Justering af lygter med bi-xenon
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 141
- Tilmeldt: 16. sep 2015, 13:17
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 0
- Been thanked: 7 times
Justering af lygter med bi-xenon
Mine lygter lyser ikke langt nok, så de skal justeres frem. De har de to justeringsskruer i selve lygten, som alle andre lygter. Men jeg vil gerne vide hvilket tilfælde man skal have lavet en kalibrering og ikke en justering? inden jeg bare begynder at skrue helt vildt på lygterne Bilen er en A4 b8,5 med bi-xenon.
Jeg har lige skiftet xenon pærer hvilket gør lyset meget bedre, men de lyser ikke langt nok frem i min optik. Skal jeg bare justere på de manuelle skruer som med gamle halogen lygter, med de 1% fald? Eller er man ude i kalibrering?
Jeg har lige skiftet xenon pærer hvilket gør lyset meget bedre, men de lyser ikke langt nok frem i min optik. Skal jeg bare justere på de manuelle skruer som med gamle halogen lygter, med de 1% fald? Eller er man ude i kalibrering?
Nu: Audi A4 Avant 1,8 TFSI Aut. S-Line. Tidligere: Scirocco 2,0 TSI DSG
- wahlstrom
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1550
- Tilmeldt: 5. jul 2010, 09:08
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 24 times
- Been thanked: 19 times
Re: Justering af lygter med bi-xenon
Bare juster.. mål afstanden fra center af linse til linse.
Mærk af på væg mens bil holder tæt på.. højde og bredde og så bakker du 10 meter tilbage og så skal den stadig være centreret men være flyttet 10cm ned.
Mærk af på væg mens bil holder tæt på.. højde og bredde og så bakker du 10 meter tilbage og så skal den stadig være centreret men være flyttet 10cm ned.
VW Golf GTE 2018
VW Up! 1.0 BMT 5d 2015
VW Up! 1.0 BMT 5d 2015
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1790
- Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 185 times
- Been thanked: 287 times
Re: Justering af lygter med bi-xenon
Jeg har læst på A3 skal lygten justeres med computer da det lange lys skal justeres ned. Det samme er nok gældende på A4.
Jeg har selv justeret min skrue med en omgang og det hjalp gevaldigt.
Jeg har selv justeret min skrue med en omgang og det hjalp gevaldigt.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 323
- Tilmeldt: 18. okt 2015, 14:33
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 27 times
Re: Justering af lygter med bi-xenon
Min gamle Audi A4 blev "indstillet" efter et lygteapparat. Det resulterede i at jeg fik en masse blink fra de modkørende. Fik det lokale værksted til at tjekke, og alt var ok ifølge apparatet. Så slukkede vi lyset i værkstedet og tjekkede manuelt, der steg nærlyset med over 1 %.
Så gør dig selv den tjeneste at tjek det manuelt under alle omstændigheder.
Sendt fra min SM-G950F med Tapatalk
Så gør dig selv den tjeneste at tjek det manuelt under alle omstændigheder.
Sendt fra min SM-G950F med Tapatalk
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1903
- Tilmeldt: 23. jul 2013, 16:42
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 178 times
Re: Justering af lygter med bi-xenon
Du må ikke skrue uden at bruge vcds
Den skal sættes i indstillings modus før du stiller . Ellers fucker du niveau systemet op
Den skal sættes i indstillings modus før du stiller . Ellers fucker du niveau systemet op
- KMDTHY
- Admin
- Indlæg: 2163
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 20:20
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Thisted
- Has thanked: 615 times
- Been thanked: 461 times
Re: Justering af lygter med bi-xenon
Som Vartaz skriver - på med VCDS. Jeg skulle det samme på min Superb med Bi-Xenon
2023 ENYAQ 80 Sportline Ultra
2011 Superb TDI DSG Elegance 500.000 km
2005 Lupo 3L 605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
NEtechVCDS + VCP - Vestjylland
| Støt VAGcars.dk - donér penge frivilligt. | Køb VAGcars.dk klistermærker! | Rapportér emner | FAQ og guider til VAGcars.dk | Forumregler |
2011 Superb TDI DSG Elegance 500.000 km
2005 Lupo 3L 605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
NEtechVCDS + VCP - Vestjylland
| Støt VAGcars.dk - donér penge frivilligt. | Køb VAGcars.dk klistermærker! | Rapportér emner | FAQ og guider til VAGcars.dk | Forumregler |
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1903
- Tilmeldt: 23. jul 2013, 16:42
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 178 times
Re: Justering af lygter med bi-xenon
Skal du på alle vag med aLWR (niveauregulering)
Det den gør er at køre lygten i midten og derfra justerer du så
for justerer du bare , vil det feks når du har læs på eller folk i bilen stå forkert da "udgangspunkt" er forkert
Det den gør er at køre lygten i midten og derfra justerer du så
for justerer du bare , vil det feks når du har læs på eller folk i bilen stå forkert da "udgangspunkt" er forkert
- wahlstrom
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1550
- Tilmeldt: 5. jul 2010, 09:08
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 24 times
- Been thanked: 19 times
Justering af lygter med bi-xenon
Aldrig haft problemer...
Og har prøvet begge dele.
Og jeg har om nogen pillet ved mine lygter
Men nu er min så heller ikke en 8.5
Men ja ligger den i yderposition i mV så vil den ramme loft eller bund og melde fejl..
Snurre du bare en to omgange rundt burde det ikke give problemer, med mindre den har været skruet voldsomt på tidligere
Og har prøvet begge dele.
Og jeg har om nogen pillet ved mine lygter
Men nu er min så heller ikke en 8.5
Men ja ligger den i yderposition i mV så vil den ramme loft eller bund og melde fejl..
Snurre du bare en to omgange rundt burde det ikke give problemer, med mindre den har været skruet voldsomt på tidligere
VW Golf GTE 2018
VW Up! 1.0 BMT 5d 2015
VW Up! 1.0 BMT 5d 2015
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1903
- Tilmeldt: 23. jul 2013, 16:42
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 178 times
Re: Justering af lygter med bi-xenon
Det er uanset forkert, og vi har jo vcds kortet. så er det gjort rigtigt og fungere fremover. Det andet er noget rod imho
- wahlstrom
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1550
- Tilmeldt: 5. jul 2010, 09:08
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 24 times
- Been thanked: 19 times
Re: Justering af lygter med bi-xenon
Hvis han ønsker at få lyset kastet en tand længere frem, er det måske en halv omgang der skal drejes.. Med mindre de peger direkte ned i forkofangeren..
Så kan han altid når han er tilfreds få en til lige at lave en grundindstilling, via VCDS kort. Det tager ikke mange sekunder lige at lære den det.
Har finjusteret mine mange gange og har aldrig haft vcds på der... fx efter pære skift
Aldrig haft problemer med modkørende hverken med eller uden læs.
Så kan han altid når han er tilfreds få en til lige at lave en grundindstilling, via VCDS kort. Det tager ikke mange sekunder lige at lære den det.
Har finjusteret mine mange gange og har aldrig haft vcds på der... fx efter pære skift
Aldrig haft problemer med modkørende hverken med eller uden læs.
VW Golf GTE 2018
VW Up! 1.0 BMT 5d 2015
VW Up! 1.0 BMT 5d 2015
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 141
- Tilmeldt: 16. sep 2015, 13:17
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 0
- Been thanked: 7 times
Re: Justering af lygter med bi-xenon
Tak for svar allesammen!
Jeg har selv VCDS men er stadig ny Er der nogen der kan forklare hvad jeg skal tilgå i VCDS for at justere lygterne, og en slavisk fremgangsmåde på hvordan jeg bør gribe det an?
Jeg har selv VCDS men er stadig ny Er der nogen der kan forklare hvad jeg skal tilgå i VCDS for at justere lygterne, og en slavisk fremgangsmåde på hvordan jeg bør gribe det an?
Nu: Audi A4 Avant 1,8 TFSI Aut. S-Line. Tidligere: Scirocco 2,0 TSI DSG
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13245
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3208 times
- Been thanked: 4541 times
Re: Justering af lygter med bi-xenon
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Medlem
- Indlæg: 762
- Tilmeldt: 1. maj 2012, 18:49
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 159 times
- Been thanked: 249 times
Re: Justering af lygter med bi-xenon
Nej, BI-XENON betyder netop at både det korte og lange lys er samme pære. Du blænder op ved fysisk at fjerne et stykke metal der skærmer for pæren. Man kan faktisk høre det hvis man holder stiller og blænder op/ned/op/ned, "klak, klak, klak" siger det.
Anyway, jeg har som andre i tråden selv justeret uden VCDS eller andet, uden problemer. Så længe man gør det med normal vægt i bilen. Havde du fyldt bilen med 20 kasser Tuborg, og justeret lygterne op til det ønskede niveau og SÅ tømte den, ja så ville der selvfølgelig opstå problemer.
.
- i-s
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6581
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: i-s.dk
- Geografisk sted: Struer
- Has thanked: 553 times
- Been thanked: 921 times
- Kontakt:
Re: Justering af lygter med bi-xenon
At gøre det på denne metode betyder, at Xenon styremodulet ikke lærer det nye nulpunkt + at lygternes nye yderpunkter ikke læres. Jeg vil ikke anbefale at gøre det sådan. Man bør følge den procedure, som Hans linker til.PhillOS skrev: ↑22. jan 2019, 17:52Nej, BI-XENON betyder netop at både det korte og lange lys er samme pære. Du blænder op ved fysisk at fjerne et stykke metal der skærmer for pæren. Man kan faktisk høre det hvis man holder stiller og blænder op/ned/op/ned, "klak, klak, klak" siger det.
Anyway, jeg har som andre i tråden selv justeret uden VCDS eller andet, uden problemer. Så længe man gør det med normal vægt i bilen. Havde du fyldt bilen med 20 kasser Tuborg, og justeret lygterne op til det ønskede niveau og SÅ tømte den, ja så ville der selvfølgelig opstå problemer.
Jeg synes det er lidt hovmodigt at påstå, at det kan man bare gøre uden problemer, hvis det blot bygger på din fornemmelse ud fra hvad du selv vurderer ved at køre en tur.
Jeg kan ikke lige overskue konsekvensen i reguleringen, når den kører med forkerte nul og yderpunkter. Tvivler egentlig også på der er nogen på VAGCARS der kan det.
/Søren.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 141
- Tilmeldt: 16. sep 2015, 13:17
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 0
- Been thanked: 7 times
Re: Justering af lygter med bi-xenon
Tak for hjælpen! Jeg prøver at følge den guide Hans linker til. Det må jeg da kunne finde ud af Jeg har det også bedst med at lygten får det korrekte nulpunkt, for jeg syntes tit den justere op/ned alt efter vejens forløb.
Nu: Audi A4 Avant 1,8 TFSI Aut. S-Line. Tidligere: Scirocco 2,0 TSI DSG
-
- Medlem
- Indlæg: 762
- Tilmeldt: 1. maj 2012, 18:49
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 159 times
- Been thanked: 249 times
Re: Justering af lygter med bi-xenon
Beklager jeg er stædig, du har muligvis helt ret Jeg bygger mine begrundelser på egne erfaringer. Min egen bil med bi-xenon er ikke "fancy" xenon. Det kan justere op og ned efter belastning på bagakslen og thats it. Ikke noget DLA, curve light, und so wieter.i-s skrev: ↑22. jan 2019, 19:09At gøre det på denne metode betyder, at Xenon styremodulet ikke lærer det nye nulpunkt + at lygternes nye yderpunkter ikke læres. Jeg vil ikke anbefale at gøre det sådan. Man bør følge den procedure, som Hans linker til.PhillOS skrev: ↑22. jan 2019, 17:52Nej, BI-XENON betyder netop at både det korte og lange lys er samme pære. Du blænder op ved fysisk at fjerne et stykke metal der skærmer for pæren. Man kan faktisk høre det hvis man holder stiller og blænder op/ned/op/ned, "klak, klak, klak" siger det.
Anyway, jeg har som andre i tråden selv justeret uden VCDS eller andet, uden problemer. Så længe man gør det med normal vægt i bilen. Havde du fyldt bilen med 20 kasser Tuborg, og justeret lygterne op til det ønskede niveau og SÅ tømte den, ja så ville der selvfølgelig opstå problemer.
Jeg synes det er lidt hovmodigt at påstå, at det kan man bare gøre uden problemer, hvis det blot bygger på din fornemmelse ud fra hvad du selv vurderer ved at køre en tur.
Jeg kan ikke lige overskue konsekvensen i reguleringen, når den kører med forkerte nul og yderpunkter. Tvivler egentlig også på der er nogen på VAGCARS der kan det.
Dem har jeg manuelt justeret en lille smule op for at få noget mere længde på lyset. Ingen har blinket af mig endnu, så jeg tvivler på det blænder. Min antagelser er derfor at man godt kan "slippe af sted" med det uden de store problemer.
.