LED forlygter: Audi og BMW top - Mazda og Volvo ØV

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
erlingvj
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6227
Tilmeldt: 22. aug 2011, 17:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 96 times
Been thanked: 213 times

LED forlygter: Audi og BMW top - Mazda og Volvo ØV

Indlæg af erlingvj » 12. dec 2018, 18:58

Test af LED forlygter
Vedhæftede filer
LED.pdf
(3.33 MiB) Downloadet 293 gange

Brugeravatar
Tommy
Medlem
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:10
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 17 times
Been thanked: 46 times

Re: LED forlygter: Audi og BMW top - Mazda og Volvo ØV

Indlæg af Tommy » 12. dec 2018, 19:12

Interessant artikel, men lidt af en Click-baiter overskrift 😁

Volvo’s full led kritiseres af at være for stærke så vejskilte reflekterer for meget... det er vist et positivt problem 🤩. Skal der være lys, så lad der være lys 🌞
alt kan lade sig gøre... det er blot et spørgsmål om tid og penge
25 x vagcars and counting....

styker
Aktiv medlem
Indlæg: 1571
Tilmeldt: 8. okt 2008, 19:30
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 31 times
Been thanked: 178 times

Re: LED forlygter: Audi og BMW top - Mazda og Volvo ØV

Indlæg af styker » 12. dec 2018, 19:42

Der står jo også ved Mazda at den har fået matrix LED efter facelift, så det er jo allerede videreudviklet det de har testet.
Det er utroligt at LED på polo er næsten ligeså dyrt i DE som det koster her i DK med afgift.

Men der er vist behov for videreudvikling af LED lygter generelt, syntes mange af dem blænder temmelig meget på nærlys.

erlingvj
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6227
Tilmeldt: 22. aug 2011, 17:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 96 times
Been thanked: 213 times

Re: LED forlygter: Audi og BMW top - Mazda og Volvo ØV

Indlæg af erlingvj » 12. dec 2018, 20:01

Tommy skrev:
12. dec 2018, 19:12
Volvo’s full led kritiseres af at være for stærke så vejskilte reflekterer for meget... det er vist et positivt problem 🤩. Skal der være lys, så lad der være lys 🌞
Det store problem er at de blænder modkørende. ØV der vil noget, for alle andre.

erlingvj
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6227
Tilmeldt: 22. aug 2011, 17:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 96 times
Been thanked: 213 times

Re: LED forlygter: Audi og BMW top - Mazda og Volvo ØV

Indlæg af erlingvj » 12. dec 2018, 20:07

styker skrev:
12. dec 2018, 19:42


Men der er vist behov for videreudvikling af LED lygter generelt, syntes mange af dem blænder temmelig meget på nærlys.
Gælder jo ikke for alle. I testen er det Mercedes-Benz, Volvo og Mazda, der blænder modkørende og Audi, BMW og VW der netop ikke blænder.

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10864
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1890 times

Re: LED forlygter: Audi og BMW top - Mazda og Volvo ØV

Indlæg af GaSelle » 12. dec 2018, 20:40

Jeg er nu blevet blinket af en 4-5 gange i BMW’en, så nogen må det jo genere.

Brugeravatar
Tommy
Medlem
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:10
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 17 times
Been thanked: 46 times

Re: LED forlygter: Audi og BMW top - Mazda og Volvo ØV

Indlæg af Tommy » 12. dec 2018, 20:44

erlingvj skrev:
12. dec 2018, 20:01
Det store problem er at de blænder modkørende. ØV der vil noget, for alle andre.
Det er selvfølgelig rigtigt. Jegbsyntes også jeg møder mange der blænder.... og syntes efterhånden der er mange biler på vejene med LED.
Har også lige fået bil #2 med full LED (ikke vag), og det er da lækkert at køre med 😇
alt kan lade sig gøre... det er blot et spørgsmål om tid og penge
25 x vagcars and counting....

Brugeravatar
Sgh2008ejs
Nyt medlem
Indlæg: 477
Tilmeldt: 16. jan 2012, 21:20
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Sydfyn
Has thanked: 8 times
Been thanked: 100 times

Re: LED forlygter: Audi og BMW top - Mazda og Volvo ØV

Indlæg af Sgh2008ejs » 12. dec 2018, 22:15

GaSelle skrev:
12. dec 2018, 20:40
Jeg er nu blevet blinket af en 4-5 gange i BMW’en, så nogen må det jo genere.
Intet ondt om den nye 5-serie, for fuck det er en lækker vogn jeg godt gad eje! :lol:
Men jeg er desværre enig i, at de LED lygter blænder. Møder en næsten hver morgen på vej i dagpleje med den lille, og de skærer lige i øjnene på trods af det er en helt flad vej. Min bil er ikke sænket og det er ikke en sportsvogn der er 5 cm over vejen :lol:
Jeg tror jeg ville kunne læse en bog inde på førersædet med den mængde lys de smider ind i kabinen :lol:
These users thanked the author Sgh2008ejs for the post (total 2):
FrederikHansenCarsten Nielsen
2022 Tesla Model 3
2019 Seat Mii Style

erlingvj
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6227
Tilmeldt: 22. aug 2011, 17:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 96 times
Been thanked: 213 times

Re: LED forlygter: Audi og BMW top - Mazda og Volvo ØV

Indlæg af erlingvj » 13. dec 2018, 04:45

Gode lygter - uanset princip - har en skarp lys/mørke-grænse, så de har meget lys under grænsen og meget lidt over (blænding).
Når de i testen fremfører at lyset slår tilbage fra vejskilte på en Volvo er det jo fordi de lyser alt for meget over grænsen og at de dermed også blænder.
Der er absout ingen der har "blikket" af mine nye Osram Full LED, fordi de har en meget veldefineret lys/mørkegrænse og fordi de sender lyset ned på vejen.
Problemet med mange lygter er at dem der skal designe dem har mere magt end de ingeniører der bagefter skal få dem til at lyse godt.
To runde paraboler og to gode H7-pærer giver faktisk et rigtig godt lys. Tager man fx en Golf 5 har den selv med halogen et godt lys, men i takt med G6, G7 og G7 1/2 har parabolerne fået et mere urundt design, der ikke gør noget godt rent lysteknisk.
These users thanked the author erlingvj for the post:
Blacksugar

SzleeperDK
Medlem
Indlæg: 518
Tilmeldt: 6. aug 2012, 13:19
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 17 times
Been thanked: 56 times

Re: LED forlygter: Audi og BMW top - Mazda og Volvo ØV

Indlæg af SzleeperDK » 13. dec 2018, 17:24

Er heller ikke blevet blinket af i min Polo 6C med LED. Den er så også 5 cm lavere end standard

Oliefyret
Nyt medlem
Indlæg: 175
Tilmeldt: 29. mar 2014, 00:24
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 26 times

Re: LED forlygter: Audi og BMW top - Mazda og Volvo ØV

Indlæg af Oliefyret » 13. dec 2018, 18:10

Jeg synes generelt folk har det med at være for følsomme når det gælder modkørendes lys.
Hvis de bare har en mistanke om at den modkørende har fjernlys på føler de sig generet fordi mange har det med at se direkte ind i den modkørendes lys for at konstatere om der er fjernlys på bilen istedet for at køre natkørsel som man burde.

Det samme gør sig gældende på motorvejen
Hvor man skal køre med fjernlys når mørket falder på qua hastigheden man må køre på motorvejen.

Til trods for det føler mange bilister at det blænder dem hvilket det ikke ville hvis de ikke kikkede lige ind i lygterne helt ovre på den anden side af motorvejen.

Lastbilchaufførerne er de sarteste og tænder udover deres fjernlys projektørerne på taget hvilket ikke engang genere en på motorvejen.
These users thanked the author Oliefyret for the post (total 6):
kGlerupPassatg 3cgudhjemDanielB12MichaelSmedkennyB

Brugeravatar
JerrilD
Aktiv medlem
Indlæg: 2173
Tilmeldt: 24. mar 2009, 20:28
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Trekants Området
Has thanked: 21 times
Been thanked: 55 times

Re: LED forlygter: Audi og BMW top - Mazda og Volvo ØV

Indlæg af JerrilD » 13. dec 2018, 20:01

Oliefyret skrev:
13. dec 2018, 18:10
Jeg synes generelt folk har det med at være for følsomme når det gælder modkørendes lys.
Hvis de bare har en mistanke om at den modkørende har fjernlys på føler de sig generet fordi mange har det med at se direkte ind i den modkørendes lys for at konstatere om der er fjernlys på bilen istedet for at køre natkørsel som man burde.

Det samme gør sig gældende på motorvejen
Hvor man skal køre med fjernlys når mørket falder på qua hastigheden man må køre på motorvejen.

Til trods for det føler mange bilister at det blænder dem hvilket det ikke ville hvis de ikke kikkede lige ind i lygterne helt ovre på den anden side af motorvejen.

Lastbilchaufførerne er de sarteste og tænder udover deres fjernlys projektørerne på taget hvilket ikke engang genere en på motorvejen.
Det er vigtigt at slå fast, at man ikke skal køre med langt lys på motorvejen hele tiden. Der er en lang række situationer, hvor det er påkrævet, at man blænder ned.

Når eksempelvis motorvejen svinger til højre, så vil ens lys ramme den modsatte køreretning, hvilket kan være til gene for modkørende trafikanter
https://ekstrabladet.dk/biler/maa-man-k ... et/7383236


I bil synes jeg ikke det er så slemt, men når jeg kører lastbil synes jeg det er ret træls, især dem med LED/xenon lygter ikke blænder ned, da man sidder lige i skudlinjen.... Kig væk? Man skal vel holde øje med hvad der forgår foran en?
These users thanked the author JerrilD for the post:
RasmusAndersen
Vw Polo Mk2 Steilheck 1300 4Gear
Suzuki Jimny 1.5 Adventure

ph
Aktiv medlem
Indlæg: 4311
Tilmeldt: 18. nov 2011, 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 58 times

Re: LED forlygter: Audi og BMW top - Mazda og Volvo ØV

Indlæg af ph » 13. dec 2018, 20:51

Oliefyret skrev:
13. dec 2018, 18:10
Jeg synes generelt folk har det med at være for følsomme når det gælder modkørendes lys.
Hvis de bare har en mistanke om at den modkørende har fjernlys på føler de sig generet fordi mange har det med at se direkte ind i den modkørendes lys for at konstatere om der er fjernlys på bilen istedet for at køre natkørsel som man burde.

Det samme gør sig gældende på motorvejen
Hvor man skal køre med fjernlys når mørket falder på qua hastigheden man må køre på motorvejen.

Til trods for det føler mange bilister at det blænder dem hvilket det ikke ville hvis de ikke kikkede lige ind i lygterne helt ovre på den anden side af motorvejen.

Lastbilchaufførerne er de sarteste og tænder udover deres fjernlys projektørerne på taget hvilket ikke engang genere en på motorvejen.
mon ik "folk" generelt reagerer, .....når de møder modkørende med fjernlys, fejlmonteret pære, fejljusteret nærlys, manuelt betjent lygte-højdejustering som så ikke bliver benyttet når de hænger en campingvogn/trailer efter bilen eller bare fylder bagagerummet op med what ever, så lygterne lyser opad istedet for ned på vejen.....
Fordi de oplever at det semi mørke stykke landevej foran dem bliver kulsort når omgivelserne ude til venstre bliver lyst kraftigt op af en modkørende ....eller fordi det er så "fejljusteret" at det rent faktisk blænder
Hvilket absolut ikke er blevet bedre af at "modkørende" har fået LED, Xenon, x-tra "bright light" Halogenpærer

nu er der vist kun én som officielt har sagt at man SKAL køre med fjernlys på motorvejen og han er gentagende gange efterfølgende blevet korrigeret af politi, og mange andre som åbenlyst er klogere end "ham" og han skulle da bare formenes spalteplads i al evighed

vil gætte på at 99,xx% af dem som mener at lastbilchauffører er sarte, fordi de føler sig generet af modkørendes lys, aldrig har siddet i førersædet i en lastbil efter mørkets frembrud
Hvis det ikke generer dig at de tænder lygterne på taget, hvorfor så kommenterer det? ...men de tændes nu ikke manuelt hvergang, men sammen med resten af fjernlys. og hvorfor dog slå det fra hvergang der er en modkørende som ikke har hørt at politiet rent faktisk har været ude og sige at det ikke er en menneskeret at genere modkørende med sit fjernlys??
Som du selv skriver så generer det almindelige fjernlys jo så lidt at mange modkørende slet ikke reagerer på at man blinker af dem
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.

ph
Aktiv medlem
Indlæg: 4311
Tilmeldt: 18. nov 2011, 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 58 times

Re: LED forlygter: Audi og BMW top - Mazda og Volvo ØV

Indlæg af ph » 13. dec 2018, 20:55

GaSelle skrev:
12. dec 2018, 20:40
Jeg er nu blevet blinket af en 4-5 gange i BMW’en, så nogen må det jo genere.
har du så haft den inde forbi et lygtejusteringsapparat?
ku jo være at de rent faktisk var fejljusteret ;)
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10864
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1890 times

Re: LED forlygter: Audi og BMW top - Mazda og Volvo ØV

Indlæg af GaSelle » 13. dec 2018, 22:19

ph skrev:
13. dec 2018, 20:55
GaSelle skrev:
12. dec 2018, 20:40
Jeg er nu blevet blinket af en 4-5 gange i BMW’en, så nogen må det jo genere.
har du så haft den inde forbi et lygtejusteringsapparat?
ku jo være at de rent faktisk var fejljusteret ;)
Jeps, for den stod for lavt, da jeg fik den - så den er blevet justeret.

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"