Den sidste dinosaurus (forbrændingsmotor)

Stedet hvor der snakkes VAG biler
eichmeier
Medlem
Indlæg: 756
Tilmeldt: 13. jun 2008, 15:00
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 60 times
Been thanked: 43 times

Re: Den sidste dinosaurus (forbrændingsmotor)

Indlæg af eichmeier » 14. feb 2019, 22:19

hvad med brint - så en video med en i USA der var off grid ved hjælp af brint tanke i baghaven.

SÅ når hans solceller lavede mere strøm end han brugte blev det lagret som brint.

Ved godt der er KÆMPE tab, men noget er da lagret fremfor ALT er tabt.

/eichmeier

Rasmusa
Medlem
Indlæg: 859
Tilmeldt: 18. aug 2008, 21:40
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 35 times
Been thanked: 56 times

Re: Den sidste dinosaurus (forbrændingsmotor)

Indlæg af Rasmusa » 15. feb 2019, 07:42

for at opsummere de forskellige indlæg omkring off-grid / 2020 huse / Pasivhuse og hvad de eller hedder:
Det er tekniske muligt, men på de breddegrader vi opholder os er det på ingen måde rentabelt, og normalt ikke praktisk muligt med de fysiske rammer de fleste huse er underlagt.
Vi har et par stykker om måneden som kontakter os fordi de vil "gå off-grid", så vi har regnet mange af den slags sager igennem.

Som tommelfingerregel:
Hvis et solcelleanlæg skal være stort nok til at drive dit vinterforbrug, så er det min. 10*for stort om sommeren.
Dermed stikker økonomien lidt af....

"Jamen så sætter jeg bare batterier på"
Nej - det gør du ikke "bare". Når vi beregner batterier til en husstand så regner man ud fra at der gemmes fra dag til nat (eller fra produktionstid til forbrugstid). Det betyder normalt 5-20kWh batterikapacitet.
Med en pris på 5-6K pr. kWh kan man jo selv prøve at regne på prisen for et batteri som skal dække 2000-3000kWh vinterforbrug.

Og nej - det hjælper ikke på regnestykket at Ennogie og andre lign. systemer fylder den nordvendte del af tagfladen med solceller. De producerer tæt på ingenting om vinteren - altså i den periode hvor der er ekstra behov for energi.

Passivhuse:
Betyder blot at huset på et år producerer den samme mængde strøm, som det selv bruger. De er ikke off-grid og de bruger alm. strøm om vinteren / natten.
These users thanked the author Rasmusa for the post:
BrianDS
Nuværende:
Til hverdag:2018 VW Tiguan HighLine mit ein del
Og 2014 Sharan mit das meste
Til fritid: Volvo P1800S 1964 - nu med sorte plader

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13245
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3208 times
Been thanked: 4541 times

Re: Den sidste dinosaurus (forbrændingsmotor)

Indlæg af HansH » 15. feb 2019, 09:23

Ztrejfer skrev:
14. feb 2019, 13:03
HansH skrev:
14. feb 2019, 12:39
Jeg synes at GaSelle's spørgsmål til Ztrejfer : "med det syn på tingene - hvorfor har du ikke en elbil?" - udstiller problematikken ganske fint.
GaSelle's spørgsmål har jeg besvaret i indlæg ovenfor, det er ligetil - men stadig forstår jeg ikke, hvorfor du bruger dette indlæg på den måde? For jeg ser det som admins/moderators støtte til, at GaSelle går efter manden og ikke bolden. Det undrer mig, at du supporterer den slags i et iøvrigt sobert og velturneret indlæg. Derfor protesterer jeg også over at blive brugt på den måde, specielt fordi det kommer til at stå i grel modsætning til den lødighed, som du iøvrigt præsenterer dig med i indlægget. Dette er min pointe - men det er jo ikke sikkert, at du har set dette fra lige den vinkel.
For det første - Du har helt ret i at jeg støtter GaSelle i hans syn på tingene i den her udveksling. Og admin status giver selvfølgelig ikke stemmen mere vægt i den sammenhæng. Det er fuldstændig uden betydning.

For det andet - manden og bolden.. Vi har forskellige grænser, og hvis man føler sine grænser overskredet, så har man altid mulighed for at rapportere indlægget, og så vil Tonny, Klaus og jeg kigge på det iført grønne overalls og kasket. (Vi møder altid omklædt til de opgaver..) :)

For det tredje - og dermed fokus tilbage på trådens emne ..
Som jeg læser dine indlæg, så tolker jeg ud af dem at du siger "Jeg skal have en elbil når omstændighederne er til det".
Dvs når dit liv og din hverdag og økonomien osv osv osv osv kan hænge sammen - så står du på spring til en elbil. Men ikke før.
Med andre ord, ville du nok ikke have været tilfreds hvis du var blevet tvunget til en elbil med kort rækkevidde og lang opladningstid, da du i sin tid købte din nuværende bil.

I dag er vi så rykket en lille smule tættere på at visse ting begynder at hænge lidt bedre sammen - for nogle. Jeg mener man er nødt til at anerkende at langt fra alle kan flyttes over i en elbil som det ser ud nu.

Og det er jo derfor GaSelle's spørgsmål er validt. Og det uanset om det blev kastet efter dig, eller en hvilken som helst anden person der advokerer for det samme som du. Det handler udelukkende om det betydningsmættede i spørgsmålet, og intet med hvem det er stilet til.
Du besvarer jo selv hvorfor du ikke har en elbil ... fordi du ikke har fundet omstændighederne klar til det endnu.

Og det er vel i bund og grund præcis det samme, som vi der giver udtryk for skepsis, siger.
Jeg mener ikke at mine omstændigheder er klar til en elbil.
Jeg vil gerne bidrage med en mere miljøvenlig bil når omstændighederne er til det. Men lige nu er de ikke. Ikke engang i DK, hvor vilkårene måske er nogen af de bedste der findes på et globalt plan.
Jeg forudser at der går en rum tid endnu inden de er (for mit vedkommende), og derudover er jeg meget usikker på om den teknologi der som den fremherskende bliver rullet ud nu, er den blivende løsning på lang sigt.

Jeg afviser på ingen måde betydningen af grønne punkter på dagsordenen. Slet ikke.
Men at forestille sig hele verdens bilpark udskiftet til el-biler, og infrastruktur dertil - dvs XX mia. ladestandere - rullet ud over alle verdens lande... jeg har simpelt hen bare umådelig svært ved at se det billede for mig.
For slet ikke at snakke om regnestykket bag.. !!

Det kan være tågen letter en dag.. og billedet står skarpere.. men lige nu har jeg svært ved at se det for mig.
These users thanked the author HansH for the post (total 5):
GaSellejcnKevinffBrianDSi-s
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3406
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 580 times
Been thanked: 876 times

Re: Den sidste dinosaurus (forbrændingsmotor)

Indlæg af Korreborg » 15. feb 2019, 10:14

HansH skrev:
15. feb 2019, 09:23
Jeg afviser på ingen måde betydningen af grønne punkter på dagsordenen. Slet ikke.
Men at forestille sig hele verdens bilpark udskiftet til el-biler, og infrastruktur dertil - dvs XX mia. ladestandere - rullet ud over alle verdens lande... jeg har simpelt hen bare umådelig svært ved at se det billede for mig.
For slet ikke at snakke om regnestykket bag.. !!
Jeg er helt enig. En udskiftning vil være en kæmpe belastning for miljøet.

Problemet er bare at kan kigger ikke på hvad er bedst for miljøet. De kigger på hvad giver bedst økonomisk mening.
Og her vinder en batteribil "desværre", jeg tror bare ikke at ser vi fra nu og 100år frem. Så er det vi har gang i pt. ikke det som er det bedste for miljøet, fordi det er føleser og økonomi som styrer processen.

Byg A-kraft, som i MEGET A-kraft. Det laver strøm 24/7/365, og meget af det.
Producer syntetisk brændstof så "alle"/størstedelen af biler, lastbiler og skibe bliver CO2 neutrale = man stopper for at producere yderligere CO2. (Ved sgu ikke om det vil virke i fly)
Lav en standart for brint påfyldning, og udbyg/ombyg tanknetværket. Og lav så nysalg som brintbiler.
Over smid så penge i at få optimeret de brændselsceller.
Det tror jeg er den bedste løsning med de store briller på.
These users thanked the author Korreborg for the post:
jcn
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

Brugeravatar
AU-R8
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5842
Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 293 times

Re: Den sidste dinosaurus (forbrændingsmotor)

Indlæg af AU-R8 » 15. feb 2019, 10:22

Enig i ovenstående. Blot at el biler er vejen frem
Vi skal ikke transportere brint rundt som vi gør med brændstof i dag.
These users thanked the author AU-R8 for the post:
i-s

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6020
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6455 times
Been thanked: 1637 times

Re: Den sidste dinosaurus (forbrændingsmotor)

Indlæg af BrianDS » 15. feb 2019, 10:42

AU-R8 skrev:Enig i ovenstående. Blot at el biler er vejen frem
Vi skal ikke transportere brint rundt som vi gør med brændstof i dag.
Brint kan produceres lokalt så du behøver ikke transportere det rundt.
Brintbiler er også elbiler bare med hurtig “opladning”
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
AU-R8
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5842
Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 293 times

Re: Den sidste dinosaurus (forbrændingsmotor)

Indlæg af AU-R8 » 15. feb 2019, 11:02

BrianDS skrev:
15. feb 2019, 10:42
AU-R8 skrev:Enig i ovenstående. Blot at el biler er vejen frem
Vi skal ikke transportere brint rundt som vi gør med brændstof i dag.
Brint kan produceres lokalt så du behøver ikke transportere det rundt.
Brintbiler er også elbiler bare med hurtig “opladning”
Så simpelt er det ikke
Og nu skal vi ikke starte forfra 😀
These users thanked the author AU-R8 for the post:
i-s

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6020
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6455 times
Been thanked: 1637 times

Re: Den sidste dinosaurus (forbrændingsmotor)

Indlæg af BrianDS » 15. feb 2019, 11:05

AU-R8 skrev:
BrianDS skrev:
15. feb 2019, 10:42
AU-R8 skrev:Enig i ovenstående. Blot at el biler er vejen frem
Vi skal ikke transportere brint rundt som vi gør med brændstof i dag.
Brint kan produceres lokalt så du behøver ikke transportere det rundt.
Brintbiler er også elbiler bare med hurtig “opladning”
Så simpelt er det ikke
Og nu skal vi ikke starte forfra Billede
Jeg er enig i at det ikke er simpelt - men dit udsagn var ligeså simplificeret mht. at elbiler er vejen frem.
Der er lang vej endnu
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3406
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 580 times
Been thanked: 876 times

Re: Den sidste dinosaurus (forbrændingsmotor)

Indlæg af Korreborg » 15. feb 2019, 12:58

Ja det er jo begge elbiler, så vi kan hurtigt blive enige om at elbiler er vejen frem :D

Men det varer nok noget inden BEV og FCEV udtrykkende vinder indpas.
Og at kalde det for en batteribil lyder bare forkert :D
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

nielshm
Medlem
Indlæg: 630
Tilmeldt: 30. jan 2009, 09:17
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 68 times

Re: Den sidste dinosaurus (forbrændingsmotor)

Indlæg af nielshm » 15. feb 2019, 22:10

En af de ting der bliver spændende er kvaliteten af batterierne.
Med tanke på turboer, kæder, olieforbrug og skavanker på motorenheder produceret i millioner, så bliver det meget spændende hvilke fejl der kan være bygget ind i et batteri. Et batteri som ikke kan repareres, og hvor det kan blive et kæmpe slagsmål at opklare om alt er normalt, for menig mand har ikke meget at måle på, kun fornemmelser omkring at noget er forkert.

Brugeravatar
donfetaful
Aktiv medlem
Indlæg: 2061
Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:58
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 494 times
Been thanked: 252 times

Re: Den sidste dinosaurus (forbrændingsmotor)

Indlæg af donfetaful » 15. feb 2019, 22:22

Tænker mere brand og redning end reklamation i den kontekst. En elbil kan være noget af en opgave sammenlignet med en diesel/benzin brænder
Kør og vær glad 🛻💨

Rasmusa
Medlem
Indlæg: 859
Tilmeldt: 18. aug 2008, 21:40
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 35 times
Been thanked: 56 times

Re: Den sidste dinosaurus (forbrændingsmotor)

Indlæg af Rasmusa » 15. feb 2019, 22:33

nielshm skrev:
15. feb 2019, 22:10
En af de ting der bliver spændende er kvaliteten af batterierne.
Med tanke på turboer, kæder, olieforbrug og skavanker på motorenheder produceret i millioner, så bliver det meget spændende hvilke fejl der kan være bygget ind i et batteri. Et batteri som ikke kan repareres, og hvor det kan blive et kæmpe slagsmål at opklare om alt er normalt, for menig mand har ikke meget at måle på, kun fornemmelser omkring at noget er forkert.
Et batteri kan da fint reppes. Man vil nok swappe det og så fikse det på fabrikken - lige som en ombytnings generator / turbo
Nuværende:
Til hverdag:2018 VW Tiguan HighLine mit ein del
Og 2014 Sharan mit das meste
Til fritid: Volvo P1800S 1964 - nu med sorte plader

Brugeravatar
AU-R8
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5842
Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 293 times

Re: Den sidste dinosaurus (forbrændingsmotor)

Indlæg af AU-R8 » 16. feb 2019, 07:48

nielshm skrev:
15. feb 2019, 22:10
En af de ting der bliver spændende er kvaliteten af batterierne.
Med tanke på turboer, kæder, olieforbrug og skavanker på motorenheder produceret i millioner, så bliver det meget spændende hvilke fejl der kan være bygget ind i et batteri. Et batteri som ikke kan repareres, og hvor det kan blive et kæmpe slagsmål at opklare om alt er normalt, for menig mand har ikke meget at måle på, kun fornemmelser omkring at noget er forkert.
Har fået skiftet en celle eller blok i Teslaen. Er det 2100 stk der er. Så det er ikke et problem.
Nissan har også hævet deres garanti på batterier fra 70% til 80% kapacitet efter er det 8 år.

Brugeravatar
AU-R8
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5842
Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 293 times

Re: Den sidste dinosaurus (forbrændingsmotor)

Indlæg af AU-R8 » 16. feb 2019, 07:51

BrianDS skrev:
15. feb 2019, 11:05
AU-R8 skrev:
BrianDS skrev:
15. feb 2019, 10:42


Brint kan produceres lokalt så du behøver ikke transportere det rundt.
Brintbiler er også elbiler bare med hurtig “opladning”
Så simpelt er det ikke
Og nu skal vi ikke starte forfra Billede
Jeg er enig i at det ikke er simpelt - men dit udsagn var ligeså simplificeret mht. at elbiler er vejen frem.
Der er lang vej endnu
Brint er fint til tunge køretøjer nu det ikke er færdigudviklet til biler, der er stadig tryktankproblemer eller udfordringer om man vil.

Brugeravatar
AU-R8
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5842
Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 293 times

Re: Den sidste dinosaurus (forbrændingsmotor)

Indlæg af AU-R8 » 16. feb 2019, 07:53

Så i mener at VAG Ford BMW og Daimler ikke forstår at det er brint og ikke EL biler der er fremtiden efter at de har oprettet Ionity ?

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3406
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 580 times
Been thanked: 876 times

Re: Den sidste dinosaurus (forbrændingsmotor)

Indlæg af Korreborg » 16. feb 2019, 08:25

AU-R8 skrev:Så i mener at VAG Ford BMW og Daimler ikke forstår at det er brint og ikke EL biler der er fremtiden efter at de har oprettet Ionity ?
En ting er min holdning, noget andet er hvad der kommer til at ske Billede Det er da 100% sikkert at der kommer til at være rigtigt mange "batteribiler", og jeg kommer da sikkert også selv til at eje en. De er jo ved at være langt med udviklingen, og der kommer sikkert biler med 500km reelle km og 80% opladning på 5-10min OG som er til at betale for menig mand.

Det ændrer bare ikke på at jeg tror det er den "forkerte" løsning. Det var også VHS der vandt, selvom det ikke teknologisk var den bedste løsning.
Nu bygger vi vindmøller, batterier og ladestandere som gale, og om 100år har vi millioner af tons batterier og glasfiber, som man skal gøre et eller andet ved.(ladestanderne er nu ikke det store problem)
Så med mine briller er det desværre VHS der har "vundet" igen, tror dog de kommer til at køre sideløbende. Men det kan jo også være at hverken produktionen af brint, eller brændselscellerne nogensinde bliver mere effektive. Og derfor aldrig bliver til mere.

Jeg er bare kommet med mine holdninger.
Jeg siger på ingen måde at jeg nødvendigvis har ret BilledeBillede
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6020
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6455 times
Been thanked: 1637 times

Re: Den sidste dinosaurus (forbrændingsmotor)

Indlæg af BrianDS » 16. feb 2019, 09:14

AU-R8 skrev:Så i mener at VAG Ford BMW og Daimler ikke forstår at det er brint og ikke EL biler der er fremtiden efter at de har oprettet Ionity ?
Jeg er ikke sikker på brint nødvendigvis er den rette løsning, men jeg er sikker på batteri teknologien stadig mangler udvikling for at hæve effektivitet og sænke omkostninger til produktion og udvikling, og nedbringelse af ladetid.

Et Tesla Model S 80 batteri vejer 540 kg, altså over et halv ton død vægt i bilen, som giver en rækkevidde mellem 250-500 km
Hvis vi skal hæve den kapacitet til samme rækkevidde som en bil med forbrændingsmotor skal vi køre rundt med op til et ekstra ton batteri plus de forstærkninger det nu kræver.

Det kræver ekstra energi og slider mere på både dæk, bremser og andre dele. Samt det slider på vejene.

For 30 år siden vejede en Polo cirka 750 kg, i dag vejer den 1000-1300 kg alt efter motor og udstyr. Hvis den skal køre på batteri kommer den nærmere 1500-2000 kg for en lille bil.

e-Up vejer 1214 kg mod en almindelig Up der vejer 929 kg, ud af dette er 230 kg batteri, som giver en teoretisk rækkevidde op til 160 km - reelt nærmere 100 km.

Bilproducenterne er tvunget til at lave elbiler pga. lovgivning, hvis de fik tid til at udvikle teknologien blev det måske ren el, måske brint, måske noget andet.

Jeg tror ikke producenterne helt har droppet brint, der er en del østlige producenter der kigger på det, men BMW og Audi har også været med.
https://www.audi-mediacenter.com/en/hyb ... h-tron-242

Der bliver også skrevet om ladestationer der bruger brændselsceller.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: Den sidste dinosaurus (forbrændingsmotor)

Indlæg af i-s » 16. feb 2019, 10:42

AU-R8 skrev:
16. feb 2019, 07:48
nielshm skrev:
15. feb 2019, 22:10
En af de ting der bliver spændende er kvaliteten af batterierne.
Med tanke på turboer, kæder, olieforbrug og skavanker på motorenheder produceret i millioner, så bliver det meget spændende hvilke fejl der kan være bygget ind i et batteri. Et batteri som ikke kan repareres, og hvor det kan blive et kæmpe slagsmål at opklare om alt er normalt, for menig mand har ikke meget at måle på, kun fornemmelser omkring at noget er forkert.
Har fået skiftet en celle eller blok i Teslaen. Er det 2100 stk der er. Så det er ikke et problem.
Nissan har også hævet deres garanti på batterier fra 70% til 80% kapacitet efter er det 8 år.
Nissan kører med 100.000 km / 5 år, alt efter hvad der kommer først. Der er flere rapporter, at batteriet i en Leaf dør mellem 50 og 100 kkm (se også Tesla bjørns video om det). Ikke alle der jubler over det ..
/Søren.

Brugeravatar
SteffenR
Meget aktiv medlem
Indlæg: 8650
Tilmeldt: 13. jun 2008, 13:11
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 54 times
Been thanked: 259 times

Re: Den sidste dinosaurus (forbrændingsmotor)

Indlæg af SteffenR » 16. feb 2019, 17:36

Off grid hus i Skotland nomineret til RIBA årets hus, så det er muligt også nord på, hvor det er mørkt og kedeligt.

https://www.dezeen.com/2018/11/28/lochs ... year-2018/
"Living on Earth is expensive, but it does include a free trip around the sun every year."


Ironi kan forekomme

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6020
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6455 times
Been thanked: 1637 times

Re: Den sidste dinosaurus (forbrændingsmotor)

Indlæg af BrianDS » 16. feb 2019, 18:15

SteffenR skrev:Off grid hus i Skotland nomineret til RIBA årets hus, så det er muligt også nord på, hvor det er mørkt og kedeligt.

https://www.dezeen.com/2018/11/28/lochs ... year-2018/
Det ser da fint ud, men hvordan får huset strøm med solpaneler dækket af sne?
Brændeovnen er ikke særlig miljøvenlig.
Men hvis alle tricks gælder kan enhver med et fyr og en generator vel også lave et OFF-grid hus? BilledeBillede
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
AU-R8
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5842
Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 293 times

Re: Den sidste dinosaurus (forbrændingsmotor)

Indlæg af AU-R8 » 16. feb 2019, 18:18


Rasmusa
Medlem
Indlæg: 859
Tilmeldt: 18. aug 2008, 21:40
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 35 times
Been thanked: 56 times

Re: Den sidste dinosaurus (forbrændingsmotor)

Indlæg af Rasmusa » 16. feb 2019, 19:18

SteffenR skrev:
16. feb 2019, 17:36
Off grid hus i Skotland nomineret til RIBA årets hus, så det er muligt også nord på, hvor det er mørkt og kedeligt.

https://www.dezeen.com/2018/11/28/lochs ... year-2018/
Kunne virkeligt godt tænke mig at se den tekniske specs-liste, inden vi klapper alt for meget i hænderne.
Især omkring komfurdelen...
Og så lidt om økonomien i projektet ;)
I
These users thanked the author Rasmusa for the post:
BrianDS
Nuværende:
Til hverdag:2018 VW Tiguan HighLine mit ein del
Og 2014 Sharan mit das meste
Til fritid: Volvo P1800S 1964 - nu med sorte plader

Brugeravatar
SteffenR
Meget aktiv medlem
Indlæg: 8650
Tilmeldt: 13. jun 2008, 13:11
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 54 times
Been thanked: 259 times

Re: Den sidste dinosaurus (forbrændingsmotor)

Indlæg af SteffenR » 16. feb 2019, 19:58

Skriv til arkitekten er sikker på de gerne deler det.
"Living on Earth is expensive, but it does include a free trip around the sun every year."


Ironi kan forekomme

The Micktrix / Dk
Aktiv medlem
Indlæg: 1899
Tilmeldt: 16. jun 2008, 16:55
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Varde
Has thanked: 334 times
Been thanked: 216 times

Re: Den sidste dinosaurus (forbrændingsmotor)

Indlæg af The Micktrix / Dk » 17. feb 2019, 13:56

Mercedes w124 280TE sommervogn 8-)

Mercedes w204 200 kompressor

Datsun 240z

Before: Golf 2 GTI 16v KR - Golf 2 GTI 16v Edition One - Golf 2 GTI 8v Edition One - Polo 2 1300 GT Coupe - and + 70

Brugeravatar
Audiduddi
Helt nyt medlem
Indlæg: 21
Tilmeldt: 29. aug 2010, 16:27
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 4 times

Re: Den sidste dinosaurus (forbrændingsmotor)

Indlæg af Audiduddi » 17. feb 2019, 13:56

Denne artikel er et par år gammel.

Men giver lidt inspiration til hvordan det kunne gøres.

https://ing.dk/artikel/saadan-gik-svens ... int-203148

Især brintproduktion af overskudsstrøm giver god mening, med en brintbil.
These users thanked the author Audiduddi for the post:
BrianDS
A6 3.0 TDI Limousine.

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"