Tør man købe en “Euro5” Dieselbil....eller skal man holde sig fra dem.
- Ras
- Medlem
- Indlæg: 650
- Tilmeldt: 28. aug 2008, 21:37
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Roskilde
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 77 times
Tør man købe en “Euro5” Dieselbil....eller skal man holde sig fra dem.
Hej jeg har brug for lidt indput..
jeg har forelsket mig i en Diesel bil -model år 2014. Pris ca. 280.000 Med alt det rigtige udstyr/farve mm. som jeg meget gerne vil have.
Mit kørsels mønster har ændret sig så 90% af turene er 2x40km Landevej pr. dag.
Da bilen er en 2014 model, kan jeg se på data at det derfor desværre er en Euro5 og ikke en Euro6.
Som jo ellers nok vil være det sikreste at gå efter med alt den diesel hysteri der er i øjeblikket både her hjemme men også i Tyskland.
Tænker også på om der pludselig kommer højere grøn ejerafgift på alle diesel biler ældre end euro6 norm.
Hvad siger i andre, er det et tåbeligt valg eller ville i hoppe på hvis bilen er den “rigtige” ud fra jeres ønsker.
Tænker mere om den bliver usælgelig om 5 år med 200.000km på tælleren til den tid.
PS. Det er ikke en Vag. Men en anden fin tysker på 3 bogstaver...
jeg har forelsket mig i en Diesel bil -model år 2014. Pris ca. 280.000 Med alt det rigtige udstyr/farve mm. som jeg meget gerne vil have.
Mit kørsels mønster har ændret sig så 90% af turene er 2x40km Landevej pr. dag.
Da bilen er en 2014 model, kan jeg se på data at det derfor desværre er en Euro5 og ikke en Euro6.
Som jo ellers nok vil være det sikreste at gå efter med alt den diesel hysteri der er i øjeblikket både her hjemme men også i Tyskland.
Tænker også på om der pludselig kommer højere grøn ejerafgift på alle diesel biler ældre end euro6 norm.
Hvad siger i andre, er det et tåbeligt valg eller ville i hoppe på hvis bilen er den “rigtige” ud fra jeres ønsker.
Tænker mere om den bliver usælgelig om 5 år med 200.000km på tælleren til den tid.
PS. Det er ikke en Vag. Men en anden fin tysker på 3 bogstaver...
VW E-Up 2015. (Bybil til alle de korte ture.)
Mercedes S212 E350 T Bluetec 9G. AMG pakker ude og inde. (Pendler og langturs familie container.)
Mercedes W124 300E. (Youngtimer/sommerbil.)
Tidligere biler: VW Passat Variant TSI DSG 2016. Octavia 1,8 TSI 2010. Passat Variant 1,8T 1998. Polo 1,6 1999. Golf 2 GTI 8V 1987.
Mercedes S212 E350 T Bluetec 9G. AMG pakker ude og inde. (Pendler og langturs familie container.)
Mercedes W124 300E. (Youngtimer/sommerbil.)
Tidligere biler: VW Passat Variant TSI DSG 2016. Octavia 1,8 TSI 2010. Passat Variant 1,8T 1998. Polo 1,6 1999. Golf 2 GTI 8V 1987.
- Ghettoadam
- Medlem
- Indlæg: 679
- Tilmeldt: 14. maj 2011, 13:31
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Tallmountain
- Has thanked: 11 times
- Been thanked: 32 times
Re: Tør man købe en “Euro5” Dieselbil....eller skal man holde sig fra dem.
Jeg var ikke nervøs ved at købe en "euro-5" bil.
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6020
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6455 times
- Been thanked: 1637 times
Re: Tør man købe en “Euro5” Dieselbil....eller skal man holde sig fra dem.
Fem år og 200.000 km, så har du taget pynten af prisen lige meget hvad
Når du har så lange perspektiver så kig på om bilen er den rette for dig - det var noget andet hvis det var impulsivt eller for en meget kort periode, fx mindre end et år.
Jeg ville ikke have nogen betænkeligheder for at købe sådan en bil hvis det er den du gerne vil have.
2x40 km/dag er også fint for en diesel.
Ang. dieselhysteri, så skal man også tænke på hvor ofte man har brug for at køre sin dieselbil ind i centrum i de europæiske storbyer? Det er også forskelligt hvilket niveau de forbyder, nogle steder er ældre benzinbiler også forbudt (euro 2/3)
Når du har så lange perspektiver så kig på om bilen er den rette for dig - det var noget andet hvis det var impulsivt eller for en meget kort periode, fx mindre end et år.
Jeg ville ikke have nogen betænkeligheder for at købe sådan en bil hvis det er den du gerne vil have.
2x40 km/dag er også fint for en diesel.
Ang. dieselhysteri, så skal man også tænke på hvor ofte man har brug for at køre sin dieselbil ind i centrum i de europæiske storbyer? Det er også forskelligt hvilket niveau de forbyder, nogle steder er ældre benzinbiler også forbudt (euro 2/3)
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6227
- Tilmeldt: 22. aug 2011, 17:30
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 96 times
- Been thanked: 213 times
Re: Tør man købe en “Euro5” Dieselbil....eller skal man holde sig fra dem.
Bortset fra deres 2.0 diesel som har mange kædeproblemer/motorhaverier.
Og deres 5-serie der brænder. Min lillebror har lige vundet en sag mod BMW. Hans 5-serie brød i brand under kørsel. Kortslutning ved batterikabel i reservehjulsbrønd. BMW havde "glemt" at indkalde hans bil. Et kendt problem som BMW DK ikke fik kommunikeret ud til alle kunder.
- Vedhæftede filer
-
- V__AE66.jpg (78.81 KiB) Vist 1029 gange
Senest rettet af erlingvj 17. jan 2019, 06:28, rettet i alt 2 gange.
- GaSelle
- Hyper aktiv medlem
- Indlæg: 10869
- Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 661 times
- Been thanked: 1899 times
Re: Tør man købe en “Euro5” Dieselbil....eller skal man holde sig fra dem.
Deres gamle 2.0D, ja. Den der bla. er i F10. Der skal man tjekke for kædestøj.
- Ras
- Medlem
- Indlæg: 650
- Tilmeldt: 28. aug 2008, 21:37
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Roskilde
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 77 times
Re: Tør man købe en “Euro5” Dieselbil....eller skal man holde sig fra dem.
Når nu vi har taget proppen af -Det er en 2,0 stept. 8trins 184hk 380nm. -ikke 5 serie!
Jeg synes ikke jeg har hørt om kædestøj på dem i de årgange...
Men tak for gode input fortsæt endelig, også ang. euro5 vs euro6
Jeg synes ikke jeg har hørt om kædestøj på dem i de årgange...
Men tak for gode input fortsæt endelig, også ang. euro5 vs euro6
VW E-Up 2015. (Bybil til alle de korte ture.)
Mercedes S212 E350 T Bluetec 9G. AMG pakker ude og inde. (Pendler og langturs familie container.)
Mercedes W124 300E. (Youngtimer/sommerbil.)
Tidligere biler: VW Passat Variant TSI DSG 2016. Octavia 1,8 TSI 2010. Passat Variant 1,8T 1998. Polo 1,6 1999. Golf 2 GTI 8V 1987.
Mercedes S212 E350 T Bluetec 9G. AMG pakker ude og inde. (Pendler og langturs familie container.)
Mercedes W124 300E. (Youngtimer/sommerbil.)
Tidligere biler: VW Passat Variant TSI DSG 2016. Octavia 1,8 TSI 2010. Passat Variant 1,8T 1998. Polo 1,6 1999. Golf 2 GTI 8V 1987.
- GaSelle
- Hyper aktiv medlem
- Indlæg: 10869
- Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 661 times
- Been thanked: 1899 times
Re: Tør man købe en “Euro5” Dieselbil....eller skal man holde sig fra dem.
Den ligger også i de andre modeller. Kig evt. på BMW gruppen på FB. Det er heller ikke givet det sker, men risikoen er der. Men de går godt, og gearkassen er super.
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13245
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3208 times
- Been thanked: 4541 times
Re: Tør man købe en “Euro5” Dieselbil....eller skal man holde sig fra dem.
Hvad manden sagde.BrianDS skrev: ↑16. jan 2019, 23:24Fem år og 200.000 km, så har du taget pynten af prisen lige meget hvad
Når du har så lange perspektiver så kig på om bilen er den rette for dig - det var noget andet hvis det var impulsivt eller for en meget kort periode, fx mindre end et år.
Jeg ville ikke have nogen betænkeligheder for at købe sådan en bil hvis det er den du gerne vil have.
2x40 km/dag er også fint for en diesel.
Ang. dieselhysteri, så skal man også tænke på hvor ofte man har brug for at køre sin dieselbil ind i centrum i de europæiske storbyer? Det er også forskelligt hvilket niveau de forbyder, nogle steder er ældre benzinbiler også forbudt (euro 2/3)
Jeg er helt enig i ovenstående betragtninger.
Min Passat var 3½ år med 91.000 på uret da jeg købte den, og nu har jeg haft den i godt 2½ år, og har ingen planer om at den skal skiftes.
Dvs som BrianDS skriver - jo længere ejerhorisont, jo mindre betydning har dieselbekymringerne og deraf flg. værditab.
Ved ikke om det samme gælder for BMW og den model du kigger på, men for Passat's vedkommende er (var) udvalget i brugt diesel faktor 20x i forhold til benzin. Derfor kunne jeg få den bil jeg gerne ville have, med det udstyr jeg gerne ville have.
Så jeg synes bare du skal købe den BMW du har kastet din kærlighed på, og så glemme alt om anti-diesel hype og EUR-det-ene-og-det-andet
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- Ras
- Medlem
- Indlæg: 650
- Tilmeldt: 28. aug 2008, 21:37
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Roskilde
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 77 times
Re: Tør man købe en “Euro5” Dieselbil....eller skal man holde sig fra dem.
Ja jeg ved godt det er samme motor i 5 serien.
Men tænkte om det kunne være de tidligere årgange der kan have problemer med kæden.
så vidt jeg ved kom den motor jo tilbage i 2010.
Men hvis det opstår, hvad skal der så til. Snakker vi ny kæde og kæde strammer eller andet...
Noget bud på hvad sådan en omgang evt. ville koste.
For at vende tilbage til udgangspunkt tror i den grønne ejer afgift vil få et ordentligt hak op på diesel biler ældre end euro6.
Det synes jeg de har snakket om, men måske mere kørselsforbud i miljø zoner i de større byer...
-De siger jo så meget
VW E-Up 2015. (Bybil til alle de korte ture.)
Mercedes S212 E350 T Bluetec 9G. AMG pakker ude og inde. (Pendler og langturs familie container.)
Mercedes W124 300E. (Youngtimer/sommerbil.)
Tidligere biler: VW Passat Variant TSI DSG 2016. Octavia 1,8 TSI 2010. Passat Variant 1,8T 1998. Polo 1,6 1999. Golf 2 GTI 8V 1987.
Mercedes S212 E350 T Bluetec 9G. AMG pakker ude og inde. (Pendler og langturs familie container.)
Mercedes W124 300E. (Youngtimer/sommerbil.)
Tidligere biler: VW Passat Variant TSI DSG 2016. Octavia 1,8 TSI 2010. Passat Variant 1,8T 1998. Polo 1,6 1999. Golf 2 GTI 8V 1987.
- GaSelle
- Hyper aktiv medlem
- Indlæg: 10869
- Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 661 times
- Been thanked: 1899 times
Re: Tør man købe en “Euro5” Dieselbil....eller skal man holde sig fra dem.
Jeg ved ikke, hvad det indebærer. Det har bare været oppe flere gange inde på den BMW gruppe på FBb. Jeg har selv den "nye" 2.0D, så jeg har ikke kigget mere specifikt ind i det.
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13245
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3208 times
- Been thanked: 4541 times
Re: Tør man købe en “Euro5” Dieselbil....eller skal man holde sig fra dem.
Hvis du insisterer på at fastholde dig selv i alle de mulige "hvis nu.." der er, så skal du droppe idéen inden din forelskelse udvikler sig for meget.
Alle pile peger jo i retning af eldrift i dag, og ingen aner hvilke krumspring de kan finde på henad vejen for at afvikle forbrændingsmotoren. Især hvis el skulle få et større gennembrud, enten i form af teknologi eller af (overdrevet) politisk bestemt subsidiering.
Så hvis jeg var dig, ville jeg tage udgangspunkt i situationen anno 17-01-2019 og så tage din beslutning baseret på det - og hvad du føler for den bil du har fundet.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6020
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6455 times
- Been thanked: 1637 times
Re: Tør man købe en “Euro5” Dieselbil....eller skal man holde sig fra dem.
Helt enigHansH skrev:Hvis du insisterer på at fastholde dig selv i alle de mulige "hvis nu.." der er, så skal du droppe idéen inden din forelskelse udvikler sig for meget.
Alle pile peger jo i retning af eldrift i dag, og ingen aner hvilke krumspring de kan finde på henad vejen for at afvikle forbrændingsmotoren. Især hvis el skulle få et større gennembrud, enten i form af teknologi eller af (overdrevet) politisk bestemt subsidiering.
Så hvis jeg var dig, ville jeg tage udgangspunkt i situationen anno 17-01-2019 og så tage din beslutning baseret på det - og hvad du føler for den bil du har fundet.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
- Ras
- Medlem
- Indlæg: 650
- Tilmeldt: 28. aug 2008, 21:37
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Roskilde
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 77 times
Re: Tør man købe en “Euro5” Dieselbil....eller skal man holde sig fra dem.
Fint formuleret både Brian og HansHansH skrev: ↑17. jan 2019, 08:40Hvis du insisterer på at fastholde dig selv i alle de mulige "hvis nu.." der er, så skal du droppe idéen inden din forelskelse udvikler sig for meget.
Alle pile peger jo i retning af eldrift i dag, og ingen aner hvilke krumspring de kan finde på henad vejen for at afvikle forbrændingsmotoren. Især hvis el skulle få et større gennembrud, enten i form af teknologi eller af (overdrevet) politisk bestemt subsidiering.
Så hvis jeg var dig, ville jeg tage udgangspunkt i situationen anno 17-01-2019 og så tage din beslutning baseret på det - og hvad du føler for den bil du har fundet.
VW E-Up 2015. (Bybil til alle de korte ture.)
Mercedes S212 E350 T Bluetec 9G. AMG pakker ude og inde. (Pendler og langturs familie container.)
Mercedes W124 300E. (Youngtimer/sommerbil.)
Tidligere biler: VW Passat Variant TSI DSG 2016. Octavia 1,8 TSI 2010. Passat Variant 1,8T 1998. Polo 1,6 1999. Golf 2 GTI 8V 1987.
Mercedes S212 E350 T Bluetec 9G. AMG pakker ude og inde. (Pendler og langturs familie container.)
Mercedes W124 300E. (Youngtimer/sommerbil.)
Tidligere biler: VW Passat Variant TSI DSG 2016. Octavia 1,8 TSI 2010. Passat Variant 1,8T 1998. Polo 1,6 1999. Golf 2 GTI 8V 1987.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 240
- Tilmeldt: 20. jun 2008, 16:59
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 0
- Been thanked: 7 times
Re: Tør man købe en “Euro5” Dieselbil....eller skal man holde sig fra dem.
Ja... jeg synes også helt sikkert, at du bare skal følge dit hjerte og købe den bil og så tænke mindre på hvad fremtiden måske kommer til at byde på. For helt sikkert kommer vi til at køre på udelukkende el en dag, men vejen er MEGET længere end politikerne vil indse.
Jeg står og skal skifte den anden vej rundt fra BMW 530d GT til Audi A6 3.0 TDI Avant pga. øget plads behov.
Jeg står og skal skifte den anden vej rundt fra BMW 530d GT til Audi A6 3.0 TDI Avant pga. øget plads behov.
- Realtor
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4124
- Tilmeldt: 14. jan 2009, 16:26
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: 9210
- Has thanked: 36 times
- Been thanked: 478 times
Re: Tør man købe en “Euro5” Dieselbil....eller skal man holde sig fra dem.
En 2.0 fra munchen fra 2014 ville jeg ikke bekymre mig omkring kædeproblemer. Det er mest fra 2008-2011 der er problemer. Skal du være helt safe, så find en med B47 motoren, som vidst kom omkring 2014-2015 og har 190hk heste.
2020 Audi E-tron 55
- GaSelle
- Hyper aktiv medlem
- Indlæg: 10869
- Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 661 times
- Been thanked: 1899 times
Re: Tør man købe en “Euro5” Dieselbil....eller skal man holde sig fra dem.
Kom B47 ikke først i G30?
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6020
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6455 times
- Been thanked: 1637 times
Re: Tør man købe en “Euro5” Dieselbil....eller skal man holde sig fra dem.
De er ikke helt tilfreds i Tyskland over de nye regler. Selvom alt fra Euro5 og frem skulle være tilladt
https://www.thelocal.de/20190203/yellow ... rotest/amp
https://www.thelocal.de/20190203/yellow ... rotest/amp
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK