Diesel uden udledning af NOX

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1719
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 686 times

Diesel uden udledning af NOX

Indlæg af Thor-thor » 19. mar 2019, 08:47

Så skal der måske alligevel køres diesel ;)
https://fdm.dk/nyheder/nyt-om-biler/201 ... e-comeback
Senest rettet af Thor-thor 19. mar 2019, 09:19, rettet i alt 1 gang.
These users thanked the author Thor-thor for the post:
BrianDS

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5991
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6407 times
Been thanked: 1620 times

Re: Diesel uden udledning af NOX

Indlæg af BrianDS » 19. mar 2019, 08:51

Det er lidt underligt at de mener det er et overraskende comeback, det er jo længe siden at det blev gjort klart at flere nye dieselmotorer er ligeså rene eller renere end tilsvarende benzinmotorer.

Og benzinmotorer skal også have partikelfilter på fremover.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Diesel uden udledning af NOX

Indlæg af HansH » 19. mar 2019, 09:15

Der har længe været bred enighed om at der stadig er masser af potentiale i dieselteknologi.
Jeg er dog alligevel imponeret over at Mercedes motoren udleder 0 (!) g NOx... det er ret vildt.

Det jeg lidt savner i den forbindelse, er nogle data på hvorledes drift/vedligehold ser ud fra ejers synspunkt mht. de store filtre der er monteret.
Hvor længe holder de før der skal gøres noget ?
Og hvad skal der gøres .. er det udskiftning, kan de renses / "tømmes" .. etc.
Altså en indikator på hvilke omkostninger der ligger i dette for den glade dieselejer, i forhold til bilens levetid.

Da EU indførte DPF som lovkrav, var det ledsaget af et krav til bilfabrikanterne om at det skulle kunne holde 160.000km før det krævede opmærksomhed.
Det var så op til dem at lave en motorstyring der dels 1) opfyldte kravene mht udledning, og 2) kunne holde de 160k der var krævet.
Og det var så her VW blev lidt kreative.. :)

Så hvis MB også har styr på den side af ligningen, så er det ret stærkt.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5991
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6407 times
Been thanked: 1620 times

Re: Diesel uden udledning af NOX

Indlæg af BrianDS » 19. mar 2019, 09:18

HansH skrev:Der har længe været bred enighed om at der stadig er masser af potentiale i dieselteknologi.
Jeg er dog alligevel imponeret over at Mercedes motoren udleder 0 (!) g NOx... det er ret vildt.

Det jeg lidt savner i den forbindelse, er nogle data på hvorledes drift/vedligehold ser ud fra ejers synspunkt mht. de store filtre der er monteret.
Hvor længe holder de før der skal gøres noget ?
Og hvad skal der gøres .. er det udskiftning, kan de renses / "tømmes" .. etc.
Altså en indikator på hvilke omkostninger der ligger i dette for den glade dieselejer, i forhold til bilens levetid.

Da EU indførte DPF som lovkrav, var det ledsaget af et krav til bilfabrikanterne om at det skulle kunne holde 160.000km før det krævede opmærksomhed.
Det var så op til dem at lave en motorstyring der dels 1) opfyldte kravene mht udledning, og 2) kunne holde de 160k der var krævet.
Og det var så her VW blev lidt kreative.. :)

Så hvis MB også har styr på den side af ligningen, så er det ret stærkt.
Det er altid en balancegang, men der er efterhånden ingen “traditionelle” biler der ikke skal have et filter, så det er ikke unikt for diesel.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Diesel uden udledning af NOX

Indlæg af HansH » 19. mar 2019, 09:23

BrianDS skrev:
19. mar 2019, 09:18
Det er altid en balancegang, men der er efterhånden ingen “traditionelle” biler der ikke skal have et filter, så det er ikke unikt for diesel.
Enig. Men jeg bestrider heller ikke tilstedeværelsen af diverse filtre i konstruktionen. Det er fint nok.

Jeg er bare nysgerrig efter at se hvordan tingene ser ud over en bils livscyklus, og ikke kun i en demostand på en bilmesse (med dieselgate i frisk erindring).
Det samme kan man self sige med GPF da vi heller ikke rigtig har nogen langtidserfaringer med dem endnu.
Men nu er det jo diesel der er temaet her, så derfor jeg retter mit fokus på den motor MB viser :)
These users thanked the author HansH for the post:
BrianDS
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5564
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 316 times
Been thanked: 368 times

Re: Diesel uden udledning af NOX

Indlæg af GranTurismo » 19. mar 2019, 09:40

BrianDS skrev:
19. mar 2019, 08:51
Det er lidt underligt at de mener det er et overraskende comeback, det er jo længe siden at det blev gjort klart at flere nye dieselmotorer er ligeså rene eller renere end tilsvarende benzinmotorer.

Og benzinmotorer skal også have partikelfilter på fremover.
Mon ikke du tænker på CO2 istedet for NOx?
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5991
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6407 times
Been thanked: 1620 times

Re: Diesel uden udledning af NOX

Indlæg af BrianDS » 19. mar 2019, 09:48

GranTurismo skrev:
BrianDS skrev:
19. mar 2019, 08:51
Det er lidt underligt at de mener det er et overraskende comeback, det er jo længe siden at det blev gjort klart at flere nye dieselmotorer er ligeså rene eller renere end tilsvarende benzinmotorer.

Og benzinmotorer skal også have partikelfilter på fremover.
Mon ikke du tænker på CO2 istedet for NOx?
Jeg tænker generelt og ikke enkelte udledninger.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3403
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 576 times
Been thanked: 869 times

Re: Diesel uden udledning af NOX

Indlæg af Korreborg » 19. mar 2019, 10:38

Men det er vel fordi motoren i sig selv stort set ikke producere NOx. NOx kommer fordi der er et overskud af ilt i forbrændingen. Så i teorien kan du producere 0 NOx, hvis du kan kontrollere forbrændingen 100% nøjagtigt. Så jo bedre de bliver til det, jo mindre skal klares med Adblue.
These users thanked the author Korreborg for the post:
BrianDS
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Diesel uden udledning af NOX

Indlæg af HansH » 19. mar 2019, 10:45

Korreborg skrev:
19. mar 2019, 10:38
Så i teorien kan du producere 0 NOx, hvis du kan kontrollere forbrændingen 100% nøjagtigt.
Ja.
Og det er dét jeg er imponeret over hvis de er lykkedes med at opnå, samtidig med at de ikke bukker under for alle de kendte trade-offs.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Andy
Medlem
Indlæg: 823
Tilmeldt: 1. jul 2008, 19:29
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Kolding
Has thanked: 11 times
Been thanked: 119 times

Re: Diesel uden udledning af NOX

Indlæg af Andy » 19. mar 2019, 10:54

HansH skrev:
19. mar 2019, 10:45
Korreborg skrev:
19. mar 2019, 10:38
Så i teorien kan du producere 0 NOx, hvis du kan kontrollere forbrændingen 100% nøjagtigt.
Ja.
Og det er dét jeg er imponeret over hvis de er lykkedes med at opnå, samtidig med at de ikke bukker under for alle de kendte trade-offs.
Gad vide hvor den motor ligger med forbrug/co2, er der mon også lavet tiltag for co2.
2021 Audi e-tron GT
2023 Mercedes C300e
2012 Porsche 911 Carrera 3,4L

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Diesel uden udledning af NOX

Indlæg af HansH » 19. mar 2019, 11:02

Andy skrev:
19. mar 2019, 10:54
Gad vide hvor den motor ligger med forbrug/co2, er der mon også lavet tiltag for co2.
Det er blot ét eksempel. Der er en række andre parametre, som også skal tilgodeses, hvis det skal fungere godt.
Der er jo gode grunde til at en traditionel dieselmotor ikke bare altid kører støkiometrisk under alle forhold.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
mertodinlo
Medlem
Indlæg: 621
Tilmeldt: 14. jan 2009, 11:19
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Wettingen - CH
Has thanked: 411 times
Been thanked: 206 times

Re: Diesel uden udledning af NOX

Indlæg af mertodinlo » 19. mar 2019, 11:44


HansH skrev: Da EU indførte DPF som lovkrav, var det ledsaget af et krav til bilfabrikanterne om at det skulle kunne holde 160.000km før det krævede opmærksomhed.
Det var så op til dem at lave en motorstyring der dels 1) opfyldte kravene mht udledning, og 2) kunne holde de 160k der var krævet.
Og det var så her VW blev lidt kreative.. :)
Sjovt, jeg har en bil der kører perfekt, men melder fejl på NOx sensor. 159.600km og om 300km kan den ikke starte Billede

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3403
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 576 times
Been thanked: 869 times

Re: Diesel uden udledning af NOX

Indlæg af Korreborg » 19. mar 2019, 12:27

Haha. Det er bare er tilfælde

Altså generelt vil 100% styr på forbrændingen betyde at motoren også er mere effektiv, da for meget ilt jo bare er "spild"
Altså vil den udlede mindre CO2.

Mindre sod og mindre NOx vil også kunne betyde mindre filtre og mindre AdBlue. Som kan spare på vægt siden.
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

The Micktrix / Dk
Aktiv medlem
Indlæg: 1890
Tilmeldt: 16. jun 2008, 16:55
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Varde
Has thanked: 329 times
Been thanked: 212 times

Re: Diesel uden udledning af NOX

Indlæg af The Micktrix / Dk » 19. mar 2019, 18:53

Efter hvad jeg kan se og forstå på værkstedet. Så har de ikke problemer med Om 654 og Dpf eller Scr filter. Det er på taxa som jo kører masser af km og meget tomgang tit.

Der ryger nogen Nox føler ja og det gør der også på den tideliger motor Om651. Men de bliver dækket af Mercedes så længer der er holdt service.

Når man ser hvad de kører pr/l diesel i en stor E klasse stationcar. Det er over 20 km/l, så må den os værre godt skruet samme, miljø mæssigt. Ellers kan det vel næsten ikke lade sig gører ;)

Vidste faktisk ikke at det var et Eu krav at filter skal kunne kører 160.000 km. Så er det derfor det skal tjekkes i følge service skema :)
Mercedes w124 280TE sommervogn 8-)

Mercedes w204 200 kompressor

Datsun 240z

Before: Golf 2 GTI 16v KR - Golf 2 GTI 16v Edition One - Golf 2 GTI 8v Edition One - Polo 2 1300 GT Coupe - and + 70

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Diesel uden udledning af NOX

Indlæg af HansH » 19. mar 2019, 19:14

The Micktrix / Dk skrev:
19. mar 2019, 18:53
Vidste faktisk ikke at det var et Eu krav at filter skal kunne kører 160.000 km. Så er det derfor det skal tjekkes i følge service skema :)
https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 32007R0715

Chapter II, Article 4 - Manufacturers Type Approval Obligations (uddrag):

...Durability testing of pollution control devices undertaken for type approval shall cover 160 000 km.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
mertodinlo
Medlem
Indlæg: 621
Tilmeldt: 14. jan 2009, 11:19
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Wettingen - CH
Has thanked: 411 times
Been thanked: 206 times

Re: Diesel uden udledning af NOX

Indlæg af mertodinlo » 19. mar 2019, 21:36


mertodinlo skrev:
Sjovt, jeg har en bil der kører perfekt, men melder fejl på NOx sensor. 159.600km og om 300km kan den ikke starte Billede
Det viser sig at AdBlue tank/pumpe er død, DPF additiv tank/pumpe er død og DPF skal skiftes.. Man bliver bare så glad Billede

Allanxx
Medlem
Indlæg: 1267
Tilmeldt: 13. jun 2008, 17:49
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 18 times
Been thanked: 22 times

Re: Diesel uden udledning af NOX

Indlæg af Allanxx » 20. mar 2019, 03:45

Min Audi A6 diesel kører da også over 20km/l
The Micktrix / Dk skrev:
19. mar 2019, 18:53

Når man ser hvad de kører pr/l diesel i en stor E klasse stationcar. Det er over 20 km/l, så må den os værre godt skruet samme, miljø mæssigt. Ellers kan det vel næsten ikke lade sig gører ;)

Audi A6 4G FL limousine. 2,0 Tdi 190hk

The Micktrix / Dk
Aktiv medlem
Indlæg: 1890
Tilmeldt: 16. jun 2008, 16:55
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Varde
Has thanked: 329 times
Been thanked: 212 times

Re: Diesel uden udledning af NOX

Indlæg af The Micktrix / Dk » 20. mar 2019, 06:01

Allanxx skrev:Min Audi A6 diesel kører da også over 20km/l
The Micktrix / Dk skrev:
19. mar 2019, 18:53

Når man ser hvad de kører pr/l diesel i en stor E klasse stationcar. Det er over 20 km/l, så må den os værre godt skruet samme, miljø mæssigt. Ellers kan det vel næsten ikke lade sig gører ;)

Os som taxa?? Men flot af ligevel.

Sendt fra min Sony Xperia

Mercedes w124 280TE sommervogn 8-)

Mercedes w204 200 kompressor

Datsun 240z

Before: Golf 2 GTI 16v KR - Golf 2 GTI 16v Edition One - Golf 2 GTI 8v Edition One - Polo 2 1300 GT Coupe - and + 70

AAMS
Medlem
Indlæg: 1331
Tilmeldt: 23. aug 2014, 13:36
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 186 times
Been thanked: 157 times

Re: Diesel uden udledning af NOX

Indlæg af AAMS » 20. mar 2019, 06:37

mertodinlo skrev:
19. mar 2019, 21:36
mertodinlo skrev:
Sjovt, jeg har en bil der kører perfekt, men melder fejl på NOx sensor. 159.600km og om 300km kan den ikke starte Billede
Det viser sig at AdBlue tank/pumpe er død, DPF additiv tank/pumpe er død og DPF skal skiftes.. Man bliver bare så glad Billede
Hvis det kan være dig en trøst, så er en dieselbil altid forholdsvis billig at skifte stumper på :shock: :shock:

Jeg har endnu til gode at se en regning på meget mindre end 10.000kr. for at åbne motorhjelmen på en diesel...
Det man siger, er man selv

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5991
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6407 times
Been thanked: 1620 times

Re: Diesel uden udledning af NOX

Indlæg af BrianDS » 20. mar 2019, 07:51

AAMS skrev:
mertodinlo skrev:
19. mar 2019, 21:36
mertodinlo skrev:
Sjovt, jeg har en bil der kører perfekt, men melder fejl på NOx sensor. 159.600km og om 300km kan den ikke starte Billede
Det viser sig at AdBlue tank/pumpe er død, DPF additiv tank/pumpe er død og DPF skal skiftes.. Man bliver bare så glad Billede
Hvis det kan være dig en trøst, så er en dieselbil altid forholdsvis billig at skifte stumper på :shock: :shock:

Jeg har endnu til gode at se en regning på meget mindre end 10.000kr. for at åbne motorhjelmen på en diesel...
Vi har både en benzin og en diesel, indtil videre har normal vedligehold været væsentlig billigere på diesel, primært fordi tændrør åbenbart er guldbelagte Billede
Jeg har kørt dieselbiler i 12 år uden en eneste ekstraregning, og kigger jeg lidt på familiens biler har den eneste dieselrelaterede udgift på en bil i familen været pga. en EGR der skulle skiftes - det var så 3.500 kr (eller lidt mindre end tre sæt tændrør) - bilen havde kørt 360.000 km.

Min bror havde godt nok en 1.4 TDI der “sprang i luften” med hul i blokken pga en skæv knastaksel, men det var et kendt problem og jeg tolker det som om at det ikke er pga. det er en diesel.

Så det er ikke alle diesel der er dyre.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

AAMS
Medlem
Indlæg: 1331
Tilmeldt: 23. aug 2014, 13:36
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 186 times
Been thanked: 157 times

Re: Diesel uden udledning af NOX

Indlæg af AAMS » 20. mar 2019, 07:57

BrianDS skrev:
20. mar 2019, 07:51
AAMS skrev:
mertodinlo skrev:
19. mar 2019, 21:36


Det viser sig at AdBlue tank/pumpe er død, DPF additiv tank/pumpe er død og DPF skal skiftes.. Man bliver bare så glad Billede
Hvis det kan være dig en trøst, så er en dieselbil altid forholdsvis billig at skifte stumper på :shock: :shock:

Jeg har endnu til gode at se en regning på meget mindre end 10.000kr. for at åbne motorhjelmen på en diesel...
Vi har både en benzin og en diesel, indtil videre har normal vedligehold været væsentlig billigere på diesel, primært fordi tændrør åbenbart er guldbelagte Billede
Jeg har kørt dieselbiler i 12 år uden en eneste ekstraregning, og kigger jeg lidt på familiens biler har den eneste dieselrelaterede udgift på en bil i familen været pga. en EGR der skulle skiftes - det var så 3.500 kr (eller lidt mindre end tre sæt tændrør) - bilen havde kørt 360.000 km.

Min bror havde godt nok en 1.4 TDI der “sprang i luften” med hul i blokken pga en skæv knastaksel, men det var et kendt problem og jeg tolker det som om at det ikke er pga. det er en diesel.

Så det er ikke alle diesel der er dyre.
Ingen regel uden undtagelser, vel?
These users thanked the author AAMS for the post:
BrianDS
Det man siger, er man selv

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5991
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6407 times
Been thanked: 1620 times

Re: Diesel uden udledning af NOX

Indlæg af BrianDS » 20. mar 2019, 07:59

AAMS skrev:
BrianDS skrev:
20. mar 2019, 07:51
AAMS skrev: Hvis det kan være dig en trøst, så er en dieselbil altid forholdsvis billig at skifte stumper på :shock: :shock:

Jeg har endnu til gode at se en regning på meget mindre end 10.000kr. for at åbne motorhjelmen på en diesel...
Vi har både en benzin og en diesel, indtil videre har normal vedligehold været væsentlig billigere på diesel, primært fordi tændrør åbenbart er guldbelagte Billede
Jeg har kørt dieselbiler i 12 år uden en eneste ekstraregning, og kigger jeg lidt på familiens biler har den eneste dieselrelaterede udgift på en bil i familen været pga. en EGR der skulle skiftes - det var så 3.500 kr (eller lidt mindre end tre sæt tændrør) - bilen havde kørt 360.000 km.

Min bror havde godt nok en 1.4 TDI der “sprang i luften” med hul i blokken pga en skæv knastaksel, men det var et kendt problem og jeg tolker det som om at det ikke er pga. det er en diesel.

Så det er ikke alle diesel der er dyre.
Ingen regel uden undtagelser, vel?
Selvfølgelig ikke Billede
Verden er ikke sort og hvid
These users thanked the author BrianDS for the post:
AAMS
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

HHKP
Aktiv medlem
Indlæg: 2418
Tilmeldt: 25. okt 2014, 09:48
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: 8641 Sorring
Has thanked: 5 times
Been thanked: 124 times

Re: Diesel uden udledning af NOX

Indlæg af HHKP » 20. mar 2019, 08:34

HansH skrev:
19. mar 2019, 19:14
The Micktrix / Dk skrev:
19. mar 2019, 18:53
Vidste faktisk ikke at det var et Eu krav at filter skal kunne kører 160.000 km. Så er det derfor det skal tjekkes i følge service skema :)
https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 32007R0715

Chapter II, Article 4 - Manufacturers Type Approval Obligations (uddrag):

...Durability testing of pollution control devices undertaken for type approval shall cover 160 000 km.
alt efter hvad man tanker og hvordan man køre kan DPF holde meget længre, har lige bestilt et nyt, det gamle har klaret +525000km og over 140g aske :lol:

Men, hvorfor ikke gøre noget ved det vi putter i tanken ????
Vedhæftede filer
Udklip.JPG
Udklip.JPG (32.97 KiB) Vist 945 gange
These users thanked the author HHKP for the post:
BrianDS
Rigtige mænd har egen Lift og er ikke bange for at bruge den
VW Touran 2016 2.0 Tdi 190HK 7 personers DSG med alt udstyr....
VW Touran 1.9 2008 som extra bil
Jeep Grand Cherokee 1998 som trækker af maskin og tiptraler ( 35-50L / 100km !!!!! )
Landrover til sjov efter kl 23....
VCDS mm

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5991
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6407 times
Been thanked: 1620 times

Re: Diesel uden udledning af NOX

Indlæg af BrianDS » 20. mar 2019, 10:39

HHKP skrev:
HansH skrev:
19. mar 2019, 19:14
The Micktrix / Dk skrev:
19. mar 2019, 18:53
Vidste faktisk ikke at det var et Eu krav at filter skal kunne kører 160.000 km. Så er det derfor det skal tjekkes i følge service skema :)
https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 32007R0715

Chapter II, Article 4 - Manufacturers Type Approval Obligations (uddrag):

...Durability testing of pollution control devices undertaken for type approval shall cover 160 000 km.
alt efter hvad man tanker og hvordan man køre kan DPF holde meget længre, har lige bestilt et nyt, det gamle har klaret +525000km og over 140g aske :lol:

Men, hvorfor ikke gøre noget ved det vi putter i tanken ????
Findes Shell GTL i Danmark?
Jeg tanker stort set altid Shell (med FDM kort), men der er kun “almindelig diesel”
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

HHKP
Aktiv medlem
Indlæg: 2418
Tilmeldt: 25. okt 2014, 09:48
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: 8641 Sorring
Has thanked: 5 times
Been thanked: 124 times

Re: Diesel uden udledning af NOX

Indlæg af HHKP » 20. mar 2019, 11:12

BrianDS skrev:
20. mar 2019, 10:39
HHKP skrev:
HansH skrev:
19. mar 2019, 19:14


https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 32007R0715

Chapter II, Article 4 - Manufacturers Type Approval Obligations (uddrag):

...Durability testing of pollution control devices undertaken for type approval shall cover 160 000 km.
alt efter hvad man tanker og hvordan man køre kan DPF holde meget længre, har lige bestilt et nyt, det gamle har klaret +525000km og over 140g aske :lol:

Men, hvorfor ikke gøre noget ved det vi putter i tanken ????
Findes Shell GTL i Danmark?
Jeg tanker stort set altid Shell (med FDM kort), men der er kun “almindelig diesel”
https://www.dccenergi.dk/gtl.aspx?gclid ... v4QAvD_BwE
Rigtige mænd har egen Lift og er ikke bange for at bruge den
VW Touran 2016 2.0 Tdi 190HK 7 personers DSG med alt udstyr....
VW Touran 1.9 2008 som extra bil
Jeep Grand Cherokee 1998 som trækker af maskin og tiptraler ( 35-50L / 100km !!!!! )
Landrover til sjov efter kl 23....
VCDS mm

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Diesel uden udledning af NOX

Indlæg af HansH » 20. mar 2019, 11:30

Sagen har været undersøgt ;)
viewtopic.php?p=1455284#p1455284
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"