Den sidste dinosaurus (forbrændingsmotor)

Stedet hvor der snakkes VAG biler
BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6020
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6455 times
Been thanked: 1637 times

Re: Den sidste dinosaurus (forbrændingsmotor)

Indlæg af BrianDS » 13. feb 2019, 19:23

Enhedslisten har helt klart tabt sutten i natpotten

De vil øge udgifterne for biler med forbrændingsmotor, men give fradrag via den grønne check til de der tjener mindst, altså medmindre du kører meget.
Elbilerne har i dag 20% af den registreringsafgift der er på en tilsvarende bil med forbrændingsmotor - det vil sige en maks afgift på 30% i stedet for 150% - men planen er at det skal stige til samme niveau.
Hvis de hæver afgifterne på almindelige biler for at sælge flere elbiler med tilskud, så holder mange måske op med at købe almindelige biler, hvorfor der ikke er råd til tilskud og der mangler penge til både de 40 mia til offentlig transport (i byerne?!) og resten af finansieringen.

Jeg er af den overbevisning at teknologien nok skal komme og substitueringer kan kun i et begrænset omfang løse problemet, for set bliver ikke løst så længe teknikken ikke er klar.

Teknisk set er 10 år ikke meget når man ser på batteriteknologi - vores telefoner bruger mere strøm i dag, men batterierne er også vokset fysisk, og de fleste smartphones skal lades hver eller hver anden dag, mens en gammel Nokia på en ældre teknologi kunne holde en uge. Der er lang vej igen medmindre vi alle skal køre rundt i monster biler på tre tons, hvilket helt sikkert vil øge slidtagen på vejene og optage meget plads. Miljømæssigt kan det heller ikke være godt.

Den grønne strøm vi har i dag dækker lidt mere end halvdelen af vores forbrug i Danmark, men hvis vi skal fordoble forbruget med datacentre og elbiler så vil andelen falde markant for vi kan ikke øge kapaciteten ligeså hurtigt.

Hyundai Kona Electric og Kia e-Niro har en fornuftig rækkevidde, men desværre har se plads som en Polo.
En Tesla model S 70 har en teoretisk rækkevidde der er fornuftig, men i virkeligheden kører mange kun 250-260 km på en opladning - uden at køre hurtigt.
Samlekvaliteten har jeg set bedre på de fleste biler fra 90’erne
Tesla 3 ligner en bombe for trafiksikkerheden men selv den kommer tæt på en halv million - en rigtig “folkebil” ?!?
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

claussor
Aktiv medlem
Indlæg: 1788
Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 184 times
Been thanked: 285 times

Re: Den sidste dinosaurus (forbrændingsmotor)

Indlæg af claussor » 13. feb 2019, 20:02

BrianDS skrev:
13. feb 2019, 19:23
Enhedslisten har helt klart tabt sutten i natpotten BilledeBillede

De vil øge udgifterne for biler med forbrændingsmotor, men give fradrag via den grønne check til de der tjener mindst, altså medmindre du kører meget.
Elbilerne har i dag 20% af den registreringsafgift der er på en tilsvarende bil med forbrændingsmotor - det vil sige en maks afgift på 30% i stedet for 150% - men planen er at det skal stige til samme niveau.
Hvis de hæver afgifterne på almindelige biler for at sælge flere elbiler med tilskud, så holder mange måske op med at købe almindelige biler, hvorfor der ikke er råd til tilskud og der mangler penge til både de 40 mia til offentlig transport (i byerne?!) og resten af finansieringen.

Jeg er af den overbevisning at teknologien nok skal komme og substitueringer kan kun i et begrænset omfang løse problemet, for set bliver ikke løst så længe teknikken ikke er klar.

Teknisk set er 10 år ikke meget når man ser på batteriteknologi - vores telefoner bruger mere strøm i dag, men batterierne er også vokset fysisk, og de fleste smartphones skal lades hver eller hver anden dag, mens en gammel Nokia på en ældre teknologi kunne holde en uge. Der er lang vej igen medmindre vi alle skal køre rundt i monster biler på tre tons, hvilket helt sikkert vil øge slidtagen på vejene og optage meget plads. Miljømæssigt kan det heller ikke være godt.

Den grønne strøm vi har i dag dækker lidt mere end halvdelen af vores forbrug i Danmark, men hvis vi skal fordoble forbruget med datacentre og elbiler så vil andelen falde markant for vi kan ikke øge kapaciteten ligeså hurtigt.

Hyundai Kona Electric og Kia e-Niro har en fornuftig rækkevidde, men desværre har se plads som en Polo.
En Tesla model S 70 har en teoretisk rækkevidde der er fornuftig, men i virkeligheden kører mange kun 250-260 km på en opladning - uden at køre hurtigt.
Samlekvaliteten har jeg set bedre på de fleste biler fra 90’erne Billede
Tesla 3 ligner en bombe for trafiksikkerheden men selv den kommer tæt på en halv million - en rigtig “folkebil” ?!? BilledeBillede
Ikke helt rigtigt. En Polo er altså mindre end en Hyundai Kona især i bredden. Det mærkes især foran . En E-Niro har plads som en Golf Sportsvan knap. Jeg er ret imponeret over hvad Kia og Hyundai formår at levere til prisen. Det er næsten "folkeligt". Jeg tror faktisk ikke det er nødvendigt støtte elbil projektet. Det kommer til at tage fart nu hvor vi får 4-500 km i rækkevidde.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6020
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6455 times
Been thanked: 1637 times

Re: Den sidste dinosaurus (forbrændingsmotor)

Indlæg af BrianDS » 13. feb 2019, 20:06

claussor skrev:
BrianDS skrev:
13. feb 2019, 19:23
Enhedslisten har helt klart tabt sutten i natpotten BilledeBillede

De vil øge udgifterne for biler med forbrændingsmotor, men give fradrag via den grønne check til de der tjener mindst, altså medmindre du kører meget.
Elbilerne har i dag 20% af den registreringsafgift der er på en tilsvarende bil med forbrændingsmotor - det vil sige en maks afgift på 30% i stedet for 150% - men planen er at det skal stige til samme niveau.
Hvis de hæver afgifterne på almindelige biler for at sælge flere elbiler med tilskud, så holder mange måske op med at købe almindelige biler, hvorfor der ikke er råd til tilskud og der mangler penge til både de 40 mia til offentlig transport (i byerne?!) og resten af finansieringen.

Jeg er af den overbevisning at teknologien nok skal komme og substitueringer kan kun i et begrænset omfang løse problemet, for set bliver ikke løst så længe teknikken ikke er klar.

Teknisk set er 10 år ikke meget når man ser på batteriteknologi - vores telefoner bruger mere strøm i dag, men batterierne er også vokset fysisk, og de fleste smartphones skal lades hver eller hver anden dag, mens en gammel Nokia på en ældre teknologi kunne holde en uge. Der er lang vej igen medmindre vi alle skal køre rundt i monster biler på tre tons, hvilket helt sikkert vil øge slidtagen på vejene og optage meget plads. Miljømæssigt kan det heller ikke være godt.

Den grønne strøm vi har i dag dækker lidt mere end halvdelen af vores forbrug i Danmark, men hvis vi skal fordoble forbruget med datacentre og elbiler så vil andelen falde markant for vi kan ikke øge kapaciteten ligeså hurtigt.

Hyundai Kona Electric og Kia e-Niro har en fornuftig rækkevidde, men desværre har se plads som en Polo.
En Tesla model S 70 har en teoretisk rækkevidde der er fornuftig, men i virkeligheden kører mange kun 250-260 km på en opladning - uden at køre hurtigt.
Samlekvaliteten har jeg set bedre på de fleste biler fra 90’erne Billede
Tesla 3 ligner en bombe for trafiksikkerheden men selv den kommer tæt på en halv million - en rigtig “folkebil” ?!? BilledeBillede
Ikke helt rigtigt. En Polo er altså mindre end en Hyundai Kona især i bredden. Det mærkes især foran . En E-Niro har plads som en Golf Sportsvan knap. Jeg er ret imponeret over hvad Kia og Hyundai formår at levere til prisen. Det er næsten "folkeligt". Jeg tror faktisk ikke det er nødvendigt støtte elbil projektet. Det kommer til at tage fart nu hvor vi får 4-500 km i rækkevidde.
Min fejl - jeg mener bagageplads - ikke kabineplads. Men det har taget mange år at nå 400-500 km og de to nævnte vil også tage 8-20 timer om en opladning i en hjemmelader, det er bare ikke godt nok
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
donfetaful
Aktiv medlem
Indlæg: 2061
Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:58
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 494 times
Been thanked: 252 times

Re: Den sidste dinosaurus (forbrændingsmotor)

Indlæg af donfetaful » 13. feb 2019, 20:07

Bliver så fedt at læse denne tråd om 100 år
These users thanked the author donfetaful for the post:
DanielB12
Kør og vær glad 🛻💨

HHKP
Aktiv medlem
Indlæg: 2418
Tilmeldt: 25. okt 2014, 09:48
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: 8641 Sorring
Has thanked: 5 times
Been thanked: 125 times

Re: Den sidste dinosaurus (forbrændingsmotor)

Indlæg af HHKP » 13. feb 2019, 20:12

Jeg bor i en lille landsby i det midtjyske og har forspurt om jeg kunne købe en extra stikledning og elmåler med 35amp, svaret var nej der er ikke kapacitet !!!
for sjovt spurte jeg efter en lynlader til en elbil, det kan ikke lade sig gøre ud over hvad "parcelhuset" kan leverer........ her er 1300 husstande og sikkert lige så mange biler, gad vide hvordan vi skulle lade dem ?
nå tror jeg køber en gasgenerator og op siger mit el :roll:
These users thanked the author HHKP for the post:
BrianDS
Rigtige mænd har egen Lift og er ikke bange for at bruge den
VW Touran 2016 2.0 Tdi 190HK 7 personers DSG med alt udstyr....
VW Touran 1.9 2008 som extra bil
Jeep Grand Cherokee 1998 som trækker af maskin og tiptraler ( 35-50L / 100km !!!!! )
Landrover til sjov efter kl 23....
VCDS mm

claussor
Aktiv medlem
Indlæg: 1788
Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 184 times
Been thanked: 285 times

Re: Den sidste dinosaurus (forbrændingsmotor)

Indlæg af claussor » 13. feb 2019, 20:16

BrianDS skrev:
13. feb 2019, 20:06
claussor skrev:
BrianDS skrev:
13. feb 2019, 19:23
Enhedslisten har helt klart tabt sutten i natpotten BilledeBillede

De vil øge udgifterne for biler med forbrændingsmotor, men give fradrag via den grønne check til de der tjener mindst, altså medmindre du kører meget.
Elbilerne har i dag 20% af den registreringsafgift der er på en tilsvarende bil med forbrændingsmotor - det vil sige en maks afgift på 30% i stedet for 150% - men planen er at det skal stige til samme niveau.
Hvis de hæver afgifterne på almindelige biler for at sælge flere elbiler med tilskud, så holder mange måske op med at købe almindelige biler, hvorfor der ikke er råd til tilskud og der mangler penge til både de 40 mia til offentlig transport (i byerne?!) og resten af finansieringen.

Jeg er af den overbevisning at teknologien nok skal komme og substitueringer kan kun i et begrænset omfang løse problemet, for set bliver ikke løst så længe teknikken ikke er klar.

Teknisk set er 10 år ikke meget når man ser på batteriteknologi - vores telefoner bruger mere strøm i dag, men batterierne er også vokset fysisk, og de fleste smartphones skal lades hver eller hver anden dag, mens en gammel Nokia på en ældre teknologi kunne holde en uge. Der er lang vej igen medmindre vi alle skal køre rundt i monster biler på tre tons, hvilket helt sikkert vil øge slidtagen på vejene og optage meget plads. Miljømæssigt kan det heller ikke være godt.

Den grønne strøm vi har i dag dækker lidt mere end halvdelen af vores forbrug i Danmark, men hvis vi skal fordoble forbruget med datacentre og elbiler så vil andelen falde markant for vi kan ikke øge kapaciteten ligeså hurtigt.

Hyundai Kona Electric og Kia e-Niro har en fornuftig rækkevidde, men desværre har se plads som en Polo.
En Tesla model S 70 har en teoretisk rækkevidde der er fornuftig, men i virkeligheden kører mange kun 250-260 km på en opladning - uden at køre hurtigt.
Samlekvaliteten har jeg set bedre på de fleste biler fra 90’erne Billede
Tesla 3 ligner en bombe for trafiksikkerheden men selv den kommer tæt på en halv million - en rigtig “folkebil” ?!? BilledeBillede
Ikke helt rigtigt. En Polo er altså mindre end en Hyundai Kona især i bredden. Det mærkes især foran . En E-Niro har plads som en Golf Sportsvan knap. Jeg er ret imponeret over hvad Kia og Hyundai formår at levere til prisen. Det er næsten "folkeligt". Jeg tror faktisk ikke det er nødvendigt støtte elbil projektet. Det kommer til at tage fart nu hvor vi får 4-500 km i rækkevidde.
Min fejl - jeg mener bagageplads - ikke kabineplads. Men det har taget mange år at nå 400-500 km og de to nævnte vil også tage 8-20 timer om en opladning i en hjemmelader, det er bare ikke godt nok
For mit vedkommende er 8-10 timer herhjemme mere end nok for at få den ladet helt op Vi kører 50 km om dagen. Jeg kan enten lade den en gang om ugen eller klatlade hver dag i en halv time. Og det tror jeg gælder en stor del af Danmarks befolkning. Det duer ikke til sælgere der krydser Danmark hver dag. Det er klart.

Men 4-500 er den magiske grænse tror jeg for at få danskerne til at køre elbil.

Brugeravatar
Madsen9911
Medlem
Indlæg: 590
Tilmeldt: 30. nov 2009, 10:44
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 8 times
Been thanked: 7 times

Re: Den sidste dinosaurus (forbrændingsmotor)

Indlæg af Madsen9911 » 13. feb 2019, 20:46

BrianDS skrev:
Min fejl - jeg mener bagageplads - ikke kabineplads. Men det har taget mange år at nå 400-500 km og de to nævnte vil også tage 8-20 timer om en opladning i en hjemmelader, det er bare ikke godt nok
Hvad laver man hvis det ikke er nok at kunne lade natten over?
Touran Highline 2.0TDi DSG '15
Bmw 325i Cabrio '95

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6020
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6455 times
Been thanked: 1637 times

Den sidste dinosaurus (forbrændingsmotor)

Indlæg af BrianDS » 13. feb 2019, 20:54

Madsen9911 skrev:
BrianDS skrev:
Min fejl - jeg mener bagageplads - ikke kabineplads. Men det har taget mange år at nå 400-500 km og de to nævnte vil også tage 8-20 timer om en opladning i en hjemmelader, det er bare ikke godt nok
Hvad laver man hvis det ikke er nok at kunne lade natten over?
Mange steder hedder det 20 timer fordi der ikke er kapacitet til en 32A lader.

Jeg har ofte behov for at køre 200-300 km på en dag selvom jeg “kun” har 57 km hver vej på arbejde.

En tur vi kørte med arbejde gik fx til Frederikshavn efter arbejde og derefter hjem, det ville kræve alle 500 km og ingen steder kunne den lade i længere tid.
Det er såmænd ikke et usædvanligt job, bare et job hvor man lejlighedsvist skal køre i egen bil.
Nærmeste offentlige lader på min bopæl er ca 10 km væk, og der er ikke ret mange i nærområdet.

Og de nævnte biler har stadig ikke plads til familien Billede medmindre vi taler om biler der ikke er økonomisk opnåelige (Tesla, e-Tron mv)
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

claussor
Aktiv medlem
Indlæg: 1788
Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 184 times
Been thanked: 285 times

Re: Den sidste dinosaurus (forbrændingsmotor)

Indlæg af claussor » 13. feb 2019, 20:57

BrianDS skrev:
13. feb 2019, 20:54
Madsen9911 skrev:
BrianDS skrev:
Min fejl - jeg mener bagageplads - ikke kabineplads. Men det har taget mange år at nå 400-500 km og de to nævnte vil også tage 8-20 timer om en opladning i en hjemmelader, det er bare ikke godt nok
Hvad laver man hvis det ikke er nok at kunne lade natten over?
Mange steder hedder det 20 timer fordi der ikke er kapacitet til en 32A lader.

Jeg har ofte behov for at køre 200-300 km på en dag selvom jeg “kun” har 57 km hver vej på arbejde.

En tur vi kørte med arbejde gik fx til Frederikshavn efter arbejde og derefter hjem, det ville kræve alle 500 km og ingen steder kunne den lade i længere tid.
Det er såmænd ikke et usædvanligt job, bare et job hvor man lejlighedsvist skal køre i egen bil.
Nærmeste offentlige lader på min bopæl er ca 10 km væk, og der er ikke ret mange i nærområdet.

Og de nævnte biler har stadig ikke plads til familien Billede medmindre vi taler om biler der ikke er økonomisk opnåelige (Tesla, e-Tron mv)
Og så er den nok ikke noget for dig :-) Os andre der kører 15-20.000 om året bør det passe fint til. Derfor det nok skal komme helt af sig selv. Om et par år er udviklingen sikkert sådan at det også passer til dig.

Brugeravatar
jansom
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6251
Tilmeldt: 15. jun 2008, 18:21
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gjessø, Silkeborg
Has thanked: 2071 times
Been thanked: 673 times

Re: Den sidste dinosaurus (forbrændingsmotor)

Indlæg af jansom » 13. feb 2019, 20:59

For den ganske almindelige bilist og forbruger er fuld opladning natten over og rækkevidde på 3-400 km da alt rigeligt. For de kørende sælgere med flere kan det selvfølgelig være en udfordring. Men ikke noget der ikke kan løses.
-No one is more hated than he who speaks the truth-

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3406
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 580 times
Been thanked: 876 times

Re: Den sidste dinosaurus (forbrændingsmotor)

Indlæg af Korreborg » 13. feb 2019, 21:00

https://www.youtube.com/watch?v=jdWaVlVhCrQ

Kort resume:
Han kører fra Norge til Rødekro og tilbage i en Kia e-Niro
Kører "normalt" fart grænsen + 10km/t
Lader til 75-80% kører ned til omkring 10%, så tager opladning omkring 1 time.
Målet er 350kw laderen i Rødekro. Hvor den så ikke kan holde sig på 70kw
Der er i øvrigt meget bøvl med lader rundt omkring. Både i denne video, og i nogle af de andre videoer Bjørn ligger op.
Der er sgu lang vej endnu. :|

Resultat.
Oslo - Strømstad:
141.8 km 238 Wh/km 1h18m

Strømstad - Kungalv:
138.9 km 251 Wh/km 1h10m

Kungalv - Falkenberg:
121.8 km 231 Wh/km 1h7m

Falkenberg - Löddeköpinge:
151.6 km 264 Wh/km 1h13m

Löddeköpinge - Malmö:
27.6 km 242 Wh/km 19m

Malmö - Nyborg:
164.7 km 212 Wh/km 1h44m

Nyborg - Rødekro:
154.4 km 291 Wh/km 1h17m
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

Brugeravatar
Madsen9911
Medlem
Indlæg: 590
Tilmeldt: 30. nov 2009, 10:44
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 8 times
Been thanked: 7 times

Re: Den sidste dinosaurus (forbrændingsmotor)

Indlæg af Madsen9911 » 13. feb 2019, 21:07

BrianDS skrev:
Mange steder hedder det 20 timer fordi der ikke er kapacitet til en 32A lader.

Jeg har ofte behov for at køre 200-300 km på en dag selvom jeg “kun” har 57 km hver vej på arbejde.

En tur vi kørte med arbejde gik fx til Frederikshavn efter arbejde og derefter hjem, det ville kræve alle 500 km og ingen steder kunne den lade i længere tid.
Det er såmænd ikke et usædvanligt job, bare et job hvor man lejlighedsvist skal køre i egen bil.
Nærmeste offentlige lader på min bopæl er ca 10 km væk, og der er ikke ret mange i nærområdet.
Hvis man køber sig en elbil, og har behov for et sådan kørselsmønster, så får man da styr på at man kan lade med 25/32A.
At du skal køre 500km, vil da blot kræve at du holder ind et enkelt sted i en halv times tid, og så er der gnist på igen.
Med en tur på 500km ville jeg ligegyldigt hvad, holde ind for at spise/lænse, så jeg ser stadig ikke lige problemet.
These users thanked the author Madsen9911 for the post (total 3):
jansomZtrejferdonfetaful
Touran Highline 2.0TDi DSG '15
Bmw 325i Cabrio '95

Brugeravatar
preben76
Aktiv medlem
Indlæg: 1595
Tilmeldt: 3. apr 2012, 20:39
Geografisk region: Sverige - (syd)
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 79 times

Re: Den sidste dinosaurus (forbrændingsmotor)

Indlæg af preben76 » 13. feb 2019, 21:21

Madsen9911 skrev:
13. feb 2019, 21:07
BrianDS skrev:
Mange steder hedder det 20 timer fordi der ikke er kapacitet til en 32A lader.

Jeg har ofte behov for at køre 200-300 km på en dag selvom jeg “kun” har 57 km hver vej på arbejde.

En tur vi kørte med arbejde gik fx til Frederikshavn efter arbejde og derefter hjem, det ville kræve alle 500 km og ingen steder kunne den lade i længere tid.
Det er såmænd ikke et usædvanligt job, bare et job hvor man lejlighedsvist skal køre i egen bil.
Nærmeste offentlige lader på min bopæl er ca 10 km væk, og der er ikke ret mange i nærområdet.
Hvis man køber sig en elbil, og har behov for et sådan kørselsmønster, så får man da styr på at man kan lade med 25/32A.
At du skal køre 500km, vil da blot kræve at du holder ind et enkelt sted i en halv times tid, og så er der gnist på igen.
Med en tur på 500km ville jeg ligegyldigt hvad, holde ind for at spise/lænse, så jeg ser stadig ikke lige problemet.
Ja måske der lige skal lænses engang på 500km. Men det rager jo ikke mere end 10 min max. Så hvis man kunne få ladet helt op på 10 min så ville det være fint nok.
Men 30 min er sgu lang tid at holde ind hvis man nu skal 500km mere og har madpakke med hjemme fra.
Men fint nok hvis man holder ind og overnatter et sted at der så ikke lige er en lynlader i nærheden.
Der kunne strøm til 500km jo fint lades op på 6-8 timer.
These users thanked the author preben76 for the post:
BrianDS

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6020
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6455 times
Been thanked: 1637 times

Den sidste dinosaurus (forbrændingsmotor)

Indlæg af BrianDS » 13. feb 2019, 21:22

Madsen9911 skrev:
BrianDS skrev:
Mange steder hedder det 20 timer fordi der ikke er kapacitet til en 32A lader.

Jeg har ofte behov for at køre 200-300 km på en dag selvom jeg “kun” har 57 km hver vej på arbejde.

En tur vi kørte med arbejde gik fx til Frederikshavn efter arbejde og derefter hjem, det ville kræve alle 500 km og ingen steder kunne den lade i længere tid.
Det er såmænd ikke et usædvanligt job, bare et job hvor man lejlighedsvist skal køre i egen bil.
Nærmeste offentlige lader på min bopæl er ca 10 km væk, og der er ikke ret mange i nærområdet.
Hvis man køber sig en elbil, og har behov for et sådan kørselsmønster, så får man da styr på at man kan lade med 25/32A.
At du skal køre 500km, vil da blot kræve at du holder ind et enkelt sted i en halv times tid, og så er der gnist på igen.
Med en tur på 500km ville jeg ligegyldigt hvad, holde ind for at spise/lænse, så jeg ser stadig ikke lige problemet.
Det er ikke alle steder det er muligt at få en ekstra gruppe med 32A - se evt. længere oppe i tråden. Jeg tror umiddelbart det er muligt for mig, da jeg bor i hus. Men jeg turde ikke andet end at bilen skulle lade hver eneste nat.

En tur på 500 km kunne være delt op i forvejen med en tur ud til et sted hvor der ingen mulighed er for at lade og en tur hjem.
Dertil var en stor del af nævnte tur på motorvejen, med 110-130 km/t, det ville forkorte rækkevidden væsentligt.

Derudover er udvalget af “rigtige” familiebiler også lidt tamt medmindre man har 800.000 kr eller mere.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6020
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6455 times
Been thanked: 1637 times

Re: Den sidste dinosaurus (forbrændingsmotor)

Indlæg af BrianDS » 13. feb 2019, 21:28

preben76 skrev:
Madsen9911 skrev:
13. feb 2019, 21:07
BrianDS skrev:
Mange steder hedder det 20 timer fordi der ikke er kapacitet til en 32A lader.

Jeg har ofte behov for at køre 200-300 km på en dag selvom jeg “kun” har 57 km hver vej på arbejde.

En tur vi kørte med arbejde gik fx til Frederikshavn efter arbejde og derefter hjem, det ville kræve alle 500 km og ingen steder kunne den lade i længere tid.
Det er såmænd ikke et usædvanligt job, bare et job hvor man lejlighedsvist skal køre i egen bil.
Nærmeste offentlige lader på min bopæl er ca 10 km væk, og der er ikke ret mange i nærområdet.
Hvis man køber sig en elbil, og har behov for et sådan kørselsmønster, så får man da styr på at man kan lade med 25/32A.
At du skal køre 500km, vil da blot kræve at du holder ind et enkelt sted i en halv times tid, og så er der gnist på igen.
Med en tur på 500km ville jeg ligegyldigt hvad, holde ind for at spise/lænse, så jeg ser stadig ikke lige problemet.
Ja måske der lige skal lænses engang på 500km. Men det rager jo ikke mere end 10 min max. Så hvis man kunne få ladet helt op på 10 min så ville det være fint nok.
Men 30 min er sgu lang tid at holde ind hvis man nu skal 500km mere og har madpakke med hjemme fra.
Men fint nok hvis man holder ind og overnatter et sted at der så ikke lige er en lynlader i nærheden.
Der kunne strøm til 500km jo fint lades op på 6-8 timer.
Helt enig.
Og hvis du kun har en almindelig stikkontakt så får du lov at sove i 20 timer BilledeBillede
Så må du også være frisk og udhvilet når du skal videre.

Bare tænk på ferieturen sydpå på motorvejen, kør 1,5-2 timer og så kan du passende få en spise- og tissepause på en times tid, inden du starter forfra på samme cyklus Billede
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
preben76
Aktiv medlem
Indlæg: 1595
Tilmeldt: 3. apr 2012, 20:39
Geografisk region: Sverige - (syd)
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 79 times

Re: Den sidste dinosaurus (forbrændingsmotor)

Indlæg af preben76 » 13. feb 2019, 21:33

BrianDS skrev:
13. feb 2019, 21:28
preben76 skrev:
Madsen9911 skrev:
13. feb 2019, 21:07

Hvis man køber sig en elbil, og har behov for et sådan kørselsmønster, så får man da styr på at man kan lade med 25/32A.
At du skal køre 500km, vil da blot kræve at du holder ind et enkelt sted i en halv times tid, og så er der gnist på igen.
Med en tur på 500km ville jeg ligegyldigt hvad, holde ind for at spise/lænse, så jeg ser stadig ikke lige problemet.
Ja måske der lige skal lænses engang på 500km. Men det rager jo ikke mere end 10 min max. Så hvis man kunne få ladet helt op på 10 min så ville det være fint nok.
Men 30 min er sgu lang tid at holde ind hvis man nu skal 500km mere og har madpakke med hjemme fra.
Men fint nok hvis man holder ind og overnatter et sted at der så ikke lige er en lynlader i nærheden.
Der kunne strøm til 500km jo fint lades op på 6-8 timer.
Helt enig.
Og hvis du kun har en almindelig stikkontakt så får du lov at sove i 20 timer BilledeBillede
Så må du også være frisk og udhvilet når du skal videre.

Bare tænk på ferieturen sydpå på motorvejen, kør 1,5-2 timer og så kan du passende få en spise- og tissepause på en times tid, inden du starter forfra på samme cyklus Billede
Så kommer man jo ingen steder hvis man skal holder hver anden time for at stoppe i kadaveret i 1 time. En tur til italien der normal ville kunne gøres på 15-18 timer vil pludselig tage over dobbelt så lang tid. Så tager man da bare flyveren istedet.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6020
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6455 times
Been thanked: 1637 times

Re: Den sidste dinosaurus (forbrændingsmotor)

Indlæg af BrianDS » 13. feb 2019, 21:40

preben76 skrev:
BrianDS skrev:
13. feb 2019, 21:28
preben76 skrev: Ja måske der lige skal lænses engang på 500km. Men det rager jo ikke mere end 10 min max. Så hvis man kunne få ladet helt op på 10 min så ville det være fint nok.
Men 30 min er sgu lang tid at holde ind hvis man nu skal 500km mere og har madpakke med hjemme fra.
Men fint nok hvis man holder ind og overnatter et sted at der så ikke lige er en lynlader i nærheden.
Der kunne strøm til 500km jo fint lades op på 6-8 timer.
Helt enig.
Og hvis du kun har en almindelig stikkontakt så får du lov at sove i 20 timer BilledeBillede
Så må du også være frisk og udhvilet når du skal videre.

Bare tænk på ferieturen sydpå på motorvejen, kør 1,5-2 timer og så kan du passende få en spise- og tissepause på en times tid, inden du starter forfra på samme cyklus Billede
Så kommer man jo ingen steder hvis man skal holder hver anden time for at stoppe i kadaveret i 1 time. En tur til italien der normal ville kunne gøres på 15-18 timer vil pludselig tage over dobbelt så lang tid. Så tager man da bare flyveren istedet.
Sidst vi kørte sydpå blev vi spurgt af en Tesla ejer om hvorfor i alverden vi kørte diesel. Han mente hans Tesla Model S var billigere at have end en Toyota Yaris diesel.
Han kørte 60.000 km om året - men han boede så 150 meter fra en SuperCharger og havde en model med gratis strøm i bilens levetid. Og han kørte rundt i områder hvor der var masser af ladestandere.
Ferien nød han med 150-200 km og så 45 minutter ved laderen Billede
De havde telt med og tog nogle ekstra overnatninger.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

nielshm
Medlem
Indlæg: 630
Tilmeldt: 30. jan 2009, 09:17
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 68 times

Re: Den sidste dinosaurus (forbrændingsmotor)

Indlæg af nielshm » 14. feb 2019, 07:26

BrianDS skrev:
13. feb 2019, 21:40
preben76 skrev:
BrianDS skrev:
13. feb 2019, 21:28


Helt enig.
Og hvis du kun har en almindelig stikkontakt så får du lov at sove i 20 timer BilledeBillede
Så må du også være frisk og udhvilet når du skal videre.

Bare tænk på ferieturen sydpå på motorvejen, kør 1,5-2 timer og så kan du passende få en spise- og tissepause på en times tid, inden du starter forfra på samme cyklus Billede
Så kommer man jo ingen steder hvis man skal holder hver anden time for at stoppe i kadaveret i 1 time. En tur til italien der normal ville kunne gøres på 15-18 timer vil pludselig tage over dobbelt så lang tid. Så tager man da bare flyveren istedet.
Sidst vi kørte sydpå blev vi spurgt af en Tesla ejer om hvorfor i alverden vi kørte diesel. Han mente hans Tesla Model S var billigere at have end en Toyota Yaris diesel.
Han kørte 60.000 km om året - men han boede så 150 meter fra en SuperCharger og havde en model med gratis strøm i bilens levetid. Og han kørte rundt i områder hvor der var masser af ladestandere.
Ferien nød han med 150-200 km og så 45 minutter ved laderen Billede
De havde telt med og tog nogle ekstra overnatninger.
Lad os sige det på den måde, man skal ville kunne leve med det.
Jeg har også mødt en Tesla ved Gardasøen. Med tanke på hjemturen op mod Brennerpasset, en konstant stigning på 2200 højdemeter over 230 km., så skal man have vild tro på at batteriet holder hele vejen op - og lidt til. Vores egen bil bruger da 50% brændstof mere på den stigning, og tankstationen på toppen ligner ikke ligefrem noget det er gearet til den vilde opladning.
These users thanked the author nielshm for the post:
BrianDS

HHKP
Aktiv medlem
Indlæg: 2418
Tilmeldt: 25. okt 2014, 09:48
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: 8641 Sorring
Has thanked: 5 times
Been thanked: 125 times

Re: Den sidste dinosaurus (forbrændingsmotor)

Indlæg af HHKP » 14. feb 2019, 08:00

Prøv lige at regne eller bare forstille jeg at det vil tage alle biler 20-32 min. at lade ved en "tankstation" ved motorvejen, hvor mange lader vil i gætte på der skulle være ?? det vil godt nok være et tykt kabel der der skal lægger ud til alle tankstationer.....

El er fint til mindre biler der skal køre i og ved byer men selv her vil det give meget store problemer når alle på P-pladsen skal have adgang til opladning, men til erstatning for pendler og arbejdsbiler er det bare ikke godt nok med de kapaciteter der er pt OG de næste 10-15 år. Hvis vi skal have udbygget el-nettet vil der også gå 8-15 år for slet ikke at tale og hvor vi skal få al den El fra.

PS tror sku jeg vil købe lidt flere aktier i NKT :geek:
Rigtige mænd har egen Lift og er ikke bange for at bruge den
VW Touran 2016 2.0 Tdi 190HK 7 personers DSG med alt udstyr....
VW Touran 1.9 2008 som extra bil
Jeep Grand Cherokee 1998 som trækker af maskin og tiptraler ( 35-50L / 100km !!!!! )
Landrover til sjov efter kl 23....
VCDS mm

Brugeravatar
mobworld
Medlem
Indlæg: 587
Tilmeldt: 21. okt 2008, 22:02
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: DK
Has thanked: 79 times
Been thanked: 104 times

Re: Den sidste dinosaurus (forbrændingsmotor)

Indlæg af mobworld » 14. feb 2019, 08:19

HHKP skrev:
14. feb 2019, 08:00
Prøv lige at regne eller bare forstille jeg at det vil tage alle biler 20-32 min. at lade ved en "tankstation" ved motorvejen, hvor mange lader vil i gætte på der skulle være ?? det vil godt nok være et tykt kabel der der skal lægger ud til alle tankstationer.....
Tør ike tænke på 'lade-køen' en weekend i sommerferien på den tyske autobahn :o

Som andre også nævner : ideen med el biler er super, rækkevidden (2-300 km)kan jeg leve med, men det vil kræve at man kan lade på max 10min

mvh
These users thanked the author mobworld for the post:
BrianDS
2022 BMW IX3 M Sport III
2019 VW California Ocean 150 TDI DSG
2017 VW Move Up

---------------------------------
2012 VW Passat Variant 170 TDI DSG 4Motion
2006 VW Passat Variant 170 TDI DSG
2001 VW Passat Variant 130 TDI, 1996 VW Polo 100 16v

Brugeravatar
Ztrejfer
Medlem
Indlæg: 943
Tilmeldt: 20. apr 2015, 12:35
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 253 times
Been thanked: 79 times

Re: Den sidste dinosaurus (forbrændingsmotor)

Indlæg af Ztrejfer » 14. feb 2019, 08:28

Ingen steder i denne tråd er der nogen, der giver udtryk for, at de har indset, at en hurtig overgang til elbiler er en simpel nødvendighed. Ellers vil fortsat brug af forbrændingsmotorer hurtigt medvirke til at ødelægge den planet, som vi bebor. Denne tråd udstiller således, sikkert ufrivilligt, i den grad mennesker, der end ikke kan se ud over deres egen næsetip. Der er kun en masse tristesse og vrisseri over, at man ikke kan vedblive at være stresset - BÅDE på job og ferie. Det er jo rent ud sagt tragikomisk.

Kan man regne ned, at mennesker med den slags “mentalitet” skal bidrage til de nødvendige fremskridt? Næppe - for de magter det simpelthen ikke. Derfor er lovgivning også på sin plads - selvom det ikke bliver populært.

For sagen drejer sig squ ikke om, at nu bliver der pisset på min lille bilist-sukkermad. Det drejer sig om planetens og fremtidige generationers (det er det som hedder Menneskeheden) hele liv og skæbne.

Så faktisk deler jeg synspunktet om tvang her: ud med forbrændingsmotorerne og det kan ikke gå hurtigt nok. Grund: bruger vi ikke tid på dette projekt, så rinder tiden snart ud.

Fat alvoren.

Desuden fungerer det sådan, at de eneste politiske partier, der fortsat vil kræve fuld frihed for forbrændingsmotorer, være Venstre og Liberal Alliance - resten har demonstreret, at de faktisk er i stand til at tænke, både til højre og venstre i folketingssalen. Endnu et bevis på, at nutidens såkaldte liberalister består af folk, der desværre kun er i stand til at besvære voksne mennesker med deres evindelige “Mig først! Mig først! Og mig mange penge osse!” Den slags begrænset evne til egentlig fornuftsbåren mental aktivitet er jo netop, hvad der har fået hele problemet til at opstå - og vil derfor blive efterladt på møddingen - hvor den i sin tid jo også kom fra.
These users thanked the author Ztrejfer for the post (total 3):
jansomholberg19ABT
Audi A3

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10869
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1899 times

Re: Den sidste dinosaurus (forbrændingsmotor)

Indlæg af GaSelle » 14. feb 2019, 08:48

Ztrejfer skrev:
14. feb 2019, 08:28
Ingen steder i denne tråd er der nogen, der giver udtryk for, at de har indset, at en hurtig overgang til elbiler er en simpel nødvendighed. Ellers vil fortsat brug af forbrændingsmotorer hurtigt medvirke til at ødelægge den planet, som vi bebor. Denne tråd udstiller således, sikkert ufrivilligt, i den grad mennesker, der end ikke kan se ud over deres egen næsetip. Der er kun en masse tristesse og vrisseri over, at man ikke kan vedblive at være stresset - BÅDE på job og ferie. Det er jo rent ud sagt tragikomisk.

Kan man regne ned, at mennesker med den slags “mentalitet” skal bidrage til de nødvendige fremskridt? Næppe - for de magter det simpelthen ikke. Derfor er lovgivning også på sin plads - selvom det ikke bliver populært.

For sagen drejer sig squ ikke om, at nu bliver der pisset på min lille bilist-sukkermad. Det drejer sig om planetens og fremtidige generationers (det er det som hedder Menneskeheden) hele liv og skæbne.

Så faktisk deler jeg synspunktet om tvang her: ud med forbrændingsmotorerne og det kan ikke gå hurtigt nok. Grund: bruger vi ikke tid på dette projekt, så rinder tiden snart ud.

Fat alvoren.

Desuden fungerer det sådan, at de eneste politiske partier, der fortsat vil kræve fuld frihed for forbrændingsmotorer, være Venstre og Liberal Alliance - resten har demonstreret, at de faktisk er i stand til at tænke, både til højre og venstre i folketingssalen. Endnu et bevis på, at nutidens såkaldte liberalister består af folk, der desværre kun er i stand til at tænke “Mig først! Mig først! Og mig mange penge osse!” Den slags begrænset evne til at tænke er jo netop, hvad der har fået hele problemet til at opstå - og vil derfor blive efterladt på møddingen - hvor den i sin tid jo også kom fra.
Hedder du ABT i din fritid, eller kommer du fra EL? Det er fint du mener, at DU har set lyset og vi andre er en flok dunme får, der går planløst omkring og slet intet forstår.

Den omstilling du prædiker for, er ikke fysisk mulig, som det er nu - basta. Der går LANG tid. Og før infrastruktur osv er det klar, vil det være en svinestreg at brandbeskatte den eksisterende billisme mere, end man gør i forvejen.

Jeg kunne også spørge dig, som også engang var tilfældet med ABT: hvorfor har du ikke selv købt en elbil?
Senest rettet af GaSelle 14. feb 2019, 08:49, rettet i alt 1 gang.
These users thanked the author GaSelle for the post (total 8):
BrianDStornielDanielB12majbomMichaelSmedKevinffNicklossiMartin1986

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6020
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6455 times
Been thanked: 1637 times

Re: Den sidste dinosaurus (forbrændingsmotor)

Indlæg af BrianDS » 14. feb 2019, 08:48

Ztrejfer skrev:Ingen steder i denne tråd er der nogen, der giver udtryk for, at de har indset, at en hurtig overgang til elbiler er en simpel nødvendighed. Ellers vil fortsat brug af forbrændingsmotorer hurtigt medvirke til at ødelægge den planet, som vi bebor. Denne tråd udstiller således, sikkert ufrivilligt, i den grad mennesker, der end ikke kan se ud over deres egen næsetip. Der er kun en masse tristesse og vrisseri over, at man ikke kan vedblive at være stresset - BÅDE på job og ferie. Det er jo rent ud sagt tragikomisk.

Kan man regne ned, at mennesker med den slags “mentalitet” skal bidrage til de nødvendige fremskridt? Næppe - for de magter det simpelthen ikke. Derfor er lovgivning også på sin plads - selvom det ikke bliver populært.

For sagen drejer sig squ ikke om, at nu bliver der pisset på min lille bilist-sukkermad. Det drejer sig om planetens og fremtidige generationers (det er det som hedder Menneskeheden) hele liv og skæbne.

Så faktisk deler jeg synspunktet om tvang her: ud med forbrændingsmotorerne og det kan ikke gå hurtigt nok. Grund: bruger vi ikke tid på dette projekt, så rinder tiden snart ud.

Fat alvoren.

Desuden fungerer det sådan, at de eneste politiske partier, der fortsat vil kræve fuld frihed for forbrændingsmotorer, være Venstre og Liberal Alliance - resten har demonstreret, at de faktisk er i stand til at tænke, både til højre og venstre i folketingssalen. Endnu et bevis på, at liberalisterne består af folk, der kun er i stand til at tænke “Mig først! Mig først! Og mig mange penge osse!” Den slags begrænset evne til at tænke er jo netop, hvad der har fået hele problemet til at opstå - og vil derfor blive efterladt på møddingen - hvor den i sin tid jo også kom fra.
Jeg er helt uenig med dig, de forslag der er lavet om lovgivning tager ikke højde for hverken teknologi eller miljø, som unægteligt er to ting der hænger meget tæt sammen i dette tilfælde.
Det hjælper ikke at vi skifter til elbiler på en teknologi der ikke er klar, for så at øge våde udgifter og belastning med yderligere anlægningsaktiviteter for at møde et behov der reelt ikke var der tidligere.
De elbiler folket har råd til passer sjældent til dagligdagen medmindre man kun har brug for en lille bybil (fx e-Up) med kort rækkevidde.
Den foreslåede lovgivning kigger netop ikke længere end til den idealistiske næsetip og det kunne måske fungere i København.

Det vil betyde langt større trafik omkring byerne hvor man kan lade med større belastning af elnettet og langt flere flyrejser end i dag, fordi rækkevidden er begrænset.

Teknologien skal nok komme når den er klar, der er rigeligt incitament til det allerede.

Jeg er også klar så snart der er et reelt alternativ som vil fungere i hverdagen.

Og nej, der er ikke plads til at vi alle kan bo i cykelafstand til vores arbejdsplads og alle andre aktiviteter.

Enhedslisten lukker bare en gang varm luft ud, der er ingen finansiering til det på sigt, for den finansiering de mener at have - den gror på den gren de er ved at save over.

De kunne selvfølgelig fjerne afgifter og moms på elbiler så ville der ske noget, men de fjerner så også indtægtskilden fra fossile brændstoffer og de køretøjer der bruger det.
Og samtidig opstår et behov for en forbedret infrastruktur til elektricitet.
Hæver man alle andre afgifter hjælper det i en kort periode - ligesom du også får varmen af at tisse i bukserne
These users thanked the author BrianDS for the post:
GaSelle
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
preben76
Aktiv medlem
Indlæg: 1595
Tilmeldt: 3. apr 2012, 20:39
Geografisk region: Sverige - (syd)
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 79 times

Re: Den sidste dinosaurus (forbrændingsmotor)

Indlæg af preben76 » 14. feb 2019, 08:53

Ztrejfer skrev:
14. feb 2019, 08:28
Ingen steder i denne tråd er der nogen, der giver udtryk for, at de har indset, at en hurtig overgang til elbiler er en simpel nødvendighed. Ellers vil fortsat brug af forbrændingsmotorer hurtigt medvirke til at ødelægge den planet, som vi bebor. Denne tråd udstiller således, sikkert ufrivilligt, i den grad mennesker, der end ikke kan se ud over deres egen næsetip. Der er kun en masse tristesse og vrisseri over, at man ikke kan vedblive at være stresset - BÅDE på job og ferie. Det er jo rent ud sagt tragikomisk.

Kan man regne ned, at mennesker med den slags “mentalitet” skal bidrage til de nødvendige fremskridt? Næppe - for de magter det simpelthen ikke. Derfor er lovgivning også på sin plads - selvom det ikke bliver populært.

For sagen drejer sig squ ikke om, at nu bliver der pisset på min lille bilist-sukkermad. Det drejer sig om planetens og fremtidige generationers (det er det som hedder Menneskeheden) hele liv og skæbne.

Så faktisk deler jeg synspunktet om tvang her: ud med forbrændingsmotorerne og det kan ikke gå hurtigt nok. Grund: bruger vi ikke tid på dette projekt, så rinder tiden snart ud.

Fat alvoren.

Desuden fungerer det sådan, at de eneste politiske partier, der fortsat vil kræve fuld frihed for forbrændingsmotorer, være Venstre og Liberal Alliance - resten har demonstreret, at de faktisk er i stand til at tænke, både til højre og venstre i folketingssalen. Endnu et bevis på, at liberalisterne består af folk, der kun er i stand til at tænke “Mig først! Mig først! Og mig mange penge osse!” Den slags begrænset evne til at tænke er jo netop, hvad der har fået hele problemet til at opstå - og vil derfor blive efterladt på møddingen - hvor den i sin tid jo også kom fra.
Både og. Det er jo fint med fremskridt og at der er nogen den siger så nu gør vi det. Men det hjælper jo stadig ikke på problemet hvis dem der skal producere strøm til alle de biler ikke har nogle steder at få det fra og ej heller har et stykke kobber at kunne stoppe det igennem. Så kommer der jo en kæmpe flaskehals et sted.

Og som der også bliver skrevet så går der op imod 15 år hvis ikke mere inden opladning er tilgængeligt i et sådan omfang så det kan bruges til noget.

Og så gør 1 mill biler som vi har i dk heller ikke den store forskel i det samlede regnestykke når man ser på hvor mange biler der er i asien og amerika. Hvis ikke vi får alle lande med på vognen så hjælper det ikke noget overhovedet.

Så der er brug for nogle world wide regler og planer om fremtiden og hvordan vi skal udbygge nettet til at kunne klare efterspørgslen på det strøm der skal drive hele værket. Ellers er virkningen alt for lille.

Brugeravatar
Ztrejfer
Medlem
Indlæg: 943
Tilmeldt: 20. apr 2015, 12:35
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 253 times
Been thanked: 79 times

Re: Den sidste dinosaurus (forbrændingsmotor)

Indlæg af Ztrejfer » 14. feb 2019, 08:54

GaSelle skrev:
14. feb 2019, 08:48
Hedder du ABT i din fritid, eller kommer du fra EL?
Nope. Mit navn er Bond. James Bond. Og jeg er kommet for at rydde op og kysse damerne.

(Jeeezzz!)

Og til de andre svar: problemer er situationer, som Livet stiller os i, for at vi skal udvikles ved at løse dem.

I det forløbne århundrede har vi dog været gode til at skabe ekstra problemer. Det må simpelthen ophøre - og det ophører kun ved, at man bliver en del af løsningen. Fokuserer man negativt, forbliver man en del af problemet. Så vi må nok tage en kollektiv tudekiks - uden V-Power.
Audi A3

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10869
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1899 times

Re: Den sidste dinosaurus (forbrændingsmotor)

Indlæg af GaSelle » 14. feb 2019, 09:11

Ztrejfer skrev:
14. feb 2019, 08:54
GaSelle skrev:
14. feb 2019, 08:48
Hedder du ABT i din fritid, eller kommer du fra EL?
Nope. Mit navn er Bond. James Bond. Og jeg er kommet for at rydde op og kysse damerne.

(Jeeezzz!)

Og til de andre svar: problemer er situationer, som Livet stiller os i, for at vi skal udvikles ved at løse dem.

I det forløbne århundrede har vi dog været gode til at skabe ekstra problemer. Det må simpelthen ophøre - og det ophører kun ved, at man bliver en del af løsningen. Fokuserer man negativt, forbliver man en del af problemet. Så vi må nok tage en kollektiv tudekiks - uden V-Power.
Jamen, har du gjort dit, og bestilt en elbil så?
These users thanked the author GaSelle for the post (total 3):
tornielHansHBrianDS

Brugeravatar
Dakota
Aktiv medlem
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 3. okt 2009, 19:25
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 200 times
Been thanked: 399 times

Re: Den sidste dinosaurus (forbrændingsmotor)

Indlæg af Dakota » 14. feb 2019, 09:16

Lad os nu sige, at ALLE personbiler i Danmark fra i morgen blev udskiftet med elbiler og at AL STRØM disse biler aftog var 100% vedvarende. Så ville Danmarks CO2-udslip falde med 12-15%.

Hvad vi så gør med de resterende 85-88%, det er ikke så vigtigt. Eller hvad?
These users thanked the author Dakota for the post (total 4):
DanielB12GaSelleHansHBrianDS

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4948
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4438 times
Been thanked: 1957 times
Kontakt:

Re: Den sidste dinosaurus (forbrændingsmotor)

Indlæg af DanielB12 » 14. feb 2019, 09:43

Der er også hele det økonomiske aspekt i det, som EL, Å og så lige ztrejfer overser.. bare i vores lille bitte ejerlejlighedsforening med 100 beboere, har vi 78 biler registreret.. hvis alle de blev el-biler så ville investeringen hos os til ladestandere og ekstra kabler blive helt enorm. Vi har ca 100 p-pladser. Det vil jo være nødvendigt at alle 100 pladser blev udformet med en ladestander, og desuden så er der en belægning på 80-90 pct mellem kl 18 og kl 6 om morgen, og ca 25-30 pct i resten af døgnet. Så der skal jo nogle kæmpe mæssigt investeringer i kabler ind - her i sommers fik vi et tilbud der hed 35.000 ex moms for at få opstillet en ladestation, til 2 biler.. og så vil der blive mormor-ladning med 11 kW da elkablet ikke er stort nok til mere juice.

Eller man kan se Køge supersygehus som ligger lige over for. De har lige afsluttet etableringen af - vidst nok - 800-1000 p-pladser. Der er sat én lader op til to biler, længest væk fra hovedindgangen.
Det vil jo være en enorm investering at man om 5-10 år skulle etablere måske 300 ladestationer på der område. Hvem skal betale det? Pengene fra benzin, registreringsafgift etc er jo væk, og de 40 milliarder vil EL bruge på at sænke togpriserne med sølle 30 pct. Som jo er ligegyldigt, når nu de strejker konstant, som i morges, eller er påvirket af store forsinkelser og aflysninger pga is/blade/sol/sand på skinnerne.
These users thanked the author DanielB12 for the post (total 3):
HansHBrianDSdonfetaful
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

QT1410
Medlem
Indlæg: 750
Tilmeldt: 10. apr 2016, 09:09
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 170 times
Been thanked: 121 times

Re: Den sidste dinosaurus (forbrændingsmotor)

Indlæg af QT1410 » 14. feb 2019, 09:44

En overgang til tvungne elbiler samt at fonde som Blackstone opkøber udlejningsejendomme i hovedstadsområdet kan komme til at betyde endnu højere boligomkostninger hovedstadsområdet og tilsvarende fald i boligpriserne i de typiske bil-pendlerbyer.

Du er nu blevet teknisk insolvent, og det som køberen af dit hus til den kommende markedsværdi skal give mindre i månedlig ydelse end dig, skal du bruge på bompenge, roadpricing og forøget ejerafgift på din usælgelige dinosaurbil.

Der vil komme et politisk pres fra middelklassen om at de hvide pletter på kortet over København, hvor folk generelt ikke selv betaler hele deres husleje, der i øvrigt er markant under den frie markedsleje, bringes ud på det åbne marked.

Folk, der i dag pendler ind fra oplandet, vil så bo i en mindre lejlighed i København fra mandag aften til fredag morgen og tage på landet i weekenden, mens de nuværende beboere i Tingbjerg, Mjølnerparken etc. kan bo i de tilsvarende bebyggelser i Slagelse, Korsør etc.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13244
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3207 times
Been thanked: 4541 times

Re: Den sidste dinosaurus (forbrændingsmotor)

Indlæg af HansH » 14. feb 2019, 10:02

preben76 skrev:
14. feb 2019, 08:53
Og så gør 1 mill biler som vi har i dk heller ikke den store forskel i det samlede regnestykke når man ser på hvor mange biler der er i asien og amerika. Hvis ikke vi får alle lande med på vognen så hjælper det ikke noget overhovedet.

Så der er brug for nogle world wide regler og planer om fremtiden ..
+1
Teknikken er givetvis en udfordring, men jeg ser et lige så stort problem i .. konsensus.
Hvis alle på kloden var enige om at trække i samme retning og med samme kraft, så ville vi allerede være kommet langt.
Når man så tager i betragtning hvor mange interesser der er i spil, så ser jeg en stor udfordring i at få alle til at sætte decarbonising øverst på samtlige de agendaer der findes.
Her viser vagcars.dk sig - igen! - som et globalt pejlemærke.. Vi kan heller ikke blive enige :)

Globalt set står transport for ca 28% af al udledning af drivhusgasser.
Light duty vehicles, som vi debatterer her i tråden, står for noget der ligner 60% af disse.. dvs i omegnen af 16% i det samlede regnestykke.
Det er da uden tvivl en stor spiller.

I erkendelse af at problemerne ikke løses fra den ene dag til den anden på LDV-fronten, så mener jeg imidlertid at man også er nødt til at kigge på de resterende 84% af lagkagen.
Dvs hvis vi skal løfte debatten om "den sidste forbrændingsmotor" op på et globalt red-planeten-niveau, så er der jo masser af andre ting der er tvingende nødvendige at få kigget på.
Man ender ud i noget hvor der skal en massiv og ensrettet indsats til over en bred vifte af fronter (industri, landbrug, energiproduktion generelt) for at det hele skal lykkes ... og så bliver det svært at samle opbakningen, fordi der er for mange (modsatrettede) interesser i spil.

Skåret helt, helt ind til benet, så mener jeg at det helt overordnede problem er befolkningsmængden og -tilvæksten på denne klode.
Vi er for mange.
Dernæst er det næststørste problem at skabe konsensus.
Og et eller andet sted... et stykke nede på den liste... kommer personbilers udledning af drivhusgasser.

Jeg synes at GaSelle's spørgsmål til Ztrejfer : "med det syn på tingene - hvorfor har du ikke en elbil?" - udstiller problematikken ganske fint.
These users thanked the author HansH for the post (total 5):
DanielB12GaSelletornielBrianDSmajbom
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"