Den sidste dinosaurus (forbrændingsmotor)

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Brugeravatar
KBAndersen
Nyt medlem
Indlæg: 292
Tilmeldt: 6. okt 2011, 11:11
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Taastrup
Has thanked: 43 times
Been thanked: 12 times

Re: Den sidste dinosaurus (forbrændingsmotor)

Indlæg af KBAndersen » 14. feb 2019, 10:17

Kan kun le af det udspil fra enhedslisten. De er jo helt uden for rækkevidde. Tror virkelig de må være på grænsen til at spærre inde på en lukket afdeling uden nogen form for at blive lukket ud.

Den investering som det vil koste er så enorm.
Det er ikke lille DK der skal gå forrest her. Det skal et samlet verdens projekt. Vi er en dråbe i havet som absolut ingen betydning har i det samlede regnestykke.

Kunne vi få Asien, Rusland og hele den amerikanske befolkning med, så vil det være interessant.

Nej, der skal startes med at se på det offentlige transport system først. Få det over på 100% grøn el.

Men igen det skal være feks hele EU der skal med på vognen. Tænk feks på hvor mange lastbiler der drøner ned gennem Europa. Det er tusindvis i døgnet. Få fragt over på tog, el-tog.

Vi kan diskutere fra nu af og frem i en en uendelighed om hvorledes dette skal gøres. Men tvinge private mennesker som det første, holder ikke.
Mvh
KBAndersen

Cupra Formentor 310 - Årgang 2022

Brugeravatar
Ztrejfer
Medlem
Indlæg: 943
Tilmeldt: 20. apr 2015, 12:35
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 253 times
Been thanked: 79 times

Re: Den sidste dinosaurus (forbrændingsmotor)

Indlæg af Ztrejfer » 14. feb 2019, 10:41

HansH skrev:
14. feb 2019, 10:02
Jeg synes at GaSelle's spørgsmål til Ztrejfer : "med det syn på tingene - hvorfor har du ikke en elbil?" - udstiller problematikken ganske fint.
Synes du virkelig? Det skuffer mig på sin vis.

For jeg ser udelukkende GaSelle's spørgsmål som et klassisk forsøg på at dreje diskussionen over mod manden snarere end at holde den på bolden. Derfor har jeg naturligvis ikke svaret.

Men når selveste admin tager bemeldtes parti, så må jeg naturligvis alligevel svare: nej, jeg har ingen elbil endnu, men kun fordi jeg ikke har råd, men jeg går fuldt ind for en implementering af elbiler, så hurtigt som overhovedet muligt. Desuden er de sjovere og mere lydløse at køre - what's not to like? Derfor skal vi også have en økonomiske regulering på bilområdet, som kan få dette til at ske. Enhedslisten er så kommet med deres forslag, efter at have set det ser jeg personligt frem til at høre andres. Venstres var jo en fis i en hornlygte. Så kom nu igang, derinde på tinge!

En sådan hurtigst-muligt-implementering skal og må ske, selvom dette provokerer diverse liberale eller uliberale bilister, whatever. Sagen er simpelthen for alvorlig til, at der kan tages den slags virkelig jammerlige hensyn.

Og du har på sin vis ret i, at det sværeste og vigtigste bliver forsøget på størst mulig konsensus. Det vil absolut være at foretrække. Vi får se, om den fornødne modenhed er til stede...

Min næste bil bliver således en 100% elbil, og må Allah se i nåde til Saudiarabien og alle andre olieproducerende lande af hvad religiøs observans de end måtte være.

These users thanked the author Ztrejfer for the post (total 2):
jansomABT
Audi A3

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13247
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3210 times
Been thanked: 4541 times

Re: Den sidste dinosaurus (forbrændingsmotor)

Indlæg af HansH » 14. feb 2019, 10:47

Ztrejfer skrev:
14. feb 2019, 10:41
HansH skrev:
14. feb 2019, 10:02
Jeg synes at GaSelle's spørgsmål til Ztrejfer : "med det syn på tingene - hvorfor har du ikke en elbil?" - udstiller problematikken ganske fint.
Synes du virkelig? Det skuffer mig på sin vis.

For jeg ser udelukkende GaSelle's spørgsmål som et klassisk forsøg på at dreje diskussionen over mod manden snarere end at holde den på bolden. Derfor har jeg naturligvis ikke svaret.
Da vigtigheden af konsensus er et nøgleelement i mit syn på sagen, så synes jeg at det retoriske spørgsmål er en fin fællesnævner.
Det har intet at gøre med dig som individ.
Men når selveste admin tager bemeldtes parti..
Nu ved jeg ikke lige hvilken forestilling du har om admin's rolle her på forum.. :)
Men der står ikke i min stillingsbeskrivelse, at jeg ikke må have min egen mening om tingene. Det kan nok ikke undgås at den falder sammen med andres herinde.
Fordi jeg er admin, gør jo ikke min mening mere værd end andre brugeres. Det gør den forhåbentlig heller ikke mindre værd.
These users thanked the author HansH for the post (total 7):
GaSelleZtrejferDanielB12BrianDSRasmusamajbomRune_B
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

AAMS
Medlem
Indlæg: 1331
Tilmeldt: 23. aug 2014, 13:36
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 186 times
Been thanked: 157 times

Re: Den sidste dinosaurus (forbrændingsmotor)

Indlæg af AAMS » 14. feb 2019, 11:13

Forslaget fra EL lader sig ikke gøre i praksis. Det er valgflæsk for deres vælgergruppe op mod et folketingsvalg.

Infrastrukturen er ikke på plads. Forsyningsnettet er ikke på plads. Økonomien er ikke på plads.

Mange mennesker i mit pastorat (midt/vestjylland) har en bil af tvingende nødvendighed. Ikke fordi det er sjovt at betale til. Den kollektive trafik er en joke herovre, og bliver mange steder i Region Midtjylland nu yderligere reduceret grundet besparelser.

Hvad er det for en elbil vi skal købe? Hvor er det vi skal lade på den, hvis vores arbejdsplads ikke giver os muligheden? Forestil dig at arbejde på en almindelig privat arbejdsplads. Hvem skal betale for ladestandere? Hvem skal betale for forbruget? Arbejdsgiveren? I en 5-10 mands virksomhed?

Alt kan sikkert lade sig gøre. Men så må man gøre op om et er for miljøets skyld, eller for at bevise og fastholde en ideologi eller et princip. Giver det et renere miljø, eller er det følelses porno?
These users thanked the author AAMS for the post (total 2):
HansHBrianDS
Det man siger, er man selv

yBFoxb8N6P
Nyt medlem
Indlæg: 188
Tilmeldt: 16. okt 2016, 07:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 16 times
Been thanked: 37 times

Re: Den sidste dinosaurus (forbrændingsmotor)

Indlæg af yBFoxb8N6P » 14. feb 2019, 11:23

Det største problem i tråden er ingen i tråden IKKE har prøvet en el-bil så det hele er baseret på frygt/håb og positive/negative anden- eller tredjehånds anekdoter afhængig af om man er modstander eller tilhænger. Indtil el-biler bliver mere udbredt ved vi ikke hvordan dagligdagen med el-bil vil se ud.

De færreste af os har mulighed for at vælge en bil med hjertet (V8-hjertet eller øko-hjertet) så vi er underlagt lovgivers luner: mikro-biler blev populære da de var afgiftsfrie; Tesla var populær da den var afgiftsfri, etc.

EL forsøger selvfølgelig at lefle for deres kernevælgere. Hvis man ikke tilhører den gruppe, så finder man selvfølgelig deres foreslag latterlige. Det gælder også i modsat retning.
Elbilsejer

Brugeravatar
SteffenR
Meget aktiv medlem
Indlæg: 8650
Tilmeldt: 13. jun 2008, 13:11
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 54 times
Been thanked: 259 times

Re: Den sidste dinosaurus (forbrændingsmotor)

Indlæg af SteffenR » 14. feb 2019, 11:26

QT1410 skrev:
14. feb 2019, 09:44
En overgang til tvungne elbiler samt at fonde som Blackstone opkøber udlejningsejendomme i hovedstadsområdet kan komme til at betyde endnu højere boligomkostninger hovedstadsområdet og tilsvarende fald i boligpriserne i de typiske bil-pendlerbyer.
Bliver sgu træt når jeg læser det her, da det er baseret på uvidenhed.

70+% af alle større udlejningsejendomme i danmark er i dag allerede ejet af kapitalfonde, formueforvaltere og pensionskasser etc., Blackstone investerer ikke egne penge, men bla. dine og mine pensionsmidler via et mandat, så du tjener indirekte penge på det de laver, det samme med salget af Dong, men det er en anden snak.

Problemet ligger ikke hos Blackstone, da de gør det alle andre også gør, men hos deres danske underleverandør 360 North, der har et særdeles blakket ry og med alt sandsynlighed for sparket så snart de kan, da det de laver er sindssygt dårlig PR og ikke giver nogen goodwill.

Det er iøvrigt ingen eller meget få, der har en interesse i udlejningsejendomme, der ikke tjener fornuftige afkast, da tomgang, hurtig lejeomsætning etc. kun koster penge.
De store udlejere så som pensionskasserne etc. er meget strikse omkring, hvad de bygger, da de skal have deres penge hjem igen plus renter, så man bygger ikke noget hvor leje eller salgsprisen bliver for høj til man kan komme af med det.

Angående elbils opladning, så vedtog EU i maj 18, at alle nybygget/nyrenoveret ejendomme skal have x af x pladser, der er dog nogen ting der gør man kan undgå det, men det er allerde en del af projektering på ting, der skal i jorden fra i år.

https://www.danskerhverv.dk/presse-og-n ... l-elbiler/
These users thanked the author SteffenR for the post (total 2):
jansomRune_B
"Living on Earth is expensive, but it does include a free trip around the sun every year."


Ironi kan forekomme

HHKP
Aktiv medlem
Indlæg: 2418
Tilmeldt: 25. okt 2014, 09:48
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: 8641 Sorring
Has thanked: 5 times
Been thanked: 125 times

Re: Den sidste dinosaurus (forbrændingsmotor)

Indlæg af HHKP » 14. feb 2019, 11:42

yBFoxb8N6P skrev:
14. feb 2019, 11:23
Det største problem i tråden er ingen i tråden IKKE har prøvet en el-bil så det hele er baseret på frygt/håb og positive/negative anden- eller tredjehånds anekdoter afhængig af om man er modstander eller tilhænger. Indtil el-biler bliver mere udbredt ved vi ikke hvordan dagligdagen med el-bil vil se ud.

De færreste af os har mulighed for at vælge en bil med hjertet (V8-hjertet eller øko-hjertet) så vi er underlagt lovgivers luner: mikro-biler blev populære da de var afgiftsfrie; Tesla var populær da den var afgiftsfri, etc.

EL forsøger selvfølgelig at lefle for deres kernevælgere. Hvis man ikke tilhører den gruppe, så finder man selvfølgelig deres foreslag latterlige. Det gælder også i modsat retning.
Jeg har prøvet ren el, hybrid, benzin, diesel, gas, brint og damp biler og det har på ingen måde indflydelse op min indstilling, jeg kan bare ikke se hvordan det ret praktisk kan lade sig gøre pt.
Der efter er det også en af den ringeste og dyreste løsninger her og nu, jeg har rejst, pga. arbejde, i en stor del af verden hvor der har været produktions virksomheder og derfor føler jeg mig ret godt klædt på til at kunne sige dette, der så meget andet der er langt og jeg gentager langt vigtiger ting vi skal gøre end denne totale latterlige ide om af vi skal køre i el biler.
Du får aldrig nogen til at komme med et regnskab på hvor meget det vil "svine " miljøet" at omstille til ren el drift, lige ledes du heller ikke får tallene for vindmøller, jeg har prøvet i mindst 5 år på et andet fora hvor en meget stor del af læserne der en ingeniør.
Jeg er ikke modstander, men kan vi ikke lige hive det hele ned på jorderen og holde os til hvad der er muligt.
Lige nu sejler vi mill. af tons biobrændsel ind til vore varme værker samtidlig med vi smider biobrændsel ud på vore marker og stopper vindmøller fordi vi ikke må bruge det overskudes el til opvarmning. bare lige et par ting der vil spare mere end el biler og det vil koste, nå ja ikke noget. men hvad ved jeg, jeg er jo ikke VNE hellig.
These users thanked the author HHKP for the post (total 2):
BrianDSKevinff
Rigtige mænd har egen Lift og er ikke bange for at bruge den
VW Touran 2016 2.0 Tdi 190HK 7 personers DSG med alt udstyr....
VW Touran 1.9 2008 som extra bil
Jeep Grand Cherokee 1998 som trækker af maskin og tiptraler ( 35-50L / 100km !!!!! )
Landrover til sjov efter kl 23....
VCDS mm

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3406
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 580 times
Been thanked: 876 times

Re: Den sidste dinosaurus (forbrændingsmotor)

Indlæg af Korreborg » 14. feb 2019, 12:14

@Ztrejfer: Ja det er at gå efter manden. Men det er et af de helt grundlæggende problemer.
Mange kæfter op, siger vi skal gøre noget, og det skal være nu! Men de gør det ikke selv.
Når dem som åbenbart brænder mest for det, ikke selv har tænkt sig at gøre noget. Hvorfor skal os som ikke tror at elbiler er en løsning, og nok nærmere kun gør problemet værre, så være dem som du mener bør gå forrest.

Jeg aner ikke hvem du er, men du bor umiddelbart i Kbh, og kører i en A3 Benzin, så mit gæt ville være at du faktisk var en af dem som godt kunne klare dig med en elbil, i modsætning til os jyder :lol: Men det er bare et gæt :)

-----------------------------------------------------------------------------

Der er ingen der har kommenteret på mit opslag om e-Niro. Men det er i min verden da også et kæmpe problem at alle taler om reelle 300km+, når den kun kan kører 150km "sustained", og halvdelen af rejsetiden bliver ladetid, OG at bilen faktisk ikke lader med de KW den er opgivet til, end ikke ved de små standere.

-----------------------------------------------------------------------------

Jeg går også og tænker mere og mere over brint, fordi elbiler italesættes som:
Billede

73% overall effektivitet. MEN sådan en opstilling ser bort fra det største problem, og fordrejer den derfor til fordel for elbilen.
Der er jo et tab forud for den strøm som puttes ind i ligningen. OG det er er uden at tage højde for, at strømen skal være tilgængeligt når man lader, og kan ikke opbevares.

Jo mere vedvarende energi, og mere tab i nettet. Tabet i elnettet i DNK er fra 2013 steget fra ca 700GWh til 950GWh i 2017

Fra Energinet
Nettabet har i perioden 2013 til 2017 ligget mellem 700 og 1.000 GWh som vist i figur 8. Nettabet har været stigende på grund af idriftsættelsen af 400 MW havmølleparken ved Anholt i 2013 og idriftsættelsen af 700 MW-forbindelsen Skagerrak 4 ultimo 2014. Yderligere forklaring af nettabets stigning i Vestdanmark ligger i stigningen i transit, som er steget fra cirka 5,4 TWh i 2013 til cirka 7,1 TWh i 2017. Dette svarer til henholdsvis 27 procent og 34 procent af bruttoelforbruget i de givne år. Samtidig er tendensen, at el ikke forbruges samme sted, som den produceres, men i stedet skal flyttes via eltransmissionsnettet, som uafvendeligt medfører større nettab.
Det brændstof vi kører på i dag er også under 50% effektiv, men det er bare det som har været den bedste løsning når man kigger på hele kæden. Det er her jeg mener at brint vinder over el. Der er ingen tvivl op at en ren elbil vinder over brint når man kigger på effektiviteten ude i selve bilen, det nytter bare ikke ret meget når strømmen ikke kan produceres på forhånd. Tænk f.eks. på sådan en uge som uge 7. Hvor mange biler står ikke stille pga. ferie.
Men det er vejret ligeglad med, så enten skal møllerne stå stille, ellers skal strømmen eksporteres. Det giver øget tab i nettet, OG vi skal ydermere betale for at komme af med strømmen. Virkelig en god løsning :?:
These users thanked the author Korreborg for the post:
BrianDS
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

Brugeravatar
Ztrejfer
Medlem
Indlæg: 943
Tilmeldt: 20. apr 2015, 12:35
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 253 times
Been thanked: 79 times

Re: Den sidste dinosaurus (forbrændingsmotor)

Indlæg af Ztrejfer » 14. feb 2019, 12:18

HansH skrev:
14. feb 2019, 10:47
Nu ved jeg ikke lige hvilken forestilling du har om admin's rolle her på forum.. :)
Det er vel en korrekt forestilling, at din rolle er både admin og moderator?
Audi A3

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4949
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4439 times
Been thanked: 1957 times
Kontakt:

Re: Den sidste dinosaurus (forbrændingsmotor)

Indlæg af DanielB12 » 14. feb 2019, 12:34

Ztrejfer skrev:
14. feb 2019, 12:18
HansH skrev:
14. feb 2019, 10:47
Nu ved jeg ikke lige hvilken forestilling du har om admin's rolle her på forum.. :)
Det er vel en korrekt forestilling, at din rolle er både admin og moderator?
Sorry to say, Ztrejfer, men det er et low blow at klandrer HansH - eller de andre admins og moderatorer - for at være bias. Især når HansHs rolle vel primært består i at flytte indlæg til rette kategorier og slette spam.. Enkelte gange har han selvfølgelig også, med rette vil jeg sige, kommet med et indspark ift hvordan retningslinjerne er, uden specifikt at slette indlæg der overtræder loven - f.eks. med chiptuning.
These users thanked the author DanielB12 for the post (total 3):
BrianDSKevinffRune_B
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13247
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3210 times
Been thanked: 4541 times

Re: Den sidste dinosaurus (forbrændingsmotor)

Indlæg af HansH » 14. feb 2019, 12:39

Ztrejfer skrev:
14. feb 2019, 12:18
HansH skrev:
14. feb 2019, 10:47
Nu ved jeg ikke lige hvilken forestilling du har om admin's rolle her på forum.. :)
Det er vel en korrekt forestilling, at din rolle er både admin og moderator?
Jeg forstår simpelt hen ikke hvor du vil hen ? Du bliver nødt til at forklare din pointe.
Det har jo ingen relevans overhovedet om jeg er admin eller ej.
Jeg er jo bare en bruger i samme båd som alle andre i denne tråd.
These users thanked the author HansH for the post (total 2):
BrianDSRune_B
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
AU-R8
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5842
Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 293 times

Re: Den sidste dinosaurus (forbrændingsmotor)

Indlæg af AU-R8 » 14. feb 2019, 12:54

ELs plan er for optimistisk alt for optimistisk.
Men jeg er ret sikker på i ændre holdning og senest 4 år.
Hvis man til den tid kan købe en elbil til 250 tkr med reel rækkevidde på 400 km og de endda har været på markedet i et par år og kan købes brugte.
Der er vel kun et 1 cifret % del af befolkningen der fragter sig selv mere end 300 km per dag.
Så kan Nordjyder også køre elbil.
Der er jo ingen biler der skal skrottes, men plugin benziner er fremtiden i mange år, nok de næste 20 år. Dels til dem der kører langt og dem der ikke lige kan lade af den ene eller anden grund.
These users thanked the author AU-R8 for the post:
jansom

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6022
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6456 times
Been thanked: 1637 times

Re: Den sidste dinosaurus (forbrændingsmotor)

Indlæg af BrianDS » 14. feb 2019, 13:01

AU-R8 skrev:ELs plan er for optimistisk alt for optimistisk.
Men jeg er ret sikker på i ændre holdning og senest 4 år.
Hvis man til den tid kan købe en elbil til 250 tkr med reel rækkevidde på 400 km og de endda har været på markedet i et par år og kan købes brugte.
Der er vel kun et 1 cifret % del af befolkningen der fragter sig selv mere end 300 km per dag.
Så kan Nordjyder også køre elbil.
Der er jo ingen biler der skal skrottes, men plugin benziner er fremtiden i mange år, nok de næste 20 år. Dels til dem der kører langt og dem der ikke lige kan lade af den ene eller anden grund.
Jeg tror de fleste er klar når teknologien er klar.

I dag kører en Passat eller Golf GTE reelle 35 km på strøm resten på benzin, så dem der har kort på arbejde og længere ture en gang i mellem kan sagtens køre i sådan en.
De har så godt nok to typer teknik og er lidt kostbare i forhold til andre biler men grundet forbrug er de på niveau med en godt udstyret Passat hhv Golf.
Fremtiden skal kunne lidt mere end det, for at det virker både miljømæssigt og økonomisk.

Når vi har elbiler der kan det samme og koster det samme, som de nuværende biler på fossilt brændstof, så er jeg sikker på mange flere skifter over.
Indtil da vil lovgivning og tvang på området bare blive en dyr hæmsko
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
Ztrejfer
Medlem
Indlæg: 943
Tilmeldt: 20. apr 2015, 12:35
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 253 times
Been thanked: 79 times

Re: Den sidste dinosaurus (forbrændingsmotor)

Indlæg af Ztrejfer » 14. feb 2019, 13:03

HansH skrev:
14. feb 2019, 12:39
Ztrejfer skrev:
14. feb 2019, 12:18
HansH skrev:
14. feb 2019, 10:47
Nu ved jeg ikke lige hvilken forestilling du har om admin's rolle her på forum.. :)
Det er vel en korrekt forestilling, at din rolle er både admin og moderator?
Jeg forstår simpelt hen ikke hvor du vil hen ? Du bliver nødt til at forklare din pointe.
Det har jo ingen relevans overhovedet om jeg er admin eller ej.
Jeg er jo bare en bruger i samme båd som alle andre i denne tråd.
Det er jeg så ikke enig i, al den stund en admin også har rollen som moderator. Det synes jeg kan være en uheldig sammenblanding, for vi har jo alle vores ubevidste vinkler, men det er jo ikke sikkert, det optræder her.

Min pointe, som du efterlyser, er at jeg finde det noget besynderligt, at du i dit indlæg nederst på side 2 i denne tråd til allersidst pludselig indsætter dette:
Jeg synes at GaSelle's spørgsmål til Ztrejfer : "med det syn på tingene - hvorfor har du ikke en elbil?" - udstiller problematikken ganske fint.
GaSelle's spørgsmål har jeg besvaret i indlæg ovenfor, det er ligetil - men stadig forstår jeg ikke, hvorfor du bruger dette indlæg på den måde? For jeg ser det som admins/moderators støtte til, at GaSelle går efter manden og ikke bolden. Det undrer mig, at du supporterer den slags i et iøvrigt sobert og velturneret indlæg. Derfor protesterer jeg også over at blive brugt på den måde, specielt fordi det kommer til at stå i grel modsætning til den lødighed, som du iøvrigt præsenterer dig med i indlægget. Dette er min pointe - men det er jo ikke sikkert, at du har set dette fra lige den vinkel.
Audi A3

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6022
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6456 times
Been thanked: 1637 times

Re: Den sidste dinosaurus (forbrændingsmotor)

Indlæg af BrianDS » 14. feb 2019, 13:09

Korreborg skrev: Der er ingen der har kommenteret på mit opslag om e-Niro. Men det er i min verden da også et kæmpe problem at alle taler om reelle 300km+, når den kun kan kører 150km "sustained", og halvdelen af rejsetiden bliver ladetid, OG at bilen faktisk ikke lader med de KW den er opgivet til, end ikke ved de små standere.
:
Jeg fik ikke kommenteret dit tidligere indlæg, men henviser dog til det i et andet indlæg.
Jeg er i øvrigt enig i dine betragtninger og finder det ikke holdbart med den nuværende teknologi til elbiler.
Der findes andre alternativer og der burde findes en der kan løse problemet uden de samme ulemper/omkostninger.

Brint kunne i øvrigt nemt være en måde at opbevare energi Billede
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6022
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6456 times
Been thanked: 1637 times

Re: Den sidste dinosaurus (forbrændingsmotor)

Indlæg af BrianDS » 14. feb 2019, 13:13

Ztrejfer skrev:...
HansH har ligeså meget ret til at ytre sig som os andre.

Jeg er i øvrigt enig i at man skal feje for egen dør først, så når man selv har gjort hvad der er muligt for at afhjælpe problemerne kan man ligeledes opfordre andre. Hvis ikke så kan alle og enhver jo klandre andre for ikke at gøre nok.

Elbiler kan købes for 300-400.000 kr. også i en størrelse som kan sammenlignes med en A3 ?!
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
AU-R8
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5842
Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 293 times

Re: Den sidste dinosaurus (forbrændingsmotor)

Indlæg af AU-R8 » 14. feb 2019, 13:13

Korreborg skrev:
14. feb 2019, 12:14
@Ztrejfer: Ja det er at gå efter manden. Men det er et af de helt grundlæggende problemer.
Mange kæfter op, siger vi skal gøre noget, og det skal være nu! Men de gør det ikke selv.
Når dem som åbenbart brænder mest for det, ikke selv har tænkt sig at gøre noget. Hvorfor skal os som ikke tror at elbiler er en løsning, og nok nærmere kun gør problemet værre, så være dem som du mener bør gå forrest.

Jeg aner ikke hvem du er, men du bor umiddelbart i Kbh, og kører i en A3 Benzin, så mit gæt ville være at du faktisk var en af dem som godt kunne klare dig med en elbil, i modsætning til os jyder :lol: Men det er bare et gæt :)

-----------------------------------------------------------------------------

Der er ingen der har kommenteret på mit opslag om e-Niro. Men det er i min verden da også et kæmpe problem at alle taler om reelle 300km+, når den kun kan kører 150km "sustained", og halvdelen af rejsetiden bliver ladetid, OG at bilen faktisk ikke lader med de KW den er opgivet til, end ikke ved de små standere.

-----------------------------------------------------------------------------

Jeg går også og tænker mere og mere over brint, fordi elbiler italesættes som:
Billede

73% overall effektivitet. MEN sådan en opstilling ser bort fra det største problem, og fordrejer den derfor til fordel for elbilen.
Der er jo et tab forud for den strøm som puttes ind i ligningen. OG det er er uden at tage højde for, at strømen skal være tilgængeligt når man lader, og kan ikke opbevares.

Jo mere vedvarende energi, og mere tab i nettet. Tabet i elnettet i DNK er fra 2013 steget fra ca 700GWh til 950GWh i 2017

Fra Energinet
Nettabet har i perioden 2013 til 2017 ligget mellem 700 og 1.000 GWh som vist i figur 8. Nettabet har været stigende på grund af idriftsættelsen af 400 MW havmølleparken ved Anholt i 2013 og idriftsættelsen af 700 MW-forbindelsen Skagerrak 4 ultimo 2014. Yderligere forklaring af nettabets stigning i Vestdanmark ligger i stigningen i transit, som er steget fra cirka 5,4 TWh i 2013 til cirka 7,1 TWh i 2017. Dette svarer til henholdsvis 27 procent og 34 procent af bruttoelforbruget i de givne år. Samtidig er tendensen, at el ikke forbruges samme sted, som den produceres, men i stedet skal flyttes via eltransmissionsnettet, som uafvendeligt medfører større nettab.
Det brændstof vi kører på i dag er også under 50% effektiv, men det er bare det som har været den bedste løsning når man kigger på hele kæden. Det er her jeg mener at brint vinder over el. Der er ingen tvivl op at en ren elbil vinder over brint når man kigger på effektiviteten ude i selve bilen, det nytter bare ikke ret meget når strømmen ikke kan produceres på forhånd. Tænk f.eks. på sådan en uge som uge 7. Hvor mange biler står ikke stille pga. ferie.
Men det er vejret ligeglad med, så enten skal møllerne stå stille, ellers skal strømmen eksporteres. Det giver øget tab i nettet, OG vi skal ydermere betale for at komme af med strømmen. Virkelig en god løsning :?:
Der er nu meget meget langt ned til 22% eller mindre.
EL biler har kun et problem det er batterier, det er stort og skal løses.
Resten er jo kapacitetsproblem.
Vi er jo så heldige her Nord på at vi har Vandkraft længere nord på.
Overskuds el skal bruges til at lave brint til store varevogne og op til lastbiler.
Og el biler skal hver dag sættes i stikket derhjemme, dem der kan og hvis der er overskud lades din bil op uden du selv aktivt gør det.
Så ved jeg godt i mener at der ikke er nogen der skal råde over jeres bil. Tænk på jeres telefon hvordan "mange" kigger med der hvad i foretager jer, så kan intelligent opladning af bilen da være ligegyldigt.

martinta
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Den sidste dinosaurus (forbrændingsmotor)

Indlæg af martinta » 14. feb 2019, 13:15

Uff, der er en som har åbnet pandoras æske :lol:

Jeg forestiller mig for mit vedkommende, at vi hjemme ved os kommer til at have et scenarie i stil med følgende:
Vi har 2 biler (det har vi også i dag, vi har hver. 25km til arbejde, de dage hvor jeg er ved kunder kører jeg væsentligt længere), den ene bil kommer til at være benzin, den skal bla. bruges da vi har campingvogn. Den anden bil, den bliver skiftet ud med en EL-bil. Alt efter distance som el-bilen kan køre, så bliver det den der kører længst, (så længe det er inden for rækkevidden af el-bilen) som kommer til at køre i den. Skal man køre længere end rækkevidden på el-bilen, så tager man benzin bilen til det formål.

Når der på et tidspunkt kommer nogle solceller i stil med tesla tiles, og de er til at betale og batterier hjem til er blevet bedre, så bliver taget skiftet og der bliver bygget et batteri, som er stort nok til at håndtere vores forbrug.

Når det er gjort, så er vi ved at være der hvor jeg ikke kan se at vi med dagens teknologi kan gøre meget mere. Det er i min verden målet og det scenarie som vi arbejder hen imod.

Men som de fleste andre mennesker (i både Danmark og udland), så har vi en Økonomi der ikke er ubegrænset, så alt ovenstående må komme løbende som pengene er til det, og el-bilen kommer når vores polo skal skiftes.

At en politiker kan tro man kan vende hele verden rundt ved at flytte rundt på nogle afgifter er det dummeste jeg har hørt længe. Specielt når det er i det niveau de ligger op til her.

Hvis vi nu tager deres afgift på brændstof, det var så vidt jeg husker 69 øre/l, og regner den om til hvad vores ene bil vil koste ekstra med den nye afgift, Så tager vi ugangspunkt i en Polo fra 2016. Den kostede 160.000,- på daværende tidspunkt. hvis jeg skal sælge den i dag, (kun 2 år gammel) for at købe en el-bil, så vil jeg tage et tab på hvad? 40-50.000,- for de 2 års ejerskab. Det kommer næppe til at ske, hvis jeg så laver et regnestykke på bilen, og siger den kører omkring de 20.000km på et år, og kører 15 km/l, så giver det efter lidt hovedregning en merudgift på ca. 1.000,- på et år.

Så jeg har valget hvis det forslag kom igennem, om jeg skal tage et tab på 40-50.000,- (og derved belaste min privat økonomi en hel del), eller lad bilen kører de 6-7 år den var planlagt, og så "kun" miste 1.000,- om året på den beslutning.

Jeg tror godt jeg ved hvad de fleste vælger. Grønne briller på eller ej, vi kan ikke gøre mere end økonomien kan bære.

Brugeravatar
Ztrejfer
Medlem
Indlæg: 943
Tilmeldt: 20. apr 2015, 12:35
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 253 times
Been thanked: 79 times

Re: Den sidste dinosaurus (forbrændingsmotor)

Indlæg af Ztrejfer » 14. feb 2019, 13:19

BrianDS skrev:
14. feb 2019, 13:13
Ztrejfer skrev:...
HansH har ligeså meget ret til at ytre sig som os andre.
Naturligvis.
Jeg er i øvrigt enig i at man skal feje for egen dør først, så når man selv har gjort hvad der er muligt for at afhjælpe problemerne kan man ligeledes opfordre andre. Hvis ikke så kan alle og enhver jo klandre andre for ikke at gøre nok.
Så man kan ikke ytre en mening om en ønskeværdig fremtid uden selv at være der først? Det er da det mest mærkværdige udsagn....det tangerer jo en gang lodret nordkoreansk "Tænkning forbudt!" :lol:
Elbiler kan købes for 300-400.000 kr. også i en størrelse som kan sammenlignes med en A3 ?!
Elbiler i en model, der kunne bruges fornuftigt, og i et prisleje jeg kunne betale, var ikke tilgængelig i 2015, da jeg købte min dyt, ellers havde jeg slået til. Har et par gange prøvet en Tesla, interiøret var ikke så smagfulgt men resten var en nydelse..

Så enkelt er det.
Senest rettet af Ztrejfer 14. feb 2019, 13:23, rettet i alt 1 gang.
Audi A3

Brugeravatar
AU-R8
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5842
Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 293 times

Re: Den sidste dinosaurus (forbrændingsmotor)

Indlæg af AU-R8 » 14. feb 2019, 13:21

Solceller er ikke godt hvis man selv skal oplagre det.
Bilen kan hjælpe til.
Men man producerer næsten ingen el fra 15-11 til 01-03.
Det er 3,5 mdr af året.
Det er her bilen bruger mest, det er her huset bruger mest, mere lys og evt varmepumpe som vi også får flere af.
ED8B5D53-2500-4E19-9C57-073099998CAE.png
ED8B5D53-2500-4E19-9C57-073099998CAE.png (90.25 KiB) Vist 645 gange
Senest rettet af AU-R8 14. feb 2019, 13:25, rettet i alt 1 gang.
These users thanked the author AU-R8 for the post:
BrianDS

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10869
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1899 times

Re: Den sidste dinosaurus (forbrændingsmotor)

Indlæg af GaSelle » 14. feb 2019, 13:22

Ztrejfer skrev:
14. feb 2019, 13:03
HansH skrev:
14. feb 2019, 12:39
Ztrejfer skrev:
14. feb 2019, 12:18

Det er vel en korrekt forestilling, at din rolle er både admin og moderator?
Jeg forstår simpelt hen ikke hvor du vil hen ? Du bliver nødt til at forklare din pointe.
Det har jo ingen relevans overhovedet om jeg er admin eller ej.
Jeg er jo bare en bruger i samme båd som alle andre i denne tråd.
Det er jeg så ikke enig i, al den stund en admin også har rollen som moderator. Det synes jeg kan være en uheldig sammenblanding, for vi har jo alle vores ubevidste vinkler, men det er jo ikke sikkert, det optræder her.

Min pointe, som du efterlyser, er at jeg finde det noget besynderligt, at du i dit indlæg nederst på side 2 i denne tråd til allersidst pludselig indsætter dette:
Jeg synes at GaSelle's spørgsmål til Ztrejfer : "med det syn på tingene - hvorfor har du ikke en elbil?" - udstiller problematikken ganske fint.
GaSelle's spørgsmål har jeg besvaret i indlæg ovenfor, det er ligetil - men stadig forstår jeg ikke, hvorfor du bruger dette indlæg på den måde? For jeg ser det som admins/moderators støtte til, at GaSelle går efter manden og ikke bolden. Det undrer mig, at du supporterer den slags i et iøvrigt sobert og velturneret indlæg. Derfor protesterer jeg også over at blive brugt på den måde, specielt fordi det kommer til at stå i grel modsætning til den lødighed, som du iøvrigt præsenterer dig med i indlægget. Dette er min pointe - men det er jo ikke sikkert, at du har set dette fra lige den vinkel.
Jeg går ikke efter dig, men efter dine udsagn og holdninger. Det er lidt som med mange af de politiske tiltag; fx med pensionsalderen. De sidder og kloger sig, men det rammer ikke dem selv. Du ‘råber’ højt om, at elbiler er fremtiden, og vi må handle nu. Samtidigt fortæller din profil, at du bor i Kbh (hvor den offentlige transport og muligheden for at cykle er noget helt andet end her) og har en benzindrevet Audi.
These users thanked the author GaSelle for the post (total 2):
BrianDSRune_B

Brugeravatar
Ztrejfer
Medlem
Indlæg: 943
Tilmeldt: 20. apr 2015, 12:35
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 253 times
Been thanked: 79 times

Re: Den sidste dinosaurus (forbrændingsmotor)

Indlæg af Ztrejfer » 14. feb 2019, 13:47

GaSelle skrev:
14. feb 2019, 13:22
Jeg går ikke efter dig, men efter dine udsagn og holdninger.
Jo, du går da efter mig:
Du ‘råber’ højt om, at elbiler er fremtiden, og vi må handle nu. Samtidigt fortæller din profil, at du bor i Kbh (hvor den offentlige transport og muligheden for at cykle er noget helt andet end her) og har en benzindrevet Audi.
Well, anyway...

1. Ja, elbiler er fremtiden - naturligvis, det tror jeg vi alle har indset. Det råber jeg op om (råber jeg? Er det ikke med fed skrift?) skal ske så hurtigt som muligt af hensyn til den mængde CO2 og andre gasser, bilerne bidrager til klimaforandringerne med. Det skift bør derfor kun ske for tidligt. Det har jeg det okay med at give udtryk for.

2. Ja, jeg bor pt. i Kbh. og har en Audi A3 benzinos i et område, der er spækket med offentligt transport. Sagen er blot den, at jeg arbejder for 4-5 forskellige firmaer, og skal nå rundt til dem alle, ofte under tidspres. Nu ved jeg ikke hvor bekendt du er med S-toge og busser herovre, men dels de kan være ligeså utro overfor mødepligten som en nymfoman kan være det over for sin ægtefælle - dels er de ikke altid hurtigt tilgængelige i nærheden af ens adresse. Der hvor jeg bor er der fx en bus hver 30. minut. Før jeg fik bil oplevede jeg flere gange at miste en arbejdsopgave til 5.000 zpir eller komme gedigent for sent fra en opgave til en anden, også med et økonomisk tab i samme størrelsesorden. Duer ikke hvis man vil tages seriøst på erhvervet, vel? Tage en taxa? De er der stort set aldrig om de lovede 10 min. er min oplevelse.

Den situasjask er vi jo mange, der er i ifm. arbejdslivet. Glæder mig derfor også til, at det, forhåbentligt snart, bliver muligt at køre i en elbil - og nej, det behøver ikke være en Audi, mindre kan også gøre det.
Audi A3

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6022
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6456 times
Been thanked: 1637 times

Re: Den sidste dinosaurus (forbrændingsmotor)

Indlæg af BrianDS » 14. feb 2019, 13:52

martinta skrev:Uff, der er en som har åbnet pandoras æske :lol:

Jeg forestiller mig for mit vedkommende, at vi hjemme ved os kommer til at have et scenarie i stil med følgende:
Vi har 2 biler (det har vi også i dag, vi har hver. 25km til arbejde, de dage hvor jeg er ved kunder kører jeg væsentligt længere), den ene bil kommer til at være benzin, den skal bla. bruges da vi har campingvogn. Den anden bil, den bliver skiftet ud med en EL-bil. Alt efter distance som el-bilen kan køre, så bliver det den der kører længst, (så længe det er inden for rækkevidden af el-bilen) som kommer til at køre i den. Skal man køre længere end rækkevidden på el-bilen, så tager man benzin bilen til det formål.

Når der på et tidspunkt kommer nogle solceller i stil med tesla tiles, og de er til at betale og batterier hjem til er blevet bedre, så bliver taget skiftet og der bliver bygget et batteri, som er stort nok til at håndtere vores forbrug.

Når det er gjort, så er vi ved at være der hvor jeg ikke kan se at vi med dagens teknologi kan gøre meget mere. Det er i min verden målet og det scenarie som vi arbejder hen imod.

Men som de fleste andre mennesker (i både Danmark og udland), så har vi en Økonomi der ikke er ubegrænset, så alt ovenstående må komme løbende som pengene er til det, og el-bilen kommer når vores polo skal skiftes.

At en politiker kan tro man kan vende hele verden rundt ved at flytte rundt på nogle afgifter er det dummeste jeg har hørt længe. Specielt når det er i det niveau de ligger op til her.

Hvis vi nu tager deres afgift på brændstof, det var så vidt jeg husker 69 øre/l, og regner den om til hvad vores ene bil vil koste ekstra med den nye afgift, Så tager vi ugangspunkt i en Polo fra 2016. Den kostede 160.000,- på daværende tidspunkt. hvis jeg skal sælge den i dag, (kun 2 år gammel) for at købe en el-bil, så vil jeg tage et tab på hvad? 40-50.000,- for de 2 års ejerskab. Det kommer næppe til at ske, hvis jeg så laver et regnestykke på bilen, og siger den kører omkring de 20.000km på et år, og kører 15 km/l, så giver det efter lidt hovedregning en merudgift på ca. 1.000,- på et år.

Så jeg har valget hvis det forslag kom igennem, om jeg skal tage et tab på 40-50.000,- (og derved belaste min privat økonomi en hel del), eller lad bilen kører de 6-7 år den var planlagt, og så "kun" miste 1.000,- om året på den beslutning.

Jeg tror godt jeg ved hvad de fleste vælger. Grønne briller på eller ej, vi kan ikke gøre mere end økonomien kan bære.
I dag koster taget cirka 300.000 kr mere end et almindeligt tag, så det er muligt, men også dyrt nok til at de færreste vil vælge det.
https://ennogie.com/da/

Ang. din Polo, så vil det ikke alene være tabet på bilen, men også merprisen for en tilsvarende elbil Billede
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6022
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6456 times
Been thanked: 1637 times

Re: Den sidste dinosaurus (forbrændingsmotor)

Indlæg af BrianDS » 14. feb 2019, 14:02

Ztrejfer skrev:
BrianDS skrev:
14. feb 2019, 13:13
Ztrejfer skrev:...
HansH har ligeså meget ret til at ytre sig som os andre.
Naturligvis.
Jeg er i øvrigt enig i at man skal feje for egen dør først, så når man selv har gjort hvad der er muligt for at afhjælpe problemerne kan man ligeledes opfordre andre. Hvis ikke så kan alle og enhver jo klandre andre for ikke at gøre nok.
Så man kan ikke ytre en mening om en ønskeværdig fremtid uden selv at være der først? Det er da det mest mærkværdige udsagn....det tangerer jo en gang lodret nordkoreansk "Tænkning forbudt!" :lol:
Elbiler kan købes for 300-400.000 kr. også i en størrelse som kan sammenlignes med en A3 ?!
Elbiler i en model, der kunne bruges fornuftigt, og i et prisleje jeg kunne betale, var ikke tilgængelig i 2015, da jeg købte min dyt, ellers havde jeg slået til. Har et par gange prøvet en Tesla, interiøret var ikke så smagfulgt men resten var en nydelse..

Så enkelt er det.
Du må gerne ytre mening om en ønskværdig fremtid, men du pointerer selv i andre indlæg at det ikke er muligt for dig, både mht. elbilen og offentlig transport.
I det du her i tråden beskriver har du for mig at se tæt på optimale forhold for både elbil og offentlig transport - eller taxa.
Eller måske endda en cykel/elcykel/pedelec hvis dine kunder bor i og omkring København.

Vi andre kan vente timer på både offentlig transport og taxa, og bussen går flere kilometer fra bopælen.

Ang. din nuværende bil så er du i samme situation som andre, den vil blive væsentlig dyrere at have. Til gengæld er du måske i en bedre situation i forhold til en elbil fordi du bor et sted hvor det er realistisk med både rækkevidde og størrelse i sammenligning med hvad du har, fx Kia e-Niro eller Hyundai Kona Electric.

Så i forhold til dit første indlæg som startede denne del af debatten, så mener jeg det er uberettiget at sige alle skal tvinges og det ikke kan gå hurtigt nok. Det er alt for unuanceret i forhold til virkeligheden og endda din egen situation.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

martinta
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Den sidste dinosaurus (forbrændingsmotor)

Indlæg af martinta » 14. feb 2019, 14:04

BrianDS skrev:
14. feb 2019, 13:52
martinta skrev:Uff, der er en som har åbnet pandoras æske :lol:

Jeg forestiller mig for mit vedkommende, at vi hjemme ved os kommer til at have et scenarie i stil med følgende:
Vi har 2 biler (det har vi også i dag, vi har hver. 25km til arbejde, de dage hvor jeg er ved kunder kører jeg væsentligt længere), den ene bil kommer til at være benzin, den skal bla. bruges da vi har campingvogn. Den anden bil, den bliver skiftet ud med en EL-bil. Alt efter distance som el-bilen kan køre, så bliver det den der kører længst, (så længe det er inden for rækkevidden af el-bilen) som kommer til at køre i den. Skal man køre længere end rækkevidden på el-bilen, så tager man benzin bilen til det formål.

Når der på et tidspunkt kommer nogle solceller i stil med tesla tiles, og de er til at betale og batterier hjem til er blevet bedre, så bliver taget skiftet og der bliver bygget et batteri, som er stort nok til at håndtere vores forbrug.

Når det er gjort, så er vi ved at være der hvor jeg ikke kan se at vi med dagens teknologi kan gøre meget mere. Det er i min verden målet og det scenarie som vi arbejder hen imod.

Men som de fleste andre mennesker (i både Danmark og udland), så har vi en Økonomi der ikke er ubegrænset, så alt ovenstående må komme løbende som pengene er til det, og el-bilen kommer når vores polo skal skiftes.

At en politiker kan tro man kan vende hele verden rundt ved at flytte rundt på nogle afgifter er det dummeste jeg har hørt længe. Specielt når det er i det niveau de ligger op til her.

Hvis vi nu tager deres afgift på brændstof, det var så vidt jeg husker 69 øre/l, og regner den om til hvad vores ene bil vil koste ekstra med den nye afgift, Så tager vi ugangspunkt i en Polo fra 2016. Den kostede 160.000,- på daværende tidspunkt. hvis jeg skal sælge den i dag, (kun 2 år gammel) for at købe en el-bil, så vil jeg tage et tab på hvad? 40-50.000,- for de 2 års ejerskab. Det kommer næppe til at ske, hvis jeg så laver et regnestykke på bilen, og siger den kører omkring de 20.000km på et år, og kører 15 km/l, så giver det efter lidt hovedregning en merudgift på ca. 1.000,- på et år.

Så jeg har valget hvis det forslag kom igennem, om jeg skal tage et tab på 40-50.000,- (og derved belaste min privat økonomi en hel del), eller lad bilen kører de 6-7 år den var planlagt, og så "kun" miste 1.000,- om året på den beslutning.

Jeg tror godt jeg ved hvad de fleste vælger. Grønne briller på eller ej, vi kan ikke gøre mere end økonomien kan bære.
I dag koster taget cirka 300.000 kr mere end et almindeligt tag, så det er muligt, men også dyrt nok til at de færreste vil vælge det.
https://ennogie.com/da/

Ang. din Polo, så vil det ikke alene være tabet på bilen, men også merprisen for en tilsvarende elbil Billede
Var faktisk ikke klar over at Ennogie fandtes, Dog er jeg lidt tvivlende i forhold til deres beregninger.

"Et Ennogie-tag tjener penge til ejeren i hele sin levetid. Og det kan blive en helt god forretning. Et Ennogie solcelletag vil i løbet af 30 år tjene mellem 380.000 kr. og 530.000 kr*. til ejeren. Og det er efter at det først har tjent sig selv hjem."

Baseret på vi bruger 8.500,- på el om året, så giver det over 30 år 255.000,- i udgifter, så måske (kun måske), hvis vi har 2 elbiler og jordvarme, og de rent faktisk kan tjene det hele hjem på solceller, så kan deres beregninger give mening.

Eller hvis man opvarmer med el-varme.

Når det så er sagt, så kunne den del faktisk godt være interessant. :)

Omkring merprisen for elbilen, så har du til dels ret. Årsagen til jeg skriver til dels, er at jeg uanset det her udspil eller ej havde planer om at den lille skulle skiftes til el-bil når den skulle skiftes. Så den udgift ville komme uanset hvad, argumentet her var rettet imod at de 69 øre/l ville have nogen som helst effekt på om beslutningen :) eller om den blev truffet tidligere end den ellers var blevet det.
These users thanked the author martinta for the post:
BrianDS

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6022
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6456 times
Been thanked: 1637 times

Re: Den sidste dinosaurus (forbrændingsmotor)

Indlæg af BrianDS » 14. feb 2019, 14:09

martinta skrev:
BrianDS skrev:
14. feb 2019, 13:52
martinta skrev:Uff, der er en som har åbnet pandoras æske :lol:

Jeg forestiller mig for mit vedkommende, at vi hjemme ved os kommer til at have et scenarie i stil med følgende:
Vi har 2 biler (det har vi også i dag, vi har hver. 25km til arbejde, de dage hvor jeg er ved kunder kører jeg væsentligt længere), den ene bil kommer til at være benzin, den skal bla. bruges da vi har campingvogn. Den anden bil, den bliver skiftet ud med en EL-bil. Alt efter distance som el-bilen kan køre, så bliver det den der kører længst, (så længe det er inden for rækkevidden af el-bilen) som kommer til at køre i den. Skal man køre længere end rækkevidden på el-bilen, så tager man benzin bilen til det formål.

Når der på et tidspunkt kommer nogle solceller i stil med tesla tiles, og de er til at betale og batterier hjem til er blevet bedre, så bliver taget skiftet og der bliver bygget et batteri, som er stort nok til at håndtere vores forbrug.

Når det er gjort, så er vi ved at være der hvor jeg ikke kan se at vi med dagens teknologi kan gøre meget mere. Det er i min verden målet og det scenarie som vi arbejder hen imod.

Men som de fleste andre mennesker (i både Danmark og udland), så har vi en Økonomi der ikke er ubegrænset, så alt ovenstående må komme løbende som pengene er til det, og el-bilen kommer når vores polo skal skiftes.

At en politiker kan tro man kan vende hele verden rundt ved at flytte rundt på nogle afgifter er det dummeste jeg har hørt længe. Specielt når det er i det niveau de ligger op til her.

Hvis vi nu tager deres afgift på brændstof, det var så vidt jeg husker 69 øre/l, og regner den om til hvad vores ene bil vil koste ekstra med den nye afgift, Så tager vi ugangspunkt i en Polo fra 2016. Den kostede 160.000,- på daværende tidspunkt. hvis jeg skal sælge den i dag, (kun 2 år gammel) for at købe en el-bil, så vil jeg tage et tab på hvad? 40-50.000,- for de 2 års ejerskab. Det kommer næppe til at ske, hvis jeg så laver et regnestykke på bilen, og siger den kører omkring de 20.000km på et år, og kører 15 km/l, så giver det efter lidt hovedregning en merudgift på ca. 1.000,- på et år.

Så jeg har valget hvis det forslag kom igennem, om jeg skal tage et tab på 40-50.000,- (og derved belaste min privat økonomi en hel del), eller lad bilen kører de 6-7 år den var planlagt, og så "kun" miste 1.000,- om året på den beslutning.

Jeg tror godt jeg ved hvad de fleste vælger. Grønne briller på eller ej, vi kan ikke gøre mere end økonomien kan bære.
I dag koster taget cirka 300.000 kr mere end et almindeligt tag, så det er muligt, men også dyrt nok til at de færreste vil vælge det.
https://ennogie.com/da/

Ang. din Polo, så vil det ikke alene være tabet på bilen, men også merprisen for en tilsvarende elbil Billede
Var faktisk ikke klar over at Ennogie fandtes, Dog er jeg lidt tvivlende i forhold til deres beregninger.

"Et Ennogie-tag tjener penge til ejeren i hele sin levetid. Og det kan blive en helt god forretning. Et Ennogie solcelletag vil i løbet af 30 år tjene mellem 380.000 kr. og 530.000 kr*. til ejeren. Og det er efter at det først har tjent sig selv hjem."

Baseret på vi bruger 8.500,- på el om året, så giver det over 30 år 255.000,- i udgifter, så måske (kun måske), hvis vi har 2 elbiler og jordvarme, og de rent faktisk kan tjene det hele hjem på solceller, så kan deres beregninger give mening.

Eller hvis man opvarmer med el-varme.

Når det så er sagt, så kunne den del faktisk godt være interessant. :)

Omkring merprisen for elbilen, så har du til dels ret. Årsagen til jeg skriver til dels, er at jeg uanset det her udspil eller ej havde planer om at den lille skulle skiftes til el-bil når den skulle skiftes. Så den udgift ville komme uanset hvad, argumentet her var rettet imod at de 69 øre/l ville have nogen som helst effekt på om beslutningen :) eller om den blev truffet tidligere end den ellers var blevet det.
Enig i dine betragtninger.

Vi har også en Polo som bil nummer to, og en elbil kunne godt erstatte den. Økonomisk set er der bare ikke et alternativ i den prisklasse med tilsvarende egenskaber. Billede
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

martinta
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Den sidste dinosaurus (forbrændingsmotor)

Indlæg af martinta » 14. feb 2019, 14:15

BrianDS skrev:
14. feb 2019, 14:09
martinta skrev:
BrianDS skrev:
14. feb 2019, 13:52


I dag koster taget cirka 300.000 kr mere end et almindeligt tag, så det er muligt, men også dyrt nok til at de færreste vil vælge det.
https://ennogie.com/da/

Ang. din Polo, så vil det ikke alene være tabet på bilen, men også merprisen for en tilsvarende elbil Billede
Var faktisk ikke klar over at Ennogie fandtes, Dog er jeg lidt tvivlende i forhold til deres beregninger.

"Et Ennogie-tag tjener penge til ejeren i hele sin levetid. Og det kan blive en helt god forretning. Et Ennogie solcelletag vil i løbet af 30 år tjene mellem 380.000 kr. og 530.000 kr*. til ejeren. Og det er efter at det først har tjent sig selv hjem."

Baseret på vi bruger 8.500,- på el om året, så giver det over 30 år 255.000,- i udgifter, så måske (kun måske), hvis vi har 2 elbiler og jordvarme, og de rent faktisk kan tjene det hele hjem på solceller, så kan deres beregninger give mening.

Eller hvis man opvarmer med el-varme.

Når det så er sagt, så kunne den del faktisk godt være interessant. :)

Omkring merprisen for elbilen, så har du til dels ret. Årsagen til jeg skriver til dels, er at jeg uanset det her udspil eller ej havde planer om at den lille skulle skiftes til el-bil når den skulle skiftes. Så den udgift ville komme uanset hvad, argumentet her var rettet imod at de 69 øre/l ville have nogen som helst effekt på om beslutningen :) eller om den blev truffet tidligere end den ellers var blevet det.
Enig i dine betragtninger.

Vi har også en Polo som bil nummer to, og en elbil kunne godt erstatte den. Økonomisk set er der bare ikke et alternativ i den prisklasse med tilsvarende egenskaber. Billede
Nej, økonomisk set er det helt klart en dårligere forretning.

Men miljø mæssigt vil jeg gerne finde de ekstra penge til bilen. Det svarer jo i runde tal til at prisen på bilen bliver tæt på fordoblet fra 160.000,- til 300.000,-

Men 140.000,- ville jeg gerne smide efter det, det skal jo bare tages med ind i det samlede billede ved bil skiftet. Når det så er sagt, så har jeg en forventning om, at når Poloen engang skal skiftes, så er der forhåbentligt sket noget mere på batteri fronten, så bilen enten bliver billigere eller har en bedre rækkevidde.

Brugeravatar
Dakota
Aktiv medlem
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 3. okt 2009, 19:25
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 200 times
Been thanked: 399 times

Re: Den sidste dinosaurus (forbrændingsmotor)

Indlæg af Dakota » 14. feb 2019, 14:17

Jeg har lavet et lagkagediagram over ondskaben i CO2-udledningen. Det viser sig nemlig at størstedelen af CO2-udledningen tilsyneladende er rigtig god og dejlig og det kun er en bestemt sektor, der er ond og derfor skal bekæmpes.
meta-chart.png
meta-chart.png (70.74 KiB) Vist 590 gange
These users thanked the author Dakota for the post:
BrianDS

Brugeravatar
Ztrejfer
Medlem
Indlæg: 943
Tilmeldt: 20. apr 2015, 12:35
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 253 times
Been thanked: 79 times

Re: Den sidste dinosaurus (forbrændingsmotor)

Indlæg af Ztrejfer » 14. feb 2019, 15:00

Dakota skrev:
14. feb 2019, 14:17
Jeg har lavet et lagkagediagram over ondskaben i CO2-udledningen. Det viser sig nemlig at størstedelen af CO2-udledningen tilsyneladende er rigtig god og dejlig og det kun er en bestemt sektor, der er ond og derfor skal bekæmpes.
Føler man sig mon forfulgt som bilist i disse dage? :lol:

Det grønne område i cirklen bliver jo også - som vi alle ved - angrebet af den omsiggribende Vi Vil Redde Planeten!-virus. Skibsfarten får nye skorstene og miljødiesel, afvikling af kulkraft og etablering af vindmølleparker som erstatning, genbrugsposer erstatter plastikposer etc. etc.

Så grafikken holder jo ikke rigtig - men en nydelig gang fake news forklædt som en vittighed, dét er det ;)
Audi A3

Brugeravatar
Dakota
Aktiv medlem
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 3. okt 2009, 19:25
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 200 times
Been thanked: 399 times

Re: Den sidste dinosaurus (forbrændingsmotor)

Indlæg af Dakota » 14. feb 2019, 15:07

Ztrejfer skrev:
14. feb 2019, 15:00
Føler man sig mon forfulgt som bilist i disse dage? :lol:
På ingen måde. Jeg vil skam gerne have en elbil, når tid er. Jeg er bare træt af retorikken og den ekstremt ensidige fokus på privatbilisme, som udgør en forsvindende lille del af det samlede CO2-udslip.
Ztrejfer skrev:
14. feb 2019, 15:00
Det grønne område bliver jo også - som vi alle ved - angrebet af den omsiggribende Vi Vil Redde Planeten!-virus. Skibsfarten får nye skorstene og miljødiesel, afvikling af kulkraft og etablering af vindmølleparker som erstatning, genbrugsposer erstatter plastikposer etc. etc.
Ja, og dette skader ikke forbrugerne på samme mærkbare grad, som udfasningen/brandbeskatningen af forbrændingsmotoren gør. Man kan sige at forbrugeren indirekte, via subsidier af vindmølleindustrien osv. bliver påvirket, men der er unægtelig en forskel på at betale 1.000 kr mere for strøm og så 300.000 kr i registreringsafgift på en given bil.
Ztrejfer skrev:
14. feb 2019, 15:00
Så grafikken holder jo ikke rigtig - men en nydelig gang fake news forklædt som en vittighed, dét er det ;)
Fortæl mig lige hvor det er fake news. Hvis du kan finde tal, der dokumenterer at privatbilismen udgør 30%, 50% eller 75% af det samlede CO2-udslip, så ser jeg dem meget gerne.

Samtidig kan jeg fortælle, at CO2-udslippet i Saudi Arabien, Dubai, Qatar osv. er syv gange højere per person, end det er i Danmark. Og at hver person i Danmark, udleder det samme CO2 som en kineser. Der er så omkring 250 gange så mange kinesere som danskere, men altså... små mus gungrer jo også, når de går på broen sammen med elefanterne.

Men lad os da endelig gå foran og bruge fantasilliarder på en omstilling, som vi a) overhovedet ikke er parate til og b) bidrager med lige præcis nul,nul nul nul én procent i det samlede regnskab.
These users thanked the author Dakota for the post (total 2):
BrianDSGaSelle

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"