Re: Dyrere diesel, især i fremtiden?
: 24. nov 2018, 15:57
Gætværk eller ej, så er der vist ingen grund til den store optimisme i forhold til diesels fremtid indenfor personbiler (også på kortere sigt).....
For relativt få år siden troede næsten alle at de skulle have diesel, diesel holdt værdien bedre end benzin etc...
I dag taler man om (og indfører nogle steder) forbud mod diesel, fremhæver at diesel forurener meget etc. (uanset om det muligvis ikke er helt retfærdigt) Herudover problemer med tilsodning ved korte ture etc. Samtidig er prisforskellen dies/benz mindre end den har været...
Altsammen negativt for diesel, så har svært ved at se hvad der skulle tale for diesel, udover for de relativt få der kører rigtig mange km?
Samtidig i forhold til at diesel er billigst
Når man ser på de regneeksempler ovenfor, er en Passat billigere i benzin selv ved 35000km om året og benzin Golfen er billigst op til 28000km/år.
Når man hører/læser om om folk der fremhæver at diesel er billigst, er det temmelig ofte at de ikke har gennemregnet det. De kigger kun på at diesel er lidt billigere/kører lidt længere på literen. De glemmer at der ofte er højere købspris med deraf følgende afskrivning, højere grøn afgift og får derfor ikke det korrekte billede af økonomien.
Kører som nævnt selv diesel i dag (og er udmærket tilfreds med det) og kører omkring 35-40k km om året. Men næste bil bliver ikke diesel. Både på grund af den almindelige driftsøkonomi, men især fordi jeg tvivler meget på gensalgværdien af en nyere diesel om 3-5 år.....
For relativt få år siden troede næsten alle at de skulle have diesel, diesel holdt værdien bedre end benzin etc...
I dag taler man om (og indfører nogle steder) forbud mod diesel, fremhæver at diesel forurener meget etc. (uanset om det muligvis ikke er helt retfærdigt) Herudover problemer med tilsodning ved korte ture etc. Samtidig er prisforskellen dies/benz mindre end den har været...
Altsammen negativt for diesel, så har svært ved at se hvad der skulle tale for diesel, udover for de relativt få der kører rigtig mange km?
Samtidig i forhold til at diesel er billigst
Når man ser på de regneeksempler ovenfor, er en Passat billigere i benzin selv ved 35000km om året og benzin Golfen er billigst op til 28000km/år.
Når man hører/læser om om folk der fremhæver at diesel er billigst, er det temmelig ofte at de ikke har gennemregnet det. De kigger kun på at diesel er lidt billigere/kører lidt længere på literen. De glemmer at der ofte er højere købspris med deraf følgende afskrivning, højere grøn afgift og får derfor ikke det korrekte billede af økonomien.
Kører som nævnt selv diesel i dag (og er udmærket tilfreds med det) og kører omkring 35-40k km om året. Men næste bil bliver ikke diesel. Både på grund af den almindelige driftsøkonomi, men især fordi jeg tvivler meget på gensalgværdien af en nyere diesel om 3-5 år.....