiddelbar reaktion i markedet,, men at erklære diesel for død når der ikke er bedre alternativer hvor behovet er er der er sgu skingert. Skal vi også erklære benzin for død når VW og Co den næste håndfuld år udruller elbiler?
En almindelig bil eren brugsgenstand, ikke et investeringsobjekt, hvis det gør mere ondt at den taber værdi end at man har glæde ved at bruge den, så køb den billigste, som i den allerbilligste, den taber mindre i værdi ligemeget hvad.

yBFoxb8N6P
Nyt medlem
Indlæg: 188
Tilmeldt: 16. okt 2016, 07:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 16 times
Been thanked: 37 times

Re: Dyrere diesel, især i fremtiden?

Indlæg af yBFoxb8N6P » 24. nov 2018, 08:05

Der er ca ingen mennesker i Danmark der køber en dieselbil fordi det er det mest miljøvenlige: de køber den fordi den er billigst.

Hvis diesel var samme pris eller dyrere end benzin så blev der ikke solgt mange dieselbiler i DK.

Både diesel- og benzinbiler bliver lagt i graven men pt ser det ud til at diesel er mest upopulær og ryger først. Nok primært fordi der stort set ikke findes diesel-hybrider
Elbilsejer

Brugeravatar
DUC-fan
Nyt medlem
Indlæg: 211
Tilmeldt: 14. jan 2015, 19:06
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Midt på Djursland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 35 times

Re: Dyrere diesel, især i fremtiden?

Indlæg af DUC-fan » 24. nov 2018, 10:04

Appropo overskriften: Det er ikke kun diesel der stiger i pris 8-)
https://www.dr.dk/nyheder/penge/benzinp ... r-i-landet
/Henrik
2021 Enyaq IV 80 Plus
2021 BMW X3 M40i van, mit alles På vej, må godt snart blive 17/5 :)
2015 Skoda Octavia Combi 1,6 TDI Ambition*Sønike's tysker*
2000 Honda VFR 800 FI *Sommer sjov*

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: Dyrere diesel, især i fremtiden?

Indlæg af i-s » 24. nov 2018, 14:58

yBFoxb8N6P skrev:
24. nov 2018, 08:05
Der er ca ingen mennesker i Danmark der køber en dieselbil fordi det er det mest miljøvenlige: de køber den fordi den er billigst.
1. Ingen biler er miljøvenlige. Nogle er mere fjendtlige end andre.
2. Der kan godt være idé i at købe en diesel pga. miljø. Det kommer an på om du er mest nervøs for Co2 eller NoX.
3. Det er da ikke sikkert du køber den fordi den er billigst. Desuden kommer det meget an på dit kørselsbehov hvordan regnskabet ser ud.
/Søren.

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"