Ny bil - hjælp til model

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10867
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1897 times

Re: Ny bil - hjælp til model

Indlæg af GaSelle » 10. feb 2019, 21:04

Nichlas83 skrev:
10. feb 2019, 17:45
For omkring et år siden stod vi i nogenlunde samme situation - vi valgte en fabriksny Golf Variant 1.5 DSG.

Det var småting, men adaptiv fartpilot på en pind er virkelig en tarvelig løsning hos Skoda og svingbart træk er en lille hverdagsluksus som vist heller ikke tilbydes i Octavia. Derudover virkede kabinen bare mere lækker (er heller ikke fan af det der Skoda budget-grønne tema).

Vi er super glade for Golfen, lidt mindre plads men stadig rigeligt til vores familie på fire.
Jeg har også en Golf, og savner fartpilotspinden fea min Superb. Det er nemmere og mere gennemtænkt end det på rattet. Om man er til det budget-hvide lys i en Vw, må være en smagssag ;)
These users thanked the author GaSelle for the post:
Nichlas83

Nordforbyen
Helt nyt medlem
Indlæg: 44
Tilmeldt: 7. feb 2019, 16:23
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 4 times
Been thanked: 10 times

Re: Ny bil - hjælp til model

Indlæg af Nordforbyen » 10. feb 2019, 22:54

GaSelle skrev:
10. feb 2019, 21:04
Nichlas83 skrev:
10. feb 2019, 17:45
For omkring et år siden stod vi i nogenlunde samme situation - vi valgte en fabriksny Golf Variant 1.5 DSG.

Det var småting, men adaptiv fartpilot på en pind er virkelig en tarvelig løsning hos Skoda og svingbart træk er en lille hverdagsluksus som vist heller ikke tilbydes i Octavia. Derudover virkede kabinen bare mere lækker (er heller ikke fan af det der Skoda budget-grønne tema).

Vi er super glade for Golfen, lidt mindre plads men stadig rigeligt til vores familie på fire.
Jeg har også en Golf, og savner fartpilotspinden fea min Superb. Det er nemmere og mere gennemtænkt end det på rattet. Om man er til det budget-hvide lys i en Vw, må være en smagssag ;)
Vi var ude at prøve en octavia combi idag samt en passat variant, ogaå kiggede vi på en golf variant.

Der er ingen tvivl om golf/octavia snakken er en smagssag. Jeg syntes som udgangspunkt at golfen er federe "designmæssigt". Men hvor fed er en øglecontainer egentlig?

Skodaen imponerede mig helt vildt!!!! Den kørte vanvittig godt, genialt bagagerum og jeg sad bedre end jeg havde regnet med. Jeg syntes generelt at der er rigrig rigtig meget bil for pengene. Tsi'eren mdd 150heste passer rigtig godt til den størrelse bil og jeg føler ikke på noget tidspunkt at den mangler kræfter.
Det der trækker ned på skodaen er mangel på plads, jeg blev meget hurtigt bevist om at jeg er 195 og vejer over 100kg - også det faktum at mit yngel sidder og sparker/trykker op i ryggen på mig når han sidder bag mig.
Jeg følte mig på ingen måde så klemt som i en leon, men den sad ikke i skabet.

Plus ved octaviaen er også den gode økonomi (i forhold til en passat, og jeg er klar over det ikke er en fair sammenligning, men jeg gør det alligevel ;) ) her tænkes indkøb, ejerafgift og brændstof økonomi.

Passaten, ja hold da op en bil!!! Sådan en B8er er sku en lækker bil, og jeg kan sagtens forstå at flere blade kalder den den bedste bil i den klasse. Det der næsten trækker mest i passaten er Ergo sædet, også det faktum at der bare er flere kubikmeter plads i kabinen. Jeg blev overrasket over motoren, efter at have kørt i skodaen havde jeg ikke troet at den kunne trække passaten så fint, men det fungere egentlig meget godt. Nogen racerbil bliver det aldrig, men alt i alt en fornøjelse.

Nu skal jeg i tænkeboks da jeg på nuværende tidspunkt har valgt touranen fra, da syntes det er overkill, selvom jeg på mange måder syntes den er fed.

Igen tusind tak for alle jeres inputs og hjælp her til mit anden dyreste køb nogensinde.

Mvh benjamin

Abyssinier
Nyt medlem
Indlæg: 204
Tilmeldt: 7. jan 2010, 08:48
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 49 times
Been thanked: 37 times

Re: Ny bil - hjælp til model

Indlæg af Abyssinier » 11. feb 2019, 09:22

Spændende og seriøs debattråd. Håber at du bliver glad for hvad du end vælger. Jeg synes, at det er godt, at du ikke allerede på forhånd udelukker noget pga. fordomme. :-)
En skam at det ikke er muligt at få en Superb Combi 1,4 TSI DSG indenfor budgettet, for den bør også være interessant i denne sammenhæng. Undrer mig faktisk lidt over, at der ikke er nogle Superb'er med disse specs i nærheden at 300K. Godt nok bliver der solgt flere Passat'er men alligevel...
Nuværende bil: 2021 Skoda Enyaq 80
Quartz grå, 20" Vega fælge, Design Selection ecuSuite kabine, svingbart anhængertræk med elektrisk frigørelse, Assisted Drive Plus, Convenience Plus, Drive Sport Basis, Familie Plus, Infotainment Plus, Klima Plus, Komfort sæde Plus, Lyn & Syn Basis, Parkering Plus, Transportpakke, Varmepumpe og Lynopladning 135 kW DC.
Tidligere bil: 2014 Skoda Octavia Combi Elegance 1,4 TSI DSG 140 hk.

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10867
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1897 times

Re: Ny bil - hjælp til model

Indlæg af GaSelle » 11. feb 2019, 13:36

Abyssinier skrev:
11. feb 2019, 09:22
Spændende og seriøs debattråd. Håber at du bliver glad for hvad du end vælger. Jeg synes, at det er godt, at du ikke allerede på forhånd udelukker noget pga. fordomme. :-)
En skam at det ikke er muligt at få en Superb Combi 1,4 TSI DSG indenfor budgettet, for den bør også være interessant i denne sammenhæng. Undrer mig faktisk lidt over, at der ikke er nogle Superb'er med disse specs i nærheden at 300K. Godt nok bliver der solgt flere Passat'er men alligevel...
Enig. Der er mere plads end Passat, ofte mere udstyr - pg så synes jeg designet er pænere. Men der ikke nogen til 300K pt.

lionking
Nyt medlem
Indlæg: 260
Tilmeldt: 31. jul 2015, 18:41
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: København
Has thanked: 23 times
Been thanked: 15 times

Re: Ny bil - hjælp til model

Indlæg af lionking » 11. feb 2019, 14:02

Det er jo en “no brainer” at vælge en Passat frem for Superb i øjeblikket.

Begge er super biler og meget ens. Men som brugtmarkedet er nu er en Passat bedre deal.

1. Pris (Superb er dyrere :shock: )
2. Udstyr (Premium modellerne har det meste inkl. navi og digitalt instrumenter)
3. Prestige (Skoda er VAGs billige mærke)
4. Gensalgs værdi (Passat er mere værd om 5-8 år tror jeg)
Etc.

holm7
Nyt medlem
Indlæg: 117
Tilmeldt: 10. apr 2018, 13:54
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 19 times
Been thanked: 34 times

Re: Ny bil - hjælp til model

Indlæg af holm7 » 11. feb 2019, 14:23

Jeg synes at især fronten på Octavia pt. er meget lidt pæn. Jeg tror det er forlygterne og deres mærkelige opdeling i to, der gør det. Sammen med de der standard alufælge, så ser den bare virkelig kedelig ud. Fælgene kan selvfølgelig udskiftes, men fronten/forlygterne er der stadig. :) Det er lidt mærkeligt, for de benytter ikke samme front-/forlygtedesign på deres andre modeller og de ser også ganske nydelige ud.

Det er selvfølgelig smag og behag. Men man skal jo alligevel se bilen udefra inden man sætter sig ind og det kan give lidt ekstra at man også selv synes det er et pæn bil udvendigt. :)

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10867
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1897 times

Re: Ny bil - hjælp til model

Indlæg af GaSelle » 11. feb 2019, 16:02

lionking skrev:
11. feb 2019, 14:02
Det er jo en “no brainer” at vælge en Passat frem for Superb i øjeblikket.

Begge er super biler og meget ens. Men som brugtmarkedet er nu er en Passat bedre deal.

1. Pris (Superb er dyrere :shock: )
2. Udstyr (Premium modellerne har det meste inkl. navi og digitalt instrumenter)
3. Prestige (Skoda er VAGs billige mærke)
4. Gensalgs værdi (Passat er mere værd om 5-8 år tror jeg)
Etc.
Det med prestige er vel individuelt. I min optik står VW/Skoda lige, mens Audi er over. Gensalgsværdier holder Skoda faktisk ret pænt på - Octavia er kåret til en af de biler med lavest værditab.

pwh
Medlem
Indlæg: 519
Tilmeldt: 8. jan 2017, 09:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 18 times
Been thanked: 65 times

Re: Ny bil - hjælp til model

Indlæg af pwh » 11. feb 2019, 17:02


GaSelle skrev: Det med prestige er vel individuelt. I min optik står VW/Skoda lige, mens Audi er over. Gensalgsværdier holder Skoda faktisk ret pænt på - Octavia er kåret til en af de biler med lavest værditab.
Godt at se at du ikke har mistet dine varme følelser for skoda selvom du nu har set lyset i et mærke med mere prestige Billede

Prestige er netop ikke individuelt. Prestige hænger sammen med den anseelse man opnår i en bredere kreds af samfundet, og netop her er det svært at se at VW og Skoda er på samme "niveau".
Det er ikke det samme som, at Skoda er skidt. Se eksempelvis det virkeligt lave værditab for eksempelvis Superb og Octavia. Det vidner om deres popularitet, som ligeledes ikke skal forveksles med prestige.

VAG koncernen gør store anstrengelser for at holde deres mærker adskilt hvad angår prestige. Om noget kan man diskutere hvordan Seat og Skoda ligger ift. hinanden, men jeg har svært ved at se en diskussion når det kommer til placering af Audi, VW og Skoda ift. hinanden...

Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk


These users thanked the author pwh for the post (total 2):
lionking_Jensen

Brugeravatar
jencka
Medlem
Indlæg: 790
Tilmeldt: 1. maj 2017, 16:42
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 154 times
Been thanked: 120 times

Re: Ny bil - hjælp til model

Indlæg af jencka » 11. feb 2019, 19:13

Pudsigt parameter at købe bil efter i den definition af prestige.
Normalt ville man købe bil efter hvad man selv vil have og ikke hvad andre synes der er prestige i.
(Som jeg uanset hvad stadig vil mene er individuelt. For anseelse/prestige vil afhænge af den enkelte og den præcise sammenhæng det ses i.)
Dette indlæg er ikke en diskussion om der er mest anseelse eller prestige i en Audi, Passat, Skoda, Seat eller andre.
Octavia combi Style pre facelift 2017 1,0 TSI DSG
Intet ekstraudstyr der er værd at nævne ;-)

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4948
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4438 times
Been thanked: 1957 times
Kontakt:

Re: Ny bil - hjælp til model

Indlæg af DanielB12 » 11. feb 2019, 19:55

Prestige afhænger jo af, i hvilke kredse man normalt befinder sig i, og identificere sig med. Så kan det jo være bevidst eller ubevidst.
Men hvis alle ens venner kører Skoda, så er der jo noget prestige i at få en Audi. Og hvis alle ens venner kører Audi, så er der jo noget prestige i at få en Bentley. Hvis alle ens venner kører bentley etc etc.
Men kan også hænge sammen med hvilket statement man gerne vil/kan sende, samt en masse andre ting.
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Nordforbyen
Helt nyt medlem
Indlæg: 44
Tilmeldt: 7. feb 2019, 16:23
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 4 times
Been thanked: 10 times

Re: Ny bil - hjælp til model

Indlæg af Nordforbyen » 11. feb 2019, 22:42

Abyssinier skrev:
11. feb 2019, 09:22
Spændende og seriøs debattråd. Håber at du bliver glad for hvad du end vælger. Jeg synes, at det er godt, at du ikke allerede på forhånd udelukker noget pga. fordomme. :-)
En skam at det ikke er muligt at få en Superb Combi 1,4 TSI DSG indenfor budgettet, for den bør også være interessant i denne sammenhæng. Undrer mig faktisk lidt over, at der ikke er nogle Superb'er med disse specs i nærheden at 300K. Godt nok bliver der solgt flere Passat'er men alligevel...
Jeg ville faktisk rigtig gerne have en superb, da jeg syntes helt fra da den kom frem at den kunne noget, men som nævnt er den ikke i nærheden af budgettet.

Hvorimod nu har jeg fået et par passater ned i 320.000 plus undervognsbehandling, de 20.000 kan jeg godt finde.

Jeg er ikke så hængt op på gensalgs pris som måske andre, da vi sådan set forventer at skulle køre i den her bil i mange år 6år plus, og med div. Regeringeres afgift ændringer, prisen på olie, elbilers udbredelse, wltp og hvad ved jeg - så er det svært at spekulere i med så lang tidshorisont (ih ertfald uden div doktorgrader i økonomi og fremtidsforskning).

Tja prisen på en passat skyldes nok mængden på markedet. Alle jeg er har kigget på er tidligere leasing, udlejning eller flådebiler.

Det der er det allersværeste i den her proces er det unægtelige faktum at vi er to i husstanden der modtager vores lønseddel fra moderniseringsstyrelsen hvilket gør at jeg har råd til at købe passaten, men er det det fornuftige valg, er det rettidig omhu om man vil.

Prestige, design, dimser, dingenoter og ekstra udstyr er fedt, ingen tvivl om dette, men når dagen er omme så skal vores kommende bil udfylde et behov der hedder at fragte min familie og jeg selv fra a til b på en forholdsvis sikker, økonomisk og komfortabel måde.

Lige et bonus spørgamål ville man kunne skifte sæderne i octaviaen til nogle mere komfortable me den her bude man kan trække ud under lårene? Er der nogen fra en A3, golf eller lign. For skulle jeg vælge en ting fra passaten der havde gjord det nemmere at vælge octaviaen så er det ergo sædet.

Igen jeg sad ikke decideret dårligt i octaviaen, men jeg syntes gost der kunne virke langt til jylland.

Mvh.
These users thanked the author Nordforbyen for the post (total 2):
DanielB12holm7

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10867
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1897 times

Re: Ny bil - hjælp til model

Indlæg af GaSelle » 11. feb 2019, 23:33

Der findes forskellige sæder i Octavia. Nogen har sportssæder; den min kollega har er med eljustering, hukommelse og dellæder. Jeg ved ikke, om der er forskel på sædefaconen - det er der fx i Superb fra billigste til dyreste model.
These users thanked the author GaSelle for the post:
Nordforbyen

erlingvj
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6227
Tilmeldt: 22. aug 2011, 17:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 96 times
Been thanked: 213 times

Re: Ny bil - hjælp til model

Indlæg af erlingvj » 12. feb 2019, 16:31

Nordforbyen skrev:
11. feb 2019, 22:42


Lige et bonus spørgamål ville man kunne skifte sæderne i octaviaen til nogle mere komfortable me den her bude man kan trække ud under lårene? Er der nogen fra en A3, golf eller lign. For skulle jeg vælge en ting fra passaten der havde gjord det nemmere at vælge octaviaen så er det ergo sædet.

Igen jeg sad ikke decideret dårligt i octaviaen, men jeg syntes gost der kunne virke langt til jylland.

Mvh.
Forsæderne fra Passat og A3 passer i en Octavia. Ergo-sæderne fra Passat har tilt og udtræk i førersiden. A3 Sport sæder har tilt og udtræk i begge sider.
Octavia har kun tilt ifm.
Elsæder og har aldrig udtræk.

Nordforbyen
Helt nyt medlem
Indlæg: 44
Tilmeldt: 7. feb 2019, 16:23
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 4 times
Been thanked: 10 times

Re: Ny bil - hjælp til model

Indlæg af Nordforbyen » 12. feb 2019, 23:07

erlingvj skrev:
12. feb 2019, 16:31
Nordforbyen skrev:
11. feb 2019, 22:42


Lige et bonus spørgamål ville man kunne skifte sæderne i octaviaen til nogle mere komfortable me den her bude man kan trække ud under lårene? Er der nogen fra en A3, golf eller lign. For skulle jeg vælge en ting fra passaten der havde gjord det nemmere at vælge octaviaen så er det ergo sædet.

Igen jeg sad ikke decideret dårligt i octaviaen, men jeg syntes gost der kunne virke langt til jylland.

Mvh.
Forsæderne fra Passat og A3 passer i en Octavia. Ergo-sæderne fra Passat har tilt og udtræk i førersiden. A3 Sport sæder har tilt og udtræk i begge sider.
Octavia har kun tilt ifm.
Elsæder og har aldrig udtræk.
Hej erling tusind tak for svaret! Kan man virkelig klemme passat sæder ind i en octavia :o

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3406
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 580 times
Been thanked: 876 times

Re: Ny bil - hjælp til model

Indlæg af Korreborg » 12. feb 2019, 23:14

Altså FORsæderne. Bagsæderne passer ikke.
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

BrianB
Nyt medlem
Indlæg: 451
Tilmeldt: 4. jun 2018, 08:26
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 72 times
Been thanked: 189 times

Re: Ny bil - hjælp til model

Indlæg af BrianB » 13. feb 2019, 09:06

Hvis du er hooked på DSG, så prøv lige en Leon/Golf kontra Octavia og se om du kan leve uden Auto-Hold og automatisk håndbremse. Jeg synes virkelig det var et kæmpe afsavn i Octavia, og det var én af de primære årsager til at vi valgte Golfen i stedet.
2019 VW Golf Variant TSI BlueMotion DSG - Atlantic Blue

QT1410
Medlem
Indlæg: 750
Tilmeldt: 10. apr 2016, 09:09
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 170 times
Been thanked: 121 times

Re: Ny bil - hjælp til model

Indlæg af QT1410 » 13. feb 2019, 11:30

Auto hold er en af de ting man kan undvære, lige til den dag man prøver det i lidt længere tid ved bykørsel, så bliver man vildt irriteret, når man kommer tilbage til en automatgearsbil der mangler det.

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10867
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1897 times

Re: Ny bil - hjælp til model

Indlæg af GaSelle » 13. feb 2019, 11:32

Nordforbyen skrev:
12. feb 2019, 23:07
erlingvj skrev:
12. feb 2019, 16:31
Nordforbyen skrev:
11. feb 2019, 22:42


Lige et bonus spørgamål ville man kunne skifte sæderne i octaviaen til nogle mere komfortable me den her bude man kan trække ud under lårene? Er der nogen fra en A3, golf eller lign. For skulle jeg vælge en ting fra passaten der havde gjord det nemmere at vælge octaviaen så er det ergo sædet.

Igen jeg sad ikke decideret dårligt i octaviaen, men jeg syntes gost der kunne virke langt til jylland.

Mvh.
Forsæderne fra Passat og A3 passer i en Octavia. Ergo-sæderne fra Passat har tilt og udtræk i førersiden. A3 Sport sæder har tilt og udtræk i begge sider.
Octavia har kun tilt ifm.
Elsæder og har aldrig udtræk.
Hej erling tusind tak for svaret! Kan man virkelig klemme passat sæder ind i en octavia :o
Der er ikke den store størrelsesforskel. Men prøv nu en Octavia med elsæder inden du bestiller nye sæder på eBay :D

BrianB
Nyt medlem
Indlæg: 451
Tilmeldt: 4. jun 2018, 08:26
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 72 times
Been thanked: 189 times

Re: Ny bil - hjælp til model

Indlæg af BrianB » 13. feb 2019, 12:46

QT1410 skrev:
13. feb 2019, 11:30
Auto hold er en af de ting man kan undvære, lige til den dag man prøver det i lidt længere tid ved bykørsel, så bliver man vildt irriteret, når man kommer tilbage til en automatgearsbil der mangler det.
Jeg elskede det fra første lyskryds da vi prøvede Golfen efter at have kørt Octavia. Jeg synes simpelthen det er en kæmpe mangel at Octavia anno 2019 ikke har elektronisk håndbremse og derved Autohold. At man skal sidde med foden på bremsen eller sætte bilen i N, tager i min optik en kæmpe del af den komfort som DSG giver ved bykørsel.
2019 VW Golf Variant TSI BlueMotion DSG - Atlantic Blue

Brugeravatar
Ogopogo
Helt nyt medlem
Indlæg: 97
Tilmeldt: 28. jul 2018, 22:06
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 44 times
Been thanked: 18 times

Re: Ny bil - hjælp til model

Indlæg af Ogopogo » 13. feb 2019, 13:40

Hvad med seneste udgave af Opel Insignia Tourer?

https://www.biltorvet.dk/bil/opel/insig ... 6g/1176082
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.

QT1410
Medlem
Indlæg: 750
Tilmeldt: 10. apr 2016, 09:09
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 170 times
Been thanked: 121 times

Re: Ny bil - hjælp til model

Indlæg af QT1410 » 13. feb 2019, 14:02

BrianB skrev:
13. feb 2019, 12:46
Jeg elskede det fra første lyskryds da vi prøvede Golfen efter at have kørt Octavia. Jeg synes simpelthen det er en kæmpe mangel at Octavia anno 2019 ikke har elektronisk håndbremse og derved Autohold. At man skal sidde med foden på bremsen eller sætte bilen i N, tager i min optik en kæmpe del af den komfort som DSG giver ved bykørsel.
Især den måde det virker i VW, hvor man bare holder på bremsen til man holder helt stille. På Mercedes skal man trykke ekstra hårdt, og det er træls efter mange timers kørsel rundt i København i taxien.

lionking
Nyt medlem
Indlæg: 260
Tilmeldt: 31. jul 2015, 18:41
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: København
Has thanked: 23 times
Been thanked: 15 times

Re: Ny bil - hjælp til model

Indlæg af lionking » 18. feb 2019, 14:10

Nordforbyen skrev:
9. feb 2019, 15:06
Jeg skylder lige at sige tusind tak for alle de mennesker der har svaret.

Jeg er kommet frem til at imorgen tager vi ud og prøver en Octavia stc. For at se om det er noget. Jeg håber det, den har en god økonomi både i indkøb, ejerafgift og forbug. Alternativt bliver det nok en passat da den ikke er vanvittig meget dyre og den bare er størrer - touranen er lidt på vent da den nok er for stor og drt koster lidt på brændstof økonomien og 4 mennesker burde ihvertfald kunne være i en passat.

Men igen tusind tak alle sammen.
Er felten blevet snævret lidt ind i løbet af weekenden? :geek:

Nordforbyen
Helt nyt medlem
Indlæg: 44
Tilmeldt: 7. feb 2019, 16:23
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 4 times
Been thanked: 10 times

Re: Ny bil - hjælp til model

Indlæg af Nordforbyen » 18. feb 2019, 22:43

lionking skrev:
18. feb 2019, 14:10
Nordforbyen skrev:
9. feb 2019, 15:06
Jeg skylder lige at sige tusind tak for alle de mennesker der har svaret.

Jeg er kommet frem til at imorgen tager vi ud og prøver en Octavia stc. For at se om det er noget. Jeg håber det, den har en god økonomi både i indkøb, ejerafgift og forbug. Alternativt bliver det nok en passat da den ikke er vanvittig meget dyre og den bare er størrer - touranen er lidt på vent da den nok er for stor og drt koster lidt på brændstof økonomien og 4 mennesker burde ihvertfald kunne være i en passat.

Men igen tusind tak alle sammen.
Er felten blevet snævret lidt ind i løbet af weekenden? :geek:
Hej

Ja det kan man godt sige!
Hjertet siger passat, men hjernen siger octavia!.

De 60.000 der til forskel har betyder sku også lidt i vores husholdning.

Det der taler for octaviaen er ud over økonomien, er at jeg også syntes den faktiak kører rigtig godt med de 150 heste under hjelmen.
Det største minus er er fører sædet, skal vi skrive under på en slutseddel, er jeg simpelthen nød til at have et sæde fra en passat eller et med massage fra en golf.

Er der nogen der ved hvor man skaffer sådan et? Og hvad koster sådan noget?

Mvh. Benjamin

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10867
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1897 times

Re: Ny bil - hjælp til model

Indlæg af GaSelle » 18. feb 2019, 23:00

Har du prøvet en med elsæder?

Holder du fast i andre sæder, er eBay et godt bud.

Brugeravatar
langmack
Nyt medlem
Indlæg: 110
Tilmeldt: 29. jan 2016, 10:19
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 13 times

Re: Ny bil - hjælp til model

Indlæg af langmack » 18. feb 2019, 23:15

Jeg havde før seneste bil altid valgt modellen før et facelift eller ny model pga økonomiske årsager.
Og jeg har været lige træt af det hver gang og fortrudt.

Selvfølglig er 60k penge, men i min verden er det pengene værd for at man får det man virkeligt gerne ville have.
2015 Audi A6 Avant 1.8 TFSI S-tronic

AAMS
Medlem
Indlæg: 1331
Tilmeldt: 23. aug 2014, 13:36
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 186 times
Been thanked: 157 times

Re: Ny bil - hjælp til model

Indlæg af AAMS » 19. feb 2019, 05:47

Nordforbyen skrev:
18. feb 2019, 22:43
lionking skrev:
18. feb 2019, 14:10
Nordforbyen skrev:
9. feb 2019, 15:06
Jeg skylder lige at sige tusind tak for alle de mennesker der har svaret.

Jeg er kommet frem til at imorgen tager vi ud og prøver en Octavia stc. For at se om det er noget. Jeg håber det, den har en god økonomi både i indkøb, ejerafgift og forbug. Alternativt bliver det nok en passat da den ikke er vanvittig meget dyre og den bare er størrer - touranen er lidt på vent da den nok er for stor og drt koster lidt på brændstof økonomien og 4 mennesker burde ihvertfald kunne være i en passat.

Men igen tusind tak alle sammen.
Er felten blevet snævret lidt ind i løbet af weekenden? :geek:
Hej

Ja det kan man godt sige!
Hjertet siger passat, men hjernen siger octavia!.

De 60.000 der til forskel har betyder sku også lidt i vores husholdning.

Det der taler for octaviaen er ud over økonomien, er at jeg også syntes den faktiak kører rigtig godt med de 150 heste under hjelmen.
Det største minus er er fører sædet, skal vi skrive under på en slutseddel, er jeg simpelthen nød til at have et sæde fra en passat eller et med massage fra en golf.

Er der nogen der ved hvor man skaffer sådan et? Og hvad koster sådan noget?

Mvh. Benjamin
Lige for præciseringens skyld - vil du købe dig en ny bil - og så skifte sædet, fordi du ikke kan holde ud at sidde i det?

Jeg forstår og anerkender de 60.000kr. som en væsentlig faktor. Der skal være plads i økonomien til den ekstra udgift. Men det er altså nu du har muligheden for at slå hovedet på sømmet. Husk at tænke totaløkonomien ind i din ligning. Det er først den dag du sælger din bil igen, du ved hvad det har kostet dig. Det er sjældent anskaffelsesprisen alene afgør det.
Det man siger, er man selv

Brugeravatar
Madmax
Medlem
Indlæg: 1107
Tilmeldt: 6. apr 2017, 17:13
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 102 times
Been thanked: 471 times

Re: Ny bil - hjælp til model

Indlæg af Madmax » 19. feb 2019, 07:10

I en bil til +300.000 kr. ville det alt andet end lige være synd at begynde at skifte sæder i en ny bil.
Jeg har ny Octavia selv med sportssæder, og havde en før med alm. sæder. Man sidder mere "fast" i sportssæderne, men jeg synes bestemt man sad godt i de almindelige sæder også, men det er jo op til den enkelte.

Hvis sædet er en hæmsko, så ville jeg kigge videre på noget hvor man ikke skal til at modificere.

BrianB
Nyt medlem
Indlæg: 451
Tilmeldt: 4. jun 2018, 08:26
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 72 times
Been thanked: 189 times

Re: Ny bil - hjælp til model

Indlæg af BrianB » 19. feb 2019, 07:19

Har du egentlig prøvet en Golf Variant eller er det blot din fordom at den er lille? Vi prøvede også Octavia inden vi købte bil, og det er ikke min vurdering at førepladsen er anderledes i en Golf Variant kontra Octavia Variant.

Jeg er selv 197 cm høj og sidder perfekt i vores. Vi har købt Ergoactive-føresædet som du omtaler, og det er fantastisk - og kabinen der følger med, er også 10x federe end standard-kabinen i Golfen.

Jeg tror det vil give mere mening økonomisk for dig at genoverveje Golfen, fremfor at købe en helt ny Octavia for dertil at skifte hele kabinen. Golfen er set over hele linien også bedre udstyret i min optik - eneste umiddelbare savn for vores vedkommende er el-bagklap, som af en eller anden årsag ikke tilbydes på den.

Nu er der godt nok sket lidt med priserne i en negativ retning for forbrugeren siden vi købte, men vi betalte 299k for vores i november 2018. Ca. 45k af dem var ekstraudstyr, så hvis du er lidt fleksibel omkring det, burde du sagtens kunne få en helt ny indenfor dit budget.
2019 VW Golf Variant TSI BlueMotion DSG - Atlantic Blue

lionking
Nyt medlem
Indlæg: 260
Tilmeldt: 31. jul 2015, 18:41
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: København
Has thanked: 23 times
Been thanked: 15 times

Re: Ny bil - hjælp til model

Indlæg af lionking » 19. feb 2019, 09:10

Ok.
Jeg har selv ejet en Octavia III (type 5E) og leaset en Passat B8.
De er i to forskellige segmenter/klasser. Også normalt prismæssigt.

Men når prisforskellen (i øjeblikket) ikke er større havde jeg valgt Passaten.
Det løber hurtigt op med skift af sæder. Selv hvis de er fra eBay.
Hvis sæderne betyder meget ville jeg købe den rigtige bil fra start af.
Og ikke mindst ærgrelsen over ikke at havde den bil man vil, som også var grunden til at jeg solgte Octaviaen.

Nu har du nævnt genslagværdien ikke betyder så meget.
Men om 8 år når du skal bytte til noget andet er Passat helt sikkert en del mere værd.

PS.
Hvad med de 10-12 Passat Comfort Prem. Vari DSG de har haft stående hos VW Glostrup/Helsingør/Ringsted osv. (CarHolding) siden i sommers?
Var de ikke til at handle lidt med?

holm7
Nyt medlem
Indlæg: 117
Tilmeldt: 10. apr 2018, 13:54
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 19 times
Been thanked: 34 times

Re: Ny bil - hjælp til model

Indlæg af holm7 » 19. feb 2019, 09:46

Der er en fin Passat her til 310k

https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/vw/pa ... 5d/4214522

Det er dog en privat sælger.

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"