Den sidste dinosaurus (forbrændingsmotor)

Stedet hvor der snakkes VAG biler
nielshm
Medlem
Indlæg: 630
Tilmeldt: 30. jan 2009, 09:17
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 68 times

Den sidste dinosaurus (forbrændingsmotor)

Indlæg af nielshm » 13. feb 2019, 07:09

Når vi engang nærmer os 2030 eller 2035 og der så laves sidste model 'forever' med forbrændingsmotor, hvad skal vi forvente os?
Vil der være stormløb for at købe sidste mulighed for at kunne leve frit uden ladestander og ledninger? Muligheden for camping, hestetrailer over store afstande.
Vil brugte biler ligefrem blive en god forretning på falderebet?
Det er faktisk lige om lidt, og hvis der nogensinde skulle komme en enhedsliste hippieflipper til at sidde med indflydelse, så bliver det pludselig 'i morgen', og ikke om 15 år.

Faktisk tror jeg vi godt kan få lidt Cuba-lignende tilstande, hvor de biler der er tilbage får et rigtigt langt liv.

Brugeravatar
jansom
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6252
Tilmeldt: 15. jun 2008, 18:21
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gjessø, Silkeborg
Has thanked: 2071 times
Been thanked: 673 times

Re: Den sidste dinosaurus (forbrændingsmotor)

Indlæg af jansom » 13. feb 2019, 07:14

Desto før desto bedre. Forhåbentlig stopper salget af benzin også og så giver det jo sig selv.
These users thanked the author jansom for the post (total 2):
peter wZtrejfer
-No one is more hated than he who speaks the truth-

Brugeravatar
Mike H
Aktiv medlem
Indlæg: 2410
Tilmeldt: 22. apr 2010, 11:12
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 161 times

Re: Den sidste dinosaurus (forbrændingsmotor)

Indlæg af Mike H » 13. feb 2019, 07:36

jansom skrev:
13. feb 2019, 07:14
Desto før desto bedre. Forhåbentlig stopper salget af benzin også og så giver det jo sig selv.
-1 :shock:
Mike
Audi A5 Sport Sportback 2.0 TFSI 7-trins S tronic årgang 2018

Jannik
Aktiv medlem
Indlæg: 1842
Tilmeldt: 6. jul 2010, 21:22
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 58 times
Been thanked: 206 times

Re: Den sidste dinosaurus (forbrændingsmotor)

Indlæg af Jannik » 13. feb 2019, 08:09

Enhedslisten har da lige fremlagt deres forslag til en klimaplan, der hvis den blev realiseret, ville forbyde salg af nye biler baseret på fossil brændstof teknologi fra 2025, dvs. om 6 år.
De vil med det samme pålægge nuværende biler større afgifter og ligeså med brændstoffet til at drive dem. Derudover skal der indføres brugerbetaling af vejnettet.

De vil for at kompensere for dette, skyde 40 mia DKK i den offentlige transport, som skal blive 30% billigere at køre med fra 2020.
Derudover vil man give tilskud til køb af el-biler, hvor man vurderer teknologien til at være "meget tæt på at være på plads" ifølge Pernille Skipper.
Jeg kører selv hybrid (Golf GTE) og omend det er en dejlig bil, så kan der altså stadig udvikles en del på den teknologi.

Jeg er enig i, at der skal gøres noget for den grønne omstilling, men at skyde så mange penge i den offentlige sektor er ikke løsningen. Det er potentielt bare et stort sort hul, der når pengene er tilført, skriger på flere penge uden at løse transportudfordringen for folk udenfor de store byer. Dem har Enhedslisten en tendens til at glemme, synes jeg.

https://jyllands-posten.dk/indland/ECE1 ... mstilling/
Min bil: Mercedes Benz C300 Sedan W206 - 05/2022
Fruens bil: BMW iX1 eDrive20 M-Sport - 04/2024 forhåbentligt
Tidligere biler: Udelukkende VAG

holm7
Nyt medlem
Indlæg: 117
Tilmeldt: 10. apr 2018, 13:54
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 19 times
Been thanked: 34 times

Re: Den sidste dinosaurus (forbrændingsmotor)

Indlæg af holm7 » 13. feb 2019, 08:16

jansom skrev:
13. feb 2019, 07:14
Desto før desto bedre. Forhåbentlig stopper salget af benzin også og så giver det jo sig selv.
Du er klar over, at strøm ikke bare tages ud af den blå luft, ikke? Men den fart de offentlige projekter skyder, så kommer der dælme til at være rift om de få ladepladser, der er etableret til den tid. Omkring 3 mio biler, der skal overføres til at være forbrugsgenstande på elnettet er noget af en belastning. Lad os sige at en elbil lader med 11 kW ved hjemmet og at ca. halvdelen af bilerne i værste fald lader samtidig, så giver det en yderligere belastning af elnettet på 16,5 MW. Så kan du selv gange op med 22 kW standere og opefter.

Der skal formentlig nye kraftværker til, opgradering af mange elinstallationer og forsyningsnettet. Jeg nægter at tro på, at man i DK er klar til at udfase biler med forbrændingsmotorer om 10 år. Se på film fra 80'erne, der havde man forestillinger om flyvende biler når de kiggede ud i nær fremtid. Jeg ved ikke hvorfor folk tror, at det går så stærkt lige pludselig? Selvkørende biler bliver heller ikke en ting før det bliver forbudt at køre selv, eller medmindre de selvkørende biler får deres eget tracé.

Det skal nok ske en dag. Men ikke om 10-15 år.
These users thanked the author holm7 for the post:
AAMS

kenhen
Nyt medlem
Indlæg: 122
Tilmeldt: 13. jul 2008, 16:07
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 13 times

Re: Den sidste dinosaurus (forbrændingsmotor)

Indlæg af kenhen » 13. feb 2019, 08:20

Jeg tror ikke at der nogen der vil have lyst til at købe en bil med forbrændingsmotor I 2030/35. Politikerne vil godt bestemme alt, men den teknologiske udvikling er de ikke herre over.

Pludselig kommer der et stort teknologisk spring hvor en EL bil vil kunne køre 1000 km på en opladning der samtidig kan oplades på få minutter. Opladningsmulighederne vil blive udrullet I samme omfang som benzinstationer er nu.

Store teknologiske spring har vi set mange af. Tænk bare på overgangen fra VHS via dvd til streaming I 4K. Eller fotografiske film til digital foto/film. En udvikling som ansatte på Kodak næppe glemmer. For slet ikke at tale om da Iphone blev introduceret I 2007. Hvem havde forestillet sig alle de muligheder der er på en nutidig smartphone med mobilepay osv..

Henry Ford citat: "Hvis jeg havde spurgt mine kunder, hvad de ville have, havde de sagt 'en hurtigere hest'
These users thanked the author kenhen for the post (total 4):
peter wDanielB12jansomZtrejfer
Audi A4 1,8T 2007-2011
Audi A5 2,0 coupe 2011-2016
Golf GTE 2016-2020
Passat GTE 2020 - 2023
Tesla Y Performance 2023 - 2024
ID4 Style 2024 -

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3406
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 580 times
Been thanked: 876 times

Re: Den sidste dinosaurus (forbrændingsmotor)

Indlæg af Korreborg » 13. feb 2019, 08:28

kenhen skrev:
13. feb 2019, 08:20
Pludselig kommer der et stort teknologisk spring hvor en EL bil vil kunne køre 1000 km på en opladning der samtidig kan oplades på få minutter. Opladningsmulighederne vil blive udrullet I samme omfang som benzinstationer er nu.

Store teknologiske spring har vi set mange af. Tænk bare på overgangen fra VHS via dvd til streaming I 4K. Eller fotografiske film til digital foto/film.
Og netop derfor er det åndsvagt at bruge ENORME ressourcer på at producere elbiler som kun kan køre 200-300 km, og er timer om at lade. Når vi om få år kan få noget som er meget bedre.

Det er jo ikke en DVD afspiller, som er forholdsvis billig at producere. Det er altså store biler, med et enormt ressource behov.

Jeg håber da ikke at der kommer en Golf 8 GTD, så kan jeg sælge min som sidste mulighed for at få en GTD :lol:
These users thanked the author Korreborg for the post:
holm7
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

nielshm
Medlem
Indlæg: 630
Tilmeldt: 30. jan 2009, 09:17
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 68 times

Re: Den sidste dinosaurus (forbrændingsmotor)

Indlæg af nielshm » 13. feb 2019, 08:28

Hvis der ellers er forsyningssikkerhed i kraft af værksted og reservedele, så kunne jeg da godt finde på at købe traditionelt (eller hybrid) på falderebet.
Så ske der tekniske landvindinger, kvantespring på den ene eller anden måde. Men det er for de superrige, vi snakker jo biler til +500.000 kr. hvis det skal være sidste nye udviklingstrin.
Og en ting er 100% sikkert, hvis der kommer fart i salget af elbiler, så kommer registreringsafgiften tilbage og rammer alt der har hjul, og så er det pludselig endnu mere umuligt at komme i nærheden af.

Produktionen af batterier i stadig kun i en indledende fase. Der skal produceres så grotesk vanvittigt mange flere, at jeg nok helt ærligt tror på at der opstår en meget voldsom flaskehals.
Svigt i leverancer af råvarer som kun få producerer, så rammes alt og alle.

holm7
Nyt medlem
Indlæg: 117
Tilmeldt: 10. apr 2018, 13:54
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 19 times
Been thanked: 34 times

Re: Den sidste dinosaurus (forbrændingsmotor)

Indlæg af holm7 » 13. feb 2019, 08:29

Nu er der lidt forskel på at skulle købe en blu-ray afspiller eller et kamera til nogle få tusind kroner og så at skulle opgradere kritisk infrastruktur og pålægge forbrugeren en udgift på +200.000 kr.

Brugeravatar
KBAndersen
Nyt medlem
Indlæg: 292
Tilmeldt: 6. okt 2011, 11:11
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Taastrup
Has thanked: 43 times
Been thanked: 12 times

Re: Den sidste dinosaurus (forbrændingsmotor)

Indlæg af KBAndersen » 13. feb 2019, 09:25

Ja hvad skal man? Tror selv på der kommer til at gå en rum tid før EL biler bliver hver mands eje. Hele EL nettet skal bygges om da det kræver enorm energi hvis feks på en villavej hvor alle skal have deres EL biler opladet. Og hvad med boligblokke ?
Men batterier bliver bedre og måske vi skal væk fra batterier? Bruge en form for kondensator der kan oplade på et split sekund?
Her og nu ville jeg ikke købe en el bil, ej heller en hybrid, men kunne godt finde på at lease en hybrid. Udviklingen går så stærkt så bilen vil være "forældet" efter få år.

Vi skal jo også tænke på, hvor kommer rå materialerne fra til batterierne? Batteri produktion er en kæmpe miljømæssig belastning.

Der er mange "hvis'er", stadigvæk. Usikkerhed.

Men ja, jeg kunne måske godt finde på at lease en hybrid, Toyota RAV4 ?
Mvh
KBAndersen

Cupra Formentor 310 - Årgang 2022

kenhen
Nyt medlem
Indlæg: 122
Tilmeldt: 13. jul 2008, 16:07
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 13 times

Re: Den sidste dinosaurus (forbrændingsmotor)

Indlæg af kenhen » 13. feb 2019, 09:36

Det er svært at spå - især om fremtiden. :D
Men brug en times tid til at se dette glimrende foredrag om "disruption".
https://www.youtube.com/watch?v=2b3ttqYDwF0
Audi A4 1,8T 2007-2011
Audi A5 2,0 coupe 2011-2016
Golf GTE 2016-2020
Passat GTE 2020 - 2023
Tesla Y Performance 2023 - 2024
ID4 Style 2024 -

HHKP
Aktiv medlem
Indlæg: 2418
Tilmeldt: 25. okt 2014, 09:48
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: 8641 Sorring
Has thanked: 5 times
Been thanked: 125 times

Re: Den sidste dinosaurus (forbrændingsmotor)

Indlæg af HHKP » 13. feb 2019, 09:36

det er umuligt at erstatte den mængde af forssilt brændstof med el pt, der er ikke nok kapacitet, hverken på el-nettet eller produktionsmæssigt og der vil gå + 10år fra man beslutter at udbygge det til det er klar til brug.
Rigtige mænd har egen Lift og er ikke bange for at bruge den
VW Touran 2016 2.0 Tdi 190HK 7 personers DSG med alt udstyr....
VW Touran 1.9 2008 som extra bil
Jeep Grand Cherokee 1998 som trækker af maskin og tiptraler ( 35-50L / 100km !!!!! )
Landrover til sjov efter kl 23....
VCDS mm

Brugeravatar
Mike H
Aktiv medlem
Indlæg: 2410
Tilmeldt: 22. apr 2010, 11:12
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 161 times

Re: Den sidste dinosaurus (forbrændingsmotor)

Indlæg af Mike H » 13. feb 2019, 10:07

På 20 år er det lykkedes at gå fra en rækkevide på ca. 30-40 km i datidens el-biler (Ellerten) - til nu at kunne køre ca 250 km (ser bort fra Tesla).
Vi skal forbedre udviklingen (hurtigere udvikling) - ellers vil der gå yderligere 20 år før jeg er klar på at droppen min forbrændingsslæde (læs har brug for et realistisk rækkevide på 450-500 km før det er aktuelt).
Mike
Audi A5 Sport Sportback 2.0 TFSI 7-trins S tronic årgang 2018

holm7
Nyt medlem
Indlæg: 117
Tilmeldt: 10. apr 2018, 13:54
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 19 times
Been thanked: 34 times

Re: Den sidste dinosaurus (forbrændingsmotor)

Indlæg af holm7 » 13. feb 2019, 10:08

Ja, det er svært at spå. Men det er ikke svært at se, at det ikke kommer til at ske de næste 10-15 år her i Danmark.

Se blot på jernbanen, Togfondens indhold med bl.a. elektrificering af visse strækninger forventes at være udført omkring 2030 - hvordan skulle man kunne forbyde forbrændingsmotorer og så samtidig køre med dieseltog på de strækninger, der stadig ikke er elektrificeret til den tid?

Hvad med busser? Hvordan vil du nå at etablere infrastruktur og indkøb af nye elbusser med nuværende teknologi inden for 10 år? Skal vi have trolleybusser med køreledninger henover?

Hvor sårbare bliver vi ved strømafbrud, terror, krig eller sabotage, hvis fx politi og forsvar skal transporteres med elektriske køretøjer?

Det er fint at have nogle ideologier og ambitiøse mål, men man er simpelthen nødt til at tænke alt i gennem - og have en plan for det - inden man trykker start.

Edit: Det skal lige siges, at jeg bestemt ikke er modstander af elbiler. Jeg kan sagtens se mig selv have en elbil, eller måske en hybridbil til en start, som en bil nr. 2, hvis det skulle blive nødvendigt med sådan en.
Senest rettet af holm7 13. feb 2019, 10:15, rettet i alt 1 gang.

nielshm
Medlem
Indlæg: 630
Tilmeldt: 30. jan 2009, 09:17
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 68 times

Re: Den sidste dinosaurus (forbrændingsmotor)

Indlæg af nielshm » 13. feb 2019, 10:13

130 års forædling af forbrændingsmotoren skal der ikke rynkes på næsten af.
Der hvor elbilerne er lige nu, svarer til amerikanernes motto: “There Is Just No Substitute For Cubic Inches”
Skal du køre længere, så skal du have et endnu større batteri. Som er endnu dyrere og fylder endnu mere - mere af det hele.

Elbilerne er slet ikke kommet til deres periode med downsizing, mere ud af mindre, og vil ikke udvikles over en nat. Det kræver en evig indsamling af erfaring og knowhow inden man kan tage hul på den del.

Brugeravatar
Ztrejfer
Medlem
Indlæg: 943
Tilmeldt: 20. apr 2015, 12:35
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 253 times
Been thanked: 79 times

Re: Den sidste dinosaurus (forbrændingsmotor)

Indlæg af Ztrejfer » 13. feb 2019, 10:33

KBAndersen skrev:
13. feb 2019, 09:25
Ja hvad skal man? Tror selv på der kommer til at gå en rum tid før EL biler bliver hver mands eje. Hele EL nettet skal bygges om da det kræver enorm energi hvis feks på en villavej hvor alle skal have deres EL biler opladet. Og hvad med boligblokke ?
Man kunne jo også være lidt smart ved at få et større fokus på, hvordan man kan producere el mere lokalt med solceller, vind eller vandturbiner som fx nedenstående. Eller - apropos Henry Fords heste-argument - måske endda på måder, som vi endnu ikke har fundet frem til?

Lokal elproduktion vil desuden mindske energitabet ved transport af el fra centrale elværker og ud over store afstande - via de nuværende hæslige enorme elmaster i landskabet, som der med en større lokal elproduktion ikke i så høj grad vil blive brug for.

På den måde kan fremkomsten af elbiler faktisk medvirke til en total ændring af vores måde at tænke både produktion og distribution af el på.

Og her bliver den største udfordring desværre nok, at der er store økonomiske interesser, det absolut ikke er interesseret i at udvikle og implementere lokal elproduktion - tværtimod. Udvikling af lokal elproduktion må således komme andetsteds fra.....



Audi A3

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10869
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1899 times

Re: Den sidste dinosaurus (forbrændingsmotor)

Indlæg af GaSelle » 13. feb 2019, 10:51

Ztrejfer skrev:
13. feb 2019, 10:33
KBAndersen skrev:
13. feb 2019, 09:25
Ja hvad skal man? Tror selv på der kommer til at gå en rum tid før EL biler bliver hver mands eje. Hele EL nettet skal bygges om da det kræver enorm energi hvis feks på en villavej hvor alle skal have deres EL biler opladet. Og hvad med boligblokke ?
Man kunne jo også være lidt smart ved at få et større fokus på, hvordan man kan producere el mere lokalt med solceller, vind eller vandturbiner som fx nedenstående. Eller - apropos Henry Fords heste-argument - måske endda på måder, som vi endnu ikke har fundet frem til?

Lokal elproduktion vil desuden mindske energitabet ved transport af el fra centrale elværker og ud over store afstande - via de nuværende hæslige enorme elmaster i landskabet, som der med en større lokal elproduktion ikke i så høj grad vil blive brug for.

På den måde kan fremkomsten af elbiler faktisk medvirke til en total ændring af vores måde at tænke både produktion og distribution af el på.

Og her bliver den største udfordring desværre nok, at der er store økonomiske interesser, det absolut ikke er interesseret i at udvikle og implementere lokal elproduktion - tværtimod. Udvikling af lokal elproduktion må således komme andetsteds fra.....



Idéen med lokal produktion fik politikerne jo også ødelagt med regler og afgift for fx solceller til private.
Elbiler er og bliver ikke noget alternativ (endnu) til os ‘på landet’ der pendler.

Jeg er lodret uenig i stor set alt fra EL.
These users thanked the author GaSelle for the post:
BrianDS

Brugeravatar
Ztrejfer
Medlem
Indlæg: 943
Tilmeldt: 20. apr 2015, 12:35
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 253 times
Been thanked: 79 times

Re: Den sidste dinosaurus (forbrændingsmotor)

Indlæg af Ztrejfer » 13. feb 2019, 11:03

GaSelle skrev:
13. feb 2019, 10:51
Idéen med lokal produktion fik politikerne jo også ødelagt med regler og afgift for fx solceller til private.
Elbiler er og bliver ikke noget alternativ (endnu) til os ‘på landet’ der pendler.
Nu er det jo os selv, der vælger vores egne politikere. Personligt har jeg altid vægtet miljøhensyn højt, når der skal sættes kryds på stemmesedlen - ud fra den enkle betragtning, at vi mennesker lever i sammenhæng med naturen. Ødelægger vi naturen med kortsynet økonomisk gevinst for øje - ja, så kan vi godt glemme al resten, inkl. elbiler og vores fortsatte eksistens på denne smukke planet. Klimaforandringerne er jo et tydeligt bevis på, at vi er tvunget til at tænke anderledes - herunder vælge politikere, der rent faktisk ønsker en grøn miljøpolitik og ikke blot stikker os en valgløgn.
These users thanked the author Ztrejfer for the post (total 2):
jansomABT
Audi A3

QT1410
Medlem
Indlæg: 750
Tilmeldt: 10. apr 2016, 09:09
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 170 times
Been thanked: 121 times

Re: Den sidste dinosaurus (forbrændingsmotor)

Indlæg af QT1410 » 13. feb 2019, 11:04

GaSelle skrev:
13. feb 2019, 10:51

Idéen med lokal produktion fik politikerne jo også ødelagt med regler og afgift for fx solceller til private.
Elbiler er og bliver ikke noget alternativ (endnu) til os ‘på landet’ der pendler.

Jeg er lodret uenig i stor set alt fra EL.
Hvis du nu læser Povl Henning Kamp på Ingeniøren, så har han løsningen på det problem: Kan du ikke, som han kan, arbejde hjemmefra og klare varetransporten med en LongJohn elcykel, så må du flytte så tæt på din arbejdsplads eller offentlig transport, at du kan.

En omvendt PolPot, hvor de formelt uddannede fra byerne fik fjernet deres evt. briller og sendt ud at arbejde i rismarkerne.

Brugeravatar
SteffenR
Meget aktiv medlem
Indlæg: 8650
Tilmeldt: 13. jun 2008, 13:11
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 54 times
Been thanked: 259 times

Re: Den sidste dinosaurus (forbrændingsmotor)

Indlæg af SteffenR » 13. feb 2019, 11:26

GaSelle skrev:
13. feb 2019, 10:51

Jeg er lodret uenig i stor set alt fra EL.
Vær du glad for du ikke bor og arbejder med noget i en by, hvor borgmesteren for området er en EL tosse, der ikke kan kende forskel på hoved og røv.

Husk EL er noget vi leger, for far betaler resten. 🤦‍♂️
These users thanked the author SteffenR for the post (total 2):
BrianDSstadil
"Living on Earth is expensive, but it does include a free trip around the sun every year."


Ironi kan forekomme

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10869
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1899 times

Re: Den sidste dinosaurus (forbrændingsmotor)

Indlæg af GaSelle » 13. feb 2019, 11:27

Ztrejfer skrev:
13. feb 2019, 11:03
GaSelle skrev:
13. feb 2019, 10:51
Idéen med lokal produktion fik politikerne jo også ødelagt med regler og afgift for fx solceller til private.
Elbiler er og bliver ikke noget alternativ (endnu) til os ‘på landet’ der pendler.
Nu er det jo os selv, der vælger vores egne politikere. Personligt har jeg altid vægtet miljøhensyn højt, når der skal sættes kryds på stemmesedlen - ud fra den enkle betragtning, at vi mennesker lever i sammenhæng med naturen. Ødelægger vi naturen med kortsynet økonomisk gevinst for øje - ja, så kan vi godt glemme al resten, inkl. elbiler og vores fortsatte eksistens på denne smukke planet. Klimaforandringerne er jo et tydeligt bevis på, at vi er tvunget til at tænke anderledes - herunder vælge politikere, der rent faktisk ønsker en grøn miljøpolitik og ikke blot stikker os en valgløgn.
Enhedslisten lukker luft ud, der kun har sin gang i de store byer. Det har ikke hold i virkeligheden. Jeg bor på landet, og håber derfor aldrig de kommer til magten. Men man vælger heldigvis selv, som du siger. Stemmefordelingen har også vist, hvor EL høster deres (heldigvis) få stemmer.

Jeg er ikke uenig med den grønne tankegang. Det skal bare være realistisk, også for os uden for byerne, hvor hverken elbiler eller offentlig transport er et alternativ.
These users thanked the author GaSelle for the post:
Yenko

Brugeravatar
preben76
Aktiv medlem
Indlæg: 1595
Tilmeldt: 3. apr 2012, 20:39
Geografisk region: Sverige - (syd)
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 79 times

Re: Den sidste dinosaurus (forbrændingsmotor)

Indlæg af preben76 » 13. feb 2019, 12:01

Men hvad sker der så lige hvis der ikke er en ladestander lige om hjørnet? Så er man lidt på den.
Der bliver nød til at skulle være en form for backup til et batteri i en bil med mindre vi får plastret europa til med ladestationer hvor man kan lade fuldt op på max 10 min.
Det vil ikke ske de næste 10 år. Der vil mindst gå 30 år før man kan få bare vesteuropa nogenlunde op i på det plan. Og så kommer østeuropa bagefter. Og med grækenland og italien som har store økonomiske problemer sker det ikke før om 50 år.

Brugeravatar
Ztrejfer
Medlem
Indlæg: 943
Tilmeldt: 20. apr 2015, 12:35
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 253 times
Been thanked: 79 times

Re: Den sidste dinosaurus (forbrændingsmotor)

Indlæg af Ztrejfer » 13. feb 2019, 12:11

GaSelle skrev:
13. feb 2019, 11:27
Jeg er ikke uenig med den grønne tankegang. Det skal bare være realistisk, også for os uden for byerne, hvor hverken elbiler eller offentlig transport er et alternativ.
1. Den grønne tankegang er i sin grundsubstans realistisk. Intet kunne faktisk være mere realistisk, da denne sætter det samlede menneskelig samfund ind i en planetær og naturlig sammenhæng. Det er squ da al den unaturlighed med fx en aldeles naturfremmed "innovativ" petrokemi, som ødelægger den natur, som denne planet nu engang ER. Benzin, pesticider, forurenende rengøringsmidler etc. etc. Vi er NØDT til at tænke mere i overensstemmelse med logikken i den natur, som vi er født i, lever i og er 110% afhængig af. Deraf jo også ordet øko-logi.

2. Kunne faktisk være rart, hvis flere danskere var lidt mere anarkistiske i positiv retning på miljøområdet, herunder biler. Fx kunne man sige: "Fanden heller! Fyck (et fynsk udtryk) de tåbelige politikere, der lægger afgifter på al positivt initiativ, jeg finder selv en måde at lave elektricitet ud af hønsemøjet i haven på!" (hvis man nu bor på landet) - som fx denne australske landmand - og nej, ingen stor forkromet løsning, men han gør squ da noget. Shit Is Gold!:

Audi A3

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10869
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1899 times

Re: Den sidste dinosaurus (forbrændingsmotor)

Indlæg af GaSelle » 13. feb 2019, 12:18

Jeg ville da gerne lave min egen strøm med enten solceller eller en lille vindmølle. Men det har politikerne ødelagt, så det er ikke rentabelt længere. Og jeg er ikke så frelst, at jeg vil gøre det ‘bare for at gøre det’. Så de modarbejder det lidt selv...

Så længe man ikke kan få en elbil med en rækkevidde på min. 500 km, der kan tankes på få minutter, så skal jeg ikke have en. Og så er der hele problematikken med infrastrukturen; der mangler et netværk af ladestationer. Det kommer sikkert, men ikke i år - og næppe heller næste år.

Det er typisk tåbelige politikere uden hold i virkeligheden, der slynger om sig med påstulater de ikke kan underbygge, og som ikke er realistiske. Jeg er enig i, at der skal lægges pres på, for at omstillingen kommer til at ske - men at bruge pisk (forbyde forssile brændstoffer) fremfor gulerod (fordele som i fx Norge) er mig meget imod. Og så er det stadig to vidt forskellige scenarier, om deet er i København eller ude i provinsen, man befinder sig.

Indtil der kommer noget brugbart ‘bidrager’ jeg gennem mit job med at holde en stor portefølje sf havvindmøller kørende og mit hjem er plastret ind i A+++ hvidevarer, LED pærer, jordvarme, energiklasse 15/20 og mine biler er økonomiske og miljøvenlige (så meget som de nu kan på fossile brændstoffer). Jeg sover fint om natten.
These users thanked the author GaSelle for the post (total 4):
ZtrejferMichaelSmedBrianDSThe Micktrix / Dk

Brugeravatar
preben76
Aktiv medlem
Indlæg: 1595
Tilmeldt: 3. apr 2012, 20:39
Geografisk region: Sverige - (syd)
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 79 times

Re: Den sidste dinosaurus (forbrændingsmotor)

Indlæg af preben76 » 13. feb 2019, 15:37


QT1410
Medlem
Indlæg: 750
Tilmeldt: 10. apr 2016, 09:09
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 170 times
Been thanked: 121 times

Re: Den sidste dinosaurus (forbrændingsmotor)

Indlæg af QT1410 » 13. feb 2019, 16:14

GaSelle skrev:
13. feb 2019, 12:18
Jeg er enig i, at der skal lægges pres på, for at omstillingen kommer til at ske - men at bruge pisk (forbyde forssile brændstoffer) fremfor gulerod (fordele som i fx Norge) er mig meget imod. Og så er det stadig to vidt forskellige scenarier, om deet er i København eller ude i provinsen, man befinder sig.

I..

Ja lad os da gøre som i Norge.
Dig, der bor ude på landet, fordi husene tættere på byen er alt for dyre, skal betale 12 eller 15000 i ejerafgift på din dieselbil, plus 2x100kr bompenge pr dag, mens ham der tjener nok til at have råd til at have et hus tættere på samt at købe en Tesla, slipper med nul i ejerafgift og nul i bompenge.
Hurra.

Folket er i oprør, de har ikke brød. Nå, så kan de vel spise kage i stedet.

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10869
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1899 times

Re: Den sidste dinosaurus (forbrændingsmotor)

Indlæg af GaSelle » 13. feb 2019, 16:44

QT1410 skrev:
13. feb 2019, 16:14
GaSelle skrev:
13. feb 2019, 12:18
Jeg er enig i, at der skal lægges pres på, for at omstillingen kommer til at ske - men at bruge pisk (forbyde forssile brændstoffer) fremfor gulerod (fordele som i fx Norge) er mig meget imod. Og så er det stadig to vidt forskellige scenarier, om deet er i København eller ude i provinsen, man befinder sig.

I..

Ja lad os da gøre som i Norge.
Dig, der bor ude på landet, fordi husene tættere på byen er alt for dyre, skal betale 12 eller 15000 i ejerafgift på din dieselbil, plus 2x100kr bompenge pr dag, mens ham der tjener nok til at have råd til at have et hus tættere på samt at købe en Tesla, slipper med nul i ejerafgift og nul i bompenge.
Hurra.

Folket er i oprør, de har ikke brød. Nå, så kan de vel spise kage i stedet.
Jeg bor ikke PÅ landet, men i en lille by. Jeg har sagtens råd til at bo i en større by, men det har jeg ikke lyst til. Tak i øvrigt for at lade som om du ved noget om min privatøkonomi. Jeg har også råd til en Tesla, men den er ikke brugbar for mig, selvom det nok den elbil, der er tættest på et brugbart alternativ. Det jeg mente med Norge var den del med nul afgift på elbiler, billig strøm osv osv osv.

QT1410
Medlem
Indlæg: 750
Tilmeldt: 10. apr 2016, 09:09
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 170 times
Been thanked: 121 times

Re: Den sidste dinosaurus (forbrændingsmotor)

Indlæg af QT1410 » 13. feb 2019, 18:02

Tillykke med at du kan spise kage.

Kan du gå med til at dem som ikke både har råd til en elbil og en bil der kan trække diverse trailere, bliver straffet, for at dem der har, skal gives mere?

Det er vel en ærlig sag ikke at have 6-800.000 kr til en Tesla, eller synes at en Kia Kona ikke er det mest optimale til 300.000kr?

Brugeravatar
mobworld
Medlem
Indlæg: 587
Tilmeldt: 21. okt 2008, 22:02
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: DK
Has thanked: 79 times
Been thanked: 104 times

Re: Den sidste dinosaurus (forbrændingsmotor)

Indlæg af mobworld » 13. feb 2019, 18:42

nielshm skrev:
13. feb 2019, 10:13
Der hvor elbilerne er lige nu, svarer til amerikanernes motto: “There Is Just No Substitute For Cubic Inches”
Eller
"There is no replacement for displacement !"
2022 BMW IX3 M Sport III
2019 VW California Ocean 150 TDI DSG
2017 VW Move Up

---------------------------------
2012 VW Passat Variant 170 TDI DSG 4Motion
2006 VW Passat Variant 170 TDI DSG
2001 VW Passat Variant 130 TDI, 1996 VW Polo 100 16v

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10869
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1899 times

Re: Den sidste dinosaurus (forbrændingsmotor)

Indlæg af GaSelle » 13. feb 2019, 18:47

QT1410 skrev:
13. feb 2019, 18:02
Tillykke med at du kan spise kage.

Kan du gå med til at dem som ikke både har råd til en elbil og en bil der kan trække diverse trailere, bliver straffet, for at dem der har, skal gives mere?

Det er vel en ærlig sag ikke at have 6-800.000 kr til en Tesla, eller synes at en Kia Kona ikke er det mest optimale til 300.000kr?
Ja, sagtens. Så længe EL ikke kommer igennem med noget af deres sludder, skal det nok gå.

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"