Prøvekørte en ny Golf 1.0 85 hk i går. Blev noget skuffet over den brummen motoren afgiver ved visse hastigheder især ved belastning. Ved konstant fart ved 70 km i timen i 5 gear, brummede og vibrerede den alt for meget. Lige bagefter prøvede vi en ny Ford Focus med 125 hk. den klarede det væsentligt bedre. De er begge 3 cylindrede, kan forskellen tilskrives de 40 hk. ?
Det undrede mig nu alligevel, Golf 1.0 hk har alligevel et drejnings-moment på 175 nm.
Vores Fabia 1.2 med 90 hk siger ingenting i forhold. Den har kun 160 nm i drejningsmoment (MEN 4 cylindre) Er der alligevel mere motor i en 4 cylindret fremfor en 3 cylindret ?
Golf 1.0 85 hk.
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6016
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6451 times
- Been thanked: 1637 times
Re: Golf 1.0 85 hk.
Det gør helt sikkert en forskel om der er tre eller fire cylindere, men jeg tror problemet ligger i at du sammenligner to vidt forskellige motorer, den ene har jo 50% højere effekt end den anden, og den vil derfor være mindre belastet af at køre fx 80 km/t - selvfølgelig alt efter gearing.
Prøv lige en 1.0 TSI 115 HK fra VW i stedet, den fås godt nok ikke i Golf lige nu, sikkert fordi der kommer en Golf VIII indenfor et år.
Så alternativet er en Golf 1.5 TSI EVO ACT BlueMotion med 130 HK, som er mere sammenlignelig i effekt i forhold til Focus 125 HK.
1.0 TSI 115 HK kan du fx finde i en Polo
Prøv lige en 1.0 TSI 115 HK fra VW i stedet, den fås godt nok ikke i Golf lige nu, sikkert fordi der kommer en Golf VIII indenfor et år.
Så alternativet er en Golf 1.5 TSI EVO ACT BlueMotion med 130 HK, som er mere sammenlignelig i effekt i forhold til Focus 125 HK.
1.0 TSI 115 HK kan du fx finde i en Polo
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
- GaSelle
- Hyper aktiv medlem
- Indlæg: 10861
- Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 661 times
- Been thanked: 1882 times
Re: Golf 1.0 85 hk.
Har en Golf med 1.0 TSI 115. Om det er den større effekt eller det ekstra gear ved jeg ikke, men den brummer i hvert fald ikke.
- _Jensen
- Medlem
- Indlæg: 1380
- Tilmeldt: 15. jul 2015, 19:27
- Geografisk region: Bornholm
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 87 times
- Been thanked: 418 times
Re: Golf 1.0 85 hk.
Er det kun software eller er der også hardware dele som er anderledes på 1.0 TSI 115 HK vs 1.0 TSI 85 HK
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Bh John
2024 Xpeng G9 Performens
2022 ID.4 GTX
2019 Tiguan 2.0 TDI IQ.Drive 150 HK DSG
2018 Passat Variant 1.4 TSI Highline 150 HK DSG
2016 Golf Variant 1.4 TSI Comfortline 125 HK DSG
2024 Xpeng G9 Performens
2022 ID.4 GTX
2019 Tiguan 2.0 TDI IQ.Drive 150 HK DSG
2018 Passat Variant 1.4 TSI Highline 150 HK DSG
2016 Golf Variant 1.4 TSI Comfortline 125 HK DSG
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6227
- Tilmeldt: 22. aug 2011, 17:30
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 96 times
- Been thanked: 213 times
Re: Golf 1.0 85 hk.
Min bedste vens bror havde en Golf 1,2 med 85 HK. Den blev en økonomisk katastrofe for ingen forhandlere ville tage den i bytte til en bare nogenlunde anstændig pris for der er ingen efterspørgsel på de meget bovlamme Golfer med 85 HK - uanset cylinderantal.
En Polo i samme prisklasse er et langt bedre køb fordi der om 3 - 4 år vil være mange der gerne vil eje en Polo med 95 eller 115 HK.
Normalt får man den bedste pris for en brugt VW ved en VW-forhandler, men i dette tilfælde blev det en (uvidende om VW?) KIA-forhandler der bød mest på den Golf som VW-forhandlere i nogle tilfælde slet ikke ville give en pris på.
En Polo i samme prisklasse er et langt bedre køb fordi der om 3 - 4 år vil være mange der gerne vil eje en Polo med 95 eller 115 HK.
Normalt får man den bedste pris for en brugt VW ved en VW-forhandler, men i dette tilfælde blev det en (uvidende om VW?) KIA-forhandler der bød mest på den Golf som VW-forhandlere i nogle tilfælde slet ikke ville give en pris på.
Senest rettet af erlingvj 14. jan 2019, 18:58, rettet i alt 1 gang.
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6227
- Tilmeldt: 22. aug 2011, 17:30
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 96 times
- Been thanked: 213 times
Re: Golf 1.0 85 hk.
Der er mekanisk forskelle på topstykke og turbo. Fx ventiler i en mere hårdfør legering.