Side 1 af 1

Tør man købe en Polo med DSG?

: 12. feb 2019, 09:04
af KBIII
Halløj derude

Hvad er jeres erfaringer med VW Polo - 1,2 TSI med dsg?

Både før og efter facelift?

Mvh
Kasper




Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: Tør man købe en Polo med DSG?

: 12. feb 2019, 09:05
af DanielB12
Ja

Re: Tør man købe en Polo med DSG?

: 12. feb 2019, 09:15
af michael4715
et spændende spørgsmål.. jeg har lidt det samme, kigger efter en ny pendler øse... og der ligger en tråd om det herinde.

Re: Tør man købe en Polo med DSG?

: 12. feb 2019, 09:49
af KBIII
Michael - kan du linke??

Mine generelle bekymringer går på både motor(kædek) og dsg 7, som ikke umiddelbart har det bedste ry.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: Tør man købe en Polo med DSG?

: 12. feb 2019, 09:53
af Saepe
Jeg har den nye VW Polo fra 2018 med DSG. Jeg har kæmpe problemer med den DQ200 gearkasse, men samtidig findes der også mange uden problemer. Det er russisk roulette. Tag en god prøvetur og mærk efter, om den glider i koblingen eller hakker -især ved acceleration op af bakker, kan man mærke, hvis den har problemer.

Re: Tør man købe en Polo med DSG?

: 12. feb 2019, 10:03
af michael4715

Re: Tør man købe en Polo med DSG?

: 12. feb 2019, 10:41
af siccio
Saepe skrev:
12. feb 2019, 09:53
Jeg har den nye VW Polo fra 2018 med DSG. Jeg har kæmpe problemer med den DQ200 gearkasse, men samtidig findes der også mange uden problemer. Det er russisk roulette. Tag en god prøvetur og mærk efter, om den glider i koblingen eller hakker -især ved acceleration op af bakker, kan man mærke, hvis den har problemer.
Når du skriver kæmpe problemer hvor galt er det så?
Simpelthen nysgerrig, for jeg tolker kæmpe problemer som noget der overhovedet ikke virker eller næsten ihvertfald.
For den slags udmeldinger gør jo man vitterligt ikke har lyst til dsg7 (dq200)

Re: Tør man købe en Polo med DSG?

: 12. feb 2019, 10:59
af Bopjensen
Det nemme svar er "NEJ"

Problemet er jo, at dem der får problemer kommer, først efter 4000km.

Så en prøvetur i en ny bil siger ikke meget.

Og jo slet ikke hvis man ender med at bestille en på fabrikken.

Fatter simpelthen ikke folk der læser med herinde og stadig køber en Q200..

Re: Tør man købe en Polo med DSG?

: 12. feb 2019, 11:11
af HansH
FWIW .... min egen personlige opsummering af hvad der er det virkelige problem mht DQ200
viewtopic.php?p=1537956#p1537956

Re: Tør man købe en Polo med DSG?

: 12. feb 2019, 11:21
af holm7
siccio skrev:
12. feb 2019, 10:41
Saepe skrev:
12. feb 2019, 09:53
Jeg har den nye VW Polo fra 2018 med DSG. Jeg har kæmpe problemer med den DQ200 gearkasse, men samtidig findes der også mange uden problemer. Det er russisk roulette. Tag en god prøvetur og mærk efter, om den glider i koblingen eller hakker -især ved acceleration op af bakker, kan man mærke, hvis den har problemer.
Når du skriver kæmpe problemer hvor galt er det så?
Simpelthen nysgerrig, for jeg tolker kæmpe problemer som noget der overhovedet ikke virker eller næsten ihvertfald.
For den slags udmeldinger gør jo man vitterligt ikke har lyst til dsg7 (dq200)
Det er jo netop dette, der gør folk bekymrede. Man lægger mere mærke til disse bombastiske negative udmeldinger. Det er det samme på Facebook og Trustpilot etc.

Jeg var da også lettere bekymret inden jeg købte en bil med DQ200, men jeg hæftede mig især ved, at gearkassen ikke/meget sjældent bryder helt sammen, så bilen ikke kan køre. Det lyder mere som et irritationsmoment, fordi man forventer mere af VW. Havde den siddet i en [indsæt selv andet bilmærke, som er billigere end VW], så havde man måske aldrig hørt om det.

Desuden gør værkstederne jo trods alt noget for at imødekomme kunderne. Der bliver grundjusteret og skiftet koblinger, i nogle tilfælde har folk sågar fået forhandleren til at købe bilen tilbage. Så jeg synes egentlig ikke, at problemet bliver negligeret af værkstederne - selvom snakken lystigt går inde i tråden om DQ200.

Som jeg også skrev i en anden tråd, så blev DQ200 nr. 2.000.000 produceret for et år siden. Så må du/i selv afgøre om problemet er så stort. :)

Re: Tør man købe en Polo med DSG?

: 12. feb 2019, 11:26
af siccio
HansH skrev:
12. feb 2019, 11:11
FWIW .... min egen personlige opsummering af hvad der er det virkelige problem mht DQ200
viewtopic.php?p=1537956#p1537956
Lyder plausibelt nok den konklusion hansh.
Så vil spørge dig, hvad ville du vælge hvis du skulle købe Polo eller Golf dsg7 eller manuelt gear?
Har personligt kun prøvet dsg6 (dq250) også de franske robot gear automat kobling esg6.
Og på det sammenlignings grundlag, er dsg lysår bedre.

Re: Tør man købe en Polo med DSG?

: 12. feb 2019, 11:33
af Ice Fox
Jeg ville kun købe bil med DSG fra ny.
Jaja, ved godt der kører mange der ingen problemer, eller hvor føren måske Ikke tænker over det med de små hak, nøk osv.

Re: Tør man købe en Polo med DSG?

: 12. feb 2019, 11:38
af HHKP
Bopjensen skrev:
12. feb 2019, 10:59
Det nemme svar er "NEJ"

Problemet er jo, at dem der får problemer kommer, først efter 4000km.

Så en prøvetur i en ny bil siger ikke meget.

Og jo slet ikke hvis man ender med at bestille en på fabrikken.

Fatter simpelthen ikke folk der læser med herinde og stadig køber en Q200..
hmm tror jeg har kørt +50 stk. div. VAG med DQ200 og ud af dem har der kun været noget med en ! en ! af dem, så et kæmpe problem er der nu nok ikke tale om. :geek:

Re: Tør man købe en Polo med DSG?

: 12. feb 2019, 14:08
af BrianB
Vores kører efter min bedste overbevisning fint efter små 9000 kilometer, og jeg har da kendskab til et par DQ200-biler som har rundet 100k+ kilometer. Jeg har læst DQ200-tråden inden køb, men efter at have prøvet automatgear i tilsvarende biler fra andre mærker, så var vi hurtigt enige om at tage DSG7 - det kører altså markant bedre i min optik.

Men jo, chancen for at der kommer et eller andet er naturligvis til stede. Præcis som hvis man køber hvilken som helst anden bil fra hvilket som helst andet mærke. Var det fx noget med en 2 år gammel Kia med en rusten bagklap, eller en ét år gammel Kia som allerede skal have nye gløderør? Eller en 2 år gammel Renault Scenic der har været på værksted med en tilbagevendende ABS-fejl 3 gange? Bare for at tage et par eksempler fra vores omgangskreds. :)

Re: Tør man købe en Polo med DSG?

: 12. feb 2019, 14:14
af HansH
BrianB skrev:
12. feb 2019, 14:08
Var det fx noget med en 2 år gammel Kia med en rusten bagklap, eller en ét år gammel Kia som allerede skal have nye gløderør? Eller en 2 år gammel Renault Scenic der har været på værksted med en tilbagevendende ABS-fejl 3 gange? Bare for at tage et par eksempler fra vores omgangskreds. :)
Fælles for de eksempler er vel, at de anerkendes som fejl ?
Dvs - selvfølgelig uaget bøvlet man har - så forbliver det i det mindste omkostningsfrit for ejer ?

Re: Tør man købe en Polo med DSG?

: 12. feb 2019, 14:39
af BrianB
HansH skrev:
12. feb 2019, 14:14
BrianB skrev:
12. feb 2019, 14:08
Var det fx noget med en 2 år gammel Kia med en rusten bagklap, eller en ét år gammel Kia som allerede skal have nye gløderør? Eller en 2 år gammel Renault Scenic der har været på værksted med en tilbagevendende ABS-fejl 3 gange? Bare for at tage et par eksempler fra vores omgangskreds. :)
Fælles for de eksempler er vel, at de anerkendes som fejl ?
Dvs - selvfølgelig uaget bøvlet man har - så forbliver det i det mindste omkostningsfrit for ejer ?
Nope, rusten vil de ikke gøre noget ved - men det er sådan set også lidt min pointe uvedkommende. :)

Jeg ved godt hvor du vil hen, og at nogle DQ200-ejere har fået afvist at få repareret fejl af visse forhandlere. Omvendt er der så også en del, hvor forhandlerne har gjort en del. Jeg vil igen vove den påstand, at det kan ske hos alle mærker/forhandlere.

Re: Tør man købe en Polo med DSG?

: 12. feb 2019, 14:47
af claussor
Jeg kunne aldrig drømme om at købe en DQ200 som ny, så har man netop ikke en chance for at teste den. Det er også ren lotto om værksteder vælger at reparere på det eller dækker sig ind under "seriestandard". Dertil.... Det er kun 2013 og frem der er ramt af glideri i stor stil. Der kom der ny software og koblinger. Før 2013 kørte DQ200 ganske fint, men havde så problemer med kobling der gik i stykker (ruskede). Så VW har løst deres ruskeri /koblingsskifte problemer, ved at introducere koblinger der glider. Pest eller kolera.

Argumentet med at det er en VW og vi har højere krav.... Det holder bare ikke. Hvis man prøvekører en bil, den kører perfekt. Man køber ny, den kører perfekt. Halvt år senere, glider og hakker den op af en motorvejsrampe, det er ikke perfekt. Selvfølgelig er det uholdbart. Det var ikke det man blev stillet i udsigt da man købte den. Havde der stået Citroen eller Toyota på bagsmækken havde de også fået høvl.

Der er muligvis produceret 2 mio gearkasser. Men forskellige bilforums og Facebook er også pænt spammet til med utilfredse ejere. Jeg kan ikke komme i tanke om en motor eller gearkasse fra VAG før der har haft så mange problemer. Hvis det var så minimalt et problem, så er det underligt vi ikke har en tilsvarende tråd med DQ250.

Jeg havde kun købt en brugt.

Re: Tør man købe en Polo med DSG?

: 12. feb 2019, 14:47
af GranTurismo
Ja det tør man godt! :D

Men hvis den er brugt, ville jeg testkøre den i kold tilstand og lade den trække hårdt ved lave omdrejninger (manuelt i 3. og 4. gear) og holde øje med om omdrejningstælleren stiger i ryk (glider i koblingen).

Dette er min personlige holdning: Få jævnligt grundjusteret DSG'en, gerne for hver 15-20.000 km. Dette er baseret på min erfaring fra min egen Polo BlueGT, som jeg fik grundjusteret efter ca. 20.000 km pga stigende omdrejninger under gearskifte og efterfølgende ved ca. 35.000 pga begyndende glidende koblinger. Grundjusteringen har begge gange afhjulpet problemet. Jeg vil også anbefale af få grundjusteret så hurtigt som overhovedet muligt, så snart man oplever et af de to ovennævnte scenarier.

Jeg har iøvrigt prøvekørt ca. 10 biler med DQ200 og ingen af dem har jeg kunnet provokere til at glide i koblingerne.

Og husk at det nødvendigivs ikke er problemfrit at vælge en større DSG med vådkoblinger. F.eks. døjer DQ250 med "voldsom" igangsætning som standardfeature og kort levetid på mechatronicenheden grundet samme oliesystem som selve gearkassen. Bruges i den nye Polo GTI...

Re: Tør man købe en Polo med DSG?

: 12. feb 2019, 14:52
af jokskilove
Jeg tog chancen og købte en 2011 Seat Ibiza 1.2 TSI med kæde og DSG. Prisen var fin, så jeg turde godt :)

Re: Tør man købe en Polo med DSG?

: 12. feb 2019, 16:32
af claussor
GranTurismo skrev:
12. feb 2019, 14:47
Ja det tør man godt! :D

Men hvis den er brugt, ville jeg testkøre den i kold tilstand og lade den trække hårdt ved lave omdrejninger (manuelt i 3. og 4. gear) og holde øje med om omdrejningstælleren stiger i ryk (glider i koblingen).

Dette er min personlige holdning: Få jævnligt grundjusteret DSG'en, gerne for hver 15-20.000 km. Dette er baseret på min erfaring fra min egen Polo BlueGT, som jeg fik grundjusteret efter ca. 20.000 km pga stigende omdrejninger under gearskifte og efterfølgende ved ca. 35.000 pga begyndende glidende koblinger. Grundjusteringen har begge gange afhjulpet problemet. Jeg vil også anbefale af få grundjusteret så hurtigt som overhovedet muligt, så snart man oplever et af de to ovennævnte scenarier.

Jeg har iøvrigt prøvekørt ca. 10 biler med DQ200 og ingen af dem har jeg kunnet provokere til at glide i koblingerne.

Og husk at det nødvendigivs ikke er problemfrit at vælge en større DSG med vådkoblinger. F.eks. døjer DQ250 med "voldsom" igangsætning som standardfeature og kort levetid på mechatronicenheden grundet samme oliesystem som selve gearkassen. Bruges i den nye Polo GTI...
Og jeg har prøvet 13/14 stykker hvor næsten alle havde problemer... Sådan kan vi argumentere frem og tilbage...

hvis man er seriøst ramt af problemet vil en grundjustering kun virke ca 1000 km.

Du mener vel ikke en DQ250 har samme omfang af problemer som DQ200? Den er total gennemprøvet og har da på ingen måde en så problemfyldt historik som dens lillebror.

Re: Tør man købe en Polo med DSG?

: 12. feb 2019, 16:37
af HHKP
claussor skrev:
12. feb 2019, 16:32
GranTurismo skrev:
12. feb 2019, 14:47
Og jeg har prøvet 13/14 stykker hvor næsten alle havde problemer... Sådan kan vi argumentere frem og tilbage...

ud af hvor mange ?

Re: Tør man købe en Polo med DSG?

: 12. feb 2019, 16:46
af erlingvj
holm7 skrev:
12. feb 2019, 11:21
Som jeg også skrev i en anden tråd, så blev DQ200 nr. 2.000.000 produceret for et år siden. Så må du/i selv afgøre om problemet er så stort. :)
Det var Skoda alene der rundede de 2.000.000 - det samlede antal er langt større.

Re: Tør man købe en Polo med DSG?

: 12. feb 2019, 16:47
af claussor
HHKP skrev:
12. feb 2019, 16:37
claussor skrev:
12. feb 2019, 16:32
GranTurismo skrev:
12. feb 2019, 14:47
Og jeg har prøvet 13/14 stykker hvor næsten alle havde problemer... Sådan kan vi argumentere frem og tilbage...

ud af hvor mange ?
Jeg har prøvet 13-14 stykker. Alle fra 2013 og frem. 9-10 havde problemer. Audi A3 har jeg pudsigt nok ikke kunne finde problemer på har prøvet 3 stk samt min mors nye Polo fra 2018 der heller ikke fejler. Så egentlig har jeg prøvet 15.

Noget af det mest nedtrykkende er for øvrigt at få en lånebil der er endnu værre end den bil man lige har sat på værksted for at få ny gearkasse...

Re: Tør man købe en Polo med DSG?

: 13. feb 2019, 07:42
af holm7
erlingvj skrev:
12. feb 2019, 16:46
Det var Skoda alene der rundede de 2.000.000 - det samlede antal er langt større.
Ok, læste det som at de producerede til Skoda og andre i VAG koncernen. Men kan godt se nu, at der bare står at de bruges i andre biler fra VAG.

Men det gør det vel bare endnu mere underligt, hvis der skulle være fejl på mellem 10 og 100% af dem... Toyotas CVT gear deler også vandene uanset om det virker efter hensigten. Så mon ikke der bare er nogle, der ikke kan lide DQ200?

Re: Tør man købe en Polo med DSG?

: 13. feb 2019, 08:19
af HHKP
claussor skrev:
12. feb 2019, 16:47
HHKP skrev:
12. feb 2019, 16:37
claussor skrev:
12. feb 2019, 16:32

Og jeg har prøvet 13/14 stykker hvor næsten alle havde problemer... Sådan kan vi argumentere frem og tilbage...

ud af hvor mange ?
Jeg har prøvet 13-14 stykker. Alle fra 2013 og frem. 9-10 havde problemer. Audi A3 har jeg pudsigt nok ikke kunne finde problemer på har prøvet 3 stk samt min mors nye Polo fra 2018 der heller ikke fejler. Så egentlig har jeg prøvet 15.

Noget af det mest nedtrykkende er for øvrigt at få en lånebil der er endnu værre end den bil man lige har sat på værksted for at få ny gearkasse...
vi kan så konstaterer at der er meget stor geografisk forskel på hvor DQ200 fejler......

Re: Tør man købe en Polo med DSG?

: 13. feb 2019, 08:38
af claussor
holm7 skrev:
13. feb 2019, 07:42
erlingvj skrev:
12. feb 2019, 16:46
Det var Skoda alene der rundede de 2.000.000 - det samlede antal er langt større.
Ok, læste det som at de producerede til Skoda og andre i VAG koncernen. Men kan godt se nu, at der bare står at de bruges i andre biler fra VAG.

Men det gør det vel bare endnu mere underligt, hvis der skulle være fejl på mellem 10 og 100% af dem... Toyotas CVT gear deler også vandene uanset om det virker efter hensigten. Så mon ikke der bare er nogle, der ikke kan lide DQ200?
Det har jo ikke noget med ikke at kunne lide. Nogle brokker sig over at DQ200 skifter for tidligt etc. men det er IKKE en fejl, det er by design, det gjorde den også i demobilen. At man ikke kan lide CVT gear fordi det lyder mærkeligt eller ikke skifter gear, tough luck, det gjorde den også i demobilen. En DQ200 der begynder at glide i gearene efter 5-10.000 km efter sit køb er en defekt, det har en almindelig køber ingen chance for at vide, det gjorde den IKKE i demobilen. Det er et problem. At VW kalder det seriestandard gør det jo bare værre.

Jeg har selv haft en Golf der fik nye koblinger, gearkasse, mechatronic, koblinger etc. uden VW kunne fikse det og købte bilen retur. Et par år senere købte jeg en Audi A3 efter at have prøvekørt den grundigt med samme gearkasse, så jeg føler jeg prøver at være så neutral så muligt :-) Min A3 har ikke fejlet efter 15.000 km (er på 74.000 nu). Dertil vil jeg sige at der er sket en del positivt med DQ200 . Min mors Polo kører helt fantastisk i forhold til min (som kører fint). Den springer igang med start stop fx. hvor min er 2-3 sekunder om at begynde at trille. Jeg håber det varer ved, for i den tilstand er DQ200 noget af det lækreste på markedet.

Og til at slutte af med, for dem der ikke ved hvad det betyder for kørslen er her en video der illustrerer det tydeligt. Det er ikke min forøvrigt blot en tilfældig på Youtube. Hold øje med omdrejningstælleren.

[youtube]http://youtu.be/lnshnK678pU?t=16[/youtube]

Jeg kan ikke få video til at vise sig automatisk desværre, måske nogen kan hjælpe.

Re: Tør man købe en Polo med DSG?

: 13. feb 2019, 13:35
af GranTurismo
claussor skrev:
12. feb 2019, 16:32
Og jeg har prøvet 13/14 stykker hvor næsten alle havde problemer... Sådan kan vi argumentere frem og tilbage...

hvis man er seriøst ramt af problemet vil en grundjustering kun virke ca 1000 km.

Du mener vel ikke en DQ250 har samme omfang af problemer som DQ200? Den er total gennemprøvet og har da på ingen måde en så problemfyldt historik som dens lillebror.
Hvis du med "seriøst ramt af problemet" mener, at man har kørt så længe med problemet at koblingerne er slidt ned, ja så er der kun en ting som hjælper og det er nye koblinger.

Som jeg skriver, vil jeg anbefale at folk er opmærksomme på gearkassen og får den grundjusteret så snart den begynder at glide. Altså inden koblingen bliver slidt.

Mht. DQ250 så tror jeg faktisk at alle DQ250 vil blive ramt af defekt mechatronic på et tidspunkt. Men jeg tror også at alle DQ200 vil blive ramt af glidende koblinger i løbet af levetiden, hvis der ikke bliver gjort noget aktivt for at fjerne/reducere problemet.

På en bil med manuelt gear vil koblingspunktet jo også flytte sig over tid og hvis man kører bilen som man altid har gjort, så vil det medføre at koblingen glider eller omdrejningerne stiger under gearskifte. (en analogi til DSG softwaren som jo betjener gearkassen ens uanset slid og antal kørte km).