Dieselbil småturer

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
Brugeravatar
JFJ84
Helt nyt medlem
Indlæg: 36
Tilmeldt: 21. sep 2017, 21:19
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Dieselbil småturer

Indlæg af JFJ84 » 8. dec 2018, 15:41

Hejsa
Jeg står i den situation at jeg har fået nyt arbejde, og det kommer til at betyde at jeg kun har 8 km til arbejdet(mest bykørsel).
Jeg havde førhen 40 km til arbejdet, som var primært motorvej.
Jeg vil meget gerne beholde min nuværende dieselbil(Skoda Octavia 1.6tdi), men kan den holde til disse småturer i det lange løb?
Den kommer selvfølgelig ud på lidt længere turer i weekenden, da vi ofte handler ind 40-50 km fra hvor vi bor.
Har i eventuelt nogle gode råd til at undgå eventuel tilsodning og andre problemer?
Jeg ved godt at en benzinbil nok ville være mere oplagt, men jeg har ikke rigtig råd til at skifte bil på nuværende tidspunkt.
På forhånd tak

Sendt fra min EVA-L09 med Tapatalk


Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Dieselbil småturer

Indlæg af HansH » 8. dec 2018, 15:45

Jeg ville starte med at få lavet EGROFF hos en Landberg forhandler.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
JFJ84
Helt nyt medlem
Indlæg: 36
Tilmeldt: 21. sep 2017, 21:19
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Dieselbil småturer

Indlæg af JFJ84 » 8. dec 2018, 15:51

Den tanke havde jeg også. Der ligger en tuner ikke langt fra hvor jeg bor, som tilbyder en elektronisk EGR off for 1.500,-
Har EGR off forresten en positiv effekt på DPF'en eller er der ingen synderlig forskel?

Sendt fra min EVA-L09 med Tapatalk


BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5992
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6411 times
Been thanked: 1622 times

Re: Dieselbil småturer

Indlæg af BrianDS » 8. dec 2018, 16:14

Det vil være dyrere at skifte bilen - så hvis du har lange ture med jævne mellemrum så går det nok

Og så noget BellAd til at hjælpe den lidt
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
JFJ84
Helt nyt medlem
Indlæg: 36
Tilmeldt: 21. sep 2017, 21:19
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Dieselbil småturer

Indlæg af JFJ84 » 8. dec 2018, 16:30

Tak for rådene.
Jeg tror den hedder EGR off og så har jeg lige købt en større mængde Archoil Ar6900 diesel additiv.
Så må vi se om det ikke holde
Fortsat god weekend

Sendt fra min EVA-L09 med Tapatalk


Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3403
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 576 times
Been thanked: 869 times

Re: Dieselbil småturer

Indlæg af Korreborg » 8. dec 2018, 16:43

Eller tank diesel V-power. Jeg er af den overbevisning at det er godt for motoren pga ekstra additiver.
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

Nicklossi
Aktiv medlem
Indlæg: 2735
Tilmeldt: 28. apr 2014, 19:27
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 26 times
Been thanked: 498 times

Re: Dieselbil småturer

Indlæg af Nicklossi » 8. dec 2018, 22:10

Egr'en er den helt store synder, især på 1,6 tdi'erne.
Så det er bare at få blændet den af, og så sørge for at få kørt nogle længere ture ind imellem, evt. i kombination med additiv :)

Brugeravatar
JFJ84
Helt nyt medlem
Indlæg: 36
Tilmeldt: 21. sep 2017, 21:19
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Dieselbil småturer

Indlæg af JFJ84 » 8. dec 2018, 22:19

Er det tilstrækkeligt at blænde den af elektronisk via ECU'en eller skal man også have en fysisk blændeplade installeret?

Sendt fra min EVA-L09 med Tapatalk


Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Dieselbil småturer

Indlæg af HansH » 9. dec 2018, 19:18

JFJ84 skrev:
8. dec 2018, 15:51
Har EGR off forresten en positiv effekt på DPF'en eller er der ingen synderlig forskel?
Nej - det gør i princippet ingen forskel for dit partikelfilter.
EGR ventilens funktion er at gøre forbrændingen mere fed (dvs mindre ilt i forhold til brændstof) for at tilgodese (dvs reducere) NOx. Downside af den funktion er, at en fed blanding giver mere sod i udstødningen.
Når man laver EGROFF dannes der altså mindre sod, da du kommer til at køre med en generelt mere mager blanding.

Partikelfilterets funktion er at opfange soden. Den sod forsvinder når partikelfilteret regenereres. Da sod kan oxyderes 100%, dvs der ingenting bliver tilbage fra den proces, så er det ligegyldigt om din motor sender mere eller mindre sod ud i partikelfilteret. Uanset hvor meget der ender derude, brændes det af under regen.

Det materiale der over tid opsamles i dit DPF, fordi det ikke kan brændes af under regen, er tungmetaller fra motorolien.
De ting der kommer dérfra er det samme uanset EGROFF/ON.
Så konklusionen er at dit DPF vil blive fyldt lige hurtigt uanset om du kører med EGR eller ej.

Men nu kommer det positive ved EGROFF! :)
Du gør noget godt for alle de komponenter den tilbageførte udstødning møder på sin vej tilbage til forbrændingskammeret. Dvs EGR ventil/køler samt indsugning. Tilsodningen af disse dele vil blive stoppet med EGROFF.
Da skift af EGR ventil/køler er en bekostelig affære, har du således elimineret en vigtig potentiel omkostning på vedligeholdsbudgettet.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Dieselbil småturer

Indlæg af HansH » 9. dec 2018, 19:21

JFJ84 skrev:
8. dec 2018, 22:19
Er det tilstrækkeligt at blænde den af elektronisk via ECU'en eller skal man også have en fysisk blændeplade installeret?
Det er tilstrækkeligt med ændringen i ECU softwaren.
These users thanked the author HansH for the post:
JFJ84
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Bandit
Nyt medlem
Indlæg: 242
Tilmeldt: 23. feb 2009, 11:59
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 25 times
Been thanked: 13 times

Re: Dieselbil småturer

Indlæg af Bandit » 9. dec 2018, 19:34

Sørg for at finde en der ved hvad han laver mht. Egr off.
Forkert modificering af software kan gøre at regenerering af dpf ikke sker

Brugeravatar
JFJ84
Helt nyt medlem
Indlæg: 36
Tilmeldt: 21. sep 2017, 21:19
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Dieselbil småturer

Indlæg af JFJ84 » 9. dec 2018, 19:42

Tusinde tak for jeres svar og forklaringer :)
Ja jeg måtte desværre skifte egr-kølerne i sommers. Det var lidt en dyr affære, så jeg må hellere få den "fjernet"
Jeg havde tænkt mig at kører for Midtjysk Servicecenter i Herning og få lavet EGR off.
Det lyder til at de kender deres kram.


Sendt fra min EVA-L09 med Tapatalk


Nicklossi
Aktiv medlem
Indlæg: 2735
Tilmeldt: 28. apr 2014, 19:27
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 26 times
Been thanked: 498 times

Re: Dieselbil småturer

Indlæg af Nicklossi » 9. dec 2018, 21:16

Ikke helt enig med Hans, selvom det er en fin beskrivelse.
NoX kommer ved høj forbrændingstemperatur, så egr'en recirkulerer dele af udstødningen for at sænke forbrændingstemperaturen.

Den får hverken mere fed eller mager blanding, da det er noget den måler sig frem til, hvor meget diesel der skal sprøjtes ind - dvs. air to fuel ratio er altid "den samme" :)

Men det giver sig selv, at hvis du tilfører mere luft uden nogen egentlig ilt, så vil du ikke kunne tilføre ret meget brændstof = lav forbrændingstemperatur :)

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Dieselbil småturer

Indlæg af HansH » 9. dec 2018, 22:07

Nicklossi skrev:
9. dec 2018, 21:16
NoX kommer ved høj forbrændingstemperatur, så egr'en recirkulerer dele af udstødningen for at sænke forbrændingstemperaturen.

Den får hverken mere fed eller mager blanding, da det er noget den måler sig frem til, hvor meget diesel der skal sprøjtes ind - dvs. air to fuel ratio er altid "den samme" :)
Jeg er enig i, at EGR sænker forbrændingstemperaturen, og at det er dette forhold der reducerer dannelsen af NOx.

EGR luften erstatter friskluft i den luftblanding der strømmer ind i forbrændingskammeret.
Da EGR luften er "tom" eller "død" - dvs ikke kan indgå i forbrændingen - er det i min bog lig med at forholdet mellem ilt og fuel forrykkes. Eller sagt på en anden måde, en federe blanding.

Jeg fandt lidt litteratur som jeg synes siger det samme. Men måske jeg misforstår hvad de kloge mennesker skriver ?
https://www.researchgate.net/figure/EFF ... _310772856

Snap84.jpg
Snap84.jpg (158.26 KiB) Vist 540 gange
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Nicklossi
Aktiv medlem
Indlæg: 2735
Tilmeldt: 28. apr 2014, 19:27
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 26 times
Been thanked: 498 times

Re: Dieselbil småturer

Indlæg af Nicklossi » 9. dec 2018, 23:55

Vi er som sådan enige, jeg vil bare ikke kalde det en mere mager eller fed blanding :P

Men kan da godt være jeg har misforstået det, og at der er større luftoverskud (ren og "beskidt" luft) :)

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Dieselbil småturer

Indlæg af HansH » 10. dec 2018, 07:22

Det er fint. Dialogen og udfordringen er vel derfor vi har det her forum.. :)
Ser desværre alt for ofte brugere herinde, der bare skriver "sådan er det" .. og når de så udfordres på hvorfor/hvordan de er kommet frem til den konklusion, eller om der evt kan henvises til en kilde, så bliver der larmende ...... stille.
Det er min filosofi at jeg vinder ved at udstille min egen uvidenhed, og så håbe at jeg rammer nogen der er klogere på tingene.
Rigtig mange vover af natur ikke at blotte sig. Tænk hvis man skulle gå hen og stille sine mangler til skue.. det ville jo være dybt nedern, for så ville man ikke længere være en fandens ka'l ! Så er det langt bedre at leve videre i illusionen om at man har svarene.
Nå, det var et sidespring !

Jeg tror vi er helt enige om hvordan EGR virker.
Og at den skal lukkes med EGROFF - jo før, jo bedre :)
These users thanked the author HansH for the post (total 2):
carstenhjorthbaconbaronen
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Nicklossi
Aktiv medlem
Indlæg: 2735
Tilmeldt: 28. apr 2014, 19:27
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 26 times
Been thanked: 498 times

Re: Dieselbil småturer

Indlæg af Nicklossi » 10. dec 2018, 08:23

HansH skrev:
10. dec 2018, 07:22
Det er fint. Dialogen og udfordringen er vel derfor vi har det her forum.. :)
Ser desværre alt for ofte brugere herinde, der bare skriver "sådan er det" .. og når de så udfordres på hvorfor/hvordan de er kommet frem til den konklusion, eller om der evt kan henvises til en kilde, så bliver der larmende ...... stille.
Det er min filosofi at jeg vinder ved at udstille min egen uvidenhed, og så håbe at jeg rammer nogen der er klogere på tingene.
Rigtig mange vover af natur ikke at blotte sig. Tænk hvis man skulle gå hen og stille sine mangler til skue.. det ville jo være dybt nedern, for så ville man ikke længere være en fandens ka'l ! Så er det langt bedre at leve videre i illusionen om at man har svarene.
Nå, det var et sidespring !

Jeg tror vi er helt enige om hvordan EGR virker.
Og at den skal lukkes med EGROFF - jo før, jo bedre :)
Kunne ikke være mere enig. Du er også en af de bedre på dette forum, til at komme med belæg for dine svar ;)
These users thanked the author Nicklossi for the post:
HansH

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"