Køb af ny Skoda Kodiaq - lidt spørgsmål

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4949
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4439 times
Been thanked: 1957 times
Kontakt:

Køb af ny Skoda Kodiaq - lidt spørgsmål

Indlæg af DanielB12 » 7. apr 2019, 08:24

Vi skal ud og kigge på en Skoda Kodiaq med en nabo som ved meget lidt om biler, og derfor spurgte om jeg ville med.
Han har kig på den nye RS, men nok mere realistisk en Style. Slutprisen må ikke komme meget over de 650k i hvert fald, jf. konen.

Jeg har siddet og kigget brochure, set nogle videoer/reviews og prøvet at undersøge så meget jeg nu kan.. Men har stadigvæk nogle spørgsmål, som jeg gerne vil være på forkant med inden vi skal ud til forhandleren om et par timer..
  • Hvad er forskellen på Amundsen og Columbus-navigationen? Udover den større skærm, så kan jeg ikke helt gennemskue hvorfor man skal give knap 23.000 kr ekstra. Der står endda at LTE-funktion ikke virker med apple, hvad menes der?
  • Skal man stadigvæk købe navigationsdata ved siden af, når bilen leveres med Amundsen-navigation?
  • Den har LED AFS, men som jeg forstår det, så er det med "gammeldags" auto op-/nedblænding af fjernlys. Korrekt?
  • Er bagagerumsdækkenet automatisk? Det står ingen steder. Det er en 5-sæders han kigger på
  • Kan man eftermontere 3. sæderække senere hen?
  • Hvis han går efter vRS'eren med DSG, så er det vel DQ500 der ligger i den, ik? Ved 190 HK, også diesel, er det så DQ381?
  • Er der forskel på svingbart træk monteret ab fabrik og det forhandleren monterer.
  • Hvad gør "Smart Link + Wireless RSE" til 1.400 kr helt præcist? Er det det samme som MediaControl til VW?
  • Er der nogen der åbenlyst er billigere at eftermonterer hos f.eks. cartrends end at købe det ab fabrik?
Derudover, nogen der kan anbefale en Skoda-forhandler på Sjælland? Vi skal til Brøndby og kigge på et par biler, blandt andet RS'eren, men det lyder ikke til de er for gode deroppe jo, qua Michael S' erfaringer.
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

SkodiaqDK
Medlem
Indlæg: 649
Tilmeldt: 26. apr 2018, 11:15
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 72 times
Been thanked: 163 times

Re: Køb af ny Skoda Kodiaq - lidt spørgsmål

Indlæg af SkodiaqDK » 7. apr 2019, 08:33

Det var mange spørgsmål.

Bagagerumsdækken er manuelt.

Amundsen har jeg, og normalt skal man give 3000 oveni for at få sd kortet med. Jeg har købt det på ebay til ca. 300.

Hvis man ikke vil have digital instrumentering, så havde jeg bare nøjes med Google maps via. Smartlink / android auto. Som du nævner ser jeg ikke den store fidus ved at vælge columbus (bortset fra lidt større skærm), meeen der er vist cd afspiller i handskerummet når man vælger den løsning. Jeg er usikker på om den også kan afspille film, hvis man skulle have behov for at se film i bilen...

Der skulle være dq500 i 2.0 tdi 190hk, så det må også være dq500 i vrs.

Jeg mener man får smartlink u/b ved at vælge amundsen. Jeg tror måske det giver mulighed for trådløs opladning af mobilen, hvis ens mobil kan klare det. Det kan min ikke.
Og så skal man have det for at kunne bruge Google maps / android auto / Apple carplay.

Jeg har fået monteret træk fra fabrikken. Der kan godt være det er dyrere, men du slipper for at bilen skal skilles helt ad igen efter modtagelse, og du undgår risikoen for at den ikke må trække det samme som hvis den var fabriksmonteret.
Senest rettet af SkodiaqDK 7. apr 2019, 08:50, rettet i alt 5 gange.
These users thanked the author SkodiaqDK for the post:
DanielB12

Brugeravatar
Halvleg
Medlem
Indlæg: 580
Tilmeldt: 25. feb 2017, 00:18
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: Køb af ny Skoda Kodiaq - lidt spørgsmål

Indlæg af Halvleg » 7. apr 2019, 08:34

Brøndby har en fed RS stående!
Vedhæftede filer
6DA529F2-D90C-4C92-8EB4-51D29F4DF257.jpeg
6DA529F2-D90C-4C92-8EB4-51D29F4DF257.jpeg (347.26 KiB) Vist 1281 gange
77548B72-41F0-40B0-92A3-508520C17F33.jpeg
77548B72-41F0-40B0-92A3-508520C17F33.jpeg (364.2 KiB) Vist 1281 gange
Tesla Model Y 2024
Cupra Formentor 2024
Tidligere:
Skoda Octavia RS iV Coupe 2021
VW Arteon R-Line 2018
VW Passat Variant Highline Plus 2017

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4949
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4439 times
Been thanked: 1957 times
Kontakt:

Re: Køb af ny Skoda Kodiaq - lidt spørgsmål

Indlæg af DanielB12 » 7. apr 2019, 08:53

Halvleg skrev:
7. apr 2019, 08:34
Brøndby har en fed RS stående!
Den vi skal ud og prøve. De har også en Style stående, der skulle være ok spækket med udstyr.
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4949
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4439 times
Been thanked: 1957 times
Kontakt:

Re: Køb af ny Skoda Kodiaq - lidt spørgsmål

Indlæg af DanielB12 » 7. apr 2019, 09:01

SkodiaqDK skrev:
7. apr 2019, 08:33
Det var mange spørgsmål.
yeah :lol:
SkodiaqDK skrev:
7. apr 2019, 08:33
Bagagerumsdækken er manuelt.
Okay. Er det en gene i hverdagen? Tænker at med 5-sæders løsningen, så skal man jo næsten have en dværg fast installeret som kan løbe hen og hente det, når det ryger tilbage i rullen :shock: :lol:
Ellers får vi syn for sagen i dag.
SkodiaqDK skrev:
7. apr 2019, 08:33
Amundsen har jeg, og normalt skal man give 3000 oveni for at få sd kortet med. Jeg har købt det på ebay til ca. 300.
300 kr? Er Amundsen det samme som Discover Media i VW?
SkodiaqDK skrev:
7. apr 2019, 08:33
Hvis man ikke vil have digital instrumentering, så havde jeg bare nøjes med Google maps via. Smartlink / android auto. Som du nævner ser jeg ikke den store fidus ved at vælge columbus (bortset fra lidt større skærm), meeen der er vist cd afspiller i handskerummet når man vælger den løsning. Jeg er usikker på om den også kan afspille film, hvis man skulle have behov for at se film i bilen...
Godt at vide med CD.. Dog skal der spilles nogle CD'er før mer-prisen har tjent sig hjem.
SkodiaqDK skrev:
7. apr 2019, 08:33
Der skulle være dq500 i 2.0 tdi 190hk, så det må også være dq500 i vrs.
Super. Det er ikke en gearkasse man kan finde ret meget info omkring.
SkodiaqDK skrev:
7. apr 2019, 08:33
Jeg mener man får smartlink u/b ved at vælge amundsen. Jeg tror måske det giver mulighed for trådløs opladning af mobilen, hvis ens mobil kan klare det. Det kan min ikke.
Og så skal man have det for at kunne bruge Google maps / android auto / Apple carplay.
Okay.
SkodiaqDK skrev:
7. apr 2019, 08:33
Jeg har fået monteret træk fra fabrikken. Der kan godt være det er dyrere, men du slipper for at bilen skal skilles helt ad igen efter modtagelse, og du undgår risikoen for at den ikke må trække det samme som hvis den var fabriksmonteret.
Det er så også værd at tage med. Mer-prisen er vidst 2-3.000 kr.
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

SkodiaqDK
Medlem
Indlæg: 649
Tilmeldt: 26. apr 2018, 11:15
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 72 times
Been thanked: 163 times

Re: Køb af ny Skoda Kodiaq - lidt spørgsmål

Indlæg af SkodiaqDK » 7. apr 2019, 09:06

Jeg kender ikke meget til vw, men det var bare noget ala. denne jeg købte:

https://www.ebay.com/itm/SKODA-AMUNDSEN ... %7Ciid%3A1

Mht bagagerummet, så er det ikke så dybt som man tror. Det er ikke noget problem at nå det hvis man er over 1.60. Mit eneste issue er at det knirker lidt under kørsel. Men det skal vel bare have noget silikone spray eller noget. Jeg kører næsten altid med det rullet sammen.

Jeg ville have foretrukket dq500 i min. Jeg tror ikke den er blevet helt så øko optimeret som dq381.

Jeg er glad for det fabriksmonterede træk. Det virker. På min mondeo blev det eftermonteret, og det skulle på værksted 3-4 gange før det blev korrekt installeret. Det var så også fuldautomatisk, hvor man selv skal løfte foden med skodaens.
These users thanked the author SkodiaqDK for the post:
DanielB12

Jakob P
Nyt medlem
Indlæg: 116
Tilmeldt: 13. jun 2008, 20:53
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 12 times
Been thanked: 2 times

Re: Køb af ny Skoda Kodiaq - lidt spørgsmål

Indlæg af Jakob P » 7. apr 2019, 09:28

Hvad med kigge efter en sportline den ligger sig udstyrsmæssigt mellem style og RS, den har de fede sportssæder, sort himmel og fuldlakering ligesom RS.
Billede

Brugeravatar
majland
Medlem
Indlæg: 1357
Tilmeldt: 17. mar 2011, 14:44
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 68 times
Been thanked: 256 times

Re: Køb af ny Skoda Kodiaq - lidt spørgsmål

Indlæg af majland » 7. apr 2019, 11:09

DanielB12 skrev:
7. apr 2019, 08:24
[*]Skal man stadigvæk købe navigationsdata ved siden af, når bilen leveres med Amundsen-navigation?
[*]Den har LED AFS, men som jeg forstår det, så er det med "gammeldags" auto op-/nedblænding af fjernlys. Korrekt?
Ja, men for de 2-3k mener jeg at der er gratis opgradering i 8år
[*]Kan man eftermontere 3. sæderække senere hen?
Tror det er usikkert om det kan lade sig gøre (til en fornuftig pris). Ved ikke om 5/7 sæder gør en forskel i karossen, men det er varianter i forhold til plads til reservehjul / subwoofer

Hvis man overvejer om får behovet for 3. række ville jeg tage det med. Men kan jo altid tage dem ud hvis man vil bruge pladsen.... I forhold til gensalg så tror tror jeg også markedet vil bære større for en 7 personers.
[*]Er der forskel på svingbart træk monteret ab fabrik og det forhandleren monterer.
Vores superb er købt med eftermonteret træk. Det tog et par forsøg at få kofanger og bagklap til ikke slå lakken af hjørnerne på bagklappen efterfølgende.. Kodiaq'en er bestilt med det fra fabrik. Jeg havde fået at vide at eftermontering af en uafhængig kan gøres for ca 10.000kr men besparelsen ved Skoda var kun et par tusinde. Vi havde overvejet en demo/brugt og derfor hørt på priser på trækket andre steder fra. Med en ny bil til 1/2 million er det dog rart at ansvaret ligger et sted hvis der skulle blive noget at reklamere over - så der ville have det med i handlen og det blev ab fabrik på trods af prisen på 17k
[*]Er der nogen der åbenlyst er billigere at eftermonterer hos f.eks. cartrends end at købe det ab fabrik?
Hvis den købes med stort kamera i forruden og areaview skulle assistent systemerne kunne kodes efterfølgende
Anders Majland
Billede2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
Billede2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG
Billede2020 Yamaha Ténéré 700
Billede2021 Skoda Enyaq iV 80 Plus

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4949
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4439 times
Been thanked: 1957 times
Kontakt:

Re: Køb af ny Skoda Kodiaq - lidt spørgsmål

Indlæg af DanielB12 » 7. apr 2019, 14:34

Nu var vi ude og prøve en RS’er. Hold nu kæft en lækker bil!
Alle mine fordomme om Skoda, de forsvandt på de der 6,x sekunder turen til 100 km/t tog med launch.

Naboen endte ikke med at måtte blive hjemme, men kæresten og jeg var godt nok tændte.

En ting undrede os dog - acc, er det helt umuligt at ændre hastigheden med 1 km/t? På vores polo kan det gøres med Res/cancel, men kunne ikke lure det her.
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

SkodiaqDK
Medlem
Indlæg: 649
Tilmeldt: 26. apr 2018, 11:15
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 72 times
Been thanked: 163 times

Re: Køb af ny Skoda Kodiaq - lidt spørgsmål

Indlæg af SkodiaqDK » 7. apr 2019, 14:36

DanielB12 skrev:
7. apr 2019, 14:34
Nu var vi ude og prøve en RS’er. Hold nu kæft en lækker bil!
Alle mine fordomme om Skoda, de forsvandt på de der 6,x sekunder turen til 100 km/t tog med launch.

Naboen endte ikke med at måtte blive hjemme, men kæresten og jeg var godt nok tændte.

En ting undrede os dog - acc, er det helt umuligt at ændre hastigheden med 1 km/t? På vores polo kan det gøres med Res/cancel, men kunne ikke lure det her.
Du kan godt hæve hastigheden med 1. Ikke sænke.

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4949
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4439 times
Been thanked: 1957 times
Kontakt:

Re: Køb af ny Skoda Kodiaq - lidt spørgsmål

Indlæg af DanielB12 » 7. apr 2019, 14:40

SkodiaqDK skrev:
7. apr 2019, 14:36
DanielB12 skrev:
7. apr 2019, 14:34
Nu var vi ude og prøve en RS’er. Hold nu kæft en lækker bil!
Alle mine fordomme om Skoda, de forsvandt på de der 6,x sekunder turen til 100 km/t tog med launch.

Naboen endte ikke med at måtte blive hjemme, men kæresten og jeg var godt nok tændte.

En ting undrede os dog - acc, er det helt umuligt at ændre hastigheden med 1 km/t? På vores polo kan det gøres med Res/cancel, men kunne ikke lure det her.
Du kan godt hæve hastigheden med 1. Ikke sænke.
Ved at trykke på ‘set’?
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

SkodiaqDK
Medlem
Indlæg: 649
Tilmeldt: 26. apr 2018, 11:15
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 72 times
Been thanked: 163 times

Re: Køb af ny Skoda Kodiaq - lidt spørgsmål

Indlæg af SkodiaqDK » 7. apr 2019, 15:31

DanielB12 skrev:
7. apr 2019, 14:40
SkodiaqDK skrev:
7. apr 2019, 14:36
DanielB12 skrev:
7. apr 2019, 14:34
Nu var vi ude og prøve en RS’er. Hold nu kæft en lækker bil!
Alle mine fordomme om Skoda, de forsvandt på de der 6,x sekunder turen til 100 km/t tog med launch.

Naboen endte ikke med at måtte blive hjemme, men kæresten og jeg var godt nok tændte.

En ting undrede os dog - acc, er det helt umuligt at ændre hastigheden med 1 km/t? På vores polo kan det gøres med Res/cancel, men kunne ikke lure det her.
Du kan godt hæve hastigheden med 1. Ikke sænke.
Ved at trykke på ‘set’?
Mener du skal presse staven ind mod dig.

Carsten Rasmussen
Nyt medlem
Indlæg: 170
Tilmeldt: 17. jun 2008, 16:22
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Køb af ny Skoda Kodiaq - lidt spørgsmål

Indlæg af Carsten Rasmussen » 7. apr 2019, 16:19

SkodiaqDK skrev:
DanielB12 skrev:
7. apr 2019, 14:40
SkodiaqDK skrev:
7. apr 2019, 14:36
Du kan godt hæve hastigheden med 1. Ikke sænke.
Ved at trykke på ‘set’?
Mener du skal presse staven ind mod dig.
På “set” sænkes farten med 1 km/t når du køre fastsat hastighed på acc.


Sent from my iPhone using Tapatalk
These users thanked the author Carsten Rasmussen for the post:
DanielB12

Brugeravatar
majland
Medlem
Indlæg: 1357
Tilmeldt: 17. mar 2011, 14:44
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 68 times
Been thanked: 256 times

Re: Køb af ny Skoda Kodiaq - lidt spørgsmål

Indlæg af majland » 15. maj 2019, 10:26

DanielB12 skrev:
7. apr 2019, 08:24
[*]Den har LED AFS, men som jeg forstår det, så er det med "gammeldags" auto op-/nedblænding af fjernlys. Korrekt?
[*]Er bagagerumsdækkenet automatisk? Det står ingen steder. Det er en 5-sæders han kigger på
[*]Hvad gør "Smart Link + Wireless RSE" til 1.400 kr helt præcist? Er det det samme som MediaControl til VW?
[/list]
Der er automatisk nedblænding på fjernlyset (siger konen - har ikke selv været ude og køre i mørke endnu)

Bagagerumsdækkenet er ikke automatisk (som det er i den gamle superb) men helt manuelt

Wireless RSE giver mulighed for at styre musik, navigation mm fra en tablet/telefon fra bagsædet. Men columbus også muligt at streame DVD til dem.

Og så har jeg også fundet ud af at ændre acc fartpiloten af step af +-1 med et kort tryk på henholdsvis set eller et træk mod resume.
Anders Majland
Billede2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
Billede2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG
Billede2020 Yamaha Ténéré 700
Billede2021 Skoda Enyaq iV 80 Plus

perw
Medlem
Indlæg: 1159
Tilmeldt: 8. maj 2019, 06:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 226 times

Re: Køb af ny Skoda Kodiaq - lidt spørgsmål

Indlæg af perw » 15. maj 2019, 11:18

En ting man skal være OBS på, er at navigationen ikke er på dansk.

Så hvis man vil tale vejledning, så kan er det med underlig udtale af by og vejnavne.

Brugeravatar
majland
Medlem
Indlæg: 1357
Tilmeldt: 17. mar 2011, 14:44
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 68 times
Been thanked: 256 times

Re: Køb af ny Skoda Kodiaq - lidt spørgsmål

Indlæg af majland » 15. maj 2019, 13:07

perw skrev:
15. maj 2019, 11:18
En ting man skal være OBS på, er at navigationen ikke er på dansk.

Så hvis man vil tale vejledning, så kan er det med underlig udtale af by og vejnavne.
Det var jeg så klar over - og generer mig ikke. Jeg kører helst med navigation med lyden slået fra. Nok pga min megen mc kørsel er jeg helst fri for at høre på det.... Jeg skal nok selv orientere mig og følge med. Og er der trafikale årsager til at jeg ikke når at følge med, må den jo bare beregnet en ny rute for mig ...

Men lidt træt af at man heller ikke kan give den engelske tale kommandoer !

Skifter jeg sprog til engelsk virket det hele fint på engelsk.

Skifter jeg tilbage til dansk får jeg følgende advarsel....
Stemmebetjening_IMG_20190511_125949.jpg
Stemmebetjening_IMG_20190511_125949.jpg (87.68 KiB) Vist 617 gange
Det vil da give mening at jeg bare kan få lov at vælge UK - Er der en vej til det ?

Btw så har jeg tilvalg "PT5 Bluetooth opkobling med WLAN og stemmestyring" - så burde jeg vel også kunne tilvælge et af de understøttede sprog ?
Anders Majland
Billede2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
Billede2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG
Billede2020 Yamaha Ténéré 700
Billede2021 Skoda Enyaq iV 80 Plus

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"