Sælger det flere diesel-biler?
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6227
- Tilmeldt: 22. aug 2011, 17:30
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 96 times
- Been thanked: 212 times
Sælger det flere diesel-biler?
Semler forsøger med det ene tiltag efter det andet i håbet om at sælge diesel-biler til private. Det seneste tiltag er dog det mest latterlige af dem alle. I "100 år" har benzin-varianterne stået på side 1 i POLO-prislisten. Nu har diesel-varianterne fået den "ære". Faktum er, at salget af diesel-Poloer på 5 år er faldet fra 40 til 4%. Mon Semlers "geniale" tiltag rykker noget overhovedet?
- Ice Fox
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3453
- Tilmeldt: 21. mar 2011, 12:35
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Vejle Amt..
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 32 times
Re: Sælger det flere diesel-biler?
Hvis man vil ha diesel, så vælger man diesel, uanset hvilken side prislisten er på..
Jeg tror ikke det gør den store forskel..
Jeg tror ikke det gør den store forskel..
-
- Medlem
- Indlæg: 519
- Tilmeldt: 8. jan 2017, 09:58
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 18 times
- Been thanked: 65 times
Re: Sælger det flere diesel-biler?
Tvivler på at den med prislisten rykker noget
Men selvfølgelig giver deres tiltag samlet set pote.
Da de reducerede privatleasingprisen til 3.500 kr. pr. måned for en Comfortline DSG (og reducerede førstegangsydelsen til 10.000 kr.), så endte jeg med at vælge 1,6 TDi frem for en 1,5 TSI.
Den samlede totalomkostning over 3 år var markant lavere.
Men jeg tænker også at man skal ramme forbrugerne på pengepungen hvis det rigtig skal batte...
Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk
Men selvfølgelig giver deres tiltag samlet set pote.
Da de reducerede privatleasingprisen til 3.500 kr. pr. måned for en Comfortline DSG (og reducerede førstegangsydelsen til 10.000 kr.), så endte jeg med at vælge 1,6 TDi frem for en 1,5 TSI.
Den samlede totalomkostning over 3 år var markant lavere.
Men jeg tænker også at man skal ramme forbrugerne på pengepungen hvis det rigtig skal batte...
Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk
- SteffenR
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 8650
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 13:11
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 54 times
- Been thanked: 259 times
Re: Sælger det flere diesel-biler?
Kan vel også skyldes wltp, så de hellere vil sælge biler de kan levere.
"Living on Earth is expensive, but it does include a free trip around the sun every year."
Ironi kan forekomme
Ironi kan forekomme
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13175
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3171 times
- Been thanked: 4489 times
Re: Sælger det flere diesel-biler?
Jeg håber virkelig ikke at ret mange mennesker vælger motortype alt efter hvad de møder først i brochuren
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 98
- Tilmeldt: 16. jun 2008, 20:27
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Værløse
- Has thanked: 50 times
- Been thanked: 19 times
Re: Sælger det flere diesel-biler?
Herinde er der nok ikke mange, som vælger motortype efter hvilke motortyper, som står først.
Dertil har vi alt for meget hjælp og inspiration fra hinanden.
Prøv at kigge i jeres lokale supermarked. Er det det billigste produkt, som står lige så du kan tage det og putte det i vognen eller kurven?
Næppe - den variant, som har mindst dækningsbidrag er flyttet ned på nederste hylde.
Mon ikke, at Semler tænker lidt på samme måde. Lad os lige gøre opmærksom på diesel. Og gøre det nemt at tage det valg, som stopper nedturen for salget.
Hvis ikke Semler troede, at det havde effekt gjorde de det vel ikke.
På samme måde kan vi fortsætte VAG gruppen var vel aldrig begyndt at have el ambitioner, hvis ikke lovgivning og fælles europæiske regler og ikke mindst Tesla - havde tvunget dem til at gøre noget.
Just my 5 cents
Dertil har vi alt for meget hjælp og inspiration fra hinanden.
Prøv at kigge i jeres lokale supermarked. Er det det billigste produkt, som står lige så du kan tage det og putte det i vognen eller kurven?
Næppe - den variant, som har mindst dækningsbidrag er flyttet ned på nederste hylde.
Mon ikke, at Semler tænker lidt på samme måde. Lad os lige gøre opmærksom på diesel. Og gøre det nemt at tage det valg, som stopper nedturen for salget.
Hvis ikke Semler troede, at det havde effekt gjorde de det vel ikke.
På samme måde kan vi fortsætte VAG gruppen var vel aldrig begyndt at have el ambitioner, hvis ikke lovgivning og fælles europæiske regler og ikke mindst Tesla - havde tvunget dem til at gøre noget.
Just my 5 cents
- These users thanked the author okroner for the post:
- jonas_kofoed
- Katborg
- Nyt medlem
- Indlæg: 208
- Tilmeldt: 31. jul 2008, 08:42
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 45 times
- Been thanked: 9 times
Re: Sælger det flere diesel-biler?
I Tyskland er salg af dieselbiler til private fordoblet fra 2017 til 2018.
Har selv lige købt ny, og vores 3. Diesel bil
Har selv lige købt ny, og vores 3. Diesel bil
Skodâ Karoq 2.0 Tdi Adblue 150 4x4 Dsg7
- 7 airbags, ESC, El-førersæde med memory, Metallak - Lava Blue, Digitalt cockpit, Opvarmet bagsæde, Personalisering og 3. nøgle, Dynamisk chassiskontrol med off-road funktion, Opvarmet forrude, Svingbart anhængertræk, Panoramasoltag, Sportssæder i stofindtræk, VarioFlex sæder på bagsædet, Style plus pakke
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2948
- Tilmeldt: 25. jan 2012, 10:33
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 967 times
- Been thanked: 507 times
Re: Sælger det flere diesel-biler?
Hvis regeringen så gerne vil "af" med diesel biler så kunne de vel starte med at give samme erhverv det samme fradrag på benzin som der er på diesel. Mon ikke en del firmabiler/sælger biler var benzin så
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5992
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6411 times
- Been thanked: 1622 times
Sælger det flere diesel-biler?
Volkswagen/VAG har haft elbil ambitioner i mange år, jeg har selv prøvet en prototype baseret på Golf 6 i Wolfsburg og e-tron kom vel for 10 år siden, men teknikken skal være moden og ikke på prototype stadie når de går ind i det. Og måske finder de noget bedre.
Mht. dieselbiler så er de nødt til at sælge nogle flere for ellers kan de ikke møde deres kvote for udledning, da dieselbilerne forurener mindre (specielt CO2), og især 1.6 TDI er godt for deres CO2 regnskab. Jeg er sikker på det har en indflydelse på deres kampagner.
Og så er diesel hysteriet efterhånden også blæst alt for meget op - jeg er glad for min diesel
Mht. dieselbiler så er de nødt til at sælge nogle flere for ellers kan de ikke møde deres kvote for udledning, da dieselbilerne forurener mindre (specielt CO2), og især 1.6 TDI er godt for deres CO2 regnskab. Jeg er sikker på det har en indflydelse på deres kampagner.
Og så er diesel hysteriet efterhånden også blæst alt for meget op - jeg er glad for min diesel
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
- i-s
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6575
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: i-s.dk
- Geografisk sted: Struer
- Has thanked: 549 times
- Been thanked: 916 times
- Kontakt:
Re: Sælger det flere diesel-biler?
Grunden er nok de er ved at tabe terræn. Mine pendler kollegaer vil f.eks ikke give 50k mere for en Passat fordi det er en diesel. Så de vælger fransk diesel, for der kan de få diesel til samme pris som en benzin'er.
Og ja, jeg ved godt der er undtagelser. Erling ligger nok på lur for at hive den A3'er frem han plejer.
Og ja, jeg ved godt der er undtagelser. Erling ligger nok på lur for at hive den A3'er frem han plejer.
/Søren.
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5992
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6411 times
- Been thanked: 1622 times
Re: Sælger det flere diesel-biler?
Og dem der stadig vil have VAG køber 1.5 TSI - selvom de ikke kører så langt på literen, men den er billigere i indkøb.i-s skrev:Grunden er nok de er ved at tabe terræn. Mine pendler kollegaer vil f.eks ikke give 50k mere for en Passat fordi det er en diesel. Så de vælger fransk diesel, for der kan de få diesel til samme pris som en benzin'er.
Og ja, jeg ved godt der er undtagelser. Erling ligger nok på lur for at hive den A3'er frem han plejer.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Re: Sælger det flere diesel-biler?
Jeg melder mig gerne under fanen her.BrianDS skrev: ↑20. feb 2019, 19:26Og dem der stadig vil have VAG køber 1.5 TSI - selvom de ikke kører så langt på literen, men den er billigere i indkøb.i-s skrev:Grunden er nok de er ved at tabe terræn. Mine pendler kollegaer vil f.eks ikke give 50k mere for en Passat fordi det er en diesel. Så de vælger fransk diesel, for der kan de få diesel til samme pris som en benzin'er.
Og ja, jeg ved godt der er undtagelser. Erling ligger nok på lur for at hive den A3'er frem han plejer.
Vi endte med en Passat 1.4 TSI, alene af den grund at jeg på ingen måder kunne køre prisforskellen ind igen på brændstof (grøn ejerafgift mm. var højere på diesel). Og så med lidt kig på Panik politikere rundt omkring i verden som er mere og mere fjendtlige over for Diesel.
Vores kørsel varierer, men ligger pt. mellem 30-40.000km alt efter hvilke kunder jeg har på arbejdet.
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5992
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6411 times
- Been thanked: 1622 times
Re: Sælger det flere diesel-biler?
Hvor langt på literen kører din 1.4 TSI?martinta skrev:Jeg melder mig gerne under fanen her.BrianDS skrev: ↑20. feb 2019, 19:26Og dem der stadig vil have VAG køber 1.5 TSI - selvom de ikke kører så langt på literen, men den er billigere i indkøb.i-s skrev:Grunden er nok de er ved at tabe terræn. Mine pendler kollegaer vil f.eks ikke give 50k mere for en Passat fordi det er en diesel. Så de vælger fransk diesel, for der kan de få diesel til samme pris som en benzin'er.
Og ja, jeg ved godt der er undtagelser. Erling ligger nok på lur for at hive den A3'er frem han plejer.
Vi endte med en Passat 1.4 TSI, alene af den grund at jeg på ingen måder kunne køre prisforskellen ind igen på brændstof (grøn ejerafgift mm. var højere på diesel). Og så med lidt kig på Panik politikere rundt omkring i verden som er mere og mere fjendtlige over for Diesel.
Vores kørsel varierer, men ligger pt. mellem 30-40.000km alt efter hvilke kunder jeg har på arbejdet.
Jeg oplever 4-5 km/l forskel på 1.4/1.5 TSI og 2.0 TDI - begge med 150 HK og DSG.
Specielt ved pendling over længere strækninger er diesel stadig stærk.
Når der dertil er 1 krones forskel pr liter om vinteren og ofte mere om sommeren er der alligevel en del penge at spare i det daglige.
Hvis man ser bort fra panikken i det politiske spil, så udleder de fleste nye Euro6 diesel mindre end benzin tilsvarende.
Hvis jeg skulle have valgt en TSI kiggede jeg dengang på 1.8 TSI og så var regnskabet på benzin helt ved siden af fordi den ikke er særlig økonomisk og de kostede cirka det samme. Dog har både 1.4 og 1.8 kun et moment på 250 NM tilsvarende en 1.6 TDI. Så det var kun 0-100 km/t der ville gøre den store forskel - og det bruger jeg sjældent.
Prisforskellen er måske ikke ligeså stor når man skal sælge igen, men vil man tabe hele prisforskellen mellem diesel og benzinudgaven?
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13175
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3171 times
- Been thanked: 4489 times
Re: Sælger det flere diesel-biler?
Jeg kan bare slet ikke forstå hvad rationalet bag dette 'trick' skulle være.
Når man slår op på side 1 i en bilbrochure, og ser en bil, så fremgår det jo ikke om den er med diesel eller benzinmotor.
Det kan man jo ikke se udefra.. med mindre man lige kigger på bagklappen. Og det er vel for hulen ikke 3 bogstaver på bagklappen man falder for.
Så jeg ved virkelig ikke hvordan blikfanget af bilen på de første sider, skulle fremhæve at det er en DIESEL du ser her, og den vil vi gerne have at du bestiller.
Hvis man forelsker sig i den bil man ser på side 1 - fair nok
Men jeg fatter ikke hvor det kommer ind i ligningen hvilken motor den har.
Når man slår op på side 1 i en bilbrochure, og ser en bil, så fremgår det jo ikke om den er med diesel eller benzinmotor.
Det kan man jo ikke se udefra.. med mindre man lige kigger på bagklappen. Og det er vel for hulen ikke 3 bogstaver på bagklappen man falder for.
Så jeg ved virkelig ikke hvordan blikfanget af bilen på de første sider, skulle fremhæve at det er en DIESEL du ser her, og den vil vi gerne have at du bestiller.
Hvis man forelsker sig i den bil man ser på side 1 - fair nok
Men jeg fatter ikke hvor det kommer ind i ligningen hvilken motor den har.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- majland
- Medlem
- Indlæg: 1356
- Tilmeldt: 17. mar 2011, 14:44
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 68 times
- Been thanked: 256 times
Re: Sælger det flere diesel-biler?
Nu har vi også bestilt en 1.5 TSI men havde overvejet en 2.0 TDI (begge 150hk)BrianDS skrev: ↑20. feb 2019, 19:20Mht. dieselbiler så er de nødt til at sælge nogle flere for ellers kan de ikke møde deres kvote for udledning, da dieselbilerne forurener mindre (specielt CO2), og især 1.6 TDI er godt for deres CO2 regnskab. Jeg er sikker på det har en indflydelse på deres kampagner.
Og så er diesel hysteriet efterhånden også blæst alt for meget op - jeg er glad for min diesel
Antager vi at de begge kører det de er opgivet til efter WLTP vil forskellen i brændstof og ejerafgifter kun være ca 3100kr/år ved 25.000km/år Merprisen for diesel på ca 20.000kr er således tjent ind over 6år - og så er det jo et åbent spørgsmål hvilken der vil holde prisen bedst som brugt.
Så valget af benzin skyldes primært at vi kører mange korte under 20km
Skoda vil også gerne sælge diesel: http://ww2.skoda.dk/Diesel/
Anders Majland
2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG
2020 Yamaha Ténéré 700
2021 Skoda Enyaq iV 80 Plus
2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG
2020 Yamaha Ténéré 700
2021 Skoda Enyaq iV 80 Plus
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 446
- Tilmeldt: 4. jun 2018, 08:26
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 71 times
- Been thanked: 186 times
Re: Sælger det flere diesel-biler?
Vi røg frem til samme konklusion da vi så på benzin vs. diesel, og vi har endda mere end 25000 kilometer om året. Den månedlige udgift fordelt over den tid vi forventer at skulle have bilen, endte med at være cirka identisk.majland skrev: ↑21. feb 2019, 08:44Nu har vi også bestilt en 1.5 TSI men havde overvejet en 2.0 TDI (begge 150hk)BrianDS skrev: ↑20. feb 2019, 19:20Mht. dieselbiler så er de nødt til at sælge nogle flere for ellers kan de ikke møde deres kvote for udledning, da dieselbilerne forurener mindre (specielt CO2), og især 1.6 TDI er godt for deres CO2 regnskab. Jeg er sikker på det har en indflydelse på deres kampagner.
Og så er diesel hysteriet efterhånden også blæst alt for meget op - jeg er glad for min diesel
Antager vi at de begge kører det de er opgivet til efter WLTP vil forskellen i brændstof og ejerafgifter kun være ca 3100kr/år ved 25.000km/år Merprisen for diesel på ca 20.000kr er således tjent ind over 6år - og så er det jo et åbent spørgsmål hvilken der vil holde prisen bedst som brugt.
Så valget af benzin skyldes primært at vi kører mange korte under 20km
Skoda vil også gerne sælge diesel: http://ww2.skoda.dk/Diesel/
Dengang var merprisen dog også ca. 30k mere for diesel-modellerne, men samtidig er der i min optik også en større usikkerhed omkring gensalgsværdien i en diesel-bil. Usikkerheden om diesel var ikke noget der afskrækkede os, men det er relevant nok at have med i overvejelserne om ikke andet.
Slutteligt så synes jeg også personligt bare at benzin-biler er mere behagelige at køre i. Langt mere harmonisk og stille motorgang ift. diesel.
2019 VW Golf Variant TSI BlueMotion DSG - Atlantic Blue
Re: Sælger det flere diesel-biler?
Det er meget forskelligt, nu har vi kun haft den en måned, og den måned har jeg ikke rigtig været ved kunder, dog er der 2 ture fra Aarhus til Padborg (nej, ikke grænsehandel, min familie bor dernede), 1 tur fra Aarhus til Lalandia, og pendling fra Galten til Aarhus daglig. I den tid har den kørt 15.3 i gennemsnit. (målt på tanken ved at dividere km / antal liter)BrianDS skrev: ↑20. feb 2019, 23:50Hvor langt på literen kører din 1.4 TSI?martinta skrev:Jeg melder mig gerne under fanen her.
Vi endte med en Passat 1.4 TSI, alene af den grund at jeg på ingen måder kunne køre prisforskellen ind igen på brændstof (grøn ejerafgift mm. var højere på diesel). Og så med lidt kig på Panik politikere rundt omkring i verden som er mere og mere fjendtlige over for Diesel.
Vores kørsel varierer, men ligger pt. mellem 30-40.000km alt efter hvilke kunder jeg har på arbejdet.
Jeg oplever 4-5 km/l forskel på 1.4/1.5 TSI og 2.0 TDI - begge med 150 HK og DSG.
Specielt ved pendling over længere strækninger er diesel stadig stærk.
Når der dertil er 1 krones forskel pr liter om vinteren og ofte mere om sommeren er der alligevel en del penge at spare i det daglige.
Hvis man ser bort fra panikken i det politiske spil, så udleder de fleste nye Euro6 diesel mindre end benzin tilsvarende.
Hvis jeg skulle have valgt en TSI kiggede jeg dengang på 1.8 TSI og så var regnskabet på benzin helt ved siden af fordi den ikke er særlig økonomisk og de kostede cirka det samme. Dog har både 1.4 og 1.8 kun et moment på 250 NM tilsvarende en 1.6 TDI. Så det var kun 0-100 km/t der ville gøre den store forskel - og det bruger jeg sjældent.
Prisforskellen er måske ikke ligeså stor når man skal sælge igen, men vil man tabe hele prisforskellen mellem diesel og benzinudgaven?
Jeg har ikke den originale udregning på det, men en hurtig udregning kan du se her.
Selve excel filen hvis du selv vil lege med tallene eller kigge efter kan du hente her:
https://mtshomefilerepo.blob.core.windo ... rslag.xlsx
Men basalt set, så regner den liter brugt om året på 40.000 ud, og ganger prisen op med literprisen på det givne brændstof, dertil kommer så grønejerafgift som er knap dobbelt så dyr.
Og sidst, kommer total prisen.
Jeg kunne på ingen måde fifle med tallene på en måde så diesel så "attraktiv" ud i det billede, du skal tanke rigtig mange liter til 1 kr/l i forskel alene for at opveje den årlige forskel i grønejer afgift. Så hvis jeg skal lave det regnestykke, så skal jeg have bilen i 9 år inden jeg har tjent min diesel hjem, og med 40.000 km om året, så kommer det nok ikke til at ske.
Hvordan i andre har regnet jer frem til at den er betalt hjem over 6 år kan jeg ikke gennemskue.
Dertil kommer så den fjentlighed der er mod diesel, det kan vende, og jeg ved godt de sælger flere diesel lige pt. end Benzin, men tager man det med i betragtningen kan jeg ikke få den beregning til at komme ud til fordel for diesel.
At jeg så hellere ville have en diesel er en helt anden historie, men økonomisk giver det ikke meget mening.
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5992
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6411 times
- Been thanked: 1622 times
Re: Sælger det flere diesel-biler?
Alene det at du overvejer usikkerheden omkring diesel gør at det får en indflydelse på dit valg.BrianB skrev: ↑21. feb 2019, 09:02Vi røg frem til samme konklusion da vi så på benzin vs. diesel, og vi har endda mere end 25000 kilometer om året. Den månedlige udgift fordelt over den tid vi forventer at skulle have bilen, endte med at være cirka identisk.majland skrev: ↑21. feb 2019, 08:44Nu har vi også bestilt en 1.5 TSI men havde overvejet en 2.0 TDI (begge 150hk)BrianDS skrev: ↑20. feb 2019, 19:20Mht. dieselbiler så er de nødt til at sælge nogle flere for ellers kan de ikke møde deres kvote for udledning, da dieselbilerne forurener mindre (specielt CO2), og især 1.6 TDI er godt for deres CO2 regnskab. Jeg er sikker på det har en indflydelse på deres kampagner.
Og så er diesel hysteriet efterhånden også blæst alt for meget op - jeg er glad for min diesel
Antager vi at de begge kører det de er opgivet til efter WLTP vil forskellen i brændstof og ejerafgifter kun være ca 3100kr/år ved 25.000km/år Merprisen for diesel på ca 20.000kr er således tjent ind over 6år - og så er det jo et åbent spørgsmål hvilken der vil holde prisen bedst som brugt.
Så valget af benzin skyldes primært at vi kører mange korte under 20km
Skoda vil også gerne sælge diesel: http://ww2.skoda.dk/Diesel/
Dengang var merprisen dog også ca. 30k mere for diesel-modellerne, men samtidig er der i min optik også en større usikkerhed omkring gensalgsværdien i en diesel-bil. Usikkerheden om diesel var ikke noget der afskrækkede os, men det er relevant nok at have med i overvejelserne om ikke andet.
Slutteligt så synes jeg også personligt bare at benzin-biler er mere behagelige at køre i. Langt mere harmonisk og stille motorgang ift. diesel.
Hvis jeg havde størstedelen af mine køreture på 20 km eller derunder, så havde jeg også valgt benzin.
Om den ene eller den anden er mere behagelig at køre, det er en smagssag, jeg kan bedre lide diesel, bl.a. fordi den ved konstant fart kører med forholdsvis lave omdrejninger. Det er alligevel ikke længe man accellerer ad gangen.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5992
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6411 times
- Been thanked: 1622 times
Re: Sælger det flere diesel-biler?
Korte ture under 20 km som primær kørsel, så havde jeg også valgt benzin.majland skrev: ↑21. feb 2019, 08:44Nu har vi også bestilt en 1.5 TSI men havde overvejet en 2.0 TDI (begge 150hk)BrianDS skrev: ↑20. feb 2019, 19:20Mht. dieselbiler så er de nødt til at sælge nogle flere for ellers kan de ikke møde deres kvote for udledning, da dieselbilerne forurener mindre (specielt CO2), og især 1.6 TDI er godt for deres CO2 regnskab. Jeg er sikker på det har en indflydelse på deres kampagner.
Og så er diesel hysteriet efterhånden også blæst alt for meget op - jeg er glad for min diesel
Antager vi at de begge kører det de er opgivet til efter WLTP vil forskellen i brændstof og ejerafgifter kun være ca 3100kr/år ved 25.000km/år Merprisen for diesel på ca 20.000kr er således tjent ind over 6år - og så er det jo et åbent spørgsmål hvilken der vil holde prisen bedst som brugt.
Så valget af benzin skyldes primært at vi kører mange korte under 20km
Skoda vil også gerne sælge diesel: http://ww2.skoda.dk/Diesel/
Ændringen fra NEDC til WLTP er både godt og skidt, det bliver forhåbentlig mere realistisk, men opgivelsen for en Touran 2.0 TDI 150 DSG6 er gået fra nogenlunde realistisk til helt i hegnet i forhold til mit kørselsmønster, WLTP er opgivet en hel del under det forbrug jeg har.
De sidste par dage med pendling på landevej og by har forbruget ligget omkring 23 km/l, men normal pendling ligger i 20-22 km/l set over en længere periode. Det der hiver forbruget i en Touran er motorvejskørsel med 130 km/t (lidt mere på speedometer), specielt strækninger der går øst<->vest, og ikke så meget når det er E45.
Mine kollegaer der kører TSI i samme model (Touran) kører 4-5 km kortere på en liter brændstof, både i pendling, men også over længere perioder.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5992
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6411 times
- Been thanked: 1622 times
Re: Sælger det flere diesel-biler?
Pendling mellem Aarhus og Galten er bestemt heller ikke optimalt for diesel, det er alt for kort afstand.martinta skrev: ↑21. feb 2019, 09:35Det er meget forskelligt, nu har vi kun haft den en måned, og den måned har jeg ikke rigtig været ved kunder, dog er der 2 ture fra Aarhus til Padborg (nej, ikke grænsehandel, min familie bor dernede), 1 tur fra Aarhus til Lalandia, og pendling fra Galten til Aarhus daglig. I den tid har den kørt 15.3 i gennemsnit. (målt på tanken ved at dividere km / antal liter)BrianDS skrev: ↑20. feb 2019, 23:50Hvor langt på literen kører din 1.4 TSI?martinta skrev:
Jeg melder mig gerne under fanen her.
Vi endte med en Passat 1.4 TSI, alene af den grund at jeg på ingen måder kunne køre prisforskellen ind igen på brændstof (grøn ejerafgift mm. var højere på diesel). Og så med lidt kig på Panik politikere rundt omkring i verden som er mere og mere fjendtlige over for Diesel.
Vores kørsel varierer, men ligger pt. mellem 30-40.000km alt efter hvilke kunder jeg har på arbejdet.
Jeg oplever 4-5 km/l forskel på 1.4/1.5 TSI og 2.0 TDI - begge med 150 HK og DSG.
Specielt ved pendling over længere strækninger er diesel stadig stærk.
Når der dertil er 1 krones forskel pr liter om vinteren og ofte mere om sommeren er der alligevel en del penge at spare i det daglige.
Hvis man ser bort fra panikken i det politiske spil, så udleder de fleste nye Euro6 diesel mindre end benzin tilsvarende.
Hvis jeg skulle have valgt en TSI kiggede jeg dengang på 1.8 TSI og så var regnskabet på benzin helt ved siden af fordi den ikke er særlig økonomisk og de kostede cirka det samme. Dog har både 1.4 og 1.8 kun et moment på 250 NM tilsvarende en 1.6 TDI. Så det var kun 0-100 km/t der ville gøre den store forskel - og det bruger jeg sjældent.
Prisforskellen er måske ikke ligeså stor når man skal sælge igen, men vil man tabe hele prisforskellen mellem diesel og benzinudgaven?
Jeg har ikke den originale udregning på det, men en hurtig udregning kan du se her.
Selve excel filen hvis du selv vil lege med tallene eller kigge efter kan du hente her:
https://mtshomefilerepo.blob.core.windo ... rslag.xlsx
Men basalt set, så regner den liter brugt om året på 40.000 ud, og ganger prisen op med literprisen på det givne brændstof, dertil kommer så grønejerafgift som er knap dobbelt så dyr.
Og sidst, kommer total prisen.
Jeg kunne på ingen måde fifle med tallene på en måde så diesel så "attraktiv" ud i det billede, du skal tanke rigtig mange liter til 1 kr/l i forskel alene for at opveje den årlige forskel i grønejer afgift. Så hvis jeg skal lave det regnestykke, så skal jeg have bilen i 9 år inden jeg har tjent min diesel hjem, og med 40.000 km om året, så kommer det nok ikke til at ske.
Hvordan i andre har regnet jer frem til at den er betalt hjem over 6 år kan jeg ikke gennemskue.
Dertil kommer så den fjentlighed der er mod diesel, det kan vende, og jeg ved godt de sælger flere diesel lige pt. end Benzin, men tager man det med i betragtningen kan jeg ikke få den beregning til at komme ud til fordel for diesel.
At jeg så hellere ville have en diesel er en helt anden historie, men økonomisk giver det ikke meget mening.
Ferieture og familieture er ofte også svære da man tit kører med mere oppakning end gennemsnitligt.
En prisforskel på 56.000 kr ville også få mig til at overveje benzin, så stor var prisforskellen ikke da jeg købte Touran (nærmere 30.000 kr). Dertil kommer at jeg prøvede både TSI og TDI, og jeg følte mig væsentlig bedre tilpas i en 2.0 TDI fremfor en 1.4 TSI som jeg kunne købe dengang. Og skulle jeg have en TSI i en Touran eller Passat, ville jeg i dag gå efter en 2.0 TSI 190 HK, da jeg personligt synes 1.4/1.5 TSI ikke passer helt til temperamentet i bilen. Det er dog en personlig holdning.
Da jeg købte min diesel lå prisforskellen på brændstof omkring 1,6 kr/l (sommer) i forskel mellem benzin og diesel. Lige nu er det vinter, og forskellen ligger i mit område omkring 1 kr/l.
Forskellen i grøn ejerafgift da jeg købte var 1180 for TSI mod 1950 for TDI halvårlig - sat ind i dit regneark, så ville prisforskellen udlignes efter 3-4 år i mit tilfælde - hvis vi regner en gennemsnitlig forskel på 1,2 kr/l jævnfør ovenstående tal. I 2014 da jeg købte Octavia og overvejede to modeller med benzin/diesel, så ville forskellen være udlignet på under to år.
Jeg har diesel nu, og er meget i tvivl om hvad den næste bil skal være, for jeg tror kun vi har set toppen af isbjerget af restriktioner og skrækscenarier, hvor det også kommer til at vælte ind over andre fremdriftformer end diesel.
Lige nu kan man slet ikke bestille en af de biler jeg kunne tænke mig så det er så nemt
Skulle jeg kigge nøgternt på det, og valget stod mellem 2.0 TDI 150 HK og 1.5 TSI 150 HK i en større familiebil, så valgte jeg TDI. Var valget mellem 2.0 TDI 150 HK og 2.0 TSI 190 HK ville TSI valget være nemmere, men her vil økonomien sandsynligvis få større betydning.
De dieselbiler jeg har haft til nu, har ikke mistet hele prisforskellen når jeg har solgt dem - set i forhold til tilsvarende benzinbiler til salg. Og hvis jeg beslutter at beholde bilen i længere tid end planlagt, så er de daglige udgifter også lavere på diesel (brændstof). Vi har også en benzinbil (Polo 1.2 TSI), den er dyrere i service end mine dieselbiler, primært pga. skift af bl.a. tændrør. Jeg har ikke oplevet ekstraudgifter på mine TDI biler.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Re: Sælger det flere diesel-biler?
Nu hører det jo med til historien at jeg lige har fået nyt job, og derfor ikke har været ude ved kunder endnu det nye sted. Udgangspunktet ligger i at 4 dage om ugen er udedage, dvs. kørsel der ligger mellem 100-400 km om dagen.BrianDS skrev: ↑21. feb 2019, 11:34
Pendling mellem Aarhus og Galten er bestemt heller ikke optimalt for diesel, det er alt for kort afstand.
Ferieture og familieture er ofte også svære da man tit kører med mere oppakning end gennemsnitligt.
En prisforskel på 56.000 kr ville også få mig til at overveje benzin, så stor var prisforskellen ikke da jeg købte Touran (nærmere 30.000 kr). Dertil kommer at jeg prøvede både TSI og TDI, og jeg følte mig væsentlig bedre tilpas i en 2.0 TDI fremfor en 1.4 TSI som jeg kunne købe dengang. Og skulle jeg have en TSI i en Touran eller Passat, ville jeg i dag gå efter en 2.0 TSI 190 HK, da jeg personligt synes 1.4/1.5 TSI ikke passer helt til temperamentet i bilen. Det er dog en personlig holdning.
Da jeg købte min diesel lå prisforskellen på brændstof omkring 1,6 kr/l (sommer) i forskel mellem benzin og diesel. Lige nu er det vinter, og forskellen ligger i mit område omkring 1 kr/l.
Forskellen i grøn ejerafgift da jeg købte var 1180 for TSI mod 1950 for TDI halvårlig - sat ind i dit regneark, så ville prisforskellen udlignes efter 3-4 år i mit tilfælde - hvis vi regner en gennemsnitlig forskel på 1,2 kr/l jævnfør ovenstående tal. I 2014 da jeg købte Octavia og overvejede to modeller med benzin/diesel, så ville forskellen være udlignet på under to år.
Jeg har diesel nu, og er meget i tvivl om hvad den næste bil skal være, for jeg tror kun vi har set toppen af isbjerget af restriktioner og skrækscenarier, hvor det også kommer til at vælte ind over andre fremdriftformer end diesel.
Lige nu kan man slet ikke bestille en af de biler jeg kunne tænke mig så det er så nemt
Skulle jeg kigge nøgternt på det, og valget stod mellem 2.0 TDI 150 HK og 1.5 TSI 150 HK i en større familiebil, så valgte jeg TDI. Var valget mellem 2.0 TDI 150 HK og 2.0 TSI 190 HK ville TSI valget være nemmere, men her vil økonomien sandsynligvis få større betydning.
De dieselbiler jeg har haft til nu, har ikke mistet hele prisforskellen når jeg har solgt dem - set i forhold til tilsvarende benzinbiler til salg. Og hvis jeg beslutter at beholde bilen i længere tid end planlagt, så er de daglige udgifter også lavere på diesel (brændstof). Vi har også en benzinbil (Polo 1.2 TSI), den er dyrere i service end mine dieselbiler, primært pga. skift af bl.a. tændrør. Jeg har ikke oplevet ekstraudgifter på mine TDI biler.
Så den korte distance er kun midlertidig, men ellers var jeg enig.
Hvis jeg havde følt at Diesel bilen havde kørt meget bedre end Benzin bilen, så havde pengene heller ikke været det afgørende punkt, men lige i den her, der var pakken og udregningen bare bedre på benzin. Vi kiggede også på en Superb i diesel, og hvis jeg husker rigtig så var forskellen ikke så stor på dem.
- These users thanked the author martinta for the post:
- BrianDS
- majland
- Medlem
- Indlæg: 1356
- Tilmeldt: 17. mar 2011, 14:44
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 68 times
- Been thanked: 256 times
Re: Sælger det flere diesel-biler?
Forskellen på benzin/diesel er kun 20.000kr på den jeg venter på - og det gør jo en kæmpe forskel. Jeg regnede det ud tidligere på dagen lige som du har gjort det men ikke gemt resultatet.
Men vi konkludere at økonomisk var benzin/diesel stort set ligegyldig i forhold til de øvrige udgifter ved at holde bilen - så vi valgte benzin ud fra kørsels mønsteret med de mange korte ture.
Jeg er eller glad for den gode "bund" i en turbo diesel, men med DSG forventer jeg ikke at det at jeg kommer til at savne det. Den lille citigo er jo også en benziner - helt uden bundtræk ....
Anders Majland
2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG
2020 Yamaha Ténéré 700
2021 Skoda Enyaq iV 80 Plus
2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG
2020 Yamaha Ténéré 700
2021 Skoda Enyaq iV 80 Plus
Re: Sælger det flere diesel-biler?
Så giver det også meget bedre mening.majland skrev: ↑21. feb 2019, 13:54Forskellen på benzin/diesel er kun 20.000kr på den jeg venter på - og det gør jo en kæmpe forskel. Jeg regnede det ud tidligere på dagen lige som du har gjort det men ikke gemt resultatet.
Men vi konkludere at økonomisk var benzin/diesel stort set ligegyldig i forhold til de øvrige udgifter ved at holde bilen - så vi valgte benzin ud fra kørsels mønsteret med de mange korte ture.
Jeg er eller glad for den gode "bund" i en turbo diesel, men med DSG forventer jeg ikke at det at jeg kommer til at savne det. Den lille citigo er jo også en benziner - helt uden bundtræk ....
Hele udfordringen i ovenstående, er jo at merprisen på bilen skal tjenes hjem, alene på lavere brændstof pris og længere km/l. Så jo højere merpris, jo længere tid vil det tage at tjene den hjem, lidt basalt set. Dertil kommer antallet af km. jo med ind over, hvis du kører få km. bliver din besparelse muligvis ædt op af den højere grønejerafgift.
scenariet med kørselsmønster er jo så en helt anden historie.. Mange små ture = Benzin
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 446
- Tilmeldt: 4. jun 2018, 08:26
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 71 times
- Been thanked: 186 times
Re: Sælger det flere diesel-biler?
Jeg siger ikke at det ikke har indflydelse på valget, blot at vi ikke er direkte afskrækket af diesel som andre er lige for tiden. Vi stillede tallene op, og tog det valg der virkede mest fornuftigt.BrianDS skrev: ↑21. feb 2019, 11:06Alene det at du overvejer usikkerheden omkring diesel gør at det får en indflydelse på dit valg.
Hvis jeg havde størstedelen af mine køreture på 20 km eller derunder, så havde jeg også valgt benzin.
Om den ene eller den anden er mere behagelig at køre, det er en smagssag, jeg kan bedre lide diesel, bl.a. fordi den ved konstant fart kører med forholdsvis lave omdrejninger. Det er alligevel ikke længe man accellerer ad gangen.
Vi er pt. på 18,6 km/l i gennemsnit i vores efter ca. 9500 kilometer. 2 x 46 kilometer hver vej til arbejde, plus dertilhørende småture og hvad der nu ellers høre til.
2019 VW Golf Variant TSI BlueMotion DSG - Atlantic Blue
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5992
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6411 times
- Been thanked: 1622 times
Re: Sælger det flere diesel-biler?
Det kommer vel helt an på værditabet om merprisen skal tjenes ind eller ej?martinta skrev:Så giver det også meget bedre mening.majland skrev: ↑21. feb 2019, 13:54Forskellen på benzin/diesel er kun 20.000kr på den jeg venter på - og det gør jo en kæmpe forskel. Jeg regnede det ud tidligere på dagen lige som du har gjort det men ikke gemt resultatet.
Men vi konkludere at økonomisk var benzin/diesel stort set ligegyldig i forhold til de øvrige udgifter ved at holde bilen - så vi valgte benzin ud fra kørsels mønsteret med de mange korte ture.
Jeg er eller glad for den gode "bund" i en turbo diesel, men med DSG forventer jeg ikke at det at jeg kommer til at savne det. Den lille citigo er jo også en benziner - helt uden bundtræk ....
Hele udfordringen i ovenstående, er jo at merprisen på bilen skal tjenes hjem, alene på lavere brændstof pris og længere km/l. Så jo højere merpris, jo længere tid vil det tage at tjene den hjem, lidt basalt set. Dertil kommer antallet af km. jo med ind over, hvis du kører få km. bliver din besparelse muligvis ædt op af den højere grønejerafgift.
scenariet med kørselsmønster er jo så en helt anden historie.. Mange små ture = Benzin
Jeg ved ikke hvordan markedet er i dag, men det har før været svært at sælge en fire-fem år gammel benziner med 200.000 km på tælleren, hvor det betød mindre for en diesel?
Og hvis begge biler fx har mistet 50% når de skal sælges, så er det stadig kun 50% af prisforskellen du skal tage med i regnskabet.
Det er svært at spå, men det er de færreste der køber en bil, kører i den i fire år for derefter at give den væk
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5992
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6411 times
- Been thanked: 1622 times
Re: Sælger det flere diesel-biler?
18,6 km/l lyder flot for en benziner.BrianB skrev:Jeg siger ikke at det ikke har indflydelse på valget, blot at vi ikke er direkte afskrækket af diesel som andre er lige for tiden. Vi stillede tallene op, og tog det valg der virkede mest fornuftigt.BrianDS skrev: ↑21. feb 2019, 11:06Alene det at du overvejer usikkerheden omkring diesel gør at det får en indflydelse på dit valg.
Hvis jeg havde størstedelen af mine køreture på 20 km eller derunder, så havde jeg også valgt benzin.
Om den ene eller den anden er mere behagelig at køre, det er en smagssag, jeg kan bedre lide diesel, bl.a. fordi den ved konstant fart kører med forholdsvis lave omdrejninger. Det er alligevel ikke længe man accellerer ad gangen.
Vi er pt. på 18,6 km/l i gennemsnit i vores efter ca. 9500 kilometer. 2 x 46 kilometer hver vej til arbejde, plus dertilhørende småture og hvad der nu ellers høre til.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 446
- Tilmeldt: 4. jun 2018, 08:26
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 71 times
- Been thanked: 186 times
Re: Sælger det flere diesel-biler?
Vi er også meget, meget tilfredse. Det var faktisk en af de primære årsager til vi valgte Golfen, fordi 130-hk motoren i vores optik giver langt mere mening i forhold til kraft/økonomi.
Jeg synes det er en virkelig god motor, som jeg ikke forstår ikke tilbydes i hhv. Octavia/Leon. I praksis kunne vi nærmest ikke mærke forskel da vi prøvekørte den kontra 150-hk versionen.
Jeg synes det er en virkelig god motor, som jeg ikke forstår ikke tilbydes i hhv. Octavia/Leon. I praksis kunne vi nærmest ikke mærke forskel da vi prøvekørte den kontra 150-hk versionen.
2019 VW Golf Variant TSI BlueMotion DSG - Atlantic Blue
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 170
- Tilmeldt: 8. aug 2018, 18:57
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 61 times
Re: Sælger det flere diesel-biler?
I Excel regnestykket tidligere i tråden er det så 360.000km der skal køres over 9 år. Gad vide hvilken der så har størst reparation og vedligeholdelses omkostninger. kan en DQ200 gearkasse holde til det?
Vi kan nok antage at ingen af dem er meget værd efter så mange km.
Vi kan nok antage at ingen af dem er meget værd efter så mange km.
Re: Sælger det flere diesel-biler?
Nu skriver jeg jo godt nok at bilerne max kører 200.000,- før de skiftes ud. Men beregningen går ganske rigtigt helt op til 9 år, da det er der den går i 0. Det er den eneste grund til den går så langt..tintin skrev: ↑21. feb 2019, 15:36I Excel regnestykket tidligere i tråden er det så 360.000km der skal køres over 9 år. Gad vide hvilken der så har størst reparation og vedligeholdelses omkostninger. kan en DQ200 gearkasse holde til det?
Vi kan nok antage at ingen af dem er meget værd efter så mange km.
Men ellers god pointe
Re: Sælger det flere diesel-biler?
Helt klart. Men værditabet er umuligt at spå om på 4 år. Diesel har som du siger et rygte for at km. ikke betyder det store på dem, men omvendt, så er det ikke til at gætte sig til hvad vores kære politikere finder på af numre (det gælder i øvrig også benzin, men pt. er de mest efter Diesel).BrianDS skrev: ↑21. feb 2019, 14:20Det kommer vel helt an på værditabet om merprisen skal tjenes ind eller ej?martinta skrev:Så giver det også meget bedre mening.majland skrev: ↑21. feb 2019, 13:54
Forskellen på benzin/diesel er kun 20.000kr på den jeg venter på - og det gør jo en kæmpe forskel. Jeg regnede det ud tidligere på dagen lige som du har gjort det men ikke gemt resultatet.
Men vi konkludere at økonomisk var benzin/diesel stort set ligegyldig i forhold til de øvrige udgifter ved at holde bilen - så vi valgte benzin ud fra kørsels mønsteret med de mange korte ture.
Jeg er eller glad for den gode "bund" i en turbo diesel, men med DSG forventer jeg ikke at det at jeg kommer til at savne det. Den lille citigo er jo også en benziner - helt uden bundtræk ....
Hele udfordringen i ovenstående, er jo at merprisen på bilen skal tjenes hjem, alene på lavere brændstof pris og længere km/l. Så jo højere merpris, jo længere tid vil det tage at tjene den hjem, lidt basalt set. Dertil kommer antallet af km. jo med ind over, hvis du kører få km. bliver din besparelse muligvis ædt op af den højere grønejerafgift.
scenariet med kørselsmønster er jo så en helt anden historie.. Mange små ture = Benzin
Jeg ved ikke hvordan markedet er i dag, men det har før været svært at sælge en fire-fem år gammel benziner med 200.000 km på tælleren, hvor det betød mindre for en diesel?
Og hvis begge biler fx har mistet 50% når de skal sælges, så er det stadig kun 50% af prisforskellen du skal tage med i regnskabet.
Det er svært at spå, men det er de færreste der køber en bil, kører i den i fire år for derefter at give den væk
Af den årsag er afskrivning ikke taget med. Men den dag den sælges har du da helt ret. Men selv den dag hvor den sælges er det umuligt at lave sammenligninden færdig, for hvad var en tilsvarende diesel solgt til i samme stand og situation.
Ovenstående er udelukkende lavet ud fra de tal der kendes eller er sandsynlige (eks. km/l og kr/l) Og ovenstående blev lavet i morges til denne tråd.
Den originale som jeg ikke har længere var der flere ting i, eks. er der jo kørselsgodtgørelse for de km jeg kører for arbejdet, ved 30.000km om året giver det 91.000,- derfra skal så trækkes de tidligere nævnte udgifter samt service mm. og hvis jeg ikke husker helt forkert, så ville det betyde at bilen blev betalt i 0 på 5 år, alene på kørsel når alle forventede udgifter var trukket fra. Kan bilen så sælges for lad os sige 100.000,- så har den i princippet ikke kostet noget, eller de penge kan bruges til udbetaling til dens efterfølger.