Har WLTP ødelagt 1.5 TFSI?

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
erlingvj
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6227
Tilmeldt: 22. aug 2011, 17:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 96 times
Been thanked: 213 times

Har WLTP ødelagt 1.5 TFSI?

Indlæg af erlingvj » 9. dec 2018, 02:10

I den seneste udgave af Auto Motor & Sport testes Audi Q3 35 TFSI, som jo er forsynet med en WLTP-godkendt 1.5 TFSI (150 HK / 250 Nm).
Bilen som sådan får en flot test og er samlet en suveræn vinder foran Volvo XC40 og Mercedes-Benz GLA.
Men motoren får en over nakken fordi den:
1) Har en sløv speederrespons
2) Langtfra arbejder rykfrit ved konstant hastighed
3) Er 10s om at nå 100 km/h

Er det mon WLTP-ændringerne (partikelfilter m v. ?) der har "taget livet" af den for sådan har jeg ikke oplevet motoren før WLTP?

SkodiaqDK
Medlem
Indlæg: 649
Tilmeldt: 26. apr 2018, 11:15
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 72 times
Been thanked: 163 times

Re: Har WLTP ødelagt 1.5 TFSI?

Indlæg af SkodiaqDK » 9. dec 2018, 02:25

Pas. 2.0 tsi har de "opgraderet" fra 180 til 190hk... Måske for at levere samme ydelse som med 180'eren.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6022
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6456 times
Been thanked: 1637 times

Re: Har WLTP ødelagt 1.5 TFSI?

Indlæg af BrianDS » 9. dec 2018, 02:33

SkodiaqDK skrev:Pas. 2.0 tsi har de "opgraderet" fra 180 til 190hk... Måske for at levere samme ydelse som med 180'eren.
Så vidt jeg har forstået er det for at ensrette, så du har både benzin og diesel med 115, 150 og 190 HK
Før var der jo 105, 110, 115, 140, 150, 177, 180, 190 osv.?

Jeg har kørt 1.4 TSI en del gange, men jeg har aldrig været særlig imponeret, selvom den på papiret er noget hurtigere end min diesel, så synes jeg ikke den er så komfortabel i en mellemklassebil og opefter Billede
1.5 TSI har ikke været hjemme når jeg ville prøve den, men hvis de har gjort hvad de gjorde fra 1.2 TSI til 1.0 TSI, så kan den godt være semi-aflivet - selvom den har det samme på papiret
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Murphhs
Helt nyt medlem
Indlæg: 28
Tilmeldt: 11. apr 2018, 17:58
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 6 times

Re: Har WLTP ødelagt 1.5 TFSI?

Indlæg af Murphhs » 9. dec 2018, 06:19

Nu er 1.5 TFSI jo ikke en særlig kraftig motor i sig selv.
At WLTP skulle have ødelagt noget? det er en test metode. Forstår slet ikke hvor du vil hen med det?

At en reviewer ikke synes 1.5 TFSI ikke er særlig potent i en Audi Q3 skyldes nok mere den højere vægt (Selv vægtmæssigt læner den sig nok op ad), større fælge/dæk, højere vindmodstand som bilen har imod sig i forhold til en Golf/Passat/golf/A3 som hvis man har prøvet f.eks Passat i en 1.5 TSI så det også mere larm end det er potent-hed bilen har i sig når man trykker klampen i bund synes jeg.

Og om man vil det eller ej, så er car reviewers ikke smagsdommere for resten af menneskeheden. :?

erlingvj
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6227
Tilmeldt: 22. aug 2011, 17:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 96 times
Been thanked: 213 times

Re: Har WLTP ødelagt 1.5 TFSI?

Indlæg af erlingvj » 9. dec 2018, 07:14

SkodiaqDK skrev:
9. dec 2018, 02:25
Pas. 2.0 tsi har de "opgraderet" fra 180 til 190hk... Måske for at levere samme ydelse som med 180'eren.
En 190 HK er en Miller-motor med et andet topstykke, langt højere kompression m.v.:
http://www.e-hike.net/tr/content/audi-i ... -hp-47-mpg
Senest rettet af erlingvj 9. dec 2018, 07:33, rettet i alt 1 gang.

erlingvj
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6227
Tilmeldt: 22. aug 2011, 17:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 96 times
Been thanked: 213 times

Re: Har WLTP ødelagt 1.5 TFSI?

Indlæg af erlingvj » 9. dec 2018, 07:21

Murphhs skrev:
9. dec 2018, 06:19
At WLTP skulle have ødelagt noget? det er en test metode.
Der er fx kommet partikel-filter på for at opfylde de nye Euro 6d-temp krav.
De før WLTP 1.5 jeg har prøvet har kørt rykfrit ved konstant rpm.

Fakta:
Sammen med WLTP skærpes kravene til udstødningens renhed. I praksis betyder det især, at benzinbiler med direkte indsprøjtning skal have partikelfilter og at motorstyringen skal ændres.

Brugeravatar
Madmax
Medlem
Indlæg: 1108
Tilmeldt: 6. apr 2017, 17:13
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 102 times
Been thanked: 471 times

Re: Har WLTP ødelagt 1.5 TFSI?

Indlæg af Madmax » 9. dec 2018, 09:18

Jeg havde en 1,5 tsi i min gamle Octavia og en 1,5 tsi i den nye som er WLTP godkendt. Jeg kan ikke mærke forskel på nogen måde.
These users thanked the author Madmax for the post (total 3):
erlingvjKMDTHYDanielB12

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10869
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1899 times

Re: Har WLTP ødelagt 1.5 TFSI?

Indlæg af GaSelle » 9. dec 2018, 10:33

BrianDS skrev:
9. dec 2018, 02:33
SkodiaqDK skrev:Pas. 2.0 tsi har de "opgraderet" fra 180 til 190hk... Måske for at levere samme ydelse som med 180'eren.
Så vidt jeg har forstået er det for at ensrette, så du har både benzin og diesel med 115, 150 og 190 HK
Før var der jo 105, 110, 115, 140, 150, 177, 180, 190 osv.?

Jeg har kørt 1.4 TSI en del gange, men jeg har aldrig været særlig imponeret, selvom den på papiret er noget hurtigere end min diesel, så synes jeg ikke den er så komfortabel i en mellemklassebil og opefter Billede
1.5 TSI har ikke været hjemme når jeg ville prøve den, men hvis de har gjort hvad de gjorde fra 1.2 TSI til 1.0 TSI, så kan den godt være semi-aflivet - selvom den har det samme på papiret
1.0 TSI er da hurtigere både på papiret og i virkeligheden, end en 1.2 TSI, så hvad mener du?

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6022
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6456 times
Been thanked: 1637 times

Re: Har WLTP ødelagt 1.5 TFSI?

Indlæg af BrianDS » 9. dec 2018, 11:13

GaSelle skrev:
BrianDS skrev:
9. dec 2018, 02:33
SkodiaqDK skrev:Pas. 2.0 tsi har de "opgraderet" fra 180 til 190hk... Måske for at levere samme ydelse som med 180'eren.
Så vidt jeg har forstået er det for at ensrette, så du har både benzin og diesel med 115, 150 og 190 HK
Før var der jo 105, 110, 115, 140, 150, 177, 180, 190 osv.?

Jeg har kørt 1.4 TSI en del gange, men jeg har aldrig været særlig imponeret, selvom den på papiret er noget hurtigere end min diesel, så synes jeg ikke den er så komfortabel i en mellemklassebil og opefter Billede
1.5 TSI har ikke været hjemme når jeg ville prøve den, men hvis de har gjort hvad de gjorde fra 1.2 TSI til 1.0 TSI, så kan den godt være semi-aflivet - selvom den har det samme på papiret
1.0 TSI er da hurtigere både på papiret og i virkeligheden, end en 1.2 TSI, så hvad mener du?
En 1.0 TSI 95 HK i ny Polo føles virkelig sløv i forhold til en 1.2 TSI 90 HK i en Polo 6C, den nye skal have alt for mange tæsk, så vi beholder den gamle Billede
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10869
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1899 times

Re: Har WLTP ødelagt 1.5 TFSI?

Indlæg af GaSelle » 9. dec 2018, 11:27

Min sammenligning gik på 1.2 110 i en Fabia og 1.0 115 i en Golf. Men der kan sikkert godt være forkskel på ‘aftapningerne’ :)

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6022
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6456 times
Been thanked: 1637 times

Re: Har WLTP ødelagt 1.5 TFSI?

Indlæg af BrianDS » 9. dec 2018, 11:36

GaSelle skrev:Min sammenligning gik på 1.2 110 i en Fabia og 1.0 115 i en Golf. Men der kan sikkert godt være forkskel på ‘aftapningerne’ :)
Tja, 1.2 er heller ikke ligefrem hurtig Billede
Jeg synes de nye TSI motorer på 1.0, 1.2, 1.4 alle er lidt svage i forhold til de store biler de bliver stoppet i. De er som sådan hurtige nok, men de skal have alt for meget tæsk for at man kan mærke det.

Det har helt sikkert noget at gøre med brændstoføkonomien - men det er ærgerligt.

Der er dog også forskel på en 1.5 TSI om den sidder i en Skoda, VW eller Audi, de har forskellig opsætning og speederrespons.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10869
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1899 times

Re: Har WLTP ødelagt 1.5 TFSI?

Indlæg af GaSelle » 9. dec 2018, 12:06

1.0 115 passer glimrende i fx Golf, og kan køres ‘dovent’ pgra. det gode moment. 1.4 i Superb skulle have nogle flere vindinger for at flytte sig, men med DSG var det ikke et problem, synes jeg. Behov og smag kan variere ;)

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6022
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6456 times
Been thanked: 1637 times

Re: Har WLTP ødelagt 1.5 TFSI?

Indlæg af BrianDS » 9. dec 2018, 12:11

GaSelle skrev:1.0 115 passer glimrende i fx Golf, og kan køres ‘dovent’ pgra. det gode moment. 1.4 i Superb skulle have nogle flere vindinger for at flytte sig, men med DSG var det ikke et problem, synes jeg. Behov og smag kan variere ;)
Personligt synes jeg 1.6 TDI 105 HK var fin i Octavia, mens man skulle arbejde for meget med 1.4 TSI i samme bil, 1.2 TSI er ok i Polo og Fabia, men for mig er den spændt alt for hårdt for i de større biler.

Om WLTP har gjort det værre ved jeg ikke, men hvis det er tilfældet så vil jeg hellere have en diesel
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

tintin
Nyt medlem
Indlæg: 170
Tilmeldt: 8. aug 2018, 18:57
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 19 times
Been thanked: 61 times

Re: Har WLTP ødelagt 1.5 TFSI?

Indlæg af tintin » 9. dec 2018, 14:12

Der er forskel i specifikationer for en Passat 1.4 til 1.5 TSI.
Se tidligere tråd.
http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=2&t=141681
Kan ikke forestille mig det er WLTP, da det jo bare er en ny målemetode for forbrug.
Men måske det er fordi der er partikelfilter i. Men HK og moment er præsis det samme.

erlingvj
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6227
Tilmeldt: 22. aug 2011, 17:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 96 times
Been thanked: 213 times

Re: Har WLTP ødelagt 1.5 TFSI?

Indlæg af erlingvj » 10. dec 2018, 03:22

BrianDS skrev:
9. dec 2018, 11:13
GaSelle skrev:
BrianDS skrev:
9. dec 2018, 02:33


Så vidt jeg har forstået er det for at ensrette, så du har både benzin og diesel med 115, 150 og 190 HK
Før var der jo 105, 110, 115, 140, 150, 177, 180, 190 osv.?

Jeg har kørt 1.4 TSI en del gange, men jeg har aldrig været særlig imponeret, selvom den på papiret er noget hurtigere end min diesel, så synes jeg ikke den er så komfortabel i en mellemklassebil og opefter Billede
1.5 TSI har ikke været hjemme når jeg ville prøve den, men hvis de har gjort hvad de gjorde fra 1.2 TSI til 1.0 TSI, så kan den godt være semi-aflivet - selvom den har det samme på papiret
1.0 TSI er da hurtigere både på papiret og i virkeligheden, end en 1.2 TSI, så hvad mener du?
En 1.0 TSI 95 HK i ny Polo føles virkelig sløv i forhold til en 1.2 TSI 90 HK i en Polo 6C, den nye skal have alt for mange tæsk, så vi beholder den gamle Billede
En Polo AW er jo tungere end en 6C men frem for alt bedre støjdæmpet.
Rent subjektivt vil en støjende bil blive opfattet hurtigere end en der er bedre støjdæmpet.
En 1.2 TSI er den eneste EA211-motor, der har været væsentlige problemer med. Den kan have en defekt knastaksel-stiller. Der har været motorskader på den konto.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6022
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6456 times
Been thanked: 1637 times

Re: Har WLTP ødelagt 1.5 TFSI?

Indlæg af BrianDS » 10. dec 2018, 06:19

erlingvj skrev:
BrianDS skrev:
9. dec 2018, 11:13
GaSelle skrev: 1.0 TSI er da hurtigere både på papiret og i virkeligheden, end en 1.2 TSI, så hvad mener du?
En 1.0 TSI 95 HK i ny Polo føles virkelig sløv i forhold til en 1.2 TSI 90 HK i en Polo 6C, den nye skal have alt for mange tæsk, så vi beholder den gamle Billede
En Polo AW er jo tungere end en 6C men frem for alt bedre støjdæmpet.
Rent subjektivt vil en støjende bil blive opfattet hurtigere end en der er bedre støjdæmpet.
En 1.2 TSI er den eneste EA211-motor, der har været væsentlige problemer med. Den kan have en defekt knastaksel-stiller. Der har været motorskader på den konto.
Jeg afkortede køreturen i den nye Polo 1.0 TSI fordi den var anstrengende at køre i, og motoren støjer en del i den når den skal arbejde - det kan godt være du hører den mere i 6C end i AW, men lyden er ikke rar med 1.0
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"