Sælger det flere diesel-biler?

Stedet hvor der snakkes VAG biler
erlingvj
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6227
Tilmeldt: 22. aug 2011, 17:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 96 times
Been thanked: 212 times

Sælger det flere diesel-biler?

Indlæg af erlingvj » 20. feb 2019, 17:11

Semler forsøger med det ene tiltag efter det andet i håbet om at sælge diesel-biler til private. Det seneste tiltag er dog det mest latterlige af dem alle. I "100 år" har benzin-varianterne stået på side 1 i POLO-prislisten. Nu har diesel-varianterne fået den "ære". Faktum er, at salget af diesel-Poloer på 5 år er faldet fra 40 til 4%. Mon Semlers "geniale" tiltag rykker noget overhovedet?

Brugeravatar
Ice Fox
Aktiv medlem
Indlæg: 3453
Tilmeldt: 21. mar 2011, 12:35
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Vejle Amt..
Has thanked: 1 time
Been thanked: 32 times

Re: Sælger det flere diesel-biler?

Indlæg af Ice Fox » 20. feb 2019, 17:13

Hvis man vil ha diesel, så vælger man diesel, uanset hvilken side prislisten er på..
Jeg tror ikke det gør den store forskel..
These users thanked the author Ice Fox for the post:
BrianDS

pwh
Medlem
Indlæg: 519
Tilmeldt: 8. jan 2017, 09:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 18 times
Been thanked: 65 times

Re: Sælger det flere diesel-biler?

Indlæg af pwh » 20. feb 2019, 17:28

Tvivler på at den med prislisten rykker noget :-)

Men selvfølgelig giver deres tiltag samlet set pote.
Da de reducerede privatleasingprisen til 3.500 kr. pr. måned for en Comfortline DSG (og reducerede førstegangsydelsen til 10.000 kr.), så endte jeg med at vælge 1,6 TDi frem for en 1,5 TSI.
Den samlede totalomkostning over 3 år var markant lavere.

Men jeg tænker også at man skal ramme forbrugerne på pengepungen hvis det rigtig skal batte...

Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk


Brugeravatar
SteffenR
Meget aktiv medlem
Indlæg: 8650
Tilmeldt: 13. jun 2008, 13:11
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 54 times
Been thanked: 259 times

Re: Sælger det flere diesel-biler?

Indlæg af SteffenR » 20. feb 2019, 17:49

Kan vel også skyldes wltp, så de hellere vil sælge biler de kan levere.
These users thanked the author SteffenR for the post:
BrianDS
"Living on Earth is expensive, but it does include a free trip around the sun every year."


Ironi kan forekomme

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Sælger det flere diesel-biler?

Indlæg af HansH » 20. feb 2019, 17:58

Jeg håber virkelig ikke at ret mange mennesker vælger motortype alt efter hvad de møder først i brochuren :?
These users thanked the author HansH for the post (total 2):
BrianDSAAMS
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

okroner
Helt nyt medlem
Indlæg: 98
Tilmeldt: 16. jun 2008, 20:27
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Værløse
Has thanked: 50 times
Been thanked: 19 times

Re: Sælger det flere diesel-biler?

Indlæg af okroner » 20. feb 2019, 18:22

Herinde er der nok ikke mange, som vælger motortype efter hvilke motortyper, som står først.
Dertil har vi alt for meget hjælp og inspiration fra hinanden.
Prøv at kigge i jeres lokale supermarked. Er det det billigste produkt, som står lige så du kan tage det og putte det i vognen eller kurven?
Næppe - den variant, som har mindst dækningsbidrag er flyttet ned på nederste hylde.
Mon ikke, at Semler tænker lidt på samme måde. Lad os lige gøre opmærksom på diesel. Og gøre det nemt at tage det valg, som stopper nedturen for salget.
Hvis ikke Semler troede, at det havde effekt gjorde de det vel ikke.
På samme måde kan vi fortsætte VAG gruppen var vel aldrig begyndt at have el ambitioner, hvis ikke lovgivning og fælles europæiske regler og ikke mindst Tesla - havde tvunget dem til at gøre noget.
Just my 5 cents
These users thanked the author okroner for the post:
jonas_kofoed

Brugeravatar
Katborg
Nyt medlem
Indlæg: 208
Tilmeldt: 31. jul 2008, 08:42
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 45 times
Been thanked: 9 times

Re: Sælger det flere diesel-biler?

Indlæg af Katborg » 20. feb 2019, 18:53

I Tyskland er salg af dieselbiler til private fordoblet fra 2017 til 2018.

Har selv lige købt ny, og vores 3. Diesel bil
Skodâ Karoq 2.0 Tdi Adblue 150 4x4 Dsg7
  • 7 airbags, ESC, El-førersæde med memory, Metallak - Lava Blue, Digitalt cockpit, Opvarmet bagsæde, Personalisering og 3. nøgle, Dynamisk chassiskontrol med off-road funktion, Opvarmet forrude, Svingbart anhængertræk, Panoramasoltag, Sportssæder i stofindtræk, VarioFlex sæder på bagsædet, Style plus pakke

Kevinff
Aktiv medlem
Indlæg: 2948
Tilmeldt: 25. jan 2012, 10:33
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 967 times
Been thanked: 507 times

Re: Sælger det flere diesel-biler?

Indlæg af Kevinff » 20. feb 2019, 19:18

Hvis regeringen så gerne vil "af" med diesel biler så kunne de vel starte med at give samme erhverv det samme fradrag på benzin som der er på diesel. Mon ikke en del firmabiler/sælger biler var benzin så :)

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5992
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6411 times
Been thanked: 1622 times

Sælger det flere diesel-biler?

Indlæg af BrianDS » 20. feb 2019, 19:20

Volkswagen/VAG har haft elbil ambitioner i mange år, jeg har selv prøvet en prototype baseret på Golf 6 i Wolfsburg og e-tron kom vel for 10 år siden, men teknikken skal være moden og ikke på prototype stadie når de går ind i det. Og måske finder de noget bedre.

Mht. dieselbiler så er de nødt til at sælge nogle flere for ellers kan de ikke møde deres kvote for udledning, da dieselbilerne forurener mindre (specielt CO2), og især 1.6 TDI er godt for deres CO2 regnskab. Jeg er sikker på det har en indflydelse på deres kampagner.

Og så er diesel hysteriet efterhånden også blæst alt for meget op - jeg er glad for min diesel
These users thanked the author BrianDS for the post (total 2):
pwhHansH
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6575
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 549 times
Been thanked: 916 times
Kontakt:

Re: Sælger det flere diesel-biler?

Indlæg af i-s » 20. feb 2019, 19:22

Grunden er nok de er ved at tabe terræn. Mine pendler kollegaer vil f.eks ikke give 50k mere for en Passat fordi det er en diesel. Så de vælger fransk diesel, for der kan de få diesel til samme pris som en benzin'er.
Og ja, jeg ved godt der er undtagelser. Erling ligger nok på lur for at hive den A3'er frem han plejer.
These users thanked the author i-s for the post:
Swoelf
/Søren.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5992
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6411 times
Been thanked: 1622 times

Re: Sælger det flere diesel-biler?

Indlæg af BrianDS » 20. feb 2019, 19:26

i-s skrev:Grunden er nok de er ved at tabe terræn. Mine pendler kollegaer vil f.eks ikke give 50k mere for en Passat fordi det er en diesel. Så de vælger fransk diesel, for der kan de få diesel til samme pris som en benzin'er.
Og ja, jeg ved godt der er undtagelser. Erling ligger nok på lur for at hive den A3'er frem han plejer.
Og dem der stadig vil have VAG køber 1.5 TSI - selvom de ikke kører så langt på literen, men den er billigere i indkøb.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

martinta
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Sælger det flere diesel-biler?

Indlæg af martinta » 20. feb 2019, 22:50

BrianDS skrev:
20. feb 2019, 19:26
i-s skrev:Grunden er nok de er ved at tabe terræn. Mine pendler kollegaer vil f.eks ikke give 50k mere for en Passat fordi det er en diesel. Så de vælger fransk diesel, for der kan de få diesel til samme pris som en benzin'er.
Og ja, jeg ved godt der er undtagelser. Erling ligger nok på lur for at hive den A3'er frem han plejer.
Og dem der stadig vil have VAG køber 1.5 TSI - selvom de ikke kører så langt på literen, men den er billigere i indkøb.
Jeg melder mig gerne under fanen her.

Vi endte med en Passat 1.4 TSI, alene af den grund at jeg på ingen måder kunne køre prisforskellen ind igen på brændstof (grøn ejerafgift mm. var højere på diesel). Og så med lidt kig på Panik politikere rundt omkring i verden som er mere og mere fjendtlige over for Diesel.

Vores kørsel varierer, men ligger pt. mellem 30-40.000km alt efter hvilke kunder jeg har på arbejdet.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5992
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6411 times
Been thanked: 1622 times

Re: Sælger det flere diesel-biler?

Indlæg af BrianDS » 20. feb 2019, 23:50

martinta skrev:
BrianDS skrev:
20. feb 2019, 19:26
i-s skrev:Grunden er nok de er ved at tabe terræn. Mine pendler kollegaer vil f.eks ikke give 50k mere for en Passat fordi det er en diesel. Så de vælger fransk diesel, for der kan de få diesel til samme pris som en benzin'er.
Og ja, jeg ved godt der er undtagelser. Erling ligger nok på lur for at hive den A3'er frem han plejer.
Og dem der stadig vil have VAG køber 1.5 TSI - selvom de ikke kører så langt på literen, men den er billigere i indkøb.
Jeg melder mig gerne under fanen her.

Vi endte med en Passat 1.4 TSI, alene af den grund at jeg på ingen måder kunne køre prisforskellen ind igen på brændstof (grøn ejerafgift mm. var højere på diesel). Og så med lidt kig på Panik politikere rundt omkring i verden som er mere og mere fjendtlige over for Diesel.

Vores kørsel varierer, men ligger pt. mellem 30-40.000km alt efter hvilke kunder jeg har på arbejdet.
Hvor langt på literen kører din 1.4 TSI?
Jeg oplever 4-5 km/l forskel på 1.4/1.5 TSI og 2.0 TDI - begge med 150 HK og DSG.
Specielt ved pendling over længere strækninger er diesel stadig stærk.
Når der dertil er 1 krones forskel pr liter om vinteren og ofte mere om sommeren er der alligevel en del penge at spare i det daglige.

Hvis man ser bort fra panikken i det politiske spil, så udleder de fleste nye Euro6 diesel mindre end benzin tilsvarende.

Hvis jeg skulle have valgt en TSI kiggede jeg dengang på 1.8 TSI og så var regnskabet på benzin helt ved siden af fordi den ikke er særlig økonomisk og de kostede cirka det samme. Dog har både 1.4 og 1.8 kun et moment på 250 NM tilsvarende en 1.6 TDI. Så det var kun 0-100 km/t der ville gøre den store forskel - og det bruger jeg sjældent.
Prisforskellen er måske ikke ligeså stor når man skal sælge igen, men vil man tabe hele prisforskellen mellem diesel og benzinudgaven?
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Sælger det flere diesel-biler?

Indlæg af HansH » 21. feb 2019, 07:59

Jeg kan bare slet ikke forstå hvad rationalet bag dette 'trick' skulle være.

Når man slår op på side 1 i en bilbrochure, og ser en bil, så fremgår det jo ikke om den er med diesel eller benzinmotor.
Det kan man jo ikke se udefra.. med mindre man lige kigger på bagklappen. Og det er vel for hulen ikke 3 bogstaver på bagklappen man falder for.
Så jeg ved virkelig ikke hvordan blikfanget af bilen på de første sider, skulle fremhæve at det er en DIESEL du ser her, og den vil vi gerne have at du bestiller.

Hvis man forelsker sig i den bil man ser på side 1 - fair nok :)
Men jeg fatter ikke hvor det kommer ind i ligningen hvilken motor den har.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
majland
Medlem
Indlæg: 1356
Tilmeldt: 17. mar 2011, 14:44
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 68 times
Been thanked: 256 times

Re: Sælger det flere diesel-biler?

Indlæg af majland » 21. feb 2019, 08:44

BrianDS skrev:
20. feb 2019, 19:20
Mht. dieselbiler så er de nødt til at sælge nogle flere for ellers kan de ikke møde deres kvote for udledning, da dieselbilerne forurener mindre (specielt CO2), og især 1.6 TDI er godt for deres CO2 regnskab. Jeg er sikker på det har en indflydelse på deres kampagner.

Og så er diesel hysteriet efterhånden også blæst alt for meget op - jeg er glad for min diesel BilledeBillede
Nu har vi også bestilt en 1.5 TSI men havde overvejet en 2.0 TDI (begge 150hk)

Antager vi at de begge kører det de er opgivet til efter WLTP vil forskellen i brændstof og ejerafgifter kun være ca 3100kr/år ved 25.000km/år Merprisen for diesel på ca 20.000kr er således tjent ind over 6år - og så er det jo et åbent spørgsmål hvilken der vil holde prisen bedst som brugt.

Så valget af benzin skyldes primært at vi kører mange korte under 20km

Skoda vil også gerne sælge diesel: http://ww2.skoda.dk/Diesel/
Anders Majland
Billede2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
Billede2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG
Billede2020 Yamaha Ténéré 700
Billede2021 Skoda Enyaq iV 80 Plus

BrianB
Nyt medlem
Indlæg: 446
Tilmeldt: 4. jun 2018, 08:26
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 71 times
Been thanked: 186 times

Re: Sælger det flere diesel-biler?

Indlæg af BrianB » 21. feb 2019, 09:02

majland skrev:
21. feb 2019, 08:44
BrianDS skrev:
20. feb 2019, 19:20
Mht. dieselbiler så er de nødt til at sælge nogle flere for ellers kan de ikke møde deres kvote for udledning, da dieselbilerne forurener mindre (specielt CO2), og især 1.6 TDI er godt for deres CO2 regnskab. Jeg er sikker på det har en indflydelse på deres kampagner.

Og så er diesel hysteriet efterhånden også blæst alt for meget op - jeg er glad for min diesel BilledeBillede
Nu har vi også bestilt en 1.5 TSI men havde overvejet en 2.0 TDI (begge 150hk)

Antager vi at de begge kører det de er opgivet til efter WLTP vil forskellen i brændstof og ejerafgifter kun være ca 3100kr/år ved 25.000km/år Merprisen for diesel på ca 20.000kr er således tjent ind over 6år - og så er det jo et åbent spørgsmål hvilken der vil holde prisen bedst som brugt.

Så valget af benzin skyldes primært at vi kører mange korte under 20km

Skoda vil også gerne sælge diesel: http://ww2.skoda.dk/Diesel/
Vi røg frem til samme konklusion da vi så på benzin vs. diesel, og vi har endda mere end 25000 kilometer om året. Den månedlige udgift fordelt over den tid vi forventer at skulle have bilen, endte med at være cirka identisk.

Dengang var merprisen dog også ca. 30k mere for diesel-modellerne, men samtidig er der i min optik også en større usikkerhed omkring gensalgsværdien i en diesel-bil. Usikkerheden om diesel var ikke noget der afskrækkede os, men det er relevant nok at have med i overvejelserne om ikke andet.

Slutteligt så synes jeg også personligt bare at benzin-biler er mere behagelige at køre i. Langt mere harmonisk og stille motorgang ift. diesel.
2019 VW Golf Variant TSI BlueMotion DSG - Atlantic Blue

martinta
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Sælger det flere diesel-biler?

Indlæg af martinta » 21. feb 2019, 09:35

BrianDS skrev:
20. feb 2019, 23:50
martinta skrev:
BrianDS skrev:
20. feb 2019, 19:26

Og dem der stadig vil have VAG køber 1.5 TSI - selvom de ikke kører så langt på literen, men den er billigere i indkøb.
Jeg melder mig gerne under fanen her.

Vi endte med en Passat 1.4 TSI, alene af den grund at jeg på ingen måder kunne køre prisforskellen ind igen på brændstof (grøn ejerafgift mm. var højere på diesel). Og så med lidt kig på Panik politikere rundt omkring i verden som er mere og mere fjendtlige over for Diesel.

Vores kørsel varierer, men ligger pt. mellem 30-40.000km alt efter hvilke kunder jeg har på arbejdet.
Hvor langt på literen kører din 1.4 TSI?
Jeg oplever 4-5 km/l forskel på 1.4/1.5 TSI og 2.0 TDI - begge med 150 HK og DSG.
Specielt ved pendling over længere strækninger er diesel stadig stærk.
Når der dertil er 1 krones forskel pr liter om vinteren og ofte mere om sommeren er der alligevel en del penge at spare i det daglige.

Hvis man ser bort fra panikken i det politiske spil, så udleder de fleste nye Euro6 diesel mindre end benzin tilsvarende.

Hvis jeg skulle have valgt en TSI kiggede jeg dengang på 1.8 TSI og så var regnskabet på benzin helt ved siden af fordi den ikke er særlig økonomisk og de kostede cirka det samme. Dog har både 1.4 og 1.8 kun et moment på 250 NM tilsvarende en 1.6 TDI. Så det var kun 0-100 km/t der ville gøre den store forskel - og det bruger jeg sjældent.
Prisforskellen er måske ikke ligeså stor når man skal sælge igen, men vil man tabe hele prisforskellen mellem diesel og benzinudgaven?
Det er meget forskelligt, nu har vi kun haft den en måned, og den måned har jeg ikke rigtig været ved kunder, dog er der 2 ture fra Aarhus til Padborg (nej, ikke grænsehandel, min familie bor dernede), 1 tur fra Aarhus til Lalandia, og pendling fra Galten til Aarhus daglig. I den tid har den kørt 15.3 i gennemsnit. (målt på tanken ved at dividere km / antal liter)

Jeg har ikke den originale udregning på det, men en hurtig udregning kan du se her.

Billede

Selve excel filen hvis du selv vil lege med tallene eller kigge efter kan du hente her:
https://mtshomefilerepo.blob.core.windo ... rslag.xlsx

Men basalt set, så regner den liter brugt om året på 40.000 ud, og ganger prisen op med literprisen på det givne brændstof, dertil kommer så grønejerafgift som er knap dobbelt så dyr.

Og sidst, kommer total prisen.

Jeg kunne på ingen måde fifle med tallene på en måde så diesel så "attraktiv" ud i det billede, du skal tanke rigtig mange liter til 1 kr/l i forskel alene for at opveje den årlige forskel i grønejer afgift. Så hvis jeg skal lave det regnestykke, så skal jeg have bilen i 9 år inden jeg har tjent min diesel hjem, og med 40.000 km om året, så kommer det nok ikke til at ske.

Hvordan i andre har regnet jer frem til at den er betalt hjem over 6 år kan jeg ikke gennemskue.

Dertil kommer så den fjentlighed der er mod diesel, det kan vende, og jeg ved godt de sælger flere diesel lige pt. end Benzin, men tager man det med i betragtningen kan jeg ikke få den beregning til at komme ud til fordel for diesel.

At jeg så hellere ville have en diesel er en helt anden historie, men økonomisk giver det ikke meget mening.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5992
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6411 times
Been thanked: 1622 times

Re: Sælger det flere diesel-biler?

Indlæg af BrianDS » 21. feb 2019, 11:06

BrianB skrev:
21. feb 2019, 09:02
majland skrev:
21. feb 2019, 08:44
BrianDS skrev:
20. feb 2019, 19:20
Mht. dieselbiler så er de nødt til at sælge nogle flere for ellers kan de ikke møde deres kvote for udledning, da dieselbilerne forurener mindre (specielt CO2), og især 1.6 TDI er godt for deres CO2 regnskab. Jeg er sikker på det har en indflydelse på deres kampagner.

Og så er diesel hysteriet efterhånden også blæst alt for meget op - jeg er glad for min diesel BilledeBillede
Nu har vi også bestilt en 1.5 TSI men havde overvejet en 2.0 TDI (begge 150hk)

Antager vi at de begge kører det de er opgivet til efter WLTP vil forskellen i brændstof og ejerafgifter kun være ca 3100kr/år ved 25.000km/år Merprisen for diesel på ca 20.000kr er således tjent ind over 6år - og så er det jo et åbent spørgsmål hvilken der vil holde prisen bedst som brugt.

Så valget af benzin skyldes primært at vi kører mange korte under 20km

Skoda vil også gerne sælge diesel: http://ww2.skoda.dk/Diesel/
Vi røg frem til samme konklusion da vi så på benzin vs. diesel, og vi har endda mere end 25000 kilometer om året. Den månedlige udgift fordelt over den tid vi forventer at skulle have bilen, endte med at være cirka identisk.

Dengang var merprisen dog også ca. 30k mere for diesel-modellerne, men samtidig er der i min optik også en større usikkerhed omkring gensalgsværdien i en diesel-bil. Usikkerheden om diesel var ikke noget der afskrækkede os, men det er relevant nok at have med i overvejelserne om ikke andet.

Slutteligt så synes jeg også personligt bare at benzin-biler er mere behagelige at køre i. Langt mere harmonisk og stille motorgang ift. diesel.
Alene det at du overvejer usikkerheden omkring diesel gør at det får en indflydelse på dit valg.
Hvis jeg havde størstedelen af mine køreture på 20 km eller derunder, så havde jeg også valgt benzin.

Om den ene eller den anden er mere behagelig at køre, det er en smagssag, jeg kan bedre lide diesel, bl.a. fordi den ved konstant fart kører med forholdsvis lave omdrejninger. Det er alligevel ikke længe man accellerer ad gangen.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5992
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6411 times
Been thanked: 1622 times

Re: Sælger det flere diesel-biler?

Indlæg af BrianDS » 21. feb 2019, 11:11

majland skrev:
21. feb 2019, 08:44
BrianDS skrev:
20. feb 2019, 19:20
Mht. dieselbiler så er de nødt til at sælge nogle flere for ellers kan de ikke møde deres kvote for udledning, da dieselbilerne forurener mindre (specielt CO2), og især 1.6 TDI er godt for deres CO2 regnskab. Jeg er sikker på det har en indflydelse på deres kampagner.

Og så er diesel hysteriet efterhånden også blæst alt for meget op - jeg er glad for min diesel BilledeBillede
Nu har vi også bestilt en 1.5 TSI men havde overvejet en 2.0 TDI (begge 150hk)

Antager vi at de begge kører det de er opgivet til efter WLTP vil forskellen i brændstof og ejerafgifter kun være ca 3100kr/år ved 25.000km/år Merprisen for diesel på ca 20.000kr er således tjent ind over 6år - og så er det jo et åbent spørgsmål hvilken der vil holde prisen bedst som brugt.

Så valget af benzin skyldes primært at vi kører mange korte under 20km

Skoda vil også gerne sælge diesel: http://ww2.skoda.dk/Diesel/
Korte ture under 20 km som primær kørsel, så havde jeg også valgt benzin.

Ændringen fra NEDC til WLTP er både godt og skidt, det bliver forhåbentlig mere realistisk, men opgivelsen for en Touran 2.0 TDI 150 DSG6 er gået fra nogenlunde realistisk til helt i hegnet i forhold til mit kørselsmønster, WLTP er opgivet en hel del under det forbrug jeg har.

De sidste par dage med pendling på landevej og by har forbruget ligget omkring 23 km/l, men normal pendling ligger i 20-22 km/l set over en længere periode. Det der hiver forbruget i en Touran er motorvejskørsel med 130 km/t (lidt mere på speedometer), specielt strækninger der går øst<->vest, og ikke så meget når det er E45.
Mine kollegaer der kører TSI i samme model (Touran) kører 4-5 km kortere på en liter brændstof, både i pendling, men også over længere perioder.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5992
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6411 times
Been thanked: 1622 times

Re: Sælger det flere diesel-biler?

Indlæg af BrianDS » 21. feb 2019, 11:34

martinta skrev:
21. feb 2019, 09:35
BrianDS skrev:
20. feb 2019, 23:50
martinta skrev:
Jeg melder mig gerne under fanen her.

Vi endte med en Passat 1.4 TSI, alene af den grund at jeg på ingen måder kunne køre prisforskellen ind igen på brændstof (grøn ejerafgift mm. var højere på diesel). Og så med lidt kig på Panik politikere rundt omkring i verden som er mere og mere fjendtlige over for Diesel.

Vores kørsel varierer, men ligger pt. mellem 30-40.000km alt efter hvilke kunder jeg har på arbejdet.
Hvor langt på literen kører din 1.4 TSI?
Jeg oplever 4-5 km/l forskel på 1.4/1.5 TSI og 2.0 TDI - begge med 150 HK og DSG.
Specielt ved pendling over længere strækninger er diesel stadig stærk.
Når der dertil er 1 krones forskel pr liter om vinteren og ofte mere om sommeren er der alligevel en del penge at spare i det daglige.

Hvis man ser bort fra panikken i det politiske spil, så udleder de fleste nye Euro6 diesel mindre end benzin tilsvarende.

Hvis jeg skulle have valgt en TSI kiggede jeg dengang på 1.8 TSI og så var regnskabet på benzin helt ved siden af fordi den ikke er særlig økonomisk og de kostede cirka det samme. Dog har både 1.4 og 1.8 kun et moment på 250 NM tilsvarende en 1.6 TDI. Så det var kun 0-100 km/t der ville gøre den store forskel - og det bruger jeg sjældent.
Prisforskellen er måske ikke ligeså stor når man skal sælge igen, men vil man tabe hele prisforskellen mellem diesel og benzinudgaven?
Det er meget forskelligt, nu har vi kun haft den en måned, og den måned har jeg ikke rigtig været ved kunder, dog er der 2 ture fra Aarhus til Padborg (nej, ikke grænsehandel, min familie bor dernede), 1 tur fra Aarhus til Lalandia, og pendling fra Galten til Aarhus daglig. I den tid har den kørt 15.3 i gennemsnit. (målt på tanken ved at dividere km / antal liter)

Jeg har ikke den originale udregning på det, men en hurtig udregning kan du se her.

Billede

Selve excel filen hvis du selv vil lege med tallene eller kigge efter kan du hente her:
https://mtshomefilerepo.blob.core.windo ... rslag.xlsx

Men basalt set, så regner den liter brugt om året på 40.000 ud, og ganger prisen op med literprisen på det givne brændstof, dertil kommer så grønejerafgift som er knap dobbelt så dyr.

Og sidst, kommer total prisen.

Jeg kunne på ingen måde fifle med tallene på en måde så diesel så "attraktiv" ud i det billede, du skal tanke rigtig mange liter til 1 kr/l i forskel alene for at opveje den årlige forskel i grønejer afgift. Så hvis jeg skal lave det regnestykke, så skal jeg have bilen i 9 år inden jeg har tjent min diesel hjem, og med 40.000 km om året, så kommer det nok ikke til at ske.

Hvordan i andre har regnet jer frem til at den er betalt hjem over 6 år kan jeg ikke gennemskue.

Dertil kommer så den fjentlighed der er mod diesel, det kan vende, og jeg ved godt de sælger flere diesel lige pt. end Benzin, men tager man det med i betragtningen kan jeg ikke få den beregning til at komme ud til fordel for diesel.

At jeg så hellere ville have en diesel er en helt anden historie, men økonomisk giver det ikke meget mening.
Pendling mellem Aarhus og Galten er bestemt heller ikke optimalt for diesel, det er alt for kort afstand.
Ferieture og familieture er ofte også svære da man tit kører med mere oppakning end gennemsnitligt.

En prisforskel på 56.000 kr ville også få mig til at overveje benzin, så stor var prisforskellen ikke da jeg købte Touran (nærmere 30.000 kr). Dertil kommer at jeg prøvede både TSI og TDI, og jeg følte mig væsentlig bedre tilpas i en 2.0 TDI fremfor en 1.4 TSI som jeg kunne købe dengang. Og skulle jeg have en TSI i en Touran eller Passat, ville jeg i dag gå efter en 2.0 TSI 190 HK, da jeg personligt synes 1.4/1.5 TSI ikke passer helt til temperamentet i bilen. Det er dog en personlig holdning.

Da jeg købte min diesel lå prisforskellen på brændstof omkring 1,6 kr/l (sommer) i forskel mellem benzin og diesel. Lige nu er det vinter, og forskellen ligger i mit område omkring 1 kr/l.
Forskellen i grøn ejerafgift da jeg købte var 1180 for TSI mod 1950 for TDI halvårlig - sat ind i dit regneark, så ville prisforskellen udlignes efter 3-4 år i mit tilfælde - hvis vi regner en gennemsnitlig forskel på 1,2 kr/l jævnfør ovenstående tal. I 2014 da jeg købte Octavia og overvejede to modeller med benzin/diesel, så ville forskellen være udlignet på under to år.

Jeg har diesel nu, og er meget i tvivl om hvad den næste bil skal være, for jeg tror kun vi har set toppen af isbjerget af restriktioner og skrækscenarier, hvor det også kommer til at vælte ind over andre fremdriftformer end diesel.
Lige nu kan man slet ikke bestille en af de biler jeg kunne tænke mig så det er så nemt :-)

Skulle jeg kigge nøgternt på det, og valget stod mellem 2.0 TDI 150 HK og 1.5 TSI 150 HK i en større familiebil, så valgte jeg TDI. Var valget mellem 2.0 TDI 150 HK og 2.0 TSI 190 HK ville TSI valget være nemmere, men her vil økonomien sandsynligvis få større betydning.

De dieselbiler jeg har haft til nu, har ikke mistet hele prisforskellen når jeg har solgt dem - set i forhold til tilsvarende benzinbiler til salg. Og hvis jeg beslutter at beholde bilen i længere tid end planlagt, så er de daglige udgifter også lavere på diesel (brændstof). Vi har også en benzinbil (Polo 1.2 TSI), den er dyrere i service end mine dieselbiler, primært pga. skift af bl.a. tændrør. Jeg har ikke oplevet ekstraudgifter på mine TDI biler.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

martinta
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Sælger det flere diesel-biler?

Indlæg af martinta » 21. feb 2019, 12:02

BrianDS skrev:
21. feb 2019, 11:34

Pendling mellem Aarhus og Galten er bestemt heller ikke optimalt for diesel, det er alt for kort afstand.
Ferieture og familieture er ofte også svære da man tit kører med mere oppakning end gennemsnitligt.

En prisforskel på 56.000 kr ville også få mig til at overveje benzin, så stor var prisforskellen ikke da jeg købte Touran (nærmere 30.000 kr). Dertil kommer at jeg prøvede både TSI og TDI, og jeg følte mig væsentlig bedre tilpas i en 2.0 TDI fremfor en 1.4 TSI som jeg kunne købe dengang. Og skulle jeg have en TSI i en Touran eller Passat, ville jeg i dag gå efter en 2.0 TSI 190 HK, da jeg personligt synes 1.4/1.5 TSI ikke passer helt til temperamentet i bilen. Det er dog en personlig holdning.

Da jeg købte min diesel lå prisforskellen på brændstof omkring 1,6 kr/l (sommer) i forskel mellem benzin og diesel. Lige nu er det vinter, og forskellen ligger i mit område omkring 1 kr/l.
Forskellen i grøn ejerafgift da jeg købte var 1180 for TSI mod 1950 for TDI halvårlig - sat ind i dit regneark, så ville prisforskellen udlignes efter 3-4 år i mit tilfælde - hvis vi regner en gennemsnitlig forskel på 1,2 kr/l jævnfør ovenstående tal. I 2014 da jeg købte Octavia og overvejede to modeller med benzin/diesel, så ville forskellen være udlignet på under to år.

Jeg har diesel nu, og er meget i tvivl om hvad den næste bil skal være, for jeg tror kun vi har set toppen af isbjerget af restriktioner og skrækscenarier, hvor det også kommer til at vælte ind over andre fremdriftformer end diesel.
Lige nu kan man slet ikke bestille en af de biler jeg kunne tænke mig så det er så nemt :-)

Skulle jeg kigge nøgternt på det, og valget stod mellem 2.0 TDI 150 HK og 1.5 TSI 150 HK i en større familiebil, så valgte jeg TDI. Var valget mellem 2.0 TDI 150 HK og 2.0 TSI 190 HK ville TSI valget være nemmere, men her vil økonomien sandsynligvis få større betydning.

De dieselbiler jeg har haft til nu, har ikke mistet hele prisforskellen når jeg har solgt dem - set i forhold til tilsvarende benzinbiler til salg. Og hvis jeg beslutter at beholde bilen i længere tid end planlagt, så er de daglige udgifter også lavere på diesel (brændstof). Vi har også en benzinbil (Polo 1.2 TSI), den er dyrere i service end mine dieselbiler, primært pga. skift af bl.a. tændrør. Jeg har ikke oplevet ekstraudgifter på mine TDI biler.
Nu hører det jo med til historien at jeg lige har fået nyt job, og derfor ikke har været ude ved kunder endnu det nye sted. Udgangspunktet ligger i at 4 dage om ugen er udedage, dvs. kørsel der ligger mellem 100-400 km om dagen.

Så den korte distance er kun midlertidig, men ellers var jeg enig.

Hvis jeg havde følt at Diesel bilen havde kørt meget bedre end Benzin bilen, så havde pengene heller ikke været det afgørende punkt, men lige i den her, der var pakken og udregningen bare bedre på benzin. Vi kiggede også på en Superb i diesel, og hvis jeg husker rigtig så var forskellen ikke så stor på dem.
These users thanked the author martinta for the post:
BrianDS

Brugeravatar
majland
Medlem
Indlæg: 1356
Tilmeldt: 17. mar 2011, 14:44
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 68 times
Been thanked: 256 times

Re: Sælger det flere diesel-biler?

Indlæg af majland » 21. feb 2019, 13:54

martinta skrev:
21. feb 2019, 09:35

Hvordan i andre har regnet jer frem til at den er betalt hjem over 6 år kan jeg ikke gennemskue.
Forskellen på benzin/diesel er kun 20.000kr på den jeg venter på - og det gør jo en kæmpe forskel. Jeg regnede det ud tidligere på dagen lige som du har gjort det men ikke gemt resultatet.

Men vi konkludere at økonomisk var benzin/diesel stort set ligegyldig i forhold til de øvrige udgifter ved at holde bilen - så vi valgte benzin ud fra kørsels mønsteret med de mange korte ture.

Jeg er eller glad for den gode "bund" i en turbo diesel, men med DSG forventer jeg ikke at det at jeg kommer til at savne det. Den lille citigo er jo også en benziner - helt uden bundtræk ....
Anders Majland
Billede2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
Billede2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG
Billede2020 Yamaha Ténéré 700
Billede2021 Skoda Enyaq iV 80 Plus

martinta
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Sælger det flere diesel-biler?

Indlæg af martinta » 21. feb 2019, 14:02

majland skrev:
21. feb 2019, 13:54
martinta skrev:
21. feb 2019, 09:35

Hvordan i andre har regnet jer frem til at den er betalt hjem over 6 år kan jeg ikke gennemskue.
Forskellen på benzin/diesel er kun 20.000kr på den jeg venter på - og det gør jo en kæmpe forskel. Jeg regnede det ud tidligere på dagen lige som du har gjort det men ikke gemt resultatet.

Men vi konkludere at økonomisk var benzin/diesel stort set ligegyldig i forhold til de øvrige udgifter ved at holde bilen - så vi valgte benzin ud fra kørsels mønsteret med de mange korte ture.

Jeg er eller glad for den gode "bund" i en turbo diesel, men med DSG forventer jeg ikke at det at jeg kommer til at savne det. Den lille citigo er jo også en benziner - helt uden bundtræk ....
Så giver det også meget bedre mening.

Hele udfordringen i ovenstående, er jo at merprisen på bilen skal tjenes hjem, alene på lavere brændstof pris og længere km/l. Så jo højere merpris, jo længere tid vil det tage at tjene den hjem, lidt basalt set. Dertil kommer antallet af km. jo med ind over, hvis du kører få km. bliver din besparelse muligvis ædt op af den højere grønejerafgift.

scenariet med kørselsmønster er jo så en helt anden historie.. Mange små ture = Benzin :-)

BrianB
Nyt medlem
Indlæg: 446
Tilmeldt: 4. jun 2018, 08:26
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 71 times
Been thanked: 186 times

Re: Sælger det flere diesel-biler?

Indlæg af BrianB » 21. feb 2019, 14:08

BrianDS skrev:
21. feb 2019, 11:06
Alene det at du overvejer usikkerheden omkring diesel gør at det får en indflydelse på dit valg.
Hvis jeg havde størstedelen af mine køreture på 20 km eller derunder, så havde jeg også valgt benzin.

Om den ene eller den anden er mere behagelig at køre, det er en smagssag, jeg kan bedre lide diesel, bl.a. fordi den ved konstant fart kører med forholdsvis lave omdrejninger. Det er alligevel ikke længe man accellerer ad gangen.
Jeg siger ikke at det ikke har indflydelse på valget, blot at vi ikke er direkte afskrækket af diesel som andre er lige for tiden. Vi stillede tallene op, og tog det valg der virkede mest fornuftigt.

Vi er pt. på 18,6 km/l i gennemsnit i vores efter ca. 9500 kilometer. 2 x 46 kilometer hver vej til arbejde, plus dertilhørende småture og hvad der nu ellers høre til.
These users thanked the author BrianB for the post:
BrianDS
2019 VW Golf Variant TSI BlueMotion DSG - Atlantic Blue

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5992
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6411 times
Been thanked: 1622 times

Re: Sælger det flere diesel-biler?

Indlæg af BrianDS » 21. feb 2019, 14:20

martinta skrev:
majland skrev:
21. feb 2019, 13:54
martinta skrev:
21. feb 2019, 09:35

Hvordan i andre har regnet jer frem til at den er betalt hjem over 6 år kan jeg ikke gennemskue.
Forskellen på benzin/diesel er kun 20.000kr på den jeg venter på - og det gør jo en kæmpe forskel. Jeg regnede det ud tidligere på dagen lige som du har gjort det men ikke gemt resultatet.

Men vi konkludere at økonomisk var benzin/diesel stort set ligegyldig i forhold til de øvrige udgifter ved at holde bilen - så vi valgte benzin ud fra kørsels mønsteret med de mange korte ture.

Jeg er eller glad for den gode "bund" i en turbo diesel, men med DSG forventer jeg ikke at det at jeg kommer til at savne det. Den lille citigo er jo også en benziner - helt uden bundtræk ....
Så giver det også meget bedre mening.

Hele udfordringen i ovenstående, er jo at merprisen på bilen skal tjenes hjem, alene på lavere brændstof pris og længere km/l. Så jo højere merpris, jo længere tid vil det tage at tjene den hjem, lidt basalt set. Dertil kommer antallet af km. jo med ind over, hvis du kører få km. bliver din besparelse muligvis ædt op af den højere grønejerafgift.

scenariet med kørselsmønster er jo så en helt anden historie.. Mange små ture = Benzin :-)
Det kommer vel helt an på værditabet om merprisen skal tjenes ind eller ej?
Jeg ved ikke hvordan markedet er i dag, men det har før været svært at sælge en fire-fem år gammel benziner med 200.000 km på tælleren, hvor det betød mindre for en diesel?
Og hvis begge biler fx har mistet 50% når de skal sælges, så er det stadig kun 50% af prisforskellen du skal tage med i regnskabet.

Det er svært at spå, men det er de færreste der køber en bil, kører i den i fire år for derefter at give den væk Billede
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5992
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6411 times
Been thanked: 1622 times

Re: Sælger det flere diesel-biler?

Indlæg af BrianDS » 21. feb 2019, 14:20

BrianB skrev:
BrianDS skrev:
21. feb 2019, 11:06
Alene det at du overvejer usikkerheden omkring diesel gør at det får en indflydelse på dit valg.
Hvis jeg havde størstedelen af mine køreture på 20 km eller derunder, så havde jeg også valgt benzin.

Om den ene eller den anden er mere behagelig at køre, det er en smagssag, jeg kan bedre lide diesel, bl.a. fordi den ved konstant fart kører med forholdsvis lave omdrejninger. Det er alligevel ikke længe man accellerer ad gangen.
Jeg siger ikke at det ikke har indflydelse på valget, blot at vi ikke er direkte afskrækket af diesel som andre er lige for tiden. Vi stillede tallene op, og tog det valg der virkede mest fornuftigt.

Vi er pt. på 18,6 km/l i gennemsnit i vores efter ca. 9500 kilometer. 2 x 46 kilometer hver vej til arbejde, plus dertilhørende småture og hvad der nu ellers høre til.
18,6 km/l lyder flot for en benziner.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

BrianB
Nyt medlem
Indlæg: 446
Tilmeldt: 4. jun 2018, 08:26
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 71 times
Been thanked: 186 times

Re: Sælger det flere diesel-biler?

Indlæg af BrianB » 21. feb 2019, 14:25

Vi er også meget, meget tilfredse. Det var faktisk en af de primære årsager til vi valgte Golfen, fordi 130-hk motoren i vores optik giver langt mere mening i forhold til kraft/økonomi.

Jeg synes det er en virkelig god motor, som jeg ikke forstår ikke tilbydes i hhv. Octavia/Leon. I praksis kunne vi nærmest ikke mærke forskel da vi prøvekørte den kontra 150-hk versionen.
These users thanked the author BrianB for the post:
BrianDS
2019 VW Golf Variant TSI BlueMotion DSG - Atlantic Blue

tintin
Nyt medlem
Indlæg: 170
Tilmeldt: 8. aug 2018, 18:57
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 17 times
Been thanked: 61 times

Re: Sælger det flere diesel-biler?

Indlæg af tintin » 21. feb 2019, 15:36

I Excel regnestykket tidligere i tråden er det så 360.000km der skal køres over 9 år. Gad vide hvilken der så har størst reparation og vedligeholdelses omkostninger. kan en DQ200 gearkasse holde til det?
Vi kan nok antage at ingen af dem er meget værd efter så mange km.
These users thanked the author tintin for the post:
BrianDS

martinta
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Sælger det flere diesel-biler?

Indlæg af martinta » 21. feb 2019, 23:36

tintin skrev:
21. feb 2019, 15:36
I Excel regnestykket tidligere i tråden er det så 360.000km der skal køres over 9 år. Gad vide hvilken der så har størst reparation og vedligeholdelses omkostninger. kan en DQ200 gearkasse holde til det?
Vi kan nok antage at ingen af dem er meget værd efter så mange km.
Nu skriver jeg jo godt nok at bilerne max kører 200.000,- før de skiftes ud. ;-) Men beregningen går ganske rigtigt helt op til 9 år, da det er der den går i 0. Det er den eneste grund til den går så langt..

Men ellers god pointe :-)

martinta
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Sælger det flere diesel-biler?

Indlæg af martinta » 21. feb 2019, 23:47

BrianDS skrev:
21. feb 2019, 14:20
martinta skrev:
majland skrev:
21. feb 2019, 13:54


Forskellen på benzin/diesel er kun 20.000kr på den jeg venter på - og det gør jo en kæmpe forskel. Jeg regnede det ud tidligere på dagen lige som du har gjort det men ikke gemt resultatet.

Men vi konkludere at økonomisk var benzin/diesel stort set ligegyldig i forhold til de øvrige udgifter ved at holde bilen - så vi valgte benzin ud fra kørsels mønsteret med de mange korte ture.

Jeg er eller glad for den gode "bund" i en turbo diesel, men med DSG forventer jeg ikke at det at jeg kommer til at savne det. Den lille citigo er jo også en benziner - helt uden bundtræk ....
Så giver det også meget bedre mening.

Hele udfordringen i ovenstående, er jo at merprisen på bilen skal tjenes hjem, alene på lavere brændstof pris og længere km/l. Så jo højere merpris, jo længere tid vil det tage at tjene den hjem, lidt basalt set. Dertil kommer antallet af km. jo med ind over, hvis du kører få km. bliver din besparelse muligvis ædt op af den højere grønejerafgift.

scenariet med kørselsmønster er jo så en helt anden historie.. Mange små ture = Benzin :-)
Det kommer vel helt an på værditabet om merprisen skal tjenes ind eller ej?
Jeg ved ikke hvordan markedet er i dag, men det har før været svært at sælge en fire-fem år gammel benziner med 200.000 km på tælleren, hvor det betød mindre for en diesel?
Og hvis begge biler fx har mistet 50% når de skal sælges, så er det stadig kun 50% af prisforskellen du skal tage med i regnskabet.

Det er svært at spå, men det er de færreste der køber en bil, kører i den i fire år for derefter at give den væk Billede
Helt klart. Men værditabet er umuligt at spå om på 4 år. Diesel har som du siger et rygte for at km. ikke betyder det store på dem, men omvendt, så er det ikke til at gætte sig til hvad vores kære politikere finder på af numre (det gælder i øvrig også benzin, men pt. er de mest efter Diesel).

Af den årsag er afskrivning ikke taget med. Men den dag den sælges har du da helt ret. Men selv den dag hvor den sælges er det umuligt at lave sammenligninden færdig, for hvad var en tilsvarende diesel solgt til i samme stand og situation.

Ovenstående er udelukkende lavet ud fra de tal der kendes eller er sandsynlige (eks. km/l og kr/l) Og ovenstående blev lavet i morges til denne tråd.

Den originale som jeg ikke har længere var der flere ting i, eks. er der jo kørselsgodtgørelse for de km jeg kører for arbejdet, ved 30.000km om året giver det 91.000,- derfra skal så trækkes de tidligere nævnte udgifter samt service mm. og hvis jeg ikke husker helt forkert, så ville det betyde at bilen blev betalt i 0 på 5 år, alene på kørsel når alle forventede udgifter var trukket fra. Kan bilen så sælges for lad os sige 100.000,- så har den i princippet ikke kostet noget, eller de penge kan bruges til udbetaling til dens efterfølger.

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"